Liikuntatunnin jälkeiset suihkuhetket..

ÄippäS

Apua asiaan.Lapseni pakotetaan liikuntatunnin jälkeen suihkuun,niinkuin kaikki muutkin lapset.Voiko opettaja tehdä näin??Itse en hyväksy tilannetta,kun opettaja vielä menee vahtimaan tyttöjä sekä poikia että kaikki käyvät suihkussa.Lapseni liikuntatunnit ovat päivän viimeisenä ja mielestäni he voivat käydä suihkussa heti kotiin tultuaan eikä siellä koulussa.Lapseni ovat kertoneet että heitä häiritsee se että opettaja vahtii taikka pöllähtää pukuhuoneeseen juuri silloin kun he ovat erittäin vähäpukeisina.
Kertokaa omia kokemuksianne asiasta jos niistä olisi vaikka apua minulle.En vielä ole ottanut yhteyttä kouluun,mutta se aika tulee kohta.
Kiitos.

63

5412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota heti selvää

      käydä suikuissa, käykö opettajatkin? He ovat myös hikisiä samallalailla ja enemmänkin kun ovat aikuisia. Kysy koulutoimistosta onko se pakko? Tee valitus, minä tekisin.

    • järki käteen!

      että koulussa yritetään antaa myös hygienia- ja terveyskasvatusta? Jos hikisinä lähdetään koulusta, vilustutaan helpommin, haistaan taksissa hielle jne. Vai oletko sitä mieltä, että SINUN lapsesi ei tarvitse käydä suihkussa, muiden kakaroiden kyllä? Luuletko tosiaan, että jokainen lapsi kävisi kotona pesulla? Yrittäkää ymmärtää, että koulussa liikutellaan massoja ja jokaisen oppilaan kohdalla on toimittava tasavertaisesti.

      • ÄippäS

        En tarkoita että VAIN minun lasteni ei tarvitsisi mennä suihkuun,vaan se että suihkuun menemisen ei tarvitsisi olla koulussa pakollista,koska joillekkin lapsille se voi olla erittäin ahdistavaa riisuutua toisten edessä.Eli olet sitä mieltä että koulun tehtävä on ainostaan opettaa hygienia ja terveyskasvatusta? Kyllähän sitä täytyy kotonakin opettaa.Ei ole kenenkään muun ongelma jos ei saa omaa lastaan menemään kotona suihkuun liikuntatunnin jälkeen.Olisko silloin hieman terveyskasvatuksessa tai jossain muussa puutetta kotopuolessa jos ei saa lastaan tottelemaan? Kotona suihkuttelussa yksityisyys säilyy.
        Kummastelen osaa näistä kommenteista..Olisitteko te aikuiset valmiita riisuuntumaan vieraan ihmisen edessä ilkosilleen 2 krt viikossa,kun on pakko??


      • järki käteen
        ÄippäS kirjoitti:

        En tarkoita että VAIN minun lasteni ei tarvitsisi mennä suihkuun,vaan se että suihkuun menemisen ei tarvitsisi olla koulussa pakollista,koska joillekkin lapsille se voi olla erittäin ahdistavaa riisuutua toisten edessä.Eli olet sitä mieltä että koulun tehtävä on ainostaan opettaa hygienia ja terveyskasvatusta? Kyllähän sitä täytyy kotonakin opettaa.Ei ole kenenkään muun ongelma jos ei saa omaa lastaan menemään kotona suihkuun liikuntatunnin jälkeen.Olisko silloin hieman terveyskasvatuksessa tai jossain muussa puutetta kotopuolessa jos ei saa lastaan tottelemaan? Kotona suihkuttelussa yksityisyys säilyy.
        Kummastelen osaa näistä kommenteista..Olisitteko te aikuiset valmiita riisuuntumaan vieraan ihmisen edessä ilkosilleen 2 krt viikossa,kun on pakko??

        En väittänyt, että ainoastaan koulun tehtävä on opettaa hygieniaa. Älä siis laita sanoja suuhuni. Se on kuitenkin yksi koulun tehtävistä monen muun ohella ja kuuluu olennaisesti liikuntaan.
        Siinä olet aivan oikeassa, että asioita täytyy opettaa kotonakin. Valitettavan usein ne vain jäävät opettamatta. Kaikilla ei ole ehkä samanlaista meininkiä kuin teillä. Eihän kaikille opeteta edes peruskäyttäytymissääntöjä. Ja silloin ne jäävät koulun opetettaviksi.
        Minusta voisi opettaa lapsille luonnollista suhtautumista alastomuuteen. Eihän sitä uimahallissakaan saunota ja suihkutella uimapuku päällä.


      • Eukko1991

        Vittu mitä paskaa.

        Entäs ne oppilaat jotka tulee kävellen kouluun ja hiostuu sen aikana? Pitäiskö niidenkin päästä heti kouluun tullessaan suihkuun?

        Entäs jos lapsi möyrii välitunnilla mudassa ja pelaa vaiks jalkapalloa, siitäkin voi tulla hiki.. Ja suihkuun vaan? Mutta millä ajalla. Onhan kauheaa, jos pisa tulokset huononevat vain sen takia että pitää käydä suihkussa kesken oppituntien..

        Miks nykyaikana on niin paljon allergiaa?


      • äiti kans
        Eukko1991 kirjoitti:

        Vittu mitä paskaa.

        Entäs ne oppilaat jotka tulee kävellen kouluun ja hiostuu sen aikana? Pitäiskö niidenkin päästä heti kouluun tullessaan suihkuun?

        Entäs jos lapsi möyrii välitunnilla mudassa ja pelaa vaiks jalkapalloa, siitäkin voi tulla hiki.. Ja suihkuun vaan? Mutta millä ajalla. Onhan kauheaa, jos pisa tulokset huononevat vain sen takia että pitää käydä suihkussa kesken oppituntien..

        Miks nykyaikana on niin paljon allergiaa?

        koulumatkalla hiki niin sitten pitäisi painoa pudottaa.
        Hyvä että koulussa opetetaan kuinka tärkeää on henkilökohtainen hygienia, vanhemmat kun sitä eivät näköjään ole vielä oppineet.
        Opettele sinäkin Eukko1991 käymään säännöllisesti suihkussa niin tiedät kuinka ihana olo siitä tulee myös kanssaihmisille.


      • Maallakin on kouluja
        äiti kans kirjoitti:

        koulumatkalla hiki niin sitten pitäisi painoa pudottaa.
        Hyvä että koulussa opetetaan kuinka tärkeää on henkilökohtainen hygienia, vanhemmat kun sitä eivät näköjään ole vielä oppineet.
        Opettele sinäkin Eukko1991 käymään säännöllisesti suihkussa niin tiedät kuinka ihana olo siitä tulee myös kanssaihmisille.

        Luuletko sinä, että kaikki asuvat koulun vieressä? Meiltä on matkaa kouluun 200 metriä vaille sen koulukyytiin oikeuttavan 5 kilometriä. Nuoret pyöräilevät kouluun niin pitkälle syksyyn kuin kelit sallivat, ja ovat takuulla hikisiä palatessaan, kun ottavat sen kuntoilun kannalta ja polkevat tosissaan.


      • Maallakin on kouluja
        Maallakin on kouluja kirjoitti:

        Luuletko sinä, että kaikki asuvat koulun vieressä? Meiltä on matkaa kouluun 200 metriä vaille sen koulukyytiin oikeuttavan 5 kilometriä. Nuoret pyöräilevät kouluun niin pitkälle syksyyn kuin kelit sallivat, ja ovat takuulla hikisiä palatessaan, kun ottavat sen kuntoilun kannalta ja polkevat tosissaan.

        Enkä oikein tiedä tuosta painon pudotuksesta, kun tyttöjen painoindeksit ovat 18,3 ja 19.


      • järki käteen
        Eukko1991 kirjoitti:

        Vittu mitä paskaa.

        Entäs ne oppilaat jotka tulee kävellen kouluun ja hiostuu sen aikana? Pitäiskö niidenkin päästä heti kouluun tullessaan suihkuun?

        Entäs jos lapsi möyrii välitunnilla mudassa ja pelaa vaiks jalkapalloa, siitäkin voi tulla hiki.. Ja suihkuun vaan? Mutta millä ajalla. Onhan kauheaa, jos pisa tulokset huononevat vain sen takia että pitää käydä suihkussa kesken oppituntien..

        Miks nykyaikana on niin paljon allergiaa?

        oli myös kirjoituksesi sitältö.
        Sinulla ei näköjään ole mitään ymmärrystä koulun arjesta. Koulussa liikutellaan massoja, opetetaan suurille ryhmille käyttäytymistapoja ja -malleja. Jos nyt jollakulla tulee välitunnilla hiki, ei häntä passiteta suihkuun. Älytön rinnastus verrata liikuntatunteja ja kouluun kävelyä.


      • Eukko1991
        äiti kans kirjoitti:

        koulumatkalla hiki niin sitten pitäisi painoa pudottaa.
        Hyvä että koulussa opetetaan kuinka tärkeää on henkilökohtainen hygienia, vanhemmat kun sitä eivät näköjään ole vielä oppineet.
        Opettele sinäkin Eukko1991 käymään säännöllisesti suihkussa niin tiedät kuinka ihana olo siitä tulee myös kanssaihmisille.

        Olen laiha ihminen (toisin kuin sinä, senkin aladoobi) ja niin kuin monilla muilla, kouluun oli pitkä matka joten hiostuminen ei ole ihme.

        Itse asiassa meikällä nykyisin on varaa käydä ihan porealtaassakin kylvyssä :)


      • gonewiththewind*
        Eukko1991 kirjoitti:

        Olen laiha ihminen (toisin kuin sinä, senkin aladoobi) ja niin kuin monilla muilla, kouluun oli pitkä matka joten hiostuminen ei ole ihme.

        Itse asiassa meikällä nykyisin on varaa käydä ihan porealtaassakin kylvyssä :)

        Poikkesin tänne katsomaan palstan menoa aivan ensimmäistä kertaa, ja samanlaisia itseään korostavia idiootteja on näemmä liikkeellä kuin muuallakin... Hoh hoijaa, taidanpa pysyä muilla foorumeilla, koska asiallisuus on toisille niin vaikeaa! Jos nimimerkkisi loppuosa viittaa jotenkin ikääsi, mitä muuten teet "lapsi koulussa"-palstalla - vai onko sinulla jonkinlainen trauma hikisestä koulumatkasta? Ja enpä nyt menisi kehuskelemaan porealtaalla = bakteeripesä...


      • UH
        järki käteen kirjoitti:

        En väittänyt, että ainoastaan koulun tehtävä on opettaa hygieniaa. Älä siis laita sanoja suuhuni. Se on kuitenkin yksi koulun tehtävistä monen muun ohella ja kuuluu olennaisesti liikuntaan.
        Siinä olet aivan oikeassa, että asioita täytyy opettaa kotonakin. Valitettavan usein ne vain jäävät opettamatta. Kaikilla ei ole ehkä samanlaista meininkiä kuin teillä. Eihän kaikille opeteta edes peruskäyttäytymissääntöjä. Ja silloin ne jäävät koulun opetettaviksi.
        Minusta voisi opettaa lapsille luonnollista suhtautumista alastomuuteen. Eihän sitä uimahallissakaan saunota ja suihkutella uimapuku päällä.

        Ainakin uimahallien miesten puolella suurin osa murrosikäisistä pojista käyvät suihkussa ja saunassakin uikkarit päällä. Uikkarit laitetaan päälle ja otetaan pois pukuhuoneessa pyyhkeen alla tai muuten suojassa. Näin on menetelty aina omasta nuoruudestani nykypäivään saakka, eikä se ole ollut koskaan mikään ongelma. Koululaisryhmien kanssa tilanne on aivan sama, paitsi sauna jätetään usein väliin.


      • Tyttö-97lahti

        No johan sopan keitit vitun ämmä!!!! Pidä turpas kii jos sul ei oo muuta asiaa ku VALITTAA..ÄippäS ei sitäpaitsi edes tarkoittanut,ettei muiden kakaroiden tarttes käydä suihkussa...LOL vähänkö oot nolo ! Se puhui ihan muuta siitä ;o Sitäpaitsi on todellakin pedofiilimäistä käydä katsomassa,kun lapset ovat suihkussa ! Tiiä mitä fobioita semmosestki saa, ja muuteskin kai ny kaikki lapset hakee yksityisyyttä,eikä alastomuutta.ÄippäS, sinuna mä ottaisin heti yhteyttä koululle ! Opettajahan näkis kaikkien alapäät, ja sitäpaitsi ; -6-vuotiaallakin voi alkaa aikainen murrosikä, diagnoisdilla se varmistetaan... Mut hyi vittu sanon mä ! Meidän koulussa suositellaan
        kainaloiden ja jalkojen pesuu,ei muuta. Mut en mä ees aina pese, ja mikä vittu, tuleehan noille aikuisellekkin ihan sama hiki, kuin lapsille tuossa opastuksessa. Voi saatana,nyt teihin vanhempiin menee ihan oikeesti hermot :O ootte P-E-R-V-O-J-A !!!!!!! varsinki toi yks vittuilija tuossa-.-


      • Anonyymi
        Tyttö-97lahti kirjoitti:

        No johan sopan keitit vitun ämmä!!!! Pidä turpas kii jos sul ei oo muuta asiaa ku VALITTAA..ÄippäS ei sitäpaitsi edes tarkoittanut,ettei muiden kakaroiden tarttes käydä suihkussa...LOL vähänkö oot nolo ! Se puhui ihan muuta siitä ;o Sitäpaitsi on todellakin pedofiilimäistä käydä katsomassa,kun lapset ovat suihkussa ! Tiiä mitä fobioita semmosestki saa, ja muuteskin kai ny kaikki lapset hakee yksityisyyttä,eikä alastomuutta.ÄippäS, sinuna mä ottaisin heti yhteyttä koululle ! Opettajahan näkis kaikkien alapäät, ja sitäpaitsi ; -6-vuotiaallakin voi alkaa aikainen murrosikä, diagnoisdilla se varmistetaan... Mut hyi vittu sanon mä ! Meidän koulussa suositellaan
        kainaloiden ja jalkojen pesuu,ei muuta. Mut en mä ees aina pese, ja mikä vittu, tuleehan noille aikuisellekkin ihan sama hiki, kuin lapsille tuossa opastuksessa. Voi saatana,nyt teihin vanhempiin menee ihan oikeesti hermot :O ootte P-E-R-V-O-J-A !!!!!!! varsinki toi yks vittuilija tuossa-.-

        Oon lapsi ja oon aika huolestunut teistä kaikista. Kai te ymmärrätte että muita ei tarvii haukkua ja ajattelisitte vähän mitä sanotte ja jos nyt kerran saa haukkua niin kyllä kaikki teistä on jotain vitun ämmiä.


      • Anonyymi

        Ei hiki haise sinänsä miltään hajuton neste , mutta kun se tulee kosketuksiin ihon pesemättömän ihon kanssa niin alkaa sohaista,ei siis ihan heti , joten ei ne lapset hieltä haise kotimatkalla


    • fresh?

      miksi et halua, että lapsesi käy suihkussa koulussa?

      • Anonyymi

        Estoisen ihminen jolla mielikuvitus lentää . Ei varmaan sen tytöstä tule koskaa; mitään urheilijaa kas kun hekin suiihkuttavat yhdessä
        Ei ennen oltu niin kovin epäluuloisia , koska lapset eivät aina ajattele kuten kos ei tytöt pidä siitä että opettaja. vahtii, niin sanovat hänelle että hän saa vahtia oven toisella puolella. .
        Ongelmansa kaikilla näyttää olevan .
        Joten pitää antaa hänen tyttäreensä ilmeisesti mennä hikisenä kotiin ettei vaan lapsi häiriinny suihkussa käymisestä , puhtaushan siinä on pääasia mitä opetetaan lapsille että urheilullisten suoritusten jälkeen suihkuun


    • Rex Ona

      Kyllä koulun ja opettajan toiminta on Perusopetuslain N:o 628 2 §:n tavoitteiden mukaista ja siten opettajaa ei voida erottaa tällä perusteella, jos sitä tarkoitat.

      • ÄippäS

        Kyse ei ole nyt mistään opettajan erottamisesta.Kysymys kuuluu,että kai lapsillakin on oikeus omaan yksityisyyteen,eikö? Moni aikuinen muistaa varmasti kuinka kiusallisia suihkuhetket olivat koulussa kun kaikki tuijottivat tai siellä tehtiin jopa kiusaa joillekkin,vetämällä pyyhettä väkisin pois jne.


      • Rex Ona
        ÄippäS kirjoitti:

        Kyse ei ole nyt mistään opettajan erottamisesta.Kysymys kuuluu,että kai lapsillakin on oikeus omaan yksityisyyteen,eikö? Moni aikuinen muistaa varmasti kuinka kiusallisia suihkuhetket olivat koulussa kun kaikki tuijottivat tai siellä tehtiin jopa kiusaa joillekkin,vetämällä pyyhettä väkisin pois jne.

        En ole koskaan ymmärtänyt tuota pakkosuihkua. Sitä paitsi lapset eivät nykyisin haise ollenkaan hielle ja silloin suihkuttelu menee jo överiksi. Ennen oli toisin, kun kotona pesuolot olivat mitä olivat kuten monet asian tietävät. Nykyisin lapset eivät tarvitse enää hygieniaopetustakaan siinä määrin, että pitäisi pakolla mennä suihkuun. On jopa luonnonvastaista liika peseytyminen, sillä ihosta lähtee kaikki sitä suojaavat bakteerit. Tämä on vaan jonkun perfektionistiopettajan (liikunnanopettaja?) kotkotuksia. Kuten alempana nim. Obex kertoo ei lasta voi pakottaa suihkuun, mutta tilaisuus tulee antaa siihen. Muistan 30 vuoden takaa miten jotkut oppilalaat suorastaan haisivat koulussa, tukat rasvaisia ja leikaamattomia, mutta kuten sanoin se oli silloin. Nykyisin myös lasten suhteen on ympäristön paineet jo niin kovat, että lapsillakaan ei ole enää varaa olla sottaisia.


      • Maiku

        Mikään lakipykälä ei oikeuta opettajia vaatimaan oppilaita riisuuntumaan alasti toisten nähden missään tilanteessa, vaan se on täysin jokaisen oppilaan oma valinta. Opettajat voivat VAIN suositella oppilaita käymään avoimissa yhteissuihkuissa.


      • Anonyymi
        ÄippäS kirjoitti:

        Kyse ei ole nyt mistään opettajan erottamisesta.Kysymys kuuluu,että kai lapsillakin on oikeus omaan yksityisyyteen,eikö? Moni aikuinen muistaa varmasti kuinka kiusallisia suihkuhetket olivat koulussa kun kaikki tuijottivat tai siellä tehtiin jopa kiusaa joillekkin,vetämällä pyyhettä väkisin pois jne.

        Ei kuule ollut kiusallista mitenkään ainakaan meidän koulussa siis siellä pestiin itsensä eikä vahdata ketään koska kaikki ovat samalaisia . Luulen että ongelman olet sinä laittanut tytön päähän yksityisyydestä puhumalla.
        En muista että kukaan olisi mitenkään tuijotellut suihkussa Ihme että edes puhut sellaisesta taidat itse olla se joka tuijotti kun sellaisia ajattelet


    • suihkuun!

      tarinaa, jossa lapselle saa kyllä opettaa matematiikkaa, mutta jakolaskut on jätettävä kotien opetettaviksi. Peseytyminen liikuntatuntien jälkeen on asiallista ja toisetkin huomioivaa. Ja kyllä, myös liikunnanopettajat peseytyvät omissa tiloissaan tuntiensa jälkeen.

      • Emmily Strange

        Ei, ei ne liikunnanopettajat peseydy omissa tiloissaan tunnin jälkeen, kun niiden ei tarvi. Ainakin minun käymässäni koulussa (olen 14v) opettaja ei koskaan tee mitään tunnilla, seisoo ja huutaa vaan. Tai ei aina seiso, joskus istuu lavan reunalla (meillä isompi liikkasali= myös juhlasali)

        Onneksi meitä ei sentään pakoteta suihkuun tunnin jälkeen, kainalot tietty pestään mutta vaatteet on päällä, paitsi paita ja sukat.


    • Opex

      Yksityisyyden suoja

      Alastomuus kuuluu yksityisyyden suojan piiriin, joten ketään EI SAA PAKOTTAA riisuuntumaan alasti.

      Poikkeuksen tekee vain pakkokeinolaissa sallitut viranomaistarkastukset tietyissä rikosepäilyissä, kuten esim. huumekätkentäepäily.

      Jos siis suihkussa käyminen ei ole mahdollista ilman, että joutuu riisuuntumaan alasti muiden läsnäollessa, siihen ei voida velvoittaa ketään, vaan jokaisella on täysi oikeus itse päättää siitä.


      NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
      (Nämä oikeudet ovat lainvoimaisia ja koskevat myös alaikäisiä)

      Nuorella on sukupuolesta, ihonväristä, seksuaalisesta
      suuntauksesta tai terveydentilasta riippumatta
      seksuaalisena olentona mm. seuraavat seksuaaliset
      oikeudet:

      OIKEUS OMAAN KEHOON. Jokainen hallitsee ja omistaa oman
      kehonsa. Kenelläkään ei ole oikeus koskea tai loukata
      toisen itsemääräämisoikeutta. Nuorella on myös oikeus
      mielipiteeseen ja oikeus kieltäytymiseen omaa kehoa
      koskevissa asioissa. Jokaisella oikeus sanoa ei milloin
      tahansa ja kenelle tahansa.

      OIKEUS YKSITYISYYTEEN. Jokaisella nuorella on tarvittaessa
      oltavaa omaa rauhaa ja yksityisyyttä erityisesti omaa
      kehoa koskevissa asioissa. KETÄÄN EI VOI PAKOTTAA
      RIISUUNTUMAAN TAI ESIINTYMÄÄN VASTENTAHTOISESTI MUIDEN
      LÄSNÄOLLESSA. JOKAISELLA ON OIKEUS olla halutessaan yksin,
      PESEYTYÄ ITSENÄISESTI ja nukkua omassa sängyssä.


      ONGELMAN RATKAISU:

      Ongelma ratkaistaisiin sillä, että koulujen suihkutilat varustettaisiin väliseinillä ja verhoilla tai ovilla sekä väliseinäkohtaisilla pienillä lokeroilla, joihin oppilaat voisivat riisua hikiset alusvaatteet ja mukaan ottamansa vaihtoalusvaatteet ja pyyhkeen. Tällöin myös ne oppilaat, jotka eivät kehtaa näyttäytyä alasti toisten nähden, voisivat käydä suihkussa omassa rauhassa. Erityisesti herkässä murrosiässä monet eivät kehtaa näyttäytyä alasti toisten seurassa. Tämä on siis aivan normaalia. Asia yleensä korjaantuu, kun pahin murrosikä on ohi. Näkösuojista ei olisi mitään haittaa kenellekään.

      Te, jotka puolustatte oppilaiden pakottamista avoimiin joukkosuihkuihin, että ilmeisesti osaa asettua sellaisten oppilaiden asemaan, jotka eivät yksinkertaisesti kehtaa/uskalla esiintyä alasti toisten nähden, ja varsinkin silloin, jos on murrosiän kehityshäiriöitä, joista voi joutua pilkan kohteeksi ja saada elinikäisen trauman. Jotkut lapset ja nuoret voivat olla todella ilkeitä toisilleen. Juuri tämän vuoksi suihkutilat pitäisi suojata, tai jos suojaa ei ole, suihkuun ei missään tapauksessa saa pakottaa menemään. Hikisenä lähteminenkin on parempi vaihtoehto kuin nöyryytetyksi joutuminen.

      • Marjatainen

        Olet aivan oikeassa. Tyttäreni luokalla on pari ylipainoista tyttöä, joiden pilkkaamisesta tyttäreni on kertonut minulle kotona. Etenkin suihkutilanteet ovat otollisia nälvimiselle, kun opettaja ei ole kuulolla. Olen ottanut yhteyttä kouluun ja toivon, että opettaja kiinnittää huomiota asiaan.

        Minun oma tyttärenikin kärsii koulun pakkoriisuuntumisista, hän on aina ollut ujon puoleinen. Ei hänelle tule mieleen steppailla kotonakaan ilkosillaan toisten nähden. Meillä ei ole sellaista tapaa. Meidän kylpyhuoneessamme on ovi ja aamutakit on keksitty. Ei se alastomuus niin kauhean "luonnollista" kaikille ole, eikä tarvitse ollakaan. Monet eivät mene niihin jossain tuolla edellä mainittuihin uimahalleihin ollenkaan juuri häveliäisyyssyistä johtuen.

        Rahaahan ei tietenkään kunnilla tai valtiolla nyt mihinkään ole, eikä tule, eikä ole koskaan ollutkaan, mutta ehkä tarvitsisimme opetusministerin, joka tekisi samantapaisen siirron kuin puolustusministeri Elisabeth Rehn aikoinaan: hänhän hämmästyi kun kuuli, että varuskuntien wc-kopeissa ei ole ovia ja vaati sellaiset laitatettaviksi. Rahat löytyivät. Löytyvät ne lasten ja nuorten suihkutilojen yksityisyyden parantamiseen myös aivan varmasti, jos tahtoa löytyy ensin.


      • pulmunen*

        Lyhyesti sanottuna: Laki on niitä varten, jotka muuten eivät ymmärrä asiaa.


      • valitettavasti..
        pulmunen* kirjoitti:

        Lyhyesti sanottuna: Laki on niitä varten, jotka muuten eivät ymmärrä asiaa.

        Laki on tehty meitä suojelemaan juuri niiltä suihkuun pakottajilta ja kirjojen päällystyskäskyjä jakevelilta, joilla suhteellisuudentaju on kadonnut tai puuttuu tyystin.


    • Mamm1M1a

      Minä en suvaitsisi sitä että vähäpukeiset lapset joutuvat sen kestämään että opettaja pöllähtää pukuhuoneeseen

      Tuo ei kuulu opettajan tehtäviin.

      • suihkuun vaan

        ulottuu myös sinne pukuhuoneen puolelle; nyt et suvaitse, että opettaja sinne pöllähtää, mutta ääni muuttuu kellossa ja haastemies on hyvin äkkiä ovella, mikäli siellä pukuhuoneessa jotain sattuu eikä opettaja ole valvonut lapsia.
        Tuskinpa kukaan sinne (ainakaan toivottavasti) lapsia menee tirkistelemään, vaan tehtävänä on valvoa, ettei vahinkoja tai esimerkiksi juuri kiusaamista tapahtuisi. Lisäksi on huolehdittava myös siitä, että suihkussa käydään kohtuullisen ajan sisällä, jotta lapset ehtivät seuraavalle tunnille tai kotiin säälliseen aikaan.
        Tuosta suihkupakosta haluaisin kommentoida sen verran, että kaikki kodit eivät tosiaan kasvata lapsiaan liikunnan jälkeiseen suihkuun ja sitä kautta omasta hygieniastaan huolehtimiseen, joten silloin on tasapuolisinta vaatia suihkussa käyntiä kaikilta. Koulu on monen oppilaan "työpaikka", eikä voida laatia jokaiselle oppilaalle eri sääntöjä. Itse sitä paitsi haluaisin, että opettaja vahtisi tarkemmin suihkuttelua poikani luokassa, sillä tokaluokkalainen livahtaa turhan usein ilman suihkua liikuntatunin jälkeen välitunnille, jotta ehtii nopeasti leikkeihin mukaan. Valvonnan kanssa olisi siis sama linja kotona ja koulussa, eli suihkuun vaan aina liikunnan jälkeen.


      • 9ja14
        suihkuun vaan kirjoitti:

        ulottuu myös sinne pukuhuoneen puolelle; nyt et suvaitse, että opettaja sinne pöllähtää, mutta ääni muuttuu kellossa ja haastemies on hyvin äkkiä ovella, mikäli siellä pukuhuoneessa jotain sattuu eikä opettaja ole valvonut lapsia.
        Tuskinpa kukaan sinne (ainakaan toivottavasti) lapsia menee tirkistelemään, vaan tehtävänä on valvoa, ettei vahinkoja tai esimerkiksi juuri kiusaamista tapahtuisi. Lisäksi on huolehdittava myös siitä, että suihkussa käydään kohtuullisen ajan sisällä, jotta lapset ehtivät seuraavalle tunnille tai kotiin säälliseen aikaan.
        Tuosta suihkupakosta haluaisin kommentoida sen verran, että kaikki kodit eivät tosiaan kasvata lapsiaan liikunnan jälkeiseen suihkuun ja sitä kautta omasta hygieniastaan huolehtimiseen, joten silloin on tasapuolisinta vaatia suihkussa käyntiä kaikilta. Koulu on monen oppilaan "työpaikka", eikä voida laatia jokaiselle oppilaalle eri sääntöjä. Itse sitä paitsi haluaisin, että opettaja vahtisi tarkemmin suihkuttelua poikani luokassa, sillä tokaluokkalainen livahtaa turhan usein ilman suihkua liikuntatunin jälkeen välitunnille, jotta ehtii nopeasti leikkeihin mukaan. Valvonnan kanssa olisi siis sama linja kotona ja koulussa, eli suihkuun vaan aina liikunnan jälkeen.

        Meidän koulussa ei käydä suihkussa liksa tuntien jälkeen, vaikka olen lastani yrittänyt siihen yllyttää. Tunnit on aamulla 2 ensimmäistä. Edes liksa vaatteita ei tarvitse vaihtaa, riittää kun on verkkarit.Olen yrittänyt opettaa pojalleni(3 lk), että liksaan vaihdetaan vaatteet ja käytäisiin suihkussa, mutta kun muutkaan ei niin tee, niin ei poikanikaan.Kun on ulkoliikuntaa niin ei edes kerkiäisi vaatteita vaihtamaan on vastaus ollut usein.Ajattelin asiasta puhua opettajalle, mutta se on vain jäänyt..


    • suihkuun kaikki

      nyt eletään vuotta 2009 ja 2010 on jo ovella.

      • Ammattikasvattaja

        Kouluun kuuluu samoin myös uimaopetus, joskin monet kunnat siitä säästävät.

        Lapset/Nuoret käyvät sielläkin yhdessä suihkussa ja saunassa. Onko sekin ongelma?

        Suomalaiseen kulttuuriin on aina kuulunut myös sauna. Mitä uutta alastomuudessa on?

        Sitä en usko, että eri sukupuolta oleva opettaja pukuhuoneeseen tunkeutuisi.


      • juampppa

        Voi hellanlettas sentään.

        Pitääköhän tässä nyt oikein soittaa puolustusvoimain ylikomentajalle ja vaatia korvauksia henkisestä särystä kun piti mennä armeijassa suihkuun muiden katsellessa.

        Ties mitä homoja sielläkin liikkunut, niin!


      • suihkuun
        juampppa kirjoitti:

        Voi hellanlettas sentään.

        Pitääköhän tässä nyt oikein soittaa puolustusvoimain ylikomentajalle ja vaatia korvauksia henkisestä särystä kun piti mennä armeijassa suihkuun muiden katsellessa.

        Ties mitä homoja sielläkin liikkunut, niin!

        tarkoitit, vai ap:lle ? Katso tuolta sivun ylälaidasta, esitystapa, niin tiedät kenelle vastaat. Minä olen kokoajan ollut sitä mieltä että kaikki vaan suihkuun, naurettavaa pelätä että opettaja vahtii suihkussa olevia.


    • Mutis ja ope

      Siis täytyykö sun lapsen käydä suihkussa liikkatunnin jälkeen? Voi raukkaa. Parempihan se tietty olis jos vois hikisenä mennä kotiin. Haista bussissa, taxissa tai vilustua kävellessä.

      Niin ja sillä ei tietty ole mitään väliä, että opettajat yrittävät antaa lapsellesi hygieniakasvatusta. Tai muutakin tapakasvatusta.

      Olet varmaan sellanen vanhmepi, jonka mielestä ei ole niin vaarallista jos sun mussukan ei tarvii noudattaa koulun sääntöjä. Vaan sen takii, ettei se tykkää.

      Voi parkaa!! Muistathan vielä hyvän vanhemman tapaan mainita mussukasi kuullen miten tyhmästi ope tekee. Se on järkevää ja kuuluu kodin ja koulun yhteistyöhön lapsesi kasvatusprosessissa.

    • maalaisjärkeä peliin

      Ensinnäkin olen opettaja ja meidänkin koulussa on suihkussa käynti pakollista. Toki yksilön suoja otetaan siinä mielessä huomioon, että koulussamme on lapsia jotka eivät pysty jostain henkisestä syystä käymään suihkussa toisten katsoessa. Heidän kanssaan katsomme asiaa hieman erilailla: Eli käy suihkussa esimerkiksi liikuntahallilla, jossa useita pukuhuoneita toisessa tilassa, tai joskus viimeisenä kun muut lähteneen tai sitten jättää kokonaan menemättä. Useimpien kohdalla käy kuitenkin niin, että uimahallissa tätä vaivaa ei ole, mutta yllätys yllätys liikuntatunnin jälkeisessä suihkussa ei tahdota käydä. Näiden kohdalla armottomasti suihkuun vain.
      Koulun kasvatusvastuuseen kuuluu oleellisena osana hygieeniakasvatus ja tämä on ehdottomasti osa sitä. Olenpa useaan jo pariin otteeseen ilmoittanut evääväni uintitunnin oppilaalta, jonka äiti on aikaisemin kieltänyt lapseltaan suihkun tunnin jälkeen, koska märkä tukka paleltuu kotimatkalla. Molemmilla kerroilla mieluisen uintitunnin mahdollinen evääminen on johtanut siihen, että oppilas käy ilman valitusta säännöllisesti suihkussa.
      PS: olipa hyvä reportaasi sveitsiläisistä jotka ihmetteli suomessa oppilaiden vanhempien tarvetta riidellä koulun kasvatussäännöistö, Vanhemmat olivat siellä päin vastoin mielissään, että heidän lapsiltaan vaaditaan tietynlaista hyvää käytöstä myös koulussa

      • yobbuchiitto

        täällä puhuu nuori, jolla on kokemusta asiasta.
        Itseäni ahdisti riisuuntua toisten edessä, kiusattu kun olin muutenkin ja olen hieman tukevampi.
        Puhuin asiasta opettajan kanssa, ja sovimme, että jos tunnit olivat päivällä viimeiset, riitti että kun vaihdoin vessassa vaatteet, huuhdoin kainalot etten ihan hionnut koulumatkalla. Jos oli tunteja vielä liikuntatuntien jälkeen, sain odottaa, että muut kävivät ensin ja opettaja oli mennyt, hän kyllä vahti etten vetkutellut liikaa, muttei kytännyt.
        Eli jos asian ottaa koulussa puheeksi, niin kyllä se siitä etenee. Kyllä opettajien pitäisi ymmärtää että lasta ahdistaa.
        ei tarvitse vineilllä siitä että "voivoivoi ku on se vaikeeta olla alasti" kyllä se vaan saattaa olla.
        En halua nyt moittia ketään, mutta koettakaas ymmärtää. : )


      • Entinen yläastelaine
        yobbuchiitto kirjoitti:

        täällä puhuu nuori, jolla on kokemusta asiasta.
        Itseäni ahdisti riisuuntua toisten edessä, kiusattu kun olin muutenkin ja olen hieman tukevampi.
        Puhuin asiasta opettajan kanssa, ja sovimme, että jos tunnit olivat päivällä viimeiset, riitti että kun vaihdoin vessassa vaatteet, huuhdoin kainalot etten ihan hionnut koulumatkalla. Jos oli tunteja vielä liikuntatuntien jälkeen, sain odottaa, että muut kävivät ensin ja opettaja oli mennyt, hän kyllä vahti etten vetkutellut liikaa, muttei kytännyt.
        Eli jos asian ottaa koulussa puheeksi, niin kyllä se siitä etenee. Kyllä opettajien pitäisi ymmärtää että lasta ahdistaa.
        ei tarvitse vineilllä siitä että "voivoivoi ku on se vaikeeta olla alasti" kyllä se vaan saattaa olla.
        En halua nyt moittia ketään, mutta koettakaas ymmärtää. : )

        Kerran yläasteella menin liikuntatunnin jälkeen suihkuun, koska ketään muita ei ollut enää pukuhuonetiloissa. Ykskaks sinne sitten pöllähti eräs tuttu lesbo ja oli tosi kiva suihkuhetki, joo! Onneksi ei tarvitse enää käydä koulussa :)


      • Entinen yläastelaine
        Entinen yläastelaine kirjoitti:

        Kerran yläasteella menin liikuntatunnin jälkeen suihkuun, koska ketään muita ei ollut enää pukuhuonetiloissa. Ykskaks sinne sitten pöllähti eräs tuttu lesbo ja oli tosi kiva suihkuhetki, joo! Onneksi ei tarvitse enää käydä koulussa :)

        Mikä siinä muuten on niin kauheaa jos tulee hiki? Ei se mitään hermomyrkkyä sentään ole, ja ylenmääräistä pesemistä pitäisi muutenkin välttää tai tulee astmaa sun muuta, joka sitten on pahempi juttu. :)

        Ihminen voi haista muutenkin, kävi pesulla tai ei, joistain ihmisistä nyt vaan tulee semmonen haju että jees.

        Ennemmin haistelen kyllä hikeä kuin deodoranttia, ei kiitos kemiallisille epäterveellisille tuoksuille XD


    • qwertyyu

      auta lastasi tilanteessa, jos hän kokee sen ahdistavana. ei opettaja välttämättä osaa tunnistaa tai haluakkaan nähdä tilannetta lapsen silmin. itselläni oli lapsena sama ongelma, kun pakotettiin suihkuun. vaikka sivullisesta voi vaikuttaa mitättömältä asialta, niin se voi vaikuttaa todella pitkälle lapsen elämään ihan aikuisuuteen asti. vaikka olen tosi urheilullinen ja tykkään liikunnasta, juuri tämän takia aloin lintsaamaan liikunnasta ja tuli ongelmia. näin aikuisena tuntuu että lapsuuden kokemukset ovat juurtuneet aika syvälle. en käy nykyäänkään yleisissä suihkuissa, mutta onneksi aikuisella on jo oma tahto ja osaa sanoa asiat niikuin ne on. mutta varmasti asiat olisivat toisin, jos joku olisi osannut auttaa minua oikella tavalla ongelmassa. eikä kannata kuunnella täällä muitten paasaamista jostain kasvatuksesta, sinä itse olet lapsesi tärkein kasvattaja ja turva hänen elämän vaikeissa asioissa.

      • että silleensä...

        No entäs kun terveydenhoitaja terveystarkastuksessa tarkistaa vitosen likkojen häpy ja kainalo karvoituksen.
        Näin ainakin meidän kaupungissa ollut jo muutaman vuoden ja vasta nyt kuulin, kun oma likka kertoi.
        Siinä ei nuoren intimiteettisuoja ole mitään.
        Sitten päivitellään kuinka hyvin ne kasvavat.

        Eihän tuollainen edistä kehitystä eikä ole mitään tekemistä terveyden kanssa!


      • ...
        että silleensä... kirjoitti:

        No entäs kun terveydenhoitaja terveystarkastuksessa tarkistaa vitosen likkojen häpy ja kainalo karvoituksen.
        Näin ainakin meidän kaupungissa ollut jo muutaman vuoden ja vasta nyt kuulin, kun oma likka kertoi.
        Siinä ei nuoren intimiteettisuoja ole mitään.
        Sitten päivitellään kuinka hyvin ne kasvavat.

        Eihän tuollainen edistä kehitystä eikä ole mitään tekemistä terveyden kanssa!

        Tuohan on sairasta!


    • 3x isä

      Aika monessa maassa joutuisi vankilaan jos käskisi lapset riisuuntumaan ja olisi vielä katselemassa sitä.

      Suomessa nyt vaan ollaan tällaisia lampaita että tehdään laumana kaikki kyseenalaistamatta kuten ennenkin.

      Ei armeijan vessoissakaan ollu ennen ovia, mutta nykyisin on. Jos lapsille ei voida järjestää yksityisyyttä pesutiloissa, niin sitten pitää varmaan järjestää sellaista liikuntaa ettei tule hiki.

      • Opetaja opetaja

        Mikä ihme teitä vaivaa? Onko Suomeen tullut TÄSSÄKIN asiassa tämä amerikkalaistyyppinen idiotismi, jossa kaikki on hyvin kunhan ei vain paljasta pintaa näy?

        Esim. saunakulttuuri on ollut osa suomalaista kulttuuria jo muinaisuudesta lähtien. Jos lapsi ei uskalla olla vertaisryhmässäkään edes suihkessa alaston pientä hetkeä, ovat ongelmat lähtöisin kotoa. Kyllä myös ulkonäöon vertailu on vain inhimillistä. Ei sillekään mitään voi. Jos ei omaa kehoa kestä kenellekään näyttää edes tuollaisessa täysin viattomassa tilanteessa, kannattaa asiaa miettiä hyvin tarkasti kotonakin. Mitä ongelmia taustalta mahtaa löytyäkään?

        Jos lasensa on lihottanut niin lihavaan kuntoon, ettei hän häpeilemättä voi muille näyttäytyä, voi vanhempi miettiä omaa toimintaansa asiassa. Ja sitä paitsi; nykypäivänä lapset alkavat - kiitos vanhempien! - olla kautta linjan pullukoita jo alle kouluikäisinä. Pikemminkin on niin, että normaalimitoissa oleva lapsi alkaa olla se poikkeus!

        Jos ihmisellä on niin pahoja neurooseja itsensä suhteen, ettei hän kestä muille näyttäytyä, tarvitaan ammattiapua.


      • Vanhempien vastuulla
        Opetaja opetaja kirjoitti:

        Mikä ihme teitä vaivaa? Onko Suomeen tullut TÄSSÄKIN asiassa tämä amerikkalaistyyppinen idiotismi, jossa kaikki on hyvin kunhan ei vain paljasta pintaa näy?

        Esim. saunakulttuuri on ollut osa suomalaista kulttuuria jo muinaisuudesta lähtien. Jos lapsi ei uskalla olla vertaisryhmässäkään edes suihkessa alaston pientä hetkeä, ovat ongelmat lähtöisin kotoa. Kyllä myös ulkonäöon vertailu on vain inhimillistä. Ei sillekään mitään voi. Jos ei omaa kehoa kestä kenellekään näyttää edes tuollaisessa täysin viattomassa tilanteessa, kannattaa asiaa miettiä hyvin tarkasti kotonakin. Mitä ongelmia taustalta mahtaa löytyäkään?

        Jos lasensa on lihottanut niin lihavaan kuntoon, ettei hän häpeilemättä voi muille näyttäytyä, voi vanhempi miettiä omaa toimintaansa asiassa. Ja sitä paitsi; nykypäivänä lapset alkavat - kiitos vanhempien! - olla kautta linjan pullukoita jo alle kouluikäisinä. Pikemminkin on niin, että normaalimitoissa oleva lapsi alkaa olla se poikkeus!

        Jos ihmisellä on niin pahoja neurooseja itsensä suhteen, ettei hän kestä muille näyttäytyä, tarvitaan ammattiapua.

        Suomessa on totuttu siihen että tehdään niin kuin auktoriteetti käskee ja piste.

        Nykyisin vaan ihmiset ovat alkaneet ajatella itse ja kyseenalaistavat asioita.

        Jokaisella on ihmisoikeusjulistuksenkin mukaan valta päättää omasta ruumistaan, myös lapsilla, eikä sitä tarvi toisille alastomana esitellä ellei halua. Ongelmia voi tulla murrosiässä, kun kehitykselliset erot ovat valtavia ja kiinnostus vartaloon suurimmillaan.

        Monien koulujen suihkutilat ovat kuin suoraan Stalinin Neuvostoliiton armeijan varuskunnista. Varmaan tehty ihan oikeasti samoilla piirustuksilla, se oli sitä vaihdantataloutta, mitä Suomi kävi aikanaan Neuvostoliiton aikana.

        Nykyisin nämä asiat kyllä osataan ottaa huomioon, suihkutilat voidaan rakentaa niin että niissä voi halutessaan pysytellä muiden katseilta suojassa. Mutta tätä rakennusvauhtia asiat on kunnossa noin 30 vuoden kuluttua, jollolin jo uudet tuulet ja uudet murheet.

        Tuo on huono perustelu että joku on aina ollut jotenkin tai kuuluu peräti kulttuuriin. Suuri osa koululaisista on jo muista kulttuureista ja itselläkin on sellaisia supisuomalaisia tuttavia, jotka ovat irtaantuneet saunakulttuuristamme.

        Ja ihan turha söpöttää mitään että koululiikunnalla muka jotenkin estettäisiin lihavoitumista. Ne vähäiset tunnit ei riitä liikunnallisesti mihinkään ja juuri niille joille liikunta oilisi tarpeen, jää elinkikäinen inho juuri näiden suihkukokemusten vuoksi. Itse en ollu lapsena kovin urheilullinen ja liikuntatuntien joukkueisiin jako oli monesti surullinen tilanne, kun jäi viimeisten joukkoon. Myöhemmin kyllä löysin oman lajini ja olin siinä kohtuu hyvä ja niin sitä luottamusta tuli laajentaa urheilua muihinkin lajeihin.

        Koulun pitäisi esitellä laajasti eri liikuntamuotoja ja rohkaista niihin positiivisuuden kautta, mutta vastuu varsinaisesta liikkumisesta jää kyllä ihan väkisin kotiin.


      • Opetaja opetaja
        Vanhempien vastuulla kirjoitti:

        Suomessa on totuttu siihen että tehdään niin kuin auktoriteetti käskee ja piste.

        Nykyisin vaan ihmiset ovat alkaneet ajatella itse ja kyseenalaistavat asioita.

        Jokaisella on ihmisoikeusjulistuksenkin mukaan valta päättää omasta ruumistaan, myös lapsilla, eikä sitä tarvi toisille alastomana esitellä ellei halua. Ongelmia voi tulla murrosiässä, kun kehitykselliset erot ovat valtavia ja kiinnostus vartaloon suurimmillaan.

        Monien koulujen suihkutilat ovat kuin suoraan Stalinin Neuvostoliiton armeijan varuskunnista. Varmaan tehty ihan oikeasti samoilla piirustuksilla, se oli sitä vaihdantataloutta, mitä Suomi kävi aikanaan Neuvostoliiton aikana.

        Nykyisin nämä asiat kyllä osataan ottaa huomioon, suihkutilat voidaan rakentaa niin että niissä voi halutessaan pysytellä muiden katseilta suojassa. Mutta tätä rakennusvauhtia asiat on kunnossa noin 30 vuoden kuluttua, jollolin jo uudet tuulet ja uudet murheet.

        Tuo on huono perustelu että joku on aina ollut jotenkin tai kuuluu peräti kulttuuriin. Suuri osa koululaisista on jo muista kulttuureista ja itselläkin on sellaisia supisuomalaisia tuttavia, jotka ovat irtaantuneet saunakulttuuristamme.

        Ja ihan turha söpöttää mitään että koululiikunnalla muka jotenkin estettäisiin lihavoitumista. Ne vähäiset tunnit ei riitä liikunnallisesti mihinkään ja juuri niille joille liikunta oilisi tarpeen, jää elinkikäinen inho juuri näiden suihkukokemusten vuoksi. Itse en ollu lapsena kovin urheilullinen ja liikuntatuntien joukkueisiin jako oli monesti surullinen tilanne, kun jäi viimeisten joukkoon. Myöhemmin kyllä löysin oman lajini ja olin siinä kohtuu hyvä ja niin sitä luottamusta tuli laajentaa urheilua muihinkin lajeihin.

        Koulun pitäisi esitellä laajasti eri liikuntamuotoja ja rohkaista niihin positiivisuuden kautta, mutta vastuu varsinaisesta liikkumisesta jää kyllä ihan väkisin kotiin.

        Kaikki on suhteellista. Aika monissa tapauksissa Suomessa tämä kehuttu yksilöllisyys tarkoittaa vain sitä, että yhteiskunnalla nähdään olevan valtava määrä velvollisuuksia yksilöä kohtaan, muttei päinvastoin. Toisin sanoen - KaikkiMulleHetiNyt!.

        Ihmisoikeusjulistuksella ei ole tämän jutun kanssa mitään tekemistä. Suurimmalla osalla ihmiskunnan edustajista on PALJON suurempia murheita kuin se, pitääkö käydä peseytymässä muiden kanssa.

        Suhtautuminen omaan vartaloon riippuu paljon myös perheestä. Jos Suomeen rantautuu periamerikkalainen hihhehhehheh-kulttuuri, jossa jo pieni vilahdus paljasta ihoa on hirmuinen asia, ei paljoa naurata. Maailmassa on todellakin suurempiakin onhelmia.

        Se, ettei kyseenalaista kaikkea, ei ole lammasmaisuutta. Se yksilöllisyyskin muuttuu jossakin vaiheessa lapselliseksdi kitisemiseksi. Meidän maassamme asiat vain kertakaikkiaan ovat niin hyvin, että ihmisistä yhä useammilla on pokkaa alkaa soittaa poskea tämän kaltaisista pienistä asioista.

        Koulujen suihkutilat ovat mitä ovat, se on totta. Toisaalta, on kyllä niinkin, että me olemme ehkä tottuneet hieman liian hyvälle. Ehkä talousvaikeuksissa kituvien kuntien ei ole tarkoituksenmukaistakaan käyttää vähäisiä koulurahoja siihen, että kaikilla suihkussa käyvillä on betonieristeiset omat tilat? EHKÄPÄ myös suomalaisten on hyvä nähdä, ettei kaikki ole AINA priimaa; olot voivat olla joskus karummatkin, mutta silti toimivat.

        Koululiikunnalla ei lapsille liikuntaa opeteta, se on totta. Eri lajeihin PYRITÄÄN oikeasti tutustuttamaan, mutta vaikeaa se on. Monissa perheissä liikunta on täysin sivuseikka ja sen harrastamista ei pidetä tärkeänä. Lieneekö sitä "yksilöllisyyttä"? Jo se, että lapselle on hankittava liikuntavarusteet on nimittäin osalle näistä "yksilöllisistä" vanhemmista äärimmäisen vastenmielistä. Niin, hehän eivät ole laumasieluja?

        Koulun mahdollisuudet opettaa suurille lapsijoukoille mitä mielenkiintoisimpia yksilölajeja ovat rajalliset. Valitettavasti osa lapsista on tottumaton jo siihenkin, että joskus voi tulla peräti hiki! Siitä näkökulmasta ajatellen suihkujuttu on joutilaqiden ihmisten narinaa.


      • Chick^
        Opetaja opetaja kirjoitti:

        Kaikki on suhteellista. Aika monissa tapauksissa Suomessa tämä kehuttu yksilöllisyys tarkoittaa vain sitä, että yhteiskunnalla nähdään olevan valtava määrä velvollisuuksia yksilöä kohtaan, muttei päinvastoin. Toisin sanoen - KaikkiMulleHetiNyt!.

        Ihmisoikeusjulistuksella ei ole tämän jutun kanssa mitään tekemistä. Suurimmalla osalla ihmiskunnan edustajista on PALJON suurempia murheita kuin se, pitääkö käydä peseytymässä muiden kanssa.

        Suhtautuminen omaan vartaloon riippuu paljon myös perheestä. Jos Suomeen rantautuu periamerikkalainen hihhehhehheh-kulttuuri, jossa jo pieni vilahdus paljasta ihoa on hirmuinen asia, ei paljoa naurata. Maailmassa on todellakin suurempiakin onhelmia.

        Se, ettei kyseenalaista kaikkea, ei ole lammasmaisuutta. Se yksilöllisyyskin muuttuu jossakin vaiheessa lapselliseksdi kitisemiseksi. Meidän maassamme asiat vain kertakaikkiaan ovat niin hyvin, että ihmisistä yhä useammilla on pokkaa alkaa soittaa poskea tämän kaltaisista pienistä asioista.

        Koulujen suihkutilat ovat mitä ovat, se on totta. Toisaalta, on kyllä niinkin, että me olemme ehkä tottuneet hieman liian hyvälle. Ehkä talousvaikeuksissa kituvien kuntien ei ole tarkoituksenmukaistakaan käyttää vähäisiä koulurahoja siihen, että kaikilla suihkussa käyvillä on betonieristeiset omat tilat? EHKÄPÄ myös suomalaisten on hyvä nähdä, ettei kaikki ole AINA priimaa; olot voivat olla joskus karummatkin, mutta silti toimivat.

        Koululiikunnalla ei lapsille liikuntaa opeteta, se on totta. Eri lajeihin PYRITÄÄN oikeasti tutustuttamaan, mutta vaikeaa se on. Monissa perheissä liikunta on täysin sivuseikka ja sen harrastamista ei pidetä tärkeänä. Lieneekö sitä "yksilöllisyyttä"? Jo se, että lapselle on hankittava liikuntavarusteet on nimittäin osalle näistä "yksilöllisistä" vanhemmista äärimmäisen vastenmielistä. Niin, hehän eivät ole laumasieluja?

        Koulun mahdollisuudet opettaa suurille lapsijoukoille mitä mielenkiintoisimpia yksilölajeja ovat rajalliset. Valitettavasti osa lapsista on tottumaton jo siihenkin, että joskus voi tulla peräti hiki! Siitä näkökulmasta ajatellen suihkujuttu on joutilaqiden ihmisten narinaa.

        Suihkussa käymisen pitää muka olla pakollista? Ihan hyvin toimisi, jos ei tarvisi käydä toisten kyylättävänä suihkussa. Koulussa ei nuorilla ole mitenkään autuasta käydä suihkussa. Joidenkin mielestä se voi olla tosi ahdistavaa. Pikkusiskoni 11w. on kertonut minulle miten kaukkien pitää käydä suihkussa! Kun hän oli nelos- luokalla, ei tarvinnut kuin pestä kainalot jo warpaat.
        Ja mikähän oikeus niillä opeilla on tunkea pukukoppeihin? Jos opet kävisivät vain siinä kääntymässä ja lähtemässä, niin ongelmia olisi vähemmän. Miten olis jos satsattais vaikka suihkuverhoihin?
        Kaikilla ihmisillä ei tule samanlailla hiki, mutta silti he joutuvat käymään suihkussa?
        Yksi tapaus oli kyllä, kun sister kertoi kuinka hänen kamuansa *****:aa oli kiusattu kehityksestään.
        Jotain rajaa!! =(


      • zappz
        Chick^ kirjoitti:

        Suihkussa käymisen pitää muka olla pakollista? Ihan hyvin toimisi, jos ei tarvisi käydä toisten kyylättävänä suihkussa. Koulussa ei nuorilla ole mitenkään autuasta käydä suihkussa. Joidenkin mielestä se voi olla tosi ahdistavaa. Pikkusiskoni 11w. on kertonut minulle miten kaukkien pitää käydä suihkussa! Kun hän oli nelos- luokalla, ei tarvinnut kuin pestä kainalot jo warpaat.
        Ja mikähän oikeus niillä opeilla on tunkea pukukoppeihin? Jos opet kävisivät vain siinä kääntymässä ja lähtemässä, niin ongelmia olisi vähemmän. Miten olis jos satsattais vaikka suihkuverhoihin?
        Kaikilla ihmisillä ei tule samanlailla hiki, mutta silti he joutuvat käymään suihkussa?
        Yksi tapaus oli kyllä, kun sister kertoi kuinka hänen kamuansa *****:aa oli kiusattu kehityksestään.
        Jotain rajaa!! =(

        Suihkussa käyminen on täysin luonnollinen asia ja jos toisten edessä alasti/vähäpukeisena oleminen jotenkin ahdistaa, niin taitaa se vika olla jossain muualla kun koulun käytännöissä. Tietty voi tuntua vähän ahdistavalta aluksi, mutta luulenpa, että parin suihkukerran jälkeen homma tuntuu jo ihan rutiinilta. Sitten jos tähän suihkussa käymiseen liittyy kiusaamisen tapaisia elementtä, niin sitten asia on jo ihan toinen.

        Kannattaa muistaa, että vaikka koulun liikuntatunti saattaisi olla viimeisellä tunnilla, ei se tarkoita etteikö se jonain toisena lukukautena olisi heti ensimmäisenä tuntina, tai jopa kesken koulutunnin. Mitäs tällöin tehtäisiin jos ennestään on totuttu menemään kotiin suihkuun? Hikisenä ja haisevana tunnille? Ei kiitos.


      • zappz

        3x isä. Muistaakseni taisi koulunkin vessoissa olla ovet. Ja eipä tainnut ovia olla armeijan suihkutiloissa, saati verhoja.

        Mitä nyt näitä viestejä olen lukenut, niin viestin kirjoittajat, jotka vastustavat koulun suihkukäytäntöjä, ovat melkein kaikki jotenkin ilmaisseet, että heidän lapsensa/sisarensa ovat ahdistuneet tai joutuneet kiusatuksi yhteisen suihkun takia.

        Ongelma ei ole yhteisissä suihkuissa, vaan asenteissa jotka tulevat kotoa.

        ps. itse lapsena muistan myös vähän "ahdistuneeni" suihkujutuista, ja harvoin sitä kukaan kävi sitten murrosikäisenä suihkussa paitsi kotona, tosin omassa koulussamme oli ainakin tapana ettei oikeastaan kukaan käynyt suihkussa viimeisten liikuntatuntien jälkeen.

        Suosittelen varsinkin varhaisesta kehityksestä kiusattujen vanhempia muistamaan, että jos annatte lapsenne jäädä pois koulun yhteissuihkusta, ja muut lapset joutuvat koulun suihkussa käymään, niin se aiheuttaa varmasti närää ja kiusaamista. Tyyliin: "Etsä uskalla tulla suihkuun?" "Minimuna" "Lattarinta" tjms. Sitten taas jos menee reippaasti ja itsevarmasti suihkuun. Niin kuinka monella kiusaajalla loppuen lopuksi on pokkaa tulla sanomaan mitään, ja jos tuleekin niin tuskin sitä kauaa jatkuu, jos vaan ei provosoidu.


      • joka tilanteessa
        zappz kirjoitti:

        3x isä. Muistaakseni taisi koulunkin vessoissa olla ovet. Ja eipä tainnut ovia olla armeijan suihkutiloissa, saati verhoja.

        Mitä nyt näitä viestejä olen lukenut, niin viestin kirjoittajat, jotka vastustavat koulun suihkukäytäntöjä, ovat melkein kaikki jotenkin ilmaisseet, että heidän lapsensa/sisarensa ovat ahdistuneet tai joutuneet kiusatuksi yhteisen suihkun takia.

        Ongelma ei ole yhteisissä suihkuissa, vaan asenteissa jotka tulevat kotoa.

        ps. itse lapsena muistan myös vähän "ahdistuneeni" suihkujutuista, ja harvoin sitä kukaan kävi sitten murrosikäisenä suihkussa paitsi kotona, tosin omassa koulussamme oli ainakin tapana ettei oikeastaan kukaan käynyt suihkussa viimeisten liikuntatuntien jälkeen.

        Suosittelen varsinkin varhaisesta kehityksestä kiusattujen vanhempia muistamaan, että jos annatte lapsenne jäädä pois koulun yhteissuihkusta, ja muut lapset joutuvat koulun suihkussa käymään, niin se aiheuttaa varmasti närää ja kiusaamista. Tyyliin: "Etsä uskalla tulla suihkuun?" "Minimuna" "Lattarinta" tjms. Sitten taas jos menee reippaasti ja itsevarmasti suihkuun. Niin kuinka monella kiusaajalla loppuen lopuksi on pokkaa tulla sanomaan mitään, ja jos tuleekin niin tuskin sitä kauaa jatkuu, jos vaan ei provosoidu.

        No oletettavasti ne vastustaa pakkosuihkuja jotka ovat huomanneet sen suhteen jotain epäkohtia.

        Jos tykkä kiusata muita pukuhuoneessa, niin on varmaan ihan innoissaan tästä vaallan tunteen tuovasta tilaisuudesta.


      • ohis
        joka tilanteessa kirjoitti:

        No oletettavasti ne vastustaa pakkosuihkuja jotka ovat huomanneet sen suhteen jotain epäkohtia.

        Jos tykkä kiusata muita pukuhuoneessa, niin on varmaan ihan innoissaan tästä vaallan tunteen tuovasta tilaisuudesta.

        Tuo sama iskä kirjoittelee kaikesta koulussa tapahtuvista "epäkohdista" kuten arvioinnista, kirjojen päällystyksestä pakkohiihdosta jne....
        Jätä sinä kirjat päällystämättä (tai niinhän teetkin, oma tyttäreni sai sinun keskimmäisen lapsen vanhan kirjan...) ja sukset hankkimatta, mutta hanki hyvä mies oma elämä! Sinusta huokuu katkeruus siitä, että olet saanut vain tyttöjä. Sitä paitsi olet livenä aika surkea tapaus....


      • 20+17=27
        ohis kirjoitti:

        Tuo sama iskä kirjoittelee kaikesta koulussa tapahtuvista "epäkohdista" kuten arvioinnista, kirjojen päällystyksestä pakkohiihdosta jne....
        Jätä sinä kirjat päällystämättä (tai niinhän teetkin, oma tyttäreni sai sinun keskimmäisen lapsen vanhan kirjan...) ja sukset hankkimatta, mutta hanki hyvä mies oma elämä! Sinusta huokuu katkeruus siitä, että olet saanut vain tyttöjä. Sitä paitsi olet livenä aika surkea tapaus....

        kolme ja pelkkiä tyttöjä? talk about bad luck!
        jäis muuten kirjat päällystämättä ja sukset vittu ostamatta! ja ja suihkuun en niitä pikku horoperseitä laskisi.

        mutta oikeasti, voisi se suihku olla vapaaehtoistakin. ainakin näiden ujompien kohdalla. minä en nakuile mielelläni kuin hyvin tuntemieni ihmisten seurassa, esimerkiksi saunassa.


      • Suihkis
        20+17=27 kirjoitti:

        kolme ja pelkkiä tyttöjä? talk about bad luck!
        jäis muuten kirjat päällystämättä ja sukset vittu ostamatta! ja ja suihkuun en niitä pikku horoperseitä laskisi.

        mutta oikeasti, voisi se suihku olla vapaaehtoistakin. ainakin näiden ujompien kohdalla. minä en nakuile mielelläni kuin hyvin tuntemieni ihmisten seurassa, esimerkiksi saunassa.

        Tässä kaksi linkkiä asiasta:

        Lopettakaa asian vähättely ja olkaa empaattisia!

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9259057
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9259059


      • joku vaan....
        Suihkis kirjoitti:

        Tässä kaksi linkkiä asiasta:

        Lopettakaa asian vähättely ja olkaa empaattisia!

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9259057
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9259059

        Minä kyllä soisin että lapseni (tyttö) kävisi suihkussa. Mutta hän itse ei halua, johtunee murrosiästä. Nuoret arvostelevat toisiaan rintoja, alapäätä, karvoituksia, julmin sanoin. Koulussa saisikin olla ovelliset suihkut ettei kukaan pääsisi tölläämään toisiaan suihkussa. Lapsenikin sanoi että menisi jos olisi vähänkin yksityisyyttä, kaikki eivät nauti alastomana olosta toisten, vieraiden ihmisten aikana. Nuoret on niin kovin herkkiä .


    • Pakkokeksiänimi

      Ymmärrän että aamulla pakotetaan suihkuun, mutta että iltapäivällä? Liikuntatuntien jälkeen mennään joka tapauksessa kotiin, opettajat eivät ole vastuusta oppilaista kouluajan ulkopuolella...

      • uttra

        Ei sunkaan kaikilla ole liikuntatunnit viimeisenä. Sen huomaa jo tuosta lähikoulusta eikä lapsellanikaan ollut viimevuonna. Tätävuotta ei vielä tiedetä. Mukavaahan se on olla kokopäiväkin kuivuneessa hiessä liikunnan jälkeen. Sillon minustakaan ei tarvis pakottaa suihkuun jos liikunnasta lähdetään kotiin. Aikanaan meillä liikunta oli keskellä päivää ja ois se ollu tympeää olla hiessään lopunpäivää. Pojan koulussa ei alaluokkia pakoteta muuten kun kasvot ja jalat pesemään, saa nähdä koska alkaa tulla se kokopesu eteen. Ei sillä etteikö tuo riisuisi muiden edessä uimahallissa jne. Mutta tosiasia sekin että iänmyötä oppilaiden hikoilu ja hajut muuttuvat, ei riitä enää isona se mikä sillon alaluokilla.


      • Näintäällä

        Oishan se aika outoa, jos kaikkien liikuntatunnit olisivat päivän viimeinen tunti. Liikunnanopettajatko tekisivät silloin 1-2 tuntia päivässä töitä?

        Meillä liikuntatunti oli monesti myös ihan ensimmäinen tunti aamulla.


    • Näintäällä

      Hyvä, että koulussa opetetaan hygienian merkitystä, kun kaikki vanhemmat eivät sitä tunnu kotona opettavan.

    • Jallitus

      Miksi ei aikuinen opettaja itse käy suihkussa...sehän haisee eniten kun on AIKUINEN..Ei ekaluokkalainen voi haista..sairasta pakottaa suihkuun luistelutunnin jälkeen kun on aivan jäässä...ei ainakaan HIKI haise...Ja vielä pääsee kotiin liikuntatunnin jälkeen.Kukaan ei itseä kunnolla pese vaan nimeksi on käytävä kun Opettaja jolla on muka niin kova valta PAKOTTAA..Ja joutuu vielä kotiin pakkasessa kävellä..Sit ihmetellään kun on kurkku kipee...Haloo Opettajat...Tuleeko hyvä mieli kiusata oppilaita?..

      Mikä laki pykälä pakottaa suihkuun...?Lapsetkin ovat ihmisiä ei heitä tarvi kiusata tuollatavalla.

    • outopeili

      Aikoinaan koulua käydessä ihmettelin koulun suihkuhuoneen erikoista peiliä. Tuo 60-luvun koulu tuli nyt tiensä päähän ja menin katteeleen vähän paikkoja. Siinä oli ihan oikeasti opettajan suihkuhuoneesta tirkistys luukku oppilaiden suihkutilaan. Että kuinkahan monessa koulussa tälläisiä ratkaisuja on ja vielä käytössä.

    • vierailia

      Toi pitää paikkaansa että on erikoinen peili koulussa, ja nimen omaa oppilaiden suihku tilassa. Meilläkin oli sellainen peili koulussa eli kun oppilaat kävivät suihkussa opettajat katselivat oppilaita kahvi/tauko huoneessa. Ja hauskaa heillä oli kun mekin kuultiin kuinka he nauroivat keskenään.
      Mulle se selvisi noin 40w myöhemmin kun oltiin sitä koulua purkamassa ja nähtiin se peilin palasia,
      Eli toiselta puolen normaali peili ja toiselta puolen ikkuna. Me siunailtiin porukalla kavereiden kanssa.
      Nyt tiedän miksi ne niin kovasti silloin nauroivat kun me 5-6 luokkalaiset käytiin suihkussa.

    • Anonyymi

      kiitos avusta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe