KKO:n presidentti selittelee

pyrylyly

Helsingin Sanomissa oli 5.11. mielipidepalstalla KKO:n presidentin kirjoitus "Korkein oikeus ei ole yksin vastuussa ihmisoikeuksista". Ja edelleen "Valitusluvan epääminen KKO:ssa ei tarkoita, että hovioikeuden ratkaisu tai menettely vahvistetaan oikeaksi". Oikeustieteen tohtori Kari Uoti oli antanut blogissaan heti vastinetta Pauliina Koskelolle. Oli hyvä kirjoitus. Käykää lukemassa Uotin blogista !

Kaikki syyttömät nostamaa voivat lähteä nostamaan uudestaan juttunsa käräjäoikeudessa ja mahdollisesti voivat saada jatkossa KKO:lta vapauttavan tuomion, riippuen tietenkin asian laadusta ja miten asia on saatu rehellisen asianajajan avustamana uudelleen käsittelyyn.

10

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin ovelaa se on

      Siinähän Pauliine selittelee. Tottahan se valitusluvan saanti tarkoittaa sitä että asia ei ole vielä lainkaan selvä. Esittelijä tutkii ja lupa evätään jos mitään tuomion muuttamiseen viittaavaa asiasta ei löydy.

      Lain mukaan korkein oikeus voi myöntää valitusluvan ainoastaan seuraavilla perusteilla:

      1. Ennakkopäätösperuste: lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa tapauksissa tai oikeuskäytännön yhtenäisyyden vuoksi on tärkeää saattaa asia korkeimman oikeuden ratkaistavaksi

      2. Purkuperuste: asiassa on tapahtunut sellainen oikeudenkäynti- tai muu virhe, jonka perusteella ratkaisu olisi lain mukaan purettava tai poistettava;

      3. Painava syy -peruste: valitusluvan myöntämiselle on muu painava syy.

      Ennakkopäätösperuste on tärkein valitusluvan myöntämisperuste. Purkuperustetta ja painava syy -perustetta sovelletaan harvoin. Niillä valituslupa voidaan myöntää lähinnä silloin, kun ilmenee tarvetta oikaista selvästi virheellisiä ratkaisuja.

      Ylläolevan viimeisen kappaleen kaksi viimeistä lausetta kertoo paljon nykytilasta.

      • 19+19

        Vähän ihmetetyttää se, että Euroopan maista nimenomaan Suomi on se maa, jonka KKO:n päätöksiä menee nurin.


      • "27"
        19+19 kirjoitti:

        Vähän ihmetetyttää se, että Euroopan maista nimenomaan Suomi on se maa, jonka KKO:n päätöksiä menee nurin.

        Valtio joutuu häpeäpaaluun jatkuvast KKO:n hylkäämien valituslupapyyntöjen ja väärän lain soveltamisen takia. Useimmiten on mennyt läpi EIT:ssä vain pitkitetyt oikeudenkäynnit. Valtio joutuu korvaamaan muutaman tonnin.

        KKO ei välitä tutkia tavallisten ihmisten valituksia, eikä ensinkään, jos valituslupaa ei ole pyytänyt asianajaja. Asianajajalle pitäisi aina maksaa, vaikka kuin on selviö, että valituslupaa on pyydetty väärän lain soveltamisesta tai asiasta, jossa on peräti jätetty huomioimatta laki alioikeudessa kokonaan.

        KKO:n presidentti Koskelon kirjoitus Helsingin sanomissa oli aivan kuin toisesta maailmasta. Että ilkiää lähteä puolustamaan ettei KKO ole yksin vastuussa ihmisoikeuksista. Kukas se sitten on, koska ylin tuomioistuin on Suomessa Korkein oikeus. Kyllä syytä olisi perustaa perustuslakituomioistuin, joka seoloisi ne oikeusloukkaukset, joista KKO on ilmoittanut kylmästi "Ei valitusoikeutta. Hovioikeuden tuomio jää voimaan". Jos asia on tutkittu, niin pitäähän se perustella.

        Meidän oikeuslaitos on samassa tilanteessa kuin poliittiset puolueet vaalirahakohun vuoksi. Nyt jokaisen pitäisi alkaa painostaa Korkeinta oikeutta ja vaatia perustulakituomioistuinta tähän maahan. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa on tällähavaa n. 500 käsittelemätöntä valitusta Suomen oikeuslaitoksen väärien ja pitkitettyjen oikeudenkäyntien vuoksi. Herätkää kansalaiset !


    • HelsinginSanomat

      Helsingin Sanomissa käytiin tosiaan vuonna 2009 keskustelua korkeimman oikeuden roolista. Usein vallalla näyttää olevan väärä käsitys, että KKO vahvistaisi hovioikeuden tuomion ''oikeaksi'', jos valituslupaa ei myönnetä. Niinhän ei ole. Tässä alla viestejä kyseiseltä ajalta.

      Korkein oikeus ei ole yksin vastuussa ihmisoikeuksista - Mielipide - Helsingin Sanomat 5.11.2009

      ''Helsingin Sanomissa väitettiin 31.10., että korkein oikeus "on vetänyt ihmisoikeusasioissa jo pitkään eri linjaa kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuin" (EIT). Samalla kerrottiin Suomen saaneen EIT:ltä 95 langettavaa päätöstä ihmisoikeusloukkauksista.

      LANGETTAVIEN päätösten joukko käsittää kaikki Suomea koskevat tapaukset. Valtaosa niistä ei liity mitenkään korkeimman oikeuden (KKO) tutkimiin asioihin tai "linjanvetoihin". EIT:n langettavia päätöksiä, joissa valituksen kohteena on ollut korkeimman oikeuden tuomio, on muutamia.

      Tapaus C vastaan Suomi (9.5.2006) koski kansainvälistä perheasiaa. Lasten huoltoa ei uskottu ulkomailla asuvalle isälle, jonka luokse lapsia ei olisi voitu siirtää vasten tahtoaan. EIT katsoi 8. artiklaa loukatun, kun päätös oli tehty kuulematta isää KKO:ssa suullisesti (KKO 2001:110).

      Myös tapaus Sorvisto (13.1.2009) koski 8. artiklaa. Siinä oli kysymys rikosasiasta, jossa oli takavarikoitu epäillyn ja asianajajan väliseen kirjeenvaihtoon kuuluneita asiakirjoja. Tapaus liittyi KKO:n tuomioon 2003:119, jossa takavarikkoa ei ollut katsottu lain vastaiseksi. EIT:n langettava tuomio perustui asiaa koskeneen lainsäädännön puutteellisuuteen.

      SANANVAPAUDEN alalta korkeimman oikeuden tuomiosta johtuneita asioita on kaksi. Tapaus Nikula (21.3.2002) koski rikoksesta syytetyn henkilön avustajan lausumia alioikeudessa. Avustaja oli arvostellut syyttäjää virkavelvollisuuksien rikkomisesta ynnä muusta. KKO (1996:17) oli äänestyksen jälkeen lukenut avustajan lausumat hänen syykseen herjauksena, mutta jättänyt hänet tuomitsematta rangaistukseen. EIT, joka myös äänesti asiasta, katsoi 10. artiklaa loukatun.

      Tapaus Eerikäinen (10.2. 2009) koski median sananvapautta. Lehdessä oli rikosuutisen yhteydessä julkaistu vastaajasta luvatta valokuva, josta ilmeni myös hänen nimensä. KKO (2001:96) oli katsonut julkaisemisen loukanneen yksityiselämää. EIT piti perusteluja riittämättöminä ja katsoi, että tuomio rikkoi 10. artiklaa.

      Tapaus Marttinen (21.4. 2009) oli esillä myös HS:n kirjoituksessa. Se koski oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä eli 6. artiklan tulkintaa ja itsekriminointisuojaa. KKO (2002:116) oli äänestyksen jälkeen katsonut, ettei velallisen petosta koskenut esitutkinta antanut oikeutta kieltäytyä ulosottoselvityksestä. EIT katsoi 6. artiklaa loukatun.

      ON ENSIARVOISEN tärkeää, että kansalliset tuomioistuimet tekevät parhaansa noudattaakseen Euroopan ihmisoikeussopimusta ja ottavat huomioon EIT:n oikeuskäytännön. Samalla on olennaista ymmärtää, että korkeimman oikeuden tehtävä ei ole valvoa ja korjata systemaattisesti alempien oikeuksien ratkaisuja tai menettelyä. Se aikakausi päättyi 30 vuotta sitten, kun valitusluvat otettiin käyttöön.

      Aiempi järjestelmä tuotti monien tuhansien juttujen rästit ja usean vuoden käsittelyajat yksin KKO:ssa. Vanha systeemi oli siten ihmisten oikeusturvan kannalta kestämätön.

      HOVIOIKEUKSIEN TEHTÄVÄ on olla viimeinen oikeusaste muissa kuin suhteellisen harvoissa ennakkotapausasioissa.

      Valitusluvan epääminen KKO:ssa ei tarkoita, että hovioikeuden ratkaisu tai menettely vahvistetaan oikeaksi.

      Hovioikeuksien omaehtoinen laadunvalvonta on olennaista. Myös ihmisoikeusvelvoitteiden noudattamisesta on vastuu jokaisella oikeusasteella. Erityisen tärkeää on, että menettelyllinen oikeusturva toteutuu siinä instanssissa, jossa juttua kulloinkin käsitellään. "Korjaamon kautta" kulkemisesta seuraa oikeusturva- ja tehokkuustappioita: käsittelyajat pitenevät, ja veronmaksajien rahoja menee hukkaan.

      On siis väärin ajatella, että vastuu ihmisoikeuksien noudattamisesta lankeaisi yksin tai ensisijaisesti korkeimmalle oikeudelle. Kysymys on koko järjestelmän toiminnasta.

      Pauliine Koskelo''

      • HelsinginSanomat

        Saavatko oikeudet tehdä virheitä huoletta? - Mielipide - Helsingin Sanomat
        6.11.2009

        ''Korkeimman oikeuden presidentti Pauliine Koskelo kirjoitti (HS 5.11.), että meidän pitäisi ymmärtää, ettei korkeimman oikeuden tehtävänä ole valvoa ja korjata alempien oikeuksien ratkaisuja.

        Tämä on huono uutinen kaikille niille kansalaisille, jotka ovat kuvitelleet, että KKO on se elin, joka viime kädessä korjaa alempien oikeusasteiden tekemät väärät ratkaisut ja että valituslupamenettelyssä KKO valitsee käsiteltäväkseen tapaukset, joissa näyttäisi olevan tällainen oikeusturvaongelma.

        Näin ei siis ole, vaan KKO katsoo toimivansa vain jonkinlaisena yleisohjaajana, joka antaa alemmille oikeusasteille "malliratkaisuja" vaikeissa tapauksissa.

        Tämä tekee ymmärrettäväksi sen, miksi meillä on varsin paljon kansalaisia, jotka katsovat, että he ovat kokeneet vääryyttä ja että oikeus ei ole kunnolla katsonut heidän tapaustaan niin että oikeus toteutuisi. Koskelon mielestä riittää, että hovioikeudet tehostavat toimintaansa eli että yhden kerran saa valittaa mutta sitten saa riittää.

        Meillä näyttää olevan vallalla järjestelmä, joka ei juurikaan halua oikaista itseään. Kari Uotin tapauksessahan kysymys oli tästä: ilmeisessä virheellisessä ratkaisussa yksikään oikeusaste ei katsonut aiheelliseksi noudattaa ihmisoikeusperiaatteita. Tällaisia tapauksia on kuitenkin paljon enemmän.

        Meillä oikeudet saavat tehdä virheitä melko huoletta. Ei korppi korpin silmää noki on vallitseva sääntö, josta poikkeukset ovat harvinaisia.

        Korkeimman oikeuden tekemä nopea itseoikaisu oli ilahduttava poikkeus, mutta Koskelon nyt esittämä näkemys ei anna toivoa kaikille niille lukuisille kansalaisille, jotka ovat saaneet vääriä päätöksiä myös hovioikeuksissa. Jatkovalittaminen ei kannata, jos ainoa tavoite on saada oikeutta!''

        (kirjoittajana yksityishenkilö)


      • HelsinginSanomat

        Oikeuslaitokseen lisää läpinäkyvyyttä - Mielipide - Helsingin Sanomat
        10.11.2009

        ''Pauliine Koskelo (HS 5.11.) ja (yksityishenkilö) (HS 6.11.) pohtivat eri oikeuksien antamien ratkaisujen sisällöllistä eli materiaalista oikeellisuutta.

        Koskelon mukaan Korkeimman oikeuden tehtävänä ei ole aikoihin ollut valvoa ja korjata alempien oikeusasteiden tekemiä ratkaisuja. (Yksityishenkilö) otti kantaa oikeuslaitoksen luotettavuuden näkökulmasta ja arvioi monien kansalaisten tulleen kaltoin kohdelluiksi.

        Molempien kannat ovat omalla tavallaan oikeita, ja molemmilla lienee sama huolenaihe. Oikeusolotutkimusten mukaan kansalaisten luottamus oikeuslaitokseen laskee, kun he saavat kokemusta oikeuslaitoksen toiminnasta - eikä kyse ole pelkästään "rötöstelijöiden" kokemuksista.

        Ongelman ydin piilee tuomareiden riippumattomuudessa. Korkeimman oikeuden presidenttikään ei voi käydä määräämään yksittäisen käräjäoikeustuomarin ratkaisujen sisältöjä eikä varmaan ehtisi kaikkia virheitä korjata.

        Olen kirjoittanut tutkija- ja opettajakollegoideni kanssa kirjasen kehityskeskusteluista 1980-luvulla, laatinut siitä uuden käsikirjoitusversion ja keskustellut eri teoksen kirjoittamisesta oikeuslaitoksen tarpeisiin.

        Oikeuslaitoksessa kehityskeskustelut aloitettiin parisen vuotta sitten. Oikeuslaitoksen johtaminen ja ohjaus on erityislaatuinen ala, sillä missään muualla johtajat (tuomarit) eivät ole samalla lailla riippumattomia ja erottamattomia.

        Pitäisi pohtia, miten kansalaisia ja kansalaisryhmiä koskettavat kysymykset voitaisiin ratkaista ilman, että tarvitaan suurta joukkoa älykkäitä ja pitkälle koulutettuja henkilöitä rakentamaan tai ylläpitämään virheellisiäkin ratkaisuja tuottavaa järjestelmää.

        Ajattelutapojen uudistamista voisi etsiä kommunikatiivisen toiminnan teoriasta ja lisäämällä oikeuslaitoksen läpinäkyvyyttä.

        Veli Matti Autio''


      • HelsinginSanomat

        Ihmisoikeudet ovat haaste Suomen oikeusjärjestykselle - Mielipide - Helsingin Sanomat
        11.11.2009

        ''Korkeimman oikeuden presidentti Pauliine Koskelo puolusti (HS 5.11.) korkeinta oikeutta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) langettavista tuomioista. Hän kirjoitti muun muassa, että valitusluvan epääminen KKO:ssa ei tarkoita, että hovioikeuden ratkaisu tai menettely vahvistetaan oikeaksi, eikä KKO ole yksin vastuussa ihmisoikeuksista.

        Korkeimman oikeuden presidentin ulostulo on arvostettavaa, mutta presidentin sanoma on osin hämmentävä.

        Ei KKO varmasti yksin vastaa ihmisoikeuksista. Mutta kysyä tulee, mitä KKO tai muu suomalainen oikeudenhoidon orgaani on tehnyt näiden eteen?

        VIIMEAIKAISET jutut muistuttavat siitä, että ihmisoikeuksien kunnioittaminen ei ole etäinen "ulkopolitiikan" piiriin kuuluva ongelma, vaan haaste myös Suomen sisäiselle oikeusjärjestykselle.

        Esimerkistä käynee vaikka se, että entisen oikeusministeri Johannes Koskisen on nyt Helsingin hovioikeudenkin päätöksellä tapauksessa Rusi vs. Suomen valtio todettu vakavasti rikkoneen syyttömyysolettamaa. Ilmeisesti valtioneuvoston jäsen voi Suomessa ilman oikeudellista vastuuta leimata syyttömiä kansalaisia?

        Näihin keskeisiin kysymyksiin presidentti ei puutu, ja muut ongelmat presidentti Koskelo sivuuttaa toteamalla, että korkein oikeus ei ole "korjaamo" ja siirtää vastuun alemmille oikeusasteille.

        Kansalaisen näkökulmasta tämä on käsittämätön linjaus. Ei kansalaiselle ole mitään merkitystä, miksi KKO evää muutoksenhaun. Mitenkään helpommaksi asiaa ei tee osalliselle se, että päätöstä ei edes perustella.

        "Muutoksenhakulupaa ei myönnetä" korkeimman oikeuden sinetillä alleviivaa ihmisen oikeudet.

        KUN KKO EPÄÄ tavallisen kansalaisen muutoksenluvan, joutuu oikeusalamainen hakemaan oikeutta Euroopasta. Luottamusta oikeuslaitokseen ei ainakaan lisää se, jos KKO:n presidentti julkisesti ilmoittaa, että ylemmän tuomioistuimen tehtävä ei ole korjata alemman virheitä. Jo ennestään usko suomalaiseen oikeuslaitokseen on pahasti rapautunut. Tämä on suuri vahinko.

        Presidentti Koskelo olisi voinut avata keskustelun myös toisin: Emme ole onnistuneet sopeutumaan eurooppalaiseen oikeuskulttuuriin vaaditussa aikataulussa. Olemme yhä sidoksissa menneeseen ja itään, emmekä ole ymmärtäneet, mitä avoin viranomaistoiminta ja "rule of law" vaativat.

        Ihmisoikeuksista kuulimme puhuttavan oikeudenkäyntiin liittyvinä kysymyksinä vasta joskus 1990-luvun alussa. Oikeusvaltiota olemme suomalaisina lakimiehinä vieneet "best practicena" kriisialueille, mutta kotimaassa tuote ei myy.

        KUN KKO ILMOITTAA, että se ei ota vastuuta ihmisoikeuksista, niin olisiko ajateltavissa, että jokin muu ottaa? "Kysymys on koko järjestelmän toiminnasta", presidentti kirjoitti. Aivan varmasti.

        KKO:n presidentin puheenvuoron jälkeen on tärkeä huomata, että oikeusvaltio edelleen tarvitsee tekijöitä. Muutoin on vaara, että "järjestelmä" on ennen meitä syntynyt ja myös jälkeemme jää.

        Olli Santanen
        asianajaja, varatuomari''


      • HelsinginSanomat

        Valituslupajärjestelmää tulkittava taiten - Mielipide - Helsingin Sanomat
        11.11.2009

        ''Korkeimman oikeuden (KKO) presidentti Pauliine Koskelo kirjoitti (HS 5.11.), että KKO:n tehtävänä ei ole korjata alempien oikeuksien virheellisiä ratkaisuja, koska hovioikeudet ovat viimeinen oikeusaste muissa kuin suhteellisen harvoissa ennakkotapausjutuissa. KKO myöntää valitusluvan noin 7-8 prosentissa valituksista.

        Toteamus pitää minusta paikkansa vain osaksi. KKO:n harkintavalta on hieman erilainen riippuen valitusluvan myöntämisperusteesta.

        Valituksen ottaminen KKO:n tutkittavaksi edellyttää valitusluvan myöntämistä. KKO voi myöntää valitusluvan kolmella eri perusteella (OK 30:3): ennakkopäätösperusteella, purkuperusteella tai painavan syyn perusteella.

        Ennakkopäätösperusteen ja painavan syyn kohdalla korkeimmalla oikeudella on käytännössä täysin vapaa harkintavalta valitusluvan myöntämisessä. Valitusluvan epääminen puuttuvan ennakkopäätösintressin tai painavan syyn perusteella ei merkitse, että KKO tavallaan vahvistaisi hovioikeuden ratkaisun tai menettelyn oikeaksi, sillä KKO pohtii vain, onko valitusluvan myöntämiseen edellytyksiä, mutta ei tutki itse pääasiaa.

        Purkuperusteen osalta harkintavalta on rajoitetumpi. OK 30:3:n mukaan valituslupa voidaan tältä osin myöntää, jos siihen on erityistä aihetta oikeudenkäynti- tai muun virheen vuoksi, jonka perusteella hovioikeuden lainvoimainen ratkaisu olisi purettavissa tai poistettavissa ylimääräisten muutoksenhakukeinojen eli joko tuomionpurun tai tuomiovirhekantelun avulla.

        Säännöksen taustalla on ajatus, että jos ratkaisua rasittaa sellainen virhe tai puute, jonka perusteella asiaan voitaisiin puuttua ylimääräisten muutoksenhakukeinojen eli purun tai kantelun avulla, ei ole tarpeen odottaa hovioikeuden ratkaisun tulemista lainvoimaiseksi. Valituslupavaiheessa KKO joutuu siis alustavasti harkitsemaan, onko purku- tai kanteluperuste käsillä.

        Kirjallisuudessa esitettyjen kannanottojen mukaan KKO:n tulee myöntää valituslupa, jos ratkaisun poistamiseen tai purkamiseen oikeuttava virhe tai puute on tapauksessa käsillä. Olisi nimittäin epäjohdonmukaista, jos ratkaisun muuttaminen olisi helpompaa ylimääräisten muutoksenhakukeinojen avulla eli tuomionpurulla ja kantelulla kuin varsinaisella muutoksenhakukeinoilla eli hovioikeuden ratkaisusta tehtävällä valituksella.

        Jos siis valituslupahakemus perustuu purku- tai kanteluperusteeseen, KKO ei voi evätä hakemusta sillä perusteella, että asiassa annettavalla ratkaisulla ei olisi ennakkopäätösarvoa tai valitusluvan myöntämiseen ei olisi muuta painavaa syytä. KKO:n tulee huolehtia siitä, ettei hovioikeuden väärä tuomio jää voimaan, jos ratkaisua rasittaa sellainen virhe tai puute, jonka perusteella tuomio voitaisiin purkaa tai poistaa ylimääräisten muutoksenhakukeinojen avulla.

        Jyrki Virolainen
        lainkäytön professori''


    • rouvaTappinen

      Kannattaa huomata että Pauline Koskelon tämä avaus on kirjoitettu jo vuonna 2009.
      Siihen aikaan pyörähti AA:n tapaus uusille raiteille.
      M.m Jari Aarniota käsittelevässä pitkässä ketjussa :"Jari Aarnio, syylliseksi lavastettu" oli myös kommentteja Pauline Koskelon roolista. Se ketju on jo siirtynyt menneisyyden arkistoon koska viimeinenkin kommentti on jo yli kaksi vuotta vanha.

    • mainosta

      Tämä aloitus on mainos!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe