Masennuksen hoito...

lääkkeetön elämä

Pelkään pahoin olevani masentunut. Olen jo kohta 2 vuotta kärvistellyt tämän tunteen kanssa koska olen ajatellut sen aiemmin johtuneen elämässäni käynnissä olleesta kriisistä, mutta tuo kriisi loppui vuosi sitten, ja tässä sitä ollaan. Voin entistä pahemmin.

Kun nyt vihdoin ja viimein olen päässyt siihen pisteeseen että olen karvan päässä lääkärille soittamisesta, olen kuitenkin tulossa taas toisiin ajatuksiin. Minua pelottaa tuo itse hoito. En halua syödä lääkkeitä, pelkään että minulta lähtee muu terveys tai lääkkeillä on pahoja sivuvaikutuksia. Inhoan itseäni jo muutenkin, en halua lihoa kahtakymmentä kiloa lääkkeiden vuoksi.

Hoidetaanko masennusta aina lääkkeillä(kin), vai onko vain terapiahoito mahdollinen? Jos nyt menen lääkärille valittamaan oloani (mikä tuntuu minusta siltä kuin minulla ei olisi oikeutta tai syytä valittaa), lykkäävätkö he minulle lääkereseptin ja niitä sitten täytyy alata syömään? En halua...

29

1729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------------------

      Voin varmasti sanoa, että en tässä olisi kirjoittelemassa, jos en olisi aikanani aloittanut masennuslääkkeiden käyttöä.
      Nykyiset masennus lääkkeet auttaa!!!

      • lääkkeetön elämä

        En pelkääkään sitä etteivätkö ne auttaisi. Pelkään niitä mitä sivuvaikutuksia niillä on...


      • Loppu Propagandalle

        "Nykyiset masennus lääkkeet auttaa!!! "

        Mistäs tuo on peräisin, ei ainakaan tutkimustiedosta....

        Lumevaikutuksella parantuminen on paljon yleisempää...

        Psykoterapiaan kannattaa pyrkiä, koska se myös tunnetusti (ja tutkitusti) ehkäisee uudelleenmasentumista.

        Parasta toipumisen kannalta on korkea koulutus, hyvät tulot ja työpaikka sekä hyvät ihmissuhteet....


      • p-girl
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        "Nykyiset masennus lääkkeet auttaa!!! "

        Mistäs tuo on peräisin, ei ainakaan tutkimustiedosta....

        Lumevaikutuksella parantuminen on paljon yleisempää...

        Psykoterapiaan kannattaa pyrkiä, koska se myös tunnetusti (ja tutkitusti) ehkäisee uudelleenmasentumista.

        Parasta toipumisen kannalta on korkea koulutus, hyvät tulot ja työpaikka sekä hyvät ihmissuhteet....

        "Parasta toipumisen kannalta on korkea koulutus, hyvät tulot ja työpaikka sekä hyvät ihmissuhteet...." ...niin ja näitähän mikään lääke tai terapia tuskin antaa, mutta, jos olet huonosti koulutettu, työtön yksineläjä, niin veikkaisimpa, että lääkkeet voisivat auttaa ainakin alkuun, ja sitten voi vaan toivoa, että saisi koulut käytyä, töitä ja hyvän parisuhteen...Jos sinulla on jo nämä kaikki, ja silti olet vielä masentunut, niin sitten kannattaa varmaankin mennä sinne kalliiseen terapiaan, niin joku lääkäri voi sitten kertoa sinulle mikä elämässäsi/aivokemiassasi on pielessä!


    • lääkkeetön elämä

      Ja sekin minua murehdituttaa, että jos joudun niitä lääkkeitä syömään, niin kauanko joudun niitä syömään? Kuukauden? Puoli vuotta? 10 vuotta? Loppuelämäni? Ajatus siitä ettei psyyke pysy kunnossa ilman lääkkeitä tuntuu musertavalta...

      • jodia

        Hoida mieluummin syytä eikä oireita niin paranet.

        Itse olen ihastunut jodiliuokseen, joka tunnetaan myös nimeltä Lugolin jodi. Se on hinnaltaan edullinen aine ja tehoaa näemmä myös solunsisäisiin bakteereihin.

        Sillä tulee mahtavat die-off reaktiot ainakin minulla. Esim. 5-6 tippaa vaikka veteen laimennettuna ja sitä juomalla tulee flunssankaltaiset oireet ja kova väsymys. Sekä tosi tahmainen ajattelukyky hetkeksi. Tuntuu kurkussakin. Oireet kuitenkin häviävät noin 12 tunnin kuluessa, eli ei ollut aito flunssa. Joskus tulee myös hedari. Joo kyllä tämä tappaa talossa ja puutarhassa.

        Tähän harrastukseen kyllä jää koukkuun, kun etsii tehokkaampia ja tehokkaampia menetelmiä tappaa masennusta ja muita sairauksia aiheuttavia bakteereja. Jodi on kyllä tehokkainta mitä tähän asti olen löytänyt. Itse nykyään odotan aina mielenkiinnolla minkälaisia reaktioita on luvassa. Joskus minulla leimahtaa iho punaiseksi jodista jostain kohtaa. Joskus iho taas rupeaa hilseilemään kovasti. Tulee ahaaa elämys. Vai oli niitä sielläkin. Suosittelen. Lugolin jodia saa ostaa Suomestakin eikä maksa paljoa.


      • aikansa oottanut

        Pakotin itseni ylös sängystä ja ensin sauvakävelylle ja iltapäivällä
        hiihtämään.Sain ainakin liikettä niveliin ja voimaharjoitusta.
        Kyllä on väsynyt olo,jalat ihan tutisevat.
        Olen syönyt Clitalabromia puoli vuotta,Ei mitään apua.
        Liikakiloja vain on tullut viisi kiloa.-Syön pahaan olooni.
        Nyt se on loppu.Makeat leivonnaiset vähiin,lääkkeet pois
        ja yömyssy ennen nukkumaanmenoa.
        Iltaisin alan saunomaan.Se laihduttaa ja rentouttaa.
        Saapa nähdä,lieveneekö masennus ja työuupumus?


      • aikansa oottanut
        aikansa oottanut kirjoitti:

        Pakotin itseni ylös sängystä ja ensin sauvakävelylle ja iltapäivällä
        hiihtämään.Sain ainakin liikettä niveliin ja voimaharjoitusta.
        Kyllä on väsynyt olo,jalat ihan tutisevat.
        Olen syönyt Clitalabromia puoli vuotta,Ei mitään apua.
        Liikakiloja vain on tullut viisi kiloa.-Syön pahaan olooni.
        Nyt se on loppu.Makeat leivonnaiset vähiin,lääkkeet pois
        ja yömyssy ennen nukkumaanmenoa.
        Iltaisin alan saunomaan.Se laihduttaa ja rentouttaa.
        Saapa nähdä,lieveneekö masennus ja työuupumus?

        Jalat tutisevat ja pää on sekava,mutta tein lenkin.
        Iltapäivällä vielä sauvakävely.-Ja ruokamäärä oie-
        nemmäksi.-Kertokaa muutkin kokemuksistanne!


      • ALIBABA
        jodia kirjoitti:

        Hoida mieluummin syytä eikä oireita niin paranet.

        Itse olen ihastunut jodiliuokseen, joka tunnetaan myös nimeltä Lugolin jodi. Se on hinnaltaan edullinen aine ja tehoaa näemmä myös solunsisäisiin bakteereihin.

        Sillä tulee mahtavat die-off reaktiot ainakin minulla. Esim. 5-6 tippaa vaikka veteen laimennettuna ja sitä juomalla tulee flunssankaltaiset oireet ja kova väsymys. Sekä tosi tahmainen ajattelukyky hetkeksi. Tuntuu kurkussakin. Oireet kuitenkin häviävät noin 12 tunnin kuluessa, eli ei ollut aito flunssa. Joskus tulee myös hedari. Joo kyllä tämä tappaa talossa ja puutarhassa.

        Tähän harrastukseen kyllä jää koukkuun, kun etsii tehokkaampia ja tehokkaampia menetelmiä tappaa masennusta ja muita sairauksia aiheuttavia bakteereja. Jodi on kyllä tehokkainta mitä tähän asti olen löytänyt. Itse nykyään odotan aina mielenkiinnolla minkälaisia reaktioita on luvassa. Joskus minulla leimahtaa iho punaiseksi jodista jostain kohtaa. Joskus iho taas rupeaa hilseilemään kovasti. Tulee ahaaa elämys. Vai oli niitä sielläkin. Suosittelen. Lugolin jodia saa ostaa Suomestakin eikä maksa paljoa.

        Hei? Mistä saa ostettua Lugolon jodiliuosta? Kiitos .


      • Jodi on hyvä.

    • D.a.r.k.s.o.u.l

      Lääkärit lykkää sen reseptin kyllä aina,ei siitä pääse mihinkään.

      Ehdottomasti suosittelisin ensin kokeilemaan luontaistuotteita ennekun niitä lääkkeitä,jossei ne auta niin sitten vasta lääkkeisiin. Tämä on neuvo jonka sanoo monet lääkkeitä pitkään syöneet ja niistä eroon päässeet ihmiset.

      Toimivat aineet: E-Epa ja mäkikuisma, paljon on muitakin kyllä mutta nuo jo tekevät ihmeitä. Mäkikuisman kanssa kannattaa olla varovainen,sillä on lääkkeenkaltaiset vaikutukset,ei tosin samanlaisia sivuoireita kun lääkkeillä.

      • jodia

        "Toimivat aineet: E-Epa ja mäkikuisma, paljon on muitakin kyllä mutta nuo jo tekevät ihmeitä. Mäkikuisman kanssa kannattaa olla varovainen,sillä on lääkkeenkaltaiset vaikutukset,ei tosin samanlaisia sivuoireita kun lääkkeillä."

        Älkää nyt ihmeessä vahingoittako itseänne näillä aineilla. E-EPA on isoina annoksina kovaa kamaa, joka heikentää immuunipuolustusta. Aivottomille: ilman immuunipuolustusta tai todella huonosti toimivalla kuolee viimeistään puolessa vuodessa, kun bakteerit/virukset syövät aivot pois, ja kuolee koomaan, ellei ennen sitä ole jo kuollut verenmyrkytykseen.

        Fish Oil-Fed Mice Have Impaired Resistance to Influenza Infection
        http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/139/8/1588
        Tämän tutkimuksen mukaan hiirille, joille annettiin kalaöljyä, ja infektoitiin influenssaviruksilla kuolivat 40% suuremmalla todennäköisyydellä infektioon, kuin ne hiiret jotka eivät saaneet kalaöljyä. Niillä oli myös 70% suurempi viruskuorma keuhkoissa. Inflammaatio myös väheni niillä hiirillä, jotka saivat kalaöljyä, mikä on osoitus immuunipuolustuksen heikentymisestä. Ajankohtaista ainakin nyt, kun on sikainfluenssaepidemiakin.

        Mäkikuismassa oleva hyperforiini taas on potentti sitoutumaan PXR-reseptoriin. Saman tempun tekee myös dioksiini ja se aiheuttaa syöpää. PXR reseptorilla on tietysti myös merkityksensä immuunipuolustuksessa, joten sen toimintaa ei pidä sekoittaa.

        St. John's wort induces hepatic drug metabolism through activation of the pregnane X receptor
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC16574/

        Sen sijaan että yrittää heikentää immuunipuolustusta näillä kovilla aineilla (ja sitä kautta vähentää tulehdusta joka aiheuttaa masennusta), pitäisi masennusta aiheuttavia solunsisäisiä bakteereja tappaa esim. jodilla. Sillä ainakin lähtee masennus.


      • D.a.r.k.s.o.u.l
        jodia kirjoitti:

        "Toimivat aineet: E-Epa ja mäkikuisma, paljon on muitakin kyllä mutta nuo jo tekevät ihmeitä. Mäkikuisman kanssa kannattaa olla varovainen,sillä on lääkkeenkaltaiset vaikutukset,ei tosin samanlaisia sivuoireita kun lääkkeillä."

        Älkää nyt ihmeessä vahingoittako itseänne näillä aineilla. E-EPA on isoina annoksina kovaa kamaa, joka heikentää immuunipuolustusta. Aivottomille: ilman immuunipuolustusta tai todella huonosti toimivalla kuolee viimeistään puolessa vuodessa, kun bakteerit/virukset syövät aivot pois, ja kuolee koomaan, ellei ennen sitä ole jo kuollut verenmyrkytykseen.

        Fish Oil-Fed Mice Have Impaired Resistance to Influenza Infection
        http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/139/8/1588
        Tämän tutkimuksen mukaan hiirille, joille annettiin kalaöljyä, ja infektoitiin influenssaviruksilla kuolivat 40% suuremmalla todennäköisyydellä infektioon, kuin ne hiiret jotka eivät saaneet kalaöljyä. Niillä oli myös 70% suurempi viruskuorma keuhkoissa. Inflammaatio myös väheni niillä hiirillä, jotka saivat kalaöljyä, mikä on osoitus immuunipuolustuksen heikentymisestä. Ajankohtaista ainakin nyt, kun on sikainfluenssaepidemiakin.

        Mäkikuismassa oleva hyperforiini taas on potentti sitoutumaan PXR-reseptoriin. Saman tempun tekee myös dioksiini ja se aiheuttaa syöpää. PXR reseptorilla on tietysti myös merkityksensä immuunipuolustuksessa, joten sen toimintaa ei pidä sekoittaa.

        St. John's wort induces hepatic drug metabolism through activation of the pregnane X receptor
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC16574/

        Sen sijaan että yrittää heikentää immuunipuolustusta näillä kovilla aineilla (ja sitä kautta vähentää tulehdusta joka aiheuttaa masennusta), pitäisi masennusta aiheuttavia solunsisäisiä bakteereja tappaa esim. jodilla. Sillä ainakin lähtee masennus.

        juo sä vaan sitä jodia.. ota penisiliiniä vielä siihen lisäks niin kyllä hyvin menee..
        Paljon helpompaa ja terveellisempää olisi kyllä syödä ihan vaan masennuslääkkeitä.

        Tutkimuksia tietty tehdään kaikesta ja aina saadaan se tulos mitä halutaan saada. Vasta sitten kun tutkimustuloksia on useilta eri tahoilta(puoluettomilta) voidaan niistä päätellä yhtään mitään, siltikään mikään ei ole aivan varmaa.


      • jodia naamaan
        D.a.r.k.s.o.u.l kirjoitti:

        juo sä vaan sitä jodia.. ota penisiliiniä vielä siihen lisäks niin kyllä hyvin menee..
        Paljon helpompaa ja terveellisempää olisi kyllä syödä ihan vaan masennuslääkkeitä.

        Tutkimuksia tietty tehdään kaikesta ja aina saadaan se tulos mitä halutaan saada. Vasta sitten kun tutkimustuloksia on useilta eri tahoilta(puoluettomilta) voidaan niistä päätellä yhtään mitään, siltikään mikään ei ole aivan varmaa.

        " juo sä vaan sitä jodia.. ota penisiliiniä vielä siihen lisäks niin kyllä hyvin menee..
        Paljon helpompaa ja terveellisempää olisi kyllä syödä ihan vaan masennuslääkkeitä"

        Tämä on ihan kuin keskustelisi koirien kanssa. Ei edes se helpoinkaan asia mene perille, ja sitten on pakko päästä vielä omia perusteettomia väitteitä laukomaan. Olisit vain hiljaa kuten muutkin, jos sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa.

        Pensilliini ja jodi eivät antibiootteina ole lähelläkään toisiaan. En käyttäisi pensilliiniä oikeastaan mihinkään, koska se tehoaa vain klassisiin solunseinällisiin bakteereihin.

        Amoksilliinia (mikä on pensilliinijohdannainen) voidaan kyllä käyttää keuhkoklamydian ulkopuolisten bakteerien tappamiseen, mutta ne ovat vain pieni osa kokonaiskuormasta, sillä suurin osa näistä bakteereista asuu solujen sisällä, mutta onneksi solut ottavat sisäänsä myös jodia, joten tämä toimii. Pensilliini taas ei tapa yhtään solunsisäisiä muotoja. Jos antibiootteja haluaa, niin metronidatsoli on se joka tehoaa solunsisäisiä muotoja vastaan; jodi vain on paljon helpommin saatavissa, ja ei ole yhtä haitallista. Tehoa jodissa kyllä piisaa, sen kun nostaa annosta vain jos ei tule mitään reaktioita.

        Jodi lisäksi suojaa todistetusti eräitä syöpämuotoja vastaan, ja voi parantaa jo syntyneen syövän (jotkut bakteerit aiheuttavat myös syöpää). Elimistö myös tarvitse itse jonkin verran jodia, joten ei ole haitallinen aine.

        "Paljon helpompaa ja terveellisempää olisi kyllä syödä ihan vaan masennuslääkkeitä."
        No johan oli väite. Onko sinulla mitään perusteluja väitteillesi? Sanot varmaan näin koska olet liian aivopesty ja laiska muuhun kuin syömään masisnappeja. Niillä kun ei voi parantua, niin se on dead-end sinulle.

        Masennuslääkkeet aiheuttavat pitkä-aikaisessa käytössä esim. diabetesta:
        http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/abstract/appi.ajp.2008.08071065v1

        "Tutkimuksia tietty tehdään kaikesta ja aina saadaan se tulos mitä halutaan saada. Vasta sitten kun tutkimustuloksia on useilta eri tahoilta(puoluettomilta) voidaan niistä päätellä yhtään mitään, siltikään mikään ei ole aivan varmaa."

        Sinulle ei varmaankaan tule yllätyksenä että kaikki eivät ole samanlaisia, eli mikään yksittäinen lääke, lisäravinne ei voi toimia samalla tavalla kaikille.


      • D.a.r.k.s.o.u.l
        jodia naamaan kirjoitti:

        " juo sä vaan sitä jodia.. ota penisiliiniä vielä siihen lisäks niin kyllä hyvin menee..
        Paljon helpompaa ja terveellisempää olisi kyllä syödä ihan vaan masennuslääkkeitä"

        Tämä on ihan kuin keskustelisi koirien kanssa. Ei edes se helpoinkaan asia mene perille, ja sitten on pakko päästä vielä omia perusteettomia väitteitä laukomaan. Olisit vain hiljaa kuten muutkin, jos sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa.

        Pensilliini ja jodi eivät antibiootteina ole lähelläkään toisiaan. En käyttäisi pensilliiniä oikeastaan mihinkään, koska se tehoaa vain klassisiin solunseinällisiin bakteereihin.

        Amoksilliinia (mikä on pensilliinijohdannainen) voidaan kyllä käyttää keuhkoklamydian ulkopuolisten bakteerien tappamiseen, mutta ne ovat vain pieni osa kokonaiskuormasta, sillä suurin osa näistä bakteereista asuu solujen sisällä, mutta onneksi solut ottavat sisäänsä myös jodia, joten tämä toimii. Pensilliini taas ei tapa yhtään solunsisäisiä muotoja. Jos antibiootteja haluaa, niin metronidatsoli on se joka tehoaa solunsisäisiä muotoja vastaan; jodi vain on paljon helpommin saatavissa, ja ei ole yhtä haitallista. Tehoa jodissa kyllä piisaa, sen kun nostaa annosta vain jos ei tule mitään reaktioita.

        Jodi lisäksi suojaa todistetusti eräitä syöpämuotoja vastaan, ja voi parantaa jo syntyneen syövän (jotkut bakteerit aiheuttavat myös syöpää). Elimistö myös tarvitse itse jonkin verran jodia, joten ei ole haitallinen aine.

        "Paljon helpompaa ja terveellisempää olisi kyllä syödä ihan vaan masennuslääkkeitä."
        No johan oli väite. Onko sinulla mitään perusteluja väitteillesi? Sanot varmaan näin koska olet liian aivopesty ja laiska muuhun kuin syömään masisnappeja. Niillä kun ei voi parantua, niin se on dead-end sinulle.

        Masennuslääkkeet aiheuttavat pitkä-aikaisessa käytössä esim. diabetesta:
        http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/abstract/appi.ajp.2008.08071065v1

        "Tutkimuksia tietty tehdään kaikesta ja aina saadaan se tulos mitä halutaan saada. Vasta sitten kun tutkimustuloksia on useilta eri tahoilta(puoluettomilta) voidaan niistä päätellä yhtään mitään, siltikään mikään ei ole aivan varmaa."

        Sinulle ei varmaankaan tule yllätyksenä että kaikki eivät ole samanlaisia, eli mikään yksittäinen lääke, lisäravinne ei voi toimia samalla tavalla kaikille.

        mutta kuullostat niin hullulta ettei sinua voi ottaa vakavasti..

        Kuitenkin asiassa mitä puhut voi olla ihan perääkin, masennuksen aiheuttajasta ei ole mitään selvää tietoa,se voi olla vaikka jonkinlainen virus. Tosin itse olen sitä mieltä ettei se ole mitään niin yksinkertaista.

        Jodin juominen kuullostaa vaan näin äkkiseltään niin kertakaikkisen hullulta.. itse olen kyllä monenlaisia aineita/luontaistuotteita syönyt mutta tuo voi kyllä jäädä kokeilematta..
        Jos sinulla olisi tutkimustuloksia jodin vaikutuksesta masennukseen niin sitten siitä voisi ehkä keskustella hieman vakavamminkin. (muttei tässä viestiketjussa)


    • Rane-R

      Kerroppas hiukan tarkemmin miksi pelkäät olevasi masentunut. Jos et ole holhouksessa , pystyt pitkälti neuvottelemaan lääkityksestäsi. Liian usein masentuneet eivät tunnista oireitaan. Lääkarissäkäynti ei ole sama kuin lääkitys. Käyppäs lääkärissä keskustelemassa vaihtoehdoistasi, niitä on kyllä tarjolla. ter. R.R.

      • minä vaan

        Hei. kyllä voit selvitä ilman lääkkeitäkin. Tee asioita, jotka ovat sinulle mieluisia, vaikka pakollakin. Ehkä pikkihiljaa huomaat sen auttavan ja masennuksen vähentyneen. Suosittelen terapiaa, ei välttämättä lääkkeitä, paitsi jos fyysiset oireet ovat liian pahat. Henkisistä kuitenkin selviää niin pitkään, että pääsee terapiaan. Tsemppiä. :)


    • Malice

      Itse kävin puolitoista vuotta terapiassa ennen lääkehoidon aloittamista, kun satuin asumaan paikkakunnalla jonka tk palvelut tuntuvat olevan enemmän vaarallisia kuin terveellisiä. Noh kuitenkin, lääkkeitä ei ollut pakko syödä, mutta kunnollinen toipuminen alkoi vasta kun vaihdoin paikkakuntaa ja uskalsin pyytää masennuslääkitystä.
      Koko hoidon ajan olen sanonut, etten aio syödä lihottavia lääkkeitä, koska lihominen aiheuttaa ikäviä depersonalisaatiokokemuksia. Nykyisissä lääkkeissä en ole huomannut sivuvaikutuksia. Joissakin aiemmissa niitä on ollut, mutta silloin lääke on vain tiputettu pois ja tilanne on korjaantunut.

      Kannattaa hankkia apua nyt, ettei tilanteesi huonone entisestään. Toisinaan pitää osata vaatiakin, mikäli lääkärin mielestä pelkkä pilleripurkki riittää. Olet avun arvoinen, muista se :)

    • mikä vaivaa?

      Minustakin tuntuu että minulla ei ole aihetta valittaa. On ihana avopuoliso ja perhe. Mietin koko ajan negatiivisia asioita. En jaksa oikein huolehtia ulkonäöstäni. Pitäis tehdä sitä ja tätä, mutta en saa aikaiseksi.
      Töissä jaksan tehdä työni tehokkaasti, mutta muuten ei ole energiaa mihinkään.

    • Yleinen vuodattaja

      Elämme ajassa, jossa raha ratkaisee kaiken. Mikäli sinulla on likviditeettiä, varaa aika yksityiselle psykiatrille ja kysele psykoterapioista. Etsi hyvä terapeutti ja käytä pari tonnia eheytymiseen.

      Voit myös hakeutua julkisen sektorin lääkärille, josta saat reseptin onnellisuuspillereihin. Todennäköisesti hoito aloitetaan citalopramilla. Mikäli kärsit ahdistuksesta, saat todennäköisesti 15 mg:n Opamox-rauhoittavia. Kelan tukemaan psykoterapiaan on vaikea päästä. Siihen vaikuttaa mm. ikäsi ja asema yhteiskunnassa. Sinne pääsemiseksi kartoitetaan sinun arvosi. Tehdään arviolaskelma, kannattaako sinuun sijoittaa. Mikäli olet huomattavan nuori (työura edessä), saat pisteitä. Jos opiskelet korkeakoulussa saat kaikkein eniten pisteitä. Laskelman mukaan sinuun kannattaa sijoittaa, koska sinun työpanostasi yhteiskunnan hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ei haluta menettää. Huonoimmalla sijalla ovat alhaisen koulutustason omaavat, syrjäytyneet ja muutenkin ns. "menetetyt toivot" vrt. Spes patriae.

      Tunne-elämää latistavat psyykenlääkkeet mullistivat mielenterveysongelmien hoidon. Niiden ansiosta lobotomiastakin voitiin vähitellen luopua. Mielestäni tunne-elämää latistavat masennuslääkkeet toimivat kuin entisajan aivoleikkaus. Ne vähentävät selvästi psyykkisesti oireilevan yksilön sairauden tunnetta, mutta samalla myös aiheuttavat emotionaalista köyhyyttä. Eivätkä ne suinkaan korjaa sairauden aiheuttajaa, koska masennuksella on käsittääkseni joku syy. Hoito masennuslääkkeillä on siis vain pelkkää kivun lievittämistä. Voisin verrata sitä särkylääkkeeseen, joka otetaan kun päätä särkee. Onko kuitenkaan viisasta syödä särkylääkettä vuosikausia, ilman että kivun aiehuttajaa selvitettäisiin? Jatkuvan päänsäryn taustalla voi olla jokin vakava sairaus. Mielestäni masennuksen oireiden lievittäminen lääkityksellä on vain nykyajan kustannustehokkuusajattelun tuhoisimpia ylilyöntejä.

      Mielestäni masennus johtuu lähes poikkeuksetta rakkaudettomuudesta. Myös tukahdutetut ja tyydyttämättömät seksuaaliset halut ovat tavallisimmin masennuksen taustalla.

      • jodia naamaan

        Hyvä kirjoitus sinulta muuten.

        "Mielestäni masennus johtuu lähes poikkeuksetta rakkaudettomuudesta. Myös tukahdutetut ja tyydyttämättömät seksuaaliset halut ovat tavallisimmin masennuksen taustalla."

        Mutta tässä mennään metsään; olikohan jokin aivopieru? No, tunnen itsekin ihmisiä jotka ovat masentuneita, vaikka heillä on periaatteessa kaikki kunnossa, eli perhe ja niin poispäin. Täälläkin tullaan silloin tällöin ihmettelemään että miksi olen masentunut vaikka kaiken pitäisi kunnossa. Syy on yksinkertaisempi kuin luulisi, nimittäin masennusta aiheuttaa systeeminen bakteeri-infektio elimistössä.

        Tiede ainakin tukee sitä asiaa, että keuhkoklamydia aiheuttaa masennusta, kannattaa lukea tämä threadi tarkalleen ja pilkulleen.
        http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/keuhkoklamydia-ja-mielenterveydelliset-sairaudet-t41652.html

        Väärin hoidetusta masennuksesta (eli masennuslääkkeillä) saa palkkioksi myöhemmällä iällä dementiaa, Alzheimerin tautia, sydän & verisuonitauteja liikalihavuutta ja diabetesta. Se on se kompleksi sairauksia jota keuhkoklamydia aiheuttaa, masennuksen lisäksi. Bakteerien aiheuttamia oireita voi saada jollakin tasolla piiloon lääkkeillä, mutta bakterit jäävät silti elimistöön lisääntymään, ja tarkoittaa sitä että masennus uusii varmasti jonkin ajan kuluttua kun lääkityksen lopettaa.

        Tässä vaiheessa kannattaa unohtaa sellaiset bakteerit, kuten mykobakteerit, jotka aiheuttavat tuberkuloosia, Crohnin tautia, ja sarkoidoosia yms, sillä ne eivät aiheuta näitä kansantautejamme.


      • k. Ilmari
        jodia naamaan kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus sinulta muuten.

        "Mielestäni masennus johtuu lähes poikkeuksetta rakkaudettomuudesta. Myös tukahdutetut ja tyydyttämättömät seksuaaliset halut ovat tavallisimmin masennuksen taustalla."

        Mutta tässä mennään metsään; olikohan jokin aivopieru? No, tunnen itsekin ihmisiä jotka ovat masentuneita, vaikka heillä on periaatteessa kaikki kunnossa, eli perhe ja niin poispäin. Täälläkin tullaan silloin tällöin ihmettelemään että miksi olen masentunut vaikka kaiken pitäisi kunnossa. Syy on yksinkertaisempi kuin luulisi, nimittäin masennusta aiheuttaa systeeminen bakteeri-infektio elimistössä.

        Tiede ainakin tukee sitä asiaa, että keuhkoklamydia aiheuttaa masennusta, kannattaa lukea tämä threadi tarkalleen ja pilkulleen.
        http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/keuhkoklamydia-ja-mielenterveydelliset-sairaudet-t41652.html

        Väärin hoidetusta masennuksesta (eli masennuslääkkeillä) saa palkkioksi myöhemmällä iällä dementiaa, Alzheimerin tautia, sydän & verisuonitauteja liikalihavuutta ja diabetesta. Se on se kompleksi sairauksia jota keuhkoklamydia aiheuttaa, masennuksen lisäksi. Bakteerien aiheuttamia oireita voi saada jollakin tasolla piiloon lääkkeillä, mutta bakterit jäävät silti elimistöön lisääntymään, ja tarkoittaa sitä että masennus uusii varmasti jonkin ajan kuluttua kun lääkityksen lopettaa.

        Tässä vaiheessa kannattaa unohtaa sellaiset bakteerit, kuten mykobakteerit, jotka aiheuttavat tuberkuloosia, Crohnin tautia, ja sarkoidoosia yms, sillä ne eivät aiheuta näitä kansantautejamme.

        Suosittelen tutustumaan masennuksen lääkkeettömiin hoitomahdollisuuksiin. Enkä tarkoita, että pitää hypätä toisista pillereistä toisiin eli ns. luontaistuoteisiin. Kemiallinen pilleri on aina arvoitus. Oikein käytettynä siitä voi olla apua. Mutta tärkeää on huomata, että pillerit (kaikki) hoitavat vain oireita.

        Lähtäkohtaisesti jokainen masennustapaus pitää selvittää ammattiauttajan, psykiatri, kanssa.

        Itse toivuin useita vuosia kestäneestä vakavasta masennuksesta pitkällisen prosessin jälkeen.
        Lääkkeet olivat hyvä ensiapu, mutta aiheuttivat pian lisää ongelmia = uniongelmien ja levottomuuden paheneminen.

        Minut pelasti lopulta oma päätös, että haluan toipua masennuksesta. Paras apu oli omat toimet eli ruokailutottumusten muutokset, jokapäiväinen lenkkeily luonnossa ja usko ja halu toipua. Myös empaattinen terapeutti tuki toipumistani.

        Ratkaiseva käänne tapahtui, kun uskalsin hoitavan lääkärin luvalla iratutua kaikista masennuslääkkeistä. No, osasyynä oli ns. ylireagointivaara. Psykiatri tunnisti oireistani, kertomuksistani vaaran ja lääkitys lopetettiin nopealla aikavälillä. Siitä alkoi hidas, mutta selvä elämän muuttuminen siedettäväksi.

        Suosittelen keskustelemaan hoitavan lääkärin kanssa.


      • D.a.r.k.s.o.u.l
        k. Ilmari kirjoitti:

        Suosittelen tutustumaan masennuksen lääkkeettömiin hoitomahdollisuuksiin. Enkä tarkoita, että pitää hypätä toisista pillereistä toisiin eli ns. luontaistuoteisiin. Kemiallinen pilleri on aina arvoitus. Oikein käytettynä siitä voi olla apua. Mutta tärkeää on huomata, että pillerit (kaikki) hoitavat vain oireita.

        Lähtäkohtaisesti jokainen masennustapaus pitää selvittää ammattiauttajan, psykiatri, kanssa.

        Itse toivuin useita vuosia kestäneestä vakavasta masennuksesta pitkällisen prosessin jälkeen.
        Lääkkeet olivat hyvä ensiapu, mutta aiheuttivat pian lisää ongelmia = uniongelmien ja levottomuuden paheneminen.

        Minut pelasti lopulta oma päätös, että haluan toipua masennuksesta. Paras apu oli omat toimet eli ruokailutottumusten muutokset, jokapäiväinen lenkkeily luonnossa ja usko ja halu toipua. Myös empaattinen terapeutti tuki toipumistani.

        Ratkaiseva käänne tapahtui, kun uskalsin hoitavan lääkärin luvalla iratutua kaikista masennuslääkkeistä. No, osasyynä oli ns. ylireagointivaara. Psykiatri tunnisti oireistani, kertomuksistani vaaran ja lääkitys lopetettiin nopealla aikavälillä. Siitä alkoi hidas, mutta selvä elämän muuttuminen siedettäväksi.

        Suosittelen keskustelemaan hoitavan lääkärin kanssa.

        On olemassa ns.masennusta mikä paranee juttelemalla ihmisten kanssa, ja on olemassa fyysisestä aivojen epätasapainosta johtuvaa masennusta, siinä ei juttelut auta vaikka kuinka paljon juttelis jossei sitä aivotoimintaa saada korjattua ensin kuntoon.
        Totta on että tarvitaan kyllä se oma päätös parantumisesta,se ettei anna periksi. Ja ne lenkkeilyt luonnossa ja juttelut psykiatrien kanssa auttaa kyllä ainakin hetkellisesti oloon mutta ensin pitää päästä siihen kuntoon että pystyy lähtemään sinne lenkkipolulle ja juttelemaan ihmisten kanssa.Ja siihenpäs ei oikeasti masentunut pystykään ihan vaan toivomalla parasta ja ajattelemalla nättejä asioita. Silloin kyllä tarvitaan jotain aineita kun ongelmat ovat todella vakavia.





        Ja tässä vielä sille eräälle "jodinaamalle" uusi tutkimus kalaöljystä:

        http://findarticles.com/p/articles/mi_m0887/is_4_23/ai_n6170881/

        "DHA supplementation decreased T lymphocyte activation, as assessed by the expression of CD69, whereas EPA supplementation had no significant effect."

        Siis DHA on se joka alentaa immuniteettia eikä EPA jota nimenomaan käytetään masennuksen hoidossa. Älä siis viitti levittää väärää tietoa.


      • TaasTätä

        kaltaisiasi kotipuoskareita. "Hoito masennuslääkkeillä on siis vain pelkkää kivun lievittämistä. Voisin verrata sitä särkylääkkeeseen, joka otetaan kun päätä särkee.". No entäs diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta ym. Oletko sitä mieltä, että näitä sairastavienkin kannattaa heittää lääkkeensä pois. Miksi on niin vaikea usko, että masennukselle voi olla kemialliset syyt ? Pärjäile sinä sen rakkautesi kanssa, mutta älä syyllistä masentuneita lääkkeiden käytöstä. Monta itsemurhaa olisi jäänyt tekemättä, jos tekijä olisi saanut lääkityksen.
        http://depression.about.com/cs/brainchem101/a/brainchemistry.htm
        http://www.brainexplorer.org/brain_disorders/Focus_Depression.shtml


      • Mr. Jodi
        D.a.r.k.s.o.u.l kirjoitti:

        On olemassa ns.masennusta mikä paranee juttelemalla ihmisten kanssa, ja on olemassa fyysisestä aivojen epätasapainosta johtuvaa masennusta, siinä ei juttelut auta vaikka kuinka paljon juttelis jossei sitä aivotoimintaa saada korjattua ensin kuntoon.
        Totta on että tarvitaan kyllä se oma päätös parantumisesta,se ettei anna periksi. Ja ne lenkkeilyt luonnossa ja juttelut psykiatrien kanssa auttaa kyllä ainakin hetkellisesti oloon mutta ensin pitää päästä siihen kuntoon että pystyy lähtemään sinne lenkkipolulle ja juttelemaan ihmisten kanssa.Ja siihenpäs ei oikeasti masentunut pystykään ihan vaan toivomalla parasta ja ajattelemalla nättejä asioita. Silloin kyllä tarvitaan jotain aineita kun ongelmat ovat todella vakavia.





        Ja tässä vielä sille eräälle "jodinaamalle" uusi tutkimus kalaöljystä:

        http://findarticles.com/p/articles/mi_m0887/is_4_23/ai_n6170881/

        "DHA supplementation decreased T lymphocyte activation, as assessed by the expression of CD69, whereas EPA supplementation had no significant effect."

        Siis DHA on se joka alentaa immuniteettia eikä EPA jota nimenomaan käytetään masennuksen hoidossa. Älä siis viitti levittää väärää tietoa.

        "Siis DHA on se joka alentaa immuniteettia eikä EPA jota nimenomaan käytetään masennuksen hoidossa. Älä siis viitti levittää väärää tietoa"

        Tutkimuksesi ei mitenkään osoita etteikö EPA olisi immunosuppressiivinen, se vain osoittaa ettei se toimi ihan samalla tavalla kuin DHA.

        Suppressive Mechanisms of EPA on Human T Cell Proliferation
        http://www.jstage.jst.go.jp/article/mandi/45/6/45_473/_article/-char/en

        "These results taken together suggest that such immunosuppressive effects of EPA may explain the apparent benefits of EPA-enriched diets for patients with inflammatory disorders."

        Lisäksi isoina annoksina rasvahapot tuhoavat makrofageja (ei taida kuitenkaan olla issue siinä määrissä kun EPAaa vedetään sen immuunipuolustusta heikentävän vaikutuksen vuoksi masennukseen)

        Comparative toxicity of fatty acids on a macrophage cell line (J774).
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16737441

        Enemmän masennuksen syistä:
        http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/keuhkoklamydia-ja-mielenterveydelliset-sairaudet-t41652.html


    • lääkkeillä....

      Minulla on kokemuksia lääkehoidosta masennuksessa.
      Minut lievä lääkehoito on pelastanut masennukselta. Minua kaduttaa tosin, että en ole jo aiemmin mennyt lääkäriin. Olen turhaan ollut masentunut jo vuosikausia, minulta on mennyt hyvää elämää hukkaan monia vuosia.

      En ole kärsinyt mistään lääkityksen sivuoireista. Olen saanut nukuttua hyvin, enkä ole lihonut, päinvastoin. Paino on alentunut.

    • Anonyymi

      Hei lue kiinalainen lääketiede Elina Hytönen masennus.Sieltä saat hyvää tietoa lääkkeistä.Mene kiinalainen lääketiede akupunktioon.Sieltä saat apua.Siellä voi keskustella.Tämä hoito auttaa sinua.Älä jätä väliin tätä.Nämä hoitajat ovat lukeneet psykologiaa.Piikit eivät satu sillä itse olen piikkikammoinen.Sanot vaan et pelkäät.Apua tarvitset sillä muuten masennus pahenee. Katso ketkä toimivat sinun paikka kunnalla kiinalainen lääketiede hoitajana.Terveydestä kannattaa maksaa.Suosittelen tätä sinulle.Apu tulee täältä.

    • Anonyymi

      Moi! Kokeile kundaliinijoogaa.

    • Anonyymi

      EI kannata jättää viime tippaan masennuksesta puhumiselle. Sekaisin Chat -palvelu toimii vaikka ensi kosketuksena. Tai terveyskeskus.

      Voit myös tehdä Masennuksen omahoito-ohjelman ilmaiseksi. Siitä saa ainakin sanoja ololleen ja vertaiskokemuksen. Omahoito on Mielenterveystalo.fi -sivostolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe