Legacyn nelivedosta tietoa?

cor-leone

Hankkimassa tuollaista legacya ja kiinnostaisi tietää seuraavaa.
Miten mahtaa tuollaisessa vm.1995 olevassa automaattivaihteisessa awd-legacyssa olla tuo neliveto toteutettu?
Jostain lukenut, ettei se olisi samantyyppinen kuin manuaalivaihteisessa?
Onkohan se kuitenkin jatkuva neliveto nopeudessa kuin nopeudessa, vai kytkeytyykö se viskolukon myötä jossain vaiheessa päälle/pois?

7

1070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • at.subaru

      Kyllä se on "jatkuva" neliveto, mutta etu painotteinen jota sitte rupee jakaa taakse ku etutassu lipee.Toimii kyllä ihan ok. jos kunnossa.

      • cor-leone

        Miten se ilmenee, jos ei ole kunnossa? Itsellä muutaman vuoden kokemus vuosia sitten Hondan CR-V:stä, onko tuo legacyn automaatti verrattavissa siihen? Hondassa ainakin oli isohko viive, ennenkuin takapää tuli mukaan. Entä onko tietoa, mikä vetosuhde siinä on normiajossa ja vastaavasti sitten, kun pito eturenkailta hiipuu? Eroaako käytännössä paljonkin manuaalista, ts. huomaako ajossa selvän eron?


      • at.subaru
        cor-leone kirjoitti:

        Miten se ilmenee, jos ei ole kunnossa? Itsellä muutaman vuoden kokemus vuosia sitten Hondan CR-V:stä, onko tuo legacyn automaatti verrattavissa siihen? Hondassa ainakin oli isohko viive, ennenkuin takapää tuli mukaan. Entä onko tietoa, mikä vetosuhde siinä on normiajossa ja vastaavasti sitten, kun pito eturenkailta hiipuu? Eroaako käytännössä paljonkin manuaalista, ts. huomaako ajossa selvän eron?

        Ilmenee kahella tapaa. Voi heittääntyä umpijumiin eli ei irrota takapään vetoo ollenkaa, jolloin on aika "kivireki" ajettavaks tai sit ei välitä vetoo taakse ollenkaa(yleensä sähkö ongelma). Jos kunnossa niin et huomaa "nelivetosuutta" ollenkaan ennenku vertaat vajaavetoseen.


      • forre
        cor-leone kirjoitti:

        Miten se ilmenee, jos ei ole kunnossa? Itsellä muutaman vuoden kokemus vuosia sitten Hondan CR-V:stä, onko tuo legacyn automaatti verrattavissa siihen? Hondassa ainakin oli isohko viive, ennenkuin takapää tuli mukaan. Entä onko tietoa, mikä vetosuhde siinä on normiajossa ja vastaavasti sitten, kun pito eturenkailta hiipuu? Eroaako käytännössä paljonkin manuaalista, ts. huomaako ajossa selvän eron?

        60/40 on vetosuhde ainakin uudemmissa automaateissa, noista vanhoista ei mulla ole varmuutta, mutta ei sitä voi mitenkään verrata hondan viiveellä toimivaan, ja maximissaankin todella vähän taakse voimaa välittävään "nelivetoon", koska subaru on koko ajan neliveoinen, vedon määrää vain vaihdellaan kun jompi kumpi pää luistaa.


      • audnelkku
        forre kirjoitti:

        60/40 on vetosuhde ainakin uudemmissa automaateissa, noista vanhoista ei mulla ole varmuutta, mutta ei sitä voi mitenkään verrata hondan viiveellä toimivaan, ja maximissaankin todella vähän taakse voimaa välittävään "nelivetoon", koska subaru on koko ajan neliveoinen, vedon määrää vain vaihdellaan kun jompi kumpi pää luistaa.

        Eikös se subaru mainosta symmetristä nelivetoa. Elikkäs 50:50 se on.
        ostat sen audin niin saat loogisemmin käyttäytyvän nelivedon (torsen). Omalla kokemuksella on nämä todettu eikä voisi vähempää kiinnostaa jos joku nyt alkaa vinkumaan että "mun äitin veljen kummilapsen rekassa oli vanhan justyn tekniikka ja se ainakin ajeli sen kanssa kilimanjaron huipulle eikä tuntunu missään" niin ei vois vähempää kiinnostaa.

        Audi ja Subaru on nelivetotekniikoiltaan muihin merkkeihin verraten paljon parempia.
        Mielestäni audissa on parempi tuntuma tiehen.


      • sube
        audnelkku kirjoitti:

        Eikös se subaru mainosta symmetristä nelivetoa. Elikkäs 50:50 se on.
        ostat sen audin niin saat loogisemmin käyttäytyvän nelivedon (torsen). Omalla kokemuksella on nämä todettu eikä voisi vähempää kiinnostaa jos joku nyt alkaa vinkumaan että "mun äitin veljen kummilapsen rekassa oli vanhan justyn tekniikka ja se ainakin ajeli sen kanssa kilimanjaron huipulle eikä tuntunu missään" niin ei vois vähempää kiinnostaa.

        Audi ja Subaru on nelivetotekniikoiltaan muihin merkkeihin verraten paljon parempia.
        Mielestäni audissa on parempi tuntuma tiehen.

        Nyt kyllä vaatii hiukan perusteluja. Eli millä tavalla audin neliveto on loogisemmin käyttäytyvä kuin subarussa.


    • Ainakin Foresterin -99 turbossa oli tuo suhde 50/50 ja viskolukko
      manuaalissa.
      Vuodesta 2006 lähtien tuo suhde oli 60/40 momentin muuntimella
      ja sähköisellä monilevykytkimellä varustettuna, siis automaateissa.

      Olisikohan uudemmissa palattu tuohon 50/50, turboissa ainakin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1025
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      30
      611
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe