Taidemaalaus

tosi on

on nykyisin täysin kannattamaton taiteenala. Ellei pääse apurahoihin käsiksi tai tyydy lankkumaalarin/toritaiteilijan osaan, ei kannata haaveilla 'ammattilaisuudesta'. Mikään ei myy niin huonosti kuin maalaus.

11

2250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Taiteilija-

Ja siinä taas yksi joka mittaa taiteen kannattavuuden rahalla. Tosi taiteilijat (maalarit) tekevät työnsä sai siitä rahaa tai ei. Sitä ei rahan ahneet kapitalistit pysty valjastamaan omaksi hyödykkeekseen. Hah.

• Tositaiteilija

Sehän onkin ienoa. Maalaa huonoja tauluja joista kukaan ei ole kiinnostunut niin kapitalisti ei pääse hyötymään. Ne kai ladotaan tai kääritään sitten hautaan taiteilijan kuoltua kun niitä ei kukaan halua.

• tosi on

oli taiteilija tai rekkakuski, kaikkien pitää syödä. On meitäkin jotka eivät suostu elämään kädestä suuhun. En voisi kuvitella kelluvani sosiaalipummina vain siksi että haluan niin kovasti taiteilija.

• -Taiteilija-
        Tositaiteilija kirjoitti:

Sehän onkin ienoa. Maalaa huonoja tauluja joista kukaan ei ole kiinnostunut niin kapitalisti ei pääse hyötymään. Ne kai ladotaan tai kääritään sitten hautaan taiteilijan kuoltua kun niitä ei kukaan halua.

No on "taiteen" teon motiivit aika heikoissa kantimissa jos sitä rahan takia teet. Toritaidetta kenties?
        Helpompaa varmaan olisi tienata ihan perus duunarihommalla.
        Kyllä kaikkien pitää syödä, se on totta. Mutta yleensä taidemaalari maalaa omista lähtökohdistaan,
        sisäisestä kutsumuksesta. Teokset myy tai ei myy, hyvä jos myy.
        Joskus voi myös myydä itsensä siinä samalla.

• veldes

apurahataiteilijana ja myös toritaiteilijana.
      Ja jos löytyy taitoa, kykyä ja luovaa mielikuvitusta niinkuin Samuli Heimosella pärjää edellisiä paremmin.
      Myi näyttelystään melkein kaikki työt.
      Sanoisin öljyvärimaalauksen uudelleen tulemisen päihittävän kaikki paperitaiteen tekniikat.
      Tulevaisuudessa ihmiset haluavat nähdä ja tuntea aidon maalauksen. Paperille tuotetaan nykyään niinpaljon erilaista kuvaa ihan kyllästymiseen asti. Ja kun kaikki keskittyvät ainoastaan sen tuottamiseen ei kohta ammattinsa osaavia öljyvärimaalareita löydy.

• Maksli

Totta on tuo, että maalausta ei voi kuvalla korvata. Jo siksi, että se on "käsinkosketeltava", rehellinen esine, joka on kohdattava livenä.
        Ja maalareita tulee aina olemaan. On se senverran ilmaisuvoimainen ja monipuolinen taiteen ala.

• Artti

Liekkö kyse lahjakkuudesta tai kovalla työllä hankitusta taidosta. Joillakin työt menee kaupaksi ja toisilla ei ole menekkiä. Kuuluisuuksilla vaati 30 vuotta ennenkuin työt alkoivat kelvata! Eli kovalla työllä ja harjoituksella saavuttivat tuon.

• taidesuunta vaikutta

Ei ole välttämättä kyse lahjakkuudesta tai osaamisesta, vaan myös siitä, mitä maalaa. Tietyn tyyppinen, sisustukseen sopiva taide myy toki paremmin kuin angstiset tutkielmat tai omituiset kokeilut. Kuvataide ammattina on menneisyyden ammatti, jonka markkinat on korvannut nykypäivänä teollisempi ja teknisempi kuvatuotanto.

Toisaalta maailma on täynnä entisajan ammatteja, jotka ovat nykypäivänä supistuneet marginaalisiksi. Kuvataide saisi olla kiitollinen, että sitä kuitenkin yhä tuetaan, kun monet, esimerkiksi käsityöammatit ovat menekin puutteessa jo kuolleet.

• ,,,,

Saman todennut..
      ..tosin itse en maalaa vain myydäkseni!

• Palkaton taiteilija

Mulle taidemaalaus on yks hienoimmista harrastuksista muiden harrastusten lisäksi.
        Varsinkin nyt syksyn ja talven pimeän ajan on mukava kuluttaa taidemaalauksen parissa.
        Maalaaminen on myös elämäntapa. Taiteellisesti luova ihminen ahdistuu, jos luovuus tukahdutetaan, eikä pääse maalaamaan.
        Taidemaalaus on miltei ainoa mahdollinen keino saada mielikuvituksen kuvat esille kankaalle.
        Itse pyrin maalaamaan realistisia maalauksia, vaikkei maalaamisella tarvitsisi pyrkiä valokuvaukuvan tasoiseen teokseen, koska sitä vartenhan on kamera keksitty.
        Mielestäni maalauksen aihe ja taso merkitsevät enemmän ostotilanteessa, kuin taiteilijan nimi.
        Taiteilijan nimellä on mielestäni siinä tapauksessa merkitystä, jos taiteilija on lahjakas ja maalaa hyviä maalauksia, mutta joku tietenkin haluaa hankkia jonkun taiteilijan maalauksia pelkän nimen perusteella, vaikka itse taide olisi mitä sattuu, vain sijoitus mielessä.

Tosi asia on kuitenkin se, että hyviä ja lahjakkaita harrastaja taiteilijoita ja itse oppineita taiteilijoita on paljon, mutta he eivät ole päässeet esille millään tavoin.
        Taidegallerioihin ei yleensä harrastajilla ole asiaa, koska suurin osa gallerioista kelpuuttaa vain ammatti taiteilijoiden töitä esille, vaikka olisivat kuinka huonoja tahansa.
        Eikä kovin moni harrastaja taiteilija omaa yksityis näyttelyä lähde toteuttamaankaan.
        Itse ole kuvataideyhdistyksessä jäsenenä ja voin tarjota taidetta heidän yhteisnäyttelyyn mukaan.
        Silloin ei kynnys tuoda omia taideteoksia yleisön nähtäville ole niin korkea.
        Muutaman maalauksen olen saanut hyväksytyksi näyttelyyn.
        Mutta ei siitä ole vielä mitään erikoisempaa seuranut.

Aina niitä taidetta kehuvia on paljon, mutta kukaan ei oikein tahdo ostaa maalauksia, vaikka hyvin edullisesti saisivat, koska jos maalaukselle laskisi todellisen hinnan sen vaatiman ajan ja vaivan palkaksi, niin ostaja taitaisi enemminkin pökertyä korkeasta hinnasta.
        Hyväpalkkaisessa työpaikassa tienaa yhden taulun hinnan päivässä tai kahdessa, mutta itse taulun maalaamiseen kuluu aikaa aina muutama päivä, viikko tai enemmän riippuen maalauksesta.
        Muutaman taulun olen saanut myytyä "halvalla", koska en kehtaa pyyttää tarpeeksi.
        Ostaja kysyy, paljonko maalaus maksaa. Vastaisuudessa täytyykin esittää ostajalle kysymys, että paljonkon maksaisit tästä taide teoksesta, niin saisi kuulla myös ostajan tarjouksen.

Ei se ole aina niin, että taiteilijalta menee useita kymmeniä vuosia saada omalle nimelleen julkisuutta, että nimi alkaa myydä ja rahaa tulla nimen perusteella.
        Kahdessa eri uutisessa oli tv:ssä juttua, kun toisessa oli alle 10 vuotias Kiinalainen maaseudulla asuva tyttö, joka maalasi kotitilansa eläimiä.
        Eivät hänen maalaamat taulut olleet sitten mitään halpoja, vaan 2000 euroa kappale ja niitä
        meni niin paljon kaupan, kun hän ehti maalaamaan.
        Toinen uutinen tuli jostakin Euroopasta, jossa oli myös nuori alle 10 vuotias poika, joka maalasi muistaakseni sirkus aiheisia ja muita eläin aiheita ja hänenkin työt menivät kaupan.
        Edullisimmat taisivat olla muutaman sata euroa ja kalleimmat yli tuhat euroa.
        Hänkin sai maalata niin paljon kuin kerkesi ja tilauslista oli pitkä.
        Tytön työt olivat muistaakseni öljyvärimaalauksia ja pojan olivat pastelli liidulla tehtyjä.

Tosiasia on myös se, että Suomessa markkinat ovat minimaaliset taiteelle.
        Euroopassa ja Yhdysvalloissa taiteen ostajia ja keräilijöitä on suhteessa moniverroin enemmän.
        Internet on ehkä paras väylä levittää saada omille töilleen julkisuutta ja ehkä myös ostajia.

• Palkaton taiteilija kirjoitti:

Mulle taidemaalaus on yks hienoimmista harrastuksista muiden harrastusten lisäksi.
        Varsinkin nyt syksyn ja talven pimeän ajan on mukava kuluttaa taidemaalauksen parissa.
        Maalaaminen on myös elämäntapa. Taiteellisesti luova ihminen ahdistuu, jos luovuus tukahdutetaan, eikä pääse maalaamaan.
        Taidemaalaus on miltei ainoa mahdollinen keino saada mielikuvituksen kuvat esille kankaalle.
        Itse pyrin maalaamaan realistisia maalauksia, vaikkei maalaamisella tarvitsisi pyrkiä valokuvaukuvan tasoiseen teokseen, koska sitä vartenhan on kamera keksitty.
        Mielestäni maalauksen aihe ja taso merkitsevät enemmän ostotilanteessa, kuin taiteilijan nimi.
        Taiteilijan nimellä on mielestäni siinä tapauksessa merkitystä, jos taiteilija on lahjakas ja maalaa hyviä maalauksia, mutta joku tietenkin haluaa hankkia jonkun taiteilijan maalauksia pelkän nimen perusteella, vaikka itse taide olisi mitä sattuu, vain sijoitus mielessä.

Tosi asia on kuitenkin se, että hyviä ja lahjakkaita harrastaja taiteilijoita ja itse oppineita taiteilijoita on paljon, mutta he eivät ole päässeet esille millään tavoin.
        Taidegallerioihin ei yleensä harrastajilla ole asiaa, koska suurin osa gallerioista kelpuuttaa vain ammatti taiteilijoiden töitä esille, vaikka olisivat kuinka huonoja tahansa.
        Eikä kovin moni harrastaja taiteilija omaa yksityis näyttelyä lähde toteuttamaankaan.
        Itse ole kuvataideyhdistyksessä jäsenenä ja voin tarjota taidetta heidän yhteisnäyttelyyn mukaan.
        Silloin ei kynnys tuoda omia taideteoksia yleisön nähtäville ole niin korkea.
        Muutaman maalauksen olen saanut hyväksytyksi näyttelyyn.
        Mutta ei siitä ole vielä mitään erikoisempaa seuranut.

Aina niitä taidetta kehuvia on paljon, mutta kukaan ei oikein tahdo ostaa maalauksia, vaikka hyvin edullisesti saisivat, koska jos maalaukselle laskisi todellisen hinnan sen vaatiman ajan ja vaivan palkaksi, niin ostaja taitaisi enemminkin pökertyä korkeasta hinnasta.
        Hyväpalkkaisessa työpaikassa tienaa yhden taulun hinnan päivässä tai kahdessa, mutta itse taulun maalaamiseen kuluu aikaa aina muutama päivä, viikko tai enemmän riippuen maalauksesta.
        Muutaman taulun olen saanut myytyä "halvalla", koska en kehtaa pyyttää tarpeeksi.
        Ostaja kysyy, paljonko maalaus maksaa. Vastaisuudessa täytyykin esittää ostajalle kysymys, että paljonkon maksaisit tästä taide teoksesta, niin saisi kuulla myös ostajan tarjouksen.

Ei se ole aina niin, että taiteilijalta menee useita kymmeniä vuosia saada omalle nimelleen julkisuutta, että nimi alkaa myydä ja rahaa tulla nimen perusteella.
        Kahdessa eri uutisessa oli tv:ssä juttua, kun toisessa oli alle 10 vuotias Kiinalainen maaseudulla asuva tyttö, joka maalasi kotitilansa eläimiä.
        Eivät hänen maalaamat taulut olleet sitten mitään halpoja, vaan 2000 euroa kappale ja niitä
        meni niin paljon kaupan, kun hän ehti maalaamaan.
        Toinen uutinen tuli jostakin Euroopasta, jossa oli myös nuori alle 10 vuotias poika, joka maalasi muistaakseni sirkus aiheisia ja muita eläin aiheita ja hänenkin työt menivät kaupan.
        Edullisimmat taisivat olla muutaman sata euroa ja kalleimmat yli tuhat euroa.
        Hänkin sai maalata niin paljon kuin kerkesi ja tilauslista oli pitkä.
        Tytön työt olivat muistaakseni öljyvärimaalauksia ja pojan olivat pastelli liidulla tehtyjä.

Tosiasia on myös se, että Suomessa markkinat ovat minimaaliset taiteelle.
        Euroopassa ja Yhdysvalloissa taiteen ostajia ja keräilijöitä on suhteessa moniverroin enemmän.
        Internet on ehkä paras väylä levittää saada omille töilleen julkisuutta ja ehkä myös ostajia.

Kyllä näissä taidekauppa-asioissa ihmisten pitäisi olla rehellisiä itselleen. Kuinka moni ostaisi oman taulunsa siihen hintaan, jonka itse on sille asettanut?

Joku taiteentutkija (en valitettavasti nyt muista kuka) kirjoitti hienosti asiasta ja puhui sellaisesta termistä kuin taiteen kenttä. Se on se vallitseva alue, ympäristö tai konteksti, jota taiteeksi yleensä yhteiskunnassamme nimitetään. Ja jos haluaa menestyä taiteilijana, on oltava selvillä sekä taiteen kentän kulloisestakin tilasta, että osattava erottautua siitä juuri hienon hienosti olemalla tavallaan toinen jalka kentällä ja toinen sen ulkopuolella. Kyse on siis eräänlaisesta pelistä, johon vaikuttavat kulloistenkin taidevirtausten suunnat, taide-eliitin mieltymykset, media ja hieman myös suuren yleisön kiinnostus. Kenttä on myös hyvin epämääräinen, koko ajan muuttuva ja mahdoton yksikäsitteisesti määritellä. Liian isot harppaukset pois tuolta kentältä tuomitaan heti epätaiteeksi.

Taiteilijan menestys on siis harvoin kiinni itse maalausten tasosta, teknisestä tai tyylillisestä, vaan paljon enemmän siitä, miten ne ja erityisesti miten itse taiteilija suhtautuu tuohon taiteen kenttään. Auktoriteettien huomioiminen, median- ja julkisuudenhallinta sekä oikea koulutus ja ehkä peritty nimi ovat usein tärkeämpiä kuin itse työt.

Ja miten tämä kaikki liittyy taulun hintaan? Siten, ettei (harrastelija)maalari, joka haluaa pysyä em. kentän ulkopuolella ja keskittyä vain maalaamiseen tuomatta koko persoonaansa eetteriin, ikinä saa sitä statusta, nimeä ja julkisuutta, jolla tauluista voi pyytää hurjiakin summia. Kalliita tauluja ostetaan juuri niiden nimen, sen tuoman statuksen tai hinnannousun odotusarvon takia, vain harvoin niiden taiteellisen hienouden vuoksi.

Asia on helppo ymmärtää, kun mieltää kalliin (ja nimekkään) taideteoksen Guccin tai Armanin kaltaiseksi tuotteeksi, jota ei suinkaan osteta niiden käyttöarvon vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe