Hei!
Ihmettelen sitä, että ikäänkuin mykistyn kokonaan terapiassa.
Olen käynyt jo useita kuukausia, mutten vaan pysty puhumaan menneestä ja koen oloni hankalaksi.
En toki halua lopettaakaan terapiaa, mutta en tiedä miten olisi mahdollista avautuminen.
Kun se tuntuu niin hankalalta..
Joo, olen kyllä kokenut hirveitä asioita. Ainakin muut pitävät niitä hirveinä. Itse en nyt niinkään
osaa sanoa, ehkäpä..En tiedä..
Pitäisikö yrittää väkisin kertoa kaikki vai mitä, kertokaas.
Ei voi puhua, edes terapiassa
10
3705
Vastaukset
- fggfd
itellä sama homma. en tiiä..pään vaan tyhjenee siellä.
- xxxxxxxxxxxxxxx
Kun terapeutti sanoo jotain että kerro tms, niin en vaan saa sanottua mitään.
Tuntuu niin hirveän pahalta. Sitten olen vain hiljaa.
Miksi kaikki perhanan asiat pitäisi pystyä puhumaan?
Eikö terapia voisi muuten onnistua?
Vastaisitteko? - avunlöytänyt
xxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:
Kun terapeutti sanoo jotain että kerro tms, niin en vaan saa sanottua mitään.
Tuntuu niin hirveän pahalta. Sitten olen vain hiljaa.
Miksi kaikki perhanan asiat pitäisi pystyä puhumaan?
Eikö terapia voisi muuten onnistua?
Vastaisitteko?Terapeutin vastaanottotilanne on epäluonnollinen.
Jos terapeuttisi katsoo olevansa psykologi, hän toimii psykologisia periaatteita vastaan (, eikä ole oikeasti psykologi)!
Keskustelun parantava vaikutus lähtee potilaan omasta mielestä vain oman tahtomisen kautta. Näinmuodoin terapeutin esittämä kehoitus on mielen lukitsevaa komentelua, joka ilmoittaa terapeutin ylivertaisen aseman asiakkaaseensa nähden.
Vaikenemisesi on sinun luonnollinen puolustautumisrefleksisi, joka estää sinua itse lisäämästä ongelmaasi.
Ihmisen elämän aikana kokemansa asiat ovat jo osa hänen henkistä itseään. Niitä ei tarvitse kertoa asiakkaan itsensä vuoksi, joten reaktiosi on luonnollista. Ja terapeutti ei sinun kerrontaasi itseään varten tarvitse.
Tulemme loppupäätelmään, että kertominen ei ole kumpaakaan itseään varten tarpeen!
Mikäli sinulla olisi polttava kertomisen tarve istuessasi terapeutin vastaanotolla, tilanne olisi toinen.
Tällöin sinun puolellasi voisi syntyä asiaan liittyvää omakohtaista kuuntelemisen halua ja lukkiutunut mielesi olisi vastaanottavainen mahdolliselle ratkaisun löytymiselle.
Nyt sinulla on lisärasitteenasi tilanteessasi kokemasi neuvottomuus, joka kaipaa laukeamista ennenkuin pääset syvimpiä tuntojasi aukomaan.
Jo pienikin oivallus, joka sinussa viriää, voi laukaista mielen tervehtymiseen johtavan itsetunnon ja itsestäsi oppimisen virran.
Vointia!
- nwofrl
jos helpompaa. Voi se vaikka helpottaa - mistä minä tiedän :)
Kyseessä ei välttämättä (enää) ole tahdonalaisesta ilmiöstä, vaan jostain konkreettisesta. Luottamus toiseen puuttuu, ja se saa olemaan hiljaa. Tällaisen, alitajuisen, mekanismin mahtia ei kannata aliarvioida.
Pistäkää oma ryhmä-terapia systeemi pystyyn. Ei se terapeutti osaa sen paremmin.
Mitä kauheisiin juttuihin tulee, niin kyllä se terapeuttikin on kovilla - sillä kun ei yleensä ole omaa, ensi käden, kokemusta todella synkistä ajatuksista jne. - mitdrewq
Ja mikäli olet suljetulla osastolla hoidossa, silloin on sitä visummin oltava puhumatta.
Puhuminen siellä voi joskus olla oman jalan sahaamista, ja koituu sattumaan omaan nilkkaan.
Kaikkea mitä siellä puhut, voi käyttää sinua vastaan.
Ja se johtuu siitä, että sinulla voi olla kokemus, josta voidaan tehdä myös väärä diagnoosi. - --------------------
Oloso ei parane vaan pahemmaksi menee,jos menneisyyteen vajoat.Terapioiden pahin sudenkuoppa ja hyvinvoinnin este on nöyrryyttää asiakkaita joillakin aikoja sitten elettyjen asioiden muistelemisena.Ei tuo menetelmä auta vaan pahentaa ihmisen senhetkistä tilannetta. Monesta humpuukista tehdään tiedettä ja vedotaan tieteen nimissä auttavan asioihin.Älkää uskoko.
Mielisairaalat karmeine sisustuksineen on toinen psykiatrian käyttämä nöyrryytystaktiikka.Katsokaa filmillä olevaa huonetta.On kuin vankila.Todella masentava ja nöyrryyttävä paikka.Ajatelkaa jos teidän tulisi voida paremmin tuossa huoneessa.
http://www.youtube.com/watch?v=B4DYBoc0MF8&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=JRkk0KZGvBM - 12+13
Heips, oletkos kertonut terapeutillesi tämän saman? Tulee tunne, että järjellä et pysty ohittamaan nyt tunnelukkoasi, mutta siihen voi olla myös syynä ihan sellainen, että et vielä luota terapeuttiisi. Tai sitten sellainen että et osaa tunnistaa ja nimetä tunteitasi, joten silloin niistä puhuminen voi olla ihan konkreettisesti vaikeaa.
Jos sinulla on mielestäsi hyvä terapeutti johon luotat niin koitapa kirjoittaa ne asiat, mitä haluat kertoa. Monesti se auttaa itseä muotoilemaan ajatukset niin, että ne saa suustakin ulos. Itse käytän tätä paljon apunani, koska helposti jännitän tilanteissa niin, että puolet jää sanomatta mitä pitäisi. Käytän ihan arjessa, esim soittaessani jonkun puhelun, mutta myös lääkärissä. Minulla on keskittymishäiriö, mikä pahentaa tilannetta muutenkin, mutta tällä konstilla olen onnistunut pitämään ajatukset kasassa ja analysoimaan omia tunteitani sen verran, että saan ne myös kerrottua. Voithan toki myös antaa terapeuttisi lukea kertomuksesi, se voi olla myös ihan hyvä ratkaisu.
Mutta mun mielestä pääasia on se, että kun kerta on asioita mitkä painaa sua sun pitäs saada ne ulos systeemistäsi purettaviksi. Monille riittää terapiaksi tuo, että kirjoittaa itselleen. Ei siihen välttämättä terapeuttia edes tarvitse. Mutta koska kyse on sun elämästä niin mieti, mikä sulle tuntuu parhaalle. Aloita sillä, että kirjoitat asiasi ja mietit sitten, revitkö sen roskiin vai näytätkö vai puhutko asiasta. Jos tykkäät kirjoitella tietokoneella luo itsellesi anonyymi osoite ja kirjoita kirjeitä sinne itsellesi. Pura mietteitäsi ja pahaa ja hyvää oloa silloin kun siltä tuntuu. Kun puolen vuoden päästä käyt lukemassa läpi eka kirjeesi voi olla, että näet asiat mistä kirjoitit eri valossa. Terapeutteja on hyviä ja huonoja, ihmisiä hekin vain ovat. Mutta itse pyrkisin käyttämään tilanteen hyväkseni edes jollain tapaa, koska kyllä terapiassa ihan oikeasti voi eheytyä. Kirjoittelu voisi selvittää sulle, mistä olisit nyt valmis puhumaan. Ei sun tarvitse kerralla iskeä "pahinta" pöytään. Tsemppiä sulle ja muista, että kyse on kuitenkin sun omasta parhaasta. Se mitä saat siitä irti on kiinni susta, terapeutti ei voi eikä saa pakottaa sua mihinkään. Mutta väittäisin, että elämässä ei montaa tilaisuutta tule puhua ihmiselle, joka ei tuomitse eikä kerro asioitasi eteenpäin. Kannattaa miettiä sitä, että haluaako päästää asioista irti vai kantaa niitä jakamattomina mukanaan. - enemmän olen
puhunut ja kertonut niin sen paremmin olen tajunnut itsessäni piilossa olleita asioita
ja ahditukset ovat tulleet pintaan ja olen itkenyt enemmän kuin koskaan
mutta samalla on tunne että tunnelinpäässä loistaa valo vaikka en sitä näekkään.
Puhu vaikka eilisestä tai jostain havainnosta jonka olet tehnyt sinä päivänä
siitä se lähtee vyöryämään jos on lähteäkseen....
toisaalta voi olla että ett vain ole valmis vielä avaamaan haavojasi...jotkut eivät tee sitä koskaan
Minun oli pakko sillä en enään kestänyt olotilaani ja jos en olisi niin tehnyt niin olisin kuin kuollut.
Vaatii rohkeutta mennä terapiaan, olet tehnyt jo ison askeleen ja ne muut askeleet voivat olla
vain pientä liikettä, päivä päivältä enemmän
tsemppiä sinulle ja uskalla puhua, terapeutti on siellä sinua varten
hänellä on aikaa juuri sinulle :-)- itse terapiaa käyvä
Kaikille ihmisille ei asioistaan halua puhua, jos kemia ei yksinkertaisesti puhekumppanin kanssa toimi. Kannattaisiko ehkä koettaa olisiko puhuminen helpompaa jollekin toiselle henkilölle? Jokin terapeutissasi saa sinut lukkoon, etkä halua puhua asioistasi mielelläsi hänelle, näin näen asian. Hän ehkä kuuluu niihin, joille haluat puhua niitä näitä muttet syvällisempää tai menneisyyteesi uppoavaa.
- xxxxxxxxxxxx
itse terapiaa käyvä kirjoitti:
Kaikille ihmisille ei asioistaan halua puhua, jos kemia ei yksinkertaisesti puhekumppanin kanssa toimi. Kannattaisiko ehkä koettaa olisiko puhuminen helpompaa jollekin toiselle henkilölle? Jokin terapeutissasi saa sinut lukkoon, etkä halua puhua asioistasi mielelläsi hänelle, näin näen asian. Hän ehkä kuuluu niihin, joille haluat puhua niitä näitä muttet syvällisempää tai menneisyyteesi uppoavaa.
Ensiksi suuri kiitos vastauksista!:)
Olen miettinyt, että syynä siihen etten pysty puhumaan on se että en halua ajatella enää niitä vaikeita asioita ja tapahtumia. Puhun mielellään kyllä kaikista ns.yleisluontoisista asioista, kuten eri ikäkausistani, esim. millainen olin sen ikäisenä ja miten kehityin jne. Säästä voi aina puhua myös..
En oikein tiedä miten saisin itseni pakosta avautumaan kunnolla. Koen terapian kyllä tosi hankalana, koska en halua muistella mennyttä aikaa. Olen varmaan aika toivoton tapaus.:-) Voimia teille!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374876- 823476
- 302943
- 612905
- 72689
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552260- 371742
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 181671
- 161574