Lutherismin JA Elämänkatsomustiedon lehtori ristiriitainen virka

Skitsofreenikkoko ?

Ihmettelen miten ihmeessä sama opettaja voi tunnustuksellisen luterilaisuuden tunnilla ensin satuilla Jesuksen elämästä olevan olemassa ja sitten mennä Elämänkatsomustiedon tunnille ateistien lapsille paljastamaan, että jumalia ei ole olemassa ???
Ei ole oikein uskottavaa eikä järjellistä.

Ehdotan, että tällainen epäterve yhdistelmävirka pitää kieltää.
Vai olisiko vielä parempi poistaa koulusta uskonnonopetus ?

5

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..

      http://extra.oaj.fi/portal/page?_pageid=515,447767&_dad=portal&_schema=PORTAL

      "TOTUUDELLISUUS

      Totuudellisuus on keskeinen arvo opettajan perustehtävässä, jossa hän ohjaa oppijaa kohtaamaan todellisuutta. Asioiden tutkiva lähestymistapa edellyttää avointa keskustelua ja totuuden etsimistä. Rehellisyys itselle ja rehellisyys kaikessa vuorovaikutuksessa on osa opettajan työn perustaa."

      - Tuo kohta on aina laittanut pohtimaan, että miksi se yleensä noissa ohjeissa ja periaatteissa on, koska varsinkin luokanopettaja ei voi tuota noudattaa, juuri mainitsemasi syyn takia.

      Ja luokanopettaja opettaa myös biologiaa, joka sopii todella huonosti uskonnon keralla opetettavaksi.

      Kaikkein parasta olisi, jos uskonnonopetus loppuisi koulusta kokonaan.

    • usk.opettaja

      Ehkä sinun kannattaisi mennä takaisin kouluun oppimaan ja mieluummin minun tunneilleni!

      Uskonnonopetus on oman uskonnon opettamista. Eli käytännössä se yleensä tarkoittaa lähinnä luterilaisen kirkon mukaisten oppien ja uskomusten opettamista ja ortodoksien valta-alueella ortodoksisen kirkon mukaisen uskon ja opetuksen opettamista. Tällaisena se siten on faktan opettamista ja fakta tässä on se kirkon oppi ja opetukset eli mitä luterilainen usko on ja mitä kaikkea se elämästä ja iäisyydestä opettaa. Kirkko uskoo, miten uskoo ja se on oman uskonnon opetuksen sisältö. Sisältö ei siitä muutu, uskot aiihen tai et eli sikäli on yleissivistystä tietää, mitä kirkko opettaa ja mihin uskoo sekä miten tämä tieto ohjaa yksilöä eri valintojen välillä.

      ET taas on elämänkatsomusopetusta, jossa opetuksen perustana on uskonnoton elämäntaito ja moraali. Uskonnoton elämänkatsomus on monilla kirkkoon kuulumattomilla ja siten sekin aine perustuu tuohon faktaan. Yleissivistystä on tietää, miten uskonnoton elämänkatsomus ohjaa uskonnottoman moraalia ja etiikkaa ja valintoja yksilön elämässä.

      Uskonnottomuus ei siten voi olla mikään ainoa vaihtoehto.

      Kummatkin aineet ovat yleissivistäviä ja perustuvat siten faktoihin ja sinänsä ei kummatkaan ole toistensa kumoavia.

      Sinänsä klumpiakin aineita voi hyvällä omallatunnolla opettaa sama henkilö, koska faktojen esittäminen ei vielä tee uskovaiseksi tai uskonnottomaksi, mutta faktat ohjaavat ihmisen ajattelua ja auttavat valintojen edessä. Yleensä onkin niin, että ko. aineet kuuluvat yhden opettajan työhön.

      Ymmärrän kyllä hyvin ap. kirjoittajan kieron tavan yrittää estää uskonnoista jaettavan tiedon ja sivistyksen. Tämän suuntaista informaatiosotaa juuri ns. "vapaa-ajattelijatkin" käyvät yrityksenään estää yleissivistävän tiedon leviämistä ja estääkseen ihmisten vapaan ajattelun ja itsenäiset valinnat omassa elämässään. Heitä pitäisi paremminkin kutsua uskonnonkieltäjiksi ja vapauden riistäjiksi siksi, että kysehän ei ole vapaasta ajattelusta eikä vapaasta valinnasata, vaan yleissivistävän tiedon rajaamisesta. Sinänsä jo väärän kuvan antaminen uskonnonopetuksesta on toiselta nimeltään valehtelemista, mihin juuri uskonnonopetuksen vastustajat hyvin laajasti syyllistyvät. Valehteleminen on myös ET-opetuksessa nimetty ei-toivotuksi käyttäytymiseksi.

    • Miina I

      opeteta. Siellä kerrotaan millaisia erilaisia näkemyksiä on olemassa. Uskonnonopetus pitäisi antaa uskontokuntien itsensä järjestettäväksi ja Et lakkauttaa kokonaan.

    • otempora

      Jos oppilas on elämänkatsomustiedossa, niin siitä ei vielä tietenkään seuraa
      että hän olisi esimerkiksi ateisti. Et-opetuksen piirissä voi olla muun muassa
      muslimitaustaisia tai jopa kristittyjä, joiden vanhemmat eivät esimerkiksi halua
      kuulua tai rekisteröityä oman uskontonsa opetukseen. Toisaalta vanhemmat voivat nähdä parhaaksi
      antaa lapselle riittävät perustiedot erilaisista uskomuksista ja kulttuurista, minkä elämänkatosmustiedon opetus hyvin tarjoaa. Elämänkatosmustieto on enemmänkin katsomusopetusta, jossa
      ei sitouduta jonkin tietyn uskomusjärjestelmän esittelyyn; toisaalta tietynlainen humanistinen
      ja valistuksesta lähtevä rationalistinen perinne on vahvasti läsnä opetuksessa.

      Sama muuten pätee kirkosta eronneisiin, suurin osa ei välttämättä ole
      ateisteja, vaan esimerkiksi johonkin kristilliseen suuntaukseen esimerkiksi
      hellunatalsiuuteen jne. kuuluvia kristittyjä.

      • Minervä

        Keskustellaanko? Ei me juorutaan nykyään, siksi kai se on oikeasti olemassa se elämänkatsomustiedon refleksin omainen reaktio. Vähän kesyä... Anna jotain KOVAA SANAA, on molempien sanoma, sitä itteensä se on kuitenkin. Tärkeämpää MULLE on elämä, lifetime tai ehkä JOSKUS antikristuskin. Kun päällä on raamattu vetoketjulla ja nahkakansilla, mitä voisi ajatella? Onko kummankaan tarkoitus halventaa näin PALJOAKAAN ketään. Raamatussa on mahdollista matkustella, onko sitä elämänkatsomustiedossa. Uskonto mielletään joskus matkana tai tienä ja elämäntapana, kuin esim. liikunta, mitä se ei ehkä ole kuin aasille. Siitä on ehkä kysymys. Hauskat hetket muodostuvat kuitenkin ryhmästä tai seurasta, ei niinkään avo- tai aborttikiistoista. Onko kuultu muuten kummallisempaa, avopsykiatriaa ei hyväksytä? Lähemmin tarkasteltuna sairaala on täynnä esim. osastoja, joille ei saa yhteyttä, sulkeutuvia, ajatuksettomia, valkoisia laitoksia, sekin kun on liturginen väri. Missä olet, jos olet ET-ryhmässä. Ekstraotus? Toivottavasti ei, muuten HOUKUTUS on soittaa poliisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe