Sakarjan kirja, luku 2 Osa 1/2

Raamattupiirin aihe 4.11.2009

SAKARJAN KIRJAN LUKU 2 ! (Sakarja profetoi 520 eMs. ja alkoi oletettavasti toimintansa jo nuorukaisena. Hänen isoisänsä Iddo sai palata Baabelin pakkosiirtolaisuudesta Jerusalemiin 539 eMs. Hänen nimensä merkitsee ”Y-H-W-H on muistanut ” – viitaten pakkosiirtolaisten armahdukseen)

Huomioitavaa: Juutalaisessa Raamatussa (Complete Jewish Bible) kuuluu tähän lukuun 17 jaetta, alkaen suomalaisen Raamatunkäännöksen jakeesta Sak.1:18 ja päättyen jakeeseen Sak.2:13. Käymme luvun läpi juutalaisen Tanakh'in mukaisesti.

Seuraavassa luemme luvun jae jakeelta ja kerron joka jakeen jälkeen lyhyesti, mitä siitä ajattelen.

Luku 2:
1. Ja minä nostin silmäni ja katsoin. Ja katso: neljä sarvea. / Jae viittaa neljään israelilaisia vastustavaan vihollisvaltioon, sillä sarvi profetiassa tarkoittaa voimaa (vertaa Dan.7:24 ja Sak.1:19,21)
2. Ja minä sanoin enkelille, joka puhutteli minua: "Mitä nämä ovat?" Niin hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne sarvet, jotka ovat hajottaneet Juudan ja Israelin ja Jerusalemin". / Koska kyseessä on neljä sarvea, niin niillä on profeetallinen yhtymäkohta myös Dan.7:3 mainittuihin neljään eri aikakausina olleisiin/tuleviin Israelin ja Juudan vihollisvaltioihin.
3. Sitten Herra näytti minulle neljä seppää. / Seppien tehtävänä on mm. takoa aseita ja tässä on kyseessä ilmeisesti J-lan sotaenkelit alkamassa toimintansa juutalaisten puolustamiseksi. Vrt. seur. jae.
4. Minä sanoin: "Mitä nämä ovat tulleet tekemään?" Ja hän vastasi näin: "Nuo sarvet ovat ne, jotka ovat hajottaneet Juudan, niin ettei yksikään mies voi päätänsä nostaa; ja nämä ovat tulleet saattamaan ne pelkoon ja heittämään maahan niiden pakanakansain sarvet, jotka ovat nostaneet sarven Juudan maata vastaan hajottaaksensa sen". / Tuo on ollut ajankohtainen ja todellinen tapahtuma jo menneessä ajassa, mutta tulee toistumaan vielä tulevaisuudessa.
5. Ja minä nostin silmäni ja katsoin. Ja katso, oli mies ja hänen kädessänsä mittanuora. / Jae on johdanto siihen, että Herra kääntyy Jerusalemin puoleen.

6. Minä sanoin hänelle: "Mihin sinä olet menossa?" Ja hän vastasi minulle: "Mittaamaan Jerusalemia, nähdäkseni, kuinka leveä ja kuinka pitkä se on oleva". / Ennen kaupungin koon mittaamista oli mitattu sen tulevien asukkaiden hengellinen tila. Herra vertaa Baabelin pakkosiirtolaisuudessa olevia Juudan heimon jälkeläisiä ylen hyviin varhaisviikunoihin, joihin Hän on mielistynyt. (Jer.24:1-5) Sama tulee toistumaan tänä lopun aikana, mutta ensin J-lan pitää 'viedä tuleen Leevin pojat' ja se merkitsee ahdistusta.
7. Ja katso, enkeli, joka puhutteli minua, lähti liikkeelle, ja toinen enkeli lähti häntä vastaan. / Taivaalliset olennotkin toimivat aina yhteistyössä. Myös Yeshua lähetti usein opetuslapsensa kaksittain EV-työhön.

(jatkuu osassa 2/2)

2

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (jatkoa osasta 1/2)

8. Ja hän sanoi tälle: "Juokse, puhu tälle nuorukaiselle ja sano: Jerusalem on oleva muuriton paikkakunta, sillä niin paljon siinä on ihmisiä ja eläimiä. / Profetia on mielestäni lähitulevaisuudessa toteutuva (vrt. Hes. 40-48).
      9. Mutta minä olen oleva, sanoo Herra, tulimuuri sen ympärillä ja kunnia sen keskellä. / Viittaa aikaan, jolloin Jerusalem on otettu armoihin ja sen asukkaat ovat saaneet Hengen korkeudesta (vrt. Sak.12 ja 14)
      10. Voi, voi, paetkaa pohjoisesta maasta, sanoo Herra! Sillä minä olen hajottanut teidät neljään taivaan tuuleen, sanoo Herra. / Viittaa nykyaikaan, jolloin Herra Yeshua kokoaa karkotettunsa Israeliin, muttei kannata panikoida, sillä Herralla on tarkat ajat johdatuksessaan!

11. Voi, Siion, pelastaudu, sinä, joka asut tytär Baabelin luona! / Sanoma on Sakarjan aikalaisille ja myös lopun ajan diasporassa vielä oleville karkotetuille israelilaisille/juutalaisille sinä aikana, kun juutalaisia/israelialaisia aletaan vainoamaan pakanakansojen keskuudessa.
      12. Sillä näin sanoo Herra Sebaot: Kunniaksensa hän on lähettänyt minut pakanakansojen luokse, jotka ovat teitä saalistaneet. Sillä joka teihin koskee, se koskee hänen silmäteräänsä. / Nimi Herra Sebaot merkitsee "Israelin sotajoukkojen Y-H-W-H", joka on lähtenyt liikkeelle vapauttamaan kansansa.
      - Sana ’minut’ viittaa Sakarjaan itseensä ja hänen saamaansa jaloon tehtävään olla J-lan sanansaattajana. Sitä ennen juutalaisia on ’saalistettu’. Lopun aikaan sovitettuna viitannee Hitlerin ’polttouhreihin’ ja edessä oleviin juutalaisiin kohdistuviin vainoihin Sak. 12-14 mukaan. Silmäterä viittaa israelilaisille/juutalaisille annettuun muita parempaan Jumalan ja Hänen Sanansa tuntemiseen ja hengelliseen näkökykyyn.

13. Sillä katso, minä heilutan kättäni heitä vastaan, ja he joutuvat orjiensa saaliiksi. Ja te tulette tietämään, että Herra Sebaot on lähettänyt minut. / Viitannee samaan kuin Jes.14:2 ”Israelilaiset vangitsevat vangitsijansa, vallitsevat käskijöitänsä ja saavat heidät Eretz Israelissa omikseen.”
      14. Riemuitse ja iloitse, tytär Siion! Sillä minä tulen ja asun sinun keskelläsi, sanoo Herra. / Viittaa samaan kuin Sak.14:9 ”...Herra on oleva koko maailman*) kuningas!”*) Hebr. Raamatun mukaan.
      15. Sinä päivänä liittyy paljon pakanakansoja Herraan, ja he tulevat hänen kansaksensa, ja minä asun sinun keskelläsi, ja sinä tulet tietämään, että Herra Sebaot on lähettänyt minut sinun tykösi. / Tuo ennustus on jo esikuvallisesti toteutunut. Jo muinoin kristinusko valloitti Armenian ja monet muut lähialueen kansat sekä aikansa supervallan eli pakanallisen Rooman Imperiumin, mutta luopumuksen seurauksena se hajosi lopullisesti v. 1453, kun Konstantinopoli eli Bysantin Rooma valloitettiin. Niin on käynyt ja käymässä nyt myös monille ns. kristityille länsimaille. Varsinainen profetian lopullinen toteutuminen on vielä edessä päin – uskoakseni lähitulevaisuudessa!

16. Ja Herra ottaa Juudan perintöosaksensa pyhässä maassa ja valitsee vielä Jerusalemin. / Armolupaus toistetaan juutalaisille/israelilaisille ja Jerusalemille, mikä merkitsee, että se varmasti toteutetaan!
      17. Vaiti Herran edessä, kaikki liha! Sillä hän on noussut pyhästä asuinsijastansa." / Viittaa samaan kuin Sak.14:3-4 ”ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan...”

- - -

Toivon aiheesta asiallista keskustelua ja kysyn: Mitä ajatuksia tämä luku herättää sinussa?

• Käyttämäni profeetan nimi Sakarja on tarkemmin kirjoitettuna Z'kharYah.

Nimen loppuosa 'Yah' viittaa Pyhään Nimeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4261
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      503
      2360
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1901
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      77
      1505
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      159
      1473
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1304
    7. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      788
    8. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      10
      761
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106