kylmänä sammuilee

Xsara00A

Veho yrittää löytää selvyyttä vaivaan, mutta kysympä kuitenkin teiltäkin.

Automaatti Xsara 1.6 tykkää sammuilla kylmänä tyhjäkäynnillä. Tapahtumia on nyt sellaisia että auto sammunut ihan omia-aikojaan käydesään tyhjäkäyntiä noin minuutin. Risteyksessä jarru painettuna noin 20 sekunnin jälkeen, sekä risteyksestä lähtiessä heti kun kaasua alkaa painamaan.

Kaikkia yhdistää se että kone on kylmä, ajettu n. 1 km. Lämpimänä ei ole ollut tarkasti diagnosoitavia ongelmia. Joskus tosin on tuntunut, että kone vähän yskähtää silloinkin liikkeelle lähtiessä.

11

2358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n.n.

      Yksi vaihtoiehto on että ns tyhjäkäyntimoottori on likainen ja kaipaa puhdistusta ( Veho myy uuden ). Miten ilmasuodattimenlaita ? Lämpötilaanturi ?

      • Xsara00A

        Auto on määräajoin merkkihuollettu.

        Diagnostiikkapistokkeen kautta ei löytynyt Vehon testerillä varsinaista vikaa, muutama "haamuvika" kylläkin.

        Ilmeisesti anturivioista tallentuisi vikamuistiin enemänkin dataa, vai miten on esim. ilmamäärä, lämpötila ja kaasun asento-antureiden suhteen???

        Puolan vaihtoivat ja latasivat uuden ohjeman, mutta vika ei korjaantunut. Epäilivät kyllä tyhjäkäyntimoottoriakin, mutta empä oikein itsekkään tiedä voiko se aiheuttaa yksinään tyhjäkäyntiä käyvän auton sammumisen. Vehon testissä tyhjäkäyntimoottorin kara ainakin liikkui silmämäärin ihan sulavasti.

        Tuo korrelaatio moottorin lämpötilankin kanssa oudoksuttaa, kun auto on ollut roikassa, eikä kelikään ole ollut jokatapauksessa pakkasella, että varsinaisesta jäätymisestäkään tuskin on kyse.


      • Xsara00A

        Auto on määräajoin merkkihuollettu.

        Diagnostiikkapistokkeen kautta ei löytynyt Vehon testerillä varsinaista vikaa, muutama "haamuvika" kylläkin. Ilmeisesti anturivioista tallentuisi vikamuistiin enemänkin dataa, vai miten on esim. ilmamäärä, lämpötila ja kaasun asento-antureiden suhteen???

        Puolan vaihtoivat ja latasivat uuden ohjeman, mutta vika ei korjaantunut. Epäilivät kyllä tyhjäkäyntimoottoriakin, mutta empä oikein itsekkään tiedä voiko se aiheuttaa yksinään tyhjäkäyntiä käyvän auton sammumisen. Vehon testissä tyhjäkäyntimoottorin kara ainakin liikkui silmämäärin ihan sulavasti.

        Tuo korrelaatio moottorin lämpötilankin kanssa oudoksuttaa, kun auto on ollut roikassa, eikä kelikään ole ollut jokatapauksessa pakkasella, että varsinaisesta jäätymisestäkään tuskin on kyse.


      • xsara1.6 - 01

        Tyhjäkäynti varsinkin kylmänä parani selvästi, kun vaihdoin 98 oktaaniseen bensaan. Joku suositteli tällä palstalla tekemään niin.


      • Xsara00A
        xsara1.6 - 01 kirjoitti:

        Tyhjäkäynti varsinkin kylmänä parani selvästi, kun vaihdoin 98 oktaaniseen bensaan. Joku suositteli tällä palstalla tekemään niin.

        Varmastikkin vaikuttaa ja auttaa, mutta ei saa olla ratkaisu tähän ongelmaan. Kyllähän koneen pitää sentään käynnissä pysyä 95:kin.

        Etenkin kun 98:n saatavuus heikkenee jatkuvasti, paikallinen Shell Expressikään (jolla on ainoat kohtuulliset bensan hinnat) ei myy muuta kuin 95:sta ja dieseliä.

        Kokeilen kyllä 98:a kunhan varsinainen vika ensin poistuu.

        ps. Melkoisia tolloja taas liikenteessä. Toissapäivänä meinasin saada linja-auton perääni ja tänään meinasi passatti täräyttää oikein kunnolla vasempaan kylkeen... vieläkin saa haukkoa happea :-/


    • Xsara00A

      Onko kenelläkään kokemuksia että happitunnistin voisi aiheuttaa kyseisenlaisia ongelmia. Silmäilin ulkomaisia keskustelupalstoja ja sieltä sai käsityksen että käyntiongelmat kylmänä lambda-anturi voisivat liittyä toisiinsa.

      Voisiko olla että ecu antaa kylmälle koneelle muutenkin rikkaan seoksen ja jos lambdakin vielä ehdottaa rikastamaan, niin kone tukehtuisi. Lambda-anturihan lämpiää itsekkin varsin nopeasti, joten käyntiongelmien poistuminen muutaman kilsan jälkeen korreloisi tämän kanssa.

      • mmm

        Mielestäni happitunnistimet eivät ole olleet sitikoiden vaivoina, ihan jotain yksittäistä valmistuserää lukuunottamatta.

        Tuli kuitenkin mieleen, että eikös sitikoissa ole useampijohtoiset lambdat, eli niissä on silloin sisäärakennettu lämmitysvastus.

        Normaalistihan lambda herää noin 30 sekunnin kuluttua käynnistyksestä, mutta jos lämmitysvastus olisi pimeänä niin ecu lukisikin liian kylmää anturia, ennenkuin lambda ehtii tosiaankin lämmitä pakokaasujen vaikutuksesta.

        Luulisin että tuon lämmityskäämin kunnon voisi mitata ihan yleismittarilla ja saattaisihan tuon aiheuttaa hapettunut liitoskin. Lambdan johtojen värit ovat ainakin tyypillisesti: musta=signaali, harmaa=signaalimaa ja kaksi valkoista ovat potenttiaalivapaita lämmityskäämin johtoja. Kolmijohtoisissa signaalimaa on rungossa.


      • Xsara00A
        mmm kirjoitti:

        Mielestäni happitunnistimet eivät ole olleet sitikoiden vaivoina, ihan jotain yksittäistä valmistuserää lukuunottamatta.

        Tuli kuitenkin mieleen, että eikös sitikoissa ole useampijohtoiset lambdat, eli niissä on silloin sisäärakennettu lämmitysvastus.

        Normaalistihan lambda herää noin 30 sekunnin kuluttua käynnistyksestä, mutta jos lämmitysvastus olisi pimeänä niin ecu lukisikin liian kylmää anturia, ennenkuin lambda ehtii tosiaankin lämmitä pakokaasujen vaikutuksesta.

        Luulisin että tuon lämmityskäämin kunnon voisi mitata ihan yleismittarilla ja saattaisihan tuon aiheuttaa hapettunut liitoskin. Lambdan johtojen värit ovat ainakin tyypillisesti: musta=signaali, harmaa=signaalimaa ja kaksi valkoista ovat potenttiaalivapaita lämmityskäämin johtoja. Kolmijohtoisissa signaalimaa on rungossa.

        Kiitos, mittaanpa tuon kunnon heti kunhan ehdin kotiin.


      • mmm
        Xsara00A kirjoitti:

        Kiitos, mittaanpa tuon kunnon heti kunhan ehdin kotiin.

        Jotkut lambdat ottavat referenssihapen ilmakehästä johtojensa kautta, joten älä rasvaa/öljyä liitintä.


    • xsaran omistaja

      ...sitä vinkkiä minkä joku antoi täällä ihan viikkopari sitten: Kun käännätte virran päälle, odottakaa hetki, sitten kun osa kojelaudan merkkivaloista sammahtaa, käynnistä. Jos vaikka ohjauselektroniikka ottaa aikansa ennenkuin se lähtee pelaamaan. Lieneekö ihan taikauskoa, mutta jollekin se oli pelannut.

      Toinen juttu, käyttääkö kukaan Masinol Kat:ia tai vastaavaa? Olen itse käyttänyt silloin tällöin. En tiedä, jäätyykö ruiskumoottorin kurkut kosteassa nollakelissä kuten kaasarikoneiden, mutta taatusti kondenssivesi osaa polttoainejärjestelmään ihan niinkuin ennenkin.

    • Bemarimies56

      Mitä, mitä, mitä...tämä keskusteluhan menee ihan suomi24 sääntöjen vastaisesti...😂😂😂

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7296
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4048
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3110
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2259
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    8. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      49
      2245
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2238
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    Aihe