Veho yrittää löytää selvyyttä vaivaan, mutta kysympä kuitenkin teiltäkin.
Automaatti Xsara 1.6 tykkää sammuilla kylmänä tyhjäkäynnillä. Tapahtumia on nyt sellaisia että auto sammunut ihan omia-aikojaan käydesään tyhjäkäyntiä noin minuutin. Risteyksessä jarru painettuna noin 20 sekunnin jälkeen, sekä risteyksestä lähtiessä heti kun kaasua alkaa painamaan.
Kaikkia yhdistää se että kone on kylmä, ajettu n. 1 km. Lämpimänä ei ole ollut tarkasti diagnosoitavia ongelmia. Joskus tosin on tuntunut, että kone vähän yskähtää silloinkin liikkeelle lähtiessä.
kylmänä sammuilee
11
2180
Vastaukset
- n.n.
Yksi vaihtoiehto on että ns tyhjäkäyntimoottori on likainen ja kaipaa puhdistusta ( Veho myy uuden ). Miten ilmasuodattimenlaita ? Lämpötilaanturi ?
- Xsara00A
Auto on määräajoin merkkihuollettu.
Diagnostiikkapistokkeen kautta ei löytynyt Vehon testerillä varsinaista vikaa, muutama "haamuvika" kylläkin.
Ilmeisesti anturivioista tallentuisi vikamuistiin enemänkin dataa, vai miten on esim. ilmamäärä, lämpötila ja kaasun asento-antureiden suhteen???
Puolan vaihtoivat ja latasivat uuden ohjeman, mutta vika ei korjaantunut. Epäilivät kyllä tyhjäkäyntimoottoriakin, mutta empä oikein itsekkään tiedä voiko se aiheuttaa yksinään tyhjäkäyntiä käyvän auton sammumisen. Vehon testissä tyhjäkäyntimoottorin kara ainakin liikkui silmämäärin ihan sulavasti.
Tuo korrelaatio moottorin lämpötilankin kanssa oudoksuttaa, kun auto on ollut roikassa, eikä kelikään ole ollut jokatapauksessa pakkasella, että varsinaisesta jäätymisestäkään tuskin on kyse. - Xsara00A
Auto on määräajoin merkkihuollettu.
Diagnostiikkapistokkeen kautta ei löytynyt Vehon testerillä varsinaista vikaa, muutama "haamuvika" kylläkin. Ilmeisesti anturivioista tallentuisi vikamuistiin enemänkin dataa, vai miten on esim. ilmamäärä, lämpötila ja kaasun asento-antureiden suhteen???
Puolan vaihtoivat ja latasivat uuden ohjeman, mutta vika ei korjaantunut. Epäilivät kyllä tyhjäkäyntimoottoriakin, mutta empä oikein itsekkään tiedä voiko se aiheuttaa yksinään tyhjäkäyntiä käyvän auton sammumisen. Vehon testissä tyhjäkäyntimoottorin kara ainakin liikkui silmämäärin ihan sulavasti.
Tuo korrelaatio moottorin lämpötilankin kanssa oudoksuttaa, kun auto on ollut roikassa, eikä kelikään ole ollut jokatapauksessa pakkasella, että varsinaisesta jäätymisestäkään tuskin on kyse. - xsara1.6 - 01
Tyhjäkäynti varsinkin kylmänä parani selvästi, kun vaihdoin 98 oktaaniseen bensaan. Joku suositteli tällä palstalla tekemään niin.
- Xsara00A
xsara1.6 - 01 kirjoitti:
Tyhjäkäynti varsinkin kylmänä parani selvästi, kun vaihdoin 98 oktaaniseen bensaan. Joku suositteli tällä palstalla tekemään niin.
Varmastikkin vaikuttaa ja auttaa, mutta ei saa olla ratkaisu tähän ongelmaan. Kyllähän koneen pitää sentään käynnissä pysyä 95:kin.
Etenkin kun 98:n saatavuus heikkenee jatkuvasti, paikallinen Shell Expressikään (jolla on ainoat kohtuulliset bensan hinnat) ei myy muuta kuin 95:sta ja dieseliä.
Kokeilen kyllä 98:a kunhan varsinainen vika ensin poistuu.
ps. Melkoisia tolloja taas liikenteessä. Toissapäivänä meinasin saada linja-auton perääni ja tänään meinasi passatti täräyttää oikein kunnolla vasempaan kylkeen... vieläkin saa haukkoa happea :-/
- Xsara00A
Onko kenelläkään kokemuksia että happitunnistin voisi aiheuttaa kyseisenlaisia ongelmia. Silmäilin ulkomaisia keskustelupalstoja ja sieltä sai käsityksen että käyntiongelmat kylmänä lambda-anturi voisivat liittyä toisiinsa.
Voisiko olla että ecu antaa kylmälle koneelle muutenkin rikkaan seoksen ja jos lambdakin vielä ehdottaa rikastamaan, niin kone tukehtuisi. Lambda-anturihan lämpiää itsekkin varsin nopeasti, joten käyntiongelmien poistuminen muutaman kilsan jälkeen korreloisi tämän kanssa.- mmm
Mielestäni happitunnistimet eivät ole olleet sitikoiden vaivoina, ihan jotain yksittäistä valmistuserää lukuunottamatta.
Tuli kuitenkin mieleen, että eikös sitikoissa ole useampijohtoiset lambdat, eli niissä on silloin sisäärakennettu lämmitysvastus.
Normaalistihan lambda herää noin 30 sekunnin kuluttua käynnistyksestä, mutta jos lämmitysvastus olisi pimeänä niin ecu lukisikin liian kylmää anturia, ennenkuin lambda ehtii tosiaankin lämmitä pakokaasujen vaikutuksesta.
Luulisin että tuon lämmityskäämin kunnon voisi mitata ihan yleismittarilla ja saattaisihan tuon aiheuttaa hapettunut liitoskin. Lambdan johtojen värit ovat ainakin tyypillisesti: musta=signaali, harmaa=signaalimaa ja kaksi valkoista ovat potenttiaalivapaita lämmityskäämin johtoja. Kolmijohtoisissa signaalimaa on rungossa. - Xsara00A
mmm kirjoitti:
Mielestäni happitunnistimet eivät ole olleet sitikoiden vaivoina, ihan jotain yksittäistä valmistuserää lukuunottamatta.
Tuli kuitenkin mieleen, että eikös sitikoissa ole useampijohtoiset lambdat, eli niissä on silloin sisäärakennettu lämmitysvastus.
Normaalistihan lambda herää noin 30 sekunnin kuluttua käynnistyksestä, mutta jos lämmitysvastus olisi pimeänä niin ecu lukisikin liian kylmää anturia, ennenkuin lambda ehtii tosiaankin lämmitä pakokaasujen vaikutuksesta.
Luulisin että tuon lämmityskäämin kunnon voisi mitata ihan yleismittarilla ja saattaisihan tuon aiheuttaa hapettunut liitoskin. Lambdan johtojen värit ovat ainakin tyypillisesti: musta=signaali, harmaa=signaalimaa ja kaksi valkoista ovat potenttiaalivapaita lämmityskäämin johtoja. Kolmijohtoisissa signaalimaa on rungossa.Kiitos, mittaanpa tuon kunnon heti kunhan ehdin kotiin.
- mmm
Xsara00A kirjoitti:
Kiitos, mittaanpa tuon kunnon heti kunhan ehdin kotiin.
Jotkut lambdat ottavat referenssihapen ilmakehästä johtojensa kautta, joten älä rasvaa/öljyä liitintä.
- xsaran omistaja
...sitä vinkkiä minkä joku antoi täällä ihan viikkopari sitten: Kun käännätte virran päälle, odottakaa hetki, sitten kun osa kojelaudan merkkivaloista sammahtaa, käynnistä. Jos vaikka ohjauselektroniikka ottaa aikansa ennenkuin se lähtee pelaamaan. Lieneekö ihan taikauskoa, mutta jollekin se oli pelannut.
Toinen juttu, käyttääkö kukaan Masinol Kat:ia tai vastaavaa? Olen itse käyttänyt silloin tällöin. En tiedä, jäätyykö ruiskumoottorin kurkut kosteassa nollakelissä kuten kaasarikoneiden, mutta taatusti kondenssivesi osaa polttoainejärjestelmään ihan niinkuin ennenkin. - Bemarimies56
Mitä, mitä, mitä...tämä keskusteluhan menee ihan suomi24 sääntöjen vastaisesti...😂😂😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k71252Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän191245- 51166
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.21164Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis11143Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,11141Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin21134Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p421127Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä31119Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta21110