Oletko tullut ajatelleeksi

Mäkisenpoika

Mistä johtuu tämä kauhea katkeruus Vanhoillislestadiolaisia kohtaan näillä palstoilla?

7

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iveta

että se on katkeruutta. Korkeintaan pieni joukko entisiä vl:iä voi olla katkeria jostain menneisyyden ikävästä tapahtumasta, mutta sekin on yllättävän harvinaista. Minun uskovat ystäväni (ei-vl:ät, mutta ei epäuskoiset) sanovat, heillä on pikemminkin syvä huoli ja hätä, mihin Suomen suurin herätysliike on hengellisesti menossa.

Vanhoillislestaadiolaisuus oli herätyksen alkuaikoina kuin pieni lapsi, joka puhtain valkoisin vaattein lähti innolla vaeltamaan, mutta sitten matkan varrella tuli vaatteisiin likaa, mutta lapsi itse ei nähnyt eikä ehkä edes halunnut nähdä, että oli likaantunut, vaan jatkoi ja eikä edes pitänyt siitä, että joku ulkopuolinen ihminen tai taho siitä huomautti. Saattoipa vähän suuttuakin ja nimittää huomauttajia rumasti.

Nämä nimitetyt huomauttajat eivät tykänneet sellaisesta ja rupesivat arvostelemaan ja kritisoimaan liikettä, joka taas puolestaan poteroitui syvemmälle ja puolusti omaansa entistä lujemmin. Rakensi raja-aitoja ja erilaisia sääntöjä jne. Tämä kaikki kummastutti ja kummastuttaa edelleen. Uskoisin, että nimenomaan tästä ja tämän asian ääreltä moni kirjoittaja haluaa sanoa sanottavansa, eikä katkeruudesta.

Ei millään pahalla, mutta tämä on vain minun oma näkemykseni.

Jumalan rauhaa Sinulle!

• Seurakunnassa töissä

Monet ulkopuliset kunnnioittavat uskovaisia. Tämä palsta antaa väärän kuvan asenteista.

• Tämä kiinnostaa
        Seurakunnassa töissä kirjoitti:

Monet ulkopuliset kunnnioittavat uskovaisia. Tämä palsta antaa väärän kuvan asenteista.

**Monet ulkopuliset kunnnioittavat uskovaisia**

sinulle uskovainen?

• tulee esille yksityiskohtaisesti?

• Miehet mustissa

vl-herätysliikkeen ulkopuoliset ihmiset ovat katkeria ja kateellisia vl-ihmisten onnellisesta elämästä ja suuresta lapsimäärästä.
      Ihan kaikki.

• mievaaaan

Sanoiko Jumala todella niin.
      En kuitenkaan katkerana,
      kunnes valkeni, että se on epäuskoa.

Ihmisiä kun ollaan
      mievaaaan4.10.2009 15:36 ollaan, osoittelijoita on aina ollut ja tulee olemaan. Niin oli Paavalinkin aikaan. Teki mieleni laittaa tähän Sointulan/Loordi/kirjoittaman referaatin Seppo Lohen saarnasta Helsingissä, (viisasta puhetta) mutta ei auennut, lieneekö poistettu.
      No Sointulakin kirjoitti hyvin viisaaasti sillä hengen ymmärryksellä, minkä Jumala oli hänelle antanut. Kunpa hän vielä joskus kävisi täällä palstalla, hänen kirjoituksiaan oli ilo lukea, (parasta minun mielestäni palstalla) vaikka sai hän täällä vastustajiakin, joilla oli halu tukahduttaa elävä usko. Näinhän se on aina ollut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      7984
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      61
      5941
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3342
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3083
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1718
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      211
      1695
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      339
      1427
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1202
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1199
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1121
    Aihe