webasto ajastimella vs lohkolämmitin

riiseli

Ostin auton jossa on webasto ajastimella mutta ei lohkolämmitintä.
Onko mitään järkeä laittaa lohkolämmitintä autoon (maksaa rahaa)? Auto on kotona pihassa eikä tallissa, joten talvisin lämmittäminen on joka aamuista.

Mitkä on lohkolämmitimen ( sisälämppäri) käyttökustannukset verrattuna webastoon.
Webastolla tietysti saa moottorin lähemmäksi käyntilämpötilaa kuin lohkolämmittemellä ja tämä säästää moottoria...

21

27025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enusdd

      Se vähän riippuu...

      Eli millaista matkaa ajat aamuisin? Webastoa on hyvä käyttää yhtäjaksoisesti vähintään noin 20 minuuttia, jottei se nokeennu. Vastaavasti ajosuoritteen on oltava vähintään samankestoinen kuin mitä lämmittämiseen on käytetty aikaa. Tämä siksi, että akku ehtii lataantua. Eli, jos ajat aamuisin hyvin lyhyttä matkaa, niin "järkevää" voisi olla käyttää tällöin lohkolämmitintä.

      Kustannuksista sen verran, että webasto kuluttaa löpöä noin 0,5 l/h. Lohko- ja sisätilanlämppäri ottaa tehoa noin 1 kW 1,4 kW eli yhteensä karkeasti noin 2,5 kW. Nykyisellä sähkönhinnalla noin 0,07 euroa / kwh tunnin lämmitys lohkolämppärillä maksaa 2,5 kWh * 0,07 euroa/kwh = 17,5 senttiä. Tunnin webaston käyttö vastaavasti maksaa 0,5 l/h * 0,95 euroa/l = 47,5 senttiä.

      Käytännössä kovillakin pakkasilla 20 minuutin webaston käyttö riittää auton lämmittämiseen eli lämmityksen hinnaksi tulee 47,5 senttiä/3 = 16 senttiä.

      • riiseli

        Työ matka kestää suurin piirtein 35 minuuttia. Käytännössä suoraan kotipihasta moottoritielle ja sitä pitkin perille asti.

        Lohkolämmittimen sisähaaran asennus kuitenkin maksaa aika reilusti joten aika monta aamua tuollakin hinnan erolla lämmittää.


      • riiseli kirjoitti:

        Työ matka kestää suurin piirtein 35 minuuttia. Käytännössä suoraan kotipihasta moottoritielle ja sitä pitkin perille asti.

        Lohkolämmittimen sisähaaran asennus kuitenkin maksaa aika reilusti joten aika monta aamua tuollakin hinnan erolla lämmittää.

        Tuommoisessa ajossa moottori lämpiää parissa kilometrissa riittävästi, joten ensimmäisten kilometrien aikana oleva lisäkulutus on kylmällä koneella pienempi kuin mitä webasto kuluttaa 20 minuutissa. Kone kestää jokatapauksessa sen puoli miljoonaa, vaikka ei lohkaria tai webastoa käyttäisi, voi tietysti kestää lämppäreiden ansiosta miljoonan. Ikkunat sulana ja ohjaamo mukavan lämpimänä pihasta lähtien (eikä vasta 10 km päässä) on ne tärkeimmät asiat ja ne saa siis muutamalla sentillä. Eli edullisesti saatuihin hyötyihin nähden.


      • Muuten hauska
        nysvääjä kirjoitti:

        Tuommoisessa ajossa moottori lämpiää parissa kilometrissa riittävästi, joten ensimmäisten kilometrien aikana oleva lisäkulutus on kylmällä koneella pienempi kuin mitä webasto kuluttaa 20 minuutissa. Kone kestää jokatapauksessa sen puoli miljoonaa, vaikka ei lohkaria tai webastoa käyttäisi, voi tietysti kestää lämppäreiden ansiosta miljoonan. Ikkunat sulana ja ohjaamo mukavan lämpimänä pihasta lähtien (eikä vasta 10 km päässä) on ne tärkeimmät asiat ja ne saa siis muutamalla sentillä. Eli edullisesti saatuihin hyötyihin nähden.

        Suurin kulu webastossa on sen korjauskulu. Sen rinnalla polttoainekulu kutistuu merkityksettömäksi.


      • Muuten hauska kirjoitti:

        Suurin kulu webastossa on sen korjauskulu. Sen rinnalla polttoainekulu kutistuu merkityksettömäksi.

        ihan ilmainen ole verrattuna lohkolämppäriin. Tai siihen, ettei hanki lämmitintä ollenkaan.


    • qwerts

      Tuohon jos lisäät kauko-ohjaimen et ole ajoista riippuvainen ja kesällä voit myös tuulettaa kun auto on parkissa. Lohkolämmitin on tarpeeton kun tuohon tottuu. Pakkasilla käytän ko. laitetta myös taajamissa ajon aikana kun -20C ja kylmemmässä tahtoo dieselin lämpö loppua.

      • riiseli

        perus webastossa ei varmaankaan ole kaukoohjainta?
        Mitä maksaa hommata kauko-ohjain?


    • - Luxline -

      Minä melkeinpä sanoisin, että jos sulla tulee sitä ajoa aina vähintään saman verran kuin mitä webasto on päällä, niin ei kannata ryhtyä asentelemaan autoon mitään sähkölämmittimiä. Käytät senkin rahan siihen webaston huoltoon ja kunnossapitoon.

      Se sähkölämmitin tulee tarpeelliseksi silloin, jos ajat paljon lyhyttä matkaa - webasto käy paljon, mutta ajoa tulee sen verran vähän, ettei akku oikein ennätä latautua. Silloin voisi olla mielekästä lämmittää se auto sähköllä aina kun se on mahdollista. Tuohon akun riittävyyteenkin muuten on ainakin yksi ratkaisu: laitat autoon sähkökäyttöisen akkulaturin. Aina kun auto on pihassa, laitat akun lataukseen. Auton lämmityksen hoidat sitten webastolla, kun se siinä kerran on olemassa. Se laturi maksaa halvimmillaan muutaman kympin (esim. Ctek, ei periaatteessa ole tarkoitettu kiinteään asennukseen) tai sitten pari-kolmesataa (esim DEFA:n kiinteästi asennettava laturi)

      Noilla lämmittimien käyttökustannuksilla (tarkoitan nyt sähköä tai dieseliä) ei ole suurta merkitystä, jos niitä nyt verrataan autoilun kokonaiskustannuksiin. Eli sen puolesta on sama, lämmittääkö sähköllä vai webastolla...

    • doc holliday

      Laitat sen lohkarin ja ruppeet käyttään sitä. Vebasto kun loppuu, niin sen korjuu onki sitte sen tonnin. Ja tuolla käytöllä takuulla loppuuki ennenaikojaan.

      • ile D4D

        polttoainelämmitin on niin kallis asentaa ja ylläpitää, että sen käyttö ei tule missään oloissa "kannattavaksi". Mutta mukavuudesta ei voi luopua, kun siihen on tottunut.


      • riiseli

        Eikös se webasto ole kuitenkin käyttöä varten siinä autossa?
        Tuolla periaatteella koko autolla ei voi ajaa kun sekin voi käytössä mennä rikki ja uusi auto maksaa hirmusesti =)


      • Doc Hollyday
        riiseli kirjoitti:

        Eikös se webasto ole kuitenkin käyttöä varten siinä autossa?
        Tuolla periaatteella koko autolla ei voi ajaa kun sekin voi käytössä mennä rikki ja uusi auto maksaa hirmusesti =)

        Tuossa käytössä webasto loppuu takuuvarmasti jossain vaiheessa. Ylleesä pakkasella -30ast. Nyt kun sulla on molemmat lämmittimet, käyttelet niitä molempia tarpeen mukaan. Voit sitte jälleenmyynnissäkin kehasta et webasto kunnossa ja toimii hyvin. Varmaan edesauttaa myyntiä.


      • XT07
        Doc Hollyday kirjoitti:

        Tuossa käytössä webasto loppuu takuuvarmasti jossain vaiheessa. Ylleesä pakkasella -30ast. Nyt kun sulla on molemmat lämmittimet, käyttelet niitä molempia tarpeen mukaan. Voit sitte jälleenmyynnissäkin kehasta et webasto kunnossa ja toimii hyvin. Varmaan edesauttaa myyntiä.

        Älä nyt hyvänen aika mitään lohkolämppäriä siihen enää hanki. Eikö se olisi vähän sama asia kuin omistaisit HD:n, mutta ajelet jälkikasvun skootterilla? (No vitsi se oli) Suurin osa Webastojen ongelmista on itse aiheutettuja eli sitä ei ole käytetty säännöllisesti.
        Itsellä on ollut Webastoja käytössä vuodesta 2000 asti eikä ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa. Lämmitintä pitää käyttää säännöllisesti eli vähintään muutaman kerran kuussa läpi vuoden.
        Onhan se vähän hölmön näköistä, kun heinäkuussa meidän pihalla puhisee 2 Webastoa ja lämmintä on 26 astetta varjossa.


    • Edellä sanotun kertausta ja vähän uuttakin:

      - Webaston käyttö ei lisää polttoaineen kulutusta, koska moottori saavuttaa nopeammin oikean käyntilämpötilan ja kuluttaa silloin vähemmän kuin kylmänä.

      - Jos hankit lisäksi lohkolämmittimen, se vähentää Webaston käyttöäsi ja lisää sen huoltotarvetta. Ainakin minulle Webasto-asentaja sanoi, että se ei vaadi mitään huoltoa, jos sitä vain käyttää tarpeeksi usein ympäri vuoden eikä koskaan alle 10 minuuttia kerrallaan.

      - Webaston kauko-ohjauslaite on mielestäni turhaa ja kallista ylellisyyttä. Käytännössä riittää, kun painaa sen kellokytkimestä päälle heti siinä vaiheessa kun menee auton luokse tekemään lumitöitä tms. ajovalmisteluja. Kyllä sillä autolla voi lähteä liikkeelle, vaikka lämmitys on vielä kesken. Silloinhan ei akkukaan kulu, kun laturi toimii.

      - Webaston suuri etu lohkolämmittimeen verrattuna onkin juuri se, että sitä voi pitää päällä myös ajon aikana. Itselläni on kellokytkimen lisäksi termostaatti, joka kytkee Webaston päälle aina silloin kun ulkolämpötila on alle 4 astetta ja moottorin käyntilämpötila alle normaalin.

      Ainoa tilanne, jossa voisin kuvitella sähkölämmittimen tarpeelliseksi, on diesel-auto oikein kovalla pakkasella. Jos polttoaine on niin jähmettynyt, että se ei mene tankista Webastoon, silloin sitä joutuu lämmittämään ensin sähköllä.

      • Asiaa--

        "Ainoa tilanne, jossa voisin kuvitella sähkölämmittimen tarpeelliseksi, on diesel-auto oikein kovalla pakkasella. Jos polttoaine on niin jähmettynyt, että se ei mene tankista Webastoon, silloin sitä joutuu lämmittämään ensin sähköllä. "

        Tuosta tuli mieleen että ei taida olla siitä sähkölämppäristä enää hyötyä tuossakaan. Nyky autoihin kun ei enää saa lohkolämppäriä vaan ne on säteilylämmittimiä jotka lämmittää vain öljypohjaa ei varsinaisesti auton moottoria kuten lohkolämppärit teki. Aika kyseenalainen hyöty tuo säteilylämppäri.


      • kokemuksia-

        Itsellä on Eber lämmitin. Kauko-ohjain on kätevä, sillä saa lämmittimen päälle esim. 10 minuuttia ennen kuin lähtee ajoon. Lohkolämmitin on tarpeeton, ainoastaan jos autoa säilyttää suljetussa kylmässä tilassa, lohkolämmitin voisi tulla kyseeseen. Eber lämmittää sisätilat muutamassa minuutissa, oli huomattava parannus aikaisempaan autoon verrattuna.


      • tai artic
        kokemuksia- kirjoitti:

        Itsellä on Eber lämmitin. Kauko-ohjain on kätevä, sillä saa lämmittimen päälle esim. 10 minuuttia ennen kuin lähtee ajoon. Lohkolämmitin on tarpeeton, ainoastaan jos autoa säilyttää suljetussa kylmässä tilassa, lohkolämmitin voisi tulla kyseeseen. Eber lämmittää sisätilat muutamassa minuutissa, oli huomattava parannus aikaisempaan autoon verrattuna.

        hankintahinta??se tai eeberi on useis diisseleis jo valmiina


      • jaakko 1

        Hyvää asiaahan siinä oli. Itselläni on tehdasasennettu webasto wolkkarissa. Tyyppi on tt-v.
        Mitä maksaa asennuttaa siihen kellokytkin, mistä webaston saa päälle. Kauko-ohjainta/ telemetria ohjausta en tarvi. Ainoastaan napin mistä se lähtee tulille ja käy 10-20 min.
        Hintahaitari on varmaan suuri, mutta itse en osaa sitä asentaa.
        Kiitti jo etukäteen tiedoista.


    • Käynnistysongelma

      Onkos tietoa että kauankos webastoa pitäis käyttää n. -20 - 30 asteen pakkasessa?
      Oma Toyotani on dieseli ja käytän webastoa n.15-20 min esim -25 asteen pakkasessa mutta silti ei oikein tahdo käynnistyä...
      Akku tyhjenee nopeestin ton webaston kanssa jos ei tule paljoa pitkiä matkoja ajettua.

      • iuhl

        Riippuu varmaan siitä, paljonko otat lämpöä kabiiniin. Minulla lämpö menee vain moottoriin, joten hyvin lyhyt lämmitys riittää. Esim. 15 asteen pakkasella noin 23 minuuttia ja 5 asteen pakkasella 15 minuuttia. Akun se kyllä tosiaan tyhjentää, joten käytän CTEKkiä, vaikka ajankin yleensä 2...3 tunnin matkoja.


      • Montaa hommaa

        Ctek tai vastaava laturi auttaa, kun on lyhyitä ajoja, itse laitan akun lataukseen/ylläpitoon yöksi jos pakkasta yli -15 astetta, ei tarvitse jännittää onko lämppäri lähtenyt päälle (ei käynnisty jos varaus liian alhainen) tai akku tyhjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      16
      3361
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      20
      2006
    3. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1851
    4. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1825
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1768
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1572
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      29
      1420
    8. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1384
    9. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1357
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1314
    Aihe