Vantaanjoki pelkkä viemäri?

http://yle.fi/alueet/helsinki/uusimaa/2009/10/jatevesipaastot_hairitsevat_kalojen_kutua_vantaanjoessa_1053419.html

Olen aiemminkin aloitellut keskustelua kyseisen joen tilaan liittyen, mutta aina on ollut vähättelijöitä jopa niidenkin osalta, jotka ovat siellä kalastaneet ja hanoistaan joen vettä käyttäneet/juoneet.

Taas on jätevesiä päästetty liikaa jokeen ja siitä on seurauksena ollut mm. kalakuolemia ja vakavia häiriöitä kudulle. Nyt Uudenmaan ympäristökeskuksen suunnittelija Lehtinen sanoo sen suoraan, minkä minä olen jo pitkään tiennyt: "Tämä on vakava ongelma vesistön kannalta. Jätevesistä pitäisi päästä eroon, mutta pumppaamoista tulee päästöjä silti jatkuvasti". Siinä se!

Vesistöt eivät kyllä puhdistu koskaan, ellei jätevesiä ryhdytä puhdistamaan juomakelpoisiksi, tai sitten lopeteta päästöjä nollaan. Paskat kyllä maatuu mullaksi, ei niitä tarvis vesistöihin laskea, saati puhdistaakaan. "Riuku" vain kerrostalojenkin "takapihoille".

1

53

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hassu

Paha ongelma

Jolle olisi jo aika tehdä jotakin.
      Nuo pumppaamot pitää rakentaa sellaisiksi, ettei vettä kerta kaikkiaan pääse vesistöön ja kauhea uhkasakko töpeksijöille, tai väärin rakennetuille laitoksille.
      Maatalous on todella paha saastuttaja myöskin, mutta puheista huolimatta saa jatkaa ennallaan lannoitteiden levitystä suoraan jokeen.
      Mikä hemmetti noilla jyvillä oikein mättää, kun tuijotetaan vain ja ainoastaan omaan napaan.
      Sanktiot näillekin vaan, oikein rankimman päälle.
      Jatketusta rikoksesta joutavat molempien vastuuhenkilöt vankeuteen pitkäksi aikaa.
      Vanhasen aikana näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan ja paskaaminen jatkuu kepuloisten suojeluksessa, kaikkien muiden kansalaisten vahinngoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2215
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      886
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      66
      833
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      46
      800
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      746
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      517
      716
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      640
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      64
      615
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      590
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe