Kysymys1: Jos ajan työkseni C-luokan ambulanssia, tuleeko minulla olla käytynä se ammattipätevyyskoulutus joka vaaditaan ammattikuskeilta, kuten rekkamiehiltä? Tekeekö ampparikuski poikkeusta vai pitääkö tosiaan olla virallisesti ammattikuljettaja että saa ajaa? Kysymys 2: Kuinka suuri osa lansseista yleensäkin on C- kortilla ajettavia, eli ajan takaa sitä että riittääkö B-kortti niissä hommissa vai onko se C- välttämätön.
C-kortti, ammattipätevyys ja ambulanssi
19
3626
Vastaukset
- TrafficPro
Laki määrittää näin: Eli ammattipätevyyttä ei vaadita, jos
"...ajoneuvo on poliisin, pelastusviranomaisen tai puolustusvoimien käytössä niiden tehtäviin liittyvissä kuljetuksissa taikka poliisitehtäviä hoidettaessa tullin tai rajavartiolaitoksen käytössä."
Ajoneuvoluokka ja vaadittava kortti selviää parhaiten rekisteriotteesta. - Usko se jo
Jos ajan esim ISS:n Hiacen pakua töissäni, tai olen töissä kokkina, ja ajan välillä meidän firman Volvo V40 farmariautoa? ei en tarvitse.
Ymmärrätkö, tarvitset ammattipätevyyden (niin henkillöautoihin, kuin kuorma-autoihinkin) vain jos se ajaminen on sinun TYÖTÄSI. mutta jos ajat autoa kun olet töissä,(et autonkuljettajana) et tarvitse mitään pätevyyksiä.- Matsonation
Ensinnäkin kuorma-auto on tavaran kuljetukseen tarkoitettu, ei ihmisten. Näin ollen ambulanssi ei ole kuorma-auto (N-luokka). Se on ANL 21 §:n mukaisesti M-luokan ajoneuvo.
Toisekseen ammattipätevyys koskee tällä hetkellä vain kuorma- ja linja-auton ja näiden yhdistelmien kuljettajia.
Taksinkuljettajan ammattipätevyys tulee vasta vuoden alusta voimaan. Sekin koskee vain taksiliikennelain mukaista taksiliikennettä. - :):)
Matsonation kirjoitti:
Ensinnäkin kuorma-auto on tavaran kuljetukseen tarkoitettu, ei ihmisten. Näin ollen ambulanssi ei ole kuorma-auto (N-luokka). Se on ANL 21 §:n mukaisesti M-luokan ajoneuvo.
Toisekseen ammattipätevyys koskee tällä hetkellä vain kuorma- ja linja-auton ja näiden yhdistelmien kuljettajia.
Taksinkuljettajan ammattipätevyys tulee vasta vuoden alusta voimaan. Sekin koskee vain taksiliikennelain mukaista taksiliikennettä.Eli saat ajaa töissä ihan vapaasti henkilöautoa, vaikka sama auto voisikin olla taksi, ja silloin et saisi ajaa.
Samoin saat ihan vapaasti ajaa töissä kuorma-autoa ilman pätevyyksiä,kunhan se ei ole sinun työsi :) - Ammattipätevyyslaki
:):) kirjoitti:
Eli saat ajaa töissä ihan vapaasti henkilöautoa, vaikka sama auto voisikin olla taksi, ja silloin et saisi ajaa.
Samoin saat ihan vapaasti ajaa töissä kuorma-autoa ilman pätevyyksiä,kunhan se ei ole sinun työsi :)Kannatta tutustua ko lainkohtaan ettei tule yllätyksiä.
Asia on vähän monimutkaisempi kun aiemmissa vastauksissa annetaan ymmärtää.
- åorto
1.2 artikla
Poikkeukset
Tätä direktiiviä ei sovelleta kuljettajiin, jotka kuljettavat ajoneuvoja
a) joiden suurin sallittu nopeus on 45 kilometriä tunnissa;
b) jotka ovat asevoimien, pelastuspalvelun, palontorjuntaviranomaisten ja yleisestä järjestyksestä vastaavien viranomaisten käytössä tai hallinnassa;
c) joilla tehdään tietestejä teknisiä parannuksia, korjausta tai huoltoa varten ja jotka ovat uusia tai muunnettuja ajoneuvoja, joita ei ole vielä otettu liikenteeseen;
d) joita käytetään hätätilanteissa tai jotka on määrätty pelastustarkoituksiin;
e) joita käytetään ajo-opetuksessa ajokortin tai 6 artiklassa ja 8 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun ammattitaitoa osoittavan todistuksen (CAP) saamiseksi;
f) joita käytetään muihin kuin kaupallisiin henkilö- tai tavarakuljetuksiin yksityiskäytössä;
g) joilla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita ajoneuvon kuljettaja käyttää ammattiaan harjoittaessaan; tämän poikkeuksen edellytyksenä on, että ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi.
2. Aika harvassa taitaa olla C-kortin vaativat ambulanssit- olli43
kuormaautoiksi rekisteröityjä siis yli 3500kg varusteineen.
- Näin on :)
olli43 kirjoitti:
kuormaautoiksi rekisteröityjä siis yli 3500kg varusteineen.
Ei ole kuorma-auto, vaikka painaisikin yli 3500 kiloa
Tiesitkö että jopa henkilöauton paino voi olla yli 6000 kiloa vaikka, ja silti ne on ihan oikeita henkilöautoja.
Eli ei se aina meinaa että auto on kuorma-auto jos sen ajoon tarvii C-kortin - Aina oppii uutta
Näin on :) kirjoitti:
Ei ole kuorma-auto, vaikka painaisikin yli 3500 kiloa
Tiesitkö että jopa henkilöauton paino voi olla yli 6000 kiloa vaikka, ja silti ne on ihan oikeita henkilöautoja.
Eli ei se aina meinaa että auto on kuorma-auto jos sen ajoon tarvii C-kortinTarvitaan C-kortti jos ajonevon paino on yli 3500kg.
- olli43
Aina oppii uutta kirjoitti:
Tarvitaan C-kortti jos ajonevon paino on yli 3500kg.
rekisteröinään AINA kuormaautoksi ja ambulanssit on juuri pakettiautoja/kuormaautoja.Löytyy tietenkin henkiläautoiksi rekisteröityjä autoja jotka yli 3500kg kuten jatketut limusiinit ja muutamat maasturit.Humer on muuten kuormaauto.Kortti on silti oltava C jos kokonaismassa ylittää 3500kg oli siten vaikka mopo.
- :) :)
Aina oppii uutta kirjoitti:
Tarvitaan C-kortti jos ajonevon paino on yli 3500kg.
Mutta myös NORMAALI henkilöauto voi painaa yli 3500 kilos, ja silloin tarvitaan myös C-kortti.
Eli C-kortti voidaan vaatia myös autoon joka ei ole kuorma-auto, ja esim ambulanssia ei taatusti ole rekisteröity kuormuriksi... - erferwfe
olli43 kirjoitti:
rekisteröinään AINA kuormaautoksi ja ambulanssit on juuri pakettiautoja/kuormaautoja.Löytyy tietenkin henkiläautoiksi rekisteröityjä autoja jotka yli 3500kg kuten jatketut limusiinit ja muutamat maasturit.Humer on muuten kuormaauto.Kortti on silti oltava C jos kokonaismassa ylittää 3500kg oli siten vaikka mopo.
Rekisteröimään yli 3500 kilosta "tavarankuljetusautoa" kuormuriksi, sen voi rekisteröidä pakettiautoksi, mutta ei siitä mitään hyötyöä ole, haittaa senkin edestä.
Ja kyllä henkilöautot, normaalit ja esim asuntoautot voi myös hyvin painaa
vaika 4000 kiloa, ja tarvitaan silti C-kortti, vaikka ei olekaan kuorma-auto.
Ja toki voi olla myös erikoisajoneuvoja, joihin tarvitaan C-kortti, kuten jotkin ambulanssit :) - Vai onko.
:) :) kirjoitti:
Mutta myös NORMAALI henkilöauto voi painaa yli 3500 kilos, ja silloin tarvitaan myös C-kortti.
Eli C-kortti voidaan vaatia myös autoon joka ei ole kuorma-auto, ja esim ambulanssia ei taatusti ole rekisteröity kuormuriksi...Tässä on taas hyvä esimerkki korruptioedustajien päätöksistä.
Oli melkoselvät säännöt ajokorttiluokista painon mukaa. Eihän sitä muuta jouda tekemää,
kun pitää tutkia säädöksiä, rotokollia? ja muita pilkunpanoja. - AjuriX
olli43 kirjoitti:
rekisteröinään AINA kuormaautoksi ja ambulanssit on juuri pakettiautoja/kuormaautoja.Löytyy tietenkin henkiläautoiksi rekisteröityjä autoja jotka yli 3500kg kuten jatketut limusiinit ja muutamat maasturit.Humer on muuten kuormaauto.Kortti on silti oltava C jos kokonaismassa ylittää 3500kg oli siten vaikka mopo.
Suomessakin on H2 Hummer joka on rekisteröity henkilöautoksi. Oli nimittäin hiljattain myynnissä ja ilmoituksessa väite, että ainoa laatuaan maassa. C- tai C1-kortin sekin silti tarvii.
- Normi juttu
AjuriX kirjoitti:
Suomessakin on H2 Hummer joka on rekisteröity henkilöautoksi. Oli nimittäin hiljattain myynnissä ja ilmoituksessa väite, että ainoa laatuaan maassa. C- tai C1-kortin sekin silti tarvii.
Toki sen voi rekisteröidä henkilöautoksi, jolloin saa ajaa 120km/h mutta kuorma-autona saa ajaa vain 80km/h.
Tosin tuolloin tulee maksuu täysi autovero, eli aika kova hinta siitä että saa ajaa vähän kovempaa laillisesti :) - nii vissii
Näin on :) kirjoitti:
Ei ole kuorma-auto, vaikka painaisikin yli 3500 kiloa
Tiesitkö että jopa henkilöauton paino voi olla yli 6000 kiloa vaikka, ja silti ne on ihan oikeita henkilöautoja.
Eli ei se aina meinaa että auto on kuorma-auto jos sen ajoon tarvii C-kortinSattumoisin meidän yks pakettiautoista paino 3510Kg ja ikävä kyllä oli rekattu KUORMA-AUTOKS! kannattasko ottaa asioist selvää, sellaselt joka on asioist enemmän perillä!?
- 87k
nii vissii kirjoitti:
Sattumoisin meidän yks pakettiautoista paino 3510Kg ja ikävä kyllä oli rekattu KUORMA-AUTOKS! kannattasko ottaa asioist selvää, sellaselt joka on asioist enemmän perillä!?
Hmm, ei se pakettiauto ole, vaan kuorma-auto
Eli pieni kuorma-auto joka näyttää pakulta, mutta ei ole
Pakettiauto ei koskaan, ikinä voi painaa yli 3500 kiloa, mutta henkilöautolla (täysi autovero) ei ole mitään varsinaista painorajaa
- 87k
"Kuinka suuri osa lansseista yleensäkin on C- kortilla ajettavia, eli ajan takaa sitä että riittääkö B-kortti niissä hommissa vai onko se C- välttämätön."
C-kortilla ajettia ambulansseja on suomessa noin 0%
C1-korttia vaativia on taasen noin 40%- Jotta noo sillai
Jäitä hattuun, vähäksi aika.
AjoneuvoL 10 § 1 momentum.
Lisäksi Ajoneuvolaki; 21 §
Ampulanssit eivät linee mikänn turvallisuusongelma. Mutta paloautojen kuljettajista on joskus noussut mieleen, että kuinkahan moni siellä on perin juurin perillä raskaiden ajoneuvojen ajo-ominaisuuksista? Ja eritoten säiliöajoneuvojen...?
Varmaan turha huoli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747