Mielikuviako?

Meingott

Missä määrin viime aikaisessa uskonnonopetuskeskustelussa on väärinkäsityksistä tai omista mielikuvista, jotka ovat virheellisiä? Aika kattavassa määrin luultavasti. Ikään kuin opetussuunnitelmien laatijat eivät osaa ottaa huomioon tieteellistä tutkimustakasvatuksesta ja kyseisestä oppinaineesta laatiessaan opetusten sisältöjä. Koulujen uskonnonopetuksen vastustajien argumentit taitavat perustua suurimmaksi osaksi omiin mielikuviin, joista on tehty virhepäätelmiä. Tavoitteet eivät siten ole todellisuudessa mitään neutraalia kasvatusta ajavia, vaan todellisina tavoitteina on puuttua kirkon yhteiskunnalliseen asemaan, sen jäsenmäärän pienentämiseen ja lisätä uskonnonvastaisuutta. Omien oikeiden tavoitteiden saavuttamiseksi on aseeksi otettu koulujen uskonnonopetus, jota vastustetaan virheellisellä propagandalla ja pyritään siihen, että ihmiset uskovat väitteet tosiksi.

Opetushallituksen pääjohtaja tosin on täysin toista mieltä asiasta, ja median kautta välittyi virheellinen tieto ministeri Henna Virkkusen näkemyksestä. Hänhän ei näe syytä muuttaa nykyistä uskonnonopetusta.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/82183.html

Ja kun vanhemmat tai uskonnonopettajien liitto yms. ottavat asiaan kantaa, nämä uskonnonopetusta kannattavat näkemykset kuitataan halventamalla tai pitämällä uskontokuntiin kuulumattomien oikeuksista sellaista meteliä, että niistä tehdään muka kaikkien yhteisiä oikeuksia.

Välistä selvästi, toisinaan, typeryys ruumiillistuu joissakin ateisteissa. Sori vaan.

1

271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskouusi

olen saanut uskontotunneilla. Mutta en saanut minkäälaista hengellistä heräämistä lapsena tai nuorena. Uskonto oli vain yksinkertaisin ja helpoin oppiaine, sillä sai keskiarvon nousemaan mitään tekemättä.
      Mutta se täytyy myöntää, että kun siirryttiin tarinoiden lukemisesta kirkkohistoriaa, olikin jo hiukan vaikeampaa selvitä täysin ilman läksyjen lukua! Ihan kuten yleinen historiakin!
      En ole kuulunut kirkkoon yli 30 vuoteen. Mutta se ei estä minua käymään kirkossa tai muissa hengellisissä tilaisuuksissa. Kolehtiinkin saatan joskus muutaman kolikon antaa.
      Olen tyytyväinen elämääni ilman mitään uskonpakkoa. Ajattelen ihan vapaasti mitä milloinkin, ja siitä huolimatta voin tehdä työtä ja syödä leipää iloisin mielin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      150
      1999
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      308
      1191
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      999
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      898
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      829
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      52
      809
    7. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      756
    8. 71
      754
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      709
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      701
    Aihe