Luostariin?

Kiinnostunut.

Onko nykymaailmassa mahdollista mennä luostariin loppuelämäksi? Mitä vaatimuksia luostarielämään on? Onko kielitaito- tai ikävaatimuksia ym. ? Missä on naisille sopivia luostareita?

48

764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinivaate

elää ja vaikuttaa nunna Kristoduli.
      hänellä on kokemusta Kreikasta ja suomesta etc.
      jos olisin sinun tilanteessasi, kysyisin häneltä.

• pyhimyksistä.......

ok nunna kristoduli sit nunna kristoduli tätä asui siellä teki sitä teki tätä kirjoitti siitä ja tuosta.. ok olen pitänyt joistain hänen kirjoistaan yms.. ihan ok mutta miksi nunna kristodulista on tehty phenomen.. elävä palvontakohde.Voi olla että on tulevia pyhä mutta kerrankin luin erään artikkelin jossä hän vertasi jotain joogaa liikuntamuotoa uskontoon verrattavaksi ... joogahan on lihasharjoitusta jossa venytellään.. siinä mitään meditoida edes.. silloin tuntui että nunna on ollut liikaaa luostarissa...ja tietämätön maailmasta.

• Dibs

Vaatimukset nunnaksi aikovalle ovat seuraavat: Vilpitön halu elää kilvoitteluelämää. Kokelas ei saa olla naimisissa, eikä nunnaksi haluavalla saa olla alaikäisiä lapsia. Opinnot eivät saa olla kesken, ja opinto- ym velat täytyy olla maksettu pois. Ortodoksisia naisluostareita on Suomessa yksi Lintulan luostari, mutta monet suomalaiset naiset ovat menneet Venäjälle luostariin. Yhden venäläisen Tverin guvernementissa sijaitsevan naisluostarin (en muista luostasrin nimeä) igumenia (johtajatar) on suomalainen äiti Juliania.

• jos olet

naisihminen ja satut olemaan kiinnostunut luostarikilvoittelusta ekä edes tiedä, onko Suomessa naisluostareita, sinun tosiaan kannattaa mennä venäläiseen naisluostariin Tverin guvernementtiin tai ehkä paremminkin Tsitan oblastiin Kaukoitään. Tsitassa on useita vankiloita, siellä säilytetään muun muassa venäläisiä oligarkkeja, kuten Yokos oilin Mikhail Khodorkovskya. Kaupunki oli ulkomaalaisilta kiellettyä aluetta aina Stalinin ajoista Neuvostoliiton romahtamiseen asti. Mene sinne vaan, tulet siellä aivan varmasti toimeen pelkällä innostuksellasi, innostuneet selviävät missä vain.

• Dabs

Tverissä on Pyhän Katariinan luostari, ja igumeniana tosiaan suomalainen nunna Juliania. Kuvernementtejä ei muuten Venäjällä ole ollut miltei sataan vuoteen!
        Olen vähän eri mieltä noista "monista suomalaisista". Ei Venäjän luostareihin ole mennyt kuin muutama suomalainen, ja hekin ovat lähtiessään osanneet hyvin venäjää.

• käppyrä

Oletteko ihmiset ylipäätään kiinnostuneita luostarista? Näettekö luostarielämän mielekkäänä vaihtoehtona nykymaailmassa? Oletteko omalla kohdallanne harkinneet luostariin menoa? Miten mielestänne kiinnostusta luostarielämää kohtaan voitaisiin Suomessa lisätä?

Naisten parissa käsittääkseni kiinnostus on runsaampaa kuin meidän miesten. Lintulaan olisi kai menijöitä enemmän kuin voidaan ottaa. Valamoon ei taida juri pyrkijöitä olla, eikä veljestöstäkään kaikki pysyttele luostarissa. Ei tunnu aihe edes herättävän keskustelua paitsi kun sattuu jotakin vaikkapa piispa erottaa igumenin tms. Hetken kiinnostaa luostari silloin.

• ortonainen

Mietin sitä mutta nyt tuntuu usko loppuneen kesken ihmisten kanssa.Ei jaksa vääntää ihmisuhteisa kirkon sisällä.Missään ei liene paholaiselta turvassa.Ei kai edes luostarissa.

Maalliselta vaikuttaa meno kirkon piirissä.Ei jaksa sitä mikä turvasatama yhteisö on ennemminkin satuttava, loukkaava ja tunkeileva.Ihmisten seurakunta ei Jumalan seurakunta.

• ortodxxy

Papeilta kuulee vain yleishyödylisiä fraaseja vakavissakin asioissa.Minulle kirkolla. uskolla ja hengellisyydellä on ollut erilainen merkitys ja olen hakeutunut sellaisten ihmisten apriin joilla on samanlaiset arvot.Mitäs sitten kun arvot eivät olekkaan samanlaiset.

Lisäksi kirkon piirissä on paljon myös sekuläärejä, vähän kuin amerikkalaiset joille uskovaisuus on osa kansallista identiteettiä ja kirkossakäynti viikottainen traditio eikä niinkään hengellinen tarve.

• nunnukainen

Olisikohan ollut igumenin vaikutusta, ettei veljestö pysy...

• munnukainen
        nunnukainen kirjoitti:

Olisikohan ollut veljestön vika jos eivät luostarissa osaa olla...
        ..eivät ehkä tiedä kuinka kurinalaista on olla luostarissa....

• käppyrä
        nunnukainen kirjoitti:

Igumeneja tulee ja menee, mutta tuskin hänen vikansa että luostarielämän suosio hiipunut olemattomiin. Itseäni kyllä kutsuisi hiljainen, todellinen munkkiluostari. Meidän munkkilassamme turistit murkinoivat maittavaa ruokaa ja siellä käydessäni näen naisiakin enemmän kuin normaalielämässäni. Ei sillä että naisissa ja hyvässä ruoassa mitään vikaa, mutta luostarikilvoitus lienee tarpeeksi haastavaa ilman ylimääräisiä kiusauksiakin.

• käppyrä

Niin, ja olisiko sitten niin että ainakaan suomalaiset luostarimme eivät tarpeeksi poikkea seurakuntien menosta ollakseen houkutteleva? Entä jo Suomessa olisi "todellinen" luostari. Lintula kai on ihan kunnon luostari, mutta entä jos meille miehillekin olisi vastaava? Uskotteko että kiinnostus lisääntyisi? Vai olemmeko jo kaikki tyynni liian maallisia?

• taitaa olla

todella hyvin pienen piirin mielenkiinnon kohde tuo luostarilaitos. paitsi tietysti, kuten jo mainittiin, jos tapahtuu joku skandaali. silloin kiinnostaa mikä vain.

• #

Olisiko niin, että aito luostari ei voi toteutua kirkon hallinnassa. Eikö luostarilaitos alkujaan syntynyt nimenomaan irrottautumisena aikansa kirkollisista käytännöistä. Nyt perustamaan kristillistä luostaria joka ei toimi ortodoksisen tai minkään muunkaan kirkkokunnan alaisuudessa.

• Keltamo

• #
        Keltamo kirjoitti:

Ei, se ei ollut niin.
        http://www.ortodoksi.net/index.php/Luostarilaitoksen_syntyminen

Luostarit ovat aina olleet Kirkon hallinnassa.
        Onhan maailmassa jo riittävä määrä lahkoja ja liikkeitä, emme tarvitse sellaista "kristillistä luostaria".

"Alun perin erämaakilvoittelu oli radikaali liike ja vastareaktio yhteiskunnan ja kirkon maallistumiselle. Vähitellen se kuitenkin sulautui tärkeäksi osaksi kirkkoa."

Jotain tuollaista muistan kuulleeni, mutta kai se oli sitten kuitenkin koko ajan kirkon hallinnassa. Ai ständ korrektiid.

• Keltamo

Minäkin haluaisin vetäytyä luostariin muutaman vuoden kuluttua (ja minäkin olen neito). Mutta se saattaa olla todella vaikeaa. Siihen on valmistauduttava ja luostarielämään on sopeuduttava. Ennen kaikkea se on risti.
      Luostariin ei lähdetä ilman rippi-isän sekä vanhempien siunausta.
      Suomessa on vain yksi nunnaluostari, Lintula siis. Esim. Kreikassa on hyviä luostareita runsain määrin, esim Ormilia tai Souroti (Suroti).

Voit lukea munkkilaisuudesta tässä http://www.kosmas.fi/PDF-files-veljeston paasivu/MunkkilaisuusPaisios.pdf

• sinne vaan

Keltamo: luostariin lähtijä ei tartte siunausta keneltäkään. Hän sopii asiasta luostarin johtajan/johtajattaren kanssa eikä mitään muuta tarvita. Noi aitolialaisten (=Kosmas) jutut on höpöhöpöjä, erityisesti Paisioksen..

• ..

"Huolehdi siksi siitä, että olet kaukana vieraista ja vierasmajoista, kunnes unohdat kaiken maailmassa
      olevan ja sinun maailmasi uudistuu hengellisen muutoksen vuoksi, jonka jumalallinen
      rakkaus saa aikaan sinussa. Kun jumalallinen rakkaus syttyy sisässäsi, se polttaa kaikki roskat
      eli tuhoaa pahat ajatukset, jotka paholainen heittää mieleesi."

Kuinkakohan tuota ohjetta voi noudattaa Uudessa Valamossa?

• Keltamo

Aloittaja on nainen, joten hänen ei tarvitse lähteä Valamoon:)

• kfuykm fuykukf,ikjbl

Väittääkö joku ettei maailmassa voisi kilvoitella aivan samantasisesti?

• Keltamo
        kfuykm fuykukf,ikjbl kirjoitti:

Väittääkö joku ettei maailmassa voisi kilvoitella aivan samantasisesti?

Maailmassa kilvoitteleminen on usein hyvin vaikeaa.
        Munkki rukoilee, paastoaa ja valvoo, mikään ei häntä estä. Mutta me maalikot olemme usein niin väsyneitä työpäivän jälkeen, ettemme jaksa lukea enemmän rukouksia kuin vain "Isä meidän". Me syömme ruokaloissa, joissa ei ole tarjolla paastoruokaa. Kirkkojuhlina joutumme usein tekemään työtä. Meitä ympäröivät ihmiset usein ovat joko heterodokseja tai ateitseja.
        Jumalalle ei jää meissä tilaa.
        Voi kyllä kilvoitella maailmassakin, mutta muistelkaa pyhien elämäkertoja. Niin harvoista maalikoista on tullut pyhiä (paitsi marttyyrejä). "Kirkon pyhät kuuluvat pää-
        asiallisesti kahteen ryhmään: munkkeihin ja marttyyreihin."(arkkimandriitta Efraim)
        On tietenkin sellaisiakin pyhiä kuten vanhurskas Juliania Lazarevolainen, mutta niitä on todella vähän. Valitettavasti.

• ortonainen
        Keltamo kirjoitti:

Maailmassa kilvoitteleminen on usein hyvin vaikeaa.
        Munkki rukoilee, paastoaa ja valvoo, mikään ei häntä estä. Mutta me maalikot olemme usein niin väsyneitä työpäivän jälkeen, ettemme jaksa lukea enemmän rukouksia kuin vain "Isä meidän". Me syömme ruokaloissa, joissa ei ole tarjolla paastoruokaa. Kirkkojuhlina joutumme usein tekemään työtä. Meitä ympäröivät ihmiset usein ovat joko heterodokseja tai ateitseja.
        Jumalalle ei jää meissä tilaa.
        Voi kyllä kilvoitella maailmassakin, mutta muistelkaa pyhien elämäkertoja. Niin harvoista maalikoista on tullut pyhiä (paitsi marttyyrejä). "Kirkon pyhät kuuluvat pää-
        asiallisesti kahteen ryhmään: munkkeihin ja marttyyreihin."(arkkimandriitta Efraim)
        On tietenkin sellaisiakin pyhiä kuten vanhurskas Juliania Lazarevolainen, mutta niitä on todella vähän. Valitettavasti.

Eikös siinä olisi sitä haastetta kerrakseen?

• Keltamo
        ortonainen kirjoitti:

Eikös siinä olisi sitä haastetta kerrakseen?

Se saattaa johtua ylpeyteen ja omien voimiensa yliarvostukseen

• Miettimistä.....
        Keltamo kirjoitti:

Se saattaa johtua ylpeyteen ja omien voimiensa yliarvostukseen

Miten niin yli omien voimavarojen.Eihän sitä kehity jos ei yritä.Mihin ylpeyteen, en ymmärrä?
        Hengelliseen elämään ei kuulu ylpeys edes uskon tähden.Ainakaan minun mielestäni.Olipa se kilvoittelupaikka sitten luostari, kaupunki tai paratiisisaaret.

Usko on sinussa ei ympäristössä.En ymmärrä mitkä siinä on kateuden aihe tai ylpeyden.

Voisin vaikkapa veikata että moni kilvoittelija maailmassa elää jopa nöyremmin ja vaatimattomimmin kuin luostariasukit.Kaikille ei ole asuntoa eikä ruokaa, luostarissa ei taideta nähdä pakollista nälkää eikä kurjuutta.On aivan eri asia paastota 5 päivää kun tietää että sitten saa ruokaa.Mutta miten on sellaisen jonka jokainen päivä on epävarmuutta mistä saada ruokaa.

Nykyisin on tavallisia perheitäkin ilman asuntoa.Sellaisia joiden elämäntyyli ei ole johtanut asunnottomuuteen.

• Keltamo
        Miettimistä..... kirjoitti:

Miten niin yli omien voimavarojen.Eihän sitä kehity jos ei yritä.Mihin ylpeyteen, en ymmärrä?
        Hengelliseen elämään ei kuulu ylpeys edes uskon tähden.Ainakaan minun mielestäni.Olipa se kilvoittelupaikka sitten luostari, kaupunki tai paratiisisaaret.

Usko on sinussa ei ympäristössä.En ymmärrä mitkä siinä on kateuden aihe tai ylpeyden.

Voisin vaikkapa veikata että moni kilvoittelija maailmassa elää jopa nöyremmin ja vaatimattomimmin kuin luostariasukit.Kaikille ei ole asuntoa eikä ruokaa, luostarissa ei taideta nähdä pakollista nälkää eikä kurjuutta.On aivan eri asia paastota 5 päivää kun tietää että sitten saa ruokaa.Mutta miten on sellaisen jonka jokainen päivä on epävarmuutta mistä saada ruokaa.

Nykyisin on tavallisia perheitäkin ilman asuntoa.Sellaisia joiden elämäntyyli ei ole johtanut asunnottomuuteen.

Hyvä ihminen, enhän sano, ettei maailmassa voi kilvoitella. Mutta minä puolestani olen valinnut luostarielämän ristin. Koen luostaria turvasatamaksi, jossa kaikki hengelliset tarpeet on niin helppoa tyydyttää. Kuten olen jo sanonut, luostarissa on helpommin pysyä Ortodoksina.
        Hm... oletko koskaan yrittänyt paastota 5 päivää? Olen kerran yrittänyt olla syömättä mitään iltaan saakka jouluaattona. Nyt minä tiedän, miten muuttua hirviöksi ylpeyden ja ylimääräisen askeesin takia.

• rusina.....
        Keltamo kirjoitti:

Hyvä ihminen, enhän sano, ettei maailmassa voi kilvoitella. Mutta minä puolestani olen valinnut luostarielämän ristin. Koen luostaria turvasatamaksi, jossa kaikki hengelliset tarpeet on niin helppoa tyydyttää. Kuten olen jo sanonut, luostarissa on helpommin pysyä Ortodoksina.
        Hm... oletko koskaan yrittänyt paastota 5 päivää? Olen kerran yrittänyt olla syömättä mitään iltaan saakka jouluaattona. Nyt minä tiedän, miten muuttua hirviöksi ylpeyden ja ylimääräisen askeesin takia.

Olen paastonnut kuukauden syömättä mitään edes vettä päivällä ja tiedän monta jotka tekevät tämän Jumalan tähden ihan työelämässäkin olleena.Heistä ei kenestäkään ole tullut hirviöitä vaan nöyriä ihmisiä.Noyryys ei ole ylpeässä ihmisessä.

Ei ole tarkoitus että hengelliset tarpeet voi helposti tyydyttää, kyse ei ole sinusta kun luostarielämään mennään vaan jostain muusta ja muista ihmisistä.

Askeesi ei ole ylpeyden aihe vaan nöyryyden jos askeesi muuttuu ylpeydeksi se ei ole askeesia vaan suorittamista.Luostarissa juuri joudut paastoamaan ellei terveydentilasi sitä estä.Paastoon ei kuole olen sitä muslimina monet vuodet harjoittanut.

• Kokemusta on
        rusina..... kirjoitti:

Olen paastonnut kuukauden syömättä mitään edes vettä päivällä ja tiedän monta jotka tekevät tämän Jumalan tähden ihan työelämässäkin olleena.Heistä ei kenestäkään ole tullut hirviöitä vaan nöyriä ihmisiä.Noyryys ei ole ylpeässä ihmisessä.

Ei ole tarkoitus että hengelliset tarpeet voi helposti tyydyttää, kyse ei ole sinusta kun luostarielämään mennään vaan jostain muusta ja muista ihmisistä.

Askeesi ei ole ylpeyden aihe vaan nöyryyden jos askeesi muuttuu ylpeydeksi se ei ole askeesia vaan suorittamista.Luostarissa juuri joudut paastoamaan ellei terveydentilasi sitä estä.Paastoon ei kuole olen sitä muslimina monet vuodet harjoittanut.

Jos ihmisellä on ongelmia verensokerin kanssa, paasto on myrkkyä. Menee sekaisin sekä pää että ruumis. Mahdollisimman säännöllisesti kannattaa syödä.

• toim.huom.
        Kokemusta on kirjoitti:

Jos ihmisellä on ongelmia verensokerin kanssa, paasto on myrkkyä. Menee sekaisin sekä pää että ruumis. Mahdollisimman säännöllisesti kannattaa syödä.

ellei terveydentilasi sitä estä

• Olet siis muslimi?
        rusina..... kirjoitti:

On ihan eri asia olla muslimi, paastota päivä ja yöt syödä mässätä kuin ortodoksi, joka paastoaa (parhaimmillaan ja ainakin luostareissa) yötä päivää, ei siis yöllä mässää herkkuja ja päivällä kersku paastoamisestaan!

Älkää toisuskoiset repostelko asioita, joista ette mitään tiedä! Ottakaa edes selvää, ennenkuin täällä arvostelette kirkkomme tapoja!

• kjoirho 5jhnu98bn
        Olet siis muslimi? kirjoitti:

On ihan eri asia olla muslimi, paastota päivä ja yöt syödä mässätä kuin ortodoksi, joka paastoaa (parhaimmillaan ja ainakin luostareissa) yötä päivää, ei siis yöllä mässää herkkuja ja päivällä kersku paastoamisestaan!

Älkää toisuskoiset repostelko asioita, joista ette mitään tiedä! Ottakaa edes selvää, ennenkuin täällä arvostelette kirkkomme tapoja!

Muslimikin voi nykyisin olla ortodoksi., etkö osaa vertailla erilaisia paastotapoja vaiko oletko noin putkinäköinen ettet näe kuin ortodoksisuuden?

Vai arvostelette, huomautin vain yhdelle heikkohenkiselle ettei paastoon kuole jos on sisua ja terveydentila antaa myöten.

Kaverihan oli menossa luostariin itsensä takia, itseään palvellakseen ja narisi paastoamisesta joka kuulemma tekee ylpeäksi ja hirviöksi.Ei se minua ainakaan tehnyt eikä kyllä ketään kanssauskovistani.

Luostarissa sitä nimenomaan paastotaan, ellei terveydentila sitä estä.Kaveri luulee menevänsä henkiselle lomalle luostariin palvoakseen omia mieltymyksiään.

Opettele ymmärtämään lukemasi.

Tietysti ilomantsissa voi olla kahvittelevia ja pekonia vetäviä kirkkolaisia ehtoollisella.Pääsevät hk:n sinisellä ja viinalla taivaseen ja likaisilla jutuilla.Minä tosin vielä teen toisin sopipa se noille "henkisille" tahi ei.

• kaikkeen kypsä
        Olet siis muslimi? kirjoitti:

Oletko sinä sellainen syntyortodoksi duunari jolla on muumit karanneet laaksossa mutta jolle silti annetaan luottamustehtäviä ikäänkuin virikkeeksi.Sellainen suojahomma mitä on työelämässäkin.Ja kuten vanhuksillakin on sellaisia virike päivähoitopaikkoja.Olen ymmärtänyt että ortodoksikirkossa suvaitsevaisuus myös pahaa kohtaan on huipussaan.

Pirullekkin tuotaisiin ehtoollista hopeatarjottimella jos vain näyttäytyisi siellä.

Vaikka voihan se siellä istuakkin jonkun muun ominaisuudessa.Kiiltokuvaperheitä ja likaisia ihmisiä joille sallitaan kaikki.Ihan täynnä tätä ja yhteiskuntaan joka ei mitään muuta tee kuin yhä ja yhä potkii päähän niitä jotka edes yrittävät!

• ..

ai niin

• ..

Mutta ihan vakavissaan, tuo Paisioksen ohje on varmaankin ainakin luostarielämän alussa tarpeellinen. Mutta lienee mahdoton noudattaa Valamossa. Ei kai noviiseja keljoihinsa suljeta sentään. Muualla ei voine välttää vierailijoita. Ei varmaan ainakan helpota kilvoittelua tuollaiset olosuhteet.

• Keltamo

Valitettavasti olet oikeassa...

• ..

Onkohan Suomesta lähtenyt miehiä luostariin ulkomaille kuinka paljon? Eikös Athoksella ole jokunen. Liekö muualla. Naisia taitaa olla Venäjällä.

Jos ruvetaan jossittelemaan niin jos lähtisin luostariin lähtisin sitten varmaan ulkomaille. Jos siis osaisi kieliä :/

• 1+2=5

"Siihen on valmistauduttava ja luostarielämään on sopeuduttava."

Miten vielä mailmassa ollessa voi valmistautua luostarielämään?

• ortonainen

Uskossa ei ole kysymys luostarielämän kriteereistä miten siellä toimitaan vaan uskossa on kysymys miten tulkita raamattua ja kristinuskoa toisiin ihmisiin nähden.Eli oppimalla luostarielämä emme pääse mihinkään vielä kuin luostariin.Mutta kilvoittelemalla kristinuskossa ja hengellisyydessä missä tahansa pääsemme toivottavasti päämääräämme.

• jeak

"Miten vielä mailmassa ollessa voi valmistautua luostarielämään? "

Maksaa velkansa ja myy omaisuutensa. Muuta?

• luopumus juu..

..homma maisterin arvon ja osoittaa kykynsä olla luostarille tuottava...kirjoittaa vaikka kirjan....tai on muuten hiljainen ja ahkera työmyyrä...parempi kuitenkin ehkä kirjoittaa se kirja.

nimimerkkejä ei voi käyttää eli ronskisti kokelas luostarinimi tai oma nimi kehiin

• ..

Teeemalta tulee joku sarja Venäjän luostareista, onnistuin pätkän näkemään. Munkkipula kuulemma vaivaa sieläkin, nunnia piisaa. Miksi naiset ovat innostuneempia luostarielämästä?

• Dibs

Naisille seksuaalinen pidättäytyminen on helpompaa, samoin ilmeisesti toisten tahtoon alistuminen. Luostarielämähän on muuten tavallista kristillistä elämää, työtä ja rukousta. Poikkeavaksi sen tekee naimattomuus ja ehdoton kuuliaisuus luostarin johdolle ja mahdolliselle hengelliselle ohjaajalle.

• 1+2=5

"Naisille seksuaalinen pidättäytyminen on helpompaa,"

Noinkohan? Kai vuosisatojen jos ei tuhansien ajan yhteiskuntien normit olivat sellaiset, ettei naisten sopinut näyttää seksuaalisuuttaan saatikaan vapaasti sitä toteuttaa. Mutta nyt kun ajat ovat toiset väitän, että naiset ovat vähintään yhtä aktiivisia seksuaalisuudessaan kuin miehet. Miksi siitä luopuminen olisi helpompaa? No, miehenä en tietenkään voi olla varma naisista, kaikkea muuta...

Tiedä sitten tuosta toisen tahtoon alistumisestakaan. Naiset jyrää nykyään niin monella rintamalla.

• Utelias Espoosta

Missä niitä seksuaalisesti aktiivisia naisia on? Televisiossa, pornolehdissä ja -videoissa... tuskin todellisessa maailmassa. Viihdeteollisuuden keksintöä koko ilmiö.

• ikävää toki
        Utelias Espoosta kirjoitti:

Missä niitä seksuaalisesti aktiivisia naisia on? Televisiossa, pornolehdissä ja -videoissa... tuskin todellisessa maailmassa. Viihdeteollisuuden keksintöä koko ilmiö.

jos ei ole sun kohdalle sattunu.

• Vaikea sanoa

"Onko nykymaailmassa mahdollista mennä luostariin loppuelämäksi?"

Tuskin ainakaan Suomessa, sillä täällä yleensä potkitaan luostarista pois jollakin verukkeella jo paljonkin ennen kuin aika jättää. Näin on ollut erityisesti eräässä munkkiluostarissa sen edellisen johtajan (jota turistit kylläkin palvoivat) armottomassa komennossa. Mutta kuten nähtiin, niin metsä vastaa kuin siihen huutaa.

• yrittäiskö?

Taitaa olla muutenkin pienestä veljestöstä aina vain harvempi enää paikalla Valamossa. Luulisi olevan keljoja vapaana uusille kilvoittelijoille. Vaan onko halukkaita? Tai joukkoon hyväksyttäviä?

• pönte

Jos vuokraisivat tyhjiä keljoja voisin kyllä muuten vaan muuttaa valamoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      149
      4392
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      195
      3941
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      30
      2663
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2442
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2193
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      5
      1780
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1508
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1434
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1311
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      36
      1129
    Aihe