Liikennevakuutuksesta olen hakemassa matkakulukorvauksia sairaala reissujen osalta ja nyt kiinnostais tietää kuinka paljon lähivakuutus korvaa per kilometri? Eli paljonko voi vaatia per kilometri korvauksia?
kilometrikorvaus
8
16133
Vastaukset
- RM59
jos yhtiö nyt yleensä suostuu oman auton käytön maksamaan (ei sekään ole itsestään selvää, jos voit mennä sairaalaan julkisilla), niin se korvaa matkan kelan vahvistaman taksan mukaisesti (muistaakseni 20 senttiä/km). Vaatia toki voit mitä vain, mutta korvaukset niin Lähivakuutuksesta kuin muistakin yhtiöistä tulee tuon taksan mukaisesti.
- Tarkista kuitenkin
sen kilometritaksan mukaan, minkä saisit jos joutuisit työssäsi käyttämään autoa ja työnantaja korvaisi kilometrejä. Tänä vuonna se taitaa olla 45 centtiä/km. Tätä noudatetaan lakisääteisissä vakuutuksissa, niissä vapaaehtoisissa vakuutuksissa, joissa matkakuluja korvataan taidetaan maksaa puolet tuosta.
- just taas hain
sen 45 senttiä per kilometri. Tarkista matkan pituus jollain karttapalvelulla, siitä ovat olleet tarkkoja.
- RM59
Ihmeiden aika ei näköjään vielä ole ohi, koska jokin vakuutusyhtiö maksaa korvausta enemmän kuin mitä sen olisi pakko (kerro toki mikä yhtiö, että voi siirtää vakuutukset sinne). Liikennevakuutuksessa, vastuuvakuutuksessa ja yleensä kaikissa vahingonkorvausperusteisissa vakuutuksissa se kilometrikorvaus nimittäin on tuo kelan taksan mukainen 20 c/km. Se, että työnantajan maksama ja verottajan hyväksymä taksa on suurempi perustuu siihen, että laskelmissa on otettu huomioon myös auton hankintameno, koska yleensä oletetaan, että auto on hankittu pääasiassa työmatkoja varten. Kelan ja vakuutusyhtiöiden maksamassa taksassa otetaan huomioon vain käyttömenot ja kuluminen, koska eihän kukaan autoa ole hankkinut muutamaa sairaalamatkaa varten.
Mutta jos tätä ei jossain vakuutusyhtiössä tiedetä, niin ei sitä niille kannata kertoakaan. - Teutroni
RM59 kirjoitti:
Ihmeiden aika ei näköjään vielä ole ohi, koska jokin vakuutusyhtiö maksaa korvausta enemmän kuin mitä sen olisi pakko (kerro toki mikä yhtiö, että voi siirtää vakuutukset sinne). Liikennevakuutuksessa, vastuuvakuutuksessa ja yleensä kaikissa vahingonkorvausperusteisissa vakuutuksissa se kilometrikorvaus nimittäin on tuo kelan taksan mukainen 20 c/km. Se, että työnantajan maksama ja verottajan hyväksymä taksa on suurempi perustuu siihen, että laskelmissa on otettu huomioon myös auton hankintameno, koska yleensä oletetaan, että auto on hankittu pääasiassa työmatkoja varten. Kelan ja vakuutusyhtiöiden maksamassa taksassa otetaan huomioon vain käyttömenot ja kuluminen, koska eihän kukaan autoa ole hankkinut muutamaa sairaalamatkaa varten.
Mutta jos tätä ei jossain vakuutusyhtiössä tiedetä, niin ei sitä niille kannata kertoakaan.Vanha ketju mutta vastataan silti, eli yli kymmenen vuotta sitten jo on oman auton käytöstä korvattu 39c/km.
http://www.tapaturmalautakunta.fi/fi-FI/Oikeustapauksia/2004/Oman_auton_kaytto__huonot_yhteydet__matk(25992)
- yrittäjä1971
Kesäkuussa 2016 Lähitapiola maksoi työtapaturmasta 22c/km omalla autolla ajosta.
- oshdhdnl
Työtapaturmissa ainakin on se 0,22e/km tänä vuonna, lain mukainen puolitettu km-korvaus siis.
- joskus.toimi.järkevästi
Aikaisemmin riippui lähinnä korvauskäsittelijän naamataulusta ja omasta asioiden hoidosta. Itsellä työtapaturma, lopputilityksessä olivat kaikki kulut kauniisti Excel-taulukossa päivämäärineen ja perusteluineen. Taksimatkojen asemesta vaimo heitti minut autollaan lopputarkastuksiin. Tapiola maksoi silloiset verohallinnon mukaiset verovapaat km-korvaukset. Oli sen verran fiksu korvauskäsittelijä, että näki km-korvauksen olevan Tapiolalle parempi diili, kuin mitä taksilaskut olisivat olleet. Järkevä tulkinta molempien osapuolien kannalta katsottuna. Ehkäpä nykyisin Lähi-Tapiolassa on järjen käyttö kielletty ja aivot on korvattu ohjesäännöllä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18629Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264616- 68577
- 95552
- 52519
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47437