Päättäjät HERÄTKÄÄ! Valtatiet moottoriteiksi euroopan mallien mukaisesti. Kuinka monta kilometriä tämän päivän turmallakin olisi saatu!
Nyt EU_rahahakemus sisään ja töpinäksi, PÄÄTTÄJÄT HERÄTKÄÄ!
Valtatiet moottoriteiksi ja nopeasti!
13
612
Vastaukset
- alexandra
Ei valtateitä noin vain moottoriteiksi tehdä. Siinä on monia ongelmia. Ei varsinkaan nelostietä. Ehkä se voi tulevaisuudessa olla moottoritie, mutta tuskin vielä moneen vuoteen. Tapahtuu niitä muitakin onnettomuuksia! Joka vuosi kuolee motoristeja kun autoilijat on idiootteja. Eikä siinä paljoa se auto onko nelostie moottoritie vai ei.
- tiem2
Olisi saatu moottoritietä tämän päivän onnettomuuden laskennallisilla kustannuksilla. Kylmää, eikö?
Suolaa saataisiin noin 3-4 vuoden käyttöä vastaava määrä.- Jack
Mahtaako saada noin pitkälti? Tai no se tietysti riippuu kuinka arvokas on ihmishenki, mun mielestä ei oikein voi ees laskea, mutta muistelisin että tienrakennus on niin hiton kallista ettei yhden rekan ja linjurin hinnalla ainakaan saa ku varmaan satoja metrejä.
- Realisti
Jack kirjoitti:
Mahtaako saada noin pitkälti? Tai no se tietysti riippuu kuinka arvokas on ihmishenki, mun mielestä ei oikein voi ees laskea, mutta muistelisin että tienrakennus on niin hiton kallista ettei yhden rekan ja linjurin hinnalla ainakaan saa ku varmaan satoja metrejä.
Jos kaikki rahat,mitkä on autoilijoilta nyhdetty
viimeisen 40-vuoden aikana OLISI LAITETTU teiden tekoon,olis tälläkin hetkellä täysin maan kattava
moottoritieverkko Hangosta Nuorgamiin.Koska noikin rahat pistettiin kankkulan kaivoon,kärsitään nyt tästä tilanteesta. - Sijoitus
Jack kirjoitti:
Mahtaako saada noin pitkälti? Tai no se tietysti riippuu kuinka arvokas on ihmishenki, mun mielestä ei oikein voi ees laskea, mutta muistelisin että tienrakennus on niin hiton kallista ettei yhden rekan ja linjurin hinnalla ainakaan saa ku varmaan satoja metrejä.
Tien rakennus on tuottavaa ja on sijoitus yhteiskunnalle. Rakentaminen työllistää ja edistää tulevaisuudessa kansakunnan hyvinvointia. Rakentamisen kustannus on oma luku jota ei voi verrata ihmishengen arvoon. Jos tie tehdään siitä tulee joku luku euroja ja toinen luku veroja tientekijöiltä, veroja kerätään autoilijoilta joka vuosi yli autojen aiheuttamien kulujen.
Moottoritiet yleensäkin ovat turvallisempia ja aiheuttavat vähemmän saasteta, joten kannatan ehdotusta aloittaa massiivinen tienrakennusurakka.
Eli jos valtio laittaa 100 milj. euroa tietyöhön, se kerää tientekijöiltä ja tien käyttäjiltä muutamien vuosien aikana veroina laittamansa rahat monin kerroin takaisin ja em. onnettomuudet ovat silloin lähes mahdottomia. - Sijoitus
Mietis vähän tarkemmin. Ihmishenki on menetetty, mutta tientekoon käytetty miljoona tulee kiertoon heti kun sitä aletaan maksamaan tientekijälle, se ei häviä mihinkään (siis raha). Valtio ottaa heti omansa pois tientekijältä. Jos tientekijä ostaa saamallaan rahalla mitä hyvänsä, siitä valtio verottaa joka ostoksesta raskaamman mukaan, jopa veroa veron päälle!
- tiem2
Jack kirjoitti:
Mahtaako saada noin pitkälti? Tai no se tietysti riippuu kuinka arvokas on ihmishenki, mun mielestä ei oikein voi ees laskea, mutta muistelisin että tienrakennus on niin hiton kallista ettei yhden rekan ja linjurin hinnalla ainakaan saa ku varmaan satoja metrejä.
Ja moottoritie maksaa 1 - 2 M€/km.
Rekan ja linja-auton hinta ei ole suhteessa paljon mitään.
Tämä ihmishengen "hinta" on puhtaasti tilastollinen. Sitä ei ole tarkoitus asettaa vastakkain minkään yksittäisen kärsimyksen kanssa. Hinnoittelun tarkoitus on antaa jotakin vertailupohjaa tiehankkeiden kannattavuudelle.
Näin laskien 100 km moottoritien pitää vähentää onnettomuuksia noin 10 per vuosi, mikä ei ole realismia keski-Suomessa. - tiem2
Sijoitus kirjoitti:
Mietis vähän tarkemmin. Ihmishenki on menetetty, mutta tientekoon käytetty miljoona tulee kiertoon heti kun sitä aletaan maksamaan tientekijälle, se ei häviä mihinkään (siis raha). Valtio ottaa heti omansa pois tientekijältä. Jos tientekijä ostaa saamallaan rahalla mitä hyvänsä, siitä valtio verottaa joka ostoksesta raskaamman mukaan, jopa veroa veron päälle!
Investoidaan mihin tahansa, aina on samat vaikutukset, myös työllistävät - tienrakennus ei niin paljoa nykyään työllistä.
Investoinnille pitää saada tuotto. 6 vai 10 prosenttia? - tiem2
Sijoitus kirjoitti:
Mietis vähän tarkemmin. Ihmishenki on menetetty, mutta tientekoon käytetty miljoona tulee kiertoon heti kun sitä aletaan maksamaan tientekijälle, se ei häviä mihinkään (siis raha). Valtio ottaa heti omansa pois tientekijältä. Jos tientekijä ostaa saamallaan rahalla mitä hyvänsä, siitä valtio verottaa joka ostoksesta raskaamman mukaan, jopa veroa veron päälle!
siitä olen samaa mieltä. Eikä yhden ihmisen arvoa voi laskea.
Mutta on tapoja arvottaa yhteiskunnan investointeja. Siksi tarvitaan laskennallinen, tilastollinen ihmishengen "hinta". - Kultturelli
tiem2 kirjoitti:
Investoidaan mihin tahansa, aina on samat vaikutukset, myös työllistävät - tienrakennus ei niin paljoa nykyään työllistä.
Investoinnille pitää saada tuotto. 6 vai 10 prosenttia?Jaa, että mikä tahansa investointi vastaa toisiaan? Kannatan musiikkitalon rakentamista, se on yhtä kannattavaa kuin Kiesman ja oopperatalon rakentaminen. Niiden vuosittainen ylläpitokin on halvempaa kuin teiden suolaaminen. Teiden rakentamista en kannata, poikkeuksena rautateiden.
- Sijoitus
tiem2 kirjoitti:
Investoidaan mihin tahansa, aina on samat vaikutukset, myös työllistävät - tienrakennus ei niin paljoa nykyään työllistä.
Investoinnille pitää saada tuotto. 6 vai 10 prosenttia?Jos tienrakennus ei työllistä, mihin ne miljoonat sitten häipyvät?
Ei kai niitä rakentaja pörssiin sijoita, vai ostaako ilmaa euroopasta?
Todellisuudessa koko rahasummalla nimen omaan työllistetään!
Tien rakennus työllistää suunnittelijoita, paikan mittamiehiä, metsureita, maansiirtourakoitsijoita, em. koneiden korjaamoita, siltojen raketajia, kirvesmiehiä, sähkömiehiä, betonifirman miehiä, kuorma-autoilijoita, maajusseja jotka myyvät maa-ainesta, kivimurskaamoita ja niiden koneiden korjaajia, asvalttiyrittäjiä ja niiden konemiehiä ja autonkuljettajia, putkimiehiä, sähkömiehiä, puhelinmiehiä, eri firmojen toimistohenkilöitä, maalareita, jne, jne. Kaikki em. saavat työtä ja maksavat veroja.
Jos teitä ei tehdä, nämä tekijät ovat pahimmassa tapauksessa toimettomana ja niille maksetaan toimeentuotukea kotona makaamiseen. - Asko
Sijoitus kirjoitti:
Tien rakennus on tuottavaa ja on sijoitus yhteiskunnalle. Rakentaminen työllistää ja edistää tulevaisuudessa kansakunnan hyvinvointia. Rakentamisen kustannus on oma luku jota ei voi verrata ihmishengen arvoon. Jos tie tehdään siitä tulee joku luku euroja ja toinen luku veroja tientekijöiltä, veroja kerätään autoilijoilta joka vuosi yli autojen aiheuttamien kulujen.
Moottoritiet yleensäkin ovat turvallisempia ja aiheuttavat vähemmän saasteta, joten kannatan ehdotusta aloittaa massiivinen tienrakennusurakka.
Eli jos valtio laittaa 100 milj. euroa tietyöhön, se kerää tientekijöiltä ja tien käyttäjiltä muutamien vuosien aikana veroina laittamansa rahat monin kerroin takaisin ja em. onnettomuudet ovat silloin lähes mahdottomia.johtavat korkeampaan elintasoon. Tätä korkeampaa elintasoa on myös hyvä tieturvallisuus.
- TboAudi
http://www.hut.fi/Yksikot/Liikenne/Opinnot/111/15_Liikennetalous.pdf, katsokaa sivu 8.
Kuoleman "hinta" 1.9 milj eur. pysyvä vamma
1.0 milj eur, vammautunut keskimäärin 0.25 milj.
Jos ynnää , niin onnettomuuden hinta todella kova.. kuolleita 23 eli 23x1.934miljeur
pysyvät vammautuneet (arvio 9) =9x 1.08
5 x 0.254milj eur
yht 55,5 miljeur.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216535Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471847
- 821224
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971022- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.78907Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 31827
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon146751