luonnonvaraisetliskot..(?)

minäpä minä

hei!
tiedän että luonnonliskoja ei tod. saa ottaa lemmikiksi koska ne ovat luonnonvaraisia eläimiä mutta minua kuitenkin askarruttaa pari seikkaa.
1.kauan ne suurinpiirtein elävät? (vaikkapa terraario oloissa)
2.voiko niille syöttää jauhomatoja tai kärpäsen toukkia?

8

934

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thea

Niin? Ethän ole ottanut luonnonvaraista liskoa terraarioon?
      Joka tapauksessa se on kiinni hoidosta (mikä yleensä on väärä) liskon terveydestä ja olosuhteista, että kuinka kauan se elää.
      Kyllä sille voisi syöttää jauhiksia yms. Mutta parasta tietenkin olisi luonnosta noukittu ruoka.
      Miten muuten luonnonvaraiselle eläimelle voisi edes kotioloissa järjestää oikeanlaiset talvehtimismahdollisuudet. Sekin kun osaltaan vaikuttaa liskon elinikään ja terveyteen.

• minäpä minä

ei kun kaverini harkitsee ottoa mutta yritän vielä puhua..

• giga
        minäpä minä kirjoitti:

ei kun kaverini harkitsee ottoa mutta yritän vielä puhua..

Ei tule pysymään hengissä.
        Hyvä jos kk selviää ja suosittelen että jos kaverisi ottaa sellaisen, soitat poliisille niin kaverisi saa mukavat rapsut. Rauhoitetun eläimen kuoleman kun joutuu rahallisesti korvaamaan, eikä summat ole mitään ihan pieniä.

• Jaska

Siis mitä helv.

Enisinnäkin, mitä mahdat tarkoittaa luonnonliskolla? LUONNOSTA PYYDETTYÄKÖ?
      Mahdollisesti Suomen luonnosta? Ainoa liskomme on sisilisko joka on rauhoitettu. Sellaisen pyydystäminen ja terraariossa luvatta pitäminen on laitonta.
      Muualta maailmasta luonnosta pyydettyjä liskoja myydään kyllä Suomessa, mutta tällaisen hankkiminen on aina riski.
      Jos liskon tahtoo, tulisi sen olla terraario-oloissa syntynyt ja kasvanut.

HIEMAN SELKEYTTÄ KYSYMYKSIIN, kiitos.

• Megamies

Vaskitsa (Anguis fragilis) = toinen liskolajimme

Täytyi huomauttaa

• *Henna*
        Megamies kirjoitti:

Vaskitsa (Anguis fragilis) = toinen liskolajimme

Täytyi huomauttaa

hmm.. minä kun olen aina luullut eitteivät vakitsat kuulu liskoihin vaan eväjalkaisiin...? vai olenkohan taas ihan hukkateillä..?

• ...
        *Henna* kirjoitti:

hmm.. minä kun olen aina luullut eitteivät vakitsat kuulu liskoihin vaan eväjalkaisiin...? vai olenkohan taas ihan hukkateillä..?

Eväjalkaiset ovat hylkeitä yms.
        Vaskitsa on todellakin lisko.

• Lumisla

Moi! Vaskitsaa ei saa ottaa missään nimessä luonnossa ellei sitä ole pakko hoitaa ,esim jos sillä on jokin ongelma tai se on keskellä tietä sen voi ottaa ,mutta se täytyy palauttaa luontoon mahdollisimman pian vaskitsoja on erilaisia ja niitä myydään ulkomailla lemmikeiksi oman tietoni mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos

Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks
      Maailman menoa
      70
      5768
    2. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      72
      4091
    3. Onko Sdp:n romahdus pienpuolueeksi alkanut?

Mikään puolue ei kykene selviytymään loputtomasti, jos sitä repii jatkuvasti sisäiset ristiriidat ja kyvyttömyys päättää
      Maailman menoa
      88
      3562
    4. Demareissa jo paniikki päällä

Talouspoliittinen kykenemättömyys repii puolueen kahtia.
      Maailman menoa
      114
      2968
    5. En malta odottaa, että Lindtman pääsee suhmuroimaan pääministerinä

kun pitää sopeuttaa 10 miljardin edestä, ja eläkkeisiinkin voidaan puuttua Antin mielestä. (Demarien kannattajissa suuri
      Maailman menoa
      67
      2495
    6. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      111
      1893
    7. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      43
      1844
    8. Mikä ihmeen v&v megastore?

Tulee Pohjoisväylälle. Mitä siellä myydään? Keski-uudessamaassa juttua.
      Järvenpää
      1
      1398
    9. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      1395
    10. Miksi kastetaan luterilaisia ?

Tiesitkö että helluntailaiset ja jehovantodistajat kastavat luterilaisia saadaksen uusia maksavia jäseniä ? Tätä hellunt
      Kaste
      180
      1101
    Aihe