Täällä on taas väännetty kättä possupihvin taivaskelpoisuudesta, tai possun syöjien mahdollisesta iljettävyydestä Jumalan silmiin, niin palautetaanpa mieleen muutama muukin ruokasääntö Raamatusta, jonka arvoisat adventistit jostain kumman syystä unohtavat tyystin. He kun lukevat jakeen sieltä ja toisen täältä, mutta hyvin harvoin edes kahta perättäistä.
Kenellekään ei liene epäselvyyttä, että possu on pannassa niin juutalaisilla kuin adventisteillakin.
Erään uusimman teorian mukaan sianlihakielto tuli juutalaisille sen johdosta, koska "pahimmat" naapurit esim filistealaiset rakastivat sianlihaa, joten juutalaiset halusivat erottautua heistä kieltämällä possun. Ruokalajisäännöt korostivat oman kansan pyhyyttä ja tekivät jaottelua muihin heimoihin.
Sitten meillä on "mukava" sääntö ruisleivästä pitäville suomalaisadventisteille, nimittäin se, että hapattettu leipä on Jumalalle iljetys:
2. Moos 12:20
20 Mitään hapatettua ette saa syödä, vaan missä ikinä asuttekin, teidän leipänne olkoon happamatonta.
Suurin herkkuni, tuore, taikinajuureen ilman hiivaa leivottu (siis hapatettu) ruisleipä onkin Jumalalle kauhea iljetys, joka kiellettään Raamatussa oikein käskyn voimin.
http://www.riesakupress.com/Ruisleipa.htm
Mitenkäs tässä nyt pitäisi toimia, jotta toimii Jumalalle mieluisasti. Tuo käsky ei jätä sijaa arvailuille, vaan hapatettu leipä on täysin kielletty.
Mutta hätä ei ole tämän näköinen. Jokainen adventisti (ja minäkin) voimme vaihtaa suomalaisen herkun juutalaiset paimentolaisten herkkuun, eli heinäsirkkoihin:
3. Moos 11:22: Näistä saatte syödä kaikkia heinäsirkka-, hepokatti-, kenttäsirkka-, ja kulkusirkkalajeja.
Ja kun se Ellen sanoi, että hedelmiä pitäisi syödä, kun ne ovat niin pahuksen terveellisiä. Tässä on yksi mutka matkassa, nimittäin seuraava käsky:
3. Moos. 19:23
23 "Kun tulette omaan maahanne ja istutatte sinne erilaisia hedelmäpuita, pidättykää kolme vuotta koskemasta niiden hedelmiin, ikään kuin ne olisivat ympärileikkaamattomia ja siksi epäpuhtaita. Kolmen vuoden ajan ne ovat teiltä kiellettyjä; älkää siis syökö niitä. 24 Mutta neljäntenä vuotena hedelmäpuiden koko sato pyhitettäköön Herralle ilojuhlassa. 25 Vasta viidentenä vuotena saatte syödä hedelmiä. Näin puut tuottavat teille suuremman sadon. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
Tässä on sellainen mutka, että lähes kaikki hedelmät tulevat alle viisi vuotta vanhoista puista. Ruokalistalle jäisi ainoastaan kirsikki, joten kirsikat ja heinäsirkat ainakin kelpaavat Jumalalle, siis adventistien Jumalalle.
Jätänkö nyt kaupan alle viisi vuotta vanhoista puista kerätyt hedelmät pois ruokavaliosta, kun sitä Raamatun sanaa pitäisi kunnioittaa, elikkäs noudattaa?
Ja sitten se gelatiini, eli liivate, jota on lähes joka ruuassa, joka on ns. valmisruoka.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Liivate
Gelatiini on tehty sian luista, nahasta, suolista ja jänteistä pitkään keittämällä. Sitä on vähän kaikessa ja se on todella vaikeasti vältettävissä. Paitsi jos tekee itse ruokansa alusta loppuun.
Raamatun ruokasäännöistä
27
738
Vastaukset
- unohtuiko??
Eli noista vaihtoehdoista se tärkeämpi, se kait sillä raamatulla on tarkoitus suojella ihmistä huonommasta kohtalosta joka tarttuu suunkautta kupeisiin ja lenkkasuttaa yhtä ytäälle, ¨¨toista toisaalle, ~huonoimille käy niin, että täytyy tuoli hommata moottorilla tahi ilman, jota kelataan tyyliin sun toiseen.
- e.k-i
Fläskiä taikka rehuja,sillä ei ole mitään tekemistä hengellisyyden,tai pelastuksen kannalta. "Ruoka,ei lähennä meitä Jumalaan"
Sen takia on ihan turha ottaa joitain kohtia vanhan-liiton puolelta,että se olisi jokin vaatimus ennenkö Jumala hyväksyy sinut.
Vaikka söisit rasvaa,niin että kaikki putket sinussa tukkeutuvat,ja kuolet....ei ole pelastuksen kannalta mitään merkitystä.
Jos taas haluat syödä terveellisesti,ja elää ehkä 5-10 kauemmin...on se terveydellinen asia...näin puhumalla asiasta,ei tulisi mitään kiistaa.
Kiista tulee siitä,kun ruoka asia hengellistetään,jota uusi-testamentti,ei tee. Ja vanhan-testamentin säädösten alla emme enää ole.
Siis kukaan ei ole kiistämässä terveellistä ruoka valiota. - oma lihasi
Sianlihan syöntikielto on adventismissa, juutalaisuudessa, hindulaisuudessa ja islamissa mutta ei kristinuskossa.
Ne uskonnot joissa on ruokaohjeistuksia ovat tosiaan kaikki ei-kristillisiä uskontoja.
Adventisti luulee että Jeesus pelastaa hänet kun hän pitelee jumaloiden sapattia ja syö "oikeaoppista" ruokaa.
Adventistipastori tunkeutuu (vertauskuvallisesti) jopa jokapäiväiseen ruokaan.
Heikkouskoinen syököön kasviksia sanoo Jumala. - Bushmanni
>>> Eli noista vaihtoehdoista se tärkeämpi, se kait sillä raamatulla on tarkoitus suojella ihmistä huonommasta kohtalosta joka tarttuu suunkautta kupeisiin ja lenkkasuttaa yhtä ytäälle, ¨¨toista toisaalle, ~huonoimille käy niin, että täytyy tuoli hommata moottorilla tahi ilman, jota kelataan tyyliin sun toiseen. >>>
Possun syöminen on taatusti haitallista, jos se kattaa koko ruokavalion ja ihminen syö sitä joka aterialla. Aivan samoin käy vaikkapa porkkanan kanssa. Tai sokerin. Tai minkä tahansa. Sen sijaan jos ihminen syö tasapainoisesti lihaa, kasviksia ja tekee ruokansa itse, eikä osta valmisruokia ja saa niiden mukana kauheaa määrää suolaa, lisäaineita, sokeria yms haitallisia aineita, on Raamatun terveysohjeet yhtä tyhjän kanssa.
Mutta mitenkä sen hapatetun ruisleivän kanssa, joka on kuulunut suomalaisten ruokavalioon satoja vuosia? Olemme kansakuntana potkineet Jumalan tahtoa vastaan, ruisleivän terveellisyydestä huolimatta?
Raamatun ruokaohjeet ovat silloisten juutalaisten keksimiä, koska heillä ei monesti parempaakaan tietoa ollut asioista. Hyönteiset oli kielletty, mutta heinäsirkkoja sai syödä minkä kerkesi. No se johtui siitä, että heinäsirkat popsivat monesti koko sadon suihinsa ja muuta ruokaa ei jäänyt, kuin ne heinäsirkat.
Raamatun ruokaohjeet ovat samaa sarjaa, kuin vaikkapa ohjeet orjien käsittelystä:
2. Moos 21:20-21:
20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen. 21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.
Orjaa sai hakata ja pahoinpidellä niin paljon kuin halusi, kunhan orja pysyi (kitui) hengissä hakkaamisen jälkeen vähintäin päivän tai kaksi päivää.
Ai että Jumala laati tämän säännön? Olisiko ollut joku ihminen, joka hakkasi orjiaan niin hellästi, että ne yleensä pysyivät pieksämisen jälkeen muutaman päivän hengissä. Jos hakkaaja oli niin typerä, että pieksi orjan hengiltä siihen paikkaan, ansaitsikin pienen rangaistuksen.
Jos Jumala on itse tämänkin säännön laatinut, niin monia kysymyksiä herättää, ainakin minun päässäni. - elämän pituus
e.k-i kirjoitti:
Fläskiä taikka rehuja,sillä ei ole mitään tekemistä hengellisyyden,tai pelastuksen kannalta. "Ruoka,ei lähennä meitä Jumalaan"
Sen takia on ihan turha ottaa joitain kohtia vanhan-liiton puolelta,että se olisi jokin vaatimus ennenkö Jumala hyväksyy sinut.
Vaikka söisit rasvaa,niin että kaikki putket sinussa tukkeutuvat,ja kuolet....ei ole pelastuksen kannalta mitään merkitystä.
Jos taas haluat syödä terveellisesti,ja elää ehkä 5-10 kauemmin...on se terveydellinen asia...näin puhumalla asiasta,ei tulisi mitään kiistaa.
Kiista tulee siitä,kun ruoka asia hengellistetään,jota uusi-testamentti,ei tee. Ja vanhan-testamentin säädösten alla emme enää ole.
Siis kukaan ei ole kiistämässä terveellistä ruoka valiota.Ei ole tarkoitettu hiljaiseen itsemurhaan. Jos Pyhä Henki antaa viisauden saarnoihin ja työkenttä olisi 56 vuotta Jumalan suunnitelmissa, niin miksi se pitäisi päättää 30 vuoteen ja dementiaosastolle omissa suunnitelmissa?
- n.......
oma lihasi kirjoitti:
Sianlihan syöntikielto on adventismissa, juutalaisuudessa, hindulaisuudessa ja islamissa mutta ei kristinuskossa.
Ne uskonnot joissa on ruokaohjeistuksia ovat tosiaan kaikki ei-kristillisiä uskontoja.
Adventisti luulee että Jeesus pelastaa hänet kun hän pitelee jumaloiden sapattia ja syö "oikeaoppista" ruokaa.
Adventistipastori tunkeutuu (vertauskuvallisesti) jopa jokapäiväiseen ruokaan.
Heikkouskoinen syököön kasviksia sanoo Jumala.kristillisessä terveys-parannus-leikkaus- hoitolaitoksissa.
Ketä siellä hoidetaan? Itsetuhoisia kristittyjä, niitä liotushoidetaan, opetetaan puhumaan, kävelemään uudestaan, tehdään ohitusleikkauksia ym. ym. ym. - .......
Bushmanni kirjoitti:
>>> Eli noista vaihtoehdoista se tärkeämpi, se kait sillä raamatulla on tarkoitus suojella ihmistä huonommasta kohtalosta joka tarttuu suunkautta kupeisiin ja lenkkasuttaa yhtä ytäälle, ¨¨toista toisaalle, ~huonoimille käy niin, että täytyy tuoli hommata moottorilla tahi ilman, jota kelataan tyyliin sun toiseen. >>>
Possun syöminen on taatusti haitallista, jos se kattaa koko ruokavalion ja ihminen syö sitä joka aterialla. Aivan samoin käy vaikkapa porkkanan kanssa. Tai sokerin. Tai minkä tahansa. Sen sijaan jos ihminen syö tasapainoisesti lihaa, kasviksia ja tekee ruokansa itse, eikä osta valmisruokia ja saa niiden mukana kauheaa määrää suolaa, lisäaineita, sokeria yms haitallisia aineita, on Raamatun terveysohjeet yhtä tyhjän kanssa.
Mutta mitenkä sen hapatetun ruisleivän kanssa, joka on kuulunut suomalaisten ruokavalioon satoja vuosia? Olemme kansakuntana potkineet Jumalan tahtoa vastaan, ruisleivän terveellisyydestä huolimatta?
Raamatun ruokaohjeet ovat silloisten juutalaisten keksimiä, koska heillä ei monesti parempaakaan tietoa ollut asioista. Hyönteiset oli kielletty, mutta heinäsirkkoja sai syödä minkä kerkesi. No se johtui siitä, että heinäsirkat popsivat monesti koko sadon suihinsa ja muuta ruokaa ei jäänyt, kuin ne heinäsirkat.
Raamatun ruokaohjeet ovat samaa sarjaa, kuin vaikkapa ohjeet orjien käsittelystä:
2. Moos 21:20-21:
20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen. 21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.
Orjaa sai hakata ja pahoinpidellä niin paljon kuin halusi, kunhan orja pysyi (kitui) hengissä hakkaamisen jälkeen vähintäin päivän tai kaksi päivää.
Ai että Jumala laati tämän säännön? Olisiko ollut joku ihminen, joka hakkasi orjiaan niin hellästi, että ne yleensä pysyivät pieksämisen jälkeen muutaman päivän hengissä. Jos hakkaaja oli niin typerä, että pieksi orjan hengiltä siihen paikkaan, ansaitsikin pienen rangaistuksen.
Jos Jumala on itse tämänkin säännön laatinut, niin monia kysymyksiä herättää, ainakin minun päässäni.väittelemään, eiköhän tätä orjuutta ole täälläkin tavalla tahi toisella.
Olihan tämän orjan vapautus se 7 vuoden kuluttua, mutta jos orja rakasti isäntäänsä, eli orjuus oli jotensakin suotuisa pääsi naskalin kautta korvamerkittynä ainiaaksi isännän porukkaan.
Mitä taas lyömiseen tulee, niin tahallinen tappo toi kuolemantuomion, tahattomassa oli jokin syy.
Ajassamme tämä markkinatalous orjatyö johtaa monen kohdalla monelle kiikun tekoon, ainakin jos ajan mediaa seuraa.
Mikä ero lienee asiassa, silloin ja tällöin tahi tuomittava, mene ja tiedä.
Mutta tuo happamaton leipä, oli aikaan sidottu, eli happamattoman leivän juhla kesto 7 päivää.
ts. Nisankuun 14. päivä ja sitä seurasi välittömästi hapanleivän aitanorrellejättö, eli hieman kuivaa siellä.
Tupaanhan sitä ei passannut jättää.
Eli pääsiäinen..
Kun seurakunta on Kristuksen ruumis, se kertoo uskovan vaelluksesta. Kun olemme tulleet osalliseksi Jumalan pääsiäisuhrikaritsan sovintoveren anteeksiantavasta voimasta uskon kautta, olisi siinäkin hapanleivän poispanemisella ja vaikka polttamisella hieno kuvakieli tälle pakanakansalle.
No me olemme kyllä niin hapattunut maailmaan, että mitäpä tuota katseleisikaan, ei sitä kukaan ymmärrä.
uhrikaritsa, määrätty määrä lestyjä jauhoja öljyyn sekoitettuna, sekä neljännes hiin- mittaa viiniä.
Pakanat vain välttävät haureutta ja lihaa josta ei ole verta laskettu, eiväthän he halua muuta oppiakaan, siinähän he haluavat autuaita olla, vaikkakin noin ajatuksena se olisi jotain joka on alku ja seurakunnan pitäisi opettaa sitten eteenpäin. elämän pituus kirjoitti:
Ei ole tarkoitettu hiljaiseen itsemurhaan. Jos Pyhä Henki antaa viisauden saarnoihin ja työkenttä olisi 56 vuotta Jumalan suunnitelmissa, niin miksi se pitäisi päättää 30 vuoteen ja dementiaosastolle omissa suunnitelmissa?
Puhut kuin palkkalainen - "minun työnantajani on Herra" - ja semmoiset ovat valmiita jättämään ryövätyn yksin.
Samoista töistä puhumme - sanoihan Jeesus että "minun Isäni yhäti tekee työtä ja minä myös" - mutta sinun
asenteesi erottaa sinut Ekistä ja Bushmannista, Jumalan lapsista. Nämä toimivat suoraan Jumalan lapsen valtuuksin eikä palkkalaisina monien välikäsien kautta. Sensijaan palkkionmetsäåstäjiin ei ole luottamista.
Luojamme Jeesus Kristus ei koe työlääksi luomista ja uudeksiluomista, vaan katsoo ihmisen parasta.
Hän vähättelee työntuskaa eikä näe itseään palkkalaisina tai ihmistä työnantajan työntekijänä - vaan
Jumalan lapsena. Mutta sinä tunnut oelvan lapsityövoiman kannattaja, herrojen asialla.
Sananl. 8:30
silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
Sananl. 8:31
leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset.
Hoidokiksi (Oikea käännös: tekijänä) Luoja itsensä tuossa nimeää ja työ on hänelle kuin leikkiä, hauskaa.
Ihmislasta Hän ihastelee eikä töitänsä tai sitä että Isä olisi hänen TYÖNantajansa........ kirjoitti:
väittelemään, eiköhän tätä orjuutta ole täälläkin tavalla tahi toisella.
Olihan tämän orjan vapautus se 7 vuoden kuluttua, mutta jos orja rakasti isäntäänsä, eli orjuus oli jotensakin suotuisa pääsi naskalin kautta korvamerkittynä ainiaaksi isännän porukkaan.
Mitä taas lyömiseen tulee, niin tahallinen tappo toi kuolemantuomion, tahattomassa oli jokin syy.
Ajassamme tämä markkinatalous orjatyö johtaa monen kohdalla monelle kiikun tekoon, ainakin jos ajan mediaa seuraa.
Mikä ero lienee asiassa, silloin ja tällöin tahi tuomittava, mene ja tiedä.
Mutta tuo happamaton leipä, oli aikaan sidottu, eli happamattoman leivän juhla kesto 7 päivää.
ts. Nisankuun 14. päivä ja sitä seurasi välittömästi hapanleivän aitanorrellejättö, eli hieman kuivaa siellä.
Tupaanhan sitä ei passannut jättää.
Eli pääsiäinen..
Kun seurakunta on Kristuksen ruumis, se kertoo uskovan vaelluksesta. Kun olemme tulleet osalliseksi Jumalan pääsiäisuhrikaritsan sovintoveren anteeksiantavasta voimasta uskon kautta, olisi siinäkin hapanleivän poispanemisella ja vaikka polttamisella hieno kuvakieli tälle pakanakansalle.
No me olemme kyllä niin hapattunut maailmaan, että mitäpä tuota katseleisikaan, ei sitä kukaan ymmärrä.
uhrikaritsa, määrätty määrä lestyjä jauhoja öljyyn sekoitettuna, sekä neljännes hiin- mittaa viiniä.
Pakanat vain välttävät haureutta ja lihaa josta ei ole verta laskettu, eiväthän he halua muuta oppiakaan, siinähän he haluavat autuaita olla, vaikkakin noin ajatuksena se olisi jotain joka on alku ja seurakunnan pitäisi opettaa sitten eteenpäin.### Pakanat vain välttävät haureutta ja lihaa josta ei ole verta laskettu, eiväthän he halua muuta oppiakaan, siinähän he haluavat autuaita olla,
vaikkakin noin ajatuksena se olisi jotain joka on alku ja seurakunnan pitäisi opettaa sitten eteenpäin ###
Nimenomaan pakanat eivät vältä haureutta eivätk äjotkut tuoreen veren juomistakaan. Uskovat välttävät.
Apt. 15. ei ole alku vaan loppu kielteleville ruokasäännöille:
Apt. 15:28
Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
1. Kor. 10:25
Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
Toki saa heikko olla niin ettei lihaa tahdo syödä, mutta ei pidä vaatia toisiakin olemaan silleen heikkoja!
Kyllä heikkona pysyy jos ei ruokavaliossa mitään lihapuolta ole. Myös hengellisesti heikoksi jää.
Room. 14:2
Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.- taivaallista ruokaa
n....... kirjoitti:
kristillisessä terveys-parannus-leikkaus- hoitolaitoksissa.
Ketä siellä hoidetaan? Itsetuhoisia kristittyjä, niitä liotushoidetaan, opetetaan puhumaan, kävelemään uudestaan, tehdään ohitusleikkauksia ym. ym. ym.monin keinon, tehdään rasvaimuja, leikataan keuhko- ym. syöpiä. Monet rappeutumissairaudet etenevät hirvittävällä vauhdilla, kun mitään vastuuta omasta terveydestä ei kanneta. Ihmisten jokainen solu huutaa apua, mutta ei itse piitata mitenkään niitä auttaa. Mutta oma on vastuu, miten siihen voisikaan puuttua. Ei edes Jumalakaan voi, jos aliarvioitte hänen antamansa neuvot.
Kaikki kelpaa, mitä "lihakaupasta" saa, ei tarvitse käyttää omaa järkeä eikä Jumalan neuvoja... Sellainen on itsekäs, omiin kykyihinsa niin ihastunut ihminen.
En karehdi, vaan säälin sitä, että Luojamme neuvot menevät näiden käyttäjien osalta hukkaan. Minä ilolla yhdyn siihen, mitä neuvoksi annetaan. Kiitos siitä järjen hivenestä, joka tähän on annettu. - benedi on siunattu
AnttiVKantola kirjoitti:
### Pakanat vain välttävät haureutta ja lihaa josta ei ole verta laskettu, eiväthän he halua muuta oppiakaan, siinähän he haluavat autuaita olla,
vaikkakin noin ajatuksena se olisi jotain joka on alku ja seurakunnan pitäisi opettaa sitten eteenpäin ###
Nimenomaan pakanat eivät vältä haureutta eivätk äjotkut tuoreen veren juomistakaan. Uskovat välttävät.
Apt. 15. ei ole alku vaan loppu kielteleville ruokasäännöille:
Apt. 15:28
Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
1. Kor. 10:25
Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
Toki saa heikko olla niin ettei lihaa tahdo syödä, mutta ei pidä vaatia toisiakin olemaan silleen heikkoja!
Kyllä heikkona pysyy jos ei ruokavaliossa mitään lihapuolta ole. Myös hengellisesti heikoksi jää.
Room. 14:2
Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.Henning Karström,kertoi että lihansyönti johtaa ehdottomsti
heikompaan kestäväisyyteen, kasvisruokaan verrattuna!
sIIS, SE, JOKA SYÖ VIHANNEKSIA, ON LIHANSYÖJÄÄ VAHVEMPI JA KESTÄVÄMPI,
mutta hän on heikkop tekemään syntiä, että söisi sianlihaa , hiiriä ja muuta inhottavaa!!
Eihän Pietarikaan suostunut syömään! Siispä karta kaikkea inhottavaa, niin sinun käy hyvin
- Bushmanni
Toinen kuuma peruna höpölahkoille on kuningas Alkoholi, sillä se on jostain mystisestä syystä pannassa tyystin, ihan saunaoluista lähtien.
Mutta mitäpä sanoo Raamattu?
Konservatiivinen kristitty Daniel Whitfield on tutkinut asiaa ja etsinyt joka ikisen alkoholiin liittyvän jakeen Raamatusta ja tässä tulos:
Alkoholia käsitteleviä jakeita löytyy kokonaista 247 kappaletta.
Kielteisellä kannalla on 17 varoitusta alkoholin väärinkäytöstä, 19 esimerkkiä ihmisistä, jotka käyttävät alkoholia väärin, 3 viittausta johtajien valitsemiseen, sekä yksi jae, jossa suositellaan absolutismia, jos juominen saa juojan kompuroimaan.
Yhteensä kielteisiä viittauksia on 40 kpl, eli 16 % kaikista alkoholia käsittelevistä jakeista.
Myönteisellä kannalla on 59 (58 viinistä ja 1 väkevistä) viittausta yleisesti hyväksyvästä viinin ja väkevien juomien juomisesta aterioidessa, 27 viittausta, joissa sanotaan viinien runsauden olevan merkki Jumalan siunauksesta, 20 viittausta joissa viinin ja väkevien juomien katoaminen on merkki Jumalan kirouksesta, 25 viittausta viinin käytöstä uhrilahjana, 9 viitettä, joissa viiniä käytetään lahjana ja 5 kuvaannollista viitettä, joissa viini on positiivinen vertaus. Yhteensä myönteisiä viittauksia alkoholiin on 145, eli 59 % kaikista.
Neutraalit viittaukset käsittävät loput, eli 25 % kaikesta.
http://wooga.drbacchus.com/bible/alcohol.html
Myönteisiä ovat esimerkkinä tämä: 1. kirje Tomoteukselle 5:23:
23 Älä enää juo pelkkää vettä, vaan käytä vatsasi ja toistuvien vaivojesi vuoksi vähän viiniäkin.
Adventistit vääristelevät tämänkin väittäen, että Raamatun aikaan viini ei ollut alkoholillista viiniä, vaan jotain erityyppistä mehua, jota nykyään ei enää ole. No hassua on sitten se, että tämä alkoholiton mehu saisi kieltoja osakseen. Vai onko se mehua silloin, kun sitä käsitellään myönteisesti ja viiniä silloin, kun sitä paheksutaan, vai miten tämä asia on selvitettävissä. Miten muuten mehu saisi juojan kompuroimaan?
MInä ainakin aion saunaolueni nauttia hyvällä omallatunnolla, kuten ennenkin.
Joten eiköhän Raamattu ole samalla kannalla kuin terve maalaisjärki: liika on liikaa alkoholissakin ja terve, normaali suhtautuminen alkoholiin on jokaisen kristityn oma asia, josta ei ketään tule tuomita.- että busmanni
On se nähty että busmanni rakastaa viinaa ja taitaa olla ongelmia asiassa kun puolustaa. Busmanni ei ole kauko näköinen ja istuu viimeisessä vaunussa edelleen. Uskova ei juo alkohoolia koska raamattu sanoo niuin.Jokainen tämän tietää paitsi busmanni joka ei tunnu tietävän misstään mitään.
- Bushmanni
että busmanni kirjoitti:
On se nähty että busmanni rakastaa viinaa ja taitaa olla ongelmia asiassa kun puolustaa. Busmanni ei ole kauko näköinen ja istuu viimeisessä vaunussa edelleen. Uskova ei juo alkohoolia koska raamattu sanoo niuin.Jokainen tämän tietää paitsi busmanni joka ei tunnu tietävän misstään mitään.
Raamattu ei puhu viinin tai viinan juomisen täydellisestä pidättäytymisestä, kuin erilaisten kiihkouskovaisten tai amerikkalaisperäisten lahkojen tulkinnoissa, joita he tekevät yksittäisistä jakeista.
Raamatussa sanotaan, että juomarit eivät pääse taivasten valtakuntaan. No nämä höpölahkot tulkitsevat juomarin tarkoittavan henkilöä, joka nauttii tippaakaan alkoholia ikinä. Ei se näin ole, vaan sillä tarkoitetaan juomaria juuri siten kun siinä lukee ilman tulkintaa: juomari. Alkoholin väärinkäyttäjä. Alkoholin käyttäminen ei ole syntiä, mutta väärinkäyttäminen on. Aivan kuten on jokaisessa muussakin asiassa: itse asia ei välttämättä ole syntiä, mutta jos hyvääkin asiaa tekee väärässä tarkoituksessa tai väärällä tavalla, siitä saattaa tulla syntiä.
Mutta tämä tutkimus alkoholia koskevista jakeista on siinä mielessä merkittävä, että hyvin suuri osa Raamatun jakeista suhtautuu alkoholiin myönteisesti tai neutraalista ja ainoastaan hyvin pieni osa jakeista tuomitsee ja silloinkin tuomitsee väärinkäytön, tai liikakäytön. Normaalia, tervettä suhtautumista ei tuomita, jonka höpölahkot jättävät tyystin huomiotta.
Höpölahkolaiset nostavat oman lahkonsa tulkinnan Raamatusta Raamatun yläpuolelle. - niukin naukin, niin1
Bushmanni kirjoitti:
Raamattu ei puhu viinin tai viinan juomisen täydellisestä pidättäytymisestä, kuin erilaisten kiihkouskovaisten tai amerikkalaisperäisten lahkojen tulkinnoissa, joita he tekevät yksittäisistä jakeista.
Raamatussa sanotaan, että juomarit eivät pääse taivasten valtakuntaan. No nämä höpölahkot tulkitsevat juomarin tarkoittavan henkilöä, joka nauttii tippaakaan alkoholia ikinä. Ei se näin ole, vaan sillä tarkoitetaan juomaria juuri siten kun siinä lukee ilman tulkintaa: juomari. Alkoholin väärinkäyttäjä. Alkoholin käyttäminen ei ole syntiä, mutta väärinkäyttäminen on. Aivan kuten on jokaisessa muussakin asiassa: itse asia ei välttämättä ole syntiä, mutta jos hyvääkin asiaa tekee väärässä tarkoituksessa tai väärällä tavalla, siitä saattaa tulla syntiä.
Mutta tämä tutkimus alkoholia koskevista jakeista on siinä mielessä merkittävä, että hyvin suuri osa Raamatun jakeista suhtautuu alkoholiin myönteisesti tai neutraalista ja ainoastaan hyvin pieni osa jakeista tuomitsee ja silloinkin tuomitsee väärinkäytön, tai liikakäytön. Normaalia, tervettä suhtautumista ei tuomita, jonka höpölahkot jättävät tyystin huomiotta.
Höpölahkolaiset nostavat oman lahkonsa tulkinnan Raamatusta Raamatun yläpuolelle.Viini on jumalten juoma. Olikohan se Loot alkoholisti, kun se oli jumalan mieluinen mies? Loothan joi itsenä pers' känniin, ja sitten harjoittivat vielä sukurutsausta tyttäriensä kanssa, jotta huh huh. Onhan
onhan ylen syöminenkin ihan samalainen pahe, tai mikätahansa, olkoon mistä nautintotavasta hyvänsä kysymys niin liika on liikaa aina, ihmisen tulee oppia se rajoitus, jos ei muuten niin kantapään kautta.
- Pastori_A
Mites bushmanni uskovaisena miehenä näkee UT raamatun kohdan jossa lukee näin:
>>28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin>>
Eikös tässä sanota selvästi uustestamentillisille seurakunnalle säädöstä?- lin,.-
syökään josta veri ei ole laskettu. Ja epäjumalille,ei ainakaan suomessa uhrata. Mitä jää jäljelle. syökää mitä ikinä lihakaupassa myydään.
Ja sapatista,ei puhuttu mitään,se on adventistien iki.oma kuorma. - BENEDI ON SIUNATTU
lin,.- kirjoitti:
syökään josta veri ei ole laskettu. Ja epäjumalille,ei ainakaan suomessa uhrata. Mitä jää jäljelle. syökää mitä ikinä lihakaupassa myydään.
Ja sapatista,ei puhuttu mitään,se on adventistien iki.oma kuorma..." Sillä: :" En minä muuta sitä mitä on minun huuliltani lähtenyt"! Jeesus
Jeesushan se antoi 10 - käskyn lain...joka on kuulemma ikuinen, oikea, hyvä.
Sen kuulemma Jumala kirjoitti kivitauluun, ja siellä se oli sapattikin.
10- käskyn laki kertoo mikä on syntiä...vaikka et tappaisikaan, mutta teet töitä itsesi hyväksi sapattina, OLET LAIN RIKKOJA!
- €%&/(
otat tekstejä pois lauseyhteydestään ja ivaat?
### miksi ihmeessä taas
€%&/( 14.10.2009 22:40
otat tekstejä pois lauseyhteydestään ja ivaat? ###
No, tässäpä tasapuolisesti kummankinlaiset lauseyhteydet, rakentavasti ja rohkaisevasti:
ROOM. 14. LUVUN SANOMA: TE VAHVAT HOIVATKAA HEIKKOJA
1 Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.
5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
7 Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä.
8 Jos me elämme, niin elämme Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat.
9 Sillä sitä varten Kristus kuoli ja heräsi eloon, että hän olisi sekä kuolleitten että elävien Herra.
10 Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen.
- ett silleen
kahta jaetta peräkkäin. Adventistit sen sijaan kirjoittelevat montakin jaetta peräkkäin. Joskus liiankin monta, kun niitä tavallisesti monikaan lue.
Adventistien ruokatavat eivät heitä pelasta, vaikka pidentävätkin varmasti ikää muutamalla vuodella.- Bushmanni
>>>> Jaa-a et tosiaan kirjoittanut kahta jaetta peräkkäin. >>>
Enkä kirjottanut?
Kävisikö avausviestistäni vaikkapa tämä lainaus:
>>>> 3. Moos. 19:23
23 "Kun tulette omaan maahanne ja istutatte sinne erilaisia hedelmäpuita, pidättykää kolme vuotta koskemasta niiden hedelmiin, ikään kuin ne olisivat ympärileikkaamattomia ja siksi epäpuhtaita. Kolmen vuoden ajan ne ovat teiltä kiellettyjä; älkää siis syökö niitä. 24 Mutta neljäntenä vuotena hedelmäpuiden koko sato pyhitettäköön Herralle ilojuhlassa. 25 Vasta viidentenä vuotena saatte syödä hedelmiä. Näin puut tuottavat teille suuremman sadon. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. >>>>
Siinä taisi olla kolme jaetta peräkkäin, vai laskinko oikein? No oikeassa olet siinä, että en kirjoittanut kahta jaetta peräkkäin, vaan joko yhden tai kolme. Mutta oli siinä kaksi jaetta peräkkäin, sen jälkeen tuli vain vielä kolmas. Bushmanni kirjoitti:
>>>> Jaa-a et tosiaan kirjoittanut kahta jaetta peräkkäin. >>>
Enkä kirjottanut?
Kävisikö avausviestistäni vaikkapa tämä lainaus:
>>>> 3. Moos. 19:23
23 "Kun tulette omaan maahanne ja istutatte sinne erilaisia hedelmäpuita, pidättykää kolme vuotta koskemasta niiden hedelmiin, ikään kuin ne olisivat ympärileikkaamattomia ja siksi epäpuhtaita. Kolmen vuoden ajan ne ovat teiltä kiellettyjä; älkää siis syökö niitä. 24 Mutta neljäntenä vuotena hedelmäpuiden koko sato pyhitettäköön Herralle ilojuhlassa. 25 Vasta viidentenä vuotena saatte syödä hedelmiä. Näin puut tuottavat teille suuremman sadon. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. >>>>
Siinä taisi olla kolme jaetta peräkkäin, vai laskinko oikein? No oikeassa olet siinä, että en kirjoittanut kahta jaetta peräkkäin, vaan joko yhden tai kolme. Mutta oli siinä kaksi jaetta peräkkäin, sen jälkeen tuli vain vielä kolmas.Niinpä niin. Vastga viidentenä vuotena sai koskea hedelmiin (ja tietenkin vihanneksiin ja viljaan?).
Mutta ei hätää - erämaassa ei ehditty vartoilla omenapuun hedelmiä, vaan muuta Herra lahjoitti ja sitä
olletikin sitten viidenteen vuoteen asti Luvatussa Maassakin syötiin - kevyttä lihaa:
3. Moos. 11:22
Niistä te saatte syödä seuraavia: heinäsirkkalajeja, solam-sirkkalajeja, hargol-sirkkalajeja ja haagab-sirkkalajeja.
Luulenpa että raavaamamt miehet söivät vankempaa lihaa ainakin juhlien kunniaksi, kuten sapattina.
- löydettyä
Fniss valitti että busmanni ei osaa kirjoittaa niin tässä yksi hyvä taas häneltä
[][][] Täällä on taas väännetty kättä possupihvin taivaskelpoisuudesta, tai possun syöjien mahdollisesta iljettävyydestä Jumalan silmiin, niin ... [][][]
Room. 14:21
Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.
1. Kor. 8:13
Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni,
en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.
Mitä tästä opimme?
Ainakin sen että meidän ei tarvitse eikä pidä karttaa
adventisteja, mutta adventistien seurassa meidän tulee
karttaa lihaa ja lihallisuutta. Sillä Jumala näkee.- prof.
on nautinnollista oikein valmistettuna.
Oli siinä kyse sitten possusta, kanasta, kalasta tai naudan ulkofileestä.
Samoin on viinin kanssa, joka ILAHDUTTAA SYDÄMEN, kuten Raamattukin ilmoittaa.
"Nousuhumala" ei ole paha asia. Se on Jumalan lahjaa.
Mutta jos viininjuonnista aiheutuu seuraavana aamuna päänsärkyä ja pahoinvointia, on viinin nauttiminen mennyt juopottelun asteelle. Ja siitä on yleensä jo edellisenä iltana tullut "irstas meno".
Jokainen tietää rajansa juomienkin suhteen, joten itsehillintää tulee kaikessa harjoittaa.
Absolutismi ei ole ainut vaihtoehto. Ainoastaan ongelmakäyttäjille absolutismi on suotavaa. - f11f
"Sillä Jumala näkee."
Mistä sellaisen asian tietää, kun ei itse ole pukahtanut näkemisistään tuhansiin vuosiin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231730
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161442Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329992- 61990
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90874- 66841
- 1770
- 46751
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9681Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62668