Musiikin hinta

Muuvifriikki

Mitä tulisi maksamaan esim. joku tunnettu kappale elokuvaan, jota yritetään saada vaikka ensi alkuun johonkin TOP10-festivaalille Eurooppaan tai P-Amerikkaan?

Otetaan konkreettinen esimerkki:
Koko produktion budjetti 200 000 €
Musiikkina Hans Zimmerin Chevaliers de Sangreal (http://www.youtube.com/watch?v=u5FyRZbqfeM&feature=related) Da Vinci -koodin tunnusmusiikkina alunperin
Pyörii taustalla vain kerran elokuvan lopputekstien aikana
Kesto n. 4 min
Lupa voimassa min. 2 vuotta
Esityspaikat: Elokuvafestivaalit, Eurooppa ja P-Amerikka

Onko yleensäkään mahdollista saada lupaa kappaleeseen? Ja jos saa, niin meneekö koko budjetti tuossa esimerkissä pelkästään tuohon kappaleeseen?

Kiitos paljon jo etukäteen, jos joltain löytyisi tietoa! Ei viitsisi lähteä turhan päiten Teostolta kyselemään, kun ei mitään produktiota vielä ole. Suuruusluokka hinnassa lähinnä kiinnostaa.

4

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Muuvifriikki

        Minä en kyllä ymmärrä Gramexin roolia elokuvan tuottajalle. Gramexin sivuilla ei ainakaan puhuta elokuvista juuri mitään. Minulle jäi sellainen kuva lukemani perusteella, että festivaalin järjestäjä tai elokuvateatteri maksaa nuo Gramex-maksut. Eikös Teoston roolina ole myydä lupa musiikin tietojen kirjaamiseen (esim. elokuvan lopputeksteihin) ja hankkia lupa ja kysyä hinta musiikin tuottajalta sen tallentamiseen elokuvaan? Ja eikös tuossa vaiheessa selviä myös se, että edustaako levy-yhtiö/musiikin tuottaja myös äänitteellä esiintyviä taiteilijoita? Jos ei, niin siinä tapauksessa ilmeisesti pitää maksaa myös taiteilijoille? Mikä on siis Gramexin rooli elokuvan tuottajalle?


      • Ammattilainen
        Muuvifriikki kirjoitti:

        Minä en kyllä ymmärrä Gramexin roolia elokuvan tuottajalle. Gramexin sivuilla ei ainakaan puhuta elokuvista juuri mitään. Minulle jäi sellainen kuva lukemani perusteella, että festivaalin järjestäjä tai elokuvateatteri maksaa nuo Gramex-maksut. Eikös Teoston roolina ole myydä lupa musiikin tietojen kirjaamiseen (esim. elokuvan lopputeksteihin) ja hankkia lupa ja kysyä hinta musiikin tuottajalta sen tallentamiseen elokuvaan? Ja eikös tuossa vaiheessa selviä myös se, että edustaako levy-yhtiö/musiikin tuottaja myös äänitteellä esiintyviä taiteilijoita? Jos ei, niin siinä tapauksessa ilmeisesti pitää maksaa myös taiteilijoille? Mikä on siis Gramexin rooli elokuvan tuottajalle?

        Jos elokuvassa käytetään levytettyä musiikkia, niin silloin maksetaan myös gramexit.

        Tuottajan pitää maksaa teostot ja gramexit musiikin osalta, kun tallenetaan osaksi elokuvaa ja esitten kun elokuva esim esitetään tv:ssä niin tv maksaa esittämismaksut teostolle ja gramexille.


      • realisti®
        Muuvifriikki kirjoitti:

        Minä en kyllä ymmärrä Gramexin roolia elokuvan tuottajalle. Gramexin sivuilla ei ainakaan puhuta elokuvista juuri mitään. Minulle jäi sellainen kuva lukemani perusteella, että festivaalin järjestäjä tai elokuvateatteri maksaa nuo Gramex-maksut. Eikös Teoston roolina ole myydä lupa musiikin tietojen kirjaamiseen (esim. elokuvan lopputeksteihin) ja hankkia lupa ja kysyä hinta musiikin tuottajalta sen tallentamiseen elokuvaan? Ja eikös tuossa vaiheessa selviä myös se, että edustaako levy-yhtiö/musiikin tuottaja myös äänitteellä esiintyviä taiteilijoita? Jos ei, niin siinä tapauksessa ilmeisesti pitää maksaa myös taiteilijoille? Mikä on siis Gramexin rooli elokuvan tuottajalle?

        Jos haluat jonkun säveltämän, sanoittaman tai sovittaman kappaleen elokuvaasi, maksat siitä Teoston kautta kappaleen tekijöille. Muusikot hommaat itse soittamaan sitä ja maksat siitä heille ja äänityksen teosta äänistudioille. Tämä sillä ellytyksellä että Teosto edustaa ko. kappaleen edellä mainittuja tekijöitä. Jos ei (mikä on aika yleistä, toisin kuin Teosto väittää) maksat oikeuksista suoraan tekijöille tai firmalle jolla oikeudet on.

        Jos taas haluat käyttää valmista levytystä valitsemastasi kappaleesta, maksast siitä Teoston lisäksi myös Gramexille tai jos se ei edusta levytyksen oikeudenhalitijoita, niin sitten suoraan ko. oikeudenhaltijoille. Gramex-korvaus (tai vastaava) on siis korvaus joka maksetaan levy-yhtiölle (ja sitä kautta äänitteen muusikoille ym. tekijöille).

        Ymmärsitkö? Kysessä on kaksi eri korvausta, toinen maksetaan säveltäjälle, sanoitajalle ja sovittajalle, toinen levy-yhtiölle ja esittäville artisteille. Festivaalin järjestäjät, elokuvateatterinomistajat ja TV-yhtiöt maksavat taas elokuvan esittämisestä Teostolle ja osin Gramexille lipputulojensa tai muun sovitun kriteerin mukaan. Nämä maksut eivät kuitenkaan poista elokuva tekemiseen ja tuottamiseen liittyviä tekijänoikeusmaksuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      531
      8945
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      161
      6160
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      374
      5220
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      66
      4749
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      99
      4361
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      4053
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      185
      3942
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

      Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      92
      1896
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

      joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      103
      1404
    10. sä oot ehkä

      maailman omituisin tyyppi
      Ikävä
      47
      969
    Aihe