viikoksi ainakin kokopäivä duunia ellei pidemmäksi aikaakin,hyvä näin. tyhmä kysymys mutta ilmoitanko ennen töitä työkkäriin että olen saanut töitä vai töiden jälkeen jos sinne pitää viedä jotain todistuksia? Saan ansiosidonnaista tällä hetkellä ja tulenko sitten saamaan soviteltua päivärahaa? tässä aluksi kysymyksiä..
sain viikoksi töitä,miten työkkäriin ilmoittaminen
18
8886
Vastaukset
- ´´´´´´´´
No tuo työkkäri ei niin kiireellinen ole. Tärkeää on, että hoidat kassan suuntaa asiat oikein.
Liitä siis seuraavaa työttömyysilmoitukseesi mukaan palkkatodistus. Varaudu pitkään käsittelyaikaan, sillä työttömyyspäivärahasi menee sovitteluun, minkä vuoksi käsittely kestää pitkään. Tulet siis saamaan soviteltua päivärahaa. - Tässä oikeaa.
..."viikoksi ainakin kokopäivä duunia ellei pidemmäksi aikaakin,hyvä näin. tyhmä kysymys mutta ilmoitanko ennen töitä työkkäriin että olen saanut töitä vai töiden jälkeen jos sinne pitää viedä jotain todistuksia? Saan ansiosidonnaista tällä hetkellä ja tulenko sitten saamaan soviteltua päivärahaa? tässä aluksi kysymyksiä.."
Tuossa ensimmäisessä saamassasi vastausviestissä sait valitettavasti pelkkää väärää tietoa. Tässä siis oikeaa:
- TE-toimistolle pitää ilmoittaa kaikista työtilanteessa tapahtuneista muutoksista HETI. TE-toimisto antaa muuttuneesta tilanteestasi (työssäoloajasta) kassalle lausunnon. Jos kassa ei ole saanut TE-toimistolta lausuntoa työssäoloaikaasi koskien (lausunto, jonka mukaan et ole ko. ajalla työtön), kassa todennäköisesti joutuu pyytämään sinulta lisäselvityksiä (koska heillä on tällöin tilanteestasi ristiriitaista tietoa sinulta vs. TE-toimistolta) ja päivärahahakemuksesi käsittely voi viivästyä. Sen jälkeen täyttelet sitten työssäolopäiväsi ansiopäivärahahakemukseen ja työn loputtua täyttelet jälleen "työtön"-rivejä. Ansiopäivärahahakemukseen pitää sitten liittää liitteeksi kopio ansioistasi (palkkalaskelmasta) ja tekemistäsi työtunneista. Työn päätyttyä TE-toimisto haluaa todennäköisesti nähdä työtodistuksen.
- Koska työsi on kokopäivätyö, et saa soviteltua päivärahaa, koska soviteltu päiväraha on tarkoitettu osa-aikatyötä tekeville (max. 75 % normaalityöajasta), tasoittamaan puuttumaan jääviä palkkatuloja. Sinulla ei kokopäivätyöstä sellaiseen ole oikeutta, joten työviikon ajalta saat palkkaa ja sen jälkeen jälleen ansiopäivärahaa. Lisää tietoa sovitellusta päivärahasta löydät Kelan sivuilta täältä: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120202145521EH
Lisää vastauksia löydät sekä TE-toimiston että oman kassasi sivuilta.- ´´´´´´´
'''Jos kassa ei ole saanut TE-toimistolta lausuntoa työssäoloaikaasi koskien'''
Niin kassa pyytää TE-keskukselta tarvitsemansa lausunnon. Noin yksinkertaista se on. On nähty käytännössä.
TE-keskus toki antaa lausunnon oikeudesta soviteltuun, mutta muilta osin tieto työsuhteesta on lähinnä tilastoa varten. Onhan aloittaja viikon pois työttömyystilastoista!
Joten se on ihan sama, missä vaiheessa aloittaja ilmoittaa työssäolostaan. Itse en lähtisi ennakkoon ilmoittelemaan yhtään mitään, sillä koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu. Ja siinä saattaa silloin olla karenssi lähellä...
Itse olen aikanaan ilmoitellut työhön menosta vasta, kun olin ollut työssä sen verran, että sen jatkuvuus oli selvää.
Ei ole tapahtunut kerran eikä edes kahdesti, että työtön on mennyt ilmoittelemaan etukäteen työhön menostaan ja työrupeama onkin sitten peruuntunut työantajan toimesta. Ja työtön saanut karenssin. - ´´´´´´´´´´
'''Koska työsi on kokopäivätyö, et saa soviteltua päivärahaa, koska soviteltu päiväraha on tarkoitettu osa-aikatyötä tekeville (max. 75 % normaalityöajasta)...
Ei pitäisi syytellä toista väärästä tiedosta, kun ei näytä itsellä olevan mitään käsitystä asioista.
Max kahden viikon työsuhteet sovitellaan. Tuossa lainkohta:
Oikeus soviteltuun työttömyysetuuteen
3) joka on vastaanottanut enintään kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön; - aloittaja mmm
´´´´´´´´´´ kirjoitti:
'''Koska työsi on kokopäivätyö, et saa soviteltua päivärahaa, koska soviteltu päiväraha on tarkoitettu osa-aikatyötä tekeville (max. 75 % normaalityöajasta)...
Ei pitäisi syytellä toista väärästä tiedosta, kun ei näytä itsellä olevan mitään käsitystä asioista.
3) joka on vastaanottanut enintään kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön;NIin mä kanssa ajattelin että saisin soviteltua,Koska pari vuotta takaperin olin työssä jossa tein 6-7 tuntisia päiviä kuukaudessa silloin tällöin ja kun niitä työpäiviä oli vähän niin tuli sitä soviteltua jonkun verran. Mitä tekisin tosiaan tuon ilmoittamisen kanssa...mun työni voi ehkä jatkua toisenkin viikon mutta ei ole varmaa.
- aina.
´´´´´´´ kirjoitti:
'''Jos kassa ei ole saanut TE-toimistolta lausuntoa työssäoloaikaasi koskien'''
Niin kassa pyytää TE-keskukselta tarvitsemansa lausunnon. Noin yksinkertaista se on. On nähty käytännössä.
TE-keskus toki antaa lausunnon oikeudesta soviteltuun, mutta muilta osin tieto työsuhteesta on lähinnä tilastoa varten. Onhan aloittaja viikon pois työttömyystilastoista!
Joten se on ihan sama, missä vaiheessa aloittaja ilmoittaa työssäolostaan. Itse en lähtisi ennakkoon ilmoittelemaan yhtään mitään, sillä koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu. Ja siinä saattaa silloin olla karenssi lähellä...
Itse olen aikanaan ilmoitellut työhön menosta vasta, kun olin ollut työssä sen verran, että sen jatkuvuus oli selvää.
Ei ole tapahtunut kerran eikä edes kahdesti, että työtön on mennyt ilmoittelemaan etukäteen työhön menostaan ja työrupeama onkin sitten peruuntunut työantajan toimesta. Ja työtön saanut karenssin."Niin kassa pyytää TE-keskukselta tarvitsemansa lausunnon. Noin yksinkertaista se on. On nähty käytännössä."
Väärin. TE-keskuksilta ei ylipäätään pyydetä yhtään mitään lausuntoja, vaan TE-toimistoilta (ovat eri asia). Ja kuten tuolla edellä sanottiin, niin kassa tarvitsee aina lausunnon, joten hakijan ansiopäivärahahakemuksen käsittely voi pitkittyä, jollei hän ole ilmoittanut asiasta TE-toimistoon ja kassa joutuu puuttuvaa lausuntoa kyselemään.
Aloittajalle: TE-toimiston sivuilta löydät työhakijan oikeudet ja velvollisuudet, joissa sanotaan selkeästi:
* Muista ilmoittaa työ- ja elinkeinotoimistoon muutoksista.
Työnhakija on itse vastuussa siitä, että hänen tietonsa ovat aina ajan tasallaTE-toimistossa.
Näin ollen työnhakijan on välittömästi ilmoitettava TE-toimistoon seuraavista työnhakutilanteensa muutoksista:
...
o Työn aloittamisesta
Koko juttu löytyy täältä: http://mol.fi/mol/fi/90_tyonhakuinfo/03_miten_toimia/index.jsp
Ei tuossa ole mitään epäselvää, ilmoitetaanko työtilanteen muutoksista TE-toimistolle vai ei. Aina on ilmoitettava. - Hähhää
aina. kirjoitti:
"Niin kassa pyytää TE-keskukselta tarvitsemansa lausunnon. Noin yksinkertaista se on. On nähty käytännössä."
Väärin. TE-keskuksilta ei ylipäätään pyydetä yhtään mitään lausuntoja, vaan TE-toimistoilta (ovat eri asia). Ja kuten tuolla edellä sanottiin, niin kassa tarvitsee aina lausunnon, joten hakijan ansiopäivärahahakemuksen käsittely voi pitkittyä, jollei hän ole ilmoittanut asiasta TE-toimistoon ja kassa joutuu puuttuvaa lausuntoa kyselemään.
Aloittajalle: TE-toimiston sivuilta löydät työhakijan oikeudet ja velvollisuudet, joissa sanotaan selkeästi:
Työnhakija on itse vastuussa siitä, että hänen tietonsa ovat aina ajan tasallaTE-toimistossa.
Näin ollen työnhakijan on välittömästi ilmoitettava TE-toimistoon seuraavista työnhakutilanteensa muutoksista:
...
o Työn aloittamisesta
Koko juttu löytyy täältä: http://mol.fi/mol/fi/90_tyonhakuinfo/03_miten_toimia/index.jsp
Ei tuossa ole mitään epäselvää, ilmoitetaanko työtilanteen muutoksista TE-toimistolle vai ei. Aina on ilmoitettava.Minä annoin neuvon sukulaisnuorelle, että unohtaa työkkäriin ilmoittamisen, kun sai pidempiaikaisen työn. Aikanaan tulee sitten ilmoitus, että työnhaku on katkaistu. Sanoin, että ilmoituspaperin voi käyttää vaikka wc-paperina, jos ei pidä sitä liian kovana.
- Konkari.
aloittaja mmm kirjoitti:
NIin mä kanssa ajattelin että saisin soviteltua,Koska pari vuotta takaperin olin työssä jossa tein 6-7 tuntisia päiviä kuukaudessa silloin tällöin ja kun niitä työpäiviä oli vähän niin tuli sitä soviteltua jonkun verran. Mitä tekisin tosiaan tuon ilmoittamisen kanssa...mun työni voi ehkä jatkua toisenkin viikon mutta ei ole varmaa.
Ilmoittele työkkäriin vasta sitten, kun näet, että miten työ jatkuu. Ei kannata rynnätä heti työn alettua ilmoittamaan, koska muutoksia työsuhteeseen voi aina tulla, varsinkin näinä aikoina. Jos muutoksia tulee siihen, mitä olet työkkärille ilmoittanut - varsinkin jos työssäoloaika lyhenee - pääsisit vain turhaan tekemään selvityksiä ja pahimmassa tapauksessa olisit sitten karenssitapaus.
Kyllä työkkäri ennättää tiedon työsuhteen alkamisesta saamaan vähän jälkijunassakin. Ei siitä voida sinua sanktioida, vaikka ilmoittaisit työsuhteesta vasta sen päätyttyäkin. Kun teet sen ennen kuin haet kassalta päivärahaa, niin ei mitään viivästyksiä lausunnon puolestakaan tapahdu.
Kyllä niitä kaikenlaisia juttuja mollin sivuilta löytyy. Pääasia on, että kassa saa riittävät selvitykset työssäolostasi. Sanoo työttömyysturvan parissa vuosia työskennellyt. - aloittajajalta taas<
aina. kirjoitti:
"Niin kassa pyytää TE-keskukselta tarvitsemansa lausunnon. Noin yksinkertaista se on. On nähty käytännössä."
...
o Työn aloittamisesta
Ei tuossa ole mitään epäselvää, ilmoitetaanko työtilanteen muutoksista TE-toimistolle vai ei. Aina on ilmoitettava.no joo tuollahan sanotaan selvästi milloin ilmoittaa. kun mullakin on vain tuo viikko todennäköisesti niin jos se on oikein veemäinen paikka niin kyllä sen aina kestää kun on vain kyse viikosta. Mutta uskon olevan kiva paikka. Olen sijaislistalla joten näitä viikon juttuja voi tulla paljonkin,mutta kun pidempiaikaisen kun löytäisin.
- koettu
´´´´´´´´´´ kirjoitti:
3) joka on vastaanottanut enintään kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön;Olin kesällä reilun viikon kokpäivätöissä (saan ansisidonnaista). Kyllä meni sovitteluun, kesti 2kk laskeminen.
Siis KAIKI alle 2vk työputket menee sovitteluun. - Ei kai ?
koettu kirjoitti:
Olin kesällä reilun viikon kokpäivätöissä (saan ansisidonnaista). Kyllä meni sovitteluun, kesti 2kk laskeminen.
Siis KAIKI alle 2vk työputket menee sovitteluun.Laskeminen kesti 2 kk ? Eli olit siis 2 kk rahatta ?
- Näin kävi
Ei kai ? kirjoitti:
Laskeminen kesti 2 kk ? Eli olit siis 2 kk rahatta ?
Totta, sain edellisen päivärahan kesäkuun puolivälissä, (töissä kesäkuun lopussa), sovitellun päivärahan elokuun lopussa.
Palkan työstö sain kesäkuun lopussa ,a hakemuksen pani sisään heti saatuani palkkatodistuksen, eli 2 kk olin ilman rahaa.
Luulisi sovitellun laskemisen olevan helpompaa, kun pohjatiedot ovat valmiina. En viitsinyt kysyä, varmasti olisivat sanoneet, että ruuhkaa, ja kesäloma-aika. - *************
Näin kävi kirjoitti:
Totta, sain edellisen päivärahan kesäkuun puolivälissä, (töissä kesäkuun lopussa), sovitellun päivärahan elokuun lopussa.
Palkan työstö sain kesäkuun lopussa ,a hakemuksen pani sisään heti saatuani palkkatodistuksen, eli 2 kk olin ilman rahaa.
Luulisi sovitellun laskemisen olevan helpompaa, kun pohjatiedot ovat valmiina. En viitsinyt kysyä, varmasti olisivat sanoneet, että ruuhkaa, ja kesäloma-aika.Sovitellun maksuunsaaminen kestää aina kauan. Nykyisenä ruuhka-aikana vielä kauemmin. Jossain määrin kesto riippuu kassastakin. IAET:n osalta täällä on ollut melkoisia tarinoita.
- vielä kysymyksiä!!
olen ap. eikö myös viikon kestävästä työstä kuulu tehdä ihan normaalisti työsopimus? ja eikö tuo sopimus pidä viedä töitten lopumisen jälkeen työkkäriin näytettäväksi kun liittoonkin tulee lausunto?
- Äksy Ämmä
hän on viivytellyt työsuhteensa alkamisilmoitusta muutamasta päivästä pariin viikkoon mittaisen ajan eli sen verran, että huomaa työrupeaman sopivan itselleen? Työttömyysturvaa ei mainittu työllistynyt tietenkään hae kuin soviteltuna, jos hänellä siihen on oikeus työajan ja palkan suhteen.
Itse sain työvoimatoimistosta vain torut, kun kerroin työllistymisestäni vasta seuraavan käynnin aikana. Myös lähiaikoina tulleeseen KELAn maksuilmoitukseen oli kirjoitettu kehotus ilmoittaa osa-aikatyöt työvoimatoimistollekin. Sanktiota en siis itse saanut mutta ... miten hereästi rangaistuskin nykyään annetaan? - ''''''''''''''''''''
Myös suullinen sopimus on pätevä. Riippuu siis työantajasta.
Työkkäri kaipaa työtodistusta, mistä näkee, ettet ole saanut potkuja (haluaa tietää, onko mahdollista lätkäistä karenssia). Siis työsuhteen päättymisen syyksi määräaikaisuus.
Ei lausuntoa varten työtodistusta tarvita, sillä kassa määrittelee sovittelun osalta päivärahan. Ja kassaa taas kiinnostaa palkan määrä ja työtuntimäärä. Ne kun näkyvät palkkatodistuksesta, niin homman pitäisi rulata. Joskus YTK saattaa jotain oikkuilla, mutta tuskin viikon pätkästä. - ''''''''''''''''''''
Äksy Ämmä kirjoitti:
hän on viivytellyt työsuhteensa alkamisilmoitusta muutamasta päivästä pariin viikkoon mittaisen ajan eli sen verran, että huomaa työrupeaman sopivan itselleen? Työttömyysturvaa ei mainittu työllistynyt tietenkään hae kuin soviteltuna, jos hänellä siihen on oikeus työajan ja palkan suhteen.
Itse sain työvoimatoimistosta vain torut, kun kerroin työllistymisestäni vasta seuraavan käynnin aikana. Myös lähiaikoina tulleeseen KELAn maksuilmoitukseen oli kirjoitettu kehotus ilmoittaa osa-aikatyöt työvoimatoimistollekin. Sanktiota en siis itse saanut mutta ... miten hereästi rangaistuskin nykyään annetaan?Karenssinantoperusteet on tyhjentävästi lueteltu työttömyyturvalaissa. Jos perustetta ei ole mainittu laissa, niin silloin karenssia ei voi antaa.
Se, ettei ilmoita työsuhteesta tai sen alkamisesta työkkäriin, ei ole karenssiperuste.
Itse olen aikanaan ilmoitellut määräaikaisen työsuhteen alkamisesta vasta viikon päästä sen alettua ja kun sain pitkäaikaisen homman, en ilmoitellut mitään. Työnhaku vain katkaistiin aikanaan työkkärin toimesta, kun en työnhakua uusinut. Ei se sen kummenpaa ole. Ja tiedän tapauksia, joissa työkkäri on saanut tietää työsuhteesta vasta, kun on saanut maksajan lausuntopyynnön.
Työkkärit haluavat tietää työsuhteista siksi, että
1) haluavat tilastoja kaunistaa
2) haluavat, ettei jää yhtään mahdollista karenssinantomahdollisuutta käyttämättä.
Toinen juttu on maksaja. Työttömyykorvaustahan ei voi hakea, jos saa samalta ajalta palkkaa. Tuossa en kehota edes pikkusummien osalta huiputuksiin, sillä nykyisin kontrollikeinot ovat jo niin hyvät. Ja erityisesti Kela on häijy laitos. Joku kertoi, että joku poliisi oli ilmaissyt tympäisynsä Kelan pikkuasioista tekemistä tutkintapyynnöistä, joissa kyse vielä ilmiselvä erehdys. Poliisilla kun olisi oikeitakin rikoksia tutkittavana.
''Itse sain työvoimatoimistosta vain torut, kun kerroin työllistymisestäni vasta seuraavan käynnin aikana.''
Ei tuossa ole mitään torumisen syytä. Virkailijat vain haluavat päteä työttömän yli. Rangaistuksia ei siis tuossa tilanteessa voi antaa. - olen ap.,.,
'''''''''''''''''''' kirjoitti:
Myös suullinen sopimus on pätevä. Riippuu siis työantajasta.
Työkkäri kaipaa työtodistusta, mistä näkee, ettet ole saanut potkuja (haluaa tietää, onko mahdollista lätkäistä karenssia). Siis työsuhteen päättymisen syyksi määräaikaisuus.
Ei lausuntoa varten työtodistusta tarvita, sillä kassa määrittelee sovittelun osalta päivärahan. Ja kassaa taas kiinnostaa palkan määrä ja työtuntimäärä. Ne kun näkyvät palkkatodistuksesta, niin homman pitäisi rulata. Joskus YTK saattaa jotain oikkuilla, mutta tuskin viikon pätkästä.Soittelin työkkäriin ja sanoin viikon työni alkavan ensi viikolla. Sanottiin vain että sitten kun seuraavaksi on ilmoittautuminen niin todistus sitten mukaan. Katsoin sähköisestä asioinnista niin sinne oli kirjoitettu että "on ensi viikon työssä". Mä luulin et sinne on kirjoitettu kaikenmaailman jutut mihin menen töihin ym...no ilmoitin nyt kun en tiedä mitä olisi pitänyt loppujen lopuksi tehdä. Sitä ihmettelin kun kassalle ei mene mitään tietoa..vai onko se se tieto sitten vain kun lähetän palkkatodistuksen kassalle kun saan soviteltua??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865