Eli mitä hyötyä on siitä jos käyn diagnosoimassa itselleni tarkkaavaisuushäiriön. Olen siis noin 95% varma siitä että minulla on kyseinen "häiriö". http://kaksplus.fi/keskustelu//t1227669 Vaikkei tuo testi mikään diagnoosi olekkaan niin siitäkin tuli kuitenkin yli 100 pistettä, kun neljännellä kerralla tehdessäni testiä vaivauduin laskemaan pisteet. Toisella vanhemmistani on myös kyseinen "häiriö". Ajattelin vain että saako tuohon mitään apua, jos hakee sen diagnoosin. Mitään pillereitä en ainakaan ala popsia, mutta tuntuu vaan, että elämä on hirveän paljon vaikeampaa näin. ADD kyllä ilmenee elämässäni lähes koko ajan ja siitä on hirvittävä määrä esimerkkejä. Niin mitä hyödyn diagnoosista ja onko olemassa mitään elämän hallinta opasta ADD häiriöiselle, vaikkei tuo mikään mielenvika tai sairaus nyt olekkaan.
ADD - Kannattaako diagnoosi.
51
7073
Vastaukset
- ex-kofeinisti
Humpuukidiagnoosesista on pelkkää haittaa, etenkin mielenterveysdiagnoosesista, jatkossa kaikki oireet pyritään niputtamaan "somatisaatioksi", etkä pääse kovin helposti tutkimuksiin tai saa oireisiisi kunnollista hoitoa.
ADD lähtee kun välttää stressihormonitasoja kohottavia ravintoaineita, kofeiini tärkeimpänä, myös natriumglutamaattia kannattaa varoa (E-621).- mut q
ADD ei ole mielenterveysdiagnoosi, vaan neurologinen.
- ADD-leima
mut q kirjoitti:
ADD ei ole mielenterveysdiagnoosi, vaan neurologinen.
löytyy psykiatrien laskutusraamatusta.
- my
Hienoa, ADD eli ADHD on kyllä ihan synnynnäinen, aina mukana kulkeva sairaus, joka ilmenee jo ennen kouluikää. Neurologia on hieman eri asia kuin mt-ongelmat, neurologiset ongelmat eivät parane... eivät edes lääkkeillä. Vain pystytään oireita hillitsemään, jos ne käyvät liiaksi elämää häiritseviksi.
Ja te hienosti kofeiinia mollaavat, ottakaa selvää kuinka erilaisesti tämän neurologisen oireiston omaavat toimivat elämässä. kofeiini, tauriini ym. rauhoittavat useimpia. Eivät piristä. Hui kauheaa, olemme omituisia! Mieheni nukkuisi jos joisi samaa tahtia kahvia kuin esim. isänsä, joka vain piristyy.
Ja kyllä, dg auttaa elämässä eteenpäin. Vaikka ei ottaisi lääkitystä, omaa mielenterveyttään tukee koska sitä osaa antaa anteeksi itselleen ne jutut, joille ei vain voi mitään. Voi yrittää, mutta liiallisuuksiin ei tarvitse mennä. Ja kyllä ne hyvät ominaisuudet pysyvät, vaikka dg:n saisikin. Ehkä oppii hallitsemaan niitä nyt hallitsemattomissa olevia piirteitä paremmin.
Tukitoimia saa dg:n kanssa paremmin. Lääkkeitä ei tarvitse ottaa, mutta ehdotonta eitä ei kannata koskaan sanoa. Joskus elämäntilanne voi mennä sen verran vaikeaksi, että lääkityksellä selviää - ilman että sairastuisi muihin sairauksiin. Masennukseen sairastuu ADHD yhtä helposti kuin tavallisempikin ihminen, samaten muita liitännäisoireistoja voi tulla, jos elämä mene liian vaikeaksi eikä tukea tule. - Masennus
my kirjoitti:
Hienoa, ADD eli ADHD on kyllä ihan synnynnäinen, aina mukana kulkeva sairaus, joka ilmenee jo ennen kouluikää. Neurologia on hieman eri asia kuin mt-ongelmat, neurologiset ongelmat eivät parane... eivät edes lääkkeillä. Vain pystytään oireita hillitsemään, jos ne käyvät liiaksi elämää häiritseviksi.
Ja te hienosti kofeiinia mollaavat, ottakaa selvää kuinka erilaisesti tämän neurologisen oireiston omaavat toimivat elämässä. kofeiini, tauriini ym. rauhoittavat useimpia. Eivät piristä. Hui kauheaa, olemme omituisia! Mieheni nukkuisi jos joisi samaa tahtia kahvia kuin esim. isänsä, joka vain piristyy.
Ja kyllä, dg auttaa elämässä eteenpäin. Vaikka ei ottaisi lääkitystä, omaa mielenterveyttään tukee koska sitä osaa antaa anteeksi itselleen ne jutut, joille ei vain voi mitään. Voi yrittää, mutta liiallisuuksiin ei tarvitse mennä. Ja kyllä ne hyvät ominaisuudet pysyvät, vaikka dg:n saisikin. Ehkä oppii hallitsemaan niitä nyt hallitsemattomissa olevia piirteitä paremmin.
Tukitoimia saa dg:n kanssa paremmin. Lääkkeitä ei tarvitse ottaa, mutta ehdotonta eitä ei kannata koskaan sanoa. Joskus elämäntilanne voi mennä sen verran vaikeaksi, että lääkityksellä selviää - ilman että sairastuisi muihin sairauksiin. Masennukseen sairastuu ADHD yhtä helposti kuin tavallisempikin ihminen, samaten muita liitännäisoireistoja voi tulla, jos elämä mene liian vaikeaksi eikä tukea tule.ei ole sairaus. Huono tai hyvä mieliala eivät ole tai voi olla sairauksia.
- ex-kofeinisti
my kirjoitti:
Tukitoimia saa dg:n kanssa paremmin. Lääkkeitä ei tarvitse ottaa, mutta ehdotonta eitä ei kannata koskaan sanoa. Joskus elämäntilanne voi mennä sen verran vaikeaksi, että lääkityksellä selviää - ilman että sairastuisi muihin sairauksiin. Masennukseen sairastuu ADHD yhtä helposti kuin tavallisempikin ihminen, samaten muita liitännäisoireistoja voi tulla, jos elämä mene liian vaikeaksi eikä tukea tule.Oletkos sinä ihan täysillä matkassa, vai että keskushermostoa piristävä päihde muka rauhoittaa useimpia. Piristävä huume rauhoittaa silloin, kun sen päivittäiskäyttö on aiheuttanut aivovaurioita. Ensin se aiheuttaa keskittymiskyvyn puutetta ja hypomaniaa, jotka tulkitaan ADHD:ksi tai ADD:ksi ja kun myrkytys on tarpeeksi pitkällä, se alkaakin rauhoittaa. Tätä ei tarvitse minulle opettaa, elin itse tuota yli 20 vuotta.
Jos olisin kuunnellut lääkäreitä ja opetellut elämään diagnoosin mukaan, en olisi nyt terve. Tajusin itse, että kofeiini aiheutti oireet ja vieroitin itseni siitä. Tänään psyyke on paremmassa kunnossa kuin yli 20 vuoteen, olen saanut elämäni takaisin kahden vuosikymmenen päihdesairauden jälkeen.
Kun tyytyy diagnoosiin, ei oireiden aiheuttajaa etsitä, eikä se tule hoidetuksi, vaan edessä on elämän mittainen lääkekierre. Ensin piristeitä, sitten kun ne alkavat tuottamaan psyyken ongelmia, mielialalääkkeitä ja neuroleptejä, jotka kaikki vaurioittavat aivoja pysyvästi, samoin kuin piristeet. Miksi kuvittelet, että metyylifenidaatti ja dekstroamfetamiini ovat kiellettyjä huumeita? Koska ne aiheuttavat vakavia haittavaikutuksia.
Kukin taaplaa tyylillään, mutta rajansa tuollaisella humpuukillakin pitäisi olla. Joku saattaa pian uskoa moista soopaa. - ADD
ex-kofeinisti kirjoitti:
Oletkos sinä ihan täysillä matkassa, vai että keskushermostoa piristävä päihde muka rauhoittaa useimpia. Piristävä huume rauhoittaa silloin, kun sen päivittäiskäyttö on aiheuttanut aivovaurioita. Ensin se aiheuttaa keskittymiskyvyn puutetta ja hypomaniaa, jotka tulkitaan ADHD:ksi tai ADD:ksi ja kun myrkytys on tarpeeksi pitkällä, se alkaakin rauhoittaa. Tätä ei tarvitse minulle opettaa, elin itse tuota yli 20 vuotta.
Jos olisin kuunnellut lääkäreitä ja opetellut elämään diagnoosin mukaan, en olisi nyt terve. Tajusin itse, että kofeiini aiheutti oireet ja vieroitin itseni siitä. Tänään psyyke on paremmassa kunnossa kuin yli 20 vuoteen, olen saanut elämäni takaisin kahden vuosikymmenen päihdesairauden jälkeen.
Kun tyytyy diagnoosiin, ei oireiden aiheuttajaa etsitä, eikä se tule hoidetuksi, vaan edessä on elämän mittainen lääkekierre. Ensin piristeitä, sitten kun ne alkavat tuottamaan psyyken ongelmia, mielialalääkkeitä ja neuroleptejä, jotka kaikki vaurioittavat aivoja pysyvästi, samoin kuin piristeet. Miksi kuvittelet, että metyylifenidaatti ja dekstroamfetamiini ovat kiellettyjä huumeita? Koska ne aiheuttavat vakavia haittavaikutuksia.
Kukin taaplaa tyylillään, mutta rajansa tuollaisella humpuukillakin pitäisi olla. Joku saattaa pian uskoa moista soopaa.ADHD ja ADD ovat synnynnäisiä ominaisuuksia. He ovat neurologisesti synnynnäisesti erilaisia, kyseessä on ominaisuus. Se on olemassa jo ennen ensimmäistäkään nautittua kofeiiniannosta ja on perinnöllinen ominaisuus, kulkee geeneissä. Siihen ei sairastuta missään elämän vaiheessa, mutta koska ADDltä puuttuu hypervilkkaus se voi jäädä huomaamatta ja ymmärtämättä, etenkin jos lukihäiriötä ei ole liitännäisenä (ainoa mikä koulussa juuri ja juuri voidaan havaita hyperin lisäksi). Monet ADD ihmiset hakevat diagnoosia vasta aikuisena, kun esim opiskelut tyssää kerta toisensa jälkeen johonkin epämääräiseen, mistä kukaan ei saa oikein kiinni.
Kofeiini kuten muutkin piristeet toimivat eri tavalla näille ihmisille, joilla on tämä neurologinen ominaisuus. Stimulanttilääkitys auttaa heitä keskittymään ja rauhottumaan, toisin kuin "normi"-ihmisiä.
Kofeiinin poistaminen ruokavaliosta voi auttaa joitakin ihmisiä, veikkaisin että etenkin jos oireet ovat ahdistusta ja ns sydämen muljahteluja jne, koska kofeiini on stimulantti ja voi kiihdyttää näitä oireita. Mutta kyllä täytyy sanoa, että jollet ymmärrä eroa synnynnäisellä neurologisella erilaisuudella ja esimerkiksi masentuneisuudella, niin itse pussitat itsesi huuhaanurkkaan ja viet tehon väitteiltäsi ihan kokonaan, vaikka joku niistä ehkä voisikin hyötyä. Oikeasti kannattaa perehtyä asioihin syvällisemmin. - ex-kofeinisti
ADD kirjoitti:
ADHD ja ADD ovat synnynnäisiä ominaisuuksia. He ovat neurologisesti synnynnäisesti erilaisia, kyseessä on ominaisuus. Se on olemassa jo ennen ensimmäistäkään nautittua kofeiiniannosta ja on perinnöllinen ominaisuus, kulkee geeneissä. Siihen ei sairastuta missään elämän vaiheessa, mutta koska ADDltä puuttuu hypervilkkaus se voi jäädä huomaamatta ja ymmärtämättä, etenkin jos lukihäiriötä ei ole liitännäisenä (ainoa mikä koulussa juuri ja juuri voidaan havaita hyperin lisäksi). Monet ADD ihmiset hakevat diagnoosia vasta aikuisena, kun esim opiskelut tyssää kerta toisensa jälkeen johonkin epämääräiseen, mistä kukaan ei saa oikein kiinni.
Kofeiini kuten muutkin piristeet toimivat eri tavalla näille ihmisille, joilla on tämä neurologinen ominaisuus. Stimulanttilääkitys auttaa heitä keskittymään ja rauhottumaan, toisin kuin "normi"-ihmisiä.
Kofeiinin poistaminen ruokavaliosta voi auttaa joitakin ihmisiä, veikkaisin että etenkin jos oireet ovat ahdistusta ja ns sydämen muljahteluja jne, koska kofeiini on stimulantti ja voi kiihdyttää näitä oireita. Mutta kyllä täytyy sanoa, että jollet ymmärrä eroa synnynnäisellä neurologisella erilaisuudella ja esimerkiksi masentuneisuudella, niin itse pussitat itsesi huuhaanurkkaan ja viet tehon väitteiltäsi ihan kokonaan, vaikka joku niistä ehkä voisikin hyötyä. Oikeasti kannattaa perehtyä asioihin syvällisemmin.Synnynnäiset ominaisuudet toimivat yleensä yhdessä ulkoisten tekijöiden kanssa, minulla peritty kofeiiniherkkyys ja kofeiini aiheuttivat yhdessä oireilua. Samalla tavalla esim. elintarvikkeiden lisäaineet ja väärä ravinto voivat aiheuttaa ylivilkkautta ja keskittymishäiriöitä soivilla geeneillä. Ellei asiaan liity ulkoista tekijää, on ilmiö luonteenopiirre, ei sairaus.
Stimulanttilääkitys toimii täysin samoin oli adhd tai ei, pieni annos aiheuttaa pakkomielteisyyttä, joka näkyy vilkkaassa ihmisessä rauhoittumisena, koska nämä huumeet muuttavat psyykeä. Myös kannabis, opiaatit, LSD ja monet muut huumeet vaikuttavat samoin.
Masennus voi aiheutua myös synnynnäisistä ominaisuuksista, mutta useimmiten siihen tarvitaan myös kemiallinen tekijä. Olen perehtynyt aiheeseen tutkimalla isäni ja omien oireitteni lisäksi myös aivotutkimusta ja psykosomatiikkaa 70-luvulta lähtien, olen lukenut varmasti enemmän tieteellisiä tutkimuksia kuin useimmat lääkärit. - yks addi
ex-kofeinisti kirjoitti:
Synnynnäiset ominaisuudet toimivat yleensä yhdessä ulkoisten tekijöiden kanssa, minulla peritty kofeiiniherkkyys ja kofeiini aiheuttivat yhdessä oireilua. Samalla tavalla esim. elintarvikkeiden lisäaineet ja väärä ravinto voivat aiheuttaa ylivilkkautta ja keskittymishäiriöitä soivilla geeneillä. Ellei asiaan liity ulkoista tekijää, on ilmiö luonteenopiirre, ei sairaus.
Stimulanttilääkitys toimii täysin samoin oli adhd tai ei, pieni annos aiheuttaa pakkomielteisyyttä, joka näkyy vilkkaassa ihmisessä rauhoittumisena, koska nämä huumeet muuttavat psyykeä. Myös kannabis, opiaatit, LSD ja monet muut huumeet vaikuttavat samoin.
Masennus voi aiheutua myös synnynnäisistä ominaisuuksista, mutta useimmiten siihen tarvitaan myös kemiallinen tekijä. Olen perehtynyt aiheeseen tutkimalla isäni ja omien oireitteni lisäksi myös aivotutkimusta ja psykosomatiikkaa 70-luvulta lähtien, olen lukenut varmasti enemmän tieteellisiä tutkimuksia kuin useimmat lääkärit.Mitä ihmeen pakkomielteisyyttä??? Katsoisit peiliin pakkomielteisyyden kanssa.
ADDina voin sanoa, että lääkitys auttaa keskittymään ja vähentää sitä kautta stressiä mitä muuten kokee ihan arkipäivän asioissa. Itsekin vasta aikuisena diagnoosin saaneena ja lääkitystä vain tarpeeseen käyttävänä voin sanoa, ettei stimulantit "rauhoita" siinä mielessä mitä ajattelemme kun puhumme rauhoittavista lääkkeistä.
Ne pikemminkin poistavat sen ainaisen stimulaation tarpeen (alkaen "pakkomielteisestä" purkan jauhamisesta ja jalkojen heiluttelusta ongelmien hakuun, agressio kun saa adrenaalin virtaamaan ja se taas helpottaa "tuskaista" oloa). Eli todellakaan psyyke EI muutu, vain se neurologinen ominaisuus "hiljenee" siellä taustalla ja vapauttaa ihmisen keskittymään ihan normaaliin elämään. Kun syö lääkkeitä ja viettää taas muutaman lääkkeettömän päivän on aikuisen ADDn/ADHDn helppo huomata ero.
Lisäksi sanon, etten todellakaan koe olevani sairas ominaisuuteni vuoksi, mutta koska se on ajanut minut pahasti sivuun normaalista elämästä mm sitä kautta, että en pystynyt opiskelemaan tutkintoja loppuun, lisäksi impulsiivisenä on raha-asioiden hoitaminen ollut vaikeaa ja ihmissuhteet ovat kärsineet kovasti, niin kun vaihtoehtona on olemassa minulle toimiva lääkitys niin miksi en sitä käyttäisi? Se mahdollistaa nyt sen, että saan tutkintoni ulos ja toivottavasti saan pysyvän työpaikankin. Minun on helpompi olla läheisteni kanssa ja heidän minun kanssaan. Jopa suhteeni koiraani on muuttunut, kun en ole turhautunut ja vihainen koko ajan. Eli tämä ominaisuus voi aiheuttaa paljon tuskaa sille ihmiselle jolla se on, puhumattakaan ihmisistä hänen ympärillään. Jos siihen on lääkkeet jotka auttavat niin miksi kieltää ne? Kaikki eivät tarvitse lääkkeitä vaan pärjäävät ominaisuutensa kanssa. Osa tarvitsee ja osa ei meinaa pärjätä edes lääkkeiden kanssa.
Sinällään uskon itsekin paljon siihen, joillekin ihmisille ruokavalio on yksi tärkeimmistä asioista oireiden helpottamisessa, mutta kun olemme yksilöitä senkin suhteen. Evoluutio toimii keskellämme koko ajan. Ihmisessä kuin ihmisessä 20-100 mutaatiota. Luonto etsii koko ajan uusia "prototyyppejä", se ei ole meidän käsissäme eikä hallinnassamme, ainakaan vielä. Sen vuoksi on kyllä ihan hyvä puhua näistä, mistä kukin on saanut helpotuksen, jotta muutkin voivat kokeilla, mutta silti esim kofeiinin poisjättäminen tekee todella harvan autuaaksi, kuten sut on tehnyt. EPAa on tutkittu hirveästi ja osaa se auttaa, mutta ei läheskään kaikkia. Keliakia korreloi masennukseen myös suomalaisten tutkimusten mukaan ja suomalainen tutkija onkin esittänyt, että masentuneilta nuorilta pitäisi aina etsiä myös keliakiaa ennen lääkityksen aloittamista.
Minua ainakin raivostuttaa se, että jostain asiasta tehdään se ainoa oikea ratkaisu, kun harvalle meistä se toimii niin. Oikea keskustelu helpotuksista on suotavaa, mutta muiden kokemusten teilaaminen ja pyhän sanan julistaminen saa useimmat vain huokaamaan säälistä ja hylkäämään asian, missä voisi silti silti olla jollekin mahdollisuus saada omiin oireisiin apua. - ex-kofeinisti
yks addi kirjoitti:
Mitä ihmeen pakkomielteisyyttä??? Katsoisit peiliin pakkomielteisyyden kanssa.
ADDina voin sanoa, että lääkitys auttaa keskittymään ja vähentää sitä kautta stressiä mitä muuten kokee ihan arkipäivän asioissa. Itsekin vasta aikuisena diagnoosin saaneena ja lääkitystä vain tarpeeseen käyttävänä voin sanoa, ettei stimulantit "rauhoita" siinä mielessä mitä ajattelemme kun puhumme rauhoittavista lääkkeistä.
Ne pikemminkin poistavat sen ainaisen stimulaation tarpeen (alkaen "pakkomielteisestä" purkan jauhamisesta ja jalkojen heiluttelusta ongelmien hakuun, agressio kun saa adrenaalin virtaamaan ja se taas helpottaa "tuskaista" oloa). Eli todellakaan psyyke EI muutu, vain se neurologinen ominaisuus "hiljenee" siellä taustalla ja vapauttaa ihmisen keskittymään ihan normaaliin elämään. Kun syö lääkkeitä ja viettää taas muutaman lääkkeettömän päivän on aikuisen ADDn/ADHDn helppo huomata ero.
Lisäksi sanon, etten todellakaan koe olevani sairas ominaisuuteni vuoksi, mutta koska se on ajanut minut pahasti sivuun normaalista elämästä mm sitä kautta, että en pystynyt opiskelemaan tutkintoja loppuun, lisäksi impulsiivisenä on raha-asioiden hoitaminen ollut vaikeaa ja ihmissuhteet ovat kärsineet kovasti, niin kun vaihtoehtona on olemassa minulle toimiva lääkitys niin miksi en sitä käyttäisi? Se mahdollistaa nyt sen, että saan tutkintoni ulos ja toivottavasti saan pysyvän työpaikankin. Minun on helpompi olla läheisteni kanssa ja heidän minun kanssaan. Jopa suhteeni koiraani on muuttunut, kun en ole turhautunut ja vihainen koko ajan. Eli tämä ominaisuus voi aiheuttaa paljon tuskaa sille ihmiselle jolla se on, puhumattakaan ihmisistä hänen ympärillään. Jos siihen on lääkkeet jotka auttavat niin miksi kieltää ne? Kaikki eivät tarvitse lääkkeitä vaan pärjäävät ominaisuutensa kanssa. Osa tarvitsee ja osa ei meinaa pärjätä edes lääkkeiden kanssa.
Sinällään uskon itsekin paljon siihen, joillekin ihmisille ruokavalio on yksi tärkeimmistä asioista oireiden helpottamisessa, mutta kun olemme yksilöitä senkin suhteen. Evoluutio toimii keskellämme koko ajan. Ihmisessä kuin ihmisessä 20-100 mutaatiota. Luonto etsii koko ajan uusia "prototyyppejä", se ei ole meidän käsissäme eikä hallinnassamme, ainakaan vielä. Sen vuoksi on kyllä ihan hyvä puhua näistä, mistä kukin on saanut helpotuksen, jotta muutkin voivat kokeilla, mutta silti esim kofeiinin poisjättäminen tekee todella harvan autuaaksi, kuten sut on tehnyt. EPAa on tutkittu hirveästi ja osaa se auttaa, mutta ei läheskään kaikkia. Keliakia korreloi masennukseen myös suomalaisten tutkimusten mukaan ja suomalainen tutkija onkin esittänyt, että masentuneilta nuorilta pitäisi aina etsiä myös keliakiaa ennen lääkityksen aloittamista.
Minua ainakin raivostuttaa se, että jostain asiasta tehdään se ainoa oikea ratkaisu, kun harvalle meistä se toimii niin. Oikea keskustelu helpotuksista on suotavaa, mutta muiden kokemusten teilaaminen ja pyhän sanan julistaminen saa useimmat vain huokaamaan säälistä ja hylkäämään asian, missä voisi silti silti olla jollekin mahdollisuus saada omiin oireisiin apua.Älä sitten esitä "lääkitystä" aivo- ja sydänvaurioita aiheuttavilla huumeilla suositeltavana vaihtoehtona ennen kuin jokainen vähemmän haitallinen hoitomuoto on kokeiltu perusteellisesti. Piristelääkitys on persoonallisuuden kemiallista sopeuttamista normeihin, ei mitään muuta. Näiden huumeiden laittomat käyttäjät itselääkitsevät myös sopeutumiskyvyn puutostaan vallitsevaan järjestykseen.
- addidi
ex-kofeinisti kirjoitti:
Älä sitten esitä "lääkitystä" aivo- ja sydänvaurioita aiheuttavilla huumeilla suositeltavana vaihtoehtona ennen kuin jokainen vähemmän haitallinen hoitomuoto on kokeiltu perusteellisesti. Piristelääkitys on persoonallisuuden kemiallista sopeuttamista normeihin, ei mitään muuta. Näiden huumeiden laittomat käyttäjät itselääkitsevät myös sopeutumiskyvyn puutostaan vallitsevaan järjestykseen.
Aikuisilla ei tiettävästi mainitsemiasi stimulanttilääkityksen sivuvaikutuksia ole todettu? Jos sinulla on muuta tietoa anna linkki tutkimukseen kiitos, ei mitään mutua. Huumeiden käyttöä ei tule rinnastaa lääkkeisiin, väärinkäyttö on aina väärinkäyttöä. Lisäksi stimulanttilääke ei ole sama kuin huume (amfetamiini), tiedät kyllä jos olet kerta perehtynyt farmakologiaan.
Lapsilla stimulanttilääkitys ei olekaan niin yksinkertainen asia koska elimistö on vielä kehitysvaiheessa ja ongelmia on havaittu roppakaupalla, minkä vuoksi Suomessa lapset tarkastetaan erittäin hyvin ennen lääkityksen aloittamista ja lapsia seurataan tarkasti lääkityksen aikana. Ja lapsia nimenomaan tuo mainostamasi kofeiinin poisjättö ei auta, koska tavalliset lapset ei sitä saa, jos vanhemmat ovat yhtään normaaleja järjenjuoksultaan. (varhais)murkkuikäiset alkavat käyttää kofeiinipitoisia juomia jne. Ketju kuitenkin alkoi 18vuotiaan aloituksesta, joten olisi hyvä pysyä viittauksissasi aikuisissa eikä sotkea aikuisten stimulanttilääkitystä, lasten stimulanttilääkitystä ja huumeita sillisalaatiksi, sillä niistä kun ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä keskenään niin kuin sinä teet. Tai jos noin teet niin omapa on häpeäsi, mutta tärkeintä on se, että se ei ole totuus.
Sitäpaitsi varhainen diagnosointi ja avun saaminen tarvittaessa myös stimulanttilääkityksellä estää sortumista huumeisiin niillä, joilla niistä muuten löytyisi tie "itsehoitoon" niin kuin ennen kävi (ja käy vieläkin niillä, jotka ei saa apua ajoissa). Tässä maailmassa taitaa vain olla suurempi ongelma huumeiden huvikäytön myötä syntyvät riippuvuudet ns normaaleilla kuin mainitsemasi itselääkitsijät. - ex-kofeinisti
addidi kirjoitti:
Aikuisilla ei tiettävästi mainitsemiasi stimulanttilääkityksen sivuvaikutuksia ole todettu? Jos sinulla on muuta tietoa anna linkki tutkimukseen kiitos, ei mitään mutua. Huumeiden käyttöä ei tule rinnastaa lääkkeisiin, väärinkäyttö on aina väärinkäyttöä. Lisäksi stimulanttilääke ei ole sama kuin huume (amfetamiini), tiedät kyllä jos olet kerta perehtynyt farmakologiaan.
Lapsilla stimulanttilääkitys ei olekaan niin yksinkertainen asia koska elimistö on vielä kehitysvaiheessa ja ongelmia on havaittu roppakaupalla, minkä vuoksi Suomessa lapset tarkastetaan erittäin hyvin ennen lääkityksen aloittamista ja lapsia seurataan tarkasti lääkityksen aikana. Ja lapsia nimenomaan tuo mainostamasi kofeiinin poisjättö ei auta, koska tavalliset lapset ei sitä saa, jos vanhemmat ovat yhtään normaaleja järjenjuoksultaan. (varhais)murkkuikäiset alkavat käyttää kofeiinipitoisia juomia jne. Ketju kuitenkin alkoi 18vuotiaan aloituksesta, joten olisi hyvä pysyä viittauksissasi aikuisissa eikä sotkea aikuisten stimulanttilääkitystä, lasten stimulanttilääkitystä ja huumeita sillisalaatiksi, sillä niistä kun ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä keskenään niin kuin sinä teet. Tai jos noin teet niin omapa on häpeäsi, mutta tärkeintä on se, että se ei ole totuus.
Sitäpaitsi varhainen diagnosointi ja avun saaminen tarvittaessa myös stimulanttilääkityksellä estää sortumista huumeisiin niillä, joilla niistä muuten löytyisi tie "itsehoitoon" niin kuin ennen kävi (ja käy vieläkin niillä, jotka ei saa apua ajoissa). Tässä maailmassa taitaa vain olla suurempi ongelma huumeiden huvikäytön myötä syntyvät riippuvuudet ns normaaleilla kuin mainitsemasi itselääkitsijät.Stimulanttilääkityksen haitat ovat samat kuin piristävillä huumeilla yleensä. Sekä Ritalin ja Concerta (metyylifenidaatti) että Dexedrin (dekstroamfetamiini) aiheuttavat pitkäaikaiskäytössä samoja haittoja kuin kokaiini ja laittomat amfetamiinit, ne toimivat välittäjäaineiden suhteen hyvin samantapaisesti. Pienemmän annostuksen vuoksi haitat tulevat hitaammin kuin päihdekäytössä.
Tavalliset lapset saavat kofeiinia kahvista, energiajuomista, kolajuomista, suklaasta jne... turha tuputtaa tuollaista toiveajattelua, sama pätee lasten tarkastuksiin huumelääkityksen yhteydessä. Kofeiini aiheuttaa hyvin monia oireita, ADHD ja ADD kuuluvat mukaan kuvaan. Lasten ja aikuisten piristelääkitys tapahtuu aineilla, jotka ovat juridisesti huumausaineita ja ne toimivat ihmiosen elimistössä samalla tavalla oli aikuinen tai lapsi. Lapsilla haitat ovat todennäköisesti suurempia kuin aikuisilla, koska esim. aivot ovat vasta kehittymässä ja nuo huumeet aiheuttavat aivojen solukuolemaa keskeisten kiihdyttävien välittäjäaineiden välityksellä.
Laillisten keskushermostopiristeiden käyttö estää tietenkin laittomien käyttöä, mutta päihde on päihde, riippumatta sen juridisesta statuksesta. Ne mainitsemani itselääkitsijät ovat henkilöitä, jotka käyttävät psykoaktiivisia aineita ilman kehotusta lääkäriltä. - amok7
ex-kofeinisti kirjoitti:
Älä sitten esitä "lääkitystä" aivo- ja sydänvaurioita aiheuttavilla huumeilla suositeltavana vaihtoehtona ennen kuin jokainen vähemmän haitallinen hoitomuoto on kokeiltu perusteellisesti. Piristelääkitys on persoonallisuuden kemiallista sopeuttamista normeihin, ei mitään muuta. Näiden huumeiden laittomat käyttäjät itselääkitsevät myös sopeutumiskyvyn puutostaan vallitsevaan järjestykseen.
Kyseisiä lääkeaineita: dextroamfetamiinia, metyylifenidaattia, tai atomoksetiini hydrokloridia ei voida pitää "piristävinä lääkkeinä" tarkkaamattomuuden ja ylivilkkauden hoidossa, koska niiden teho perustuu päinvastaiseen reaktioon aivoissa, eli rauhoittavaan tehoon.
Nimenomaan Stratteraa (atomoksetiini hydrokloridia) suositellaan ADD hoitoon, koska ADD-potilailla on todettu vähemmän yliaktiivisuutta ja impulsiivisuutta, jolloin stimulantin käänteistä tehoa ei tarvita.
Metyylifenidaatti EI ole amfetamiinia, se luokitellaan ATS-lääkkeeksi. Se toimii aivoissa dopamiinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjänä, jolloin dopamiinia voi vapautua enemmän aivojen otsalohkoon. -> parantaa keskittymiskykyä, tarkkaavaisuutta sekä vireystilaa. Ei siis vaikuta persoonallisuuteen vaan aivojen neurologiseen toimintaan välittäjä aineiden kautta. Tämä ei ole vahingollista aivoille.
Dextroamfetamiini ei ole sitä samaa "kamaa" mitä kadulta saa. Kyseinen aine on meta-amfetamiinia joka on amfetamiinin synteettinen sukulaisaine. Vaikutustapa on aivoissa vahvempi ja erilainen kuin dextroamfetamiinin. Huumeiden käyttö ei koskaan ole itselääkitystä vaan päihteiden väärinkäyttöä.
Lääkehoito ei milloinkaan ole ainoa hoitomuoto ja siihen lähdetään harkiten mukaan niin aikuisilla kuin lapsillakin. Uskoisin että terapia ja lääkitys yhdessä parantavat monen potilaan kuin heidän läheistensä elämän laatua.
Älä vertaa lääkehoitoa huumeiden käyttöön jos faktat ei ole selvillä. - ex-kofeinisti
amok7 kirjoitti:
Kyseisiä lääkeaineita: dextroamfetamiinia, metyylifenidaattia, tai atomoksetiini hydrokloridia ei voida pitää "piristävinä lääkkeinä" tarkkaamattomuuden ja ylivilkkauden hoidossa, koska niiden teho perustuu päinvastaiseen reaktioon aivoissa, eli rauhoittavaan tehoon.
Nimenomaan Stratteraa (atomoksetiini hydrokloridia) suositellaan ADD hoitoon, koska ADD-potilailla on todettu vähemmän yliaktiivisuutta ja impulsiivisuutta, jolloin stimulantin käänteistä tehoa ei tarvita.
Metyylifenidaatti EI ole amfetamiinia, se luokitellaan ATS-lääkkeeksi. Se toimii aivoissa dopamiinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjänä, jolloin dopamiinia voi vapautua enemmän aivojen otsalohkoon. -> parantaa keskittymiskykyä, tarkkaavaisuutta sekä vireystilaa. Ei siis vaikuta persoonallisuuteen vaan aivojen neurologiseen toimintaan välittäjä aineiden kautta. Tämä ei ole vahingollista aivoille.
Dextroamfetamiini ei ole sitä samaa "kamaa" mitä kadulta saa. Kyseinen aine on meta-amfetamiinia joka on amfetamiinin synteettinen sukulaisaine. Vaikutustapa on aivoissa vahvempi ja erilainen kuin dextroamfetamiinin. Huumeiden käyttö ei koskaan ole itselääkitystä vaan päihteiden väärinkäyttöä.
Lääkehoito ei milloinkaan ole ainoa hoitomuoto ja siihen lähdetään harkiten mukaan niin aikuisilla kuin lapsillakin. Uskoisin että terapia ja lääkitys yhdessä parantavat monen potilaan kuin heidän läheistensä elämän laatua.
Älä vertaa lääkehoitoa huumeiden käyttöön jos faktat ei ole selvillä.Näiden piristeiden faktat ovat minulle selvillä monestakin syystä. Olen perehtynyt aivotutkimukseen melko intensiivisesti pitkästi yli 30 vuotta ja tutkinut nimenomaan piristävien psykoaktiivisten aineiden ominaisuuksia ja pitkäaikaiskäytön terveysvaikutuksia laajasti. Metyylifenidaatin vaikutus aivoihin on huomattavasti voimakkaampi kuin kokaiinin, vaikka sen subjektiivisesti havaittava päihtymys on heikompi samalla suhteellisella annostuksella, tämä on tutkittu laboratoriossa mikroskoopilla, tämä on tieteellistä tietoa.
Nämä kaikki päihteet vaurioittavat aivoja ja sydäntä supistamalla hiusverisuonistoa siten, että hapensaanti estyy ja suonet surkastuvat. Metyylifenidaatin tiedetään tappaneen nuoria jo suhteellisen lyhyen käytön jälkeen terapeuttisilla annoksilla. Kuolinsyynä on ollut sydämeen liittyvä tapahtuma tai sydämen laajeneminen. Teini-ikäisen pojan sydän oli laajentunut Ritalin-lääkityksen vuoksi suuremmaksi kuin aikuisella miehellä.
Kaikki piristeet toimivat pienillä annoksilla samoin riippumatta siitä, onko henkilöllä noita "häiriöitä'" vai ei. Ne muuttavat impulsiivisuuden obsessiivisuudeksi, jolloin keskittymiskyky paranee ja rauhallinenkin ihminen käy suorastaan pakastetuksi viilipytyksi. Saman vaikutuksen saa aikaan äärimmäisen pienellä annoksella LSD:tä, esimerkiksi noin 1/20 osa normaalista huvikäyttöannoksesta. Tällainen määrä ei aiheuta minkäänlaisia harhoja tai muitakaan "tiloja", se vain mahdollistaa täydellisen keskittymisen samaan tapaan kuin nuo piristeet. Kokaiini, metamfetamiini, dekstroamfetamiini ja muut vastaavat johdannaiset ovat kaikki yhtä turvallisia käyttää pieninä annoksina, ja aiheuttavat kutakuinkin samat terveyshaitat pitkäaikaiskäytössä.
Paitsi, että olen perehtynyt aivoihin ja näiden aineiden lääkeaineopillisiin ominaisuuksiin tieteellisten tutkimusten kautta, minulla on myös ollut mahdollisuus kokeilla niitä itse ja todeta niiden vaikutus erilaisilla annoksilla. Sinun jutustasi näkee tyäysin selkeästi, ettet tajua aivoista, persoonallisuudesta ja psyykestä yhtään sen enempää kuin keskushermostopiristeistä, niiden vaikutusmekanismeista ja haitoistakaan.
ps... Tuo dopamiiniteoria toimii samalla tavalla kuin masennuksen serotoniiniteoria. Kun lisätään jotain ainetta ja se vaikuttaa oireisiin, katsotaan, että oireet aiheutuivat tuon aineen puutteesta. Samalla logiikalla voisi sanoa, että koska masennus helpottaa alkoholilla, johtuu masennus aivojen alentuneesta alkoholipitoisuudesta. Luojan kiitos, tätä adhd-hullutusta ei oltu keksitty kun olin itse kouluiässä, minutkin olisi takuulla sopeutettu kemiallisesti järjestykseen ja ruotuun, neuvottomia kontrollifriikkejä riitti siihenkin aikaan. - amok7
ex-kofeinisti kirjoitti:
Näiden piristeiden faktat ovat minulle selvillä monestakin syystä. Olen perehtynyt aivotutkimukseen melko intensiivisesti pitkästi yli 30 vuotta ja tutkinut nimenomaan piristävien psykoaktiivisten aineiden ominaisuuksia ja pitkäaikaiskäytön terveysvaikutuksia laajasti. Metyylifenidaatin vaikutus aivoihin on huomattavasti voimakkaampi kuin kokaiinin, vaikka sen subjektiivisesti havaittava päihtymys on heikompi samalla suhteellisella annostuksella, tämä on tutkittu laboratoriossa mikroskoopilla, tämä on tieteellistä tietoa.
Nämä kaikki päihteet vaurioittavat aivoja ja sydäntä supistamalla hiusverisuonistoa siten, että hapensaanti estyy ja suonet surkastuvat. Metyylifenidaatin tiedetään tappaneen nuoria jo suhteellisen lyhyen käytön jälkeen terapeuttisilla annoksilla. Kuolinsyynä on ollut sydämeen liittyvä tapahtuma tai sydämen laajeneminen. Teini-ikäisen pojan sydän oli laajentunut Ritalin-lääkityksen vuoksi suuremmaksi kuin aikuisella miehellä.
Kaikki piristeet toimivat pienillä annoksilla samoin riippumatta siitä, onko henkilöllä noita "häiriöitä'" vai ei. Ne muuttavat impulsiivisuuden obsessiivisuudeksi, jolloin keskittymiskyky paranee ja rauhallinenkin ihminen käy suorastaan pakastetuksi viilipytyksi. Saman vaikutuksen saa aikaan äärimmäisen pienellä annoksella LSD:tä, esimerkiksi noin 1/20 osa normaalista huvikäyttöannoksesta. Tällainen määrä ei aiheuta minkäänlaisia harhoja tai muitakaan "tiloja", se vain mahdollistaa täydellisen keskittymisen samaan tapaan kuin nuo piristeet. Kokaiini, metamfetamiini, dekstroamfetamiini ja muut vastaavat johdannaiset ovat kaikki yhtä turvallisia käyttää pieninä annoksina, ja aiheuttavat kutakuinkin samat terveyshaitat pitkäaikaiskäytössä.
Paitsi, että olen perehtynyt aivoihin ja näiden aineiden lääkeaineopillisiin ominaisuuksiin tieteellisten tutkimusten kautta, minulla on myös ollut mahdollisuus kokeilla niitä itse ja todeta niiden vaikutus erilaisilla annoksilla. Sinun jutustasi näkee tyäysin selkeästi, ettet tajua aivoista, persoonallisuudesta ja psyykestä yhtään sen enempää kuin keskushermostopiristeistä, niiden vaikutusmekanismeista ja haitoistakaan.
ps... Tuo dopamiiniteoria toimii samalla tavalla kuin masennuksen serotoniiniteoria. Kun lisätään jotain ainetta ja se vaikuttaa oireisiin, katsotaan, että oireet aiheutuivat tuon aineen puutteesta. Samalla logiikalla voisi sanoa, että koska masennus helpottaa alkoholilla, johtuu masennus aivojen alentuneesta alkoholipitoisuudesta. Luojan kiitos, tätä adhd-hullutusta ei oltu keksitty kun olin itse kouluiässä, minutkin olisi takuulla sopeutettu kemiallisesti järjestykseen ja ruotuun, neuvottomia kontrollifriikkejä riitti siihenkin aikaan.Menee nyt vähän off topiciks, mutta..
Jos olet niin perehtynyt aivotutkimukseen/neurologiaan/farmakologiaan, kysyn Sinulta, oletko ymmärtänyt varmasti lukemasi? Mm. mainitsemasi nuorten kuolleisuus metyylifenidaattiin perustuu sydämen vakaviin rakenteellisiin vikoihin tai muihin vakaviin sydänsairauksiin, jotka on diagnosoitu potilailla aiemmin. Siis tarkkuutta tulkittaessa tutkimuksia!
Jos saan pyytää, niin voisitko laittaa lähteet kuvailemistasi tutkimuksista tai jos vetoat "tieteelliseen tietoon"? Oletko todella koskaan tavannut ihmistä jolla olisi tarkkaavuushäiriö tai perehtynyt tarkkaavuushäiriön neurologisiin/neuropsykologisiin tutkimuksiin?
Väitätkö että "dopamiiniteoria" on väärässä? Vertauksesi alkoholiin on ontuva, mm. siksi että alkoholi ei ole yksi aivojen välittäjäaineista vaan nimenomaan lamaa aivojen toimintaa ja aiheuttaa aivovauroita. Välittäjäaineet ja niiden stimulointi ei tätä tee, jos olisit perehtynyt aivotutkimukseen tietäisit varmasti tämän. Esitätkö että LSD ajaisi pieninä annoksina saman asian kuin nykyiset ADHD-lääkkeet? Ja taaskin, laita lähteet jos viittaat tutkimuksiin. - ex-kofeinisti
amok7 kirjoitti:
Menee nyt vähän off topiciks, mutta..
Jos olet niin perehtynyt aivotutkimukseen/neurologiaan/farmakologiaan, kysyn Sinulta, oletko ymmärtänyt varmasti lukemasi? Mm. mainitsemasi nuorten kuolleisuus metyylifenidaattiin perustuu sydämen vakaviin rakenteellisiin vikoihin tai muihin vakaviin sydänsairauksiin, jotka on diagnosoitu potilailla aiemmin. Siis tarkkuutta tulkittaessa tutkimuksia!
Jos saan pyytää, niin voisitko laittaa lähteet kuvailemistasi tutkimuksista tai jos vetoat "tieteelliseen tietoon"? Oletko todella koskaan tavannut ihmistä jolla olisi tarkkaavuushäiriö tai perehtynyt tarkkaavuushäiriön neurologisiin/neuropsykologisiin tutkimuksiin?
Väitätkö että "dopamiiniteoria" on väärässä? Vertauksesi alkoholiin on ontuva, mm. siksi että alkoholi ei ole yksi aivojen välittäjäaineista vaan nimenomaan lamaa aivojen toimintaa ja aiheuttaa aivovauroita. Välittäjäaineet ja niiden stimulointi ei tätä tee, jos olisit perehtynyt aivotutkimukseen tietäisit varmasti tämän. Esitätkö että LSD ajaisi pieninä annoksina saman asian kuin nykyiset ADHD-lääkkeet? Ja taaskin, laita lähteet jos viittaat tutkimuksiin.Huomaatko, että keksit asioita omasta päästäsi ja esität ne totuutena? Perehdyin 2000 luvun alkupuolella näihin piristäviin huumeisiin laajemmin teoriatasolla ja kirjoittelin niistä silloin sekä tänne että amerikkalaisille foorumeille linkkien kanssa. Tuon jälkeen on kuitenkin tapahtunut paljon, ja olen keskittynyt uusiin aiheisiin, enkä ole katsonut aiheelliseksi kerätä tietokoneisiini tuhansittain linkkejä eri alojen tutkimuksiin, jotka eivät minua enää suuremmin kiinnosta. Joten, otapa itse selvää puheenaiheesta ennen kuin ryhdyt tyrkyttämään oman mielikuvituksesi tuotteita faktoina.
Ne tapausselostukset, jotka olen nähnyt metyylifenidaattiin äkkikuolleista lapsista, perustuvat virallisiin ruumiinavauspöytäkirjoihin, joissa on mainittu, että lapsilla ei ollut ennen lääkitystä havaittu mitään vikaa sydämessä. Mekanismi, jolla mf oli aiheuttanut sydämen laajentumisen oli myös selitetty ja virallinen kuolinsyy. Se, että nämä aineet aiheuttavat osalle käyttäjistä tuollaisia haittoja, olisi otettava huomioon lääkitystä harkittaessa, ja pyrkiä todella kokeilemaan kaikki muut keinot ensin. Piristeiden pitkäaikaiskäyttö on satunnaiskäyttöä vaarallisempaa terveydelle, aivan kuten alkoholin ja muidenkin huumeiden ja monen lääkeaineen suhteen. Ne eivät kuulu kehoon.
Minulla on itselläni tarkkaavaisuushäiriöksi nimitetty ominaisuus, yhdellä lapsistani myös, joten olen kyllä perillä asiasta myös siltä kannalta, samoin lääkkeiden ja muiden tekijöiden vaikutuksesta. Olenhan ollut jo vuosia dieetillä, jonka olen havainnut helpottavan aivotoimintaani. Oikeissa olosuhteissa pystyn keskittymään vaikka loputtomasti ilman mitään kemiallista apua. Olen myös perehtynyt sen verran lääketieteeseen ja aivotoiminitaan, että ymmärrän pääpiirteittäin millä mekanismeilla eri tekijät vaikuttavat näiden oireiden syntyyn.
Dopamiiniteoria ei ole väärässä, sen varovainen lisääminen aiheuttaa aivotoiminnassa muutoksen, joka ilmenee keskittymiskyvyn parantumisena, mutta se on pelkkää oireen hoitoa keinotekoisesti, eikä välttämättä se kaikkein turvallisin tapa. LSD tuottaa aivan samanlaisen efektin, olen kokeillut itse asian käytännössä eri aineilla. Kun aine annostellaan äärimmäisen pienenä annoksena, suorittaen samalla jotain keskittymistä vaativaa tehtävää, ja kun tämä tapahtuu tietoisesti tutkimustarkoituksessa, huomaa eri aineiden vaikutuksen samankaltaisuuden aika selvästi. Tässä puhutaan nyt todella häviävän pienestä annoksesta, esimerkiksi kannabiksen terapeuttinen annos tässä tarkoituksessa olisi noin 5 milligrammaa, kun "viihdekäyttöannos" saattaa olla 100mg.
En ole etsinyt, enkä törmännyt tutkimuksiin tästä asiasta, oma kokemus ja tiedot ovat riittäneet minun tarkoituksiini, asia tuli selväksi ja jouti arkistoon. - Koofje
ex-kofeinisti kirjoitti:
Huomaatko, että keksit asioita omasta päästäsi ja esität ne totuutena? Perehdyin 2000 luvun alkupuolella näihin piristäviin huumeisiin laajemmin teoriatasolla ja kirjoittelin niistä silloin sekä tänne että amerikkalaisille foorumeille linkkien kanssa. Tuon jälkeen on kuitenkin tapahtunut paljon, ja olen keskittynyt uusiin aiheisiin, enkä ole katsonut aiheelliseksi kerätä tietokoneisiini tuhansittain linkkejä eri alojen tutkimuksiin, jotka eivät minua enää suuremmin kiinnosta. Joten, otapa itse selvää puheenaiheesta ennen kuin ryhdyt tyrkyttämään oman mielikuvituksesi tuotteita faktoina.
Ne tapausselostukset, jotka olen nähnyt metyylifenidaattiin äkkikuolleista lapsista, perustuvat virallisiin ruumiinavauspöytäkirjoihin, joissa on mainittu, että lapsilla ei ollut ennen lääkitystä havaittu mitään vikaa sydämessä. Mekanismi, jolla mf oli aiheuttanut sydämen laajentumisen oli myös selitetty ja virallinen kuolinsyy. Se, että nämä aineet aiheuttavat osalle käyttäjistä tuollaisia haittoja, olisi otettava huomioon lääkitystä harkittaessa, ja pyrkiä todella kokeilemaan kaikki muut keinot ensin. Piristeiden pitkäaikaiskäyttö on satunnaiskäyttöä vaarallisempaa terveydelle, aivan kuten alkoholin ja muidenkin huumeiden ja monen lääkeaineen suhteen. Ne eivät kuulu kehoon.
Minulla on itselläni tarkkaavaisuushäiriöksi nimitetty ominaisuus, yhdellä lapsistani myös, joten olen kyllä perillä asiasta myös siltä kannalta, samoin lääkkeiden ja muiden tekijöiden vaikutuksesta. Olenhan ollut jo vuosia dieetillä, jonka olen havainnut helpottavan aivotoimintaani. Oikeissa olosuhteissa pystyn keskittymään vaikka loputtomasti ilman mitään kemiallista apua. Olen myös perehtynyt sen verran lääketieteeseen ja aivotoiminitaan, että ymmärrän pääpiirteittäin millä mekanismeilla eri tekijät vaikuttavat näiden oireiden syntyyn.
Dopamiiniteoria ei ole väärässä, sen varovainen lisääminen aiheuttaa aivotoiminnassa muutoksen, joka ilmenee keskittymiskyvyn parantumisena, mutta se on pelkkää oireen hoitoa keinotekoisesti, eikä välttämättä se kaikkein turvallisin tapa. LSD tuottaa aivan samanlaisen efektin, olen kokeillut itse asian käytännössä eri aineilla. Kun aine annostellaan äärimmäisen pienenä annoksena, suorittaen samalla jotain keskittymistä vaativaa tehtävää, ja kun tämä tapahtuu tietoisesti tutkimustarkoituksessa, huomaa eri aineiden vaikutuksen samankaltaisuuden aika selvästi. Tässä puhutaan nyt todella häviävän pienestä annoksesta, esimerkiksi kannabiksen terapeuttinen annos tässä tarkoituksessa olisi noin 5 milligrammaa, kun "viihdekäyttöannos" saattaa olla 100mg.
En ole etsinyt, enkä törmännyt tutkimuksiin tästä asiasta, oma kokemus ja tiedot ovat riittäneet minun tarkoituksiini, asia tuli selväksi ja jouti arkistoon.Stimulanttien käyttö estää tutkitusti joillakin esim alkoholiongelman muodostumista myöhemmällä iällä. Oikein käytettynä stimulanteista voi olla selvää hyötyä. Väärinkäyttö on sitten tietysti toinen asia eikä puolustettavissa. Stimulantit ei myöskään sovi kaikille. Ex-kofeinistikin voisi tältä osin helposti päivittää näkemystään lyhyellä googlauksella.
- ex-kofeinisti
Koofje kirjoitti:
Stimulanttien käyttö estää tutkitusti joillakin esim alkoholiongelman muodostumista myöhemmällä iällä. Oikein käytettynä stimulanteista voi olla selvää hyötyä. Väärinkäyttö on sitten tietysti toinen asia eikä puolustettavissa. Stimulantit ei myöskään sovi kaikille. Ex-kofeinistikin voisi tältä osin helposti päivittää näkemystään lyhyellä googlauksella.
Tilastotiede osoittaa toimivuutta, en ole sitä kieltänytkään. Huumeen käyttö estää huumeen käyttöä, tämähän on selvää, miksi hakea fiiliksiä alkosta kun saa spiidiä laillisesti.
Olen tästä asiasta takuulla paremmin kuin sinä, en nimittäin harrasta lyhyitä googlauksia vaan perehdyn aiheeseen aina erittäin perusteellisesti kun kiinnostun jostakin. Esimerkiksi näitä piristäviä aineita koskevia tutkimuksia ja artikkeleita kaivelin pari vuotta sen lisäksi, että minulla on ollut itselläni mahdollisuus kokeilla niitä käytännössä. Älä opeta isääsi siittämään, kiitos. - ei jaksa tätä soopaa
ex-kofeinisti kirjoitti:
Tilastotiede osoittaa toimivuutta, en ole sitä kieltänytkään. Huumeen käyttö estää huumeen käyttöä, tämähän on selvää, miksi hakea fiiliksiä alkosta kun saa spiidiä laillisesti.
Olen tästä asiasta takuulla paremmin kuin sinä, en nimittäin harrasta lyhyitä googlauksia vaan perehdyn aiheeseen aina erittäin perusteellisesti kun kiinnostun jostakin. Esimerkiksi näitä piristäviä aineita koskevia tutkimuksia ja artikkeleita kaivelin pari vuotta sen lisäksi, että minulla on ollut itselläni mahdollisuus kokeilla niitä käytännössä. Älä opeta isääsi siittämään, kiitos.Jos olisit perehtynyt niin et puhuisi spiidistä kun puhut lääkkeistä. Esim Concerta ei ole rungoltaan amfetamiini niin kuin yrität yleistää. Jos olisit perehtynyt farmakologiaan tietäisit eron. Heittelet vain ylimielisiä faktoja ja omaa mutuasi. Heitä tutkimustulosten linkkejä kehiin äläkä selittele. Täällä on muutkin tutkineet asioita kauan ja perusteellisesti, joten FAKTAA pöytään jos haluat keskustella etkä vain paasata tyhjää.
- ex-kofeinisti
ei jaksa tätä soopaa kirjoitti:
Jos olisit perehtynyt niin et puhuisi spiidistä kun puhut lääkkeistä. Esim Concerta ei ole rungoltaan amfetamiini niin kuin yrität yleistää. Jos olisit perehtynyt farmakologiaan tietäisit eron. Heittelet vain ylimielisiä faktoja ja omaa mutuasi. Heitä tutkimustulosten linkkejä kehiin äläkä selittele. Täällä on muutkin tutkineet asioita kauan ja perusteellisesti, joten FAKTAA pöytään jos haluat keskustella etkä vain paasata tyhjää.
Spiidi on yleisnimitys keskushermostoa piristäville aineille, metyylifenidaatti on sellainen, vaikka ei olekaan kemiallisesti amfetamiinijohdannainen. Concerta on metyylifenidaattia, joka vaikuttaa aivoissa samantapaisesti kuin amfetamiinit ja kokaiini, sen vaikutus aivoissa vain on todistetusti voimakkaampi kuin kokaiinin, vaikka subjektiivisesti koettu vaikutus on heikompi. Metyylifenidaatti on yksi amerikan suosituimmista katuhuumeista. Suosittelen tutustumaan näiden aineiden farmakodynamiikkaan ja pitkäaikaisvaikutuksiin, niistä löytyy kyllä tietoa jos viitsii ja osaa etsiä.
- st1978
ex-kofeinisti kirjoitti:
Oletkos sinä ihan täysillä matkassa, vai että keskushermostoa piristävä päihde muka rauhoittaa useimpia. Piristävä huume rauhoittaa silloin, kun sen päivittäiskäyttö on aiheuttanut aivovaurioita. Ensin se aiheuttaa keskittymiskyvyn puutetta ja hypomaniaa, jotka tulkitaan ADHD:ksi tai ADD:ksi ja kun myrkytys on tarpeeksi pitkällä, se alkaakin rauhoittaa. Tätä ei tarvitse minulle opettaa, elin itse tuota yli 20 vuotta.
Kukin taaplaa tyylillään, mutta rajansa tuollaisella humpuukillakin pitäisi olla. Joku saattaa pian uskoa moista soopaa.metyylifenidaatti lja dekstroamfetamiini lääkeaineina ja huumausaineina ovat kaksi eri asiaa , juridistisestikkin!
- ölkjhgvv
ADD kirjoitti:
ADHD ja ADD ovat synnynnäisiä ominaisuuksia. He ovat neurologisesti synnynnäisesti erilaisia, kyseessä on ominaisuus. Se on olemassa jo ennen ensimmäistäkään nautittua kofeiiniannosta ja on perinnöllinen ominaisuus, kulkee geeneissä. Siihen ei sairastuta missään elämän vaiheessa, mutta koska ADDltä puuttuu hypervilkkaus se voi jäädä huomaamatta ja ymmärtämättä, etenkin jos lukihäiriötä ei ole liitännäisenä (ainoa mikä koulussa juuri ja juuri voidaan havaita hyperin lisäksi). Monet ADD ihmiset hakevat diagnoosia vasta aikuisena, kun esim opiskelut tyssää kerta toisensa jälkeen johonkin epämääräiseen, mistä kukaan ei saa oikein kiinni.
Kofeiinin poistaminen ruokavaliosta voi auttaa joitakin ihmisiä, veikkaisin että etenkin jos oireet ovat ahdistusta ja ns sydämen muljahteluja jne, koska kofeiini on stimulantti ja voi kiihdyttää näitä oireita. Mutta kyllä täytyy sanoa, että jollet ymmärrä eroa synnynnäisellä neurologisella erilaisuudella ja esimerkiksi masentuneisuudella, niin itse pussitat itsesi huuhaanurkkaan ja viet tehon väitteiltäsi ihan kokonaan, vaikka joku niistä ehkä voisikin hyötyä. Oikeasti kannattaa perehtyä asioihin syvällisemmin.Adhd ja Add eivät aina ole perinnöllisiä suuriosa sairaista on alkoholisti äitien lapsia, äidin juominen raskauden aikana aiheuttaa neurologisia muutoksia sikiölle.
- Vanhempi ihminen
my kirjoitti:
Tukitoimia saa dg:n kanssa paremmin. Lääkkeitä ei tarvitse ottaa, mutta ehdotonta eitä ei kannata koskaan sanoa. Joskus elämäntilanne voi mennä sen verran vaikeaksi, että lääkityksellä selviää - ilman että sairastuisi muihin sairauksiin. Masennukseen sairastuu ADHD yhtä helposti kuin tavallisempikin ihminen, samaten muita liitännäisoireistoja voi tulla, jos elämä mene liian vaikeaksi eikä tukea tule.ADHD on kyllä ihan keksitty sairaus.
Ei ole mitään aivo-ongelmia löydetty jne. Diagnoosi perustuu täysin epämääräiseen oireluetteloon.
Se on "erilaisen" käyttäytymisen mediakasointia.
On se hienoa kun kakaroille syötetään amfetamiinijohdannaisia, jotta jaksaisivat. Niiden vaikutusta kehittyviin aivoihin ei tunneta. Sota-aikana kaukopartiomiehille annettii pervitiiniä eli amfetamiinia, jotta jaksoivat. Ollaanko nyt sodassa lapsia vastaan?
Rauhallisempi arki, pienemmän koululuokat jne auttavat levottomuuteen.
Monet haluavat diagnoosin, jotta saa huomiota siitä, että on "sairas" tai saa jotain tukia tai erityisopetusta. Sairasta.
Eräs tuttu lääkäri-isukki hommasi lapselleen varmuuden vuoksi ADHD-diagnoosit, jos sitä tarvitaan johonkin tukeen tai palveluun. - Kkjjhfddf
Masennus kirjoitti:
ei ole sairaus. Huono tai hyvä mieliala eivät ole tai voi olla sairauksia.
Onko Atomoksetiini Hengenvaarallinen Huumausaine.
- Autismionperseestä
Vanhempi ihminen kirjoitti:
ADHD on kyllä ihan keksitty sairaus.
Ei ole mitään aivo-ongelmia löydetty jne. Diagnoosi perustuu täysin epämääräiseen oireluetteloon.
Se on "erilaisen" käyttäytymisen mediakasointia.
On se hienoa kun kakaroille syötetään amfetamiinijohdannaisia, jotta jaksaisivat. Niiden vaikutusta kehittyviin aivoihin ei tunneta. Sota-aikana kaukopartiomiehille annettii pervitiiniä eli amfetamiinia, jotta jaksoivat. Ollaanko nyt sodassa lapsia vastaan?
Rauhallisempi arki, pienemmän koululuokat jne auttavat levottomuuteen.
Monet haluavat diagnoosin, jotta saa huomiota siitä, että on "sairas" tai saa jotain tukia tai erityisopetusta. Sairasta.
Eräs tuttu lääkäri-isukki hommasi lapselleen varmuuden vuoksi ADHD-diagnoosit, jos sitä tarvitaan johonkin tukeen tai palveluun.Isommat luokan auttavat vammaisia enenmän,kuin pienet luokat.
- Ongelmasi voi
johtua kofeiinin, sokerin, transrasvojen ja lisäineiden käytöstä sekä huonosta liikunnasta.
- Lisäisin vielä
vitamiinien ja mineraalien puutteen. Erityisesti kannattaa pitää huolta riittävästä d-vitamiinin saannista.
Artikkeli d-vitamiinista: http://terveesti.blogs.fi/2007/10/31/d_vitamiini_merkityksen_aliarviointi_on_~3225287/
- 18 vuotias.
Tuli vielä mieleen, että häviääkö ADD:n hyötyvaikutukset jos rupean kitkemään sitä itsestäni pois. Pystyn esimerkiksi uppoutumaan tiettyihin asioihin mielestäni paljon syvällisemmin kuin muut, aivan kuin johonkin FLOW -tilaan menisin silloin kun aivot rupeavat todella raksuttamaan. Tällaista "tilaa", kun aivot oikein kunnolla raksuttaa, kutsun huvikseni raivoinnostukseksi, koska se on mielestäni yhtä voimakasta kuin raivo ja siihen liittyy myös lapsenomainen innostuminen asiaa kohtaan.
- ADD itsekin
Hommaa se diagnoosi. Kukaan ei pakota sinua syömään lääkkeitä jollet halua, mutta diagnoositta et voi saada apua jos (KUN) sitä tarvit. Jos esimerkiksi opiskelut takkuaa ADD vuoksi diagnoosilla voit saada lisää aikaa, tukiopetusta jne, diagnoositta voit uhrata vuosia tutkintoihin saamatta niitä koskaan ulos(itse olen esimerkki tästä ja muitakin löytyy). Lisäksi olet oikeutettu esim kuntoutukseen, missä saat vertaistukea ja opit näkemään miten voit itse voit vaikuttaa tilanteisiin, missä yleensä homma lähtee hanskasta esim unelmoinnn vuoksi tai impulsiivisuuden. ADD voi tehdä elämästä helvettiä, koska se jää helposti diagnosoimatta ja olet onnekkaassa asemassa kun itse tajuat mikä mättää jo noin nuorena.
Meitä on paljon, jotka vasta 3-4kymppisinä alkavat tajuta, että elämää vaikeuttaa ihan oikeasti jokin juttu ja se on lievästi masentavaa tajuta tän ikäisenä, että aikaisempi diagnosointi ja avun saaminen olisi säästänyt paljolta pahalta. Mulle ADD on ollut diagnosoimattomana yhtä kuin hukkaan heitetty elämä, nyt sitten yritän keski-ikäisenä koota sirpaleita ja rakentaa niistä jotain pysyvää. Itselle Concerta- lääkitys on tuonut valtavan avun. Pystyn keskittymään, en ole vihainen koko ajan koska en turhaudu enää turhasta, saan hommat loppuun sen kummemmin ponnistelematta, talous pysyy hanskassa, en ole illalla väsynyt koska keskittyminen ei vie kaikkia mehuja, elämä tuntuu helpommalta; en enää mieti miksi asiat käyvät muilta niin helposti, niin ne käyvät miultakin nyt.
Jos koet ettet tarvitse lääkitystä niin mun mielestä sitä ei sitten kannata syödä. Mutta jos koet, että on tilanteita, missä siitä voisi olla apua, esim tenttiin lukeminen, niin silloin kannattaa koittaa lääkitystä tarpeeseen. Eli esim Concertaa ei tarvitse syödä joka päivä, sen vaikutusaika on n 12 tuntia eli jos on esim tenttiviiko otat sen aamulla kun tiedät lukevasi tentteihin ja tenttipäivinä. Sitten voit pitää taukoa kunnes taas tiedät, että on jokin juttu vaikka töissä, mikä kysyy pinnaa ja keskittymistä. Eli vaikka et halua syödä lääkkeitä niin mielestäni kannattaa koittaa, voitko hyötyä niistä, koska tietyissä elämäntilanteissa niistä voi olla huomattavaa apua.
Tuolta löytyy luettavaa, vasemmalla valikosta klikkaat "kirjallisuus" kohtaa
http://www.adhd-aikuiset.org/- vaaratekijät
ADD diagnoosia ei kannata hakea muualta kuin yksityisiltä ja se tulee isolla rahalla.
Kunnallisen psykiatrin arviointi voi tuoda esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin. - 19+10
vaaratekijät kirjoitti:
ADD diagnoosia ei kannata hakea muualta kuin yksityisiltä ja se tulee isolla rahalla.
Kunnallisen psykiatrin arviointi voi tuoda esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin.ADD/ADHD ei sulje pois sitä, etteikö joku voisi olla myös bipo tai vaikka skitsofreenikko. Voi olla useita päällekkäisiäkin diagnooseja. Ja tätä palstaa kun lukee, niin monella se ADD ei todellakaan ole SE ongelma...
- eräs25vAddi
Riippuu mistä roikkuu. Itselläni oli aivan mainio julkisen psykiatri, joka alkoi laittamaan elämääni kuntoon oikein rytinällä, kun tajuttiin että kyse on ADD:sta. Lääkitys/autismisäätiön avustus/psykologin keskusteluapu ja kuntouttava työ. Lääkityksenä kokeiltiin Concerta, Voxra ja päädyttiin Elvanseen. Olisin omillanikin jotenkin pärjännyt, mutta elämässä en olisi edennyt yhtään mihinkään.
- näin juu.......
diagnoodia ei hommata ihan käymällä.
- dopaseronorad_
On kyse neurologisesta/välittäjäaineiden epätasapainosta,vajeesta tms. epilepsia on aivojen sähköisen toiminnan häiriö. Mielenterveysongelmat ovat välittäjäaineiden epätasapainoa, eli aivojen kemiallinen "häiriötila".
Tunnen riittävästi ihmisiä, itseni mukaan lukien, jota stimulantit rauhoittavat. Olipa kyse kahvista, amfetamiinista tai mistä tahansa.
Mt-puolen diagnoosit perustuvat pääasiallisesti vain potilaan kertomuksiin, ei vielä osata mitata välittäjäaineiden pitoisuuksia ja keskinäistä suhdetta, jotta saataisiin täsmälääkitys, ja OIKEA.
Eipä oo pitkä aika ku epileptikot oli vielä mielisairaita...
itselleni tehty monet väärät diagnoosit, koska kertomani perusteella lääkäri tekee sen pseudodiagnoosinsa.
Se, että piriste rauhoittaa, ei tarkoita, että olisi säännöllisesti käyttänyt piristeitä. Puppua.
Perheenäitinä-lapset jo maailmalla-voin vain todeta, että ONNEKSI piristeet saivat minut joskus rauhalliseksi ja nukuin helposti juomalla runsaasti mustaa kahvia illalla, hiukan muuta piristettä myöhemmin sekaan noin 3 kertaa vuodessa, ja ahdistukset, vapinat, hysteriat, levottomuustilat, kaikki katosivat.
Bentsoja voin syödä kuin karamellia, ei tapahdu mitään-no,niissä toleranssi kasvaa nopeasti. Mutta jos en muuta keksi, saan tutulta LÄÄKETTÄ, sitten rauhoitun ja kykenen keskittymään asioihin täysipainoisesti.
Piristeistä luullaan että aina siitä menee sekaisin ja silmät pyörii ku hedelmäpeli ja jengi pörrää sekopäisenä. Minä tyynnyn piristeistä, eikä ole vakituista käyttöä ollut koskaan.
Jo kakarana huomasin, sittemmin yliopistossa, miten mahdotonta oli keskittyä tai ryhtyä johonkin loppupeleissä ei niin vaativaan projektiin. Piristeet tuovat toisille sen täyden päänsisäisen rauhan, enkä tarkoita narkkaamista. - Loppu Propagandalle
dopaseronorad_ kirjoitti:
On kyse neurologisesta/välittäjäaineiden epätasapainosta,vajeesta tms. epilepsia on aivojen sähköisen toiminnan häiriö. Mielenterveysongelmat ovat välittäjäaineiden epätasapainoa, eli aivojen kemiallinen "häiriötila".
Tunnen riittävästi ihmisiä, itseni mukaan lukien, jota stimulantit rauhoittavat. Olipa kyse kahvista, amfetamiinista tai mistä tahansa.
Mt-puolen diagnoosit perustuvat pääasiallisesti vain potilaan kertomuksiin, ei vielä osata mitata välittäjäaineiden pitoisuuksia ja keskinäistä suhdetta, jotta saataisiin täsmälääkitys, ja OIKEA.
Eipä oo pitkä aika ku epileptikot oli vielä mielisairaita...
itselleni tehty monet väärät diagnoosit, koska kertomani perusteella lääkäri tekee sen pseudodiagnoosinsa.
Se, että piriste rauhoittaa, ei tarkoita, että olisi säännöllisesti käyttänyt piristeitä. Puppua.
Perheenäitinä-lapset jo maailmalla-voin vain todeta, että ONNEKSI piristeet saivat minut joskus rauhalliseksi ja nukuin helposti juomalla runsaasti mustaa kahvia illalla, hiukan muuta piristettä myöhemmin sekaan noin 3 kertaa vuodessa, ja ahdistukset, vapinat, hysteriat, levottomuustilat, kaikki katosivat.
Bentsoja voin syödä kuin karamellia, ei tapahdu mitään-no,niissä toleranssi kasvaa nopeasti. Mutta jos en muuta keksi, saan tutulta LÄÄKETTÄ, sitten rauhoitun ja kykenen keskittymään asioihin täysipainoisesti.
Piristeistä luullaan että aina siitä menee sekaisin ja silmät pyörii ku hedelmäpeli ja jengi pörrää sekopäisenä. Minä tyynnyn piristeistä, eikä ole vakituista käyttöä ollut koskaan.
Jo kakarana huomasin, sittemmin yliopistossa, miten mahdotonta oli keskittyä tai ryhtyä johonkin loppupeleissä ei niin vaativaan projektiin. Piristeet tuovat toisille sen täyden päänsisäisen rauhan, enkä tarkoita narkkaamista."Mielenterveysongelmat ovat välittäjäaineiden epätasapainoa, eli aivojen kemiallinen "häiriötila"."
MIstähän tämä "totuus" on peräisin? Ei ainakaan tiedejulkaisuista...
- segaisin--
Argh, mulla on ongelma. Epäilen että mulla on ADD. Opiskelen yliopistossa ja siitä ei meinaa tulla mitään. Myönnän, että jonkinlaista motivaation puutetta on olemassa, mutta ennen kaikkea siellä hankalaa on se, etten pysty keskittymään. Aiheet on kyllä kiinnostavia, mutta se lukemisen määrä ja deadlinet on mulle yhtä helvettiä. Jos oon istunut tunnin lukemassa niin se on mulle todella suuri saavutus ja kamalan itsehillinnän takana. No, se satunnainen tunti ei todellakaan auta. Saan esseistä huonoja arvosanoja, ja yleisin kommentti on se etten ole "ymmärtänyt". Luennoilla voin vaan istua omissa ajatuksissani tajuamatta sanaakaan siitä mitä luennoitsija puhuu. Vaikka kuinka yritän vaikka sulkeä silmät ja kuunnella, niin välillä se on täysin mahdotonta. Sitten kun saa peräkkäin niitä esimerkkejä että ei onnistu, niin siitä se motivaatio vasta lähteekin laskuun....
Tää olisi ymmärrettävää jos bilettäisin harvase ilta ja tekisin kaikenlaista muuta niinku normaalit opiskelijat, mutta kun en. Yritän vaan lukea ja rentoutua samassa suhteessa, mutta se lukeminen on mulle jotenkin ylivoimaista. Lukiossa oli vähän sama meininki, tosin niissä aineissa jotka todella suuresti kiinnosti niin se kiinnostus toi mulle ysejä ja kymppejä.
Nyt haluisin vaan pikaisia ohjeita että miten tuon diagnoosin voisi saa, koska musta tuntuu että mun opiskelu menee hukkaan, ja en pärjää kun tahti tästä vielä roimasti kovenee. Mistä pitäis aloittaa?- meri
Opiskelijaterveydenhuollossa on asiasta asiantuntemusta. Minä olen siellä juuri nyt - itsekin yliopistolla opiskelen - tutkimuksissa, ja asiani on otettu vakavasti. Diagnoosia ei vielä tosin ole, saa nähdä miten käy!
- psykiatri
Skitsofrenia on kaikkein yleisin vaiva korkeakouluopiskelijoilla, yleensä se paljastuu syyksi keskittymishäiriöihin. Sen sijaan ammattikoulussa pelkkä ADD on todella yleinen.
- ajatus
Hei!
Mitä minun pitäisi sanoa että saisin saisin diagnoosin? Epäilen vahvasti että minulla on kyseinen "sairaus" ja haluaisin kovasti käydä tutkituttamassa sen ja saada vihdoin oikeat lääkkeet. Pääsenkö psygolokini kautta diagnoosiin? - gbh
Alota vaikka tk-lääkärist ja pyydä laittaa lähete psykiatrille
- ADD/ADHD
ADDhen annetaan harvoin, erittäin harvoin, lääkkeitä.
(tämä tieto suoraan psykiatriltani)
ADHD lääkitään yleensä. - minä92.
pyh. Kaikki joilla on tutkitusti ADD annetaan siihen sopivat lääkkeet. sehän on lääkärin tehtävä
- ADD/ADHD
ADDta ei yleensä lääkitä vaan annetaan käyttäytymisterapiaa yms.
Se lääkäri joka ensimmäisenä antaa lääkereseptin kouraan on laiska, eikä jaksa perehtyä asiaan. VIIMEISENÄ KEINONA LÄÄKKEET kyseiseen sairauteen. ADHD lääkitään kyllä, yleensä heti.- minä92.
ei mitkään terapiat tarkkaavaisuushäiriötä poista
- Hunkjgddf
Entäpä Väkivalta onko sekin sairaus mistä ei parannu.
- minä92.
paskapuhetta, sillä kaikki tuntemani ADDit ovat lääkityksen saaneet.
- peehermanni
MINÄ TAAS OLEN PEREHTYNYT JO NELJÄÄNKYMMENEN VUODEN AJAN MELKEIN KAIKKEEN. todistan tämän sillä että tiedän kaikesta aina kaiken.
terv.
pelle hermanni - psykoottinen-
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/karjalainen-thl-kieltaa-salmiakin-raskaana-olevilta-taustalla-lasten-tarkkaavaisuushairiot/5699888
"Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL aikoo kieltää salmiakin ja lakritsin odottavilta äideiltä.
Sanomalehti Karjalaisen mukaan syynä ovat uudet tiedot, joiden mukaan salmiakin ja lakritsin sisältävä lakritsiuute saattaa olla haitallista sikiölle.
Tutkimuksissa on havaittu mahdollinen yhteys raskaudenaikaisen runsaan lakritsinsyönnin ja lasten tarkkaavaisuushäiriöiden kanssa."
Tuskin on ainoa aine, joka sekoittaa ihmisen aivokemiaa ja aiheuttaa häiriöitä. Suosittelen tutustumaan eri aineisiin mitä meille ihmisille syötetään ravinnon mukana ilman, että edes itse tiedostamme asiaa. Tarkoitan lisäaineita, säilöntäaineita, tehomaatalouden käyttämiä lannoitteita, torjunta-aineita, ympäristömyrkkyjä. Viranomaiset eivät suojele ihmisiä näiltä sillä kyse on työpaikoista. Nykyään olemme oikein kemikaalikuorman alla halusimme tai emme. Ennen ei kemiallisia aineita ole koskaan käytetty tällaisessa mittakaavassa kuin nykyään ja se on vaan lisääntymään päin. Kukaan ei hallitse tätä kehitystä eikä pitkäaikaisvaikutuksia tiedetä suurimmasta osasta kemiallisia yhdisteitä.
Suosittelen siirtymistä mahdollisimman luonnonmukaiseen elämäntyyliin. Siis syö perunat perunoina omalta maaltasi, niin tiedät mitä oikeasti syöt.
Multakin kysyttiin lakun ja salmiakin syönnistä sairauden oireiden esiintyessä, siihen asti olin ollut täysin tietämätön, että sen syönti on vaarallista. Siihen jäi sekin mun herkku! Kukaan ei ainakaan mulle ollut koulussakaan opettanut, että salmiakki valmistetaan myrkystä. Huijausta! Tosin mun tapauksessa kyse ei ollut pelkästään siitä mutta kuitenkin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ammoniumkloridi
Älkää syökö ainakaan salmiakkia, siitä tulee sairaaksi! Ja lakritsi nostaa verenpainetta aikuisillakin. Puhumattakaan nämä sikiövauriot raskaanaolevilla. - hjjnkjh
.....
- Viheraho
Alkoholi on parasta lääkettä Autismin hoitoon.
- disgnoosi_on
Ei kukaan, jolla on oikeasti ADHD (nykyisin ei erotella ADD:ta ja ADHD:ta noin tarkasti kuin noissa vanhoissa viesteissä annetaan ymmärtää) jaksa lukea noin kamalan paljon kaikkea teoriamössykkää kuin mitä viesteissä on.
Diagnoosista on hyötyä lähinnä itselle, jotta ymmärtää miksi mielenterveyshoidot eivät ole vuosikymmenten aikana tehonneet ja miksi kaikki opiskelu meni yli hilseen. Valitettavasti samalla meni hukkaan useita kymmeniä vuosia elämästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865