Ellen White oppiaineena

Suomestakin Flink ja kumppanit ovat opiskelleet teologiansa adventismiopistossa Newbold Collegessa Englannissa. Opettelemassa siellä adventismia, eli Ellen Whitea, kuinkas muuten.

10. Critically interacting with the religious-historical issues in Ellen White and Seventh-day Adventism.

BDTS311 Ellen White and Seventh-day Adventism

BDTS311 Ellen White and Seventh-day Adventism (10 credits)
A study of the cultural context in which Seventh-day Adventism originated, significant points in its development, the prophetic office of Ellen White and options facing the contemporary church.

BDTS311 Ellen White and Seventh-day Adventism
http://www.newbold.ac.uk/content/view/414/1369/

Ja kun Ellen Whiten näkyopit ovat kaiken adventismin perustana ja sitä mukaa tuollakin opetettavan adventismiteologian, niin eipä ihme, että se on juurrutettu siellä opiskelleiden luihin ja ytimiin.

Minkähänlaisia ovatkaan oppilaiden keskustelut tentin jälkeen: "kuule mitä sait Ellen Whitesta, mä sain kakkosen", toinen vastaa "voi voi, minä sainkin Ellen Whitestä täydet pisteet"!

14

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+6

      että Timo Flink kävi taas palstalla ja pani vähän asioita järjestykseen. Hän ei yleensä paljon puhu Ellenistä - enemmänkin JEESUKSESTA eroaa aika paljon uskova_1 den jaarituksista.

      • "Säälin sinua Uskova_1."
        Noin kirjoitti joku jolla on korvantaukset vielä niin märät ettei ole voitu nimenantotilaisuutta järjestää.

        "" Timo Flink kävi taas palstalla ja pani vähän asioita järjestykseen.
        Hän ei yleensä paljon puhu Ellenistä ""

        Säälittävä tuntematon sotilas ei ole edes tutustunut Timo Flinkin viesteihin! Hänhän ei muuta panekaan kuin täyttä painoa Elleniin. Esimerkkejä, faktaa väittämäni tueksi:

        1.
        ### ilmoitus, että Jumalan temppeli taivaassa aukeni ja hänen liittonsa arkku näkyi, viittaa taivaallisen pyhäkön kaikkeinpyhimmän avaamiseen vuonna 1844, jolloin Kristus meni sinne suorittamaan sovitustyön viimeistä vaihetta. ###
        2.
        ### Timo Flink 21.10.2009 20:23
        --
        Itse tiedän, miksi uskon tutkivan tuomion olevan raamatullinen
        ja tiedän myös kuinka moni adventistiteologi uskoo samoin ja heitä on aika paljon. ###

        No joo, tuossa ei Ellenin nimeä mainita, koska se on niin pyhä ettei sitä saa turhaan lausua.
        Mutta on Timon vastauksia - jos TAHDOT nähdä - joissa hän sanoo, ettei Ellen ole väärä profeetta ja ettei hän tiedä Ellenin pieleen menneitä profetioita. Sehän jo kertoo kaiken.

        TÄSSÄKÖ JUMALANKUVA, KOLMEPERSOONAINEN? :

        ### Sunnuntain pyhitys on korkein mielen ilmaus
        Katolilaisuuden hyväksymisestä: Näet Jeesus ja Apostolit olivat kuuliaisia JHWH asetuksille. Näet ilmaantuuhan sunnuntai Kristillisyyteen vasta 321 vuoden jälkeen.
        Una-Fortuna22.10.2009 11:56 ###

        ### Pedon merkki "sunnuntai" asetettiin olemaan voimassa siitä lähtien kun merkin antaja oli vahvistanut sen olemaan voimassa kristittyjen pedon merkkipäivänä vuodesta 321 jKr. lähtien jolloin Keisari Konstantinus laati sunnuntailain.
        ylifariseus_1 30.8.2009 11:19 ###

        ### 155. Voisikohan Antti antaa oikean vastauksen
        Sunnuntain Jumalallisuuden puolesta? Oliko Nimroot Jumala Antin mielestä? Hänhän on näet todellionen aurinko kristittyjen Jumala. Minun Raamattuni ei tiedä yhtään mitään aurinko kristityistä. Lauvantai kristityt olivat vielä voimassa aina 321 asti ja heit ...
        Hermanni-itse4.8.2009 12:39 ###

        Eikös kaikissa ole sama nuotti ja sama tarkka sävel? Jos nuo kolme liittyisivät adventtikirkkoon, niin siitäpä
        saisi ainakin yhden käännynnäisen - jolle opettaa sapattikoulussa, ettei suinkaan pedonmerkki tullut
        vuonna 321, vaan hartaasti toivotaan ja rukoillaan että se tulisi lähitulevaisuudessa.
        Ja kun tiedämme että adventismissa 1 pv on 1000 vuotta, niin lähivuosituhansina se ...


      • pedon merkki
        AnttiVKantola kirjoitti:

        "Säälin sinua Uskova_1."
        Noin kirjoitti joku jolla on korvantaukset vielä niin märät ettei ole voitu nimenantotilaisuutta järjestää.

        "" Timo Flink kävi taas palstalla ja pani vähän asioita järjestykseen.
        Hän ei yleensä paljon puhu Ellenistä ""

        Säälittävä tuntematon sotilas ei ole edes tutustunut Timo Flinkin viesteihin! Hänhän ei muuta panekaan kuin täyttä painoa Elleniin. Esimerkkejä, faktaa väittämäni tueksi:

        1.
        ### ilmoitus, että Jumalan temppeli taivaassa aukeni ja hänen liittonsa arkku näkyi, viittaa taivaallisen pyhäkön kaikkeinpyhimmän avaamiseen vuonna 1844, jolloin Kristus meni sinne suorittamaan sovitustyön viimeistä vaihetta. ###
        2.
        ### Timo Flink 21.10.2009 20:23
        --
        Itse tiedän, miksi uskon tutkivan tuomion olevan raamatullinen
        ja tiedän myös kuinka moni adventistiteologi uskoo samoin ja heitä on aika paljon. ###

        No joo, tuossa ei Ellenin nimeä mainita, koska se on niin pyhä ettei sitä saa turhaan lausua.
        Mutta on Timon vastauksia - jos TAHDOT nähdä - joissa hän sanoo, ettei Ellen ole väärä profeetta ja ettei hän tiedä Ellenin pieleen menneitä profetioita. Sehän jo kertoo kaiken.

        TÄSSÄKÖ JUMALANKUVA, KOLMEPERSOONAINEN? :

        ### Sunnuntain pyhitys on korkein mielen ilmaus
        Katolilaisuuden hyväksymisestä: Näet Jeesus ja Apostolit olivat kuuliaisia JHWH asetuksille. Näet ilmaantuuhan sunnuntai Kristillisyyteen vasta 321 vuoden jälkeen.
        Una-Fortuna22.10.2009 11:56 ###

        ### Pedon merkki "sunnuntai" asetettiin olemaan voimassa siitä lähtien kun merkin antaja oli vahvistanut sen olemaan voimassa kristittyjen pedon merkkipäivänä vuodesta 321 jKr. lähtien jolloin Keisari Konstantinus laati sunnuntailain.
        ylifariseus_1 30.8.2009 11:19 ###

        ### 155. Voisikohan Antti antaa oikean vastauksen
        Sunnuntain Jumalallisuuden puolesta? Oliko Nimroot Jumala Antin mielestä? Hänhän on näet todellionen aurinko kristittyjen Jumala. Minun Raamattuni ei tiedä yhtään mitään aurinko kristityistä. Lauvantai kristityt olivat vielä voimassa aina 321 asti ja heit ...
        Hermanni-itse4.8.2009 12:39 ###

        Eikös kaikissa ole sama nuotti ja sama tarkka sävel? Jos nuo kolme liittyisivät adventtikirkkoon, niin siitäpä
        saisi ainakin yhden käännynnäisen - jolle opettaa sapattikoulussa, ettei suinkaan pedonmerkki tullut
        vuonna 321, vaan hartaasti toivotaan ja rukoillaan että se tulisi lähitulevaisuudessa.
        Ja kun tiedämme että adventismissa 1 pv on 1000 vuotta, niin lähivuosituhansina se ...

        vasta tulee se on virheellinen ajattelutapa. Kyllä ylifariseus_1 , Una-Fortuna, Hermanni-itse, ja monet muut adventistit vaikkakin vähemmistönä ymmärtävät, että sunnuntai on ollut pedonmerkkinä jo vuodesta 321 jKr. Jolloin Keisari Konstantinus laati kuuluisan sunnuntai lakinsa. Koskahan sieltä toiselta puolen ääni kuuluu, että nyt, nyt, nyt.
        Ajan loppupuolella peto kiristää otettaan niitä kohtaan jotka eivät sunnuntaita hänen merkkiään kunnioita, ja laatii erilaisia rangaistus lakeja tottelemattomia kohtaan.


    • uskova...

      niinkuin E.White ja veisit Jumalan sanaa ihmisille niikuin hän teki, niin saisit monta tähteä kruunuusi, mutta nyt sinä levität valhe tietoa ja koetat estää Jumalan todellista sanan levittämistä, voimatta kuitenkaan sitä kuolettaa, sillä Jumala on voimallinen viemään sanansa eteenpäin vaikka keräisit koko vihollisen joukot estämään sitä, teet vain itsellesi vahinkoa ei muuta. Säälin sinua Uskova_1.



      • uskova_1 kirjoitti:

        Hups, laitoin vahingossa käännökseeni, mutta tässä alkuperäinen kirjoitukseni uskoon tulemisesta:

        http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/miten-voit-pelastua.html

        !!! Ratkaisun tekeminen:
        Sitten kun olet laskelmasi tehnyt ja toivottavasti päätynyt antamaan elämäsi Jeesukselle, toimi näin
        1. Tunnusta olevasi syntinen ja ansainneesi helvetin ikuisen tulen (Matt 25:41, Joh. 3:36).
        2. Päätä uskoa, että Jeesus on kärsinyt sinulle kuuluvan rangaistuksen ja sen takia sinä olet nyt vapaa huonosta omastatunnosta, synnistä ja tuomiosta (Joh 11:25-26).
        3. Anna koko loppuelämäsi Jumalan käyttöön ehdoitta, maksoi mitä maksoi (Mark 8:34-38). !!!

        Ilmestyskirjan kirjoittaja - tiedättehän tuon Raamatun viimeisen kirjan? - kirjoittaa näin tälle ajalle:

        Joh. 6:50
        Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole.

        Joh. 6:51
        Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää." [Hepr. 10:10]

        Joh. 6:53
        Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää.

        Joh. 6:54
        Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.

        Joh. 6:56
        Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.

        Uskovaisuus ei ole järjellistä päättelyä vain, vaan täytyy sisäistää Jeesus tosiaan Jumalan uhrikaritsana
        kelvottomuutemme tähden, Isän hyväksymänä riittävänä uhrina kertakaikkisesti.


    • "Related material:
      The Ellen G White Centre Europe at Newbold College contains copies of all letters and manuscripts of Ellen G White and her 4,600 published articles. It also contains other resources on the history and development of the Seventh-day Adventist Church, including periodicals, correspondence and photographs, and The missionary worker on CDROM." http://www.mundus.ac.uk/cgi-bin/search?coll_id=1245&inst_id=41&keyword=Asia

      Ja sielläkin on Ellen White-keskus. 4600 kappaletta Ellenin julkaistuja artikkeleita sun muuta Ellen-kamaa.

      • uskova...

        sinulle se on kamaa, koska sinulla ei ole Herran Henkeä,vaan sinua johtaa pääpettäjän henki, totta kai se sanoo sinulle että kaikki on valhetta mikä on totta ja tosi on valhetta sehän on hänen tehtävänsä johtaa ihmisiä pois Jumalan todellisesta sanasta, nyt se on sinut niin lumonnut valtaansa ettet voi eroittaa totuutta valheesta.


      • uskova... kirjoitti:

        sinulle se on kamaa, koska sinulla ei ole Herran Henkeä,vaan sinua johtaa pääpettäjän henki, totta kai se sanoo sinulle että kaikki on valhetta mikä on totta ja tosi on valhetta sehän on hänen tehtävänsä johtaa ihmisiä pois Jumalan todellisesta sanasta, nyt se on sinut niin lumonnut valtaansa ettet voi eroittaa totuutta valheesta.

        Olet tottavie päässyt Jumalan ahjoon muovailtavaksi tai jaloksi astiaksi jalostettavaksi. Kulta puhdistetaan.
        Vain herätysken tilassa nousee tunteet noin pintaan. Jumala kyllä osaa takoa kuonat pois ,kun aika on.

        "sinulla ei ole Herran Henkeä," - tiedät että Herran Henki puhuttelee nyt sinua, eikä niinkään Riitta
        "ettet voi eroittaa totuutta valheesta." - tiedät että Riitta julistaa aitoa evankeliumia

        Melkein kadehdin sinau, sillä minun mieleeni nousee ajoittain huolestuttaen tämä sana:

        Ilm. 3:15
        Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!

        Ilm. 3:16
        Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.

        Jos Jumala ei vaikuta meissä vastaanottavaa mieltä niin ei sitten mikään.


      • alex-kasi

        Suuri taistelu kirjan ja täytyy - näin ei-adventistinakin - tunnustaa että Ellen otti erittäin hyvin esiin paljon sellaista mistä tänään - 100 vuotta myöhemmin - puhutaan vähän kaikkialla. Olen hämmästynyt kuinka epäoikeudenmukaisia kirjoituksesi ovat kun kirjoittelet parjauksiasi hänestä. Olen nähnyt näitä kirjoituksiasi nyt muutaman vuoden ja en muista, että olisit kirjoittanut mitään positiivista hänestä vaikka olet varmasti kirjoitellut tuhansia parjauskirjoituksiasi Ellen G Whiten todellisista ja keksityistä (varjo) puolista. Siksi ei kirjoittelusio ole uskottavaa kenellekään, koska otat esiin vain yhden puolen hänen kirjoituksistaan. Olet kuin mikäkin "Jävulens advokat" jonka tarkoituksena on enemmän tuomita kuin puhua totta.. Vetoat juryyn (Antti ja kumppanit) ja teet kaikkesi saadaksesi puheesis näyttämään todelta..


      • alex-kasi kirjoitti:

        Suuri taistelu kirjan ja täytyy - näin ei-adventistinakin - tunnustaa että Ellen otti erittäin hyvin esiin paljon sellaista mistä tänään - 100 vuotta myöhemmin - puhutaan vähän kaikkialla. Olen hämmästynyt kuinka epäoikeudenmukaisia kirjoituksesi ovat kun kirjoittelet parjauksiasi hänestä. Olen nähnyt näitä kirjoituksiasi nyt muutaman vuoden ja en muista, että olisit kirjoittanut mitään positiivista hänestä vaikka olet varmasti kirjoitellut tuhansia parjauskirjoituksiasi Ellen G Whiten todellisista ja keksityistä (varjo) puolista. Siksi ei kirjoittelusio ole uskottavaa kenellekään, koska otat esiin vain yhden puolen hänen kirjoituksistaan. Olet kuin mikäkin "Jävulens advokat" jonka tarkoituksena on enemmän tuomita kuin puhua totta.. Vetoat juryyn (Antti ja kumppanit) ja teet kaikkesi saadaksesi puheesis näyttämään todelta..

        >>ja teet kaikkesi saadaksesi puheesis näyttämään todelta.>>

        Uskova_1 kirjoituksia lukiessa ei voi olla huomaamatta ne EGW:n kirja viitteet ja lähteet todisteena. Oletko kenties huomannut tätä tärkeää seikka koskaan???

        Teet aikamoisen kuperkeikan väittäessäsi uskova _1 keksineen omiaan EGW:ta koskien.
        Etkai aio olla kiistämässä sitä, mitä EGW todella kirjoitti. Mieti ensin, mitä kirjoitat, koska edestäsi ne samat kirjoitukset vielä löydät itse tutkien.


      • alex-kasi
        Utulila kirjoitti:

        >>ja teet kaikkesi saadaksesi puheesis näyttämään todelta.>>

        Uskova_1 kirjoituksia lukiessa ei voi olla huomaamatta ne EGW:n kirja viitteet ja lähteet todisteena. Oletko kenties huomannut tätä tärkeää seikka koskaan???

        Teet aikamoisen kuperkeikan väittäessäsi uskova _1 keksineen omiaan EGW:ta koskien.
        Etkai aio olla kiistämässä sitä, mitä EGW todella kirjoitti. Mieti ensin, mitä kirjoitat, koska edestäsi ne samat kirjoitukset vielä löydät itse tutkien.

        mitä kirjoitin ja ottanut kantaa siihen - niin voisi vaikka vastata.


      • Tuomar seisoo ovell'
        Utulila kirjoitti:

        >>ja teet kaikkesi saadaksesi puheesis näyttämään todelta.>>

        Uskova_1 kirjoituksia lukiessa ei voi olla huomaamatta ne EGW:n kirja viitteet ja lähteet todisteena. Oletko kenties huomannut tätä tärkeää seikka koskaan???

        Teet aikamoisen kuperkeikan väittäessäsi uskova _1 keksineen omiaan EGW:ta koskien.
        Etkai aio olla kiistämässä sitä, mitä EGW todella kirjoitti. Mieti ensin, mitä kirjoitat, koska edestäsi ne samat kirjoitukset vielä löydät itse tutkien.

        "Teet aikamoisen kuperkeikan väittäessäsi uskova _1 keksineen omiaan EGW:ta koskien."

        Niin valitettavan surullinen on alexin sieluntila. Vaikea uskoa että hän uskoisi olevan olemassa ramahtavan,
        mutta toisaalta totuutta salatuimpaan saakka vaativa Jumala. Sillä ei alex riskeeraisi hölmöilemällä tieten
        tahtoen, jso tietäisi että Jumala todella on olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      1983
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      254
      1687
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      248
      1610
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1574
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1428
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      28
      1341
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1197
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1182
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1173
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      39
      1061
    Aihe