Lutherismin JA Elämänkatsomustiedon lehtori ristiriitainen virka

Skitsofreenikkoko ?

Ihmettelen miten ihmeessä sama opettaja voi tunnustuksellisen luterilaisuuden tunnilla ensin satuilla Jesuksen elämästä olevan olemassa ja sitten mennä Elämänkatsomustiedon tunnille ateistien lapsille paljastamaan, että jumalia ei ole olemassa ???
Ei ole oikein uskottavaa eikä järjellistä.

Ehdotan, että tällainen epäterve yhdistelmävirka pitää kieltää.
Vai olisiko vielä parempi poistaa koulusta uskonnonopetus ?

5

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..

      http://extra.oaj.fi/portal/page?_pageid=515,447767&_dad=portal&_schema=PORTAL

      "TOTUUDELLISUUS

      Totuudellisuus on keskeinen arvo opettajan perustehtävässä, jossa hän ohjaa oppijaa kohtaamaan todellisuutta. Asioiden tutkiva lähestymistapa edellyttää avointa keskustelua ja totuuden etsimistä. Rehellisyys itselle ja rehellisyys kaikessa vuorovaikutuksessa on osa opettajan työn perustaa."

      - Tuo kohta on aina laittanut pohtimaan, että miksi se yleensä noissa ohjeissa ja periaatteissa on, koska varsinkin luokanopettaja ei voi tuota noudattaa, juuri mainitsemasi syyn takia.

      Ja luokanopettaja opettaa myös biologiaa, joka sopii todella huonosti uskonnon keralla opetettavaksi.

      Kaikkein parasta olisi, jos uskonnonopetus loppuisi koulusta kokonaan.

    • usk.opettaja

      Ehkä sinun kannattaisi mennä takaisin kouluun oppimaan ja mieluummin minun tunneilleni!

      Uskonnonopetus on oman uskonnon opettamista. Eli käytännössä se yleensä tarkoittaa lähinnä luterilaisen kirkon mukaisten oppien ja uskomusten opettamista ja ortodoksien valta-alueella ortodoksisen kirkon mukaisen uskon ja opetuksen opettamista. Tällaisena se siten on faktan opettamista ja fakta tässä on se kirkon oppi ja opetukset eli mitä luterilainen usko on ja mitä kaikkea se elämästä ja iäisyydestä opettaa. Kirkko uskoo, miten uskoo ja se on oman uskonnon opetuksen sisältö. Sisältö ei siitä muutu, uskot aiihen tai et eli sikäli on yleissivistystä tietää, mitä kirkko opettaa ja mihin uskoo sekä miten tämä tieto ohjaa yksilöä eri valintojen välillä.

      ET taas on elämänkatsomusopetusta, jossa opetuksen perustana on uskonnoton elämäntaito ja moraali. Uskonnoton elämänkatsomus on monilla kirkkoon kuulumattomilla ja siten sekin aine perustuu tuohon faktaan. Yleissivistystä on tietää, miten uskonnoton elämänkatsomus ohjaa uskonnottoman moraalia ja etiikkaa ja valintoja yksilön elämässä.

      Uskonnottomuus ei siten voi olla mikään ainoa vaihtoehto.

      Kummatkin aineet ovat yleissivistäviä ja perustuvat siten faktoihin ja sinänsä ei kummatkaan ole toistensa kumoavia.

      Sinänsä klumpiakin aineita voi hyvällä omallatunnolla opettaa sama henkilö, koska faktojen esittäminen ei vielä tee uskovaiseksi tai uskonnottomaksi, mutta faktat ohjaavat ihmisen ajattelua ja auttavat valintojen edessä. Yleensä onkin niin, että ko. aineet kuuluvat yhden opettajan työhön.

      Ymmärrän kyllä hyvin ap. kirjoittajan kieron tavan yrittää estää uskonnoista jaettavan tiedon ja sivistyksen. Tämän suuntaista informaatiosotaa juuri ns. "vapaa-ajattelijatkin" käyvät yrityksenään estää yleissivistävän tiedon leviämistä ja estääkseen ihmisten vapaan ajattelun ja itsenäiset valinnat omassa elämässään. Heitä pitäisi paremminkin kutsua uskonnonkieltäjiksi ja vapauden riistäjiksi siksi, että kysehän ei ole vapaasta ajattelusta eikä vapaasta valinnasata, vaan yleissivistävän tiedon rajaamisesta. Sinänsä jo väärän kuvan antaminen uskonnonopetuksesta on toiselta nimeltään valehtelemista, mihin juuri uskonnonopetuksen vastustajat hyvin laajasti syyllistyvät. Valehteleminen on myös ET-opetuksessa nimetty ei-toivotuksi käyttäytymiseksi.

    • Miina I

      opeteta. Siellä kerrotaan millaisia erilaisia näkemyksiä on olemassa. Uskonnonopetus pitäisi antaa uskontokuntien itsensä järjestettäväksi ja Et lakkauttaa kokonaan.

    • otempora

      Jos oppilas on elämänkatsomustiedossa, niin siitä ei vielä tietenkään seuraa
      että hän olisi esimerkiksi ateisti. Et-opetuksen piirissä voi olla muun muassa
      muslimitaustaisia tai jopa kristittyjä, joiden vanhemmat eivät esimerkiksi halua
      kuulua tai rekisteröityä oman uskontonsa opetukseen. Toisaalta vanhemmat voivat nähdä parhaaksi
      antaa lapselle riittävät perustiedot erilaisista uskomuksista ja kulttuurista, minkä elämänkatosmustiedon opetus hyvin tarjoaa. Elämänkatosmustieto on enemmänkin katsomusopetusta, jossa
      ei sitouduta jonkin tietyn uskomusjärjestelmän esittelyyn; toisaalta tietynlainen humanistinen
      ja valistuksesta lähtevä rationalistinen perinne on vahvasti läsnä opetuksessa.

      Sama muuten pätee kirkosta eronneisiin, suurin osa ei välttämättä ole
      ateisteja, vaan esimerkiksi johonkin kristilliseen suuntaukseen esimerkiksi
      hellunatalsiuuteen jne. kuuluvia kristittyjä.

      • Minervä

        Keskustellaanko? Ei me juorutaan nykyään, siksi kai se on oikeasti olemassa se elämänkatsomustiedon refleksin omainen reaktio. Vähän kesyä... Anna jotain KOVAA SANAA, on molempien sanoma, sitä itteensä se on kuitenkin. Tärkeämpää MULLE on elämä, lifetime tai ehkä JOSKUS antikristuskin. Kun päällä on raamattu vetoketjulla ja nahkakansilla, mitä voisi ajatella? Onko kummankaan tarkoitus halventaa näin PALJOAKAAN ketään. Raamatussa on mahdollista matkustella, onko sitä elämänkatsomustiedossa. Uskonto mielletään joskus matkana tai tienä ja elämäntapana, kuin esim. liikunta, mitä se ei ehkä ole kuin aasille. Siitä on ehkä kysymys. Hauskat hetket muodostuvat kuitenkin ryhmästä tai seurasta, ei niinkään avo- tai aborttikiistoista. Onko kuultu muuten kummallisempaa, avopsykiatriaa ei hyväksytä? Lähemmin tarkasteltuna sairaala on täynnä esim. osastoja, joille ei saa yhteyttä, sulkeutuvia, ajatuksettomia, valkoisia laitoksia, sekin kun on liturginen väri. Missä olet, jos olet ET-ryhmässä. Ekstraotus? Toivottavasti ei, muuten HOUKUTUS on soittaa poliisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

      Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

      Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

      Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

      Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

      Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22
      512
    Aihe