luonnonvaraisetliskot..(?)

minäpä minä

hei!
tiedän että luonnonliskoja ei tod. saa ottaa lemmikiksi koska ne ovat luonnonvaraisia eläimiä mutta minua kuitenkin askarruttaa pari seikkaa.
1.kauan ne suurinpiirtein elävät? (vaikkapa terraario oloissa)
2.voiko niille syöttää jauhomatoja tai kärpäsen toukkia?

8

873

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thea

Niin? Ethän ole ottanut luonnonvaraista liskoa terraarioon?
      Joka tapauksessa se on kiinni hoidosta (mikä yleensä on väärä) liskon terveydestä ja olosuhteista, että kuinka kauan se elää.
      Kyllä sille voisi syöttää jauhiksia yms. Mutta parasta tietenkin olisi luonnosta noukittu ruoka.
      Miten muuten luonnonvaraiselle eläimelle voisi edes kotioloissa järjestää oikeanlaiset talvehtimismahdollisuudet. Sekin kun osaltaan vaikuttaa liskon elinikään ja terveyteen.

• minäpä minä

ei kun kaverini harkitsee ottoa mutta yritän vielä puhua..

• giga
        minäpä minä kirjoitti:

ei kun kaverini harkitsee ottoa mutta yritän vielä puhua..

Ei tule pysymään hengissä.
        Hyvä jos kk selviää ja suosittelen että jos kaverisi ottaa sellaisen, soitat poliisille niin kaverisi saa mukavat rapsut. Rauhoitetun eläimen kuoleman kun joutuu rahallisesti korvaamaan, eikä summat ole mitään ihan pieniä.

• Jaska

Siis mitä helv.

Enisinnäkin, mitä mahdat tarkoittaa luonnonliskolla? LUONNOSTA PYYDETTYÄKÖ?
      Mahdollisesti Suomen luonnosta? Ainoa liskomme on sisilisko joka on rauhoitettu. Sellaisen pyydystäminen ja terraariossa luvatta pitäminen on laitonta.
      Muualta maailmasta luonnosta pyydettyjä liskoja myydään kyllä Suomessa, mutta tällaisen hankkiminen on aina riski.
      Jos liskon tahtoo, tulisi sen olla terraario-oloissa syntynyt ja kasvanut.

HIEMAN SELKEYTTÄ KYSYMYKSIIN, kiitos.

• Megamies

Vaskitsa (Anguis fragilis) = toinen liskolajimme

Täytyi huomauttaa

• *Henna*
        Megamies kirjoitti:

Vaskitsa (Anguis fragilis) = toinen liskolajimme

Täytyi huomauttaa

hmm.. minä kun olen aina luullut eitteivät vakitsat kuulu liskoihin vaan eväjalkaisiin...? vai olenkohan taas ihan hukkateillä..?

• ...
        *Henna* kirjoitti:

hmm.. minä kun olen aina luullut eitteivät vakitsat kuulu liskoihin vaan eväjalkaisiin...? vai olenkohan taas ihan hukkateillä..?

Eväjalkaiset ovat hylkeitä yms.
        Vaskitsa on todellakin lisko.

• Lumisla

Moi! Vaskitsaa ei saa ottaa missään nimessä luonnossa ellei sitä ole pakko hoitaa ,esim jos sillä on jokin ongelma tai se on keskellä tietä sen voi ottaa ,mutta se täytyy palauttaa luontoon mahdollisimman pian vaskitsoja on erilaisia ja niitä myydään ulkomailla lemmikeiksi oman tietoni mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      426
      8107
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      114
      5618
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      115
      4674
    4. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      199
      4505
    5. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      33
      4478
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3977
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3873
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      77
      3747
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      42
      3679
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      85
      3491
    Aihe