Hirvenmetsästystä?

Aika vähän näkyy palstalla keskustelua helluntailaisuudesta joten kysynkin ajankohtaisesta asiasta, jottei palstan aihe tyystin unohdu.

Mikä on helluntailaisten ja muidenkin kirjoittajien kanta hirvenmetsästykseen, muuhun metsästykseen, metsästysaseisiin ja harrastavatko itse sitä ?

Metsästys on aiemmin ollut miljoonia vuosia ihmisten tärkeimpiä elinkeinoja.
Omasta mielestäni metsästys ei ole välttämätöntä nykyisessä laajuudessa.

Metsästyksen ainoita hyötyjä nykyään lienee se että se käy verukkeena ihmisten luonnossa liikkumiselle ja luonnon tuntemukselle.
Hirviä kasvatetaan nykyisin kuin karjaa pienen piirin huviksi ja sen metsästys on siirtynyt osittain tieltä ampumiseksi, joka on metsästyslain vastaista (Herrat kun ei kehtaa astua tieltä ojan yli pusikkoon).
Hirvikanta saataisiin alas pysyvästikin voimakkaalla kertametsästyksellä.

Itse liikun luonnossa ja siinä sivussa saattaa joskus olla asekin mukana ja nautinkin luonnosta enkä ampumisesta ja ammun vain riistaa jos sitä on paljon ja ihan syömistarkoituksessa.

22

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -silmätikku(ei puusi

Joo joo joo joo joo....

"ammun vain riistaa jos sitä on paljon ja ihan syömistarkoituksessa" Niin että turkkeja ym. et hyödynnä...

• veli.vapaa
      • Kalastus onkin laajemmin hyväksytty ympärivuotinen harrastus ja saalistakin tulee usein enemmän.

Pienriistahan on ennen pysynyt tasapainossa ja terveenä petojen ansiosta eikä vähäinen metsästys ole pahaksi.
        Nykyisin pienriistalle on kai suurempia uhkia muualta tuodut karanneet petoeläimet, luonnon saastuminen ja varsinkin tehometsätalous.

• todé*

perheessä löytyy metsästäjä, joka on hävinnyt minulle montaa kertaa tarkkuusammunnassa.

Edellisestä huolimatta en ole natomyönteinen, enkä suosi "pyssyleikkejä".

En itse metsästä, luonnossa liikun. Harrastan mm. sienten keruuta. Viimeksi eilen kävin poimimassa suppilovahverot muhennosta varten, kun valmistin uunisilakoita ja pottumuusia.

• suppilovahveroista voi valmistaa uunisilakoita ja pottumuusia, vaan muuttihan Jeesuskin vedet viiniksi.

Muuten sulla on kai ihan terveelliset elämäntavat kun sienetkään ei ole keräillessä myrkyllisiä ja täyden korin voi kipata mättäälle, jottei metsän eliöiden tarvitse niitä eri puolilta etsiä :))

• kun niistä
        Pe.ku kirjoitti:

suppilovahveroista voi valmistaa uunisilakoita ja pottumuusia, vaan muuttihan Jeesuskin vedet viiniksi.

Muuten sulla on kai ihan terveelliset elämäntavat kun sienetkään ei ole keräillessä myrkyllisiä ja täyden korin voi kipata mättäälle, jottei metsän eliöiden tarvitse niitä eri puolilta etsiä :))

suppiksista voi valmistaa sienimuhennoksen uunisilakoiden ja pottumuusin kyytipojaksi. Heh!

• todé*
        Pe.ku kirjoitti:

suppilovahveroista voi valmistaa uunisilakoita ja pottumuusia, vaan muuttihan Jeesuskin vedet viiniksi.

llakaan ole mikään mahdotonta. :-o

Kyllä minun elämäntavoisani olisi paljonkin parantamisen varaa, vaikka koetan olla ihan kaikessa vähintäin kohtuullinen.
        Tänä syksynä, kun löysin suppilovahveroita paljon (arvioni mukaan poimin niitä lähes 100 litraa), niin vilkaisu pakastimeeni kertoo ihan muusta, kuin kohtuullisuudesta. Tosin jakelin ko. sieniä valtavat määrät sukulaisille, naapureille, tuttaville ja työssä tapaamilleni ihmisille..

• kerran....

oli kerran pieni, kuiva lapin ukko, karhunkaataja, joka oli yksin, ilman koiraa tai muita apuvälineitä sivakoita ja torrakkoa lukuunottamatta jäljittänyt lumikiepissä nukkuen karhua viikon ja jopa ylikin ennen kukn sai sen kaadettua. Aina ei toki saanut hänkään mutta oli noita kaataja kuitenkin lukuisia.

Ei jostakin syystä oikein ymmärtänyt nykyistä "karhunkaatoa" ja varsinkaan sitä, että siitä väki- koiramäärästä huolimatta kaato ei yleensä onnistu.

• -silmätikku-

Riista=linnut... En ymmärtänyt sitä.
        Pekulla taitaa olla omaisuutta... Olen ymmärtänyt että ainakaan metsästys-seuroihin tmv.ei voi liittyä jos ei omista maata.
        ... Niin se on... vihreää kultaa...
        Ja liittyy helluntailaisuuteen. Joku on keksinyt ko.ilmiölle nimityksenkin: materialistinen hihhulismi.
        Kuvaavaa...

• Tuo on juuri sitä aitoa metsästystä jota arvostan.

• Enemmän vaan
        Pe.ku kirjoitti:

Tuo on juuri sitä aitoa metsästystä jota arvostan.

tällaista asiapuolta. Foorumin aiheet ovat olleet muutamia täysin loppuun koluttuja teemoja ja harhaista lahko-opeilla vänkäämistä täynnään, ettei enää kiinnosta. Voitaisiin antaa tilanteen puhdistua palstalla ja seuraavat puoli vuotta keskustella metsästyksestä, kalastuksesta, marjastuksesta, ulkoilemisesta, luonnonsuojelusta, vahinkoeläineten loukkupyynnistä tai vaikkapa sienimuhennoksista.

Myöskin mihin aselaki ja aseitten säilytys on menossa? Juuri tullut Ase ja Erä-lehti kirjoittaa Ruotsin käytännöistä, joissa viranomainen on oikeutettu tarkistamaan kotisäilytyksen tasoa ja onko täälläkin tarpeellista mennä sellaiseen. Eikä olla ollenkaan sivussa palstan teemasta, kun arvioidaan ollaanko lakien kanss menossa orwellilaiseen yhteiskuntaan tai lopun aikaan

Jos nämä eivät kuulu uskovaisille tai helluntailaisuuteen, niin ei sitten. Tietysti voin häippästäkin täältä. Se on erittäin hyvä vaihtoehto, jota on tullut tehtyä välillä pitkäksi aikaa

• .........
        Enemmän vaan kirjoitti:

tällaista asiapuolta. Foorumin aiheet ovat olleet muutamia täysin loppuun koluttuja teemoja ja harhaista lahko-opeilla vänkäämistä täynnään, ettei enää kiinnosta. Voitaisiin antaa tilanteen puhdistua palstalla ja seuraavat puoli vuotta keskustella metsästyksestä, kalastuksesta, marjastuksesta, ulkoilemisesta, luonnonsuojelusta, vahinkoeläineten loukkupyynnistä tai vaikkapa sienimuhennoksista.

Myöskin mihin aselaki ja aseitten säilytys on menossa? Juuri tullut Ase ja Erä-lehti kirjoittaa Ruotsin käytännöistä, joissa viranomainen on oikeutettu tarkistamaan kotisäilytyksen tasoa ja onko täälläkin tarpeellista mennä sellaiseen. Eikä olla ollenkaan sivussa palstan teemasta, kun arvioidaan ollaanko lakien kanss menossa orwellilaiseen yhteiskuntaan tai lopun aikaan

Jos nämä eivät kuulu uskovaisille tai helluntailaisuuteen, niin ei sitten. Tietysti voin häippästäkin täältä. Se on erittäin hyvä vaihtoehto, jota on tullut tehtyä välillä pitkäksi aikaa

poliisilla on oikeus tarkastaa seilytetäänkö aseita ja patruunoita lain määräämällä tavalla mikäli on epäilyksiä, että näin ei ole. Summittaisiin "joukkotarkastuksiin" valtuuksia ei kuitenkaan ole.

• todé*
        Enemmän vaan kirjoitti:

..palstan suhteen.

Niin, aseista.. luulenpa, että erilaisia aseita löytyy Suomen kodeista yllättävän paljon. Yhdistelmä haulikko ja alkoholi on perisuomalainen tapa riehua. Olen kokenut itsekin hurjia, kesäisiä ampumavälikohtauksia, kun naapuruston kahdella kesäasunnolla on löydetty haulikoita kaappien kätköistä.

• todé* kirjoitti:

..palstan suhteen.

Niin, aseista.. luulenpa, että erilaisia aseita löytyy Suomen kodeista yllättävän paljon. Yhdistelmä haulikko ja alkoholi on perisuomalainen tapa riehua. Olen kokenut itsekin hurjia, kesäisiä ampumavälikohtauksia, kun naapuruston kahdella kesäasunnolla on löydetty haulikoita kaappien kätköistä.

alkoholin väärinkäytöstä.

Alkoholin käyttö tosiaan voi lipsahtaa joillain käsistä, tosin käsittääkseni suomalaisetkin on käsittääkseni siinä asiassa kulkeneet vuosikymmenien aikana sivistyneempään suuntaan.

Haulikko on siinä vain väline ja jos ei sitä olisi, niin olisi jokin muu väline.

• Pete..
        todé* kirjoitti:

..palstan suhteen.

millainen ase on mainitsemasi ""Yhdistelmä haulikko""?

Se on varmaankin joku uusi ase, sillä itselläni on kyllä Pumppuhaulikko ja Rillinki, 2 piippunen sekä puoliautomaatti. Tuo yhdistelmä haulikko on minulle vieras, mutta jos nyt selität mikä se on, niin ainahan sitä viisastuu meikäläinenkin.

• Pete..
        Pe.ku kirjoitti:

alkoholin väärinkäytöstä.

Alkoholin käyttö tosiaan voi lipsahtaa joillain käsistä, tosin käsittääkseni suomalaisetkin on käsittääkseni siinä asiassa kulkeneet vuosikymmenien aikana sivistyneempään suuntaan.

Haulikko on siinä vain väline ja jos ei sitä olisi, niin olisi jokin muu väline.

"Alkoholin käyttö tosiaan voi lipsahtaa joillain käsistä,"

Vieläkin harmittaa kun alkoholi pullo lipsahti käsistä ja meni rikki. Aattele lähes täysi pullo ja alko kiinni, voi että ko pistää vihaksi vieläkin, vaikka siitä on jo yli 20 vuotta aikaa kulunu. Siinä samalla tuli käytettyä alkoholia väärin, sillä juoda se olisi pitänyt eikä asvalttia pestä.

• hellari83
        -silmätikku- kirjoitti:

Riista=linnut... En ymmärtänyt sitä.
        Pekulla taitaa olla omaisuutta... Olen ymmärtänyt että ainakaan metsästys-seuroihin tmv.ei voi liittyä jos ei omista maata.
        ... Niin se on... vihreää kultaa...
        Ja liittyy helluntailaisuuteen. Joku on keksinyt ko.ilmiölle nimityksenkin: materialistinen hihhulismi.
        Kuvaavaa...

ainahan sitä voi anoa vierasjäsenyyttä metsästysluvan saadakseen, niin mun mies on tehnyt. Sitä mä en ymmärrä että sillä on metsästyslupa kotipaikkakunnalleen (siis eri kuin nykyinen asuinkunta), vaikkei sillä mun tietääkseni ole mitään maita siellä... tiedä sitten minkälainen systeemi siellä on...

• st73
        hellari83 kirjoitti:

ainahan sitä voi anoa vierasjäsenyyttä metsästysluvan saadakseen, niin mun mies on tehnyt. Sitä mä en ymmärrä että sillä on metsästyslupa kotipaikkakunnalleen (siis eri kuin nykyinen asuinkunta), vaikkei sillä mun tietääkseni ole mitään maita siellä... tiedä sitten minkälainen systeemi siellä on...

En tiedä sitä..
        Minulla on mielessä eräs kallioinen rinnetontti/maapala, itä-savossa, järven rannalla, joka on vuokrattu 20 vuodeksi jos vaikka joku loisi minulle sinne talon.

Eläimet eivät siinä metsässä juuri viihdy. Päämökki on sikäli lähellä.

Taidampa joku kerta mennä sinne... rakennan majan tai pystytän teltan... poimin mustikoita ja sieniä ja lakkaa läheiseltä suolta... Soutelen ja kalastelen ahvenia...

Ei vaan... on kai tässä vielä aikaa.

• Pete..
        Pete.. kirjoitti:

millainen ase on mainitsemasi ""Yhdistelmä haulikko""?

Se on varmaankin joku uusi ase, sillä itselläni on kyllä Pumppuhaulikko ja Rillinki, 2 piippunen sekä puoliautomaatti. Tuo yhdistelmä haulikko on minulle vieras, mutta jos nyt selität mikä se on, niin ainahan sitä viisastuu meikäläinenkin.

vastata minulle minkälainen on yhdistelmähaulikko! Niin Rihlakkokin minulta löytyy, eli minulla niitä pyssyjä kyllä on, mutta olenhan asekeräilijä ollut jo vuodesta 1973.

Niin, kiinostaisi se yhdistelmä haulikko, kun sitä ei kokoelmassani vielä ole.

• Pete.. kirjoitti:

vastata minulle minkälainen on yhdistelmähaulikko! Niin Rihlakkokin minulta löytyy, eli minulla niitä pyssyjä kyllä on, mutta olenhan asekeräilijä ollut jo vuodesta 1973.

Niin, kiinostaisi se yhdistelmä haulikko, kun sitä ei kokoelmassani vielä ole.

todé ei kyllä maininnut yhdistelmähaulikkoa.

Yhdistelmähaulikoitakin kyllä on, eli vaihtopiippusarjoja.
        Valmet 412-haulikkoonkin on saatavilla kymmeniä erilaisia piippuja.

• hellari83

Olen mieheni mukana metsästyksessä kouluttamassa koiria. "Yritämme" pysyä jänistä pienemmässä riistassa, onneksi koirat eivät vielä ole onnistuneen siinä isomman riistan metsästyksessä. Metsästäisin itsekin, mutta on kuulemma minun turha yrittää, kun en sorsaa telkästä erota, vaikeahan niitä on erottaa ilman laseja ja tuskin pyssyn piipun kauttakaan niitä erottaisin, kun pitäisi päästä tosi lähelle ennenkuin tunnistaisin. Mutta saapa ainakin tehdä yhdessä jotakin, pilkille kun en mukaan tarkene mennä.

Meidän metsästäminen on vähän niin ja näin, yleensä ei tule riistaa, ellei nyt joitain haavakoita lasketa, siis haavoittuneita riistaeläimiä jotka koirat sitten jäljittää. Se riista mikä saadaan metsästettyä syödään, höyhenet/sulat hyödynnetään perhoihin (siis kalastusvälineisiin) ja jätteen linnunluita lukuunottamatta menee koirille. Yleensä riistan sijaan kotiin tuodaan marjoja (lakkoja, mustikoita, mesimarjoja, ahomansikoita ja puolukoita). Puolukoita ei oikeastaan tule syötyä, niitä on vain mukava poimia... jää tuonne pakkaseen lojumaan, että jos joku puolukoita kaipailee meidän lähistöltä nii annahan osoitetietos sähköpostiini tai laita viestiä galleriasivulleni, ehkäpä kipaisen tuomas portahille rasian pakastettuja puolukoita, tänä vuonna ei puolukoita ole tullut, mutta ehkä ensi vuosi on niiden kohdalla parempi.

Pe.ku:lle tiedoksi, täälläpäin tuo hirvenmetsästys ei ihan mene noin, hirviä ei ainakaan täällä kasvateta. Hirven metsästyksessä on se hyöty, että niitä on talven tullen vähemmän ja siten myös vähemmän riskiä joutua hirvikolariin. Jos tällä alueella olisi enemmän susia, olisi hirvenmetsästys turhaa.

Mutta sen tiedän, että täälläpäin kasvatetaan fasaaneja kylläkin metsästystarkoitukseen, huonolla menestyksellä. Fasaanit kun lähestulkoon aina ovat siirtyneet asutuksille häiritsemään ihmiseloa metelöinnillään, siihen onkin sitten metsästäjien vaikeampi puuttua. Ainoastaan muutamat hylätyt kissat ovat niin vahvoja/sitkeitä että vielä heikkokuntoisina pystyvät niitä metsästämään, vaikka taitaa niiden suurin hengissäsäilymis syy olla siinä että jotkut ihmiset säälivät niitä ja ruokkivat niitä pihoissaan, kissoja siis.

Sitten tuohon tieltä ampumiseen, jos hirvenmetsästyksestä puhuit, niin passimiehiä on teiden varsilla, jotta hirvet eivät pääsisi tielle asti. Voisi aiheuttaa enemmän tuhoa kuin tavallisessa hirvikolarissa, kun hirvi tulee jahdista "sekopäisenä" tielle. Mutta olen toki havainnut että joissakin paikoin täälläpäin jotkut metsästävät jäniksiä ja rusakoita tiellä, ei onneksi kotikunnassani, mutta naapuripitäjissä kylläkin.

Sitten yksi asia mikä mielestäni ei sovi metsästykseen eikä ainakaan silloin kun ollaan aseiden kanssa tekemisissä, nimittäin alkoholi. Jos meinaa metsälle tai muutoin aseen kanssa olla tekemisissä, pitäisi se alkoholin, jopa siiderinkin juominen jättää siihen kun pääsee kotiin. Ei tarvitsi turhaan olla huolissaan kaverin kunnosta että pystyykö käsittelemään asetta, eikä sitäkään että pitääkö huolehtia kaverin kotiin pääsemisestä kun on jäänyt korkki pullosta pois.

• Teillä on ainakin minun mielestä hyvät elintavat ainakin niiden asioiden osalta, jotka kerroit.

Minä syön paljon puolukoita ja se onkin yksi parhaista marjoista.
        Jotain 30 kg vuodessa on kai aika lähellä keskimääräistä omaa kulutustani.
        Viime vuodet olen ostanut puolukat, kun ei ole itse joutanut keräämään.
        Vain karpaloa pidän parempana.

Tarkoitin hirvien kasvattamisella, sitä että ihmiset päättää siitä paljonko niitä on seuraavana vuotena ja ihan hirvenpyytäjien tarpeita noudattaen.
        Kyllähän nykyään muukin riista lasketaan aika tarkasti, mutta hirvelle ainoastaan ihminen on luontainen vihollinen ja voi yksin päättää määrästä ja samalla tavalla vois ihminen päättää suuremmasta kaatoprosentista jolloin hirvikanta vähenisi useiksi vuosiksi yhden pyyntikauden ansiosta.

Tuo passi-mielipiteesi on täysin hakoteillä.
        Asettahan ei saa edes tiellä ottaa pussista esille eikä niitä saa tielle päin ajaa.
        Tiedän kyllä tämänvuotisestakin kokemuksesta kuinka useilla seuroilla hirvet ajettiin tarkoituksella tielle ja ammuttiin myös.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      63
      1241
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      900
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      815
    4. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      87
      682
    5. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      644
    6. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      36
      574
    7. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      46
      564
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      534
    9. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      118
      530
    10. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      513
    Aihe