Superruoka parantaa ms taudin?

Ms-omainen

Eilen tuli ohjelma kuningaskuluttaja; jossa oli nuori mies, joka oli parantunut ms taudista vain syömällä superruokaa. Hän näytti nokkosta ja söi sen lehtiä. Luetteli myös muita ruokia.
Googlasin superruoka ja sieltä löytyi lisää tietoa noista kalliista ruuista.
Onko mahdollista, että autoimmuuni sairaus paranisi vain syömällä superruokia?
Tekeekö ruoka meidät sairaiksi?
Kauheasti on kohkattu transrasvoistakin, että ne tekee ihmiset tosi sairaiksi.
Mitä kohta uskaltaa syödä?
Kirjoittakaa jos tiedätte näistä asioista, mitä kokemuksia teillä on?

42

4374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kofeinisti

      Kihtidieetti ajaa saman asian, kaikki puriinipitoinen pois kofeiinia myöten, se vei minulta oireet.

    • Olen myös

      kuullut superruoasta. Ms on itselle uusi tuttavuus. Mm. goji-marja on superruokaa. Luontaistuotekaupasta ostin eilen gojimarjamehua. Sen pitäisi auttaa vahvistamaan immuunijärjestelmää. Ei se ainakaan pahasta ole. Valitettavasti minulla ei ole siitä vielä enempää kokemusta. Googlettamalla löytyy tietoa goji-marjasta.

    • Omin jaloin

      Valitettavasti ms-tauti ei parane, ei superruokaa syömällä eikä lääkkeillä. Taudin etenemistä voidaan nykyään hidastaa lääkkeillä. Totta taas on, että ruokavaliolla voi parantaa elämisen laatua. Se pätee sekä sairaiden, että "terveiden" ihmisten kohdalla. Tuon nuoren miehen ms-tauti ei ole parantunut, hänellä ei vaan ole ollut pahenemisvaiheita. Hän on ollut onnekas. Mutta jos hänen tautinsa päättää edetä, siinä ei ruokavaliot auta ikävä kyllä. Kun tämä tauti on niin kummallinen, toiset saavat elää tautinsa kanssa melko normaalia elämää ilman haittoja, mutta toisilla tauti etenee ikävän nopeasti. Itse ms-tautia sairastavana minua harmittaa tuollaiset julistajat kuin tuo nuori mies, joka antaa virheellistä tietoa. Siitä sitten monet innostuvat ja hehkuttavat, että "kuulitko, tautisi paranee ihan vaan kun syöt oikein". Minun ms-tautini on edennyt pikkuhiljaa vaikka olen syönyt "superruokaa" ja elänyt muutenkin virikkeellistä elämää.

      • ex-kofeinisti

        Jos minua tarkoitat nuorella miehellä, niin kiitos vaan, kiva kuulla olevansa nuori näin kuuttakymppiä lähestyessä. Vuosi sitten kävelin kepin varassa hyvin hitaasti, korkeintaan kilometrin kerralla, nyt ovat oireet poistuneet yli 90 prosenttisesti, kannatti kokeilla.


      • Omin jaloin
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Jos minua tarkoitat nuorella miehellä, niin kiitos vaan, kiva kuulla olevansa nuori näin kuuttakymppiä lähestyessä. Vuosi sitten kävelin kepin varassa hyvin hitaasti, korkeintaan kilometrin kerralla, nyt ovat oireet poistuneet yli 90 prosenttisesti, kannatti kokeilla.

        Aivan. OIREET ovat poistuneet (90 prosenttisesti !). Olet onnekas, minkä ikäinen sitten oletkin. Mutta ms-tauti ei ole PARANTUNUT vai mitä ? Sitä ainoastaan kommentoinkin, että on harhaanjohtavaa sanoa ms-taudin parantuvan. Toisilla on vähemmän ja erilaisia oireita kuin toisilla. Ja taudin etenemisen ennustaminen on mahdotonta.


      • ex-kofeinisti
        Omin jaloin kirjoitti:

        Aivan. OIREET ovat poistuneet (90 prosenttisesti !). Olet onnekas, minkä ikäinen sitten oletkin. Mutta ms-tauti ei ole PARANTUNUT vai mitä ? Sitä ainoastaan kommentoinkin, että on harhaanjohtavaa sanoa ms-taudin parantuvan. Toisilla on vähemmän ja erilaisia oireita kuin toisilla. Ja taudin etenemisen ennustaminen on mahdotonta.

        Oireet poistuivat kun olen poistanut niiden aiheuttajia elämästäni. Kyllä minä koen selvästi parantuneeni lähes täysin ja, että paranemisprosessi jatkuu kaiken aikaa, se riittää minulle, minua kun ei käsitteillä kikkailu kiinnosta.


      • ............
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Oireet poistuivat kun olen poistanut niiden aiheuttajia elämästäni. Kyllä minä koen selvästi parantuneeni lähes täysin ja, että paranemisprosessi jatkuu kaiken aikaa, se riittää minulle, minua kun ei käsitteillä kikkailu kiinnosta.

        ole edes diagnosoitu koskaan mäsää???


      • ex-kofeinisti
        ............ kirjoitti:

        ole edes diagnosoitu koskaan mäsää???

        Ei ole suostuttu tutkimaan julkisella puolella ja yksityiselle ei ole varaa. Samat oireet aiheutuvat samalla mekaniikalla riippumatta siitä, onko diagnoosia vai ei.


      • tätä samaa taas
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Ei ole suostuttu tutkimaan julkisella puolella ja yksityiselle ei ole varaa. Samat oireet aiheutuvat samalla mekaniikalla riippumatta siitä, onko diagnoosia vai ei.

        diagnosoitu MS-tautia=)

        "Ei ole suostuttu tutkimaan julkisella puolella ja yksityiselle ei ole varaa. Samat oireet aiheutuvat samalla mekaniikalla riippumatta siitä, onko diagnoosia vai ei." Just, just....ja seli, seli..


      • teitä riittää
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Ei ole suostuttu tutkimaan julkisella puolella ja yksityiselle ei ole varaa. Samat oireet aiheutuvat samalla mekaniikalla riippumatta siitä, onko diagnoosia vai ei.

        Monet sairaudet aiheuttavat samanlaisia oireita kuin ms. Jätän mainitsematta yhtään niistä että et vain tekisi itsellesi niistäkin diagnoosia.
        Muuten ms:ää ei paranneta jättämällä kahvi pois. Mikäli todella epäilisit sairastavasi ms:ää, tai mitä hyvänsä, menisit yksityiselle lääkärille, että saisit mahdollisille oireille selityksen.

        ps.älä viitsi vitsailla vakavalla asialla. On monia ihmisiä jotka kärsivät neurologisista oireista ja ovat alkamassa tutkimusrumbaa/tai ovat mukana tutkimusrumbassa oireiden aiheuttajan selvittämiseksi tai joilla on jo diagnoosi ja sinä esität vaivojen aiheuttajaksi kofeiinia.


      • ex-kofeinisti
        teitä riittää kirjoitti:

        Monet sairaudet aiheuttavat samanlaisia oireita kuin ms. Jätän mainitsematta yhtään niistä että et vain tekisi itsellesi niistäkin diagnoosia.
        Muuten ms:ää ei paranneta jättämällä kahvi pois. Mikäli todella epäilisit sairastavasi ms:ää, tai mitä hyvänsä, menisit yksityiselle lääkärille, että saisit mahdollisille oireille selityksen.

        ps.älä viitsi vitsailla vakavalla asialla. On monia ihmisiä jotka kärsivät neurologisista oireista ja ovat alkamassa tutkimusrumbaa/tai ovat mukana tutkimusrumbassa oireiden aiheuttajan selvittämiseksi tai joilla on jo diagnoosi ja sinä esität vaivojen aiheuttajaksi kofeiinia.

        Useimmat suositukset kehottavat välttämään kofeiinia ms-taudissa, ja reumatyyppisissä sairauksissa puriiniköyhä ruokavalio on osoittautunut oireita vähentäväksi, itseltäni oireet ovat poistuneet näillä toimenpiteillä yli 90 prosenttisesti, enkä ole ainoa.

        Lääketiede on tutkinut näitä oireita jo vuosikymmeniä, mutta ei etsiäkseen aiheutumismekanismia ja parannusta, vaan löytääkseen lääkkeen, jota käyttämällä oireet helpottuvat. Minulla ei ollut aikaa odotella vuosikymmeniä, joten paransin itse itseni.

        Jokainen voi kokeilla tätä lähestymistapaa, parhaassa tapauksessa oireet helpottavat hyvin nopeastii Itse sain jättää kävelykepin pois jo viikon kuluttua kahvinjuonnin lopettamisesta, kun olin sitä ennen päässyt kävelemään vain kepin avulla alle kilometrin matkoja hyvin hitaasti. Nyt kävelen useiden kilometrien lenkkejä edes kipeytymättä pahemmin ja polkupyörälenkkini ovat keskimäärin 40km, aiemmin en voinut edes pyöräillä tasapainohäiriöiden vuoksi.

        Ei diagnoosi ja tutkimusrumbat ketään paranna, eikä parannusta ole tähän mennessä saatu aikaan lääkitykselläkään. Itse on ryhdyttävä toimeen jos haluaa parantaa elämänlaatuaan, lääketeollisuus ei halua muuta kuin meidän rahamme.


      • Metelle

        Hei, olen samaa mieltä kanssasi. MS-tauti ei parane - ainakaan nykytiedolla. Lääkeet auttavat, eivät nekään auta kaikkia sairastuneita. Itse voi vaikuttaa jonkin verran ruokavaliolla, liikunnalla, elämänasenteella...
        Jos "joku" ruoka parantaisi, kait siitä nousisi valtava häly ja sitä joka tuutista toitotteaisiin! Itse olen sairastanut 10 vuotta. Olen valinnut lihattoman ruokavalion, se sopii minulle, mutta en voi sanoa, onko se mitenkään auttanut, voin suhtkoht hyvin. Käyn edelleen työssä, enkä tarvitse mitään apuvälineitä. Olen Avonex pistoshoidossa, ja uskon, että se on ainoa asia mikä on vaikuttanut "hyvinvointiini"


    • ex-kofeinisti

      Immuunisuoja perustuu vatsan toimintaan, siksi autoimmuunisairaudet perustuvat perinnöllisiin yksilöllisiin tekijöihin, jotka reagoivat ravintoaineden kanssa siten, että kehon kemialliset prosessit häiriintyvät ja alkavat aiheuttaa oireilua esimerkiksi lihassolujen tuhutumisen yhteydessä vereen vapautuvien aineiden välityksellä.

      Ruokavalio perustuu emäksiseen ruokaan, ei siinä tarvita mitään kalliita superruokia, ne ovat vain rahankeruuta, samoin kuin synteettiset lääkkeet, joilla pyritään vain helpottamaan oireita, tai tehostamaan väärän ravinnon alentamaa immuunisuojaa.

      Kofeiini on tässä suhteessa vahingollisin, koska se happamoittaa kehoa ja heikentää sekä maksan, että munuaisten kykyä poistaa kehosta kuona-aineita, jolloin ne kertyvät kudoksiin, aiheuttaen oireilua. Erityisen vaarallinen yhdistelmä on kofeiinin ja alkoholin yhdistelmä ja runsasproteiininen ruokavalio, ne kohottavat kehon virtsahappokuormitusta kofeiinin estäessä munuaisia poistamasta niitä kehosta, jolloin ne kertyvät, paitsi isonvarpaan ensimmäisen nivelen ympäristöön, myös ihonalaisiksi kertymiksi ja myös lihaksistoon.

      Olen itse parantunut työkyvyttömyyseläkkeelle vieneistä oireista lähes täysin tällä ruokavaliolla ja puhdistellut kehoani sinne kertyneistä kuona-aineista yli vuoden. Oman hoidon tuloksena olen saanut elämäni takaisin sellaisena kuin se oli viimeksi alle kolmikymppisenä.

      Tässä on linkit ravintosuosituksiin ja kehon puhdistamiseen käytettäviin luontaiskeinoihin. Itse olen käyttänyt valkosipulia, jolla kivut helpottivat kolmen vuorokauden kuluttua, ja alfalfa-ituja, joiden teho tuntuu kihtioireissa jo alle puolessa vuorokaudessa.

      http://www.goutcure.com/goutcausfood.html

      http://www.health911.com/remedies/rem_gout.htm

      http://qmies.blogit.fi/

      • xcxccx

        olet saanut omien kirjoitustesi mukaan _psyykesairauksien_ takia.

        Ja edelleenkin, sinulla ei ole MS-tautia! Kihti kun ei ole sama asia sitten laisinkaan....

        Ihanko vakavissasi olet kirjoittanut tuon blogisi?!


      • ex-kofeinisti
        xcxccx kirjoitti:

        olet saanut omien kirjoitustesi mukaan _psyykesairauksien_ takia.

        Ja edelleenkin, sinulla ei ole MS-tautia! Kihti kun ei ole sama asia sitten laisinkaan....

        Ihanko vakavissasi olet kirjoittanut tuon blogisi?!

        Minulla ei ole psyyken sairautta, lanttumaakari vain käytti sitä diagnoosia, kun ei muutakaan keksinyt. Mistäs tiedät mikä tauti minulla oli tai ei ollut, kun sitä ei suostuttu tutkimaan? Minulle on sama mikä oli, oireet olivat intermittoivan ms-taudin oireet ja nyt niitä ei enää ole. Ms-tautihan ilmeisesti on eräänlainen kokovartalokihti.


      • tätä
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Minulla ei ole psyyken sairautta, lanttumaakari vain käytti sitä diagnoosia, kun ei muutakaan keksinyt. Mistäs tiedät mikä tauti minulla oli tai ei ollut, kun sitä ei suostuttu tutkimaan? Minulle on sama mikä oli, oireet olivat intermittoivan ms-taudin oireet ja nyt niitä ei enää ole. Ms-tautihan ilmeisesti on eräänlainen kokovartalokihti.

        Joo, kokovartalokihtihän se on,todellakin. Et kuule tosiasiassa tiedä yhtikäs mitään koko taudista, varsinkaan, mitä on oikeasti elää ms-taudin kanssa. On varsin kyseenalaista täällä ohjeistella ihmisiä ja kertoa omakohtaisia kokemuksia taudista, jota ei ole edes diagnostisoitu. Usko vaan sitä lanttumaakarin diagnoosia, on taatusti tasan tarkkaan oikea diagnoosi kohdallasi. Harvinaisen viisaita lääkäreitä on kohdallesi sattunutkin, etteivät ole yhteiskunnan varoja lähteneet kohdallasi tuhlaamaan turhiin tutkimuksiin.


      • ex-kofenisti
        tätä kirjoitti:

        Joo, kokovartalokihtihän se on,todellakin. Et kuule tosiasiassa tiedä yhtikäs mitään koko taudista, varsinkaan, mitä on oikeasti elää ms-taudin kanssa. On varsin kyseenalaista täällä ohjeistella ihmisiä ja kertoa omakohtaisia kokemuksia taudista, jota ei ole edes diagnostisoitu. Usko vaan sitä lanttumaakarin diagnoosia, on taatusti tasan tarkkaan oikea diagnoosi kohdallasi. Harvinaisen viisaita lääkäreitä on kohdallesi sattunutkin, etteivät ole yhteiskunnan varoja lähteneet kohdallasi tuhlaamaan turhiin tutkimuksiin.

        Uskoin lääkäreitä 20 vuotta ja pysyin sairaana, loppuaikana kävely onnistu kepin avulla hyvin heikosti. Kun lakkasin uskomasta ja ryhdyin käyttämään omaa järkeäni, oireet katosivat ja nyt olen yhtä terve kuin alle kolmikymppisenä. Usko sinä vain lääkäreihin jo olet niin kiintynyt oireisiisi.


      • Harmaantunut Parta
        ex-kofenisti kirjoitti:

        Uskoin lääkäreitä 20 vuotta ja pysyin sairaana, loppuaikana kävely onnistu kepin avulla hyvin heikosti. Kun lakkasin uskomasta ja ryhdyin käyttämään omaa järkeäni, oireet katosivat ja nyt olen yhtä terve kuin alle kolmikymppisenä. Usko sinä vain lääkäreihin jo olet niin kiintynyt oireisiisi.

        Tuskin kuuluu kansalaisen velvollisuuden piiriin, mutta suosittelen, että toimittaisit terveydenhuollon ammattilaisille tuon tietosi, että hoitomenetelmiä ja suosituksia voidaan ajantasaistaa.
        Kuten itsekin toteat, järjen käyttö on sallittua


      • ex-kofeinisti
        Harmaantunut Parta kirjoitti:

        Tuskin kuuluu kansalaisen velvollisuuden piiriin, mutta suosittelen, että toimittaisit terveydenhuollon ammattilaisille tuon tietosi, että hoitomenetelmiä ja suosituksia voidaan ajantasaistaa.
        Kuten itsekin toteat, järjen käyttö on sallittua

        On yritetty toimittaa jo vuosi, eivät suostu tekemään mitään asian suhteen. Mikään taho ei suostu ottamaan vastuuta asiasta, jokainen on sitä mieltä, ettei asia kuulu hänelle. Ainoa, joka on tehnyt edes jotain, on Tuomas Enbuske, hän haastatteli minua viime keväänä ja se jakso tulee töllöstä 20.12.

        Kofeiini on maailmanlaajuisesti niin käsitämättömän iso bisnes, ettei sitä vastaan kukaan nouse huvikseen. Toinen tekijä, joka hillitsee poliitikkojen, terveysviranomaisten ja median intoa on se, että aine on koko maailman ylivoimaisesti suosituin päihde. Media pelkää menettävänsä mainostuloja ja saavansa suuren yleisön vihat päälleen jos ryhtyy kertomaan totuuksia siitä. Olet kai huomannut miten foorumeillakin ihmiset menettävät täysin harkintakykynsä ja malttinsa minun juttujeni vuoksi, vaikka valtaosa jutuistani on suoraan lääketieteellisistä tutkimuksista peräisin.

        Potilaiden keskuudesta tällaisten asioiden pitää nousta, eliitti puolustaa eliitin etuja, eikä välitä meistä muuta kuin siinä mielessä, että meillä on tilapäisesti taskuissamme lääketeollisuudelle kuuluvia rahoja. Minä päätin, että en ala loppuikääni odottelemaan kädet ristissä, josko tutkijat keksisivät tehokkaan patenttilääkkeen, vaan toimin itse ja nyt olen parantunut vaivoistani.


    • 1900-luku

      Ms-tauti on niin ihmeellinen ja yksilöllinen sairaus, jossa erilaisia oireita tulee ja menee ajan kanssa. Muutoksia taudin oireissa tapahtuu ihan itsestäänkin ja on varmaan mahdotonta todeta, että kunnon koheneminen johtuisi juuri terveyssapuskasta.
      Silloin kun tulehdus on aktiivinen on oireiden kirjo moninainen ja mitä nopeammin ärhäkkä vaihe laantuu sen parempi olo. Tähän vaiheeseen ruoasta voi olla apua, mutta jo tapahutneita muutoksia se tuskin parantaa.

      • ARHG

      • ex-kofeinisti
        ARHG kirjoitti:

        loukkaavaa tätä sairautta sairastaville! Ei kuulema ole olemassa sairautta nimeltä MS. Kyllä minun papereistani se ainakin löytyy:(((((((

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8561568

        MS-ei ole sairaus siinä mielessä, että sillä on useita aiheuttajia, jotka toimivat eri yksilöillä eri tavoin ja aiheuttavat myös erilaisia, yksilöllisiä oirekokonaisuuksia. Joku saattaa sairastua viruksen tai useamman yhteisvaikutuksista ravinnon ja yksilöllisen, geneettisen perimän kanssa. Minä sairastuin kofeiininkäytöllä, joka ei sopinut minun geeneilleni.

        MS on oireyhtymä, jonka aiheuttajista tieteellä ei ole vieläkään mitään varmaa käsitystä, ainostaan teorioita, jotka nimeävät monia aiheuttajia ilman selitystä ja todistusta toimintamekanismista. Minulla kofeiini toimi täysin selkeästi aiheuttajana, koska oireet ovat seuranneet kofeiiniannostani jo lapsesta asti ja katosivat sen mukana. Kofeiinin aiheuttamat muutokset aineenvaihdunnassani ja aivoissani aiheuttivat minun tapauksessani herkistymisen puriinipitoisille sapuskoille, ms-foorumeilta, tutkimuksista ja artikkeleista löytyy useita tekijöitä, jotka pahentavat oireita, mutta eivät välttämättä tee sitä jokaiselle, jolla tämä oireyhtymä on.

        Ymmärrän, että mäsää sanotaan taudiksi tai sairaudeksi puhekielessä. Ellei ole perehtynyt melko intensiivisesti lääketieteeseen ja tieteelliseen ajatteluun ja prosessiin yleensä, ei tällaisen monen yksilöllisesti vaihtelevan tekijän summana syntyvän oireyhtymän ja tavanomaisen taudin, kuten flunssan, joka aiheutuu yhdestä viruksesta ja on oireiltaan melko samanlainen jokaisen sairastuneen kohdalla, näe periaatteellista eroa, vaikka ne ovat patologisina tiloina aivan eri kategorioissa.

        Tulevaisuuden tutkimus saattaa erotella ms-oireyhtymästä erilaisia ryhmiä sen perusteella, mitkä laukaisevat tekijät aiheuttavat minkäkinlaisia oireita eri geneettisillä taustoilla ja näistä voi syntyä omia diagnooseja, kun niiden mekanismi opitaan tuntemaan ja tulee todistetuksi.

        Kofeinismi kuuluu minun näkemykseni mukaan tähän ms-oireyhtymien joukkoon, koska sen aiheuttamat oireet syntyvät aiheuttaja-oire-ketjureaktion loppupäässä samoilla fysikaalisilla mekanismeilla. Lihaskramppi on lihaskramppi riippumatta siitä, mikä sen laukaisija on. On mielekkäämpää lähestyä ongelmaa oireista käsin, jossain vaiheessa kuitenkin törmää kohtaan, jossa ketjureaktio jakautuu osoittamaan eri laukaisevaa tai geneettistä tekijää yksilöiden välillä. Se, että kofeiini aiheuttaa täsmälleen samanlaisia oireita, joita esiintyy sellaisilla ihmisillä, jotka eivät ole käyttäneet ainetta, olisi tutkimuksen kannalta erittäin huomionarvoinen asia. Koska kofeiinin vaikutusmekanismit tunnetaan erittäin hyvin laboratoriotasolla, on mahdollista löytää prosessia seuraamalla kohta, jossa johtolangat voivat viitata esimerkiksi johonkin tiettyyn virukseen tai muuhun tekijään.

        Kofeiinista on olemassa yli 22 000 tutkimusta, ja ne pitäisi tutkia ja vertailla, että selviäisi tarkasti, miten kofeiini aiheuttaa ms-oireyhtymälle tyypillisiä oireita. Tällainen metatutkimus tuottaisi taatusti tietoa, joka opastaisi etsimään potilaskokeilla tiettyjä asioita ulkoisten ja geneettisten tekijöiden suhteen. Olen täysin vakuuttunut, että geeneillä on erittäin suuri merkitys tässä asiassa.

        Ikävä kyllä, tällainen tutkimus johtaisi todennäköisesti siihen, että löydettäisiin eri tekijöille altistavia geenejä, jolloin jo lapsena tehdyn dna-tutkimuksen antamilla tiedoilla pieni ihmistaimi voitaisiin varustaa tiedolla niistä asioista, joita hänen tulisi varoa, välttyäkseen kehittämästä oireita riesakseen elon kivisillä poluilla. Tämähän olisi tietysti meidän pienten ihmisten kannalta erittäin hyvä asia, mutta kun langat ovat aivan eri käsissä, ja ne kädet eivät halua muuta kuin rahaa, siksi tutkimus suuntautuu lähes sataprosenttisesti lääkekehitykseen.

        En ole täällä esittämässä jokaiselle yksilölle sopivaa yhtä ratkaisua minkään asian suhteen. Haluan, että tämä kofeiinin ja näiden oireiden välinen yhteys tutkitaan, että saataisiin kofeiinin takia sairastuneet parannettua, ja siinä yhteydessä johtolankoja muiden tekijöiden kiinnisaamiseksi, että voitaisiin auttaa niitä, jotka sairastuvat jo lapsena hyvin vaikeasti ilman, että meillä on mitään tietoa miksi näin käy ja miten heitä voisi parhaiten auttaa.

        Minua hieman kummeksuttaa, että juuri ne ihmiset, joita haluan auttaa parhaan kykyni mukaan kohtalotovereina ja lähimmäisinä, pitävät minua vihollisenaan, ja ovat parjanneet ja halventaneet minua kaikista eniten. Mutta tällaisia me ihmiset olemme, enkä minä siitä pahastu, minähän rakastan periaatteessa jokaista ihmistä, vaikka se on joskus niin hiton vaikeaa.


      • liirumlaarumille
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        MS-ei ole sairaus siinä mielessä, että sillä on useita aiheuttajia, jotka toimivat eri yksilöillä eri tavoin ja aiheuttavat myös erilaisia, yksilöllisiä oirekokonaisuuksia. Joku saattaa sairastua viruksen tai useamman yhteisvaikutuksista ravinnon ja yksilöllisen, geneettisen perimän kanssa. Minä sairastuin kofeiininkäytöllä, joka ei sopinut minun geeneilleni.

        MS on oireyhtymä, jonka aiheuttajista tieteellä ei ole vieläkään mitään varmaa käsitystä, ainostaan teorioita, jotka nimeävät monia aiheuttajia ilman selitystä ja todistusta toimintamekanismista. Minulla kofeiini toimi täysin selkeästi aiheuttajana, koska oireet ovat seuranneet kofeiiniannostani jo lapsesta asti ja katosivat sen mukana. Kofeiinin aiheuttamat muutokset aineenvaihdunnassani ja aivoissani aiheuttivat minun tapauksessani herkistymisen puriinipitoisille sapuskoille, ms-foorumeilta, tutkimuksista ja artikkeleista löytyy useita tekijöitä, jotka pahentavat oireita, mutta eivät välttämättä tee sitä jokaiselle, jolla tämä oireyhtymä on.

        Ymmärrän, että mäsää sanotaan taudiksi tai sairaudeksi puhekielessä. Ellei ole perehtynyt melko intensiivisesti lääketieteeseen ja tieteelliseen ajatteluun ja prosessiin yleensä, ei tällaisen monen yksilöllisesti vaihtelevan tekijän summana syntyvän oireyhtymän ja tavanomaisen taudin, kuten flunssan, joka aiheutuu yhdestä viruksesta ja on oireiltaan melko samanlainen jokaisen sairastuneen kohdalla, näe periaatteellista eroa, vaikka ne ovat patologisina tiloina aivan eri kategorioissa.

        Tulevaisuuden tutkimus saattaa erotella ms-oireyhtymästä erilaisia ryhmiä sen perusteella, mitkä laukaisevat tekijät aiheuttavat minkäkinlaisia oireita eri geneettisillä taustoilla ja näistä voi syntyä omia diagnooseja, kun niiden mekanismi opitaan tuntemaan ja tulee todistetuksi.

        Kofeinismi kuuluu minun näkemykseni mukaan tähän ms-oireyhtymien joukkoon, koska sen aiheuttamat oireet syntyvät aiheuttaja-oire-ketjureaktion loppupäässä samoilla fysikaalisilla mekanismeilla. Lihaskramppi on lihaskramppi riippumatta siitä, mikä sen laukaisija on. On mielekkäämpää lähestyä ongelmaa oireista käsin, jossain vaiheessa kuitenkin törmää kohtaan, jossa ketjureaktio jakautuu osoittamaan eri laukaisevaa tai geneettistä tekijää yksilöiden välillä. Se, että kofeiini aiheuttaa täsmälleen samanlaisia oireita, joita esiintyy sellaisilla ihmisillä, jotka eivät ole käyttäneet ainetta, olisi tutkimuksen kannalta erittäin huomionarvoinen asia. Koska kofeiinin vaikutusmekanismit tunnetaan erittäin hyvin laboratoriotasolla, on mahdollista löytää prosessia seuraamalla kohta, jossa johtolangat voivat viitata esimerkiksi johonkin tiettyyn virukseen tai muuhun tekijään.

        Kofeiinista on olemassa yli 22 000 tutkimusta, ja ne pitäisi tutkia ja vertailla, että selviäisi tarkasti, miten kofeiini aiheuttaa ms-oireyhtymälle tyypillisiä oireita. Tällainen metatutkimus tuottaisi taatusti tietoa, joka opastaisi etsimään potilaskokeilla tiettyjä asioita ulkoisten ja geneettisten tekijöiden suhteen. Olen täysin vakuuttunut, että geeneillä on erittäin suuri merkitys tässä asiassa.

        Ikävä kyllä, tällainen tutkimus johtaisi todennäköisesti siihen, että löydettäisiin eri tekijöille altistavia geenejä, jolloin jo lapsena tehdyn dna-tutkimuksen antamilla tiedoilla pieni ihmistaimi voitaisiin varustaa tiedolla niistä asioista, joita hänen tulisi varoa, välttyäkseen kehittämästä oireita riesakseen elon kivisillä poluilla. Tämähän olisi tietysti meidän pienten ihmisten kannalta erittäin hyvä asia, mutta kun langat ovat aivan eri käsissä, ja ne kädet eivät halua muuta kuin rahaa, siksi tutkimus suuntautuu lähes sataprosenttisesti lääkekehitykseen.

        En ole täällä esittämässä jokaiselle yksilölle sopivaa yhtä ratkaisua minkään asian suhteen. Haluan, että tämä kofeiinin ja näiden oireiden välinen yhteys tutkitaan, että saataisiin kofeiinin takia sairastuneet parannettua, ja siinä yhteydessä johtolankoja muiden tekijöiden kiinnisaamiseksi, että voitaisiin auttaa niitä, jotka sairastuvat jo lapsena hyvin vaikeasti ilman, että meillä on mitään tietoa miksi näin käy ja miten heitä voisi parhaiten auttaa.

        Minua hieman kummeksuttaa, että juuri ne ihmiset, joita haluan auttaa parhaan kykyni mukaan kohtalotovereina ja lähimmäisinä, pitävät minua vihollisenaan, ja ovat parjanneet ja halventaneet minua kaikista eniten. Mutta tällaisia me ihmiset olemme, enkä minä siitä pahastu, minähän rakastan periaatteessa jokaista ihmistä, vaikka se on joskus niin hiton vaikeaa.

        Ootpa sä viisas :) ja lähimmäisenrakas! Entäs jos ms onkin verisuonisairaus? Mitenkäs se sopisi "ms-oireyhtymään"? Mites kun niitä ms-geenejäkin on jo löydetty? Entäpä kun ms-tauti jo nyt luokitellaan 4 - 5 luokkaan (relapsoiva-remittoiva, sekundaarisesti etenevä, primaarisesti etenevä, hyvänlaatuinen ms ja jopa maligni-muoto).

        Eli kirjoitustesi perusteella pelkällä kofeiinin lopettamisella voimme heittää ms-taudin kofeiinikoppaan. Kaikki tautimme paranevat lähes kuin itsestään (c-hepatiitti, mielenterveys, kihti jne.), kunhan vaan ymmärtäisimme, että colat kaffet sun muut nautintoaineet lopetetaan, samalla voisi lopettaa koko lääketeollisuuden ja ms-tutkimuksen? Tässähän se oli kaikessa yksinkertaisuudessaan? Ms-tauti on ihan huuhaata, kaikki oireemme, liikuntaesteemme ja eläköitymisemme johtuvatkin vain kofeiinista?

        Voi kun sairastaminen ja siitä paraneminen olisikin noin helppoa!


      • asian ymmärtänyt
        liirumlaarumille kirjoitti:

        Ootpa sä viisas :) ja lähimmäisenrakas! Entäs jos ms onkin verisuonisairaus? Mitenkäs se sopisi "ms-oireyhtymään"? Mites kun niitä ms-geenejäkin on jo löydetty? Entäpä kun ms-tauti jo nyt luokitellaan 4 - 5 luokkaan (relapsoiva-remittoiva, sekundaarisesti etenevä, primaarisesti etenevä, hyvänlaatuinen ms ja jopa maligni-muoto).

        Eli kirjoitustesi perusteella pelkällä kofeiinin lopettamisella voimme heittää ms-taudin kofeiinikoppaan. Kaikki tautimme paranevat lähes kuin itsestään (c-hepatiitti, mielenterveys, kihti jne.), kunhan vaan ymmärtäisimme, että colat kaffet sun muut nautintoaineet lopetetaan, samalla voisi lopettaa koko lääketeollisuuden ja ms-tutkimuksen? Tässähän se oli kaikessa yksinkertaisuudessaan? Ms-tauti on ihan huuhaata, kaikki oireemme, liikuntaesteemme ja eläköitymisemme johtuvatkin vain kofeiinista?

        Voi kun sairastaminen ja siitä paraneminen olisikin noin helppoa!

        Miten joku voi olla noin jumalattoman tyhmä, että saa kirjoitetusta tekstistä täysin päinvastaisen käsityksen?


      • ms-tautinen
        asian ymmärtänyt kirjoitti:

        Miten joku voi olla noin jumalattoman tyhmä, että saa kirjoitetusta tekstistä täysin päinvastaisen käsityksen?

        "Miten joku voi olla noin jumalattoman tyhmä, että saa kirjoitetusta tekstistä täysin päinvastaisen käsityksen? "

        Se ei ole laisinkaan vaikeaa (ms-plakit ja kognitio). Missä muuten meni metsään? Kysymykseni koskivat kirjoittajan koko "tuotantoa", josta olemme saaneet osamme kuluvan vuoden aikana, ei vain tätä yhtä yksittäistä selostusta.

        En nyt tiedä kuka ei ymmärrä ja mitä, mutta herääkin taas uusia kysymyksiä; minkä/mitkä asian/t sinä olet ymmärtänyt? Kofeiinin? Lähimmäisenrakkauden? Paranemisen? jne..........


      • hoitsu30
        ms-tautinen kirjoitti:

        "Miten joku voi olla noin jumalattoman tyhmä, että saa kirjoitetusta tekstistä täysin päinvastaisen käsityksen? "

        Se ei ole laisinkaan vaikeaa (ms-plakit ja kognitio). Missä muuten meni metsään? Kysymykseni koskivat kirjoittajan koko "tuotantoa", josta olemme saaneet osamme kuluvan vuoden aikana, ei vain tätä yhtä yksittäistä selostusta.

        En nyt tiedä kuka ei ymmärrä ja mitä, mutta herääkin taas uusia kysymyksiä; minkä/mitkä asian/t sinä olet ymmärtänyt? Kofeiinin? Lähimmäisenrakkauden? Paranemisen? jne..........

        Ei mäsää välttämättä ole olemassakaan, vaan se on seurausta jostain aivan muusta. Tää on niin TOTTA!!
        Seuratkaapa ja lukekaa ajatuksen kanssa MsCrossroadsin juttua CCSVI:stä.


    • nb!

      Esin, syövissä kannattaa välttää valkuisainepitoista ruokaa. Kokeilin hainrustouutetta jonkin aikaa, syysväsymys lähti.

      • ex-kofeinisti

        Valkuaisainekäyhä ruoka eli emäksinen dieetti on sattumoisin sama kuin kihtidieetti, joka estää ms-oireita ylläpitävien toksiinien kertymistä kehoon ja auttaa sinne kertyneiden poistumisessa. Apteekista saa happamuuden mittaamiseen paperinauhaa, mittaan sillä virtsan happamuuden ajoittain, nähdäkseni, onko se tarpeeksi emäksistä, poistaakseen myrkkyjä tehokkaasti.

        Alla olevassa linkissä olevista mainoksista ei kannata piitata, sivulla on hyvä esitys ruoista, jotka vaikuttavat kehon happo/emäs-tasapainoon.

        http://www.goutcure.com/goutcausfood.html


    • reboot

      osallistun omalta osaltani keskusteluun "Puolimatkasta", eli aikoinaan MS epäily (selkäydintulehdus), toipuminen kesti reilut puoli vuotta, tunto palasi aika hitaasti, mutta palasi kuitenkin, liikuntakyky myös parani koko ajan.

      Toipumisen aikana tein ruokaremppaa, en tajunnut että mm. vehnä ja "suklaakeksit" olivat pahimmat viholliseni, tosin olin vähän aikaa ilman kahviakin, nykyisin jälleen kuvassa mukana (myös vehnä "Ige" oli noussut).

      Alkuvaiheessa kun en muuta keksinyt, söin kuukauden vain tuoreruokaa, makeanhimoon minitomaatteja. Kaipasin lämmintä, suomessa kun talvella ei ole kiva syödä pelkkiä kylmiä rehuja, joten laajensin repertuaaria.

      Nykytila: ilman kotimaisia viljoja, kartan lisä/säilöntäaineita (=ei eineksiä, ei lihaliemikuutioita jne.), leipänä tattarileipä, jossa vähän riisiä. (hiiva ei kylläkään tee hyvää), paljon vihreää (kasvisvokki), marjoja, aika vähän liharuokia. DHA- EPA öljyjä rutkasti, samoin helokkiöljy (GLA), D-tankkaus talvella, tavallinen monivitamiini, silloin tällöin kuurina "hermovitamiineja" (B), joskus muutamia päiviä Kurkumaa (solgar)- poistaa tulehdusta. (ei saa syödä pitkiä jaksoja).

      Voin hyvin, pientä kankeutta joskus (ruoka/liikkunnan puute) Syön makean himoon tummaa 70 % suklaata pari palaa päivässä, hunajaa (lusikallinen auttaa pahimpaan himoon) jne.

      Hyvin on pärjätty, eikä ole onneksi päässyt diagnoosissa "vakkari MS listoille". Keho on herkistynyt, jos ei jokin aine sovi, aina jossain "nipistää" heti kohta syötyä, eli kuuntelen mikä sopii (esim. gluteeniton suklaakeksi "ottaa päästä" )

      Ai niin, kahvia juon aamulla, iltapäivällä, en ole päässyt eroon.
      Hyvää vointia vaan kaikille!

    • Kokeilen oireisiin ?

      Minulta "lähti" jalat alta ja halvausoireita, kaksoiskuvia ym pahan Flunssan jälkitautina ( mycoplasma todettu vastaaineilla ) nyt puh vaikeuksia, huimausta, kävely hoippuvaista,( kaksoiskuvia oli, kun halvausoireet )kova väsymys ja lihasheikkousta ja vapinaa vieläkin ! Tosin minulta on operoitu kaularangan 5-6 väli ja luudutettu yhteen vuosi sitten ja voi olla, että toinen viereinen väli olisi nyt syynä ? vasenpaan käteen säteilevää "sähköiskuja". Olen menossa pään, kaulan ja olkavarsien mangneettikuviin ensiviikolla (omin kustannuksin). Itse epäilen MS-taudin oireita ?. Olen kokeillut tässä sairastellessa 6-viikkoa, esim. Antti Heikkilän viljattoman (kotimaiset viljat) eli gluteenitonta ruokavaliota johon kuuluu vähähiilihytraattista ja ja rasvaista (voita, kermaa, kermaviiliä,( luomu maitoa vähän ) ja luomujugurtteja) KYLLÄ on mukava kun saa syödä RASVAAAAA...voimatkin alkaa palata pikkuhiljaa... Olen myös kokeillut Superfoodeja, eli kivennäisaineitten ja vitamiinien lisäämistä ( täytyy aloittaa varovasti, ettei elimistö lähde "puhdistumaan liian nopeasti... )
      Olen huomannut, että olen ollut pirteämpi ja jaksanut jo kotihommiakin jonkun verran ! Tosin olen saanut kortisoniakin kallonpohjaan ja pieniä annoksia (5mg)vrk. että kävely sujuu paremmin ! Mieheni on myös jättänyt kotmaiset viljat ja perunan vähemmälle ja tuntenut olonsa kevyämmälle...
      Jatkan tätä kuuria ainakin toistaiseksi ja tietenkin käyn tutkimuksissa oireiden vuoksi !

      • mäsäläinen...

        Sinullahan ei ole MS-tautia todettu, joten....................

        "Olen myös kokeillut Superfoodeja, eli kivennäisaineitten ja vitamiinien lisäämistä ( täytyy aloittaa varovasti, ettei elimistö lähde "puhdistumaan liian nopeasti... )" Tiedätkö mitä tarkoitetaan superfoodilla? Olisi mukavaa jos mainitsisit muutaman sellaisen..


    • Kannattaa kokeilla

      Mä uskon ihan täysin siihen, että ruokavaliolla voi vaikuttaa paljonkin omaan oloon ja jopa hidastaa taudin kehitystä. Kenties jopa pysäyttää sen? ..kuten tuo Olli Posti on kokenut asian.

      Ajattelin jossain vaiheessa ostaa kunnon tehosekoittimen ja aloittaa "terveyspirtelöiden" tekemisen. Ongelma on, että miten ja mistä voi pikkukaupungissa saada luomumaitoa.. :/? Normaali pastöroitu kun on kuulemma pahinta myrkkyä. Superfoodeja olen jo kokeillut vähän maistella ja olo kyllä tuntuu toisenlaiselta kun vertaa epäterveelliseen einespäivään.

      • asfswrghre

        Tuon Ollin löpinöitä ei pitäisi ottaa liian tosissaan, pelkkää paskanjauhantaa näyttää olevan sen jannun jutut. Kun häntä toistuvasti pyydettiin esittämään se lääkärin antama ms-tauti diagnoosi niin tämä ääliö vain tyytyi postaamaan itsestään yhden kuvan missä on ilman paitaa ja kysyi: "näytänkö muka sairaalta ihmiseltä?". Aivan niinkuin sen mäsän voisi nähdä jotenkin päällepäin. Kyllä minäkin ulkoisesti näytän ihan terveeltä mutta toisinaan tuo tauti ilmoittelee olemassaolostaan..


      • Miksi negatiivinen?
        asfswrghre kirjoitti:

        Tuon Ollin löpinöitä ei pitäisi ottaa liian tosissaan, pelkkää paskanjauhantaa näyttää olevan sen jannun jutut. Kun häntä toistuvasti pyydettiin esittämään se lääkärin antama ms-tauti diagnoosi niin tämä ääliö vain tyytyi postaamaan itsestään yhden kuvan missä on ilman paitaa ja kysyi: "näytänkö muka sairaalta ihmiseltä?". Aivan niinkuin sen mäsän voisi nähdä jotenkin päällepäin. Kyllä minäkin ulkoisesti näytän ihan terveeltä mutta toisinaan tuo tauti ilmoittelee olemassaolostaan..

        Ai näyttää? Millätavoin todistat kaiken pelkäksi paskanjauhannaksi? Luonteen perusteella vai? Ehkä hän on kyllästynyt jatkuviin kyselyihin todisteista.

        Hänen tyttöystävällään on myös ms-tauti. Ilman oireita, hokkuspokkus kenties myös superfoodien ansiosta. Minusta on tosi typerää haukkua perusteetta, jollei ole ensin ITSE kokeillut. Testaa itse edes muutaman viikon elää todella terveellisesti ja vertaa aiempaan olotilaan ja sitten vasta haukut.


      • höhhöijää taruja
        Miksi negatiivinen? kirjoitti:

        Ai näyttää? Millätavoin todistat kaiken pelkäksi paskanjauhannaksi? Luonteen perusteella vai? Ehkä hän on kyllästynyt jatkuviin kyselyihin todisteista.

        Hänen tyttöystävällään on myös ms-tauti. Ilman oireita, hokkuspokkus kenties myös superfoodien ansiosta. Minusta on tosi typerää haukkua perusteetta, jollei ole ensin ITSE kokeillut. Testaa itse edes muutaman viikon elää todella terveellisesti ja vertaa aiempaan olotilaan ja sitten vasta haukut.

        MS-tauti EI parane super- eikä millään muullakaan ruoalla. Piste. Ruoan laatu eli ravintoaineiden ja energian riittävä saanti totta kai vaikuttaa elämänlaatuun ja vireystilaan, mutta - jos vähääkään ymmärrätte MS-taudin patologiaa - paranemista ei valitettavasti tapahdu. Oireet ja niiden vaihtelu ovat eri asia.


      • perustelematta..
        höhhöijää taruja kirjoitti:

        MS-tauti EI parane super- eikä millään muullakaan ruoalla. Piste. Ruoan laatu eli ravintoaineiden ja energian riittävä saanti totta kai vaikuttaa elämänlaatuun ja vireystilaan, mutta - jos vähääkään ymmärrätte MS-taudin patologiaa - paranemista ei valitettavasti tapahdu. Oireet ja niiden vaihtelu ovat eri asia.

        Jos "oireet ja niiden vaihtelu" katoavat, eikö se ole pääasia? Uudet pahenemisvaiheet ilmoittavat taudin olevan aktiivinen.


      • niinsevaanon...
        perustelematta.. kirjoitti:

        Jos "oireet ja niiden vaihtelu" katoavat, eikö se ole pääasia? Uudet pahenemisvaiheet ilmoittavat taudin olevan aktiivinen.

        Oireet ja niiden vaihtelut ja vaikka katoaminenkin on sitä ms-tautia ja se on sitä ilman super-ruokia. Mutta, jokainen saa uskoa ihan mitä haluaa ja jos voi paremmin, sehän on hienoa. Mutta ei kannata suu vaahdossa väittää että tauti paranee!


      • lukutaitoa...
        niinsevaanon... kirjoitti:

        Oireet ja niiden vaihtelut ja vaikka katoaminenkin on sitä ms-tautia ja se on sitä ilman super-ruokia. Mutta, jokainen saa uskoa ihan mitä haluaa ja jos voi paremmin, sehän on hienoa. Mutta ei kannata suu vaahdossa väittää että tauti paranee!

        Enhän minä ole väittänytkään mitään. Perusteluita kaipasin tuon Postin Ollin haukkumiseen. Eli olet varmaan sitten kokeillut kyseistä ruokavaliota itse?


    • Supersoossi

      Ei ms-tauti parane kofeiinin lopettamisella, parsakaalin syömisellä, si-nivelen niksauttamisella, uskoon tulemisella, amalgaamien poistamisella eikä edes superruualla (mitä se muuten on?). Tai jos paranit, kyseessä ei ole ollut silloin ms-tauti. Nykylääketiede ei tiedä, mikä on ms-taudin syntymekanismi (jotain jo onneksi tiedetään) eikä sillä ole siihen parannuskeinoa.

      Paraneminen ja oireiden katoaminen/vaihtelut on kaksi ihan eri asiaa.

      Et silleen.

      • vielä..

        "Paraneminen ja oireiden katoaminen/vaihtelut on kaksi ihan eri asiaa".

        Onko joku tässä nyt muuta väittänytkään?

        Niin ja kyllähän kautta aikojen on rukouksella parannuttu sairauksista, eli jopa "uskoon tulemisesta" voi olla apua ;)


      • Supersoossi
        vielä.. kirjoitti:

        "Paraneminen ja oireiden katoaminen/vaihtelut on kaksi ihan eri asiaa".

        Onko joku tässä nyt muuta väittänytkään?

        Niin ja kyllähän kautta aikojen on rukouksella parannuttu sairauksista, eli jopa "uskoon tulemisesta" voi olla apua ;)

        Menikö kenties ketjun otsikointi/KYSYMYS sulta jotenkin ohi?
        Ihan rautalankaversioVASTAUS ketjun aloitukseen: ei parane, enkä ole muuta väittänytkään.

        Tosin tässäkin ketjussa on jo parannuttu ties mistä esim. kofeiinin lopettamisella.


    • Erkki Erikoinen

      Auts. Sattuu lukea näitä juttuja...Kun itse sairastuin 1.tyypin diabetekseen, alkoi tuttu vaihtoehtoterapeuttini vaahdota terveellisistä elämäntavoista. Nyt menossa tutkimuksiin ms-epäilyn vuoksi, ei kiinnosta kuulla miten voin itse itseni parantaa -kunhan vain laajennan tietoisuuttani, vedän satsin Skipidöveinau-herneitä ja lausun mantran. Se on ihan vain omasta tahdosta kiinni! Voi pyhä perä sentään...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2539
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      198
      2254
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      59
      2248
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1752
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      9
      1263
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe