Minkä takia kytkin pohjassa ja vaihde päälla valoissa??

kytkimen_säästäjä

Minkä takia autokoulussa opetetaan pitämään koko sen ajan kytkin pohjassa ku seistään liikennevaloissa? Alkuvaiheessa sen ymmärtää kun oppilas on vielä epävarma vaihteiden kanssa mutta myöhemmin pitäisi opettaa niin että valoissa voi laittaa vapaalle ja laittaa aihteen päälle vasta kun valo vaihtuu vihreäksi tai ennakoida ja laittaa vaihteen päälle vähän ennen vihreän syttymistä. Näköjään autokouluissa vaan opetetaan miten kuluttaa kytkin nopeammin pitämällä kytkin pohjassa milloin missäkin tilanteessa.

35

4771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin...

      Ihan hyvä, että autokoulussa opetetaan niin kuin opetetaan. Kyllä noita valoissa nukkuvia kytkimen säästäjiä on liikenteessä jo muutenkin aivan riittävästi.

      Se mikä kytkintä pohjassa pidettäessä kuluu ei oikeastaan ole kytkin vaan painelaakeri. Toisaalta kytkimen pohjassa pitäminen ei ole mikään poikkeustilanne, eikä painelaakeri varsinaisesti mikään kuluva osa ja painelaakerin kuluminen onkin lähinnä kaupunkilegenda.

      • iehghp

        sitten ei ollut, sitten taisikin olla legenda? Sillä mitään väliä ole kumpi kuluu, kytkinlevy vai painelaakeri. Yleensä molemmat ja turhaa rahanmenoa tietää.


      • Asiantuntija.
        iehghp kirjoitti:

        sitten ei ollut, sitten taisikin olla legenda? Sillä mitään väliä ole kumpi kuluu, kytkinlevy vai painelaakeri. Yleensä molemmat ja turhaa rahanmenoa tietää.

        Kyllä se on painelaakeri joka kuluu kun kytkintä pidetään pohjassa. Kytkinlevy taas kuluu kun kytkintä luistatetaan. Ostakaa automaatti (joka on nykypäivää) niin ei tarvitse murehtia!


      • Velkavolvo
        Asiantuntija. kirjoitti:

        Kyllä se on painelaakeri joka kuluu kun kytkintä pidetään pohjassa. Kytkinlevy taas kuluu kun kytkintä luistatetaan. Ostakaa automaatti (joka on nykypäivää) niin ei tarvitse murehtia!

        Meni paineasetelma 14 vuoden ja 300000 kilometrin jälkeen viime kesänä. Vaihdettiin kaikki kytkimen olennaiset osat, koska purkaminen ja kokoaminen ovat suhteessa näiden hintaan suuri työ. Muuta saattaa tulla, mutta tuskin kytkinhuolia ainakaan vuosikymmeneen. Näissä on aika pitkä huoltoväli, kun vain vähän pitää järkeä polkimien käytössä.


      • näin...
        iehghp kirjoitti:

        sitten ei ollut, sitten taisikin olla legenda? Sillä mitään väliä ole kumpi kuluu, kytkinlevy vai painelaakeri. Yleensä molemmat ja turhaa rahanmenoa tietää.

        Niin, se painelaakeri tosiaan on kuulalaakeri. Vähän kuten esimerkiksi pyörän laakerit, tai vaikka joustintukien yläpään laakerointi. Vaikka kaikki toisiaan vasten liikkuvat osat tietenkin jonkin verran kuluvat, ei laakereita yleensä varsinaisesti kuluvina osina pidetä.

        Painelaakerien hajoaminen on saattanut olla ongelma joskus 60-, 70-luvuilla, mutta ei enää vuosikymmeniin.

        Jos turhaa rahanmenoa haluaa vältää, niin parhaiten se onnistuu vähentämällä autoilua.


    • olenmika

      Puoli vuotta sitten sain ajokorttini ja nyt olen kyllä jo kyllästynyt tuohon kytkimen pohjassa pitämiseen. Varsinkin jos on tutut valot tai näkee jalankulkijoiden valoista että koska mennään niin ei tuo todellakaan hidasta liikkeellelähtöä. Ehkä jopa nopeuttaa kun ei tarvitse kytkimen pohjassa pitämisestä puutuneella jalalla yrittää etsiä tuntumaa. Kuorma-autolla ja linja-autolla ajaessa toki on eri homma kun se vaihteen kytkeytyminen on hitaampaa ja vanhemman puoleinen linja-auto jolla olen ajanut koulussa niin tuppaa nykäisemään voimakkaasti jos pistää vapaalta ykköselle. Sillä on parasta tehdä niin että pysähtyessä kytkee liikkeellelähtövaihteen valmiiksi.

      • manuaalihuonosystemi

        ostaa automaatti auton ni ei kulu kytkin. kytkin levyt ja paine asetelmat sun muut... kun ei ole siin kytkintä!
        ja ei se manuaalissakaa varmaa kulu risteykses paljoo jos joutuu pitään...toki on jännää et koko aja kytkin pohjas piettävä...


      • ihan yhtä lailla
        manuaalihuonosystemi kirjoitti:

        ostaa automaatti auton ni ei kulu kytkin. kytkin levyt ja paine asetelmat sun muut... kun ei ole siin kytkintä!
        ja ei se manuaalissakaa varmaa kulu risteykses paljoo jos joutuu pitään...toki on jännää et koko aja kytkin pohjas piettävä...

        Nykyaikainen automaatti (Shift Tronic, Sequetronic ja mitä näitä nimiä nyt on) on käytännössä ihan normaali manuaalilaatikko, jota ei ohjaakaan ihmisten kädet ja jalat, vaan pari moottoria ja tietokone, ja näissä kuuu painelaakeri yhtä lailla kuin manuaaleissakin jos on valoissa ykkönen tai A päällä ja odottaa jarru pohjassa valoja

        Samoin jos pitkään heijaa kytkimen kanssa, esim pitää ylämäessä paikallaan, niin kytkin palaa yhtä lailla hajalle, kuin käsivaihteisissakin.


        Mutta suomen lain takia, ei autokiuihin kannata hankkia vanhoja automaatteja, eikä uusia sequetronic vaihteisolla olevia autoja :)


      • moolokki75
        ihan yhtä lailla kirjoitti:

        Nykyaikainen automaatti (Shift Tronic, Sequetronic ja mitä näitä nimiä nyt on) on käytännössä ihan normaali manuaalilaatikko, jota ei ohjaakaan ihmisten kädet ja jalat, vaan pari moottoria ja tietokone, ja näissä kuuu painelaakeri yhtä lailla kuin manuaaleissakin jos on valoissa ykkönen tai A päällä ja odottaa jarru pohjassa valoja

        Samoin jos pitkään heijaa kytkimen kanssa, esim pitää ylämäessä paikallaan, niin kytkin palaa yhtä lailla hajalle, kuin käsivaihteisissakin.


        Mutta suomen lain takia, ei autokiuihin kannata hankkia vanhoja automaatteja, eikä uusia sequetronic vaihteisolla olevia autoja :)

        käykää ihmeessä kattoon,miten opetetaan ajaan rallia!!!!
        kyllä siinä pikkumurheet unohtuu .) :)

        you yube: HANAA HANAA...

        siinäpäs opettaja:)


      • tiedoksi vaan
        ihan yhtä lailla kirjoitti:

        Nykyaikainen automaatti (Shift Tronic, Sequetronic ja mitä näitä nimiä nyt on) on käytännössä ihan normaali manuaalilaatikko, jota ei ohjaakaan ihmisten kädet ja jalat, vaan pari moottoria ja tietokone, ja näissä kuuu painelaakeri yhtä lailla kuin manuaaleissakin jos on valoissa ykkönen tai A päällä ja odottaa jarru pohjassa valoja

        Samoin jos pitkään heijaa kytkimen kanssa, esim pitää ylämäessä paikallaan, niin kytkin palaa yhtä lailla hajalle, kuin käsivaihteisissakin.


        Mutta suomen lain takia, ei autokiuihin kannata hankkia vanhoja automaatteja, eikä uusia sequetronic vaihteisolla olevia autoja :)

        > Nykyaikainen automaatti (Shift Tronic, Sequetronic ja mitä näitä nimiä nyt on) on käytännössä ihan normaali manuaalilaatikko, jota ei ohjaakaan ihmisten kädet ja jalat, vaan pari moottoria ja tietokone

        Ei tällaista pitäisi kutsua automaatiksi, jolla on perinteisesti tarkoitettu momentinmuuntimella varustettua ja sen ansiosta *pehmeästi* ja nopeasti vaihtavaa laatikkoa. Toki aitoihin automaatteihin voi laskea myös muunkinlaisia virityksiä, kuten variaattorit (CVT) - niissäkin toteutuu se mukavuus.

        Parempi nimitys näille automatisoiduille manuaalilaatikoille olisi robottivaihde/laatikko - siitähän just on kyse, on vaan laitettu pari servomoottoria tai hydraulisylinteriä hämmentämään rattaita ja lopputulos on monessa tapauksessa jättänyt PALJON toivomisen varaa (vaihdot hitaita -> kiihtyvyys paljon heikompi kuin käsivaihteisella ja pää pamahtaa niskatukeen oikein kunnolla, jos ei vaihda "käsin" eli auta laatikkoa löysäämällä kaasu vaihdon ajaksi).

        Näissä roboteissa on muitakin typeryyksiä (ei onneksi kaikissa), kuten momentinmuuntimella varustetun = aidon/antiikkisen automaattilaatikon ryömimistaipumuksen (=haitallinen piirre) jäljittely .... siis kytkintä käristetään ihan tarkoituksella, koko ajan, ellei kuski vaihda vapaalle (ja sitten taas pykälän kytkeytyminen & liikkeellelähtö kestää) tai seiso jarrulla (...mikä kanssa on pitemmän päälle rasittavaa, ihan siinä missä turha kytkinpolkimella seisominenkin).

        Toki löytyy vielä pakkaa sekoittamaan ns. kaksoiskytkinvaihteistot, jotka rakenteeltaan muistuttavat enemmän näitä käsivaihteisia/robottilaatikoita, mutta robottilaatikoiden hitaat vaihdot on ratkaistu laittamalla tavallaan kaksi laatikkoa & kytkintä rinnakkain, jolloin seuraava pykälä voidaan laittaa jo valmiiksi silmään ja vaihto tapahtuukin avaamalla yksi kytkin ja sulkemalla toinen.


      • Juurikin tuo..
        tiedoksi vaan kirjoitti:

        > Nykyaikainen automaatti (Shift Tronic, Sequetronic ja mitä näitä nimiä nyt on) on käytännössä ihan normaali manuaalilaatikko, jota ei ohjaakaan ihmisten kädet ja jalat, vaan pari moottoria ja tietokone

        Ei tällaista pitäisi kutsua automaatiksi, jolla on perinteisesti tarkoitettu momentinmuuntimella varustettua ja sen ansiosta *pehmeästi* ja nopeasti vaihtavaa laatikkoa. Toki aitoihin automaatteihin voi laskea myös muunkinlaisia virityksiä, kuten variaattorit (CVT) - niissäkin toteutuu se mukavuus.

        Parempi nimitys näille automatisoiduille manuaalilaatikoille olisi robottivaihde/laatikko - siitähän just on kyse, on vaan laitettu pari servomoottoria tai hydraulisylinteriä hämmentämään rattaita ja lopputulos on monessa tapauksessa jättänyt PALJON toivomisen varaa (vaihdot hitaita -> kiihtyvyys paljon heikompi kuin käsivaihteisella ja pää pamahtaa niskatukeen oikein kunnolla, jos ei vaihda "käsin" eli auta laatikkoa löysäämällä kaasu vaihdon ajaksi).

        Näissä roboteissa on muitakin typeryyksiä (ei onneksi kaikissa), kuten momentinmuuntimella varustetun = aidon/antiikkisen automaattilaatikon ryömimistaipumuksen (=haitallinen piirre) jäljittely .... siis kytkintä käristetään ihan tarkoituksella, koko ajan, ellei kuski vaihda vapaalle (ja sitten taas pykälän kytkeytyminen & liikkeellelähtö kestää) tai seiso jarrulla (...mikä kanssa on pitemmän päälle rasittavaa, ihan siinä missä turha kytkinpolkimella seisominenkin).

        Toki löytyy vielä pakkaa sekoittamaan ns. kaksoiskytkinvaihteistot, jotka rakenteeltaan muistuttavat enemmän näitä käsivaihteisia/robottilaatikoita, mutta robottilaatikoiden hitaat vaihdot on ratkaistu laittamalla tavallaan kaksi laatikkoa & kytkintä rinnakkain, jolloin seuraava pykälä voidaan laittaa jo valmiiksi silmään ja vaihto tapahtuukin avaamalla yksi kytkin ja sulkemalla toinen.

        Robottivaihteisto, ja tätä esim VW käyttää nimenä näistä vaihteisoista, esim VW crafteriin (paku) saa joko automaatin, robotin tai manuaalin, ja kallein näistä on automaatti, ja halvain manuaali.

        Tottakai tuo robotti on paljon helpompi tehdä kuin normaali automaatti, mutta se kylläkin pudottaa kulutusta jonkin tipan verrattuna manuaaliin, ja on yhtä pitkäkestoinen kuin nromaali manuaali. Mutta kyllä nuo alkaa nykyaikaa olemaan jo pikkuhiljaa.

        Ja tottakai vaihto on hitaampi kuin oikeassa automaatissa, koska oikea automaatti pamauttaa uuden vaihteen sisäään ennenkuni vanha on kunnolla edes auennut, kun taasen robotti ekaksi avaa kytkimen, laittaa vaihteen vapaalle, sitten uusi vaihde sisään ja kytkin hitaasti kiinni, rauhallisessa ajossa ei juuri huomaa ajoa verrattuna automaattiin, mutta kun kiihdyttää talla pohjassa, niin kyllä ne vaihon huomaa että se on tukalan hidas, samoin kun lyö tallan pohjaan, kestää liian kauan että on pieni vaihde sisässä, ja että kiihdytys alkaa.

        Mutta siinä olet väärässä, ei robttivaihde ryömi ollenkaan, eli kun et paina jarrua, etkä kaasua, niin kytkni ei ota kiinni, ja auto ei liiku mihinkään, ja kun pitää jarrua yli 5 sekuntia pohjassa, niin menee vaihdekin vapaalle kunnes taas päästää jarrun.

        Mutta anyway, nuo roboit on nykyaikaa, ja perinteiset automaatit tulee katoamaan, koska ne lisää kulutusta, ja vikaantuu helpommin.


      • hönö!!!
        manuaalihuonosystemi kirjoitti:

        ostaa automaatti auton ni ei kulu kytkin. kytkin levyt ja paine asetelmat sun muut... kun ei ole siin kytkintä!
        ja ei se manuaalissakaa varmaa kulu risteykses paljoo jos joutuu pitään...toki on jännää et koko aja kytkin pohjas piettävä...

        Luuletkö sä pönttö, että automaattivaihteistossa mikään ei kulu???


      • tieto vs. luulo
        Juurikin tuo.. kirjoitti:

        Robottivaihteisto, ja tätä esim VW käyttää nimenä näistä vaihteisoista, esim VW crafteriin (paku) saa joko automaatin, robotin tai manuaalin, ja kallein näistä on automaatti, ja halvain manuaali.

        Tottakai tuo robotti on paljon helpompi tehdä kuin normaali automaatti, mutta se kylläkin pudottaa kulutusta jonkin tipan verrattuna manuaaliin, ja on yhtä pitkäkestoinen kuin nromaali manuaali. Mutta kyllä nuo alkaa nykyaikaa olemaan jo pikkuhiljaa.

        Ja tottakai vaihto on hitaampi kuin oikeassa automaatissa, koska oikea automaatti pamauttaa uuden vaihteen sisäään ennenkuni vanha on kunnolla edes auennut, kun taasen robotti ekaksi avaa kytkimen, laittaa vaihteen vapaalle, sitten uusi vaihde sisään ja kytkin hitaasti kiinni, rauhallisessa ajossa ei juuri huomaa ajoa verrattuna automaattiin, mutta kun kiihdyttää talla pohjassa, niin kyllä ne vaihon huomaa että se on tukalan hidas, samoin kun lyö tallan pohjaan, kestää liian kauan että on pieni vaihde sisässä, ja että kiihdytys alkaa.

        Mutta siinä olet väärässä, ei robttivaihde ryömi ollenkaan, eli kun et paina jarrua, etkä kaasua, niin kytkni ei ota kiinni, ja auto ei liiku mihinkään, ja kun pitää jarrua yli 5 sekuntia pohjassa, niin menee vaihdekin vapaalle kunnes taas päästää jarrun.

        Mutta anyway, nuo roboit on nykyaikaa, ja perinteiset automaatit tulee katoamaan, koska ne lisää kulutusta, ja vikaantuu helpommin.

        > Mutta siinä olet väärässä, ei robttivaihde ryömi ollenkaan, eli kun et paina jarrua, etkä kaasua, niin kytkni ei ota kiinni, ja auto ei liiku mihinkään, ja kun pitää jarrua yli 5 sekuntia pohjassa, niin menee vaihdekin vapaalle kunnes taas päästää jarrun.

        Kyllä ryömii, kun laitetaan ryömimään. VAGniikan maailma testasi pari vuotta sitten robottivaihteisia pikkuautoja ja niistä muutamassa oli tällainen perinteisen "mehumaija"automaatin ryömimistä jäljittelevä kytkimenkäristystoiminto.

        Kaiken kukkuraksi VAGniikan maailman asiantutijat olivat sitä mieltä, että just näin auton pitääkin toimia eli ryömimisestä (=jarrulla seisomispakosta) annettiin kehuja & pisteitä!

        En voi käsittää ... ja minulla sentään ON kokemusta perinteisestä automaatista. Pakkopullana tyrkytettävä ryömiminen on perseestä ja täysin tarpeetonta, koska robottivaihteistakin autoa saa ryömitettyä vaikka kuinka hitaasti, yksinkertaisesti painamalla kaasua vain vähäsen.

        No, samat asiantuntijat suosittavat maaseudun pikkuteille kitkoja ja Kehä III:n sisäpuolelle nastoja.... että hyvin linja pitää.


      • ththyjk
        manuaalihuonosystemi kirjoitti:

        ostaa automaatti auton ni ei kulu kytkin. kytkin levyt ja paine asetelmat sun muut... kun ei ole siin kytkintä!
        ja ei se manuaalissakaa varmaa kulu risteykses paljoo jos joutuu pitään...toki on jännää et koko aja kytkin pohjas piettävä...

        Automaateissakin on kytkin.


    • refrefre

      Ei se painelaakeri kulu kuin jossain ikivanhoissa paskoissa ja tuskin niissäkään merkittävästi. Nykyajan autoissa se on ihan sama pitääkö kytkintä pohjassa vai ei. Harva autokouluoppilas on oikeasti sillä tasolla edes inssissä, että tuohon sinun ehdottamaasi kykenisi. Sekaisinhan siinä vain menee ja tulee helposti paniikki.

      • samaa mieltä

        Kytkin pohjassa ja vaide ykkösellä on kuitenkin vasta alkajalle paras tapa. Paljon ammatikseen ajanut kyllä oppii pikku hiljaa paljon muutakin sujuvuutta lisäävää konstia!


    • MulkkuMies

      Miksi muuten pyyhkäiset vessassa perseesi paperiin etkä käsiin, kun kerran peset kädet kuitenkin? Elämä on täynnä kummallisia asioita joissa ei säästäminen ensisijassa tule mieleen.

      Et tunne selvästi kytkimen rakennetta edes sitää vähää että tietäisin että levy on siellä ainoa varsinainen kuluva osa. Sitä taas ei pysty tuhoamaan kuin luistattamalla, joka onnistuu kyllä kaltaisiltasi homekorvilta jopa paremmin kuin vasta kortin saaneilta. Painelaakeri tai -asetelma särkyy jos särkyy, ei siihen käyttö tai käyttämättömyys suoranaisesti vaikuta, kilometrin ehkä enemmän.

    • öllölä

      nykyautoa joka olisi mennyt kytkinremonttiin pelkän painelaakerin hajoamisen takia, niin että kytkinlevy ja asetelma olisi viellä olleet kunnossa? Voin muuten sanoa että on erittäin harvinaista. Ehkä joskus 60-70 luvulla saattoi olla yleisempää.

    • se sulle kuuluu

      Se sua haittaa vaikka joku pitää jarrua tai kytkintä pohjassa, ei se sulta ole pois.

      Ja se kytkin ei kulu tippaakaan sen enempää piti sitä pohjassa tai ei, noi "painelaakerin" kulumiset on ihan höpö höpö juttuja.

      Huomaa se että jos pitää kytkimen pohjassa, eikä laita vaihdetta vapaalle, joutuu kytkin "luistamaan" vain kaksi kertaa välillä pysähdys-lähtö. mutta jos laitat vapaalle, joutuu kytkin luistamaan 4 kertaa, eli tuplasti enemmän, ja se luistaminen kuluttaa sitä, ei muu.

      • .............

        Siinäpä tuli oikea tietoisku autoinsinööriltä!! HAH! Voi vittu mitä juttuu!

        "Ja se kytkin ei kulu tippaakaan sen enempää piti sitä pohjassa tai ei, noi "painelaakerin" kulumiset on ihan höpö höpö juttuja." Kyllä se ny vaan niin on että painelaakeri kuluu nopeammin jos sitä kytkintä aina pidetään pohjassa.

        "Huomaa se että jos pitää kytkimen pohjassa, eikä laita vaihdetta vapaalle, joutuu kytkin "luistamaan" vain kaksi kertaa välillä pysähdys-lähtö. mutta jos laitat vapaalle, joutuu kytkin luistamaan 4 kertaa, eli tuplasti enemmän, ja se luistaminen kuluttaa sitä, ei muu." Mistä vitusta tämä juttu on revitty?? Meinasin kuolla nauruun!!!!


      • yetewr
        ............. kirjoitti:

        Siinäpä tuli oikea tietoisku autoinsinööriltä!! HAH! Voi vittu mitä juttuu!

        "Ja se kytkin ei kulu tippaakaan sen enempää piti sitä pohjassa tai ei, noi "painelaakerin" kulumiset on ihan höpö höpö juttuja." Kyllä se ny vaan niin on että painelaakeri kuluu nopeammin jos sitä kytkintä aina pidetään pohjassa.

        "Huomaa se että jos pitää kytkimen pohjassa, eikä laita vaihdetta vapaalle, joutuu kytkin "luistamaan" vain kaksi kertaa välillä pysähdys-lähtö. mutta jos laitat vapaalle, joutuu kytkin luistamaan 4 kertaa, eli tuplasti enemmän, ja se luistaminen kuluttaa sitä, ei muu." Mistä vitusta tämä juttu on revitty?? Meinasin kuolla nauruun!!!!

        Se eí kuulu päätkääkään sulle, tai siitä ei ole sulle haittaa vaikka pitäisin aina autoa kytkimen kanssa paikallaan ylämäessä, ja liikennevaloissa luistattaisin kokoajan, että pääsen sitten nopeasti liikkeelle, se ei ole sulta pois, eikä se asia kuulu sulle tippaakaan.


      • raktori-insinööri
        ............. kirjoitti:

        Siinäpä tuli oikea tietoisku autoinsinööriltä!! HAH! Voi vittu mitä juttuu!

        "Ja se kytkin ei kulu tippaakaan sen enempää piti sitä pohjassa tai ei, noi "painelaakerin" kulumiset on ihan höpö höpö juttuja." Kyllä se ny vaan niin on että painelaakeri kuluu nopeammin jos sitä kytkintä aina pidetään pohjassa.

        "Huomaa se että jos pitää kytkimen pohjassa, eikä laita vaihdetta vapaalle, joutuu kytkin "luistamaan" vain kaksi kertaa välillä pysähdys-lähtö. mutta jos laitat vapaalle, joutuu kytkin luistamaan 4 kertaa, eli tuplasti enemmän, ja se luistaminen kuluttaa sitä, ei muu." Mistä vitusta tämä juttu on revitty?? Meinasin kuolla nauruun!!!!

        Niin kyllä se painelaakeri joissain vekottimissa kuluu kytkintä pohjassa pidettäessä.
        60-luvulla vielä oli yleisesti käytössä hiililaakeri kytkimen paineasetelmassa.
        Siis sellainen hiilirinkula avaushaarukkaa vasten. Luistaa jotenkin ja kestää hyvin lämpöä.
        Haittana vähän hiilipölyä kytkinkopassa.

        Joku bussikuski kertoikin että nykäsee kun laittaa paikallaan vaihteen päälle.
        Niinhän ne vanhat tekee, kytkin ei aina irrota ihan täysin ja paksu öljykin pyörittää suorahampaisia rattaita.

        Nykyään ovat kai hieman erilaisia, nuo vaihdelaatikot meinaan. Synkrot ja kaikkee...


    • Draivar

      Kun olet saanut kortin niin tuollaisia "neuvoja" voi karsia ja ajaa siten kuin parhaalta tuntuu. Kyllä sen liukkaan liikkeellelähdön oppii ilman että kytkinpoljinta pitää pohjassa kokoaikaa. Turhaa jalkaansa puuduttaa.

      • (=/)=/

        Raivostuttaa kyllä kaupungissa,kun ensimmäisen reaktiot ovat ensin hitaat,auto huojuu ja hötkyy kun paniikissa sovitetaan sitten vaihdetta samalla jarruvalot välkkyvät ja takanatulevat painavat paniikissa jarrua ja jono seisahtelee samalla vihreän aallon aikana.Pääasia ettei 15v.auton kallisarvoinen kytkin kulu?


      • vastaa
        (=/)=/ kirjoitti:

        Raivostuttaa kyllä kaupungissa,kun ensimmäisen reaktiot ovat ensin hitaat,auto huojuu ja hötkyy kun paniikissa sovitetaan sitten vaihdetta samalla jarruvalot välkkyvät ja takanatulevat painavat paniikissa jarrua ja jono seisahtelee samalla vihreän aallon aikana.Pääasia ettei 15v.auton kallisarvoinen kytkin kulu?

        Kun olet korttisi saanut niin siitähän se harjoittelu sitten alkaa ja kyllä meilläpäin autokouluissa opetetaan vaihtamaan vapaalle pitkissä valoissa!


    • Lappu lattiaan?

      Tämä on kysytty/kerrottu autokoulusta syksyllä. Kytkin ei kulu, jos sitä pitää POHJASSA. Tuntumalla pitäessä sen sijaan kuluu.

      • dccs fvds

        Olemme Suomi24:ssä, täällä elää useat myytit vuosista toiseen

        Yksi on, että kytkimen painelaakeri kuluu/on kovilla ja kytkintä pitää pohjassa, vaikka levyt ei kiinni otakkaan.

        Myttejä löytyy eri palstoilta yhtäänsä varmaan satoja, jotka pompsahtaa tasaisin väliajoin esiin


      • sthrshrt

        Entä kampiakselin päätylaakeri?


    • opetuslupa

      Minkä takia opetusluvilla opetetaan käyttämään kytkintä hidastettaessa vauhtia ja säilyttämään jalkaa kytkimen päällä ajon aikana? Siinä ne opetusluvan hyödyt tulee taas esiin, kun jo parin vuoden päästä joudutaan tekemään kytkinremppaa autoon :D.

      • Lupa opettaa

        ei meillä ainakaan.


    • P-R-N-D-4-3-2

      Osta automaatti laatikolla oleva auto, niin ei tartte kuluttaa tai olla kuluttamatta kytkintä liikennevaloissa noin sata kertaa helpompi ja kätevämpi kaupunkiajoon kuin manuaali.

      • N S

        Lähes jokaisessa automaatissa tulee seistä jarrulla, koska auto pyrkii menemään kokoajan eteenpäin

        Oikeastaan olen tavannut vain yhden automaatin, joka rupee raapimaan kytkintä vasta kun painaa kaasua, ja olen ajanut noin 30 automaattivaihteista autoa

        Ja jos olisi oikeasti jotkus harjoitellut autolla ajoa, tietäisit että vaikeinta ei ole vaihteet, tai kytkimet, vaan se, että hahmottaa missä auton mikäkin kulma menee, ja että osaa ohjata sujuvasti yms.

        Lisäksi Suomen idioottimainen laki, tekee lähes mahdottomaksi ajaa kortin automaatilla, ilman että korttiin tulee erityisehtoja, ainoastaan jollain vaihderobotilla voi saada ajaa kortin automaatilla, ilman erityisehtoja


      • 9+5
        N S kirjoitti:

        Lähes jokaisessa automaatissa tulee seistä jarrulla, koska auto pyrkii menemään kokoajan eteenpäin

        Oikeastaan olen tavannut vain yhden automaatin, joka rupee raapimaan kytkintä vasta kun painaa kaasua, ja olen ajanut noin 30 automaattivaihteista autoa

        Ja jos olisi oikeasti jotkus harjoitellut autolla ajoa, tietäisit että vaikeinta ei ole vaihteet, tai kytkimet, vaan se, että hahmottaa missä auton mikäkin kulma menee, ja että osaa ohjata sujuvasti yms.

        Lisäksi Suomen idioottimainen laki, tekee lähes mahdottomaksi ajaa kortin automaatilla, ilman että korttiin tulee erityisehtoja, ainoastaan jollain vaihderobotilla voi saada ajaa kortin automaatilla, ilman erityisehtoja

        Onkos sinun Plasto-Volvossa tilaa niinpaljon että voit seisoa jarrun päällä, niin siinähän taisikin olla katajajarru.

        Muuten ilman sinunlaistesi idioottien älyntoilauksia palsta olisi paljon asiallisempi.


      • N S
        9+5 kirjoitti:

        Onkos sinun Plasto-Volvossa tilaa niinpaljon että voit seisoa jarrun päällä, niin siinähän taisikin olla katajajarru.

        Muuten ilman sinunlaistesi idioottien älyntoilauksia palsta olisi paljon asiallisempi.

        Osaakos sinunlainen idiootti muuten sanoa mikä auto se on joka ei mene eteenpäin ilman kaasua


        Osaako tuollainen päiväkotilainen pentu siihen vastata tai ei :)


      • 9+5
        N S kirjoitti:

        Osaakos sinunlainen idiootti muuten sanoa mikä auto se on joka ei mene eteenpäin ilman kaasua


        Osaako tuollainen päiväkotilainen pentu siihen vastata tai ei :)

        Vaikka en olekaan niin idiootti kuin snä niin sen kyllä osaan sanoa, kaasukäyttöinen auto tietenkin, pöljä.

        Muuten sinunlaisesi idiootit pilaavat palstan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe