Lutherismin JA Elämänkatsomustiedon lehtori ristiriitainen virka

Skitsofreenikkoko ?

Ihmettelen miten ihmeessä sama opettaja voi tunnustuksellisen luterilaisuuden tunnilla ensin satuilla Jesuksen elämästä olevan olemassa ja sitten mennä Elämänkatsomustiedon tunnille ateistien lapsille paljastamaan, että jumalia ei ole olemassa ???
Ei ole oikein uskottavaa eikä järjellistä.

Ehdotan, että tällainen epäterve yhdistelmävirka pitää kieltää.
Vai olisiko vielä parempi poistaa koulusta uskonnonopetus ?

5

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..

      http://extra.oaj.fi/portal/page?_pageid=515,447767&_dad=portal&_schema=PORTAL

      "TOTUUDELLISUUS

      Totuudellisuus on keskeinen arvo opettajan perustehtävässä, jossa hän ohjaa oppijaa kohtaamaan todellisuutta. Asioiden tutkiva lähestymistapa edellyttää avointa keskustelua ja totuuden etsimistä. Rehellisyys itselle ja rehellisyys kaikessa vuorovaikutuksessa on osa opettajan työn perustaa."

      - Tuo kohta on aina laittanut pohtimaan, että miksi se yleensä noissa ohjeissa ja periaatteissa on, koska varsinkin luokanopettaja ei voi tuota noudattaa, juuri mainitsemasi syyn takia.

      Ja luokanopettaja opettaa myös biologiaa, joka sopii todella huonosti uskonnon keralla opetettavaksi.

      Kaikkein parasta olisi, jos uskonnonopetus loppuisi koulusta kokonaan.

    • usk.opettaja

      Ehkä sinun kannattaisi mennä takaisin kouluun oppimaan ja mieluummin minun tunneilleni!

      Uskonnonopetus on oman uskonnon opettamista. Eli käytännössä se yleensä tarkoittaa lähinnä luterilaisen kirkon mukaisten oppien ja uskomusten opettamista ja ortodoksien valta-alueella ortodoksisen kirkon mukaisen uskon ja opetuksen opettamista. Tällaisena se siten on faktan opettamista ja fakta tässä on se kirkon oppi ja opetukset eli mitä luterilainen usko on ja mitä kaikkea se elämästä ja iäisyydestä opettaa. Kirkko uskoo, miten uskoo ja se on oman uskonnon opetuksen sisältö. Sisältö ei siitä muutu, uskot aiihen tai et eli sikäli on yleissivistystä tietää, mitä kirkko opettaa ja mihin uskoo sekä miten tämä tieto ohjaa yksilöä eri valintojen välillä.

      ET taas on elämänkatsomusopetusta, jossa opetuksen perustana on uskonnoton elämäntaito ja moraali. Uskonnoton elämänkatsomus on monilla kirkkoon kuulumattomilla ja siten sekin aine perustuu tuohon faktaan. Yleissivistystä on tietää, miten uskonnoton elämänkatsomus ohjaa uskonnottoman moraalia ja etiikkaa ja valintoja yksilön elämässä.

      Uskonnottomuus ei siten voi olla mikään ainoa vaihtoehto.

      Kummatkin aineet ovat yleissivistäviä ja perustuvat siten faktoihin ja sinänsä ei kummatkaan ole toistensa kumoavia.

      Sinänsä klumpiakin aineita voi hyvällä omallatunnolla opettaa sama henkilö, koska faktojen esittäminen ei vielä tee uskovaiseksi tai uskonnottomaksi, mutta faktat ohjaavat ihmisen ajattelua ja auttavat valintojen edessä. Yleensä onkin niin, että ko. aineet kuuluvat yhden opettajan työhön.

      Ymmärrän kyllä hyvin ap. kirjoittajan kieron tavan yrittää estää uskonnoista jaettavan tiedon ja sivistyksen. Tämän suuntaista informaatiosotaa juuri ns. "vapaa-ajattelijatkin" käyvät yrityksenään estää yleissivistävän tiedon leviämistä ja estääkseen ihmisten vapaan ajattelun ja itsenäiset valinnat omassa elämässään. Heitä pitäisi paremminkin kutsua uskonnonkieltäjiksi ja vapauden riistäjiksi siksi, että kysehän ei ole vapaasta ajattelusta eikä vapaasta valinnasata, vaan yleissivistävän tiedon rajaamisesta. Sinänsä jo väärän kuvan antaminen uskonnonopetuksesta on toiselta nimeltään valehtelemista, mihin juuri uskonnonopetuksen vastustajat hyvin laajasti syyllistyvät. Valehteleminen on myös ET-opetuksessa nimetty ei-toivotuksi käyttäytymiseksi.

    • Miina I

      opeteta. Siellä kerrotaan millaisia erilaisia näkemyksiä on olemassa. Uskonnonopetus pitäisi antaa uskontokuntien itsensä järjestettäväksi ja Et lakkauttaa kokonaan.

    • otempora

      Jos oppilas on elämänkatsomustiedossa, niin siitä ei vielä tietenkään seuraa
      että hän olisi esimerkiksi ateisti. Et-opetuksen piirissä voi olla muun muassa
      muslimitaustaisia tai jopa kristittyjä, joiden vanhemmat eivät esimerkiksi halua
      kuulua tai rekisteröityä oman uskontonsa opetukseen. Toisaalta vanhemmat voivat nähdä parhaaksi
      antaa lapselle riittävät perustiedot erilaisista uskomuksista ja kulttuurista, minkä elämänkatosmustiedon opetus hyvin tarjoaa. Elämänkatosmustieto on enemmänkin katsomusopetusta, jossa
      ei sitouduta jonkin tietyn uskomusjärjestelmän esittelyyn; toisaalta tietynlainen humanistinen
      ja valistuksesta lähtevä rationalistinen perinne on vahvasti läsnä opetuksessa.

      Sama muuten pätee kirkosta eronneisiin, suurin osa ei välttämättä ole
      ateisteja, vaan esimerkiksi johonkin kristilliseen suuntaukseen esimerkiksi
      hellunatalsiuuteen jne. kuuluvia kristittyjä.

      • Minervä

        Keskustellaanko? Ei me juorutaan nykyään, siksi kai se on oikeasti olemassa se elämänkatsomustiedon refleksin omainen reaktio. Vähän kesyä... Anna jotain KOVAA SANAA, on molempien sanoma, sitä itteensä se on kuitenkin. Tärkeämpää MULLE on elämä, lifetime tai ehkä JOSKUS antikristuskin. Kun päällä on raamattu vetoketjulla ja nahkakansilla, mitä voisi ajatella? Onko kummankaan tarkoitus halventaa näin PALJOAKAAN ketään. Raamatussa on mahdollista matkustella, onko sitä elämänkatsomustiedossa. Uskonto mielletään joskus matkana tai tienä ja elämäntapana, kuin esim. liikunta, mitä se ei ehkä ole kuin aasille. Siitä on ehkä kysymys. Hauskat hetket muodostuvat kuitenkin ryhmästä tai seurasta, ei niinkään avo- tai aborttikiistoista. Onko kuultu muuten kummallisempaa, avopsykiatriaa ei hyväksytä? Lähemmin tarkasteltuna sairaala on täynnä esim. osastoja, joille ei saa yhteyttä, sulkeutuvia, ajatuksettomia, valkoisia laitoksia, sekin kun on liturginen väri. Missä olet, jos olet ET-ryhmässä. Ekstraotus? Toivottavasti ei, muuten HOUKUTUS on soittaa poliisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe