"Maailmanmusiikki"

-tomumaja-

Mikä on teidän kantanne; onko tämäntapaisen musiikin/laulujen kuuntelu mielestänne sopivaa itseään uskovaksi tunnustavalle? Omasta mielestäni en löydä kauniista, rakkaudesta ja kaipuusta kertovasta laulusta pahaa, vaikkei laulun esittäjä olisikaan tunnustava uskova. Tykkään kuunnella kauniita Lapinaiheisia lauluja muutenkin.
Jos löydät jotakin paahaa, tai vastenmielistä alla olevasta Raitasen esittämästä kappaleesta, kerro vapaasti siitä. Samoin jos löydät hyvää, kerro.

http://www.youtube.com/watch?v=XcjxQ7lUCBQ

40

1197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---
    • Piipari.

      En katsonut lähettämääsi linkkiä, mutta aina on parempi välttää kaikkea, mikä ei ole Kristuksesta.

    • Kun minä tulin uskoon, se oli minulle hyvin suuri ja elämäni mullistava kokemus.
      Kokosin kaksi tai kolme kantokassillista maailmallista musiikkia kasettien
      ja äänilevyjen muodossa ja vein ne kaatopaikalle. En väitä että Jumala käski minun niin tehdä.
      Minä vain tunsin että en voi niitä enää kuunnella. Koin silloin että maailman musiikki on vain
      tyhjää lallatusta enkä tahtonut sellaista kuunnella. Olin päässyt raikkaammalle ja ravitsevammalle lähteelle.
      Tämä toinen lähde oli Jumalan Sana ja Pyhä Henki. Musiikki jonka heitin pois oli lähtöisin maailman kaivosta.
      Vain hengellinen musiikki ja Jumalan Sana tyydytti minua. En tahtonut ammentaa mitään maailman kaivoista.


      Uskoontulossa ihminen uudestisyntyy Jumalasta. Hänestä tulee uusi luomus ja Jumalan lapsi.
      Hänen kuolleessa tilassa ollut henki on tullut eläväksi. Pyhä Henki on tullut henkeemme ja tehnyt sen eläväksi. Olemme yhteydessä Jumalaan henkemme kautta.

      Meissä on henki, sielu ja ruumis. Sielu nauttii kauniista maailmallisesta musiikista. Se ei ole mielestäni syntiä. Mutta,... kun uskovassa on henki joka kaipaa myös "ravintoa, juotavaa". Ihmisen henkeä ei maailman musiikki voi ravita. Henkemme jää tyhjäksi vaikka kuinka kaunista maailmallista musiikkia kuuntelisimme. Uusi luomus janoaa kaikkea sitä mitä Jumalassa on. Uskovan henki nauttii vain siitä mitä Jumalan Pyhä Henki ja Sana antaa hänelle.

      Maailmallinen musiikki ei mielestäni ole syntiä mutta se ei kasvata Jumalan lasta Jumalan tahtomaan suuntaan.
      Ajatteleppas kun sinä kuuntelet maailmallista musiikkia ja sitten menet vaikka rukouskokoukseen, Oletko Pyhässä Hengessä innokas rukoilemaan vai soiko maailmallisen musiikin sävelet ja sanat päässäsi kokouksen ajan. Uskon että maailmallinen musiikki varastaa tai ainakin häiritsee ja jarruttaa uskovan hengellistä kasvua. Tässä se ongelma tulee. Siksi olisi hyvä jos uskova voisi olla kuuntelematta maailman musiikkia. Itse kyllä kuuntelen joskus maailmallistakin musiikkia. Totean joka kerta että henkeni jää hedelmättömäksi. Se ei saa mitään maailman kaivosta. Sieluni kyllä nauttii, mutta henkeni jää hedelmättömäksi ja huutaa Jumalan puoleen: "Herra armahda minua ja sinua minua Henkesi voimalla." Kysymys on kuinka paljon Pyhä Henki voi siunata ja virrata sellaisen uskovan olemuksessa joka ammentaa päiväkaudet maailman lähteistä sielullisia nautintoja. Rukoileeko sellainen uskova Pyhässä Hengessä ja janoaako hän Jumalalle tärkeitä pyhiä asioita? Nämä ovat kysymyksiä joita minä esitän itsellenikin aina silloin tällöin.

      En siis pidä maailmallista musiikkia syntinä. En myöskään kiellä sitä kuuntelemasta. Uskon kuitenkin sen häiritsevän uskovan hengellistä elämää. Jos siis tahdot elää Hengen maailmoissa ja olla Jumalaa lähellä ja Hänen käytössään, sinulla ei ole vaihtoehtoja.
      Mutta uskon niin että Jumala sallii ja hyväksyykin meille maailmallistakin musiikkia jossakin määrin kunhan se ei ota meissä valtaa niin että annamme sille liian paljon aikaa ja rakkauttamme. Rakkautemme kohde ja elämämme lähde tulisi olla Herra Jeesus Kristus. Älkäämme kuitenkaan syyllistäkö itseämme. Älkäämme myöskään syyllistäkö ja tuomitko lähimmäistämme maailmallisen musiikin tähden.

      Tähän sopinee hyvin seuraavat Raamatun Sanat.

      1 Kor 6:12 "Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita."

      2 Kor 1:23-24 "Mutta minä kutsun Jumalan sieluni todistajaksi, että minä teitä säästääkseni en vielä tullut Korinttoon; ei niin, että tahdomme vallita teidän uskoanne, vaan me yhdessä autamme teitä teidän iloonne; sillä uskossa te olette lujat."

    • ml213.

      Musiikki jakanee myös uskovien ihmisten mieliä.Mutta, eikö musiikin sanat tule etusijalle onko jokin sävelmä huono tai hyvä.Siis mitä mielikuvaa sanat aökavat piirtämään kuuntelijan mieleen. Näinhän tapahtuu myös luettaessa, jotain kirjalisuutta. Siis sanoista ja niiden sisällöstä ilmentyy onko se rakentavaa vai ,- jopa haitallista.

      Esim. jos kuuntelet tarkaan tämän laulun sanoja, niin eikö ne tuo kunnioitusta vanhemia kohtaan.

      http://www.youtube.com/watch?v=G3zI8uoH374&feature=related

      Tietysti se ei opeta tai kasvata Hengellistä ihmistä, mutta ei ole Hengellistä opetusta vastaankaan.

    • ml213.

      Varmaan moni on havainnut, miten on monia tunnettuja,- jopa ikivihreitä lauluja, joista puuttuu ne parisäkeistöä ,- jotka toisivat todellisuuden ihmisen elämään.Tuntuu, miten sanoittaja on ollut kuin Hengen johdatuksessa, mutta ei ole rohjennut tuoda kokonaisuutta esille sanoituksessaan.Satumaa on yksi tälläinen sävelmä ja samoin tämä kopioimassani osoitteessa oleva sävelmä.. Vain yhden sanan ymmärtäen Hengellisesti laulun voi ymmärtää todellisuudeksi ajatellen ihmisen elämää.Elämä on haavaoittuvasta ja nautinnot lyhytkeistoista kuten Raamattu sen ilmoittaa.

      http://www.youtube.com/watch?v=lse6eJR36nM&feature=fvw

      • on sitä ihmisen kaipuuta johonkin syvällisempään ja todellisempaan.
        Tämä kaipuu löytää täyttymyksensä Jeesuksessa Kristuksessa.
        Muistan enne uskoontuloani kun kuuntelin maailmallista musiikkia.
        Koin kaipausta syvälliseen ja todelliseen elämään.
        Suuri tyhjyys oli jatkuvana vieraana. Sitten kun tulin uskoon ja
        sain kohdata Jeesuksen Kristuksen, vuosikausien kaipaukseni sai täyttymyksensä.
        HALLELUJAA KIITOS JEESUS!
        En enää hakeutunut noiden tyhjien kaivojen äärelle. Olin löytänyt aarteista kalleimmaan;
        olin löytänyt Jeesuksen. kuuntelin hengellisiä lauluja ja olin siunattu.
        Erikoisesti tämän laulun kertosäkeistö jäi soimaan ajatuksiini työmaalle asti.
        lauloin sitä päiväkaudet työni lomassa; "Olen saant syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti...."

        Jos tämä ei sinua siunaa, olet hengellisesti kuollut ihminen. Katso loppuun asti.
        Siellä se tulee....HALLELUJAA!!! Ja sinä voit kokea laulun sanat todeksi.

        http://www.youtube.com/watch?v=FL8Dj14LXuw

        Kiitos kaaleet, mä siunaan teitä. "Romanikansan kaunis maa verellä pesty..."

        UUSI LUOMUS

        Oon uusi luomus Kristuksessa. Hän puhdisti mut verellään.
        Ja otti omaksi lapsekseen, poisti pimeän toi elämän.

        Olen saanut syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti.
        Olen löytänyt aarteen kalleimman; olen löytänyt Jeesuksen.

        Nyt kuljen mä tietäni riemuiten. Vanha entinen jäänyt on taa.
        Vain ristinsä tietäni viitoittaen, määränpäänäni kirkkauden maa.

        Olen saanut syntini...

        Täällä joskus myös kyynelin kuljetaan. Tuska ahdistus kohdata voi.
        Vaan perillä kerran kun kohdataan, siellä kyyneleet pyyhtiään pois.

        Olen saanut syntini anteeksi....


      • ml213.
        jaikal kirjoitti:

        on sitä ihmisen kaipuuta johonkin syvällisempään ja todellisempaan.
        Tämä kaipuu löytää täyttymyksensä Jeesuksessa Kristuksessa.
        Muistan enne uskoontuloani kun kuuntelin maailmallista musiikkia.
        Koin kaipausta syvälliseen ja todelliseen elämään.
        Suuri tyhjyys oli jatkuvana vieraana. Sitten kun tulin uskoon ja
        sain kohdata Jeesuksen Kristuksen, vuosikausien kaipaukseni sai täyttymyksensä.
        HALLELUJAA KIITOS JEESUS!
        En enää hakeutunut noiden tyhjien kaivojen äärelle. Olin löytänyt aarteista kalleimmaan;
        olin löytänyt Jeesuksen. kuuntelin hengellisiä lauluja ja olin siunattu.
        Erikoisesti tämän laulun kertosäkeistö jäi soimaan ajatuksiini työmaalle asti.
        lauloin sitä päiväkaudet työni lomassa; "Olen saant syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti...."

        Jos tämä ei sinua siunaa, olet hengellisesti kuollut ihminen. Katso loppuun asti.
        Siellä se tulee....HALLELUJAA!!! Ja sinä voit kokea laulun sanat todeksi.

        http://www.youtube.com/watch?v=FL8Dj14LXuw

        Kiitos kaaleet, mä siunaan teitä. "Romanikansan kaunis maa verellä pesty..."

        UUSI LUOMUS

        Oon uusi luomus Kristuksessa. Hän puhdisti mut verellään.
        Ja otti omaksi lapsekseen, poisti pimeän toi elämän.

        Olen saanut syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti.
        Olen löytänyt aarteen kalleimman; olen löytänyt Jeesuksen.

        Nyt kuljen mä tietäni riemuiten. Vanha entinen jäänyt on taa.
        Vain ristinsä tietäni viitoittaen, määränpäänäni kirkkauden maa.

        Olen saanut syntini...

        Täällä joskus myös kyynelin kuljetaan. Tuska ahdistus kohdata voi.
        Vaan perillä kerran kun kohdataan, siellä kyyneleet pyyhtiään pois.

        Olen saanut syntini anteeksi....

        Se on totta, miten todellinen Hengellinen musiikki,- joka on tehty Pyhän Hengen ohjaamana, niin ei jätä kuulijaa epäselväksi mistä on kysymys.Siis se ei vihjaa,- vaan piirtää kuuliojan mielikuvan kauniista kokonaisuudesta.Tätä ei ns. maailman musiikki tee.

        Esim. Oi Rauhan maa, Taivas on uskoni määrä, Kristallivirta, Kirkas aamu pian koittaa jne.... ja se on totta, miten romanit saavat elämään taivaslaulut vieläkin syvemmin. He todella elävät laulun sanoman mukana ja näin korostuu heidän lahjakuutensa musiikin alalla.Ymmärränkin, miten romanien syrjässä eläminen/tunteminen valtaväestön keskuudessa ilmentyy myös heidän musikaalisuudessaan.Musikaalisuushan on siitä ihmeellinen asia, että geneettinen musikaalisuus aktivoituu tai korostuu yhdessä ympäristön ja kokemuksien kanssa. Siis ihminen pukee itsensä musiikiin ja tuo sydämentilaansa musiikin avulla esille.

        Siis ei riitä, että ihminen osaa laulaa nuotin/rytmin mukaan, vaan todella sydämen tilalla on suuri merkitys tulkintaa ajatellen. Tämä näkyy myös Venäläisessä musiikissa ja heidän tulkinnoissa.


      • jaikall
        ml213. kirjoitti:

        Se on totta, miten todellinen Hengellinen musiikki,- joka on tehty Pyhän Hengen ohjaamana, niin ei jätä kuulijaa epäselväksi mistä on kysymys.Siis se ei vihjaa,- vaan piirtää kuuliojan mielikuvan kauniista kokonaisuudesta.Tätä ei ns. maailman musiikki tee.

        Esim. Oi Rauhan maa, Taivas on uskoni määrä, Kristallivirta, Kirkas aamu pian koittaa jne.... ja se on totta, miten romanit saavat elämään taivaslaulut vieläkin syvemmin. He todella elävät laulun sanoman mukana ja näin korostuu heidän lahjakuutensa musiikin alalla.Ymmärränkin, miten romanien syrjässä eläminen/tunteminen valtaväestön keskuudessa ilmentyy myös heidän musikaalisuudessaan.Musikaalisuushan on siitä ihmeellinen asia, että geneettinen musikaalisuus aktivoituu tai korostuu yhdessä ympäristön ja kokemuksien kanssa. Siis ihminen pukee itsensä musiikiin ja tuo sydämentilaansa musiikin avulla esille.

        Siis ei riitä, että ihminen osaa laulaa nuotin/rytmin mukaan, vaan todella sydämen tilalla on suuri merkitys tulkintaa ajatellen. Tämä näkyy myös Venäläisessä musiikissa ja heidän tulkinnoissa.

        hengellinen laulu. Kaunis se ainakin on.
        Erikoisesti lapsikuoro. Kyyneleet pakkaavat silmiin kun kuuntelee.
        Vai olisikohan niin että kaaleet ehtivät jo herkistää minut valmiiksi kyynelehtimään?
        Mitäs tykkäät tästä?

        http://www.youtube.com/watch?v=SlCR6QsvkWQ


      • WeijoLindroos
        jaikall kirjoitti:

        hengellinen laulu. Kaunis se ainakin on.
        Erikoisesti lapsikuoro. Kyyneleet pakkaavat silmiin kun kuuntelee.
        Vai olisikohan niin että kaaleet ehtivät jo herkistää minut valmiiksi kyynelehtimään?
        Mitäs tykkäät tästä?

        http://www.youtube.com/watch?v=SlCR6QsvkWQ

        " Laulan halleluja Herralle! "

        Kun ihminen tulee elävään uskoon, niin sisimmässä tapahtuu hengen vaihtuminen. Itselle kävi sen tapahtuman johdosta samaten kuin jaikalille. Maailmanmusiikki jäi siihen paikkaan.
        Uskossa oleva kuuntelee Pyhästä Hengestä syntynyttä musiikkia, joka on tehty Jumalan kunniaksi. Siinä se mittari on: Mikä on syntynyt Pyhästä Hengestä, on uskovalle kuuluvaa musiikkia. Mikä ei ole syntynyt Pyhästä Hengestä, se ei kuulu kristityille.
        Rokki, tanssimusiikki, iskelmät, tangot ja valssit ovat Jumalan Hengelle vierasta maailmanmusiikkia, jota meissä oelva taivaallinen Henki karttaa.


      • ml213.
        jaikall kirjoitti:

        hengellinen laulu. Kaunis se ainakin on.
        Erikoisesti lapsikuoro. Kyyneleet pakkaavat silmiin kun kuuntelee.
        Vai olisikohan niin että kaaleet ehtivät jo herkistää minut valmiiksi kyynelehtimään?
        Mitäs tykkäät tästä?

        http://www.youtube.com/watch?v=SlCR6QsvkWQ

        Sanoiltaan todella kaunis laulu. Kun huomioi musiikkimaun ihmisessä, niin tämäkin on erikoisen kaunis laulu ja erikosesti niille ihmisille,- jotka elävät tai ovat viettäneet nuoruutensa pohjolassa.Musiikkihan sanoineen nostattaa pintaan muistoja,- jotka ovat pukeutuneet tunteiksi. Juuri liikuttuminen musiikissa, ilmentää syvällisiä alitajuisia asioita kuunneltavaa musiikkia/laulua kohtaan tai paremminkin kuunneltava laulu nostattaa ne pintaan.
        Hengelliset laulut tekevät samoin.


        http://www.youtube.com/watch?v=2EuCKU9ZD5g&feature=related


      • WeijoLindroos kirjoitti:

        " Laulan halleluja Herralle! "

        Kun ihminen tulee elävään uskoon, niin sisimmässä tapahtuu hengen vaihtuminen. Itselle kävi sen tapahtuman johdosta samaten kuin jaikalille. Maailmanmusiikki jäi siihen paikkaan.
        Uskossa oleva kuuntelee Pyhästä Hengestä syntynyttä musiikkia, joka on tehty Jumalan kunniaksi. Siinä se mittari on: Mikä on syntynyt Pyhästä Hengestä, on uskovalle kuuluvaa musiikkia. Mikä ei ole syntynyt Pyhästä Hengestä, se ei kuulu kristityille.
        Rokki, tanssimusiikki, iskelmät, tangot ja valssit ovat Jumalan Hengelle vierasta maailmanmusiikkia, jota meissä oelva taivaallinen Henki karttaa.

        justiinsa dokumentti-elokuva Saddam Husseinista.

        Mielipiteesi kaikuu kuin Saddam Husseinin mielipiteet.
        Ne ei ole ihmisestä tai inhimillisiä.


      • jaikall
        ml213. kirjoitti:

        Sanoiltaan todella kaunis laulu. Kun huomioi musiikkimaun ihmisessä, niin tämäkin on erikoisen kaunis laulu ja erikosesti niille ihmisille,- jotka elävät tai ovat viettäneet nuoruutensa pohjolassa.Musiikkihan sanoineen nostattaa pintaan muistoja,- jotka ovat pukeutuneet tunteiksi. Juuri liikuttuminen musiikissa, ilmentää syvällisiä alitajuisia asioita kuunneltavaa musiikkia/laulua kohtaan tai paremminkin kuunneltava laulu nostattaa ne pintaan.
        Hengelliset laulut tekevät samoin.


        http://www.youtube.com/watch?v=2EuCKU9ZD5g&feature=related

        laulu oli yksi niistä ikivihreistä lauluista joista minä pidin paljon ennen uskoontuloani.
        Uskoontulon jälkeen en ole tuota laulua kuullut pitkiin pitkiin aikoihin.
        Vasta sitten kun sain ostettua tietokoneen ja sain laajakaistan, löysin yoytubesta tuon laulun.
        Kyllä se vieläkin sykähdyttää ja on yhtä kaunis mutta ei enään minun korvaani.
        Se on kärsinyt jonkinlaisen inflaation tai sitten OLEN LÖYTÄNYT PAREMPAA.
        Kuuntelen mieluummin hengellisiä lauluja.


      • jaikall
        jaikall kirjoitti:

        laulu oli yksi niistä ikivihreistä lauluista joista minä pidin paljon ennen uskoontuloani.
        Uskoontulon jälkeen en ole tuota laulua kuullut pitkiin pitkiin aikoihin.
        Vasta sitten kun sain ostettua tietokoneen ja sain laajakaistan, löysin yoytubesta tuon laulun.
        Kyllä se vieläkin sykähdyttää ja on yhtä kaunis mutta ei enään minun korvaani.
        Se on kärsinyt jonkinlaisen inflaation tai sitten OLEN LÖYTÄNYT PAREMPAA.
        Kuuntelen mieluummin hengellisiä lauluja.

        >>>Kyllä se vieläkin sykähdyttää ja on yhtä kaunis mutta ei enään minun korvaani.
        Se on kärsinyt jonkinlaisen inflaation tai sitten OLEN LÖYTÄNYT PAREMPAA.
        Kuuntelen mieluummin hengellisiä lauluja.


      • ml213.
        jaikall kirjoitti:

        laulu oli yksi niistä ikivihreistä lauluista joista minä pidin paljon ennen uskoontuloani.
        Uskoontulon jälkeen en ole tuota laulua kuullut pitkiin pitkiin aikoihin.
        Vasta sitten kun sain ostettua tietokoneen ja sain laajakaistan, löysin yoytubesta tuon laulun.
        Kyllä se vieläkin sykähdyttää ja on yhtä kaunis mutta ei enään minun korvaani.
        Se on kärsinyt jonkinlaisen inflaation tai sitten OLEN LÖYTÄNYT PAREMPAA.
        Kuuntelen mieluummin hengellisiä lauluja.

        Niin, toisaalta ihmettelen ihmisen muuttumista,- kuten sinunkin.Kun 87- tulin uskoon, niiin poltin ehkä n 1000kpl laulujen nuotitukset.Siis maailmassa ollessani elin kirjaimellisesti näiden sävelmien kautta ja en ikinä olisi uskonut, että etäännyn niistä.Todella kuten sanoit, niin parempaa on tullut tilalle.

        Toisaalta olen etääntynyt koko musiikista ja ymmärränkin, miten ennen elin tämän kanavan kautta ja tilalle on tullut toinen tapa ilmaista itseään/sisintään.Niin, toiset soittavat, toiset maalaavat, toiset kirjoittavat jne... jokaisella lie oma alueensa toimia ja tuoda Jumalan aivoituksia esille.


      • leahim
        jaikal kirjoitti:

        on sitä ihmisen kaipuuta johonkin syvällisempään ja todellisempaan.
        Tämä kaipuu löytää täyttymyksensä Jeesuksessa Kristuksessa.
        Muistan enne uskoontuloani kun kuuntelin maailmallista musiikkia.
        Koin kaipausta syvälliseen ja todelliseen elämään.
        Suuri tyhjyys oli jatkuvana vieraana. Sitten kun tulin uskoon ja
        sain kohdata Jeesuksen Kristuksen, vuosikausien kaipaukseni sai täyttymyksensä.
        HALLELUJAA KIITOS JEESUS!
        En enää hakeutunut noiden tyhjien kaivojen äärelle. Olin löytänyt aarteista kalleimmaan;
        olin löytänyt Jeesuksen. kuuntelin hengellisiä lauluja ja olin siunattu.
        Erikoisesti tämän laulun kertosäkeistö jäi soimaan ajatuksiini työmaalle asti.
        lauloin sitä päiväkaudet työni lomassa; "Olen saant syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti...."

        Jos tämä ei sinua siunaa, olet hengellisesti kuollut ihminen. Katso loppuun asti.
        Siellä se tulee....HALLELUJAA!!! Ja sinä voit kokea laulun sanat todeksi.

        http://www.youtube.com/watch?v=FL8Dj14LXuw

        Kiitos kaaleet, mä siunaan teitä. "Romanikansan kaunis maa verellä pesty..."

        UUSI LUOMUS

        Oon uusi luomus Kristuksessa. Hän puhdisti mut verellään.
        Ja otti omaksi lapsekseen, poisti pimeän toi elämän.

        Olen saanut syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti.
        Olen löytänyt aarteen kalleimman; olen löytänyt Jeesuksen.

        Nyt kuljen mä tietäni riemuiten. Vanha entinen jäänyt on taa.
        Vain ristinsä tietäni viitoittaen, määränpäänäni kirkkauden maa.

        Olen saanut syntini...

        Täällä joskus myös kyynelin kuljetaan. Tuska ahdistus kohdata voi.
        Vaan perillä kerran kun kohdataan, siellä kyyneleet pyyhtiään pois.

        Olen saanut syntini anteeksi....

        Tuossa Jaikalin linkissä
        oli kaunista romani musiikkia...


      • leahim
        jaikal kirjoitti:

        on sitä ihmisen kaipuuta johonkin syvällisempään ja todellisempaan.
        Tämä kaipuu löytää täyttymyksensä Jeesuksessa Kristuksessa.
        Muistan enne uskoontuloani kun kuuntelin maailmallista musiikkia.
        Koin kaipausta syvälliseen ja todelliseen elämään.
        Suuri tyhjyys oli jatkuvana vieraana. Sitten kun tulin uskoon ja
        sain kohdata Jeesuksen Kristuksen, vuosikausien kaipaukseni sai täyttymyksensä.
        HALLELUJAA KIITOS JEESUS!
        En enää hakeutunut noiden tyhjien kaivojen äärelle. Olin löytänyt aarteista kalleimmaan;
        olin löytänyt Jeesuksen. kuuntelin hengellisiä lauluja ja olin siunattu.
        Erikoisesti tämän laulun kertosäkeistö jäi soimaan ajatuksiini työmaalle asti.
        lauloin sitä päiväkaudet työni lomassa; "Olen saant syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti...."

        Jos tämä ei sinua siunaa, olet hengellisesti kuollut ihminen. Katso loppuun asti.
        Siellä se tulee....HALLELUJAA!!! Ja sinä voit kokea laulun sanat todeksi.

        http://www.youtube.com/watch?v=FL8Dj14LXuw

        Kiitos kaaleet, mä siunaan teitä. "Romanikansan kaunis maa verellä pesty..."

        UUSI LUOMUS

        Oon uusi luomus Kristuksessa. Hän puhdisti mut verellään.
        Ja otti omaksi lapsekseen, poisti pimeän toi elämän.

        Olen saanut syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti.
        Olen löytänyt aarteen kalleimman; olen löytänyt Jeesuksen.

        Nyt kuljen mä tietäni riemuiten. Vanha entinen jäänyt on taa.
        Vain ristinsä tietäni viitoittaen, määränpäänäni kirkkauden maa.

        Olen saanut syntini...

        Täällä joskus myös kyynelin kuljetaan. Tuska ahdistus kohdata voi.
        Vaan perillä kerran kun kohdataan, siellä kyyneleet pyyhtiään pois.

        Olen saanut syntini anteeksi....

        Muistan hellariajoilta sellaisen kappaleen,
        jonka nimi oli saviruukku.
        Laulaja oli Heimo Embuska.

        Jotensakin näin alkoi:

        Hän otti maasta tomun,loi siitä ihmisen...
        Muistaako kukaan tätä lailua?


      • -tomumaja-
        leahim kirjoitti:

        Muistan hellariajoilta sellaisen kappaleen,
        jonka nimi oli saviruukku.
        Laulaja oli Heimo Embuska.

        Jotensakin näin alkoi:

        Hän otti maasta tomun,loi siitä ihmisen...
        Muistaako kukaan tätä lailua?

        melkein kaikki äänitteet. Savi-Ihminen kasetilta tuo laulu v- 1983. Samaisella kasetilla "Oi katsohan lintua oksalla puun", siinäkin mahtava laulu.


      • leahim
        -tomumaja- kirjoitti:

        melkein kaikki äänitteet. Savi-Ihminen kasetilta tuo laulu v- 1983. Samaisella kasetilla "Oi katsohan lintua oksalla puun", siinäkin mahtava laulu.

        Tomumaja.
        Minulla on ollut joskus se Heimon kasetti.
        Mutta se on kadonnut jonnekin.
        Kun lauluista puhuttiin
        niin nousi tuo muisto mieleen...


      • hellari83
        leahim kirjoitti:

        Muistan hellariajoilta sellaisen kappaleen,
        jonka nimi oli saviruukku.
        Laulaja oli Heimo Embuska.

        Jotensakin näin alkoi:

        Hän otti maasta tomun,loi siitä ihmisen...
        Muistaako kukaan tätä lailua?

        on monen uskovaisen laulajan tulkitsema laulu. Minusta kaikki tulkinnat ovat tosi hyviä.

        Vihdoinkin minäkin olen saanut ymmärtää mitä tarkoittaa nisunjyvän kuoleminen. Sitä on vaikea selittää, ja vaikka itse sain monesti kuulla selityksen, ymmärsin sen vasta, kun Pyhä Henki sen minulle avasi. Ehkäpä tarvitsin sitä ennen kaikista miedointa Hengen ravintoa, ja tuo oli liian vahvaa minulle silloin. Monet asiat aukeavat ajan kanssa.


      • -tomumaja-
        leahim kirjoitti:

        Muistan hellariajoilta sellaisen kappaleen,
        jonka nimi oli saviruukku.
        Laulaja oli Heimo Embuska.

        Jotensakin näin alkoi:

        Hän otti maasta tomun,loi siitä ihmisen...
        Muistaako kukaan tätä lailua?

        Heimon laulama on siis Savi-Ihminen. Saviruukku on eri laulu, ei Heimon laulama.


    • -tomumaja-

      jos kuunnellaan maallista sitä ei rinnasteta hengelliseen, ne pidetään täysin erillään. Niinkuin kirjallisuudessa, elokuvissa, jos katson salkkareita televisiosta, tajuan ei tämä ole hengelliseksi tarkoitetukaan, tai luen Apu-lehteä, niin en voi sitä verrata Hyvä Sanoma-lehteen.
      Uskova tekee kummallisia rajoituksia itselleen ja joissakin niissä ei tunnu olevan päätä ei häntää.

      • Apu tulee Herralta

        Miksi lukisit Apu lehteä tai muita roskalehtiä? Mitä uskossa oelva saa niistä?


      • -tomumaja-
        Apu tulee Herralta kirjoitti:

        Miksi lukisit Apu lehteä tai muita roskalehtiä? Mitä uskossa oelva saa niistä?

        missä mennään, tarjoaahan mainittu lehti sanaristikoita ainakin. Kuunnellaanhan uutisetkin radiosta/televisiosta, joskus niissä on niin väkivaltaa että hirvittää, siksi kartan niitä.
        On sanottu "nukkuvalla ei ole lakia" pitää paikkansa. Kun avaa silmänsä sitä kohta ajattelee synnillisesti, vähintäänkin ainakin sinä päivänä. Tuskin on meistä siis tuomariksi sen puolesta kenestäkään.


      • ei pelejä
        -tomumaja- kirjoitti:

        missä mennään, tarjoaahan mainittu lehti sanaristikoita ainakin. Kuunnellaanhan uutisetkin radiosta/televisiosta, joskus niissä on niin väkivaltaa että hirvittää, siksi kartan niitä.
        On sanottu "nukkuvalla ei ole lakia" pitää paikkansa. Kun avaa silmänsä sitä kohta ajattelee synnillisesti, vähintäänkin ainakin sinä päivänä. Tuskin on meistä siis tuomariksi sen puolesta kenestäkään.

        Mitä ihmettä uskova tekisi sanaristikoilla? Kuluttaako hän kallista armon aikaansa turhuuteen?


      • -tomumaja-
        ei pelejä kirjoitti:

        Mitä ihmettä uskova tekisi sanaristikoilla? Kuluttaako hän kallista armon aikaansa turhuuteen?

        mieli pysyy terävänä ja kuulema estää jopa dementoitumista.


      • leahim
        ei pelejä kirjoitti:

        Mitä ihmettä uskova tekisi sanaristikoilla? Kuluttaako hän kallista armon aikaansa turhuuteen?

        Kuules..
        sanaristikot ovat aivovoimistelua!


    • Mozart40

      Miksi muka kaunis musiikki olisi pahaa ja uskovalle sopimatonta. Kaikki kaunis on Jumalasta syntynyttä. Monilla uskovilla on käsitys, että taivaallista / hengellistä on vain musiikki, joka kulkee hengellisyyden viitan alla. Silti voi laulu olla silkkoa sisältä ja musiikin laji vaikka humppaa. Liekö siinäkään pahaa. Itse en vain ole sen laatuisen ystävä.

      MIksi uskova ei saisi lumoutua esimerkiksi luonnon kauneutta ja muuta maallista hyvyyttä kuvaavasta musiikista. Jumala on pannut ihmiseen kauneuden kaipuun. Siksi hän jo etukäteen loi maailmansa kauniiksi.

      http://www.youtube.com/watch?v=dwROOSethik&feature=PlayList&p=E7AE9E5812609702&playnext=1&playnext_from=PL&index=54

      Tämäkin valssi, mutta kaunis
      http://www.youtube.com/watch?v=g6JbGHTHzps&feature=related

      Onkohan tämäkin jonkun mielestä maallista. Virsikirjaan tai muihin hengellisiin laulukirjoihin ei ole kelpuutettu.
      http://www.youtube.com/watch?v=Yw26fw4hKHo

      Huippuhyvä. Katso kuvatkin.
      http://www.youtube.com/watch?v=XMbvcp480Y4

    • Eroe

      Kysymykseesi ei ole yksinkertaista vastausta. Mielestäni se on jokaisen omantunnon asia. Jukka Raitanen teki vankilaan joskus aikoinaan hyväntekeväisyyskonsertin. Luonnollisesti se oli vankien kesken suosittu tapahtuma, kuten orkesterivierailut yleensäkin.
      Maalasin Raitaselle ruusuaiheisen kukkataulun, joka hänelle konsertissa lahjoitettiin vankilan toverikunnan ja vankien puolesta.

      Otanpa toisen esimerkin.
      Ulkomailla kummasti piristää suomalainen musiikki, iskelmämusiikki kun sitä kuulee, olipa artisti vaikka kuka. Jukka Raitasen musiikkia minä ainakin kuuntelen joskus tässä kotosalla.

      • -tomumaja-

        Muuten kun lähdin kotimatkalle sieltä Savosta, Rauha toivotti mulle siunaukset matkalle. Ei tässä pahoja vielä olla, aika pahalle kyllä mulla pääsi myönnän sen. Virheistä on vain opittava.


    • -tomumaja-

      mukava oli jutella. Koska tomumaja ei saa pahaa mieltä kuunnellessaan kaunista laulua, niin se on hyvä. Mutta vastaavasti jos talsii hämähäkin, ei sitä varmasti antaisi ikinä anteeksi itselleen. Näin meillä itsekullakin on vain tehtyjä rajoja itsellemme, mitä erilaisimpia ja kummallisempia..

      Tässä laittamassani linkissä on ihanteeni hengellisestä laulusta, Merjan laulamana Nasaretilainen.

      http://www.youtube.com/watch?v=zqXoN6zp8Zs

      • Itsestämme

        .

        ." Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme." Room. 14:12.


      • helluntaikodin kasva

        Miten maailmallinen ja hengellinen eroaa toisistaan? Molemmissa on rytmit ja jokin tanssilaji kulkee niissä mukana. Kaunis nk. "maailmallinen musiikki" on vaan ylevää ja miellyttävää kuulla, josko samaten on hengellinenkin musiikki. Minulle ei tavallinen iskelmämusiikki ole syntiä, vaan miellyttävää kuunneltavaa. Jos se on jollekin syntiä, niin silloin on viisainta olla sitä kuuntelematta. Huomattavaa on, ettei uskoni ole kärsinyt yhtään siitä, että kuuntelen myös "maailman musiikkia"!


      • WeijoLindroos
        helluntaikodin kasva kirjoitti:

        Miten maailmallinen ja hengellinen eroaa toisistaan? Molemmissa on rytmit ja jokin tanssilaji kulkee niissä mukana. Kaunis nk. "maailmallinen musiikki" on vaan ylevää ja miellyttävää kuulla, josko samaten on hengellinenkin musiikki. Minulle ei tavallinen iskelmämusiikki ole syntiä, vaan miellyttävää kuunneltavaa. Jos se on jollekin syntiä, niin silloin on viisainta olla sitä kuuntelematta. Huomattavaa on, ettei uskoni ole kärsinyt yhtään siitä, että kuuntelen myös "maailman musiikkia"!

        Saako maailmanmusiikki aikaan sydämen liikehtimistä Jumalan puoleen? Haluatko alkaa rukoilla ja kiittää Jeesusta Hänen verensä ansiosta kuullessasi haikean maailmanlaulun?
        Kauneimmatkin herkät maailmanlaulut ovat "seireenienlaulua", jolla paholainen houkuttelee ansaan Herran omia!
        Uskosta osatonkin käsittää, ettei kristitty halua kuunnella heidän musiikkiaan.

        "Veisaten ja karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat Sinussa!" Psalmi 87:7

        "Veisaten ja karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat Sinussa!" Psalmi 87:7

        "Veisaten ja karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat Sinussa!" Psalmi 87:7


      • ei räminää
        WeijoLindroos kirjoitti:

        Saako maailmanmusiikki aikaan sydämen liikehtimistä Jumalan puoleen? Haluatko alkaa rukoilla ja kiittää Jeesusta Hänen verensä ansiosta kuullessasi haikean maailmanlaulun?
        Kauneimmatkin herkät maailmanlaulut ovat "seireenienlaulua", jolla paholainen houkuttelee ansaan Herran omia!
        Uskosta osatonkin käsittää, ettei kristitty halua kuunnella heidän musiikkiaan.

        "Veisaten ja karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat Sinussa!" Psalmi 87:7

        "Veisaten ja karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat Sinussa!" Psalmi 87:7

        "Veisaten ja karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat Sinussa!" Psalmi 87:7

        Varmasti vahvistettu:

        "Veisaten ja karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat Sinussa!" Psalmi 87:7


    • Yks-tämmönen

      en muista mistä luin, tytöstä, joka kuunteli mielellään hevimusiikkia. Aina kuunneltuaan tuota musiikkia hän tuli aina erittäin agressiiviseksi ja vihaiseksi. Sitten tyttö tuli uskoon, mutta hän ei enää halunnut kuunnella maallista musiikkia. Kuitenkin hevimusiikki viehätti häntä ja kun hän huomasi, että on olemassa myös uskonnollista heviä, niin hän alkoi kuunnella sitä. Kun hän kuunteli tätä uskonnollista heviä hän huomasi itsessään tutun asian, aina kuunneltuaan edellämainittua musiikkia hänelle tuli hyvin rauhaton olo. Erään kerran sitten hän todella havahtui, kun musiikin kuuntelun jälkeen lähti ulos ja hänen teki mieli potkia ensimmäistä vastaantullutta ihmistä.

      • ei jytää.

        Yks-tämmönen kertoo totuuden. Ei ole kristillistä heviä.

        Erään kesän telttakokouksesta kerrottiin:
        Nuorisopändi harjoitteli kokousten väliajalla. Musiikin meteli kuului kauas. Uskovat nuoret siinä teltan ulkopuolella kutsuivat ohikulkevia nuoria kokoukseen. Nuoret vastasivat: "Tota samaa jytää me kuullaan ihan tarpeeks diskoissaki!"

        Kaikki ihmiset odottavat, että hengellinen elämä musiikkeineen on vastakohta maalliselle rauhattomuudelle. Kristitty ei tarvitse maailman antimia.


      • löyhäpää
        ei jytää. kirjoitti:

        Yks-tämmönen kertoo totuuden. Ei ole kristillistä heviä.

        Erään kesän telttakokouksesta kerrottiin:
        Nuorisopändi harjoitteli kokousten väliajalla. Musiikin meteli kuului kauas. Uskovat nuoret siinä teltan ulkopuolella kutsuivat ohikulkevia nuoria kokoukseen. Nuoret vastasivat: "Tota samaa jytää me kuullaan ihan tarpeeks diskoissaki!"

        Kaikki ihmiset odottavat, että hengellinen elämä musiikkeineen on vastakohta maalliselle rauhattomuudelle. Kristitty ei tarvitse maailman antimia.

        Herra Lindroos kunnostautui jo homovihaajana, kannattaa ihmisessä asuvia mörköjä ja haluaa kieltää iskelmäusiikin ja tietysti tanssimisen. Odotamme seuraavaa kieltoa.


    • >>Mikä on teidän kantanne; onko tämäntapaisen musiikin/laulujen kuuntelu mielestänne sopivaa itseään uskovaksi tunnustavalle?>>

      Sopii sellaiselle joka tuollaisesta tykkää. Mitäs pahaa muka tuossa olisi, ei ainakaan minulla tulee heti mieleen.

      Itse kuuntelen aina mielentilaan sopivaa musiikkia, klassisesta --> metalliin.
      Makuasioita!

      • Yks-tämmönen

        Mielentilaan sopiva musiikki?
        Kun minua kiinnostaa, että mikä tyyppistä musiikkia kuuntelet, kun olet vaikka masentunut ja minkä tyyppistä, kun olet iloinen. Mitä silloin kun olet hermostunut jne. Mitä haet sillä mielentilaan sopivalla musiikilla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe