Pyhä kolmiyhteys??

kertokaahan

Kysyisin että mitä tämä tarkoittaa tarkalleen?? kun Jehovan todistajat sanovat että Kristinuskossa Jumala, Jeesus ja Pyhähenki on yksi ja sama asia ja itse en ole näin kokenut, vaikka Kristitty olen. Eli Jeesus, Jumalan poika, Pyhä henki, Jumalan henki siis ja Jumalan sana, tms..ja niillä on siis yhteys.. ei sis et ne on yksikkö.
Kertokaa viisaammat niin voin selittää..ja mielellään vaikka jokin raamatunkohtakin..
haluaisin myös todistaa eräälle jehovan todistajuutta miettivälle, että kannattaa harkita..jotain ristiriitoja siis.

12

631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • aloittaja

löytynyt mitään, error error

• Raamatusta ei löydy termiä pyhä kolmiyhteys. Ymmärtääkseni kukaan ei tarkasti tiedä miksi Raamatun Jumala ilmottaa itsensä nimillä Isä, Jumala kaikkivaltias, Poika, Jeesus Kristus ja Jumalan Pyhä Henki.

Raamatusta olen ymmärtänyt, etteivät kaikki Jumalaa koskevat kysymykset ole meidän ponnistuksillamme selvitettävissä. Tämä on sikäli onnellista, että Jumalan lähelle pääseminen onnistuu parhaiten lapsen luottamuksesta käsin. Viisautta ja ymmärrystä korostaville Jumala jää usein tuntemattomaksi.

"Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa." Matt 18:3-4

"minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne. Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin." Jes 55:8-11

• virallinen kanta.

Myös monet muutkin kertovat valheellisesti kolminaisuudesta. Koska eivät ymmärrä asian päälle juurikaan. Kristus ei kertonut kolmiyhteisestä jumalasta lainkaan. Hän tietenkin tunsi asian, näin voi ainakin päätellä.

• tämähän nyt menee

Vastasin kysymykseen, mutta se meni tuonne loppupuolelle...!

• Siyviu

uskot kuin mormonit... niillä on kolme eri persoonaa kristityillä ne kaikki kolme on yksi!

• Olen mormoni, ollut sitä jo kohta 50 vuotta. Tämän kirkon kautta sain selkeyden mm. tähän kolminaisuususkoon. Joseph Smith näki ensimmäisessä näyssään Isän ja Pojan. Pyhä Henki teki hänet näkeväksi. Tilanne muistutti sitä, kun Stefanus näki Isän ja Pojan:
      Ap.t. 7
      55 Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]
      56 Hän sanoi: "Taivaat ovat avoinna minun silmieni edessä, ja Ihmisen Poika seisoo Jumalan oikealla puolella!" [Matt. 16:13 | Room. 8:34; Hepr. 12:2]

Tässä olivat kaikki kolme erillisinä läsnä. Kolminaisuusoppia ei ole Raamatussa. Se on kristikunnan pahimpia harhaoppeja. Silti useat ajattelevat kuten sinäkin, että tulee olla kolme erillistä olentoa ja persoonaa. Kolminaisuusopissa puhutaan kyllä kolmesta persoonasta, mutta silti heidän sanotaan olevan yksi olemus. Sitä he ovatkin, jos sillä tarkoitetaan Jumaluuden jäsenyyttä, mutta niin ei tarkoiteta, vaan puhutaan vastoin selkeää ymmärrystä yhdestä Jumalasta. Niinkin voidaan sanoa, mutta silloin on ymmärrettävä, että he ovat kuin yksi vain yksimielisyytensä vuoksi.

• tetragrammiin-JHWH

määritelmä: Kristikunnan uskontojen keskeinen oppi. Athanasioksen tunnustuksen mukaan on olemassa kolme jumalallista Persoonaa (Isä, Poika ja Pyhä Henki), joista jokaisen sanotaan olevan iankaikkinen, jokaisen sanotaan olevan kaikkivaltias, ei suurempi eikä vähempi toista, jokaisen sanotaan olevan Jumala, mutta yhdessä ne olisivat vain yksi Jumala. Toiset tätä oppia koskevat lausunnot korostavat sitä, että nämä kolme ”Persoonaa” eivät ole toisistaan erotettavia ja erillisiä yksilöitä, vaan jumaluuden olemuksen kolme muotoa.

Mistä kolminaisuusoppi on peräisin?
      Otavan suuri ensyklopedia mainitsee: ”Kolminaisuusopilla ei ole välitöntä perustaa Raamatussa.” (1977, 3. osa, s. 2435.)
      Iso tietosanakirja sanoo: ”Varsinaista kolminaisuusoppia ei ole raamatussa. Kolminaisuusdogmin kehittäminen suoritettiin pääasiallisesti loppuun 300-luvulla. Länsimailla se valettiin Athanasiuksen tunnustuksen kaavoihin.” (1934, 6. osa, palsta 1123.)
      Nouveau Dictionnaire Universel sanoo: ”Platonin kolminaisuus, joka on itsekin vain muinaisilta kansoilta peräisin olevien vanhempien kolminaisuuksien uudelleenjärjestelyn tulos, näyttää olevan se järkiperäinen ja filosofinen ominaisuuksien kolminaisuus, josta saivat alkunsa kristillisten kirkkojen opettamat kolme hypostaasiaa eli jumalallista persoonaa. – – Tämän kreikkalaisen filosofin [300-luvulla eaa. eläneen Platonin] käsitys Jumalan kolminaisuudesta – – voidaan löytää kaikista muinaisista [pakana]uskonnoista.” (Toim. M. Lachâtre, Pariisi 1865–1870, 2. osa, s. 1467.)

Johannes 14:28:" Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi. "

Matteus 24:36" Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin."

• Threemoles

Pyhä keskinäisyys ja pyhä ykseys kyllä sekä keskinäinen yhteys ovat tavallaan sotekettu yhdeksi sopaksi jossakin vaiheessa katolisten ja myöskin ortoksisten toimesta. Heillä on muunmuassa esim pyhä äitä, äitijumala, jumal-äiti, pyhä neitsyt, äiti madonna, jumalan synnyttäjää ynnä muita tekijöitä ja vaikuttajia jotka ovat täytyneet ottaa osaksi jumalkeskeisestä oppirakennetta, johonka tuo kolminaisuuskin kuuluu. Puhdasta ihmismielen tuotetta siis. Jolla on pyritty lisämään omaa arvovaltaa, uskottavuutta, pätevyyttä, sekä oikeassa olemisen kiistattomuutta. Jo se liturgia jota suurelle yleisölle on julistettu jumalan sanana on tapahtunut joko latinan tai kirkkokreikan kielisinä, joita ei edes nämä julistajat ole aina itsekkään ymmärtäneet. Toisin sanoen, kun yksikertainen ja selkeä ilosanoma ei ole enää riittänyt vakuuttamaan näitä "kirkon miehiä", niin he ovat itse keksineet lisää omasta päästä, voidakseen näyttää viisammilta ja premmilta kuin ne tavalliset ihmiset joille he ovat oppejaan opettaneet. Valta ja erillistyminen teettää siis kummia juttuja.

• viisauden tekstiä

Kun Jeesus oli ylösnoussut, kolmantena päivänä, hän itse meni Jumalan luokse, mutta ei jättänyt uskovaisia yksin tänne maailmaan. Hän lähettä Pyhän Hengen heidän keskelleen joka auttaisi ja olisi siellä hänen sijastaan. He ovat yhtä Jumalassa, vaikea selittää, Jumalan rakkaudessa ja voimassa, itse ymmärrän miten he ovat yhtä mutta sitä on vaikea selittää. Jospa siihen osaa antaa tarkemman selityksen joku toinen? Sellaisen tarkentavan.

• jotain tässäkin

• Threemoles

Kyllä Kristus sanoi lähettävänsä totuuden Hengen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6484
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2251
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1837
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1214
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1012
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      960
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      74
      886
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      823
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      30
      814
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      145
      747
    Aihe