Mikä on voisi olla kohtuullinen, odotettavissa oleva korko 5 vuoden kiinteälle asuntolainalle? Onko 2,5 % mahdollisuuksia?
Muutamista pankeista olen kysellyt ja palveluhalukkuus on erittäin matalaa tasoa. Tarjouksia ei haluta kertoa puhelimessa tai sähköpostilla. Miten voi odottaa pankin pystyvän hoitamaan arkisia pankkiasioita kun jo korkotarjouksen saaminen edellyttää lihan siirtelyä paikasta toiseen? Nykyisessä pankissani olen tottunut hoitamaan kaikki pankkiasiat sähköpostilla. Onnistuu lainatarjousten saaminen, onnistuu lainan nostaminen yms. Viimeksi taisin fyysisesti käydä pankissa 2 v takaperin.
5 vuoden kiinteä korko?
8
1383
Vastaukset
- 1234rr
% on realistinen seuraavllle vuosile, sen jälkeen nousee tonne 8-10% tuntumaan
- jussiddd
Me otettiin keväällä asuntolaina 5 vuoden kiinteällä korolla 3,55%. Pieni osa lainasta sidottiin 12kk euriboriin. Tuskimpa tuohon 2,5%:iin on mahdollisuuksia?
Kannattaa varmaan neuvotella ns. lainalupaus niin ei ole noin nihkeää vastaanottoa.Soittoa vaan pankkiin ja neuvottelemaan, se ei maksa mitään! - vanha, 52v
"Tarjouksia ei haluta kertoa puhelimessa tai sähköpostilla."
eihän mikään muukaan ala anna oikeita tarjouksia tuolla tavalla, huomaa OIKEITA, kyllä sellaisia joita annetaan kaikille ja heti, mutta ei oikeita.
"Nykyisessä pankissani olen tottunut hoitamaan kaikki pankkiasiat sähköpostilla".
mutta et varmaan ole saanut "oikeasi hyviä tarjouksia", vaan sellaisia kun heti neuvotteluissakin annetaan ensimmäisenä.
VERTAAN meidän tapaukseen, aina on olut kivijalkapankeissa 6x50 000 € talletukset ja vielä 3 vuotta takaperin riitti minun allekirjoitus talletusten tekoon ja tiilisiirtoihin, eikä tarvittu tilinomistajan allekirjoitusta lainkaan,
nyt lähettävät paperit allekirjoitettavaksi tilien omistajien osoitteisiin.
Tarkoitin tuolla, että minullakin on hyvät suhteet, mutta silti en saa sähköpostilla mitään hyviä tarjouksia.
Tyttären rakennuslainaankin sain paikanpäällä 0,13 % edullisemman koron ja sai sidottua 1 kk euriboriin ja sain 1 ilmaisen viitekoron vaihdon vuodessa,
kun sähköpostissa vain 3kk ja pitempiin korkoihin ja jokainen viitekoron muutos olisi maksanut.
Jos oikeesti saat sähköpostilla hyviä tarjouksia, olet kyllä poikkeus ja sinulla on todella jyvät suhteet, tai sitten pankissa on joku ystäväsi joka antaa tietoja vasten ohjeita.
TUOHON kysymykseesi vekkaisin, että vaikka 5-vuoden korot ovat 2,5 % lukemissa, et saa alle 3 % korolla,
mutta minusta, kun tuosta 3 % saa sen verohelpotuksen, eli todellisuudessa korko on 2,16 %, voisi olla aivan hyvä vaihtoehto.- vanha, 52v
jäi sanomatta, pankit tarjoavat 3v tileille jatkuvasti 3% ja sen yli talletuskorkoja,
eivät tuossa varmaan tee huonoja päätöksiä.
tänäänkin oli tuo aamun lehdessä,
(huom. sitäkään ei ilmoiteta netissä, mitä edullisempaa, sitä pienemmälle määrälle ja suppeammin siitä tiedotetaan. - Aloittaja
Olen ollut OP:n asiakas vuodesta 1995 ja [x] kyllä, olen pyytänyt lainatarjouksia pankin oman sähköpostin kautta ja vielä nostanut lainat. Ei ne meikäläisen raha-asiat siitä miksikään muutu jos käyn konttorissa näyttämässä turpavärkkiäni. Tulot ja menot on mitä on. En tunne pankin tätejä sen paremmin kuin että olen yksi asiakas muiden joukossa. Lainan nostaminen käymättä pankissa tapahtuu siten että pyytää tarjoukset pankin henkilövarmennetun sähköpostin kautta. Tarjouksen saatuaan voi tingata, jos siltä tuntuu. Kun hinnasta on päästy sovintoon riittää kun ilmoittaa hyväksyvänsä ehdot. Pankin täti lähettää paperit kotiin allekirjoitettavaviksi palautuskuorella varustettuna. Allekirjoitus papereihin, jenit tilille ja homma on förttiströbö.
Ja [x] kyllä, minulla on voimassa oleva 5 v kiinteäkorkoinen laina jonkla nostin tilanteessa jossa viitekorkona toimiva 12 kk euribori oli 2,3 %. Kokonaiskorko 5 v kiinteässä on 3,45 %. Jos tämän päivän tilanteessa saisin uuden kiitenäkorkoisen lainan samoilla ehdoilla kuin nykyisen, voimassa olevan, kokonaiskorko olisi 2,5 % luokkaa. Ilmeisesti kuitenkin halpojen viitekorkojen aikana kilpailua ei ole ja pankit ovat korottaneet marginaalejaan. Ajattelin että joku OP:lle kilpaileva pankkiryhmä voisi innostua ihan helevettiin kahden työssäkäyvän kokonaisasiakkuuden siirrosta, mutta meinasin erehtyä; Olinkin väärässä. Lainan ohella nykyaikana pankille maksellaan paljon muutakin. Mm Visa-kortin, kotipankin maksut, ja toisinaan tulee tarvetta myös muille pankkipalveluille.
Vuoden päästä meikäläisen kiinteäkorkoinen laina luiskahtaa markkinakorolle euribor 12 kk 0,45 %. Nykyhetken mukaan kokonaiskorko olisi 1,75 %. Tosiasillisesti kukaan ei voi tietää millä tasolla euribori 12 kk on vuoden kuluttua. Kiinteällä korolla tavoittelen ennustettavuutta taloudenpitoon ja olisin valmis maksamaan kiinteäkorkoisesta pankille kalliimpaa marginaalia. Mutta jos pankkeja ei kiinnosta, niin meneehän se näinkin. Syy siihen että en halua käydä pankeissa näyttämässä naamaani on se että omaan hankalasti pankin aukioloaikoihin mätsäävän työn. Työpaikkakunta on eri kuin asuinpaikkakunta. Ilman erityisjärjestelyjä en ehdi kotipaikkakunnan konttoriin sen aukioloaikoina.
- josbe
2,5%:n kiinteään korkoon, joka sisältäisi jo marginaalin, ei mielestäni ole minkäänlaisia mahdollisuuksia.
Veikkaanpa, että alle 3,5 % marginaaleineen on 5 v kiinteää tällä hetkellä vaikeaa saada , koska ensinnäkin marginaalit ovat tällä hetkellä 1,25 % luokkaa kiinteissä koroissa ja toisekseen swapit on melkolailla alimmillaan vuosiin. Toisaalta jos nyt saa hyvän tarjouksen kiinteästä korosta vaikka marginaalia nostettaisiinkin, kannattaa harkita, koska esim. 5 v päästä kun kiinteä loppuu, ei muuta kuin soitto pankkiin ja neuvottelemaan marginaalista uudestaan. Jos ei oma pankki laske silloin marginaalia, kilpaileva pankki tekee sen varmasti.Täällä näkyy olevan paljon kiinteän koron vastustajia, mutta itse suosittelen tällä hetkellä tätä harkitsemaan.Korot tulee lähtemään ylös päin ja jos ne vuodessa ovat tulleet alas 4%, miksei sama suunta voisi olla ylöspäin?Jos tulee hyperinflaatio, silloin ollaankin jo melko lukemissa.- -j-
Paljon puhutaan kiinteästä korosta mutta pankit eivät aina "muista"kertoa että kyseessä on kiinteäehtoinen laina. Osuuspankissa minua valaistiin asiasta. Kaikilla pankeilla on käytäntönä se että, jos otan kiinteäehtoisen lainan 5 vuodeksi, se tarkoittaa että korkoni on kiinteä sen viisi vuotta mutta myöskin koko lainan ehdot ovat ko ajan kiinteät. Jos maksaisin lainani kokonaan pois, tekisin ylimääräisiä lyhennyksiä tai hakisin lyhennysvapaata, joutuisin maksamaan sanktion. Karkeasti sanktio muodostuisi koron osasta, jonka pankki menettäisi osittain tai poismaksettavan lainan myötä. Itse en halua sitoa käsiäni niin pitkäksi aikaa. En voi olla varma etteikö mitään viiden vuoden aikana muuttuisi.
Korkokatto sen sijaan kiinnostaa. Se toki maksaa mutta nyt niillä on "alemyynti" koska johdannaiset ovat sidottu korkotasoon. Korkokatto tasoja saa lisäksi huomattavasti alhaisemalle tasolle kuin kiinteäehtoisen lainan kiinteää korkoa. Lisäksi pystyn nyt hyödyntämään alhaisen korkotason, niin kauan kuin tätä herkkua kestää. - Juristi41
-j- kirjoitti:
Paljon puhutaan kiinteästä korosta mutta pankit eivät aina "muista"kertoa että kyseessä on kiinteäehtoinen laina. Osuuspankissa minua valaistiin asiasta. Kaikilla pankeilla on käytäntönä se että, jos otan kiinteäehtoisen lainan 5 vuodeksi, se tarkoittaa että korkoni on kiinteä sen viisi vuotta mutta myöskin koko lainan ehdot ovat ko ajan kiinteät. Jos maksaisin lainani kokonaan pois, tekisin ylimääräisiä lyhennyksiä tai hakisin lyhennysvapaata, joutuisin maksamaan sanktion. Karkeasti sanktio muodostuisi koron osasta, jonka pankki menettäisi osittain tai poismaksettavan lainan myötä. Itse en halua sitoa käsiäni niin pitkäksi aikaa. En voi olla varma etteikö mitään viiden vuoden aikana muuttuisi.
Korkokatto sen sijaan kiinnostaa. Se toki maksaa mutta nyt niillä on "alemyynti" koska johdannaiset ovat sidottu korkotasoon. Korkokatto tasoja saa lisäksi huomattavasti alhaisemalle tasolle kuin kiinteäehtoisen lainan kiinteää korkoa. Lisäksi pystyn nyt hyödyntämään alhaisen korkotason, niin kauan kuin tätä herkkua kestää.Totta, mutta nuo sanktiot realisoituvat käytännössä vain silloin kun lainan poismaksu tapahtuisi hetkellä, jolloin korot ovat matalammalla kuin kiinteään korkoon kiinnittämishetkellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316