luonnonvaraisetliskot..(?)

minäpä minä

hei!
tiedän että luonnonliskoja ei tod. saa ottaa lemmikiksi koska ne ovat luonnonvaraisia eläimiä mutta minua kuitenkin askarruttaa pari seikkaa.
1.kauan ne suurinpiirtein elävät? (vaikkapa terraario oloissa)
2.voiko niille syöttää jauhomatoja tai kärpäsen toukkia?

8

791

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thea

      Niin? Ethän ole ottanut luonnonvaraista liskoa terraarioon?
      Joka tapauksessa se on kiinni hoidosta (mikä yleensä on väärä) liskon terveydestä ja olosuhteista, että kuinka kauan se elää.
      Kyllä sille voisi syöttää jauhiksia yms. Mutta parasta tietenkin olisi luonnosta noukittu ruoka.
      Miten muuten luonnonvaraiselle eläimelle voisi edes kotioloissa järjestää oikeanlaiset talvehtimismahdollisuudet. Sekin kun osaltaan vaikuttaa liskon elinikään ja terveyteen.

      • minäpä minä

        ei kun kaverini harkitsee ottoa mutta yritän vielä puhua..


      • giga
        minäpä minä kirjoitti:

        ei kun kaverini harkitsee ottoa mutta yritän vielä puhua..

        Ei tule pysymään hengissä.
        Hyvä jos kk selviää ja suosittelen että jos kaverisi ottaa sellaisen, soitat poliisille niin kaverisi saa mukavat rapsut. Rauhoitetun eläimen kuoleman kun joutuu rahallisesti korvaamaan, eikä summat ole mitään ihan pieniä.


    • Jaska

      Siis mitä helv.

      Enisinnäkin, mitä mahdat tarkoittaa luonnonliskolla? LUONNOSTA PYYDETTYÄKÖ?
      Mahdollisesti Suomen luonnosta? Ainoa liskomme on sisilisko joka on rauhoitettu. Sellaisen pyydystäminen ja terraariossa luvatta pitäminen on laitonta.
      Muualta maailmasta luonnosta pyydettyjä liskoja myydään kyllä Suomessa, mutta tällaisen hankkiminen on aina riski.
      Jos liskon tahtoo, tulisi sen olla terraario-oloissa syntynyt ja kasvanut.

      HIEMAN SELKEYTTÄ KYSYMYKSIIN, kiitos.

      • Megamies

        Vaskitsa (Anguis fragilis) = toinen liskolajimme

        Täytyi huomauttaa


      • *Henna*
        Megamies kirjoitti:

        Vaskitsa (Anguis fragilis) = toinen liskolajimme

        Täytyi huomauttaa

        hmm.. minä kun olen aina luullut eitteivät vakitsat kuulu liskoihin vaan eväjalkaisiin...? vai olenkohan taas ihan hukkateillä..?


      • ...
        *Henna* kirjoitti:

        hmm.. minä kun olen aina luullut eitteivät vakitsat kuulu liskoihin vaan eväjalkaisiin...? vai olenkohan taas ihan hukkateillä..?

        Eväjalkaiset ovat hylkeitä yms.
        Vaskitsa on todellakin lisko.


    • Lumisla

      Moi! Vaskitsaa ei saa ottaa missään nimessä luonnossa ellei sitä ole pakko hoitaa ,esim jos sillä on jokin ongelma tai se on keskellä tietä sen voi ottaa ,mutta se täytyy palauttaa luontoon mahdollisimman pian vaskitsoja on erilaisia ja niitä myydään ulkomailla lemmikeiksi oman tietoni mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe