Veritulpat

Keuhkoveritulppa

Kerron tässä ensin oman tarinani:
Pääsin kesällä vanhuuseläkkeelle ja aloin käymään syömässä palvelukeskus Kinaporissa.
Koska yksin elävänä ihmisenä ajattelin että muutan ruokatottumukseni parempaan suuntaan, ja joka päivä otin myös salaattipöydän antimia kukkurallisen pikkulautasen verran.
Ehdin käymään palvelukeskuksessa syömässä vajaat kolme viikkoa, ja jouduin Meilahden sairaalaan keuhkoveritulpasta.
Olin yhtäkkiä lisännyt vihannesten syöntiä liikaa ja saanut liikaa verta hyydyttävää K vitamiinia.
Nyt olen jo kotona ja verta ohentavalla marevani lääkityksellä.
Mielenkiintoinen havaintoni sairaalassa oli se että samassa huoneessa oli myös kaksi alle kolmekymppistä miestä, myöskin keuhkoveritulpasta.
Heillä molemmilla on juuri alkanut parisuhde ja sen myötä lisääntynyt kasvisyönti ruokavaliossaan.
Me kolme olemme onnellisessa asemassa koska infarkti meni keuhkoihin eikä aivoihin.
Kysymys nyt on : Kuinka moni ihminen saakaan infarktin muuttaessaan ruokavalion liian äkkiä kasvispainotteiseksi.
Ja miksi ei vaarasta puhuta ja valaista ihmisiä.
Sydänliitolla on Marevan-hoidon opas joka pitää ostaa saadakseen tietoa.
Tässä linkki googlen tietoihin:
http://www.google.fi/search?source=ig&hl=fi&rlz=&=&q=k vitamiini ja marevan&meta=lr=&aq=0&oq=K vitamiini
Tässä wikipedia tietoa verta hyydyttävästä k vitamiinista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/K-vitamiinit

Näihin kannattaa tutustua ettette vammauta tai ota itseltänne henkeä vihanneksilla.

Minulla oli hyvä tuuri että selvisin keuhkoveritulpalla.

25

7186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emb61...

      en tiennytkään että tulpan voi saada ruuasta
      oliko sulla vain keuhkoveritulppa .en siis vähättele, vaan oliko laskimoissa tukoksia. eikö ne yleensä
      lähde jostain laskimosta liikkeelle päätyen keuhkoihin.
      mulla ainakin jalkoja särki ja sillaista kihelmöintiä,ettei malttanut paikoillaan olla.
      sitten alkoi takominen sydämmessä.
      ei löytynyt aiheuttajaa. tyossäni kyllä seison aika paljon ja lyhyt lento oli takana.
      mutta pitäisi olla yli 10 tunnin lento että aiheuttaa

      • emb73

        Monissa vihanneksissä on erityisen paljon K-vitamiiniä, joka lisää veren hyytymistä. Esim. pinaatti, ruusukaali, parsakaali, persilja. Marjoista mustaherukassa ja hedelmissä viinirypäleissä. Varsinkin, jos on marevan-lääkitys, täytyy näiden suhteen olla tarkkana.


      • Keuhkoveritulppa
        emb73 kirjoitti:

        Monissa vihanneksissä on erityisen paljon K-vitamiiniä, joka lisää veren hyytymistä. Esim. pinaatti, ruusukaali, parsakaali, persilja. Marjoista mustaherukassa ja hedelmissä viinirypäleissä. Varsinkin, jos on marevan-lääkitys, täytyy näiden suhteen olla tarkkana.

        Ei mielestäni riitä että on tarkkana Marevan lääkityksen aikana.
        Vaan pitää ajatella asiaa ettei näiten vihannesten ja marjojen takia ylipäätään joudu Marevan hoitoon.
        Koska onni on että selviää hoitoon joutumisella.
        On paljon niitä jotka joutuuvat elämään "vihanneksina" sängyssä loppuelämänsä.
        Sekä niitä jotka menehtyy.
        Kaikki tämä vain sen takia että yritetään muodin vuoksi ruveta vegaaniksi.


      • -Reksa-
        Keuhkoveritulppa kirjoitti:

        Ei mielestäni riitä että on tarkkana Marevan lääkityksen aikana.
        Vaan pitää ajatella asiaa ettei näiten vihannesten ja marjojen takia ylipäätään joudu Marevan hoitoon.
        Koska onni on että selviää hoitoon joutumisella.
        On paljon niitä jotka joutuuvat elämään "vihanneksina" sängyssä loppuelämänsä.
        Sekä niitä jotka menehtyy.
        Kaikki tämä vain sen takia että yritetään muodin vuoksi ruveta vegaaniksi.

        Nyt täytyy tutkia ja puhua tämä asia kotona.
        Vaimon suvun puolella syödään vihanneksia paljon, mutta hänen suvussa on myös paljon infarkteja.
        Nyt ainakin minä vähennän paljon viinirypäleiden ja vihreiden vihannesten syöntiä, ja tuorekurkku kuoritaan,
        Koska tykkään siitä leivän päällä.
        Kiitoksia paljon tästä varoittavasta keskustelusta.

        -Reksa-


    • jurpolukki

      kyllä vaarasta tulee ilmoittaa. taitaapi lakikin edellyttää? näinkin voipi olla totuus.

      mutta puska on uhitellut tulikiven katkuisesti rokotuksien vaaroista kertoilevia.

    • embb,

      kuinka kauan joudut syömään marevania .ilmeisesti puolivuotta.
      kuinka paljon.onko sininen vai punainen ja montako. mul viikkoannos noin 60 mg eli tosi suuri.
      onko muilla millaisia annoksia ja pysyykö hoitotasolla

      • Keuhkoveritulppa

        Puoli vuottahan tässä menee, ja pitää juosta verikokeissa.
        Seuraavaan verikokeeseen syön Marevan Forte 5mg yhteensä 55 mg / viikko
        Pinkkejä nuo pillerit ovat.


      • embbb
        Keuhkoveritulppa kirjoitti:

        Puoli vuottahan tässä menee, ja pitää juosta verikokeissa.
        Seuraavaan verikokeeseen syön Marevan Forte 5mg yhteensä 55 mg / viikko
        Pinkkejä nuo pillerit ovat.

        pysyykö inr hoitotasolla tuolla 55mg annoksella .onka mitään sivuoireita esim. mahavaivoja
        mulla marevan aiheuttaa poltetta mahassa. ei pienemmillä määrillä ,mutta toi 60mg.
        kertokaa myös muut oletteko saanut napapiikkejä,siis klexanea marevanin rinnalle jos ei pysy tasolla.
        olen kuullut että joku on saanut piikitkokonaan marevanin tilalle.
        ei kuulema ärsytä mahaakaan .
        missä on sellaisia lääkäreitä jotka kirjoittaa niitä piikkejä.
        julkiselta puolelta ie niitä kuulema anneta.
        jotkut lääkärit kirjoittaa niitä myös pitkiä lentomatkoja varten.
        suositellaa käytettäväksi ennen lentoa.
        kertokaa missä esin pääkaupunki seudulla parhaat alan lääkärit.
        siis yksityiset.
        diagor mehiläinen vai eira . ja kuka lääkäri

        inr tasoni 1,1-1,5 välillä eikä tk.ssa saaa apua, joten yritän tässä etsiä hyvää yksityis lääkäriä


    • 486

      Kyllä K-vitamiini "paksuntaa" verta ja voi aiheuttaa tukoksia mutta vihannesten syöntiä ei tulisi rajoittaa kuin vain silloin jos on marevan lääkityksellä ja hoitotason saavuttaminen ja siellä pysyminen on hankalaa.

      Itse olen syönyt marevania 6 vuotiaasta asti (sydämmen keinoläppien takia) aina 18 vuotiaaksi asti juoksin terveyskeskuksella verikokeissa 1-4 viikon välein ja sain uudet lääkintä ohjeet terveyskeskus lääkäriltä, hoito taso 2,5-3,5. Ruokailu rajoitukset olivat hankalat ja varsinkin k-vitamiinin välttäminen, ei alkoholia jne. Hoitotasolla pysyminen oli todella hankalaa ja terveyskeskus lääkäri sovelsi varmasti annos ohjeita jotka oli tarkoitettu vanhuksille tai erillaisessa tilanteessa oleville.

      Sitten 18 vuotiaana, PAM aivoinfarkti oikea puoli osittain halvaantui, puhe ja kirjoitus kyky hävisi, INR = 0,8. 3kk armottomalla itsensä piiskaamisella ja harjoittelulla puhe ja kirjoitus kyky palautui normaaliksi ja 6kk jälkeen oikea puoli oli palautunut vasemman veroiseksi.

      Nyt olen 23 vuotias ja hoidan itse omaa marevan-lääkitystä. Omistan CoaguCheck INR arvon mittaamiseen tarkoitetun kotimittarin jolla mittailen tarpeen mukaan ja määritän itse annostukset arvon mukaan. Ei loppupeleissä kovin vaikeaa kun oppii tuntemaan miten oma keho käyttäytyy marevanin kanssa, eikä todellakaan vaadi lääkärin lisenssiä tai mensan papereita. Voin syödä vapaasti k-vitamiini pitoisia ruokia ja käyttää alkoholi kohtuudella, tarkistan INR arvot kotimittarilla ja teen muutokset lääkitykseen sen perusteella. Voin matkustella ulkomailla ja ottaa mittarin mukaan eikä tarvitse huolehtia ettei pääse verikokeisiin terveyskeskukseen.

      Seuraavasta aivoinfarktista voin syyttää vain itseäni, luotan enemmän marevan-hoidossa omaan arviointi kykyyni kuin terveyskeskus lääkärin joka ei tiedä minusta mitään ja määrää pääasiassa vanhusten marevan hoidosta.

      • embbb,

        eikö tuo 0,8 ole lahes verenkiertoshokki.
        mulla kerran 0,9 . ja jatkuvasti sain hieroa käsiäni ja jalkojani.
        kuinka suurta marevan annosta syöt ,pitääksesi tason noin korkealla.
        joskus tosiaan tuntuu että itse pystyisi paremmin määrittelemään annokset.

        kesällä arvoni 1,1-1,5 eikä annosta osattu terveyskeskuksessa muuttaa,vaikka huomautin useaan otteeseen.
        vastaus aina sama. lääkäri päättäää. näihin ei itse saa puuttua.
        kysyessäni lääkäriltä miksi ei oo hoito tasolla. sain vastaukseksi .että ne ovat vain tavoite tasoja
        kunhaa ne vaan sinne päin on.
        todellakaan ei saa olla vaan sinnepäin .kyllä arvot pitää pysyä noiden lukemien välillä.
        mulla siis 2-3 keuhkoembolian takia.


      • emb73

        Mistä ostit tuon Coagu chek -mittarin? Ja oliko minkä arvoinen?


      • Ketjun aloittaja
        emb73 kirjoitti:

        Mistä ostit tuon Coagu chek -mittarin? Ja oliko minkä arvoinen?

        Otin selvää:
        Instrumentarium Helsinki STOCKMANN
        Aleksi 52 00100 Hki Stockmann 7 krs.
        00100 HELSINKI
        0201 70 8030
        Myy INR mittaria aloituspaketin hinta on yli 800€
        Pelkät liuskat/25kpl yli 100€

        Eli tyyris sairaus itse hoidettuna, lääkärit haluaa "kakusta", jonka Pekka Puska on leiponut, osansa.
        Kaikille ihmisille ei "kaninruoka" sovi.

        MUISTAKAA!!!!!!
        Oliiviöljy ja rypsiöljy ovat todellisia Kvitamiini pommeja.
        Joten kaikki salaatti- ym. öljykastikkeet ovat bannassa.


    • tapahtuma....

      Keuhkoveritulppa on todella vaarallinen tila. Siinä aika on melkoisesti kortilla.
      En ole koskaan tiennyt vihannesten ja kasvisten syönnin vaikutusta verenkuvaan. Tai en ole sitä tullut koskaan ajatelleeksi.
      Olen lisännyt kasvisten syöntiä merkittävästi. Pitää ottaa asia puheeksi seuraavalla lääkärikäynnillä.

    • pikkujoulut tulossa.

      mulla todettiin veritulppa oikeassa pohkeessa puolitoista viikkoa sitten. Oli kova särky kummassakin
      pohkeessa kaksi viikkoa ja ajattelin,ettei taida olla ihan normaalia tallainen särky. Multa otettiin tulppakoe ja se oli positiivinen. Ei muuta kun ensiapuun ja ultralla kuvattiin ja bingo,siellähän se oli. käytin viikon klexanea aamuin illoin( napapiikki) vatsakin oli ihan musta.Tänään verikokeissa ja inr- arvo 1,6. aika alhainen. Marevan nostettiin puolitoista taplettia päivässä(vaaleanpunainen tapletti) muutaman päivän ajan. Vatsa on sekaisin ja muutenkin huono olo,mutta kaitpa tuo menee ohi, kun kauemmin syö niitä lääkkeitä. Haluaisin tietää onko kellään tietoa tai kokemusta alkoholin käytöstä marevan kuurin aikana. Ei jaksaisi olla aina ihan kuivinsuin kun toiset juhlii.

      • emb,.,

        itse ainakin viettäisin pikkujoulut ilman alkoo.
        terveys kuitenkin ykkös juttu


      • menosta

        omasta kokemuksesta voin kertoa, että jos vatsa menee sekaisin marevanin käytöstä (tai on kovasti vatsan poltetta kuten yhdessä aiemmassa viestissä kirjoitettiin), niin kannattaisi selvittää, johtuuko mahdollisesti marevanin sisältämästä laktoosista, jota noissa pillereissä on aika paljon. Itse en tajunnut sitä alkuun tarkastaa, vaikka laktoosin imeytymishäiriöstä olen jo vuosia kärsinyt, ja ensimmäisen viikon ajan vatsa oli marevanien takia ihan sekaisin. Kun tajusin, miten paljon laktoosia pillerit sisältävät, aloin käyttää ennen pillerin ottamista laktoosia pilkkkovia tabletteja ja vatsa sieti marevania sen jälkeen ihan hyvin.


    • Ketjun aloittaja

      MUISTAKAA!!!!!!
      Oliiviöljy ja rypsiöljy ovat todellisia Kvitamiini pommeja.
      Joten kaikki salaatti- ym. öljykastikkeet ovat bannassa.

      • fidddd

        mikä avuksi jos inr arvo ei pysy ollenkaan hoitotasolla.
        tk ssa ei ainakaan ymmärretä asian päälle mitään
        heti kun napapiikit lopetettiin lukemat tippui 1,1 ja 1,5 välille.sanottiin ettei sillä niin väliä ole


      • kaikenlaista.onkin

        Oliiviöljystä on esitetty täysin vastakkaisia väitteitä, esimerkiksi näin:

        "Oliiviöljy auttaa ehkäisemään veritulppia monella eri tavalla"

        https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/10-syyta-kayttaa-oliivioljya-paivittain

        "Salaattikastikkeet, tummat vihreät, kuten pavut, parsakaali, merilevä, lehtikaali. pinaatti ja kurkun kuori ovat yhdistettynä öljysalaattikastikkeen kanssa vaarallisia K-vitamiini pommeja."

        https://www.astro.fi/forum/index.php?action=printpage;topic=44021.0

        Nuo nyt eivät ole mitään tieteellisiä tekstejä, mutta jää epävarma tunne, mitä ajatella.

        Voisiko olla jotenkin niin, että akuutisti suuri K-vitamiiniannos voi olla haitallinen, mutta pidemmällä ajalla oliiviöljy saattaisi edistää verenkiertoa?


      • Anonyymi

        Jossain jutussa rypsiöljyn sanotaan vähentävän veren fibrinogeeniarvoja. Fibrinogeeni on kai veren hyytymisproteiini.

        🤔Rypsiöljy on osoittautunut erittäin tehokkaaksi keinoksi alentaa elimistön fibrinogeeniarvoja, selviää tuoreesta suomalaistutkimuksesta. Millään muulla rasvalla ei tiedetä olevan samaa vaikutusta. Kohonnut fibrinogeeni on yhteydessä muun muassa aivoinfarktiin, diabetekseen ja dementiaan.🤔

        https://yle.fi/uutiset/3-5664572

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Fibrinogeeni

        Melko mutkikkaita nämä ravintoasiat ovat, aivan vastakkaisiakin väitteitä näkyy esitettävän.


    • hm.....

      Entäs sitten K2-vitamiini?
      Mitä eroa näillä on?

      Tuossa wikipedian linkissä sanotaan näin:
      "K2-vitamiinin tyyppiä MK-7 on runsaasti edam- ja gouda-juustoissa. Se voi naisille tehdyn Rotterdamin tutkimuksen mukaan vähentää sepelvaltimotaudin riskiä".

      Eli siitähän pitäis olla sitten hyötyäkin verisuonille.
      Itse olen syönyt helokkiöljyä, jossa on tuota K2:sta 25ug.
      Tuon K2:sen pitäis viedä kalkkia oikeisiin paikkoihin, eli luustoon ja olen käsittänyt, että se putsais jotenkin myös verisuonia kalkista...

    • Terve-järki

      Kaikessa on puolensa ja.puolensa. Jos syöt yksipuolisesti jotain, se on pahasta. Parasta mielestäni olisikin syödä monipuolisesti, sen kummemmin ajattelematta.

      Johan siitä ruokailuhetkestäkin tulee ahdistunut olo, kun ei tiedä olenko syönyt enemman tai vähemmän sitä tai tätä.

      Kaikkea vain napaan kohtuullisesti, liiioittelematta mitään!

    • kaikkeasitäkuulee

      Aloittjan juttu on täyttä höpölöpöä. Kyllä tuosta liiasta kasvistensyönnistä varoitettaisiin ja puhuttaisiin enemmän jos sillä olisi vaikutusta tulppien muodostumiseen!!
      Ehkä aloittaja jätti liikunnan väliin, nimenomaan paikoillaan olo aiheuttaa tulppia. Ja miten aloittajalla ylipaino, tupakointi, alkonkäyttö jne. Nämä ne tulppia aiheuttavat eivätkä kasvikset !!

      Toki Marevan-lääkityksen kanssa ei pidä k-vitamiinipitoisia kasviksia liikaa syödä, kuin myös alkon käyttö on kielletty.

    • Syö-hyvin-voi-hyvin

      Yleensä ruokavalio eläinkunnalla, johon ihminenkin kuuluu, katsotaan hampaistosta. Ihmisen hampaisto viittaa ruokavalioltaan seka-ruokaan. Siiis ,ihmisen pitäisi syödä sekä kasvikunnan, että eläinkunnan tuotteita tasapainosesti. Tällä tavoin elät tervellleisesti. Liika on aina liikaa, oli se sitten mitä vain. Tämä on oma mielipiteeni!

    • Anonyymi

      Vihreissä kasviksissa on eniten K-vitamiinia.
      Elimistö tuottaa itsekin vitamiineja, mm. K-vitamiinia.

      Labrassa voi tarkistuttaa veren hyytymistekijäarvot otattamalla
      P-TT- labrakokeen.
      Labarkokeita voi ottaa yksityisilläkin ilman lähetettä.

      Elimistö itse kyllä säätelee vitamiinin ja hivenaineidentoton aika hyvin,
      eli käyttää minkä tarvitsee, ylimääräinen poistuu,
      rasvaliukoiset A ja D-vitamiini varastoituvat.

      Onko missään yhtään lääketieteellistä tutkimusta K-vitamiinin yliannostuksen aiheuttamista tulpista ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe