Kävin juuri tänään silmälääkärillä tarkastuttamassa näköni uusia laseja varten, mutta unohdin kysyä, onko näköni tarpeeksi hyvä C-ajokorttia varten. Oikeassa silmässäni on näkö 5.00 ja vasemmassa 4.75, ja näkökenttä on hyvä. Oikea silmä karsastaa hieman. Lääkäri sanoi että silmäni ovat hyvässä kunnossa. Kun ajoin B-kortin, sain lekurilta luvan ajaa ilman silmälaseja.
Ajattelin siis, että jos tulevassa ammatissani tarvitsen C-korttia, riittääkö näköni siihen että voisin ajaa C-kortin armeijassa?
Näkö esteenä C-kortille?
14
8368
Vastaukset
- Puolikuuro C E kortillinen
ole korjata nämä näköjutut samoiten, kun kuulolaite kuulemisen.
Siitähän pitäisi vaan korttiin tulla merkintä "erityisehto".- enkä minäkään
Joo, mutku joku raja näön tarkkuudelle *ilman laseja* on kuitenkin olemassa - en vaan muista, mikä se täsmälleen on.
Perusteluista ei kyllä ole haisuakaan ... kyllähän liikenteessä viipottaa jos minkälaista sydänvikaista, pilleripäätä yms. mutta pykälänikkarit pitävät suurena uhkana sitä, että rekkakuski hukkaa lasinsa (?) päästellessään maantiellä 80 km/h ja ajaa sen seurauksena Möttösen papan ja Möttösen papan mopon yli...
....itse pitäisin isompana riskinä niitä, joilla on vain vähän vikaa näössä. Heillä kun näyttää olevan tapana lähteä autoilemaan, vaikka lasit olisivat unohtuneet matkasta. Reilumpia voimakkuuksia tarvisevalla ei tätä riskiä ole, kun eivät edes löydä sille autolleen... - googlettaja
enkä minäkään kirjoitti:
Joo, mutku joku raja näön tarkkuudelle *ilman laseja* on kuitenkin olemassa - en vaan muista, mikä se täsmälleen on.
Perusteluista ei kyllä ole haisuakaan ... kyllähän liikenteessä viipottaa jos minkälaista sydänvikaista, pilleripäätä yms. mutta pykälänikkarit pitävät suurena uhkana sitä, että rekkakuski hukkaa lasinsa (?) päästellessään maantiellä 80 km/h ja ajaa sen seurauksena Möttösen papan ja Möttösen papan mopon yli...
....itse pitäisin isompana riskinä niitä, joilla on vain vähän vikaa näössä. Heillä kun näyttää olevan tapana lähteä autoilemaan, vaikka lasit olisivat unohtuneet matkasta. Reilumpia voimakkuuksia tarvisevalla ei tätä riskiä ole, kun eivät edes löydä sille autolleen...Eli ilman laseja pitää näöntarkkuuden olla vähintään 0,05
Näöntarkkuus 0,05 vastaa sormien lukumäärän erottamista 3 metrin etäisyydeltä.
Eli kyllä se näkösi riittää kuorma-autokorttiin, jos kerran näkökentät ovat normaalit. - -------
googlettaja kirjoitti:
Eli ilman laseja pitää näöntarkkuuden olla vähintään 0,05
Näöntarkkuus 0,05 vastaa sormien lukumäärän erottamista 3 metrin etäisyydeltä.
Eli kyllä se näkösi riittää kuorma-autokorttiin, jos kerran näkökentät ovat normaalit.on. 0.08 5.00 meinaa silmälaisen vahvuutta, eli se ei kerro saatko ajaa vai et. Itselläni 0.07 ja linssien vahvuus 13.5
- l T p
Armeijassa katotaan näkö uudestaan. Harvalla C-kortti jää näöstä kii. Saa olla melkonen puusilmä..
- Kuskiksi haluava
Mietin sellasta että minulla on laiska silmä mutta haluaisin kuitenki c-kortin ja myöhemmin CE-kortin.
Näköni oli vuonna 2007 1,6 ja 0,4. Näkökenttä oli hyvä.
myös arméijassa (I/2009) olisivat päästäneet minut laivalle mutta vain taloustöihin. Lukuja sieltä en muista millään.
Näettekö minkäänlaista estettä Rekkakuskin-uralle?- kuskiksi haluava
LISÄYS!
Niin ja minullahan ei ole laseja, käytän vain toista silmää(Amblyopia) jollaoin laseista ei ole apua.
- rillipää ratissa
Itselläni lasit, nyt jo monitehoiset. Lukuosan lisän kanssa voimakkuus melko tarkkaan samat kuin
sinulla, pelkkä kauko-osa (eli se, jota ajamisessa tarvitaaan) 4 luokkaa. Ja 45v tarkastuksen seurauksena
tuli erityisehto (lasit) ABE-kortille.
Tällä perusteella veikkaan, että sama merkintä tulisi sinullakin olla.
C-korttiin tarvitaan parempi näkö kuin B-korttiin. Lisäksi siinä on myös oltava vähän näkökykyä kokonaan ilman rillejä.- dauphine
Tuliko lyöntivirhe ajokorttiluokissa?
- rillipää ratissa
dauphine kirjoitti:
Tuliko lyöntivirhe ajokorttiluokissa?
Kyllä nuo luokat oikein menivät.
Itsellä on mp ha "pikku-e" (eli siis ABE-kortti), jossa erityisehtona tuo vaatimus laseista. Koska minulla on kauko-vahvuuksia vähemmän kuin ketjun aloittajalla, veikkaan, että hänellä tulisi olla kortissa sama erityisehto. varsinkin vielä kun tuohon C-luokkaan tarvitaan parempi näkö kuin ABE:hen. Varmahan tästä ei voi olla, mutta noilla voimakkuuksilla, jotka vielä iän myötä useimmilla kasvavat ja todistus tarvitsee toimittaa vasta 45-vuotiaana, näkökyky ei todennäköisesti ole riittävä ilman laseja ajeluun. Itsellä oli 18-v ajokorttia hakiessa laseissa voimakkuuksia alle 2 ja tällöin ei tullut tuota erityisehtoa, mutta n. 35 päivän jälkeen en autoa ilman laseja ajanut, vaikka sitä kortin mukaan olisi saanut 45-tarkastukseen asti tehdäkin.
- dfdfsdfsdf
vanha ketju mutta kun luin niin pitää tähän ihmetellä.
miten voi olla erityisehto ajokortissa, jos ei näe ilman laseja ollenkaan, niin kuinka ne olettaa että sellainen ihminen pystyy edes kävelemään törmäilemättä ilman laseja tai piilolaseja.
poika on menossa juuri silmälääkäriin ja terkkarin tarkistukseen.
vain mopokortti on entuudestaan. käyttää vahvoja laseja (piilolaseja), mutta ihmettelen jos on erityisehto silmälaseista,
kun piilolaseilla on näkökentän laajuus paljon suurempi kun sankalasien kanssa.
jos on kovin heikko näkö, niin sankalaseilla ei näe yhtään sivuille, siis linssien ulkopuolelle, kun taas piilolaseilla mitään rajaa ei ole joka pienentäis näkökenttää.
jos poliisit pystäyttävät ja katsovat että on tuo silmälasien erityisehto, ja sanoo että käyttää piilolaseja, niin pakkohan niiden on uskoo, jos muuten näkö on 10, niin eipä ilman piilolaseja näkis poliisin pysähdyskehoitemerkkiäkään - mrjuhani
Hei,
Amblyoopille lisätietoja www.amblyopia.fi, siellä on linkki aikuisille suunnatun kokeellisen terapian tms. rekrytointi-ilmoitukseen...
t. Juhani- matsonation
Tässä ajokorttilaista: Koskee ryhmää 1 (mopokortista BE-korttiin).
Näöntarkkuus on tarvittaessa korjaavia linssejä käyttäen
molempien silmien yhteisnäkönä vähintään 0,5.
Ja tässä näkökentästä, juuri voimaan tullesta asetuksesta:
Vaakasuoran näkökentän on oltava vähintään 120 astetta. Näkökentän laajuuden tulee olla vähintään 50 astetta vasemmalle ja oikealle sekä 20 astetta yläsuuntaan ja alasuuntaan. Näkökentän keskialueella 20 asteen säteellä keskipisteestä ei saa olla puutoksia.
- karsastaja
Ajoin kortin 2kk sitten. Hain lääkärintodistuksen ja siihen tuli kaikki ajoluokat. Myös ammattiautoilu ok.
Mulla on kanssa ns. laiska silmä. Näkö toisessa 0.5 ja toisessa -3,5. Minulla ei ole laseja. Tämä -3,5 silmä karsastaa hieman. Näkökentätä eivät yhdy. Käytän yhtä silmää kerrallaan: 0,5 silmää kauas katsoessa ja -3,5 silmää lähietäisyydelle.
En halua mitään ammattikorttia, teen ihan muita töitä. Autoa pystyn aivan ongelmitta ajamaan yhdellä silmällä.
En tiedä, että miksi lääkäri antoi c-kortti luvan. Tarkisti kyllä näkökyvyn, sen leveyden yms. Ja kerroin kaikki silmäsairaudet.
Noh, näin kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358