Mitähän tekis rahoilla?

Safiiiiiin

Viikon päästä ikää 20-vuotta ja oikeus perintöön. Rahhoo 540 000€ ja pari osaketta Helsingin Keskustasta, 43m2 ja 76m2 asunnot. Asunnot laitan myyntiin ja luultavasti lähden talveksi Thaimaa/Espanja/Usa akselille reissuun ja Tammikuussa kattomaan Tennistä Australiaan eli avoimet. Pitää yrittää juopottelua rajoittaa, ettei lähde lapasesta. Onhan tämä aikamoinen muutos elämään, aiemmin ollut töissä 1,700€ palkalla ja nyt pamahtaa tollanen summa rahaa tilille.

Pitäisi sijottaa johonkin, mutta pankkiin en mene sijoitusneuvojan luo, koska puhuvat paskaa ja niillä on oma lehmä osassa. Just oli juttua Mermaid rahastosta telkussa ja se tanssinopettaja menetti omaisuuden ku sijoitti neuvojan vinkeillä. Taidan vaan sijoittaa 100k pörssiin omin avuin, siinähän sitä oppii ja hajauttaa sen verran ettei mene kaikki kerralla. Tai sitten lyö Nokiaan kiinni koko 100k, 200k ottaa ulos. En tiiä... Onko vinkkejä?

8

869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meizi83

      Sinuna en möisi asuntoja. Laitat vuokralle esim. siitä saa hyvän tuoton. Ei tavallaan kannata tappaa lypsävää lehmää, kun tollasista saattais saada tuottoa jotain 1300-1500 euroa/kk!

      Tollasesta vuokratulosta menee 28% veroa, mutta kun otat vapaaehtoisen eläkevakuutuksen, niin ne eläkevakuutukseen sijoitetut rahat (max 5000eur/vuosi) saa vähentää tosta vuokratulon verotuksesta.

      Lisäksi kannattaa esim. ostaa tunnettuja suomalaisia osakkeita. Monella firmalla on ainakin hyvään aikaan ollut n. 6% osingot. Tyypillisesti arvon nousu kaikkinensa on ollut luokkaa 9%/vuosi.

      Toki sun kannattaa ostaa itsellesi asunto, joka on tietysti aika edullinen asumismuoto, kun on pelkkä vastike maksettavana.

      Itse ainakin tekisin töitä jatkuvasti, vaikka jotain helppoakin hommaa ja töissä jaksaakin paremmin, kun tietää, ettei ole pakko tehdä.
      Tuollaisen summan tuhlaaminen onnistuu kuitenkin ennenpitkää, joten kannattaa käyttää rahoja viisaasti. Ei missään nimessä kannata olla tekemättä mitään, tyypillinen asuminen/oleminen kun maksaa helposti 25000 euroa vuosi, eikä edes ostella mitään arvokkaita autojakaan tuohon vuosimenoihin.

      Tiedän kokemuksesta aiheesta.

      • M26+

        Tämä olikin aika kattava vastaus. Vuokra-asuntojen pitäminen on vähän makuasia, mutta sijoittaminen tosiaan on muuten se suositeltavin tapa toimia. Tällä hetkellä on tosin poikkeuksellisen vaikea sanoa ovatko osakkeet kalliita vai halpoja, mutta mitä todennäköisemmin pitkällä tähtäimellä ei takkiin tule.

        Jos omalle kohdalle osuisi, niin käytännössä laittaisin tuosta summasta varmaan sen puoli miljoonaa osakkeisiin seuraavan ~vuoden sisällä, riippuen hieman miltä talousnäkymät alkavat näyttämään. Keskimäärin hyvää osinkoa maksaviin yrityksiin iso osa, ja hieman riskimpiin mutta samalla mahdollisimman potentiaalisiin yrityksiin loput.

        Tosin myisin varmaan myös asunto-osakkeet (toisaalta eivät kyllä menetä koskaan täysin arvoaan) pois ja rakentaisin rahoilla omakotitalon vähän halvemmalle seudulle. Loput niistäkin rahoista pörssiin, kokopäivätyötä ainakin ensimmäisiin osinkoihin asti, ja sitten mietitään jatkoa tarkemmin. Ainakin osa-aikatöissä pysyminen suositeltavaa, vaikkakin tuossa vaiheessa jo osinkotulot olisivat elämään mukavasti riittävät.

        Muista sitten juhliessasi perintöäsi, että rahan arvo ei ole muuttunut mihinkään vaikka sitä nyt vähän reilummin onkin. Toimimalla järkevästi, elät loppuelämäsi aika huolettomasti. Ja ei muutakuin pidä pää kylmänä ja onnea jatkoon.


    • Vakuusvaje

      Tuossa onkin jo tullut hyviä neuvoja. Itse sijassasi myisin Helsingin asunnot pois ja ostaisin niillä rahoilla jostakin halvemmasta kaupungista puoli tusinaa parempituottoisia asuntoja. Niistä saat sellaisen jatkuvan tulovirran jolla pystyt hoitamaan normaalit juoksevat menosi koko loppuikäsi. Ostat oman asunnon sieltä mistä tarvitset ja loput sijoitat hajauttaen ja harkitusti osakkeisiin. Näiden sijoitusten menestys sitten ratkaisee miten paljon voit käyttää ylimääräistä rahaa.

      Matkailu on kivaa, mutta kohdallasi on tosiaan vakava riski siitä että homma karkaa käsistä. Puoli miljoonaa kertatulona ei tee miehestä ökyrikasta, joka voisi käyttää rahaa miten haluaa. Maailmanympärimatka heti kättelyssä vaikuttaa hieman huolestuttavalta, ja sieltä palattuasi olet köyhempi kuin lähtiessä. Monelle lottovoittajalle on käynyt niin, että makea elämä on maistunut pari vuotta ja sitten onkin edessä ollut paluu takaisin arkeen. Muistoksi on jäänyt loistoauto, josta ei kymmenen vuoden päästä ole paljon jäljellä.

      Sinulla on edessä arviolta 70 vuotta elämää ja oikein omaisuutta hoitaen pärjäät mainiosti tehden sitä mitä haluat. Mutta aika on pitkä ja pääoman syöminen ei käy laatuun. Pidä mielessä toinen vaihtoehto eli puurtaminen eläkeikään asti 1700 euron palkalla.

    • Pentti Lokkila

      RAHA ON MIELESTÄNI TODELLA IHANAA JA RAKASTAN SITÄ ANNA MINULLE OSAAN RAKASTAA RAHAA!

    • mä ja tytär

      lainaa mulle ilman korkoja notta saan asiani kuntoon ja lapselle hyvän elämän =)

    • Heinrich

      Sijoita Saksaan tai osta Saksasta asunto. Se on paras neuvo.

      • itkuiines

        maksa mulle ja sulle matkat ja lähetään kattoo kun mun tyttö pelaa ensimmäisissä olympialaisissa.se pelaa naisten jääkiekkojoukkueessa,mulla on pari ala hammasta sopivasti pois,eli mutsilla olis kunnon suuvarustus ainakin paik.äsken itkee tirautin kun kuulin uutisista.semmosen likan minä olen tehnyt.ne on ristiny ittensä rakkauden lähettiläiks sinne,ja lempiohj,ellen mc......... arvaat,vois olla hauskaa.siitäpä nään unta.lähden nukkuu. älä ainakaan juo elämääs pilalle,sen sanon.t.emppuli.


      • bratwursti
        itkuiines kirjoitti:

        maksa mulle ja sulle matkat ja lähetään kattoo kun mun tyttö pelaa ensimmäisissä olympialaisissa.se pelaa naisten jääkiekkojoukkueessa,mulla on pari ala hammasta sopivasti pois,eli mutsilla olis kunnon suuvarustus ainakin paik.äsken itkee tirautin kun kuulin uutisista.semmosen likan minä olen tehnyt.ne on ristiny ittensä rakkauden lähettiläiks sinne,ja lempiohj,ellen mc......... arvaat,vois olla hauskaa.siitäpä nään unta.lähden nukkuu. älä ainakaan juo elämääs pilalle,sen sanon.t.emppuli.

        En minä maksa kuin itselleni ja Saksassa käyn vain sen takia koska saksalaisesta naisesta saa itselleen hyvän vaimon jonka kanssa voi tehdä hyviä lapsia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe