Rehellisyydestä parisuhteessa, Senior Edition

uk-ko

Hapuileva keskustelunavaus...

Törmäsin äskettäin omaan rajallisuuteni tässä rehellisyysasiassa: en osaa olla 100 % rehellinen. Kyse ei ole siitä, että valehtelisin. Kyse on siitä, että kusetan, ensin itseäni ajattelemalla asiat omalta kannaltani parhain päin ja sen jälkeen puhumalla ne asiat eteenpäin tässä kauniiksi ajatellussa muodossa. Sitä kai sanotaan älylliseksi epärehellisyydeksi?
Mulla on nainen, joka osaa olla 100 % rehellinen sekä itselleen, että sen kautta muille. Tämä on aiheuttanut kitkaa välillemme, koska hän kokee minut epärehelliseksi: en puhu kaikkia asioita JUURI NIIN KUIN NE OVAT. Kunnioitan aivan mahdottomasti hänen kykyään ja missiotaan täydelliseen rehellisyyteen, pelkään vain että oma kaunisteleva mieleni ei tule yltämään samalle tasolle, vaikka asetankin sen ihanteekseni.

Jossain keskusteluissa on nähty myös sellainen näkemys, että valkoiset valheet ovat parisuhteen koossapitävä voima.

Mitenkäs te ajattelette asiasta? Itse ajattelen niin, että valkoiset valheet VOIVAT olla koossapitävä voima - mutta se edellyttää, että molemmat osapuolet ovat asiasta samoilla linjoilla, eli yhteisellä sopimuksella ihan kaikkea ei kerrota ja molemmat hyväksyvät sen. Tällainen parisuhdestrategia lähtee siitä, että molemmilla on yksityiselämää, joka ei toiselle kuulu (en tarkoita pettämistä tms, pikemminkin ajatuksia, tunteita jne). Pienet vilpit tasoittavat arkea: ei loukata toista asioilla, jotka loukkaavat, vaikka ne "eivät ole tärkeitä".

100 % rehellisyys parisuhteessa on paha haaste. Se edellyttää ensiksikin täyttä rehellisyyttä itselle, kaikissa asioissa. Sitten se edellyttää rohkeutta seistä AINA ajatustensa ja tunteidensa takana, vaikka se olisi poliittisesti ja sosiaalisesti tyhmääkin. Paljon kipeitä keskusteluja luvassa. Toisaalta, 100 % rehellisyys toteutuessaan on aika huikaiseva visio: voit olla JUURI SITÄ MITÄ OLET toisen ihmisen edessä. Eikö se ole oikeastaan rakkauden perimmäinen tavoite: tulla hyväksytyksi juuri sellaisena kuin on?

Kysyn teiltä, kumpaa kannatatte ihanteena: pientä siloittelua, vai raastavaa rehellisyyttä?
Ja sitten toinen kysymys: kumman mukaan toimitte?

Itse ajattelen, että naiseni kyky olla 100% rehellinen kaikissa asioissa vastaa ihannettani ja pyrin siihen, mutta tosielämässä sorrun kuitenkin kaunistelemaan itseäni ja tekojani. Opin edelleen uutta itsestäni.

101

1050

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30 v aviossa

parisuhteessa pieniä salaisuuksia, ei välttämättä valheita, mutta jokaisella pitää olla jotain
      omaakin. Ei kaikkea tarvitse kumppanille kertoa.
      Tarvittaessa siis pientä siloittelua.

• vuodet ..

meilläkin. Olen, vaimo, olevinani perirehellinen, alussa epäilin kaikkea mahdollisista. Nyt jälkeenpäin olen tulkinnut sen silloiseksi epävarmuudeksi.

Kun ollaan nyt näin pitkään oltu onnekkaasti kimpassa, en enää utele enkä tenttaa, luotan.

.

• 30 v aviossa
        vuodet .. kirjoitti:

meilläkin. Olen, vaimo, olevinani perirehellinen, alussa epäilin kaikkea mahdollisista. Nyt jälkeenpäin olen tulkinnut sen silloiseksi epävarmuudeksi.

Kun ollaan nyt näin pitkään oltu onnekkaasti kimpassa, en enää utele enkä tenttaa, luotan.

.

koskaan epäillytkään, mutta kuitenkin on ihan kiva pitää joitain
        juttuja omanaan.
        Ei toisen tarvitse olla kuin avoin kirja.

• sekin ..
        30 v aviossa kirjoitti:

koskaan epäillytkään, mutta kuitenkin on ihan kiva pitää joitain
        juttuja omanaan.
        Ei toisen tarvitse olla kuin avoin kirja.

oli vähän eri juttu. Mies oli iäkkäitten vanhempien ainokainen, aina epäilty ja vartioitu, ovelana teki kaikkea mitä muutkin, mutta joutui luovimaan.
        Kauan meni, että sain kasvatettua itsestäni paremman ihmisen.
        Meni niin vaikeaksi, ettei taida saada tolkkua. :/
        .

• uk-ko

Mun mielipide on se, että kyllä se toinen saa mieluusti olla avoin kirja. En tiedä mitä lisäarvoa saisin siitä, että jompikumpi piilottelee mitään.

Mitä juttuja on kiva pitää ominaan?

En arvostele, kun ei ole varaakaan niin tehdä. Mietin kuitenkin: mitä se oma oma sitten on, mitä pitää olla?

• t.l.
        uk-ko kirjoitti:

Mun mielipide on se, että kyllä se toinen saa mieluusti olla avoin kirja. En tiedä mitä lisäarvoa saisin siitä, että jompikumpi piilottelee mitään.

Mitä juttuja on kiva pitää ominaan?

En arvostele, kun ei ole varaakaan niin tehdä. Mietin kuitenkin: mitä se oma oma sitten on, mitä pitää olla?

Se on työkaverit, oma hyvä ystävätär ja hänen kanssaan jutut, omat menot kuten kaupungilla käynti ym vatsaavat ja tietysti ne omat harrastukset ja niiden kautta ihmissuhteet, omanlaisensa. Eihän niitä nyt kaikkia toiselle kerrota en mä ainakaan, enkä olisi jaksanu kumppaniltakaan niitä kuunnella enkä kyllä koskaan tentannutkaan, (tosin olihan niitäkin joita olisi voinut tentata, onneksi en sitä tehny).

Mä vastasin sulle, kun täs koneella ny oon yömyöhään, vaikka et multa tuota kysynytkään :)

• 30 v aviossa
        t.l. kirjoitti:

Se on työkaverit, oma hyvä ystävätär ja hänen kanssaan jutut, omat menot kuten kaupungilla käynti ym vatsaavat ja tietysti ne omat harrastukset ja niiden kautta ihmissuhteet, omanlaisensa. Eihän niitä nyt kaikkia toiselle kerrota en mä ainakaan, enkä olisi jaksanu kumppaniltakaan niitä kuunnella enkä kyllä koskaan tentannutkaan, (tosin olihan niitäkin joita olisi voinut tentata, onneksi en sitä tehny).

Mä vastasin sulle, kun täs koneella ny oon yömyöhään, vaikka et multa tuota kysynytkään :)

olisin vastannut itsekin, mikäli olisin paikalla ollut, kiitos että teit sen puolestani.

Kyllä minä haluan pitää jotain ihan itselläni ja sallin sen toisellekin.
        Kun on rakkautta ja uskollisuutta, ei niissä omissa jutuissa ole mitään vaaraa.

• Heikunkeikku

Nyt olen lähdössä pienelle kävelylenkille, päätäni jyskyttää ja toivon, että menisi pääkipu pois raikkaassa ulkoilmassa.
      Tulin konetta sulkemaan ja tottahan toki tulin lukaisemaan uusia aloituksia. Harmillista, kun oon usein pois, kun täällä kehkeytyy mielenkiintoisia keskusteluja ja sitten, kun itselläni on kauhia inspis keskustella, niin pastalla on hyvin vähän ihmisiä.
      Jos pääkipu tästä tokenee, niin saattanen palata palstalle.

Teit kysymyksen, että kumpaa kannatatte ihanteena: pientä siloittelua, vai raastavaa rehellisyyttä?
      Vastaan tähän, että kannatan rehellisyyttä. En käyttäisi sanaa Raastavaa, vaan Helpottavaa rehellisyyttä.

• uk-ko

Kysymys on tietysti juuri siitä, että rehellisyyden hetkellä täytyy päättää, kummasta on kysymys.

• ak-ka
        uk-ko kirjoitti:

Kysymys on tietysti juuri siitä, että rehellisyyden hetkellä täytyy päättää, kummasta on kysymys.

Raastavaa JA Helpottavaa, sitähän tää koko Elämä on. Vai mitä?
        On sulla aikamoinen ongelma. Kysy siltä naiselta. Ihan rehellisesti.
        Sammakoita hyppii jokìkisen kuolevaisen suusta. Uskotko?

• Enkeli-trio

valkossii valhei : )

Eiks se rakkauski ol LUMIVALKONE ?

• uk-ko

on lumivakoilnen - mutta millä ehdoilla?

Tää ei ole mikään huuhteluaine-gallup - tai sitten on, riippuen vastaajasta

• Rakkaus on....
        uk-ko kirjoitti:

on lumivakoilnen - mutta millä ehdoilla?

Tää ei ole mikään huuhteluaine-gallup - tai sitten on, riippuen vastaajasta

huuhtelu-aine-gallup liittyy ?

Kaunis laulu , se " Rakkaus on lumivalkoinen "

• uk-ko
        Rakkaus on.... kirjoitti:

huuhtelu-aine-gallup liittyy ?

Kaunis laulu , se " Rakkaus on lumivalkoinen "

ei liity asiaan mitenkään, mutta vastauksesi oli niin moniselitteinen, että yksitotisena miehenä en ymmärtänyt sitä. Meni arvailuiksi ja lumivalkoisesta tuli vaan mieleen huuhteluaine...

• Rakkaus on ...
        uk-ko kirjoitti:

ei liity asiaan mitenkään, mutta vastauksesi oli niin moniselitteinen, että yksitotisena miehenä en ymmärtänyt sitä. Meni arvailuiksi ja lumivalkoisesta tuli vaan mieleen huuhteluaine...

että eri asiat tuovat " eri asioita "
        meille mieleen.
        Pst. Käytän aina vaaleanpunaista huuhtelu-ainetta.
        Siitä ei tule yhtään rakkaus mieleen.
        Eikä tosin mikään gallupkaan :)

• tässä:
      "Eikö se ole oikeastaan rakkauden perimmäinen tavoite: tulla hyväksytyksi juuri sellaisena kuin on?"

Mutta sen pitäisi toteutua molempiin suuntiin, eli että ystäväsi hyväksyy Sinutkin sellaisena kuin olet..

Tosin en tiedä miksi haluat siloitella, ja mitä - minkälaisia asioita siihen kätkeytyy.

• t.l.

Törmäsin mennä vuonna mieshenkilöön, joka useassa otteessa puhui kuinka tulee olla rehellinen. Jostakin syystä kummeksuin tuota painotusta hänen puheissaan.
      En tiedä, mutta itsestäni tuntuu, siis tuntuu, mitä enemmän painotetaan sanaa "rehellisyys" sitä enemmän sanoja on epärehellinen. Näin minusta tuntuu. Nimittäin se "rehellisyys" tuli myöhemmin esille ja surinko, enhän toki, nauratti, kun olin aavistanut jotakin. Joten ei sitä rehellisyyttä pidä mainostaa henkeen ja vereen jos itte ei puheissaankaan sitä ole.

Muutoin en nyt osaa tuohon kysymykseesi vastata, jokaine on semmoinen kun on ja elää parhain päin elämäsnä juuri niin ettei loukkaa toista ainakaan tahallisesti.

• t.l.

Äitini painotti minulle avioliittoon mennessäni ettei hyvällekään miehelle pidä kaikkia kertoa. No sitä moneen kertaan pähkäilin mitä se äitee ny tollasta sanoo, mut kyllä se selvis kolmenkymmenen kolmen vuoden aikana.

• t.l. kirjoitti:

Äitini painotti minulle avioliittoon mennessäni ettei hyvällekään miehelle pidä kaikkia kertoa. No sitä moneen kertaan pähkäilin mitä se äitee ny tollasta sanoo, mut kyllä se selvis kolmenkymmenen kolmen vuoden aikana.

"Puhkaise hyvältä mieheltä yksi silmä, mutta pahalta molemmat".

Tarkoitti suunilleen samaa..

• rutinamuna
        Pirrejuupas kirjoitti:

"Puhkaise hyvältä mieheltä yksi silmä, mutta pahalta molemmat".

Tarkoitti suunilleen samaa..

Rehellinen toki on hyvä olla,mut kun sanat ei tavoita,eikä jaksa selittää jotain yksinkertaista asiaa taas alusta,on helpompi kertoa"valkoinen "valhe!

• ----

Ite olen niin kehno valehtelemaan, että en edes yritä. Asiasta on ollut valtavasti kaikenlaisia vaikeuksia. Kun likipitäen kaikki ihmiset puhuvat paskaa, ja olettavat automaattisesti muittenkin tekevän samaa...

Ja toisekseen, liika rehellisyys on ilmeisesti vähän tyhmääkin. En nyt viitsi selittää esimerkkejä, mutta pirun monelta harmilta olisi säästynyt kun olisi vaan ollut huonomuistinen tahi muistellut mustaa valkoiseksi.

Jotkut osaa, mä en.

Siitä oikeastaan kai kyse. Valehtelu ja sensellainen on yleinen tapa hoitaa asioita. Asiassa on tympeintä se, että itse kun koittaa pelata avoimilla korteilla, melkein aina tulee jotenkin pökkäytetyksi sen takia, että ite koittaa luottaa muihin ihmisiin. Joop, autonvaihto on kai hevoskaupan jälkeen tyypillisin tilanne, missä ihminen tulee huijatuksi.

Kun asiassa on sellainen puoli. Mun mielestä valehtelemista on se, kun ei kerro jotain asiaa. Siis hiljaa oleminen. Osaan toki kiinnittää oikeinkin hyvin huomiota niihin asioihin mistä ei puhuta ääneen. Sen takia kuitenkin on aina jotenkin alakynnessä kaikessa. Mä kerron jos on jotain kerrottavaa mun mielestä, asiathan kaiken ratkaisee. Yleensä mulle sitten selviää koko todellisuus vasta vuosienkin päästä. Selviää kyllä aina. Mutta tilanteen ollessa päällä olisin monestikkin tehnyt erilaisen päätöksen, jos olisin tiennyt kaikki faktat.

Omituiseksi jutun tekee se, että totaalitolvanat pettää mua. Mä kun uskon, jos mulle jotain sanotaan. Ja ite pelaan avoimilla korteilla aina. Epäilyttää monesti. Se on sellainen hymy ihmisen silmissä, kun se puhuu paskaa. Mutta uskottavahan se on, jos mies jotain sanoo... Shit.

Naisiin ei voi pieni poikanen luottaa. Se on nähty aina. Kyykäärmeitä ne on. Vaikka kuinka on rehdin tuntuinen typykkä, sillä on "salaisuuksia". Ne kyllä selviävät aikanaan, mutta liian myöhään. Älä ikinä luota naiseen. Mies voi joskus olla rehtikin, nainen ei koskaan.

Tää on iso aihe, ei tätä saa nyt purettua. Ihmisen rehellisyyskäsite on järkyttävän venyvä. Valitettavasti.

=DW=

• ak-ka

Ilman perusteluja? Katkaisit eli lopetit keskustelun aiheesta, johon ei voi/saa vastata? Se taitaa ollakin sun mu-tu
        juttusiko?!

"Hyvää päivää kirvesvartta!" (eiku yötä :)

• -
        ak-ka kirjoitti:

Ilman perusteluja? Katkaisit eli lopetit keskustelun aiheesta, johon ei voi/saa vastata? Se taitaa ollakin sun mu-tu
        juttusiko?!

"Hyvää päivää kirvesvartta!" (eiku yötä :)

Tuo oli sitten rehellinen mielipiteesi aloitukseen???

=DW=

• hymysuussa
        - kirjoitti:

Tuo oli sitten rehellinen mielipiteesi aloitukseen???

=DW=

Olen aloituksen kanssa jokseenkin samaamieltä.
        Luulen olevani rehellinen, mutta "väistelen" minulle ikäviä henk.koht. juttuja.
        Niitä kun vaan on nyt liikaa kaatunut mun kontolleni.Opettelen elämistä aivan uudessa tilanteessa.
        Sanoisinko vähän hukassa. On kai pidetty "niinku kukkaakämmenellä" ja tulipa tässä kiukuteltua.

t. rehellinen, mutta myös kiukkuinen :D

• uk-ko

rehellisyyskäsitys on hyvä ilmaisu. Olen oppinut että mun rehellisyyskäsitykseni on venyvämpi kuin naiseni rehellisyyskäsitys. Hävettää. Olenhan pitänyt itseäni rehellisenä, oikein on kilpi kiiltänyt. Ja sitten tulee joku ja osoittaa rumaa tahraa, ei kilvessäni vaan otsassani.

Puhut vissiin enemmän yleisestä rehellisyydestä kuin parisuhderehellisyydestä. Kylää se taitaa olla kuten sanot, että "likipitäen kaikki ihmiset puhuvat paskaa, ja olettavat automaattisesti muittenkin tekevän samaa" Työelämässä ja kaupankäynnissä sitä kutsutaan neuvottelemiseksi.

• -------
        uk-ko kirjoitti:

rehellisyyskäsitys on hyvä ilmaisu. Olen oppinut että mun rehellisyyskäsitykseni on venyvämpi kuin naiseni rehellisyyskäsitys. Hävettää. Olenhan pitänyt itseäni rehellisenä, oikein on kilpi kiiltänyt. Ja sitten tulee joku ja osoittaa rumaa tahraa, ei kilvessäni vaan otsassani.

Puhut vissiin enemmän yleisestä rehellisyydestä kuin parisuhderehellisyydestä. Kylää se taitaa olla kuten sanot, että "likipitäen kaikki ihmiset puhuvat paskaa, ja olettavat automaattisesti muittenkin tekevän samaa" Työelämässä ja kaupankäynnissä sitä kutsutaan neuvottelemiseksi.

Noin parisuhteen kannalta asia on vaikea vanhemmiten. Kaikilla on luunrankoja kaapissa. Kiintoisa keskustelu voisi tulla vaqikkapa jos puolisko kertoisi joskus nuorena olleensa Amsterdamissa myymässä hanuria opiskeluaikoinaan. Olisihan se toki rehellistä, mutta voisipi herättää mielenkiintoisia epäilyksiä monenmoisista asioista. Siis tollasta juttua ei oikein voi kukaan kertoa kenellekkään. Ja se nyt sitten se kertomattomuus on periaatteessa valehtelua. "Jalat ristissä tässä aina ollaan oltu".

Jos sua on losautettu lekalla otsaan, sitä sattuu. Niin ja tietenkin otsaankin sattuu. Mutta mitähän asiaa silläkin hyökkäyksellä peiteltiin...

Mun mielestä ihminen ei voi luottaa kuin itseensä. Ja jos ei kovasti valehtele itselleen, tietää ehkä vähän itsestään. Muut ihmiset onkin sitten asia erikseen.

=DW=

• MomeNt

sun jutussa, minullakin oletusarvona että ihminen puhuu totta ja sanaan voi luottaa. Itse luonnonlapsena en osaa valehdella ja luotan toisiin. Joten ihanteellinen höpläytettävä olen ollut, ihmeissäni vaan siitä, että eikö ihmisillä ole omatuntoa joka kolkuttaa, kun huijaat toista? Mutta, eipä ongelma ole minun, luotan edelleen kunnes toisin todistetaan.

• Tähän ikään eläneenä en usko kenenkään ihmisen 100 %:seen rehellisyyteen. Kun rakastelet naisesi kanssa oletko 100-varma, että hän ei petä sinua seksifantasioissaan ; )))

• sen on

väliä? Pitää iloita siitä, mitä saa, eikä vain harmitella, mitä ilman jää? ;)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

• sen on kirjoitti:

väliä? Pitää iloita siitä, mitä saa, eikä vain harmitella, mitä ilman jää? ;)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Kysyin aloittajan mielipidettä sillä luin ketjun läpi, luitko sinä koska vastauksesi ei ollut looginen?

• uk-ko

100 % varma asiasta. Hyvä vastaus. Toinen puoli rehellisyydestä onkin luottamuksessa. En voisi kuvitellakaan että naiseni tekisi jotain noin pöyristyttävää :-o

Onko 100% rehellisyys 50 % rehellisyyttä ja 50 % luottamista?

• uk-ko kirjoitti:

100 % varma asiasta. Hyvä vastaus. Toinen puoli rehellisyydestä onkin luottamuksessa. En voisi kuvitellakaan että naiseni tekisi jotain noin pöyristyttävää :-o

Onko 100% rehellisyys 50 % rehellisyyttä ja 50 % luottamista?

Sinulla siis jää vain kuvittelun piikkiin naisesi 100% rehellisyyden arviointi ; ))) Olen rouva suorasuu ja itse pidän itseäni aikas rehellisenä. Kun siitä rehellisyydestä on saanut tarpeeksi turpiin noin kuvainnollisesti niin elämä opettaa luotaamaan muunnettua softia totuutta. Muunnetulla totuudella on se hyvä puoli, että se ei loukkaa kun sen tekee taidolla.

Ymmärsin, että kysymyksesi oli kuitenkin laajempialainen kuin vain pettäminen fyysisesti. Psyykkinen pettäminen voi olla myös itsepetosta koska siten henkilö uskoo olevansa rehellinen muillekin pettäessään itseään. Tässähän lienee kysymys sinunkin uskossa naiseesi. Rajanveto rehellisyydestä psyyken puolella on veteen piirretty viiva.

Mielestäni luottamus on yksi tärkeimmistä suhdetta ylläpitävistä peruspilareista.

• Pirre*

kerroit joskus täällä, että profiilisivusi täytyi sulkea naisystäväsi "epäluuloisuuden" takia...väistämättä tulee mieleen ajatus että olisiko hän "hieman" mustasukkaisuuteen taipuvainen, joka ilmenee absoluuttisen rehellisyyden "vaatimuksena" toiselta- , mutta olen sitä mieltä ettei tälläiselle ihmiselle loppujen lopuksi riitä mikään..vaatimuksena on viimein ettei toisella saa olla omia päänsisäisiä ajatuksiakaan...

• uk-ko

on tietysti selityksensä, kuten sinä huomasit. Olet oikeilla jäljillä.

Rehellisyydellä on kaksi puolta: se voi sisältää rehellisyyttä vaativaa kuulustelua ja kyttäämistä, mutta se voi olla myös vapauttavaa ja lähentävää. Kyse on näkökulmasta. Onnekseni olen itse myös sitä mieltä, että 100 % on hyvä asia, joten en koe asiaa ahdistavana. Jos olisin muuta mieltä, olisimme ongelmissa.

Hänellä on siis historiansa, joka selttää tuon 100 % vaatimuksen. Mulla ei samaa historiaa ole, joten mulle sana rehellisyys on venyvämpi, 95 % on ihan hyvä tulos...

• Katriina*

En tiedä mitä muuta sanoa, olin niin hämmästynyt tästä harvinaisesta kokemuksesta.

"Totuuden puhujalla ei ole yösijaa", sanotaan sananlaskussa.
      Totuuden "torvi" kertonee tai vihjannee samaan suuntaan.

Armollisuus itseä ja toista kohtaan on aina paikallaan.
      En silti kannata salaisuuksia avioliitossa, kyllä ne "syövät" suhdetta,
      mutta niinkuin itsekin tunnuit tarkoittavan, kohteliaisuutta ja hienotunteisuutta aina tarvitaan. Mielestäni.

.

• Aviomies.

että vaimollani on ollut Amsterdamissa pitkäaikainen "ammatti" ja oikein kutsumuksesta
        en olisi hänen kanssaa naimisii mennytkään.

Salaisuus tappoi jotain minussa.

• HTZA

ja kummallinen aloitus mieheltä.
      Luin kuitenkin kaiken läpi.

Tällainen pohdiskelu ei kyllä ole miesten juttuja.
      Naisten kahvi/leivos- juttuihin vain.
      Aikuinen mies pyrkii pukille aina, tavalla tai toisella.
      Ja jos sattuu oikein naimaan papin kera niin siitä alkavat valkoiset ja muunkin väriset valheet.
      Ja ei se miesten yksinoikeus ole.
      Parisuhde sisältää aina valheita.
      Ei tarvitse kuin eksyä vanhaan kantakapakkaan ja istua samaan pöytään kun kaverit, naispuolisetkin, niin kukas sitä kotona kertomaan. Mitä järkeä on kertoa kuinka entiset flammat kyselivät miten uusi nuorikko on, parempi kun me vai?

Tällaiset pohdiskelut sopii jättää vain naisille.
      Jos oikein ahdistaa, aloita salibandy ja hikoile murheesi pois.

• Tosi raskasta luettavaa ja rehellisyyden nimissä voin sanoa, etten jaksanut lukea ihan loppuun saakka. Tykkään myös kevyemmistä aiheista.

• Kovin olet saanut "miehisen" kasvatuksen. Ilmeisesti sinulle on iskostettu päähäsi "mies ei itke". Ikävä kyllä näitä samanlaisen kasvatuksen saaneita yksin jääneitä miehiä on paljon. Hekin itkevät, mutta salaa. Itsepetosta kaikki tyyni.

Parisuhde pitää sisällään avoimia keskusteluja ja kompromisseja. Olemme sen ikäisiä, että meillä kaikilla on menneisyys ja jokaisella on asioita joita ei halua paljastaa kenellekään. Ne voivat olla harmittomia muille, mutta ne ovat kantajansa tabuja. Jos tällä iällä pystyyn kyhätty parisuhde hajoaa menneisyyteen ei kannata osoittaa sormella vastakkaisen puolison petollisuutta, eihän se kuulu tähän päivään tähän liittoon. Tänään eletään tätä päivää ja tätä suhdetta ja se onnistuu jos luotamme yhteiseen tulevaisuuteen ja toisiimme.

• if if

Luulin, että pyrit kivelle..

• HTZA
        korpikirjailija kirjoitti:

Kovin olet saanut "miehisen" kasvatuksen. Ilmeisesti sinulle on iskostettu päähäsi "mies ei itke". Ikävä kyllä näitä samanlaisen kasvatuksen saaneita yksin jääneitä miehiä on paljon. Hekin itkevät, mutta salaa. Itsepetosta kaikki tyyni.

Parisuhde pitää sisällään avoimia keskusteluja ja kompromisseja. Olemme sen ikäisiä, että meillä kaikilla on menneisyys ja jokaisella on asioita joita ei halua paljastaa kenellekään. Ne voivat olla harmittomia muille, mutta ne ovat kantajansa tabuja. Jos tällä iällä pystyyn kyhätty parisuhde hajoaa menneisyyteen ei kannata osoittaa sormella vastakkaisen puolison petollisuutta, eihän se kuulu tähän päivään tähän liittoon. Tänään eletään tätä päivää ja tätä suhdetta ja se onnistuu jos luotamme yhteiseen tulevaisuuteen ja toisiimme.

ja naisiin on minulle äitini opettanut. Voi olla että nälkäkin pakotti suuntautumaan tisseihin.
        Äiti rahoitti toisen moponi, faija kun oli pannut liikaa fyrkkaa viinaan.
        500 rintamamiestalon yhdyskunta oli aika miehinen, ilmapiiriltään, kyllä sitä "sotasankareiden" mukaan mentiin, harva meistä pojista innostui, jos mutsi sanoi tilanneensa Helsingistä jotain petuniaa tai syreeniä, sellaisia jotka on tuotu jostain Ruotsista, ja jota ei Suomessa ole ennen ollut.
        Kylään tuli sitten, jokunen sata Valkjärveläistä evakkoa, ja uutena ihmeenä tuli Karjalanpiirakat, ja kaikkihan sen tietää miltä ne näyttävät. Kumma että eivät tehneet niitä vihneineen.

• HTZA
        if if kirjoitti:

Luulin, että pyrit kivelle..

Eläkeajat ovat lähellä, ja rahaa on.
        Jos ei muuta niin ostan kasan Betonilaattoja ja istun niillä.
        Langaton läppäri vielä, niin siinä on hyvä näpytellä alan ihmisille.
        :)

• uk-ko

meni sitten rehellisyyden lisäksi miehisyyskin, kun tämmösen aloituksen menin väsäämään... yritän seuraavaksi keksiä jotain kevyempää, joka ei ole teille miehille liian raskasta.

• Että jokainen taplatkoon tyylillään ja että omia tapojani en tyrkytä.

Tarkoitan, että etsiköön jokainen itse omat selviytymiskeinonsa.

• niin matalaa tasoa,

ettei ole tehnyt mieli sekaan pyrkiä.
        Vuosia.
        Olen väliin vilkaissut ja saman tien lähtenyt.

Voihan jättää lukematta, jos hiukan tasokkaampi ajattelu ei onnistu.
        Turhan rehelliseksi taisin nyt ruveta, anteeksi.

• HTZA

Kun sahoja oli paljon, oli niissä töissä miehiä jotka laittoivat lautoja harvaan kasaan jotta tuuli mahtuisi väliin ja kuivaisi laudat.
        Nuo miehet taaplasivat omalla tyylillään.
        Hyvä taaplari oli arvossaan.
        tAAplari...
        Love
        H.

• Hyvää tihkusaatesen harmaata talaiaikaasta sunnuntaipäivää teille sinne ruutujen taakse.
        Elä ny Milijoona kulta oo nuan vaatimatoon ku kerranki päästähän neuvomahan muita, kuinka siinä yhteeselämäs oikein eletähän.
        Soon varmahan täs niinkuun monees muuskin asias justihin samoon ku se kerijälääspoika pahkulootti notta:
        Kyllä sitä on tien neuvojaa, mutta ku ei oo palasen antajaa.
        Pahalaanen mä oon jo unohtanu miten sitä likkaan kans oikeen kiltisti eletähän. 11 pitkää vuotta on vissihin tehenehet tehtävänsä.
        Mutta muita, mä oon koko hyväki neuvomahan.
        Niitä ny on ensiksiki asioota jokka miehen pitää teherä yksin. Aina trenkää olla siellä akaan hamehenheleman takana kyselemäs. Vaikka se kaikki viisaus sanotahan ainakin täällä lakeurella olevan vanhoos naisiis.
        Nehän tettää nua likaat miehillä ja passuuttaa vaikka mitä jos sitä aina jauhaa niiren kans suorahan.
        Tottahan selityksiä pitää olla ja sellaasta suusanallista viisoomista puolin ja toisin.
        Sen pitää kuitenkin tapahtua sellaasis sääryllisiis ja siedettäviis puittehis, se pikkuunen epärehellisyyskin.
        Kaikkia trenkää hölöötellä aina äänehen. Soon sellaasta viisairen lepoa puiren siimekses.
        Suorat sivut pitää olla, mutta kyllä pikkuusen voi rönsyilläkin ja se tua sellaasen sualan siihen arkielämähän.
        Ja ainahan voi sanoa sen perinteesen ja hyväksi havaatun selityksen notta:en minä, mutta nua pojat yllytti.
        Eikä toista ihimistä opi kunnolla tuntemahan, ainakin pitääs olla eläny sen kaverinsa rinnalla niin pitkähän jotta on syöty tynnyrillinen suoloja yhyrees. Ihiminen muuttuu koko ajan, ku soon ajatteleva eläin.
        Ja niinhän se tuntemattomas sotilaaskin sanoo notta: sodas pitää juoniloita punoa. Se on joskuus se pienimmän riesan tie.
        Ja jos sille kaverilleen vaikka välihin sanookin jotta:et sä mikään oo. Onko siinäkään ny sitten koviin pahoon käyny?? Se sovinnon tekohan se sitä paraasta vissihin on ja voi mennä vaikka tissi suuhun siinä hötäkäs.
        terv. vaihtoehtoja vertaaleva yksinäänen seppä ja päiväunilla nukkuva kaikiista rakkahin Tiitu möyhkenys.

• HTZA
        niin matalaa tasoa, kirjoitti:

Vuosia.

Mutta muista että miljoona on paljon, paljon, parempi kuin minä.
        Syytä sinä vain minua.

• O.K.
        HTZA kirjoitti:

Kun sahoja oli paljon, oli niissä töissä miehiä jotka laittoivat lautoja harvaan kasaan jotta tuuli mahtuisi väliin ja kuivaisi laudat.
        Nuo miehet taaplasivat omalla tyylillään.
        Hyvä taaplari oli arvossaan.
        tAAplari...
        Love
        H.

Pyysin jo anteeksi turhaa "rehellisyyttäni", sehän oli ketjun teema.

Sorry. (toisella kotimaisella)

• HTZA kirjoitti:

Mutta muista että miljoona on paljon, paljon, parempi kuin minä.
        Syytä sinä vain minua.

Ai, olimmeko me, sinä ja minä, kilpailleet ja olenko nyt voittanut jotain, vaikken ole itse sitä huomannutkaan? Jaa, ja missä on sitte palkinto?

• HTZA
        miljoona kirjoitti:

Ai, olimmeko me, sinä ja minä, kilpailleet ja olenko nyt voittanut jotain, vaikken ole itse sitä huomannutkaan? Jaa, ja missä on sitte palkinto?

oikein tiedä kilpailusta.
        Mutta ansaitun paalkinnon saat varmaan häneltä joka sinua ali-arvosti.
        Toivon.

• seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Hyvää tihkusaatesen harmaata talaiaikaasta sunnuntaipäivää teille sinne ruutujen taakse.
        Elä ny Milijoona kulta oo nuan vaatimatoon ku kerranki päästähän neuvomahan muita, kuinka siinä yhteeselämäs oikein eletähän.
        Soon varmahan täs niinkuun monees muuskin asias justihin samoon ku se kerijälääspoika pahkulootti notta:
        Kyllä sitä on tien neuvojaa, mutta ku ei oo palasen antajaa.
        Pahalaanen mä oon jo unohtanu miten sitä likkaan kans oikeen kiltisti eletähän. 11 pitkää vuotta on vissihin tehenehet tehtävänsä.
        Mutta muita, mä oon koko hyväki neuvomahan.
        Niitä ny on ensiksiki asioota jokka miehen pitää teherä yksin. Aina trenkää olla siellä akaan hamehenheleman takana kyselemäs. Vaikka se kaikki viisaus sanotahan ainakin täällä lakeurella olevan vanhoos naisiis.
        Nehän tettää nua likaat miehillä ja passuuttaa vaikka mitä jos sitä aina jauhaa niiren kans suorahan.
        Tottahan selityksiä pitää olla ja sellaasta suusanallista viisoomista puolin ja toisin.
        Sen pitää kuitenkin tapahtua sellaasis sääryllisiis ja siedettäviis puittehis, se pikkuunen epärehellisyyskin.
        Kaikkia trenkää hölöötellä aina äänehen. Soon sellaasta viisairen lepoa puiren siimekses.
        Suorat sivut pitää olla, mutta kyllä pikkuusen voi rönsyilläkin ja se tua sellaasen sualan siihen arkielämähän.
        Ja ainahan voi sanoa sen perinteesen ja hyväksi havaatun selityksen notta:en minä, mutta nua pojat yllytti.
        Eikä toista ihimistä opi kunnolla tuntemahan, ainakin pitääs olla eläny sen kaverinsa rinnalla niin pitkähän jotta on syöty tynnyrillinen suoloja yhyrees. Ihiminen muuttuu koko ajan, ku soon ajatteleva eläin.
        Ja niinhän se tuntemattomas sotilaaskin sanoo notta: sodas pitää juoniloita punoa. Se on joskuus se pienimmän riesan tie.
        Ja jos sille kaverilleen vaikka välihin sanookin jotta:et sä mikään oo. Onko siinäkään ny sitten koviin pahoon käyny?? Se sovinnon tekohan se sitä paraasta vissihin on ja voi mennä vaikka tissi suuhun siinä hötäkäs.
        terv. vaihtoehtoja vertaaleva yksinäänen seppä ja päiväunilla nukkuva kaikiista rakkahin Tiitu möyhkenys.

Hienosta tarinastasi. Mä olen kyllä jo huomannut, ettei ketään kannata neuvoa, oman kantapäänkautta se oppi tulee parhaiten. Ja luulisi sitä jo tässäiässä kokeilleen, mikä on se keino, millä pärjää.

Mut ei kai, jotkut kait ne vielä viimesillä voimillaankin vielä sieltä kuolinvuoteeltaankin vielä vaan yrittävät kettuilla muille.

• HTZA
        miljoona kirjoitti:

Hienosta tarinastasi. Mä olen kyllä jo huomannut, ettei ketään kannata neuvoa, oman kantapäänkautta se oppi tulee parhaiten. Ja luulisi sitä jo tässäiässä kokeilleen, mikä on se keino, millä pärjää.

Mut ei kai, jotkut kait ne vielä viimesillä voimillaankin vielä sieltä kuolinvuoteeltaankin vielä vaan yrittävät kettuilla muille.

Vaikka kaikki kaatuisi Alzhaimerin kurimukseen.
        H.

• HTZA kirjoitti:

Vaikka kaikki kaatuisi Alzhaimerin kurimukseen.
        H.

Ja sopivassa määrin kettuilua tietty, muuten ne pumppaa yhteistyölääkkeitä täyteen ja siihen loppuu ne yritykjset. hih hih

• Pirre*
        niin matalaa tasoa, kirjoitti:

Vuosia.

en ymmärrä kyllä yhtään miksi milliä sorsit.. : (

• kivellä.istuja

Liika rehellisyys on jo pakkomielteistä elämän vääristelyä. On aina syytä, siis jos arveluttaa, pähkäillä onko 'rehellisyys' rakkauden vai vihan välineenä. Elämä kulkee kulkuaan ja siinä kohtaamiset ovat odottamattomia: tulkinnan lähtökohdat ovat erilaiset, joten kaksi ihmistä samassa tilanteessa näkevät asian eritavoin. Myös tunnetila antaa värinsä. Kiinnittymisen asteet ratkaisevat tehellisyydenkin oikeellisuuden. Jos magneetti poimii yhden raskauttavan naulan muuten neutraalista materiasta niin se on ihan eri asia kuin että magneettiin napsahtaa 999 raskauttavaa naulaa ja yksi höyhen katoaa joukkoon. Joku näkee vain sen yhden naulan, toinen pelkästään sen yhden höyhenen.

• RosaLiiin

Valkoinen valhe on kuitenkin valhe, eikä rehellisyyttä. Useinkin vain pikainen ulospääsy, ehkä tulevasta kiperästä tilanteesta, johon ei halua joutua. Kyllä niistäkin jo vähän huonon omantunnon saan, jos niitä innostun viljelemään. Anna pikkusormi valkoiselle valheelle niin seuraavassa kiperässä tilanteessa oletkin jo kaukana rehellisyydestä. Elämä on jotenkin juoheempaa kun voi alla rehellinen.

Rehellisyys ja luottamus kulkevat käsikädessä parisuhteessa.
      Tuntuu jotenkin hassulta ajatus, että toiselle pitäisi rehellisyyden nimissä kertoa kaikki, ajatuksensakin, En mie ainakaan semmoisessa suhteessa tykkäis elää. Sehän on jo toisen hallitsemista ja kahlehtimista, mukavampaa on elää luottavaisesti yhdessä ja hyväksyä heikkoudet ja vahvuudet sellaisinaan.
      Jokainen kantaa omat luonteenpiirteensä yhteiseen elämään, jos ei omana itsenään erota rehellisyyttä epärehellisyydestä, ei sitä kyllä parisuhteessakaan opi, siellähän on miljoona tilaisuutta luikerrella, sanoa yhtä ja tehdä toista.
      Luottamuspula saa helposti epäilemään toisen tekoja ja sanoja, kerran kiinni napattu konna on aina konna, vaikka kuinka asiat sovittaisiin.

• HTZA

"Rehellisyys ja luottamus kulkevat käsikädessä parisuhteessa.
        Tuntuu jotenkin hassulta ajatus, että toiselle pitäisi rehellisyyden nimissä kertoa kaikki"

Tässä aivoni nyrjähtävät.
        Putkiaivo kun olen.

Voitko oikaista?

• Ketjussa on puntaroitu rehellisyyden eri muotoja. Olen samaa mieltä, että rehellisyys kuuluu parisuhteeseen tiettyyn rajaan asti. Valkoiset valheet koostuvatkin mielestäni usein niistä ajatuksiemme kimuranteista kuvioista, asioista jotka itse hyväksymme omina tabuinamme, mutta joita emme ehkä ymmärtäisi jos miehemme niistä meille kertoisi, voisimmepa ottaa hieman nokkiimmekin.

Esimerkkinä: Kävelen kadulla ja hyvä kroppanen nelikymppinen uros kävelee edelläni. Katseeni kiinnittyy hänen kevyeen käyntiinsä, ihastelen hänen jäntevää seksikästä kehoaan. En varmana kerro sitä miehelleni, eikä miehenikään varmaan kerro jos silmäilee kaunista nuorta naisen vartaloa kadulla. En tosin ehkä siitä nokkiintuisi koska olen realisti ja tajuan, että nuo silmäilyt eivät mene ihailua pitemmälle ; )

• Minä ..

Ketjussa on puntaroitu rehellisyyden eri muotoja. Olen samaa mieltä, että rehellisyys kuuluu parisuhteeseen tiettyyn rajaan asti. Valkoiset valheet koostuvatkin mielestäni usein niistä ajatuksiemme kimuranteista kuvioista, asioista jotka itse hyväksymme omina tabuinamme, mutta joita emme ehkä ymmärtäisi jos miehemme niistä meille kertoisi, voisimmepa ottaa hieman nokkiimmekin.

Esimerkkinä: Kävelen kadulla ja hyvä kroppanen nelikymppinen uros kävelee edelläni. Katseeni kiinnittyy hänen kevyeen käyntiinsä, ihastelen hänen jäntevää seksikästä kehoaan. En varmana kerro sitä miehelleni, eikä miehenikään varmaan kerro jos silmäilee kaunista nuorta naisen vartaloa kadulla. En tosin ehkä siitä nokkiintuisi koska olen realisti ja tajuan, että nuo silmäilyt eivät mene ihailua pitemmälle ; )

kai kaunottaren havaitessani kehoittaisin miestäni ihailemaan kaunista näkyä.
        Eihän silmä mitään ota.

Ja varmasti komean uroon nähdessäni kertoisin hänestä miehellenikin. Minusta siitä ei seuraa pahaa mieltä kellekään, ja aikuinen kyllä sietää toisen näkönautinnon.

:)))))

• HTZA

Ketjussa on puntaroitu rehellisyyden eri muotoja. Olen samaa mieltä, että rehellisyys kuuluu parisuhteeseen tiettyyn rajaan asti. Valkoiset valheet koostuvatkin mielestäni usein niistä ajatuksiemme kimuranteista kuvioista, asioista jotka itse hyväksymme omina tabuinamme, mutta joita emme ehkä ymmärtäisi jos miehemme niistä meille kertoisi, voisimmepa ottaa hieman nokkiimmekin.

sellainen kevyt aloitus...
        Haluan siihen miljoona vastausta.
        Ja perusteetkin ovat hyvät: Tässä iässä ei, enää, yhdessä oleminen voi olla vaikeaa.
        Valehtelemiset on jo tehty tai koettu.
        50 ihmiselle on enää turha yrittää.

• Minä .. kirjoitti:

Eihän silmä mitään ota.

Ja varmasti komean uroon nähdessäni kertoisin hänestä miehellenikin. Minusta siitä ei seuraa pahaa mieltä kellekään, ja aikuinen kyllä sietää toisen näkönautinnon.

Samaa mieltä siellä, mutta palsataa lukeneena olen tärmännyt aloituksiin, jotka käsittelevät näitä näköhavantoihin perustuvia valkeden valheiden tunnustamisia on vastapuoli joutunut syvällisen masemunnuksen partaalle ; ))))

• 23
        Minä .. kirjoitti:

Eihän silmä mitään ota.

on maannut monta päivää ulkomaan matkan jälkeen silmät kiinni kun nauttii sitä kumpumäärää minkä nudistirannalla oli nähnyt, kehui että aina vaan tissejä näkyy, kumpumerenä.

Vaimoa koko vitsi huvittaa.

• Ekiman

Miksi et halua/osaa olla puolisollesi rehellinen? Mikä saa sinut olemaan epärehellinen, kylvämään valkoisia valheita? Tiedät varmasti että pienestä purosta kasvaa suuri joki ja se syö luottamusta johon koko parisuhteen pitäisi perustua.

• HTZA

poikia oikein tulee?

• HTZA kirjoitti:

poikia oikein tulee?

HIHHII samojen asioiden toistoa kun ketjua ei lueta vaan tehdään oma syvällinen johtopäätös ;))))))

• Eiköhän lähetä koko sakki happihyppelylle ja anneta aivojen rentoutua Samalla kun hengitämme happirikasta kosteaa ilmaa keuhkoihimme annamme tilaa uusille oivalluksille kuinka meidän pitäisi oikeesti elää ja olla ; ) Sauvat käteen ja lehtiä potkimaan.

• 9/10

HIHHII samojen asioiden toistoa kun ketjua ei lueta vaan tehdään oma syvällinen johtopäätös ;))))))

Aloittajahan kysyy kirjoittajien mielipidettä ja jokainen halukas sen sanokoon, oli se sitten toistoa tai ei.
        Kenties monta samanlaista toistoa, saa aloittajankin tekemään päätöksensä :-).

• HTZA
        9/10 kirjoitti:

Aloittajahan kysyy kirjoittajien mielipidettä ja jokainen halukas sen sanokoon, oli se sitten toistoa tai ei.
        Kenties monta samanlaista toistoa, saa aloittajankin tekemään päätöksensä :-).

sanoin "poika".
        Poikien kannattaa lukea kaikki, siinä oppii, eikä tule turhia toistoja.
        Aikansa kun lukee tulee pojasta ymmärtävä mies.
        Palsta on kuitenkin 50

• ...

Eiköhän lähetä koko sakki happihyppelylle ja anneta aivojen rentoutua Samalla kun hengitämme happirikasta kosteaa ilmaa keuhkoihimme annamme tilaa uusille oivalluksille kuinka meidän pitäisi oikeesti elää ja olla ; ) Sauvat käteen ja lehtiä potkimaan.

Jätä kompassi kotiin. Hyvähän se, että et potki eläkeläisiä.

=DW=

• sinulta ..

rivit kesken, vai miksi valitat?

Antaa ihmisten sanoa sanottavansa, vaikka miljoona kertaa. Onkohan täällä muutenkaan kaikki niin tärkeää, että kannattaa joka jatina lukea?

Hihhii

.

• 9/10
        HTZA kirjoitti:

sanoin "poika".
        Poikien kannattaa lukea kaikki, siinä oppii, eikä tule turhia toistoja.
        Aikansa kun lukee tulee pojasta ymmärtävä mies.
        Palsta on kuitenkin 50

Odotan mielenkiinnolla, milloin Sinusta tulee mies?

• HTZA
        9/10 kirjoitti:

Odotan mielenkiinnolla, milloin Sinusta tulee mies?

jotka osaavat sen sanoa, minä en siihen pysty.
        MInä elän vaan.

• korpikirjailija kirjoitti:

Eiköhän lähetä koko sakki happihyppelylle ja anneta aivojen rentoutua Samalla kun hengitämme happirikasta kosteaa ilmaa keuhkoihimme annamme tilaa uusille oivalluksille kuinka meidän pitäisi oikeesti elää ja olla ; ) Sauvat käteen ja lehtiä potkimaan.

No, senverran käväsen, että käyn äkkiä r-kioskilla hakemassa omenamehua kiinalaiseen wokkipataan. En ole kauaa pois ja toi Wokkipatakin on niin nopea tehdä, etten jää tälläkertaa paljoa kivasta palstasta paitsi.

• uk-ko

Ajattelin että aloitukseni avaa niitä motiiveja: "Kyse on siitä, että kusetan, ensin itseäni ajattelemalla asiat omalta kannaltani parhain päin ja sen jälkeen puhumalla ne asiat eteenpäin tässä kauniiksi ajatellussa muodossa".

Kaikkihan me mielellämme olemme hienoja ihmisiä ja aika moni meistä tekee sitä, että selittää tekonsa itselleen, omien motiivien läpi niin että selitys tyydyttää oman ihannekuvan vaatimuksia. Onko ihan vieras prosessi?
        Kaikki me varmasti tiedämme mainitsemasi asiat. Kyse onkin itsepetoksesta ja sen huomaamisesta: siitä miten totuudet liukuvat, kun niiden antaa liukua.

• Pirre*

Minulle tuli tästä aloituksesi aiheesta mieleen vanhempani; äiti tuli "uudestaan" uskoon siinä 50 ikäisenä, ja joka lähenteli jo fanatiaa, ja hän vaatimalla vaati että isän olisi tultava hänen laillaan myös oikeaksi uskovaiseksi, mutta kuinka uskovaiseksi tullaan pakolla ja painostamalla - ei mitenkään, se olisi ollut epärehellistä.

Isäni kärsi tästä painostuksesta kovasti, ja kertoi meille lapsille että hän uskoo tavallaan, ja se saa riittää, - hän ei rupea kenenkään mieliksi teko uskovaksi, eli näyttelemään muuta kuin oikeasti on.
      Hän luki raamattua omissa oloissaan, mutta myös muuta kirjallisuutta, joka tietenkään ei ollut äidin mieleen, muu lukeminen kun oli syntiä..

Minusta isä olisi ollut epärehellinen, jos hän olisi mielistelläkseen taipunut äidin tahtoon.

Tämmöinen asia vain vain muistui mieleeni tästä tarinastasi..

• minäkin!

Mieheni suvussa oli myös fanaatikko mies, joka oli painostanut miestäni uskovaiseksi julmin keinoin murrosikäisestä asti, ja jatkoi sitten meidän avioiduttuammekin, halusimme eroon koko tyypistä, aivan fanaattinen fundamentalisti koko mies, samoin kuin vaimonsa, jolle raha oli jumala.

• Jiddu

Rehellisyyden aate on teoriaa. Ihanteena samanlainen kun miljoonat muutkin asiat jotka mutkistavat elämäämme. Ihanne on menneisyyteemme sidottu teoria, ei tässä ja nyt olotila.
      Mielen pyrkimys on saavuttaa turvallisuus. Siksipä se on keksinyt rehellisyyden ja luulee sen avulla saavuttavansa hakemansa.
      Parisuhteessa on otettava kokonaisuus huomioon. Toisen tunteet ja ajattelukyky ovat myös otettava huomioon.
      Onko rehellisyyttä sanoa mitä mieleen juolahtaa? Jonkinlaisia sääntöjä ja tapoja on yleensä noudatettava kun laumassa elämme.
      Vapauden ja rehellisyyden suhdetta olisi myös hyvä pohdiskella.
      K.L

• kiitos kommenteista

Otetaanpa esimerkki elävästä elämästä. Pariskunta päättää rekisteröityä keskustelupalstalle, valitsevat nimimerkit ja avoimesti ne toisilleen kertovat. Kumpikin pääsee seuraamaan toisen kirjoittelua- ollaanhan sitä samalla palstalla. Aikansa tuo toimii, sitten toinen ilmoittaa lopettavansa kirjoittelun. "Aikansa kutakin", nyt riitti jutut tälle palstalle. Puoliso kysyy muutamaan otteeseen, että onko hän ottanut itselleen "salaisen" nimimerkin, pystyäkseen kirjoittamaan ehkä vapaammin, toisen tietämättä?
      Vastaus on aina en ole!

Lähes vuoden kuluttua käy ilmi, että toinen oli sittenkin ottanut uuden nimimerkin ja jatkanut palstakirjoitteluaan entiseen malliin - siis n. vuoden verran. Puoliso kokee tuon vedätyksenä ja hänen mielestään hänelle on valehdeltu ja oltu epärehellisiä. Mutta toisen mielestä asia jäi kertomatta täysin epähuomiossa.

Onko teidän mielestä kyse valkoisesta valheesta, valheesta, vedätyksestä vai "normaalista" elämään ja parisuhteeseen kuuluvasta seikasta, josta ei tarvinnutkaan kertoa?

• outo ajatusmaailma

ei voi enää nimittää valkeaksi valheeksi.Minun mielestäni.

• HTZA

Jos olisin parisuhteessa.
        Ja olisi se hauskaakin.
        Olisi siinä muija hereillä ja palvelualtis, kun vähän vihjailisi vieraisiin.
        Mutta tuskin se 50 palstalla johtaisi muuhun kuin nauruun.

• Oppivainen
        HTZA kirjoitti:

Jos olisin parisuhteessa.
        Ja olisi se hauskaakin.
        Olisi siinä muija hereillä ja palvelualtis, kun vähän vihjailisi vieraisiin.
        Mutta tuskin se 50 palstalla johtaisi muuhun kuin nauruun.

elämästä kaikkina kuutena vuosikymmenenäsi?

• kuin tekisit työtä jotenkin tällaistenkin asioitten kanssa, - noin ajattelen minäkin vaikken osaa ajatuksiani aina sanoiksi saada..kiitos. :)

• -vakavanha-

tuossa on kyse vedätyksestä, salailusta, valheesta. Ei valkoisesta valheesta enään.

Mutta toisella on varmasti ollut syynsä toimia noin ja niistä pitäisi avoimesti keskustella. Sen jälkeen koettaa rakentaa luottamusta uudestaan.

• Essolaisilla on vuosien kokemukseen perustuva selkeä toimintaohje tässä rehellisyysasiassa. Kannatamme avointa politiikka, joten kotona saa vapaasti kertoilla ryyppyreissuilla ja Einarin saunailloissa tapahtuneista komelluksista ja pienistä ”väsymyskohtauksistakin”. Näin menetellen annamme itsestämme rehellisen kuvan.

Esson parlamentin ulkoasiainvaliokunta on kuitenkin antanut jyrkän määräyksen siitä, että putkareissuista ja vieraiden neitojen kanssa pelehtimisestä ei missään nimessä saa kertoilla kotona, vaan asioita saadaan käsitellä luottamuksellisesti vain Essolla. Einari Essonen haluaa olla varma siitä, että nämä ”miehisemmät asiat” eivät joudu kylämme Marttakerhon käsiteltäviksi.

Asia on tärkeä myös siksi, että kylämme hyvä maine ja perinteinen luottamuksen ilmapiiri säilyisi jatkossakin. Suosiolliset neidot eivät täällä maallakaan katsele hyvällä sellaisia hemmoja, jotka vuotavat sisäpiirintietoa kotijoukoille. Tällaiset haitalliset tietovuodot voisivat pahimmassa tapauksessa johtaa vaikka joidenkin parlamentin jäsenten avioeroihin, ja sillä olisi tietenkin haitallinen vaikutus Einarin liiketoimintaan.

• uk-ko

Mulle on yllätys että 100 % rehellisyys ei olekaan itsestään selvä ihanne. Olisin luullut sen olevan sitä lähes yksimielisesti. Silti vissiin puolet on sitä mieltä että se ei ole kovin hyvä ajatus. Ehkä tuo määrittely suuntasi tulkintaa ajatusten kontrolloinnin ja kuulustelun suuntaan tms.

Jos olisin vain kysynyt että saako valehdella pikkusen, jos ei tee sitä kauhean usein, ja jos arvelee totuuden aiheuttavan pahaa mieltä ja loukkaantumista, niin olisi ollut ehkä helpompi vastata että ei saa valehdella.
      Tai sitten ihmiset oikeasti ajattelevat pienten valkoisten valheiden pitävän suhdetta kasassa? Jolloin kysymys siirtyy siihen kohtaan, miten erotetaan valkoinen valhe mustasta.

No, minä olen saanut opetukseni eikä mun enää auta saivarrella valheiden värillä. Se ei liene vahingoksi mun sielulle, tuskinpa suhteellekaan.

• Narraaja

jos ei tiedä mikä ero on valheen ja valkoisen valheen välillä, niin silloin on parempi olla niin rehellinen kuin pystyy. Vaikkapa 100% jos luulee siihen kykenevänsä.
        Minulla on huonoja kokemuksia raivorehellisistä. Heiltä puuttuu hienotunteisuus ja kyky empatiaan.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      185
      1559
    2. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      203
      1443
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      43
      1139
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      44
      836
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      720
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      711
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      700
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      691
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      20
      646
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      617
    Aihe