Kehitystäkö vai taantumaa?

NainenKirjoittaa

Kuinka on: Kehittyykö ihminen vanhetessaan, vai onko edessä rajoittuneempi mieli, tylsemmät aivot ja turtuneemmat tunteet?
Jos tarkastelet omaa kehitystäsi, vaikkapa kymmenen vuoden sisällä, niin mihin suuntaan olet menossa?
Vieläkö jaksat kiinnostua uusista asioita ja olet valmis kokeilemaan jotain, mitä et vielä osaa?
Ovatko harrastuksesi muuttaneet sinua ja miten?
Kuinka koet, vaikkapa kirjoittelun? Onko palstakirjoittelu parantanut, vai taannuttanut taitoasi?

29

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mil-laN

      ...että ihminen kehittyy vanhetessaan, ja viisastuu.:)

      Mitään tekemättä tietenkään kehitystä ei tapahdu...ihmisen pitää olla kiinnostunut itsestään ja ympäristöstään kehittyäkseen, muuten ei tapahdu kuin taantumista...tietenkin geenit, fyysiset ja psyykkiset asiat vaikuttavat kehitykseen.

      Itse olen innostunut ja kiinnostunut kaikesta uudesta, ja vanhasta...vierivä kivi ei sammaloidu.:)

      • läheskään aina ei vanhentuminen tuo itseselvyytenä viisautta. Kuten sanoitkin, on itse myös osallistuttava omaan kehittymiseensä.
        Innostuminen on hyve sinäänsä. Joskus sekin on hakusessa.


    • tuo kiinni ihan jokaisen immeisen hlökoht. ominaisuuksista ja tekemisistä? Luulen, että omat harrastukseni ovat ainakin olleet positiivisesti vaikuttamassa kehitykseeni, joka muuten on vasta alkuvaiheessa.

      Palstakirjoittelu nyt ei vaikuta yhtään mitenkään mihinkään taitoon, ainoastaan itsehillintä kasvaa.....

      • tekee mestarin. Ainakin omakohtaisesti olen todennut kärsivällisyyden ja sitoutumisen harrastuuksiin saavan aikaan paljolti iloa ja sitä kehittymistä:-

        Hyvä tuokin, jos palstakirjoittelu parantaa itsehillintää.


    • Synnove*

      *Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan* lauletaan laulussa. Veit itse asiassa jalat suustani. Harkitsin samaan aiheeseen liittyvää avausta, mutta ehdit ensin. Hyvä näin.

      Itse ajattelin lähestyä asiaa siltä suunnalta, että onko keski-ikäisyys eli ns. vanhuus pelkästään pahasta? Itse koen vuosi vuodelta muistelut mukavimmiksi ja mukavimmiksi. Mukavissa muistoissa on pumpulinpehmeää pyöriskellä.

      Palstakirjoituksissani, jotka koen yhdeksi harrastuksekseni, olen selkeästi taantunut. Sisällöntuottamiseni on surkeata. Alkuaikojen innostus on ohi ja ideat ovat vähissä. Entiset *roolileikit* eivät innosta edes itseäni.

      Livessä olen ehkä enemmänkin odottavalla kannalla. Kenties paukut riittäisivät vielä repäisyyn, mutta mukavuudenhalu tuntuu voittavan. Ehkäpä ja kenties. Kirvestä kaivoon en ole heittänyt vaikka uusien asioiden omaksuminen ja/tai hyväksyminen vie pidempään kuin ennen. Eteenpäin meno on hyvä asia. Toivottavasti nopeammat viitsivät odottaa laahustavaa ajatustani. Jos eivät, niin eivät sitten :D

      • 'nauraa' Eikös tuo vanhojen muistelu ole jo jonkinlaista esivanhemmuutta?
        Täällä palstoilla kirjottelussa olen minäkin havainnut itsessäni huolestuttavaa taantumista.
        Kirjoituskilpailut olivat niitä haasteita, joihin aikaisemmin suhtautui vakavammin. Nyt ei viitsi kovinkaan syvällisesti paneutua.
        Silloin, kun Wirniksi toimitti lehteä, ja kävi muutoikin tukistelemassa oikeinkirjoituksesta, oli sentään yritystä laadussa.
        Tosin asiaan vaikutti myös, että palstalla oli monia hyviä kirjoittajia, eikä kehdannut olla "pekkaa pahempi".
        Vuosien lisääntyessä mukavuudenhalu toimii jarruna monellekin asialle.
        Uudet haasteet saavat ihmeitä aikaan. On vain potkaistava itsensä liikkeelle:-


      • Synnove*
        NainenKirjoittaa kirjoitti:

        'nauraa' Eikös tuo vanhojen muistelu ole jo jonkinlaista esivanhemmuutta?
        Täällä palstoilla kirjottelussa olen minäkin havainnut itsessäni huolestuttavaa taantumista.
        Kirjoituskilpailut olivat niitä haasteita, joihin aikaisemmin suhtautui vakavammin. Nyt ei viitsi kovinkaan syvällisesti paneutua.
        Silloin, kun Wirniksi toimitti lehteä, ja kävi muutoikin tukistelemassa oikeinkirjoituksesta, oli sentään yritystä laadussa.
        Tosin asiaan vaikutti myös, että palstalla oli monia hyviä kirjoittajia, eikä kehdannut olla "pekkaa pahempi".
        Vuosien lisääntyessä mukavuudenhalu toimii jarruna monellekin asialle.
        Uudet haasteet saavat ihmeitä aikaan. On vain potkaistava itsensä liikkeelle:-

        omalla kohdallani alkaa saavuttaa kulminoitumispisteensä (mitä tuo nyt tarkoittaakin, kuulosti kovin hienolta kuitenkin?). Tai saturaatiopisteen jonka joku palstakirjoittaja kerran saavutti *hymy vanhoille muistoille*. Ja siis puhun omista tuotoksistani, en muiden. Krittiikkini omaa suoritustani kohtaan on noussut niin suureksi, etten yllä läheskään enää siihen mihin haluaisin, ja siksi heitän sikseen jopa yrittämisen.


      • Synnove* kirjoitti:

        omalla kohdallani alkaa saavuttaa kulminoitumispisteensä (mitä tuo nyt tarkoittaakin, kuulosti kovin hienolta kuitenkin?). Tai saturaatiopisteen jonka joku palstakirjoittaja kerran saavutti *hymy vanhoille muistoille*. Ja siis puhun omista tuotoksistani, en muiden. Krittiikkini omaa suoritustani kohtaan on noussut niin suureksi, etten yllä läheskään enää siihen mihin haluaisin, ja siksi heitän sikseen jopa yrittämisen.

        sitä pistettä? Kenellä se saturaatiopiste oli?
        Minua taas pännii, kun odottaisin jonkun kriitikon tölväisyä, ja kun sitä ei kuulu ei näy, niin heittelen lonkalta tekstiä. 'tukistaa itseään*
        Kumpi parempi7pahempi: tiukka itsekritiikki, vai löysäily? (:) ?


      • Synnove* kirjoitti:

        omalla kohdallani alkaa saavuttaa kulminoitumispisteensä (mitä tuo nyt tarkoittaakin, kuulosti kovin hienolta kuitenkin?). Tai saturaatiopisteen jonka joku palstakirjoittaja kerran saavutti *hymy vanhoille muistoille*. Ja siis puhun omista tuotoksistani, en muiden. Krittiikkini omaa suoritustani kohtaan on noussut niin suureksi, etten yllä läheskään enää siihen mihin haluaisin, ja siksi heitän sikseen jopa yrittämisen.

        että ajatukset ovat näppärämmät kuin ulosanti pystyy??

        Jotenkin silleen, että hyvinhän se viini pulputtaa, muttei malttia oikein odottaa sen kypsymistä :)
        Osuinko edes sinne päin arvailullani?


      • Synnove*
        tintti.kotivintti kirjoitti:

        että ajatukset ovat näppärämmät kuin ulosanti pystyy??

        Jotenkin silleen, että hyvinhän se viini pulputtaa, muttei malttia oikein odottaa sen kypsymistä :)
        Osuinko edes sinne päin arvailullani?

        luulot ovat suuremmat kuin tuotteet eli juu sittenkin. Juuri niin kuin sanoit. Ikävä kyllä tässä viisauden lisääntyessä iän myötä ovat unelmat omasta (kirjoittaja) suuruudestani haihtuneet kokemuksen myötä. Olo on kuten karaoke-laulannassa. Kun laulaa kotona kuulokkeet korvillaan eikä kuule omaa lauluaan, pitää itseään mahottoman hyvänä. Karaokessa äänentoisto valitettavasti kertoo karun totuuden. :D


      • Synnove*
        NainenKirjoittaa kirjoitti:

        sitä pistettä? Kenellä se saturaatiopiste oli?
        Minua taas pännii, kun odottaisin jonkun kriitikon tölväisyä, ja kun sitä ei kuulu ei näy, niin heittelen lonkalta tekstiä. 'tukistaa itseään*
        Kumpi parempi7pahempi: tiukka itsekritiikki, vai löysäily? (:) ?

        tuli Zonella vastaan jossain palstalla. En dementialtani muista millä näistä monista foorumeista joissa olemme kahlanneet. Jouduin aikoinaan googlettamaan saturaarion. Nauratti jälkeenpäin. Silloin(kin) onnistui jekuttamaan.


    • paranee tai pahenee. Ihan yksinkertaisesti. Jos on oivaltanut mistä ilon löytää, niin jatkoa seuraa.
      Negatiivisuudella ja synkkyydellä pääsee myös jatkoon. Valintakysymys pitkälti.

      Sitä sanotaan, että ihmisessä vanhetessaan vain korostuvat ne piirteet, jotka yleensä muutenkin ovat persoonassa voimakkaimmin vaikuttavia, joten hyvä olisi aloittaa jo nuoresta pitäen näkemään asioissa valoisammat puolet ;)

      Kymmenessä vuodessa olen rauhoittunut, oppinut olemaan ottamatta turhia sivuaskeleita. Maailmani ei katoa, eikä siitä tarvitse pitää kiinni. Mielihyvän kokemukset löytyvät vielä pienimmistä asioista kuin ennen.
      Omasta mielestäni olen ihan ihminen ja hyvä olla tässä nahassa.
      Kiinnostuksen kohteita olisi vaikka millä mitalla, mutta epäsäännöllisyys työajoissa haittaa harrastuksia:)

      • hamuaa suuria järisyttäviä kokemuksia ja vanhempana tyytyy vähempäänkin. Maailma ei todellakaan katoa, vaikka päästämmekin irti ja rohkenemme olla elämän ja itsemme kanssa sinut.


    • vanhetessaan viisastuu, oppihan menee parhaiten perille...kantapään kautta. Ja kuta enemmän ikää, sen useammin kantapäät on olleet ruvella oppimisprosesseista. Oppiminen hidastuu jonkin verran vanhetessa, mutta ei pysähdy.

      Tunteet....ei ne turru, vaan tunteitten kohteet muuttuvat, seksuaalisen intohimon loiskuminen alkaa olla vähän matalampaa, sensijaan lapsenlapset ovat entistäkin rakkaampia. Ehkä jonkinlaista seesteisyyttä on havaittavissa, äkkipikaisuus on muuttunut leppeämmäksi, asioilla on ikäänkuin toisenlaiset ulottuvuudet. Ymmärtää paremmin muitakin ihmisiä kuin nuorempana ja jopa huomaa joskus itsessäänkin jotain vikaa :)

      Olen herkästi innostuva, mutta yhtä herkästi saatta innostus lopahtaa, mitä uusien asioiden opiskeluun tulee. Jotenkin voisi sanoa, että mukavuudenhalu alkaa voittaa eteenpäinpyrkimisen. Olisiko se sitten sitä että on kohtalaisen tyytyväinen nykyiseen olotilaansa.

      Palstakirjoittelu on parantanut kirjallista ilmaisutaitoani, ihan selkeästi. Nykyään on juomattavasti helpompi pukea sanoiksi ajatuksiaan, kuin mitä oli silloin kun aloitin palstakirjoittelun. Aiemmin olin ilmaissut itseäni lähinnä suullisesti, kirjllisen ilmaisu oli jäänyt lähinnä koulujen ainekirjoitusten varaan :))

      • voivat vaatia runsaasti rasvausta:- Uuden oppimiseen tuhrautuu aikaa enemmän, kuin aiemmin ja sekös harmittaa.
        Tunteiden laatu myös muuttuu. Se, mikä aiemmin sai ihon näppylöille ja sykkeen kiihtymään. saattaa nykyisin aiheuttaa ainoastaan pienen tuhahduksen. Intohimon roihu ei enää sekoita päätä ja aivot saavat enemmän muuta käyttöä. Kun kielteisille tunteille ei ole enää samaa pinta-alaa, niin positiivisemmat tunteet syvenevät.

        Sinulla näyttäisi olevan palstakirjoittelussa vielä tuo aallon nousuvaihe meneillään. Uskoisin, että monetkin aktiivisesti kirjoittavat pystyvät parantamaan taitoaan. Kyllä täällä on nähty sitäkin:-


      • NainenKirjoittaa kirjoitti:

        voivat vaatia runsaasti rasvausta:- Uuden oppimiseen tuhrautuu aikaa enemmän, kuin aiemmin ja sekös harmittaa.
        Tunteiden laatu myös muuttuu. Se, mikä aiemmin sai ihon näppylöille ja sykkeen kiihtymään. saattaa nykyisin aiheuttaa ainoastaan pienen tuhahduksen. Intohimon roihu ei enää sekoita päätä ja aivot saavat enemmän muuta käyttöä. Kun kielteisille tunteille ei ole enää samaa pinta-alaa, niin positiivisemmat tunteet syvenevät.

        Sinulla näyttäisi olevan palstakirjoittelussa vielä tuo aallon nousuvaihe meneillään. Uskoisin, että monetkin aktiivisesti kirjoittavat pystyvät parantamaan taitoaan. Kyllä täällä on nähty sitäkin:-

        nousuvaiheesta, mutta muistan miten aluksi oli vaikeata löytää oikeita sanoja itsensä ilmaisemiseen, kun ei ollut juurikaan kirjoitellut. Mitä enemmän kirjoittaa, sen nopeammin sanat muistuvat mieleen. :)


    • *Tikli*

      Ei ainakaan tule toistettua enää samoja virheitä, mitä joskus aikoinaan tuli tehtyä. Ja kyllä sitä vielä aina jotain uuttakin oppii. Aivotoiminta on varmasti muuttuneet harkitsevaisemmaksi, mitä joskus aikaisemmin olivat. Tunnepuoli on ehkä turtunut osittain, muttei toki ole kuollut kokonaan.

      Aika tyytyväinen olen nykyiseen minääni ja katson luottavaisena huomiseen.

      Toki uudet asiat kiinnostaa, mutta tietyin varauksin, koska omakohtainen kriittisyys on lisääntynyt huomattavasti viime aikoina.

      Paljon on harrastukset mua muuttaneet, koska tietystä seikasta johtuen meni koko paletti lähes uusiin puihin. Rauhallisemmaksi/harkitsevaisemmaksi olen tullut uusien harrastusten myötä.

      Koen kirjoittelun hyvänä ajankuluna ja kyllä kolmenkymmenen vuoden kirjoittelemattomuus on pikkuhiljaa alkanut jotenkin sujua. Näin koen ainakin omasta mielessäni, mitä se oli palstailua aloittaessani.

    • Jorma Ylevä

      Kysyt tätä seniileiltä. Itse olen just keski-ikään tulossa ja varmaa on, että tunnemaailma tasaantuu. Mukamas ollaan fiksumpia jne mutta fakta on, että nuoruuden IHNA palo on kaikonnut. Nyt vaan leikitään fiksua ja eletään toisten kautta. Siksi mummot kyttää saippuasarjoja.

      • Ylevä Jorma :)) Onko korvantaukset kuivuneet jo?


      • Synnove*

        Itse minä iki-mummo olen koko elämäni elänyt toisten kautta. Riisiä riisin perään. Nyt panostan HALUSTANI riiseihin joita en edes osta Lidlistä halpaan hintaan.

        Mäne sinä pikkupoika täältä mummoja monottamasta. Mäne ja polta pari saippuaa.

        Hah! Pärkkele, rupes veri kiertään.


      • Synnove* kirjoitti:

        Itse minä iki-mummo olen koko elämäni elänyt toisten kautta. Riisiä riisin perään. Nyt panostan HALUSTANI riiseihin joita en edes osta Lidlistä halpaan hintaan.

        Mäne sinä pikkupoika täältä mummoja monottamasta. Mäne ja polta pari saippuaa.

        Hah! Pärkkele, rupes veri kiertään.

        mummo heräsi *nauraa kuvitelmilleen, miten synnove rykäisee ja ryhdistäytyy ruudun takana, poskille nousee innostuksen punaine palo*


      • Synnove*
        TaikisN kirjoitti:

        mummo heräsi *nauraa kuvitelmilleen, miten synnove rykäisee ja ryhdistäytyy ruudun takana, poskille nousee innostuksen punaine palo*

        Nauran mukanasi. Ja sanon, että on ihanaa kun joku (arvaan kuka) tulee ja potkaisee taas käyntiin. Joskus voin sitten kamalasti teistä palstalaisista tykätä. Pyyhin yli tuon. *pyyhkii*


    • pirpzuzeiccu

      Vastaan, että sekä että.. Kehitystä löytyy, mutta myös taantumaa. Omalla kohdallani olen huomannut ainakin yhden asian, mikä on merkittävästi taantunut. Nimittäin kirjoitustaito. Nuorempana kirjoittelin (kynällä) vaikka monta sivullista yhteen menoon, eikä tuntunut missään. Nykyään tuntuu, ettei käden motoriikka pelaa samalla tavalla. Lyhyet viestit onnistuu kynällä kirjoittaessa, mutta vähänkään pidempi aiheuttaa käden kovaa väsymistä ja käsialan epäselvyyttä. Olen aina ollut ylpeä hyvästä käsialastani, mutta en enää. Plääh..

      Sitten tuosta palstakirjoittelusta.. Aikaisemmin kirjoittelin paljon ja sanottavaakin oli. Nykyään ei tuu oikein mitään mieleen, mistä kirjoittaa. Tai no tietysti välillä, mutta nykyään ei tule enää juttua siihen tahtiin, mitä se oli esimerkiksi pari vuotta sitten vielä. Mä oon laiska enkä enää innostu juurikaan mistään. Paitsi Taikiksen kisoista, heh.

      Yleisesti kehittymisestä olen sitä mieltä, että onhan tässä suunta ollut ylöspäin viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja uskon sen jatkossakin olevan ylöspäin. Olen kiinnostunut uusista asioista ja myös innokas kokeilemaan niitä.

      • pirpzuzeiccu

        Niin, tarkoitin tuolla käsialan muuttumisella ja taantumisella sitä, että ku on niin paljon kirjoitellut kaikkea tietsikalla, niin ei oo tullu sitten enää kauheasti käsin kirjoitettua. Joten se on vaikuttanut tuohon käden motoriikkaan.. :P


      • Mil-laN
        pirpzuzeiccu kirjoitti:

        Niin, tarkoitin tuolla käsialan muuttumisella ja taantumisella sitä, että ku on niin paljon kirjoitellut kaikkea tietsikalla, niin ei oo tullu sitten enää kauheasti käsin kirjoitettua. Joten se on vaikuttanut tuohon käden motoriikkaan.. :P

        ...sinulle on sitten kehittynyt valtava sorminäppäryys.:)


      • pirpzuzeiccu
        Mil-laN kirjoitti:

        ...sinulle on sitten kehittynyt valtava sorminäppäryys.:)

        niin onkin. Tai se on ollu alusta lähtien. Taitaa olla sukuvika. Äiti on, mä kans ja sitte tyttärestäkin on tullut todella hyvä sorminäppäryydeltään. Ainii ja mun veli kans..


      • Mil-laN
        pirpzuzeiccu kirjoitti:

        niin onkin. Tai se on ollu alusta lähtien. Taitaa olla sukuvika. Äiti on, mä kans ja sitte tyttärestäkin on tullut todella hyvä sorminäppäryydeltään. Ainii ja mun veli kans..

        ...näppäimistöön 10-sormijärjestelmällä?


      • pirpzuzeiccu
        Mil-laN kirjoitti:

        ...näppäimistöön 10-sormijärjestelmällä?

        kirjoitan..


    • Meriläinen

      taaksepäin ja siitä tähän päivään.
      Vapaammaksi, onnellisemmaksi olen tullut.
      Utelias olen aina ollut, eräänlainen kokemuksien keräilijä, niitä on matkan varrelta paljon ja erilaisia.
      Kirjoittelu on aina ollut tärkeää, lapsesta saakka. Onhan tässä palstakirjoittelussa sellainen ajatus että omat mietteet menee pitkin maailmaa ja se on hauska ajatus.
      Suunta on ylöspäin, vaikka välillä notkahtaen, ylöspäin kuitenkin.
      Uskon että edessä on paljon hyvää ja kun "se oikea" jälleen taas tulee vastaan niin on paljon enemmän siihen suhteeseen antaa kun on ollut näihin muihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      414
      8662
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      239
      6320
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2295
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1816
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1657
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1623
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1255
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      944
    Aihe