Monet Raamatun lait on hylätty. Kristityt syövät sianlihaa, ei myy jälkikasvuaan orjiksi, avionrikkojia ei kivitetä etc. Millä auktoriteetilla kristityt ovat hylänneet Jumalan antaman lain? Matteuksen evankeliumissa Jeesus nimenomaan vaatii ihmisiä noudattamaan lakia.
objektiivinen moraali käytännössä?
24
456
Vastaukset
- Thronos
Minua myös kiinnostaa tuo objektiivinen moraali. Voisivatko sen alan asiantuntijat kertoa vaikkapa mitä asioita kuuluu objektiivisen moraalin mukaan oikeisiin ja vääriin tekoihin? Kaipa te pystytte kertomaan ne kaikki, eihän se kai muuten olisi objektiivista? Vai onko?
- H3mmo
Tämä liittyy siihen "uuteen liittoon", jonka Jeesus teki ihmisten kanssa. Tähän vedoten kristityt voivat valikoida vanhasta testamentista ne käskyt, jotka heille sopivat ja jättää muut noudattamatta. Tämä ei tietenkään poista sitä, että kristityt voisivat silti lesoilla ylivertaisella moraalillaan, koska onhan raamattu pullollaan moraaliohjeita, joten raamatun ohjeita noudattavan on tietenkin omattava ylivertainen moraali ja oltava lähes kykenemätön tekemään mitään pahaa.
Tosin olen kuullut tällä palstallakin eräältä, ainakin omasta mielestään kristityltä, että raamatun sääntöjä ei edes tarvitse yrittää noudattaa, koska ei siinä kuitenkaan voi onnistua täydellisesti. Sama henkilö vastustaa abortteja, koska abortti on murha, mutta sotimista hän ei vastusta.Uusi liitto romuttaa objektiivsen moraalin myytin tai ainakin osan siitä.
Kysyttäväksi jää, että jos Jahve ja hänen avioton poikansa Jesse ovat sitä mieltä,
ettei lakia sovi rikkoa, niin millä auktoriteetilla apostoli Paavali opetuslapsineen
voi niin tehdä?- orko
Zelig kirjoitti:
Uusi liitto romuttaa objektiivsen moraalin myytin tai ainakin osan siitä.
Kysyttäväksi jää, että jos Jahve ja hänen avioton poikansa Jesse ovat sitä mieltä,
ettei lakia sovi rikkoa, niin millä auktoriteetilla apostoli Paavali opetuslapsineen
voi niin tehdä?Samaan ajatukseen voi lisätä, että miksi helvetissä kristitty ylipäänsä rukoilee jumalaansa tekemään jotain, sillä sehän on itse jumalallisen suunnitelman vastaista. Ja kun mahdollinen vastaus tai sen puute on "jumalan tahto ja tutkimaton tie" rukoilusta riippumatta, niin eikö se muka tee rukoilusta ja jumalan kanssa "kommunikoimisesta" vielä älyttömämpää ajanhukkaa?
orko kirjoitti:
Samaan ajatukseen voi lisätä, että miksi helvetissä kristitty ylipäänsä rukoilee jumalaansa tekemään jotain, sillä sehän on itse jumalallisen suunnitelman vastaista. Ja kun mahdollinen vastaus tai sen puute on "jumalan tahto ja tutkimaton tie" rukoilusta riippumatta, niin eikö se muka tee rukoilusta ja jumalan kanssa "kommunikoimisesta" vielä älyttömämpää ajanhukkaa?
Jahven manipulointia. Kaikkihan on jo ennaltamäärätty.
Kristitty suhtautuu Vt:iin parhaiten kun lukee sitä Ut:n läpi. Ei sieltä valita "rusinat pullista" systeemillä vaan ihan selkeästi perustellen. Minä haluasin kysyä puolestani, että kuinka tämä valikointi tapahtuu tieteessä? Se hyväksytään mikä tukee omaa vakaamusta? Tuli vaan mieleen kun olen tälläkin palstalla laittanut laajan ja kattavan tutkimustuloksen uskonnon hyvinvointia lisäävistä vaikutuksista uskovaa kohtaan useita kertoja, silti se "lakaistaan maton alle" eikä sitä huomioida. Mikähän lienee peruste?
juhani1965 kirjoitti:
Kristitty suhtautuu Vt:iin parhaiten kun lukee sitä Ut:n läpi. Ei sieltä valita "rusinat pullista" systeemillä vaan ihan selkeästi perustellen. Minä haluasin kysyä puolestani, että kuinka tämä valikointi tapahtuu tieteessä? Se hyväksytään mikä tukee omaa vakaamusta? Tuli vaan mieleen kun olen tälläkin palstalla laittanut laajan ja kattavan tutkimustuloksen uskonnon hyvinvointia lisäävistä vaikutuksista uskovaa kohtaan useita kertoja, silti se "lakaistaan maton alle" eikä sitä huomioida. Mikähän lienee peruste?
"Minä haluasin kysyä puolestani, että kuinka tämä valikointi tapahtuu tieteessä?"
Riippuu mitä valikoidaan.
"Se hyväksytään mikä tukee omaa vakaamusta?"
Tuo ei ole kriteeri.
"Mikähän lienee peruste?"
Se, että vastakkaisia esimerkkejä on paljon ja useimmiten nuo positiiviset asiat ovat aika marginaalisia.- orko
juhani1965 kirjoitti:
Tieteestä on esim. wikipediassa hyvin kattavasti, joten kannattaa lukaista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteellinen_menetelmä
Tuota mainitsemaasi tutkimusta en ole nähnyt, mutta siinä on varmasti totuusperää. Ihminen voi saada uskosta kaiken tarvitsemansa. Usko jumalaan ei kuitenkaan tee elämästä yhtään sen todellisempaa kuin usko mihinkään muuhunkaan todentamattomaan asiaan.
Jeesuksen auktoriteetilla eli Jumalan. Jeesus on näet "lain loppu" kuten Raamattu ilmoittaa. Ja kuten Jeesus itse sanoi ristillä laistakin "se on täytetty". Eli uskomalla Jeesukseen kristitty täyttää lain.
Ihminen ei kyennyt noudattamaan lakia. Laki osoittaakin meille mitä synti on.- laki ennen minua syntynyt...
ilman lakeja ja Israelin laista Vt sanoo että se on ikuinen, Jumala siis valehteli israelilaisille, huonoa moraalia. Kristityt yhteisöt loivat heti omat lakinsa vaikka ne ilkkuivatkin turhina pitämilleen juutalaisten laeille unohtaen kokonaan että Israelin lakikoelmaan sisältyi niin siviili- kuin rikoslakikin, ei ainoastaan kulttimääräyksiä. Auktoriteetti vain oli haettu muinaiseen tapaan heimon jumalalta. Israelin laki ei siis ollut osoittamassa syntiä vaan oikeaa tapaa elää israelilaisessa yhteisössä. Mitä Suomen laki "osoittaa" ja katsotko että sinun pitää noudattaa sitä ?
laki ennen minua syntynyt... kirjoitti:
ilman lakeja ja Israelin laista Vt sanoo että se on ikuinen, Jumala siis valehteli israelilaisille, huonoa moraalia. Kristityt yhteisöt loivat heti omat lakinsa vaikka ne ilkkuivatkin turhina pitämilleen juutalaisten laeille unohtaen kokonaan että Israelin lakikoelmaan sisältyi niin siviili- kuin rikoslakikin, ei ainoastaan kulttimääräyksiä. Auktoriteetti vain oli haettu muinaiseen tapaan heimon jumalalta. Israelin laki ei siis ollut osoittamassa syntiä vaan oikeaa tapaa elää israelilaisessa yhteisössä. Mitä Suomen laki "osoittaa" ja katsotko että sinun pitää noudattaa sitä ?
Ei Jeesus lakia poistanut vaan täytti sen. Laki osittaa edelleen ihmiselle mitä synti on, herättää synnintunnon. Eli ei Jumala valahdellut. Kristityt eivät "ilkkuneet" juutalaisten laille, vaan ymmärsivät, että ihmisestä ei ole sitä pitämään kokonansa, ja näin tarvittiin tilalle jotain joka ratkaisi ongelman, tämä ratkaisu oli Jeesuksessa.
Suomen laki osoittaa ihmisten yleistä moraalitajua ja tottakai olen sitä velvollinen noudattamaan.juhani1965 kirjoitti:
Ei Jeesus lakia poistanut vaan täytti sen. Laki osittaa edelleen ihmiselle mitä synti on, herättää synnintunnon. Eli ei Jumala valahdellut. Kristityt eivät "ilkkuneet" juutalaisten laille, vaan ymmärsivät, että ihmisestä ei ole sitä pitämään kokonansa, ja näin tarvittiin tilalle jotain joka ratkaisi ongelman, tämä ratkaisu oli Jeesuksessa.
Suomen laki osoittaa ihmisten yleistä moraalitajua ja tottakai olen sitä velvollinen noudattamaan.Jumala toimi kuten mafia. Loi ongelman ja tarjosi siihen ratkaisun, nöyristely Jumalalle.
- laki ennen minua syntynyt
juhani1965 kirjoitti:
Suomen laki osoittaa ihmisten yleistä moraalitajua ja tottakai olen sitä velvollinen noudattamaan.ei niitä kukaan voi "täyttää" , miten Suomen laki täytetään ja jos joku "täyttää", saameko elää kuin pellossa? Olet ihan ulalla. Tai miksi kukaan määräsi lakeja joita ei voisi noudattaa, kaiken kukkuraksi Vanha testamentti sanoo että Israelin lakia on helppo noudattaa. Jumalan toinen valhe ?
Israelin lakikin oositti yleistä moraalitajua omaan aikaansa sidoksissa olevaa(mm kivitykset, naisen asema) ei heidän yhteisönsä voinut elää ilman lakeja sen paremmin kuin me suomalaisetkaan. Israelin yhteisö oli jo järjestäytynyt urbaani yhteisö. Osa nk Mooseksen laista on suoraa lainaa Hammurabin laista jota kaikki lähi-idässä matkivat , laki ei ollut synnintunnon herättämiseen, vasta kristinusko heittäessään lain yli laidan antoi tämän hölmön selityksen Vanha testamentti ei sitä tunne.Kristinusko ei olisi voinut levitä jos sen rasitteena olisi ollut ympärileikkaus, sabatti , ruokasäännöt ja muut vastaavat joten ne saivat mennä , selitettiin pois. Juutalaisuus oli etninen uskonto ja juuri nuo säännöt pitivät sen koossa ja erossa muista ryhmistä, pieni porukka olisi ilmna niitä sulautunut toisiin hyvin nopeaan näin kävikin kaikille muille yhtä aikaa Israelin uskonnon kanssa syntyneille pienille uskonnoille ja kansoille.Israelin laki oli niin voimakas sidos että se kesti jopa syntyvän valtauskonnon (kristinuskon) siihen kohdistamat vainot. ertert kirjoitti:
Jumala toimi kuten mafia. Loi ongelman ja tarjosi siihen ratkaisun, nöyristely Jumalalle.
kuten taitava (?) myyntimies. "Onko sinunkin hellassasi pinttynyttä likaa? Ei kätää, koska Pixpux-hankausjauhe tehoaa. Osta niin saat puhtaan lieden!"
Ap. 10:
12 Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja.
13 Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö".
14 Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista".
15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
Joh. 8:7
Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".- laki ennen minua syntynyt
ongelman, ikuisesti saastaiseksi säädetyt julistettiin uuden ilmoituksen perusteella sallituksi sapuskaksi.
Kristinuskon syvin olemus: Harha!!!!!!
Ääni, joka sanoi Pietarille "syö".
Ääni, joka sanoi Paavalille "miksi minua vainoat?".
Ääni, joka sanoi Nooalle "rakenna arkki".
Jne jne jne.
Olenko, Hobo, koskaan maininnut sinulle, että Joh. 8:7 jaetta ei löydy vanhimmista
UT:n käsikirjoituksista?- Akkad
Pericope Adulterae siis Joh. 7:53-8:11 ei ole varhaisimmissa käsikirjoituksissa kanonisella paikalla kuten papyruksissa P66 ja P75 eikä Codex Sinaiticuksessa ja Vaticanuksessa. Ensimmäinen käsikirjoitus mistä tuo löytyy kanoniselta paikaltaan on Codex Bezae myöhäiseltä 4. tai aikaiselta 5. vuosisadalta.
- veli_r
"Monet Raamatun lait on hylätty."
Niinkö. Väität, että kaikki maailman kristityt ovat hylänneet lain? Onko sinulla jotain perustelua väitteelle?
Vaikka ihminen ei toimisi täydellisesti Mooseksen lain mukaan, ei hän silti ole välttämättä hylännyt lakia, hän ei välttämättä vaan jostain syystä elä täysin sen mukaan.
Laki kertoo sen, mikä on oikein/väärin ja se pitää paikkansa Jeesuksen puheiden mukaan edelleen. Jeesus vieläpä tiukensi asiaa sanomalla mm. "Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa".
Monessa kohtaa ihminen voi huomata tehneensä väärin, jos lukee Jeesuksen opetusta. On kuitenkin hyvä muistaa, Jeesus tuli täyttämään lain syntisten puolesta, jotta he voisivat pelastua, kun uskovat Jeesukseen ja siis siihen pelastustyöhön. Tämän seurauksena ihminen tosin joutuu väistämättä nöyrtymään, mikä taitaa tehdä useimmille aika tiukkaa.
"Kristityt syövät sianlihaa"
Aivan kaikkiko? Mistä tiedät mitä minä syön?
Ja toisaalta, jos joku syö, siitä ei ole määritelty tuomiota, eikä se silloin mielestäni ole rikollista. VT:n mukaan sen seurauksena ihminen tulisi saastaiseksi iltaan asti, jos oikein muistan. Jeesus kuitenkin sanoo Ut:ssa, "Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen.", jonka perusteella voisi ajatella, ettei sika ole välttämättä vältettävä asia.
Joka tapauksessa ihmisen pelastuminen ei ole Raamatun mukaan riippuvainen siitä, syökö vai ei.
"ei myy jälkikasvuaan orjiksi,"
Raamatussa ei ole lakia, joka velvoittaisi kristittyä myymään ketään orjaksi.
"avionrikkojia ei kivitetä"
Armollisuus ei tarkoita sitä että on hylännyt lain. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen ja tuomaan armahduksen.
On selvää, että Raamatun mukaan on väärin tehdä mm. aviorikos, enkä minä sitä kiistä. Ja pyrin olemaan tekemättä niin. Tuomion antaminen oli kuitenkin VT:n mukaan pappien tehtävä, joten minulla ei ole velvollisuutta tuomita ketään. Voin kuitenkin sanoa, ettei esim. aviorikosta pitäisi tehdä ja Raamatun mukaan se on väärin.
"Matteuksen evankeliumissa Jeesus nimenomaan vaatii ihmisiä noudattamaan lakia."
Mihin kohtaan viittaat?"Onko sinulla jotain perustelua väitteelle?"
Kerro sellainen merkittävä kristillinen yhteisö, jossa sianlihan syöminen on kielletty?
Sanot:
"Jeesus vieläpä tiukensi asiaa sanomalla mm. "Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa"."
Ja sanot myös: "On kuitenkin hyvä muistaa, Jeesus tuli täyttämään lain syntisten puolesta, jotta he voisivat pelastua, kun uskovat Jeesukseen ja siis siihen pelastustyöhön"
Eli ensin väität Jeesuksen tiukentaneen Lakia ja sitten väität, että Jeesus täytti Lain.
Jos Laki on täytetty, niin silloinhan sitä ei tarvitse noudattaa vaan riittää kun uskoo.
Ristiriitaista.
"Jeesus kuitenkin sanoo Ut:ssa, "Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen.", jonka perusteella voisi ajatella, ettei sika ole välttämättä vältettävä asia."
Sika on kiellettyjen listalla. Voit miettiä myös sitä, että kumpi on väärin: tuo UT:n jae vai Laki?
Muistuttaisin vielä siitä, että UT:n 27:stä kirjasta vain noin kolmanneksen tekijä tunnetaan.
"Raamatussa ei ole lakia, joka velvoittaisi kristittyä myymään ketään orjaksi."
En jaksa etsiä kyseistä kohtaa. Saatan olla väärässä, mutta:
"Jos joku herjaa isäänsä tai äitiään, hänet on surmattava. Hän on itse ansainnut kuolemansa, koska on herjannut vanhempiaan"
Kelpaako tuo ?
Oletko kuullut Vuorisaarnasta?
"Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut."
"Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. "
Jääkö tuohon nyt enää paljoakaan tulkinnanvaraa?- veli_r
Zelig kirjoitti:
"Onko sinulla jotain perustelua väitteelle?"
Kerro sellainen merkittävä kristillinen yhteisö, jossa sianlihan syöminen on kielletty?
Sanot:
"Jeesus vieläpä tiukensi asiaa sanomalla mm. "Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa"."
Ja sanot myös: "On kuitenkin hyvä muistaa, Jeesus tuli täyttämään lain syntisten puolesta, jotta he voisivat pelastua, kun uskovat Jeesukseen ja siis siihen pelastustyöhön"
Eli ensin väität Jeesuksen tiukentaneen Lakia ja sitten väität, että Jeesus täytti Lain.
Jos Laki on täytetty, niin silloinhan sitä ei tarvitse noudattaa vaan riittää kun uskoo.
Ristiriitaista.
"Jeesus kuitenkin sanoo Ut:ssa, "Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen.", jonka perusteella voisi ajatella, ettei sika ole välttämättä vältettävä asia."
Sika on kiellettyjen listalla. Voit miettiä myös sitä, että kumpi on väärin: tuo UT:n jae vai Laki?
Muistuttaisin vielä siitä, että UT:n 27:stä kirjasta vain noin kolmanneksen tekijä tunnetaan.
"Raamatussa ei ole lakia, joka velvoittaisi kristittyä myymään ketään orjaksi."
En jaksa etsiä kyseistä kohtaa. Saatan olla väärässä, mutta:
"Jos joku herjaa isäänsä tai äitiään, hänet on surmattava. Hän on itse ansainnut kuolemansa, koska on herjannut vanhempiaan"
Kelpaako tuo ?
Oletko kuullut Vuorisaarnasta?
"Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut."
"Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. "
Jääkö tuohon nyt enää paljoakaan tulkinnanvaraa?"Kerro sellainen merkittävä kristillinen yhteisö, jossa sianlihan syöminen on kielletty?"
Miksi? Tuon mielestäni vähintäänkin outo kysymys aiempaan keskusteluun nähden.
"Eli ensin väität Jeesuksen tiukentaneen Lakia ja sitten väität, että Jeesus täytti Lain.
Ristiriitaista."
Ensinnäkin, asia on Raamatun mukaan niin, että Jeesus teki juuri ne asiat, jotka mainitsin. Siinä ei kuitenkaan ole ristiritaa. Uskomalla Jeesukseen voi pelastua, se ei kuitenkaan tarkoita, että ei pitäisi toimia niin kuin oikein on. Periaatteessa jos ihminen noudattaisi täydellisesti lakia, hän olisi myös pelastuva, koska olisi silloin ns. vanhurskas. Ihmisen on kuitenkaan vaikea saavuttaa vanhurskautta lakia noudattamalla, siksi on tarjolla uskon vanhurskaus, josta kannattaisi lukea tarkemmin Raamatusta.
Mistäköhän syystä ajattelet, että lain "täyttäminen" tarkoittaa, ettei ihmisen pitäisi noudattaa sitä? Ihmisen ei tarvitse noudattaa Raamatun perusteella lakia siksi, että pelastuisi vaan siksi, että se on hyvä.
Jeesus sanoo myös, "ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan". Tuo ei kuitenkaan tarkoita, että ihmisen pitäisi noudattaa lakia jotta pelastuisi, vaan se viittaa siihen, että ihmisen tulisi "syntyä uudesti", jolloin laki tulee sisimpään kirjoitetuksi ja ihminen haluaa tehdä oikein, ilman erityistä palkkiohakuisuutta. Tällöin ihminen noudattaisi lakia paremmin kuin kirjanoppineet ym. Mutta ei edelleenkään siksi, että pelastuisi, koska uskomalla ihminen on jo pelastunut.
Mutta luultavasti sinä et tätä kuitenkaan ymmärrä.
"Kelpaako tuo?"
Mihin? Minulle se kelpaa, koska sehän tarkoittaa, ettei pidä herjata, vanhempien herjaaminen on väärin Raamatun mukaan. Siitä ansaitsisi Raamatun perusteella kovan tuomion. Minä en kuitenkaan ole tuomari, ja jos olisin, olisin myös armollinen.
"Oletko kuullut Vuorisaarnasta?"
Mitäs luulet?
"Jääkö tuohon nyt enää paljoakaan tulkinnanvaraa?"
Mielenkiintoista, että näytät tulkitsevan tuon niin, että ihminen pelastuu vain lakia noudattaen, vaikka sitähän tuo ei tarkoita. veli_r kirjoitti:
"Kerro sellainen merkittävä kristillinen yhteisö, jossa sianlihan syöminen on kielletty?"
Miksi? Tuon mielestäni vähintäänkin outo kysymys aiempaan keskusteluun nähden.
"Eli ensin väität Jeesuksen tiukentaneen Lakia ja sitten väität, että Jeesus täytti Lain.
Ristiriitaista."
Ensinnäkin, asia on Raamatun mukaan niin, että Jeesus teki juuri ne asiat, jotka mainitsin. Siinä ei kuitenkaan ole ristiritaa. Uskomalla Jeesukseen voi pelastua, se ei kuitenkaan tarkoita, että ei pitäisi toimia niin kuin oikein on. Periaatteessa jos ihminen noudattaisi täydellisesti lakia, hän olisi myös pelastuva, koska olisi silloin ns. vanhurskas. Ihmisen on kuitenkaan vaikea saavuttaa vanhurskautta lakia noudattamalla, siksi on tarjolla uskon vanhurskaus, josta kannattaisi lukea tarkemmin Raamatusta.
Mistäköhän syystä ajattelet, että lain "täyttäminen" tarkoittaa, ettei ihmisen pitäisi noudattaa sitä? Ihmisen ei tarvitse noudattaa Raamatun perusteella lakia siksi, että pelastuisi vaan siksi, että se on hyvä.
Jeesus sanoo myös, "ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan". Tuo ei kuitenkaan tarkoita, että ihmisen pitäisi noudattaa lakia jotta pelastuisi, vaan se viittaa siihen, että ihmisen tulisi "syntyä uudesti", jolloin laki tulee sisimpään kirjoitetuksi ja ihminen haluaa tehdä oikein, ilman erityistä palkkiohakuisuutta. Tällöin ihminen noudattaisi lakia paremmin kuin kirjanoppineet ym. Mutta ei edelleenkään siksi, että pelastuisi, koska uskomalla ihminen on jo pelastunut.
Mutta luultavasti sinä et tätä kuitenkaan ymmärrä.
"Kelpaako tuo?"
Mihin? Minulle se kelpaa, koska sehän tarkoittaa, ettei pidä herjata, vanhempien herjaaminen on väärin Raamatun mukaan. Siitä ansaitsisi Raamatun perusteella kovan tuomion. Minä en kuitenkaan ole tuomari, ja jos olisin, olisin myös armollinen.
"Oletko kuullut Vuorisaarnasta?"
Mitäs luulet?
"Jääkö tuohon nyt enää paljoakaan tulkinnanvaraa?"
Mielenkiintoista, että näytät tulkitsevan tuon niin, että ihminen pelastuu vain lakia noudattaen, vaikka sitähän tuo ei tarkoita."Miksi? Tuon mielestäni vähintäänkin outo kysymys aiempaan keskusteluun nähden"
No, itse nostit asian esiin. Onko kristittyjä jotka eivät saa syödä sianlihaa?
"Uskomalla Jeesukseen voi pelastua, se ei kuitenkaan tarkoita, että ei pitäisi toimia niin kuin oikein on. Periaatteessa jos ihminen noudattaisi täydellisesti lakia, hän olisi myös pelastuva, koska olisi silloin ns. vanhurskas. Ihmisen on kuitenkaan vaikea saavuttaa vanhurskautta lakia noudattamalla, siksi on tarjolla uskon vanhurskaus, josta kannattaisi lukea tarkemmin Raamatusta."
Heh heh. Suosittelen Matteuksen evankeliumia ja lukua 5
Esim: "Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan."
Mitä siinä sanotaan niistä, jotka eivät noudata lakia? Ja vielä Jeesuksen sanomana, todennäköisesti vieläpä historiallisen Jeesuksen.
"Tuo ei kuitenkaan tarkoita, että ihmisen pitäisi noudattaa lakia jotta pelastuisi, vaan se viittaa siihen, että ihmisen tulisi "syntyä uudesti", jolloin laki tulee sisimpään kirjoitetuksi ja ihminen haluaa tehdä oikein, ilman erityistä palkkiohakuisuutta."
Hehe hehe. Mitäköhän Jeesus sanoisi tuosta? "Varmaankin, että etkö kuunnellut?"
Joka tapauksessa tuo "syntyä uudesti" perustuu käännösongelmaan, joka paljastaa
sen tosiasian, että sanonnalla ei ole historiallista linkkiä Jeesukseen. Samalla tavoin kuin
Johanneksen evankeliumin Jeesuksella ei ole juuri mitään tekemistä Matteuksen evankeliumin Jeesuksen kanssa.
"Mielenkiintoista, että näytät tulkitsevan tuon niin, että ihminen pelastuu vain lakia noudattaen, vaikka sitähän tuo ei tarkoita."
Aika mielenkiintoista, että Raamattua voi tuolla tavalla tulkita. Missä kohtaa tulkinnan varaa on?
"Minulle se kelpaa, koska sehän tarkoittaa, ettei pidä herjata, vanhempien herjaaminen on väärin Raamatun mukaan. Siitä ansaitsisi Raamatun perusteella kovan tuomion"
Kiitos rehellisyydestä. Tiesin, että Suomesta löytyy teokratian kannattajia, mutta että tuollaisia.- veli_r
Zelig kirjoitti:
"Miksi? Tuon mielestäni vähintäänkin outo kysymys aiempaan keskusteluun nähden"
No, itse nostit asian esiin. Onko kristittyjä jotka eivät saa syödä sianlihaa?
"Uskomalla Jeesukseen voi pelastua, se ei kuitenkaan tarkoita, että ei pitäisi toimia niin kuin oikein on. Periaatteessa jos ihminen noudattaisi täydellisesti lakia, hän olisi myös pelastuva, koska olisi silloin ns. vanhurskas. Ihmisen on kuitenkaan vaikea saavuttaa vanhurskautta lakia noudattamalla, siksi on tarjolla uskon vanhurskaus, josta kannattaisi lukea tarkemmin Raamatusta."
Heh heh. Suosittelen Matteuksen evankeliumia ja lukua 5
Esim: "Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan."
Mitä siinä sanotaan niistä, jotka eivät noudata lakia? Ja vielä Jeesuksen sanomana, todennäköisesti vieläpä historiallisen Jeesuksen.
"Tuo ei kuitenkaan tarkoita, että ihmisen pitäisi noudattaa lakia jotta pelastuisi, vaan se viittaa siihen, että ihmisen tulisi "syntyä uudesti", jolloin laki tulee sisimpään kirjoitetuksi ja ihminen haluaa tehdä oikein, ilman erityistä palkkiohakuisuutta."
Hehe hehe. Mitäköhän Jeesus sanoisi tuosta? "Varmaankin, että etkö kuunnellut?"
Joka tapauksessa tuo "syntyä uudesti" perustuu käännösongelmaan, joka paljastaa
sen tosiasian, että sanonnalla ei ole historiallista linkkiä Jeesukseen. Samalla tavoin kuin
Johanneksen evankeliumin Jeesuksella ei ole juuri mitään tekemistä Matteuksen evankeliumin Jeesuksen kanssa.
"Mielenkiintoista, että näytät tulkitsevan tuon niin, että ihminen pelastuu vain lakia noudattaen, vaikka sitähän tuo ei tarkoita."
Aika mielenkiintoista, että Raamattua voi tuolla tavalla tulkita. Missä kohtaa tulkinnan varaa on?
"Minulle se kelpaa, koska sehän tarkoittaa, ettei pidä herjata, vanhempien herjaaminen on väärin Raamatun mukaan. Siitä ansaitsisi Raamatun perusteella kovan tuomion"
Kiitos rehellisyydestä. Tiesin, että Suomesta löytyy teokratian kannattajia, mutta että tuollaisia."Heh heh. Suosittelen Matteuksen evankeliumia ja lukua 5
Esim: "Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.""
Heh heh, jos tuntisit Raamatun paremmin, olisit huomannut, että minä edellisessä viestissä otin juuri tuon kohdan esiin, mutta käytin vain vanhempaa käännöstä, jossa sama kuuluu näin: "ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan".
Mutta käännöksellä ei ole väliä, kummassakaan ei sanota, "noudata lakia", vaan puhutaan Jumalan tahdon noudattamisesta ja vanhurskaudesta. Jos haluaa tietää mikä Jumalan tahto on, kannattaa lukea tarkkaan ajatuksella koko Raamattu, tai ainakin UT.
"Joka tapauksessa tuo "syntyä uudesti" perustuu käännösongelmaan, joka paljastaa
Johanneksen evankeliumin Jeesuksella ei ole juuri mitään tekemistä Matteuksen evankeliumin Jeesuksen kanssa."
Niinkö ja minun pitäisi uskoa tämä, koska sinä sanot niin? Olen tuosta aiemminkin keskustellut täälä ja huomannut, että väite ei toimi, jos lukee kokonaisia lauseita ja ymmärtää suurempia kokonaisuuksia. Voisit olla oikeassa, jos Raamatussa olisi vain yksi sana ja se olisi juuri tuo "uudesti syntynyt".
"Tiesin, että Suomesta löytyy teokratian kannattajia"
Mitä tarkoitat teokraialla? Ja millä perusteella sanot minun sitä kannattavan? veli_r kirjoitti:
"Heh heh. Suosittelen Matteuksen evankeliumia ja lukua 5
Esim: "Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.""
Heh heh, jos tuntisit Raamatun paremmin, olisit huomannut, että minä edellisessä viestissä otin juuri tuon kohdan esiin, mutta käytin vain vanhempaa käännöstä, jossa sama kuuluu näin: "ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan".
Mutta käännöksellä ei ole väliä, kummassakaan ei sanota, "noudata lakia", vaan puhutaan Jumalan tahdon noudattamisesta ja vanhurskaudesta. Jos haluaa tietää mikä Jumalan tahto on, kannattaa lukea tarkkaan ajatuksella koko Raamattu, tai ainakin UT.
"Joka tapauksessa tuo "syntyä uudesti" perustuu käännösongelmaan, joka paljastaa
Johanneksen evankeliumin Jeesuksella ei ole juuri mitään tekemistä Matteuksen evankeliumin Jeesuksen kanssa."
Niinkö ja minun pitäisi uskoa tämä, koska sinä sanot niin? Olen tuosta aiemminkin keskustellut täälä ja huomannut, että väite ei toimi, jos lukee kokonaisia lauseita ja ymmärtää suurempia kokonaisuuksia. Voisit olla oikeassa, jos Raamatussa olisi vain yksi sana ja se olisi juuri tuo "uudesti syntynyt".
"Tiesin, että Suomesta löytyy teokratian kannattajia"
Mitä tarkoitat teokraialla? Ja millä perusteella sanot minun sitä kannattavan?alkuperäinen kieli on kai se joka on tärkein.
Vanhurskaus juutalaisuudessa:
"Righteousness is one of the chief attributes of God. Its chief meaning concerns ethical conduct. It is used in a legal sense; while the guilty are judged, the guiltless are deemed righteous. God's faithfulness to His covenant is also a large part of His righteousness."
"Mutta käännöksellä ei ole väliä, kummassakaan ei sanota, "noudata lakia", vaan puhutaan Jumalan tahdon noudattamisesta ja vanhurskaudesta. Jos haluaa tietää mikä Jumalan tahto on, kannattaa lukea tarkkaan ajatuksella koko Raamattu, tai ainakin UT."
Jos olisit lukenut Matteuksen luvun 5 kokonaan (ajatuksella) niin olisit huomannut, että kyseisissä jakeissa puhutaan NIMENOMAAN Laista. Tiesitkö, että Jeesuksen veljestä kutsuttiin Jaakob Vanhurskaaksi (ha-Zaddik)? Hän noudatti lakia, kun taas Paavali ja "uudestisyntyneet" eivät niin tehneet.
"Niinkö ja minun pitäisi uskoa tämä, koska sinä sanot niin?"
Ei sinun tarvitse minua uskoa. Jos haluat uskoa, että Raamattu on totta joka sana ja
tipahtanut taivaasta, niin siitä vaan. Sanon vaan sen, että kreikan sana "anothen" tarkoittaa kahta asiaa, ylhäältä ja uudesti. Kuitenkaan aramean kielessä tällaista kaksoismerkitystä ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,794333Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt182776Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu242688Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod162465Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1122444Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1112214Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e992161Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.6292016MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,141965Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka321796