Pohjola - Vakuutusmaksu km mukaan?

AsmoS

"Pohjolan mielestä ei ole oikein, että vain tuhat kilometriä vuodessa kotikulmillaan ajava autoilija maksaa samat maksut kuin kymmeniä tuhansia kilometrejä kaahaava kaupparatsu tai paatunut kaahari. Heidän onnettomuusriskinsäkin ovat erilaiset."

Muistaakseni olemassa on bonusjärjestelmä joka toimii aika oikudenmukaisesti. Skaalaa voitaisiin tosin laajentaa esim. 90-boonukseen tai jossain vaiheessa 100-boonukseen: liikennevakuutusmaksu (koska se on lakisääteinen) voisi jossain vaiheessa muuttua maksuttomaksi. Samaten, jos vahinko sattuu, bonusten pudotus voisi olla nykyistä suurempi.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/10/27012

9

679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi miljoona kilometriä vuodessa ajavan (juu, vähän liioittelen) pitäisi maksaa huomattavasti enemmän, kuin 1000 kilometriä vuodessa ajavan? Todellisuudessahan voi hyvinkin olla niin, että tuo 1000 kilometriä vuodessa ajava aikaansaa jatkuvalla syötöllä vaaratilanteita, joita ei välttämättä edes itse huomaa. Esimerkkinä tämä tapaus joka pysähtyi keskelle ohituskaistaa koiran takia, tai se neropatti, joka ei ymmärtänyt että ohituskaistalla voi jono seistä... :)

      • Ex-Pat

        Esim. Saksassa liikenne- ja kaskovakuutusten hintaan vaikuttaa Suomessa käytettyjen muuttujien (asuinpaikka, vahingottomat vuodet, automalli jne.) lisäksi myös yllä mainittu vuotuinen ajokilometrimäärä. Vakuutus on sitä kalliimpi, mitä enemmän ajaa vuodessa. Tämän lisäksi hintaan vaikuttaa vielä kuka autolla saa ajaa (kaikki/kaikki yli 25-v./vain perheenjäsenet/itse puoliso/vain auton omistaja tai haltija). Kaikille näille muuttujille voidaan laskea riskit ja vakuutuksen hinta voidaan määritellä tämän mukaan. Minusta on erittäin tervetullutta, että Suomessakin joku vakuutusyhtiö alkaa käyttää tarkempaa riskianalyysiä autovakuutusten hinnan määrittämiseen.


    • Ei hyvää

      "Pohjolan mielestä ei ole oikein, että vain tuhat kilometriä vuodessa kotikulmillaan ajava autoilija maksaa samat maksut kuin kymmeniä tuhansia kilometrejä kaahaava kaupparatsu tai paatunut kaahari. Heidän onnettomuusriskinsäkin ovat erilaiset."

      päivää, millaisia tampioita tuolla Pohjolassakin on johtajina. Mitä enemmän ajat vuodessa, sitä pahempi kaahari olet. Näinhän se tietysti menee, onhan se nähty. Työkseen ajavat ovat pahimpia kaahareita.
      Miten vuosittainen kilometrimäärä liittyy kaahaukseen, ei mitenkään.

      Tosi elämässä nämä 1000km vuodessa kotikylässä ajavat ovat paljon pahempia riskejä liikenteessä kuin 100000km ajavat, kun ajotuntuma ei noilla kilometreillä pysy kovinkaan turvallisella tasolla. Parkkipaikoilla kolisee kotikylälläkin ja sitten kun käydään kerran vuodessa tuntemattomassa isommassa kaupungissa ja moottoritiellä, lopputuloksen tietää kaikki tien päällä päivittäin olevat.

      Bonusjärjestelmä on oikeuden mukainen. Ne maksaa jotka tunaroi.
      Jos ajaa 1000km vuodessa, mihin tarvitsee autoa koska noilla kilometreillä asuu varmasti kaupungissa.

    • Kallonkutistaja1

      Ihan aiheellisesti voi kysyä, onko bonusjärjestelmä oikeudenmukainen? Tuo olisi jo jonkinlainen parannus, jos bonusprosentti voisi mennä sataan saakka tietyillä edellytyksillä.

      Mutta edelleen on esim sellainen ongelma, että jos hankkii kakkosautna, niin toisesta voi joutua maksamaan vakuutusmaksut uudessa vakuutuksessa nollabonuksen mukaan ja toisessa bonukset ovat 70. Kuitenkin omistaja ja kuljettaja voivat olla sama henkilö. Miksi riski toisella uudemmalla vakuutuksella olisi selkeästi suurempi? Eli lisäksi tarvittaisiin vielä jotain henkilökohtaisuutta bonusjärjestelmään.

      Ja miten se sylinteritilavuus vaikuttaa riskeihin? Miksi kahden litran vapaastihengittävästä moottorista pitää määräytyä suurempi vakuutusmaksu kuin 1,5 litran turbosta?

      • matyh

        Puurot ja vellit sekaisin Talsilla. Miten voi ajaa ruhhka-aikojen ulkopuolella, jos työt alkaa klo. 8 ja päättyy klo. 16. ?

        "Esimerkiksi niille, jotka ajavat vähän ja hiljaisilla teillä, vakuutusmaksu olisi pienempi kuin ruuhkissa ja paljon autoa käyttäville. Tällainen vakuutus palkitsisi vähän ympäristöä kuormittavaa auton käyttöä, yksikönpäällikkö Kyösti Talsi Pohjola Vakuutuksista kertoo. "

        YLE Uutiset
        -------------------------------
        Kaikki muutettava korpeen asumaan, se on ympäristöystävällistä. Kipin kapin vihreät nyt toteuttamaan tuota kaunista ajatusta.


        Vakuutusten hintoihin vaikuttavat asiat ja bonukset

        automerkki ja malli
        sylinteritilavuus
        käyttötarkoitus
        auton ikä
        haltijan kotipaikka
        haltijan ikä ja sukupuoli
        vakuutus- ja vahinkohistoria(bonus)
        liikennekäytöstä poistaminen


        "Ja miten se sylinteritilavuus vaikuttaa riskeihin? Miksi kahden litran vapaastihengittävästä moottorista pitää määräytyä suurempi vakuutusmaksu kuin 1,5 litran turbosta? "

        Jos se johtuu moottorissa poltettavasta happimäärästä, siten saastuttaa enemmän. Tai suurempi auto, suuremmat riskit.. Joo, kyllä kai se tehojen mukaan pitäisi määräytyä, jos ajatellaan näin, että "kaahaaminen" tehokkaammalla autolla on todennäköisempää ja vauhti tappaa.


      • > Kuitenkin omistaja ja kuljettaja voivat olla sama henkilö. Miksi riski toisella uudemmalla vakuutuksella
        > olisi selkeästi suurempi? Eli lisäksi tarvittaisiin vielä jotain henkilökohtaisuutta bonusjärjestelmään.

        Korjatkaa nyt toki jos olen väärässä, mutta eivätkös bonukset määräydy nimen omaan haltijan mukaan?
        Näin ainakin meillä päin... :)


      • Kallonkutistaja1
        The_Rat kirjoitti:

        > Kuitenkin omistaja ja kuljettaja voivat olla sama henkilö. Miksi riski toisella uudemmalla vakuutuksella
        > olisi selkeästi suurempi? Eli lisäksi tarvittaisiin vielä jotain henkilökohtaisuutta bonusjärjestelmään.

        Korjatkaa nyt toki jos olen väärässä, mutta eivätkös bonukset määräydy nimen omaan haltijan mukaan?
        Näin ainakin meillä päin... :)

        "Korjatkaa nyt toki jos olen väärässä, mutta eivätkös bonukset määräydy nimen omaan haltijan mukaan?"

        Omalla kohdalla haltijakohta rekisteriotteessa on aina ollut tyhjä. Mutta eiköhän se haltijan mukaan mene, jos sellainen rekisteriottessa lukee. :)

        Tarkoitin sitä, että jos hankii toisen auton ja ottaa siihen uuden vakuutuksen, niin bonukset eivät välttämättä ole samat kuin sillä ensimmäisellä autolla vaikka riskit periaatteessa olisivatkin ihan samat. Ja jos ajatellaan, että kakkosautolla ajetaan 10tkm vuodessa ja ykkösautolla 50tkm vuodessa, niin kakkosauton riski voi jo sen perusteella olla pienempi. Kaskossa sensijaan voi uuteeenkin vakuutukseen saada täydet bonukset, jos sellaiset on jo jossain perheen autossa.


      • Kallonkutistaja1 kirjoitti:

        "Korjatkaa nyt toki jos olen väärässä, mutta eivätkös bonukset määräydy nimen omaan haltijan mukaan?"

        Omalla kohdalla haltijakohta rekisteriotteessa on aina ollut tyhjä. Mutta eiköhän se haltijan mukaan mene, jos sellainen rekisteriottessa lukee. :)

        Tarkoitin sitä, että jos hankii toisen auton ja ottaa siihen uuden vakuutuksen, niin bonukset eivät välttämättä ole samat kuin sillä ensimmäisellä autolla vaikka riskit periaatteessa olisivatkin ihan samat. Ja jos ajatellaan, että kakkosautolla ajetaan 10tkm vuodessa ja ykkösautolla 50tkm vuodessa, niin kakkosauton riski voi jo sen perusteella olla pienempi. Kaskossa sensijaan voi uuteeenkin vakuutukseen saada täydet bonukset, jos sellaiset on jo jossain perheen autossa.

        Haltijan puuttuessa kai omistajan mukaan bonarit tulevat (tahtoo sanoa, että omistaja on oletuksena haltija, ellei toisin määrätä). Erikseen sitten ne tapaukset, joissa auton omistaa joku aivan muu taho, yms...

        Eihän nykyinen systeemi mitenkään täydellinen ole, mutta on se kyllä hiton paljon parempi kuin Pohjolan visio, jossa paljon ajavia rangaistaan syyttä...

        Toisaalta... Jos rahastusperiaatteissa lukee kilometrit, pitäisi myös bonuskertymän tulla kilometrien mukaan. Sama koskien ruuhka-aikoja. Toisin sanoen paljon ruuhkassa ajava kuski saisi täydet (toivottavasti luokkaa 100%) bonukset kasaan jo ensimmäisen vuoden aikana. :)

        Tuollaista järjestelmää voisi jo harkitakin - ellei siinä olisi se vika, etten tykkää Orwellmaisesta kyttäyksestä (ja silti minulla on pankkikortti, jota jopa käytän).


      • AsmoS
        Kallonkutistaja1 kirjoitti:

        "Korjatkaa nyt toki jos olen väärässä, mutta eivätkös bonukset määräydy nimen omaan haltijan mukaan?"

        Omalla kohdalla haltijakohta rekisteriotteessa on aina ollut tyhjä. Mutta eiköhän se haltijan mukaan mene, jos sellainen rekisteriottessa lukee. :)

        Tarkoitin sitä, että jos hankii toisen auton ja ottaa siihen uuden vakuutuksen, niin bonukset eivät välttämättä ole samat kuin sillä ensimmäisellä autolla vaikka riskit periaatteessa olisivatkin ihan samat. Ja jos ajatellaan, että kakkosautolla ajetaan 10tkm vuodessa ja ykkösautolla 50tkm vuodessa, niin kakkosauton riski voi jo sen perusteella olla pienempi. Kaskossa sensijaan voi uuteeenkin vakuutukseen saada täydet bonukset, jos sellaiset on jo jossain perheen autossa.

        Oikeastaan bonus voisikin olla puhtaasti henkilökohtainen, joka sitten kytkettäisiin kulloisinkin voimassa oleviin autovakuutuksiin (omissa nimissä olevien ja omassa käytössä olevien autojen olipa niitä sitten 1 tai 10). Olisiko toimivin tapa niin, että omistajan hlö.kohtaiset bonukset tippuu, ajoipa hänen omistamallaan ja vakuuttamallaan autolla kolarin sitten kuka hyvänsä. Mikäli bonukset menisi kuskilta, syntyisi mahdollisuus, jossa enemmän bonuksia omaava ottaisi kaverin auton/autoja nimiinsä: halvemmat vakuutusmaksut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe