Olen jo pitkään ajatellut jos rupeaisin ilmoittelemaan tarjoavani tietokoneisiin liittyviä palveluita (asennukset yms.) halvalla (osaan vaikka silmät ummessa, menee harrastuksesta) mutta täytyykö minun perustaa joku toiminimi tai vastaava yritys jotta voin harjoittaa toimintaani ongelmitta?
Eli periaatteessa ilmoittaisin esim. Suomi24 Torilla vaikka että asennan käyttöjärjestelmän siihen ja siihen hintaan tsjp... sovin "asiakkaan" kanssa tuoko hän tietokoneensa minulle, vai menenkö paikanpäälle asentamaan ja kun luvattu on tehty, sovimme maksutavasta, mieluiten käteinen.
... jos minun täytyy perustaa jonkin sortin yritys, johon en todellakaan tässävaiheessa elämääni aio ryhtyä, tuleeko tuosta minkälaisia rapsuja jos siitä jää kiinni?
Mainintana olen 17 vuotias elektroniikka ja tietoliikenne-alan opiskelija.
Onko pakko perustaa toiminimi?
4
605
Vastaukset
- lkölk
Kyllähän se toiminimen alaista yritystoimintaa on. Kannattaa myös muistaa vastuuvakuutukset, mikäli tapahtuu joku moka, vaikka kone putoaa tms. Jos toiminnan liikevaihto vuodessa uli 8500e, niin pitää maksaa arvonlisävero 22%. Ja jos työtulosi yli 6500e vuodessa YEL-vakuutus.
Ja kannattaa myös muistaa, että kun rekisteröit toiminimen, saat yrittäjä statuksen ja suurin osa yhteiskunnan myöntämistä tuista samalla lakkaa.
Jos jäät pimeän työn tekemisestä kiinni, niin kyllä verottaja muistaa mätkyillä. - voi kokeilla
Älä mene perustamaan yritystä tuollasella bisnesidealla. Voihan se jopa toimiakin, mutta periaatteessa ei tarvitse olla rekisteröitynyt kuin ennakonperintärekisteriin ja jos liikevaihto yli 8500 niin myös alv-rekisteriin. Yrittäjä voi olla siis rekisteröimättömänäkin. Tällöin voit toimia omalla nimelläsi.
Maksat toki verot ja hoidat vaikka yhdenkertaisella kirjanpidolla kirjaa kuluista jne. Se taas on toki verottajan harkinnan varassa mitä he hyväksyvät vähennettäväksi, eli ei käsittääkseni ole sama juttu kuin olisi yritys rekisterissä, mutta yrittäjämäisesti voi toimia siitäkin huolimatta. - maakkskksks
Voit tehdä!
www.palkka.fi - juupajaapavaan
Perusta Toiminimi, se maksaa muistaakseni 65 euroa ja saat tehdä töitä rehellisesti, se on sitten sinun harkinnassa mitä teet "pimeenä" ja mitä verottajalle ilmoitat. Toiminimi on hyvä olla jos tienaat vuodessa alle 8500 euroa, suosittelen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135243
- 675044
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 391774
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628