Sielu kuolee ruumiin myötä?

Herkkis?

Päästin Jehovan todistajat kotiini viime vikolla käymään. He sanoivat minulle, että sielu kuolee, kun ihminenkin kuolee. Olen itse liittynyt muutama vuosi sitten ort. kirkkoon. Mulla ei ole ikinä tullut sellaista käsitystä että sielu kuolee ihmisruumiin kuoleman hetkellä, vaan että sielu elää ja menee odottamaan tuonpuoleiseen ylösnousemusta, eli tuonelaan, josta Raamattu puhuu. Jehovat olivat ihan mukavia, mutta kun ne lähtivät mulle tuli kamala olo. Ne jätti mulle kirjasen. Tiedän kyllä että heillä on erilaisia näkemyksiä asioista joihin en itse yhdy. Mutta itseäni alkoi kalvaa piinaavalla tavalla heidän puheensa. En todellakaan tarkoita, että olisin tyhmä ja kääntyisin jehovaksi, vaan mua alkoi ahdistaa sanoinkuvaamattomasti. Ja sitä on kestänyt jo monta päivää. Kun ne tulikin, ne tuli niinku euroopan omistajat sisään, tai niiku jotkut natsit. Ajatuksena oli vain keskustella, koska olen aika sosiaalinen ja keskustelen monenlaisten tyyppien kanssa.

Nyt mua kuitenkin ahdistaa ihan pirun paljon. Mä menetin vast ikään rakkaan ihmisen, ja mun surutyö on muutenkin tosi outoa. Olen ihan lukossa suruni kanssa, ja hänen kuolemansa oli mulle eräänlainen shokki. Nyt mun pitäis jehovien mukaan tajuta, et sielu kuolee heti, kun ruumiskin, ja Jeesus herättää sielun vasta sitten kun hän toisen kerran saapuu tänne!! Raamattu sanoo kuitenkin, että se joka uskoo ei ikinä kuole, vaikka kuoleekin. Mutta miten toi nyt pitäis tulkita. Eihän kukaan varmaan lopullista vastausta voi antaa, senhän näkee sit kun kuolee, et kuoleeko, vai tiedostaako jotain. Onhan niitä kuolemanrajakokemuksiakin, tosin ei varmaan kaikkiin niihin voi suhtautua ihan täydellä luottamuksellakaan. Mutta tosiasia on, että ne jehovat sai mun pään sekaisin. Mä olen kuulemma ymmärtänyt Raamatun väärin yms. Ne sano et Raamatusta ei löydy mitään tukea ajatukselle sielun kuolemattomuudesta. No mä ainoastaan ymmärrän sen puhuvan kadotuksen mahdollisuudesta, mutta en ole ikinä ajatellut asiaa siltä kantilta et sielu kuolis elintoimintojen lakattua. Ne uskoo et niin käy. Että me ei tajuta enää mitään, ei oo tietoisuutta, ei muistoja, ei mitään. Mä ymmärrän et nämä on vaikeita asioita, mutta haluaisin kuulla ortodoksien ja myös muiden ajatuksia. Mitä te ajattelette jehovien näkemyksistä, verenluovutukset, 144 000, maanpäällinen paratiisi yms. Mun setä ois niskasta heittäny ne ulos, jos sen kämppään ois tullu. Se vihaa jehovia, tosin ortodokseistakaan se ei pidä.

30

1335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain kuule

keskittyä evankeliumiin ja huomata, että Kristuksen opetus on opetusta iankaikkisesta elämästä. Kaikki liittyy siihen, joten olisi suuri valhe väittää, etteikö sielu olisi kuolematon.

Jehovan todistajien 144 000 kiintiö ja maailmanloppu ovat tulleet täyteen jo lukuisia kertoja. Ne kannattaa suosiolla jättää omaan arvoonsa.

• Anonyymi

Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj 

”Shrimad-Bhagavatam” (1.1.2) julistaa: vedyaṁ vāstavam atra vastu śivadaṁ tāpa-trayonmūlanam - ”Todellisuus – vāstavam vastu, todellinen olemus, joka on kaikkien tämän maailman tekaistujen ja kuviteltujen asioiden yläpuolella”. Kaikki tähän maailmaan liittyvä kertynyt tieto on täyttä hölynpölyä. Se on seurausta vääristä käsityksistä ympäröivästä maailmasta, ja se on täynnä vääriä tulkintoja ja väärinkäsityksiä. Sanakirjat, historia, eepokset - mitä tahansa ihmiset keräävätkin - ovat kaikki vain totuuden vääristelyä, ja me olemme niiden keskipisteessä. Se kiehtoo meitä, mutta samalla meidän on noustava todellisen elämän tasolle, sillä olemme osa tuota korkeampaa maailmaa. Meidän on siis palattava Jumalan luo, palattava kotiin.

Kotimme on siellä. Mikä meitä voi houkutella täällä, paikassa, jossa kuolema vallitsee, jossa meitä odottaa uusi syntymä, jossa kaikki on tunkkaista ja aiheuttaa hajoamista ja kärsimystä? Epätoivo, kärsimys ja kuolema, mutta tämäkään ei ole vielä kaikki, vaan meidän on jatkuvasti palattava tänne yhä uudelleen ja uudelleen, seuraten samaa elämänkulkua!

Yrittäkää löytää todellista lohtua ja auttakaa myös muita pääsemään takaisin todelliseen elämäänsä, jotta he pääsisivät pois tästä ei-toivotusta ilmapiiristä. Meidän on palattava ”takaisin Jumalan luo”, paikkaan, jossa kaikki on kaunista. Mutta mitä tämä ”takaisin Jumalan luo” tarkoittaa? Siellä on meidän kotimme - suloinen ja rakas kotimme! Olemme tuon maan lapsia, ja pyhät kirjoitukset rohkaisevat meitä: ”Teille on annettu tämä ihmiselämä, tämä tilaisuus, joten yrittäkää kaikin keinoin - pohtimalla, mietiskelemällä, kertomalla, kuuntelemalla - kehittää todellista identiteettiänne, jaloa yksilöllisyyttänne kotimaassanne, jossa sielu asuu. Ajatelkaa sitä aina ja jatkuvasti. Tehkää kaikkenne poistuaksenne tältä illuusion tasolta ja astuaksenne tuohon maahan”.

Paluu Jumalan luo on paluuta kotimaahamme, todelliseen kotiimme. Se, mikä nyt on meille yö, me teemme siitä meidän päivämme! Ja sieltä, missä nyt on pimeyttä, juuri sieltä löydämme valon, ja se, mikä näyttää niin ilmeisen yksinkertaiselta ja selkeältä, on hylättävä. Vakavissa laskelmissamme koko hyväksikäytön ja itsekkäiden etujen maailma on heitettävä syrjään pimeyteen, meidän on hylättävä tämä ”tieto” kokonaan. Ja se, mikä nyt on meille pimeyttä, meidän pitäisi yrittää tehdä siitä valoisaa kiinnittämällä siihen jatkuvasti huomiomme, ajattelemalla sitä syvällisesti ja yrittämällä jatkuvasti päästä tuohon korkeampaan maahan, siihen ihmeelliseen maahan, jossa kaikki on kaunista.

gu

• Anonyymi

• Seija44

Oli asia niin tai näin - kukaan ei voi sanoa varmaa - usko siihen, että Jumalan Rakkaus pitää sinusta huolen. Minä en usko minkäänlaiseen kadotukseen. Luota Jumalaan.

• T. Ollo

Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ja heidän kohtaloistaan kuoleman jälkeen opeta sielun kuolemattomuutta? Jos sielu kuolisi, niin turhaa olisi kirkkomme rukous vainajien puolesta: "Saata, oi Kristus, sinun palvelijaisi sielut lepoon pyhien joukkoon, missä ei ole kipua, ei surua eikä huokauksia, vaan on loppumaton elämä."

Viimeisestä tuomiosta, iankaikkisesta elämästä ja iankaikkisesta kadotuksesta Jeesus puhuu Matteuksen evankeliumin 25.luvussa. Luku päättyy: "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

• Herkkis?

Ja mainitsin Jehoville juuri tuosta Raamatun kohdasta. Rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. He selittivät, että sitä ei kannata ottaa kuin symboliikkana. Ja heidän mielestään Raamatussa on paljon ristiriitaisuuksia. No, mene ja tiedä. Onneksi katsoin etteivät vieneet kirjahyllystä lompakkoa lähtiessään pois.

• Anonyymi

Jeesuksen vertaus rikkaasta miehestä ei edes siellä sanaa sielu saati sitten opettaisi sielun kuolemattomuusoppia.

Ja turha on kirkkonne rukous.

Sananl. 9:5-6 "Elävät tietävät sen, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään. Heillä ei ole enää palkkaa saatavana, ja heidän muistonsa on unohdettu. Heidän rakkautensa ja vihansa ja kiihkonsa on mennyt, eikä heillä enää koskaan ole osaa missään, mikä tapahtuu auringon alla."

Sananl. 9:10 "Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta."

• puhu hänelle

että sulla on ylipääsemättömiä syyllisyydentunteita, ehkä läheisesi kuolemaan liittyviä?

katumuksen sakramentti ts. keskustelu papin kanssa ja synninpäästö saattaisi olla kelpo lääke vaivaasi.

• herkkis?

Mummoni kuoli verisyöpään. Se siitä syyllisyydestä.

• Juudas Iskariot

Lue heidän kanssaan Raamattua jokaisen heidän sitaattinsa ympärillä. Kysele heiltä hyvin paljon, mutta etsi sitten kommenttisi Evankeliumeista. Kyllä he aika pian lähtevät, eivätkä tule takaisin. Testattu on.

• T. Ollo

konsti. Eräs luterilainen ystävänikin toimii kuten sinä ja jehovat lähtevät. Edellytys kuitenkin on se, että ortodoksi tuntee hyvin Raamatun ja ort.uskon.

• Dibs

Miksi kirkkomme rukoilisi vainajien sielujen puolesta, jos ne eivät olisi eläviä? Ruumis kuolee, kun sielu jättää sen, mutta sielu ei kuole. Se vain lähtee tuon ilmaisiin.

• tikutakunen

Etkö ole saanut mitään opetusta kirkkoon liittyessäsi? Jehovatko sinulle opettaa kristinuskoa?
      Nyt kipin kapin oppimaan ortodoksisesta uskosta, mene vaikka papin kanssa juttelemaan. Miten se pääsiäistropari menikään?? Ai niin: Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti ja HAUDOISSA OLEVILLE ELÄMÄN ANTOI.

• kristitty t

"Kaikki sielut ovat Jumalan!"Raamattu
      "Kuoltua henki palajaa Jumalan luo!"Raamattu

Ei kannata lueskella Jehovalaisten juttuja. Nuo lahkolaiset ovat rakennellet omalla järjellään tuon opin!

Ortodoksisen kirkon oppi riittää autuuteen! Ei siihen kannata mitään lisätä! Ja kysykää omilta papeilta ja piispoilta, jos on jotain epäselvää!

• jehovat.

Mitä te ajattelette jehovien näkemyksistä, verenluovutukset, 144 000, maanpäällinen paratiisi yms.

verenluovutukset,-Täysin tuulesta temmatti oppi. Pahinta onse että joka vuosi kuolee ihmisiä, vaikka ne olisi voitu pelastaa oikealla hoidolla. On väärin opettaa että esim puna ja valkosolut, veriplasma ja verihiutaleet olis kiellettyjä ja muita osia saa käyttää. Esim valkosoluja tulee elinsiirrron ja äidimaidon mukana, miksiei se tunnu heitä haittaavaan? Kysyppä sitä. Raamattu ei jaa verta osiin.

144 000,

-Jehovien käsitys luvusta 144000 on keksitty amerikoissa joskus 1900 luvun alussa. Kyseiseen tulkintaa ei ole ikinä uskottu missään kristillisyydessä vuosituhansien historian aikana. Joten tuntuuko se järkevältä, voiko olla oikea?
      -Lueppa Pasi Turusen kirja: Vartiotorni, valtakunta uudessa valossa. Se on niin hyvin kirjoitettu ja perusteltu ettet taatusti haikaile jehovien näkemysten perään sen jälkeen. Ikivanha ORT kirkko edustaa kristillystyyttä paljon puhtaimmin kuin jokin 1800 luvun amerikkalaien uususkonto joilla omakeksimät kristinuskon perinteestä irtautuneet opetukset. Heillä on kyllä joka jakeeseen tarjota jonkinlaiset selitykset, jotka näennäisesti ovat järkevät mutta kestävätkö kunnollisen tarkastelun? Jos jokin asia ei käy heille kirjamellisena, niin tulkinta muutetaan vertauskuvalliseski. Selityksiä heillä piisaa.

Raamattu sanoo kuitenkin, että se joka uskoo ei ikinä kuole, vaikka kuoleekin. Mutta miten toi nyt pitäis tulkita

-Tämäkin tarkoittaa jehovien mukaan sitä, kaikkien koulevat mutta ainoastaan toisella kuolemalla ei ole heihin valtaa.Ylösnousemuksen jälkeen on tullut vasta se tilanne "ettei ikinä kuole". Noin on sepitetty pois se mahdollisuus että' joku voisi siirtyä "suoraan" kuolemasta elämään. Jeesus tarkoitti tässä jehovien mukaan niitä jotka ovat saaneet ylösnousemuksen, mutta ovat olleet kuolleina ennen sitä kuten kaikki muutkin ihmiset.

- Eikä Jeesus mennyt ryövärin kanssa ristilta paratiisiin "tänään", hän vain antoi lupauksen siitä "tänään". Kun alkutekstissä ei ole välimerkkejä, saadaan pilkkuja ja kaksoispisteitä käyttämällä sopiva tulkinta jehovalaisten mieleen.

-Jossain kohdissa sanotaan että henki palaa jumalan tykö kuoleman jälkeen, mutta ei sekään kelpaa jehoville. Henki on eri asia kuin sielu ja tyossa kohdassa vain jokin fyysinen elämänvoima häviää kun itse sielu kuolee.

Mutta itseäni alkoi kalvaa piinaavalla tavalla heidän puheensa. En todellakaan tarkoita, että olisin tyhmä ja kääntyisin jehovaksi, vaan mua alkoi ahdistaa sanoinkuvaamattomasti. Ja sitä on kestänyt jo monta päivää

-Maailma on täynnä erilaisia oppeja ja uskomuksia sekä selityksiä. Sä voit tutkia ne kaikki, löytämättä ja saamatta sen enempää uskoa kuin rauhaakaan. Oppien tutkimisen kautta et tule löytämään kunnollista uskoa. Aina löytyy jotain joka voisi kumota entisen jne.Vaikka kuinka vertaisilit oppeja ja yrittäiset pohtiia niin et tule siinä valmiiksi. Luota niihin asiohin jotka sydämessäsi koet oikeaksi. Mene kirkon toimintaan mukaan ja yritä tulla paremmaksi ortodoksiksi. Lue se kirja jonka suosittelin, vaikka lainastosta, se on hieno ja auttaa sua näkemään väärät asiat jt uskonnossa. JT osaavat kyseenalaistaa toisia, mutta kun joku heidän oppinsa asiantuntija aloittaa keskustelut heidän kanssa, he luikkivat vähän äänin pois!

Ne sano et Raamatusta ei löydy mitään tukea ajatukselle sielun kuolemattomuudesta.

-Kuule, ei heidänkään opille löydy tulea ja niitä on paljon. Miksi UT:hen on lisäytty yli 230 kertaa Jehova nimi vaikka sitä ei ole ikinä siellä ollut? Selityksiä tarjotaan mutta ei todisteita. Heidän oma raamattunsa vilisee tarkoitushakuisia käännöksiä ja alkutekstin vastaisia kohtia.
      Lisäksi heillä on erittäin tärkeä 1914 oppi, jolle ei löydy mitään perusteluita raamatusta. Selityksiä on mutta kaikki niistä raukeavat tyhjiin tarkemmin perehtyessä. Aihe on niin arka, että siihen saat lypsaa vastauksia, varsinkin jos olet perehtynyt epäkohtiin.
      Allaolevasta linkistä varmasti löytänet paljon tietoa, joka rauhoittaa:

http://raamattu.cante.net/#sanoma

www.jttuki.info

No mä ainoastaan ymmärrän sen puhuvan kadotuksen mahdollisuudesta,

-Jt opin mukaan kadotus eli gehenna mikä raamatussa lukee (helvetiksi käännetty), oli kaatopaikka Jerusalemin kaupungin laidalla. Siellä pidettiin aina tulta palamassa heittämällä rikkiä sinne. Siellä poltettiin rikollisten ym ruumiin. Jt mielestä Jeesus käytti tätä kaatopaikkaa eli helvettiä lopulisen ja päättymättömän tuhon (ikuisen kuoleman) rangaistuksen kielikuvana. Paikkana josta ei voi enää saada ylösnousemusta. Muille uskoville helvetti voi taas olla kuoleman jälkeinen todellinen paikka. Eli tässäkin voidaan tulkita kahdella lailla. Kuolleet ovat siis kahdessa paikassa ja ne jotka ovat helvetissä eivät ikänä herää sieltä eloon.

• Kempiläinen

Kuka sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
      Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh 11:25)

Mieti itse, kumpaa kannattaa uskoa, Jeesusta vai jehovantodistajia?

• papisti

Kun jehovalaisia tulee seuraavan kerran, tee ristinmerkki, lausu Jeesuksen rukous ja pyydä heitä menemään sinne mistä ovat tulleetkin. Itsensä saa vapaasti johdattaa kadotukseen harhaopin kautta, mutta voi niitä, jotka vetävät sinne mukanaan oikein urakalla muitakin. Niiden kanssa EI SAA RYHTYÄ minkäänlaiseen keskusteluun. Apostolin opetuksen mukaan harhaoppista ihmistä karta varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti.

• ...
        papisti kirjoitti:

Kun jehovalaisia tulee seuraavan kerran, tee ristinmerkki, lausu Jeesuksen rukous ja pyydä heitä menemään sinne mistä ovat tulleetkin. Itsensä saa vapaasti johdattaa kadotukseen harhaopin kautta, mutta voi niitä, jotka vetävät sinne mukanaan oikein urakalla muitakin. Niiden kanssa EI SAA RYHTYÄ minkäänlaiseen keskusteluun. Apostolin opetuksen mukaan harhaoppista ihmistä karta varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti.

Itse minä vaan rupean huutamaan että SAATANA,SAATANA kun uskovainen tulee ovelle, sitten jos eivät tajua lähteä niin heittelen raamatuilla päähän.

• jumboilija

vain niitten pulista mitä pulisevat, ajattele vain niin kuin sinusta tuntuu paremmalta ja oikealta. Minusta meillä orttodokseilla ei onneksi ole mitään muita lahkoja joihin pitäisi uskoa vaan oma ja se riittää!

• Marina...

Eihän tuo ole ollenkaan kristillinen saati ortodoksinen käsitys, hyvä ystävä! Kuolemassa sielu ja ruumis luonnonvastaisesti eroavat toisistaan, tämä on syntiinlankeemuksen seurausta. Mutta ylösnousemuksessa iankaikkiseen elämään sielu ja ruumis taas yhdistyvät toisiinsa.

Ymmärrän, että läheisen ihmisen kuolema yllättäen hämmentää ja "shokeeraakin", mutta uskossa meillä on aina toivo, joka kantaa (ruumiin) kuolemankin yli! Ja onhan meidän puolestamme nytkin rukoilemassa suuret joukot pyhiä, Jumanlansynnyttäjä ensimmäisenä! Turvaudu ja pyydä esirukouksia Häneltä ja omalta pyhältäsi. Huomenna on taas pyhä liturgia, jossa myös osallisina on näkymättömästi enkelit ja meitä ennen kuolleet uskovaiset! Kyllä Raamatussa ja kirkkomme traditiossa selvästi puhutaan näistä, sitä eivät mitkään saivartelut tai tekstin vierestä tulkitsemiset muuta! Ole lohdullisella mielellä!

• belsepuupi

oletko varma että ihmisellä on sielu?

• Juudas Iskariot

Monet kirkot opettavat ruumiin ylösnousemuksesta. Siis hurskaat nousisivat taivaaseen sellaiena, kuin heidät on haudattukin. Pavali kirjoittaa, että ylösnousemuksessa saadaan kirkkauden ruumis. Tämä viittaisi silloin sielun ylösnousemukseen.

Maallisilla termeillä ajatellen tietokone, jonka aika on ohi, sammutetaan. Sitten ylösnousemuksen aikaan se käynnistettäisiin uudelleen. Paavalin vaihtoehdossa koneen vanhentuessa vain tiedot otetaan talteen ja kone romutetaan. Sitten ylösnousemuksessa ne tiedot palautettaisiin uuteen, hienooon koneeseen.

Ateistien vaihtoehdossa tietokoneessa on vain RAM -muisti, jonka sisältö katoaa pysyvästi, kun sähköt sammutetaan. Heillä ei myöskään ole järjestelmänhoitajaa, joka ottaisi sen (sielun) varmuuskopion.

• Sielu on nefes
        Juudas Iskariot kirjoitti:

Monet kirkot opettavat ruumiin ylösnousemuksesta. Siis hurskaat nousisivat taivaaseen sellaiena, kuin heidät on haudattukin. Pavali kirjoittaa, että ylösnousemuksessa saadaan kirkkauden ruumis. Tämä viittaisi silloin sielun ylösnousemukseen.

Maallisilla termeillä ajatellen tietokone, jonka aika on ohi, sammutetaan. Sitten ylösnousemuksen aikaan se käynnistettäisiin uudelleen. Paavalin vaihtoehdossa koneen vanhentuessa vain tiedot otetaan talteen ja kone romutetaan. Sitten ylösnousemuksessa ne tiedot palautettaisiin uuteen, hienooon koneeseen.

Ateistien vaihtoehdossa tietokoneessa on vain RAM -muisti, jonka sisältö katoaa pysyvästi, kun sähköt sammutetaan. Heillä ei myöskään ole järjestelmänhoitajaa, joka ottaisi sen (sielun) varmuuskopion.

Mistä usko aineettomaan, kuolemattomaan sieluun on lähtöisin?
        Vikipedia sanoo sielusta....."Raamatun mukaan sielu on ruumiista ja hengestä muodostuva kokonaisuus. Sielu on siinä synonyymi elävälle olennolle. Muinaiskreikkalainen Platon kehitti järjestelmällisen ruumis-sielu-kahtiajaon ja yritti todistaa sielun kuolemattomuuden. Ruumiin ja sielun erottamisesta tehtiin myös kristillinen oppi, joka vallitsi kristillisten teologien piirissä keskiajalta uudelle ajalle saakka."

New Catholic Encyclopedia, 1967, XIII osa, sanoo sivuilla 452, 454
        ”Kristillinen käsitys siitä, että Jumala loi hengellisen sielun ja istutti sen ruumiiseen hedelmöityshetkellä tehdäkseen ihmisestä elävän kokonaisuuden, on kristillisessä filosofiassa tapahtuneen pitkän kehityksen tulos. Vasta Origeneen [kuoli n. 254] vaikutuksesta idässä ja pyhän Augustinuksen [kuoli 430] vaikutuksesta lännessä sielu alettiin käsittää hengelliseksi olioksi ja sen luonteesta muodostettiin filosofinen käsitys. – – Hänen [Augustinuksen] oppinsa – – (ja myös jotkin sen puutteet) perustuivat paljolti uusplatonilaisuuteen.”
        Katso myös: Heikki Palva, Raamatun tietosanasto, Porvoo 1974, s. 246/Otavan suuri ensyklopedia, Keuruu 1980, 8. osa, s. 6199/Jussi Aro, Psalmit nykysuomeksi, Pieksämäki 1973, s. 233/tai vaihkapa The Encyclopedia Britannica 1988, 11. osa s.25.

Raamattu sanoo: 1Moos.2:7 kun ensimmäisestä ihmisestä TULI ihmissielu kun se alko hengittää (elää). siihen viitataan myös 1. Kor. 15:45 (Raamatun kreikkalaiset kirjoitukset ovat siis samaa mieltä Heprealaisten kirjoitusten kanssa siitä, mikä sielu on) Sopusoinnussa tämän kanssa Hesekiel 18:4 osoittaa mitä sieluillekkin perisynnin takia käy. (koska kukaan ei ole synnitön ihminen Jesuksen lisäksi).

Älä luota (kirkolliseenkaan) perinteeseen joka on usein "myytti" vaan totiseen faktaan.
        ja etsi totuutta kyllä se löytyy. Joh.5:25-29:ssa Jeesus antaa lohtua niille jotka ovat menettäneet lähiomaisen.

• herkkis?
        Sielu on nefes kirjoitti:

Mistä usko aineettomaan, kuolemattomaan sieluun on lähtöisin?
        Vikipedia sanoo sielusta....."Raamatun mukaan sielu on ruumiista ja hengestä muodostuva kokonaisuus. Sielu on siinä synonyymi elävälle olennolle. Muinaiskreikkalainen Platon kehitti järjestelmällisen ruumis-sielu-kahtiajaon ja yritti todistaa sielun kuolemattomuuden. Ruumiin ja sielun erottamisesta tehtiin myös kristillinen oppi, joka vallitsi kristillisten teologien piirissä keskiajalta uudelle ajalle saakka."

New Catholic Encyclopedia, 1967, XIII osa, sanoo sivuilla 452, 454
        ”Kristillinen käsitys siitä, että Jumala loi hengellisen sielun ja istutti sen ruumiiseen hedelmöityshetkellä tehdäkseen ihmisestä elävän kokonaisuuden, on kristillisessä filosofiassa tapahtuneen pitkän kehityksen tulos. Vasta Origeneen [kuoli n. 254] vaikutuksesta idässä ja pyhän Augustinuksen [kuoli 430] vaikutuksesta lännessä sielu alettiin käsittää hengelliseksi olioksi ja sen luonteesta muodostettiin filosofinen käsitys. – – Hänen [Augustinuksen] oppinsa – – (ja myös jotkin sen puutteet) perustuivat paljolti uusplatonilaisuuteen.”
        Katso myös: Heikki Palva, Raamatun tietosanasto, Porvoo 1974, s. 246/Otavan suuri ensyklopedia, Keuruu 1980, 8. osa, s. 6199/Jussi Aro, Psalmit nykysuomeksi, Pieksämäki 1973, s. 233/tai vaihkapa The Encyclopedia Britannica 1988, 11. osa s.25.

Raamattu sanoo: 1Moos.2:7 kun ensimmäisestä ihmisestä TULI ihmissielu kun se alko hengittää (elää). siihen viitataan myös 1. Kor. 15:45 (Raamatun kreikkalaiset kirjoitukset ovat siis samaa mieltä Heprealaisten kirjoitusten kanssa siitä, mikä sielu on) Sopusoinnussa tämän kanssa Hesekiel 18:4 osoittaa mitä sieluillekkin perisynnin takia käy. (koska kukaan ei ole synnitön ihminen Jesuksen lisäksi).

Älä luota (kirkolliseenkaan) perinteeseen joka on usein "myytti" vaan totiseen faktaan.
        ja etsi totuutta kyllä se löytyy. Joh.5:25-29:ssa Jeesus antaa lohtua niille jotka ovat menettäneet lähiomaisen.

Näen jatkuvasti silmieni edessä, kun vain ajattelenkin, mummon siellä terveyskeskuksen vuodeosastolla sideharso käärittynä pään ja leuan ympäri. Koko ajan tapahtuma palaa mieleeni. Mummo oli siinä, mutta kuitenkin poissa. Lääkärit olivat kotiuttamassa verisyöpää sairastavaa ihmistä elokuussa, ja kuitenkin mummo kuoli! Samaan aikaan pappa on sairas, makaa palvelukodissa.

Mummo oli mulle kaikki kaikessa, koko elämän sain viettää lapsuudesta tähän vähän yli parikymmppiseksi mummon kanssa. Kuka minu kuunteli, kun muut olivat poissa? Mummo. Kuka minua hoiti, puki ja syötti pinenä? Mummo. Kuka maksoi kalliin hammasrautahoidon, kun ensimmäinen hoito ei auttanut? Mummo. Kuka lohdutti, puhui viisaita ja oli ehkä ainoa, joka todella tajusi miten rikkinaäinen ja herkkä persoona olen monine, moninen ongelmineni? Mummo! Sain mummolta lähes kaiken, mutta kiitinkö itsekäs paskiainen mistään?! En. Ja kun en ehtinyt enää katsomaankaan, koska mummo oli jo kuollut. Ja se tuhkattiin. Pelkään sitäkin, että miksi se antoi polttohaudata itsensä. Mua vaivaa, etten ikinä näe häntä.

Vaikka olen kiitollinen teidän teksteistänne, ja uskon Raamatun sanaan, mut saattaa keskellä yötä tai aamuyöstä herättää kamala piinaava ajatus, että ei ole mitään taivasta, ei ole sielua, kaikki loppuu, loppuu vaan. Kun itse kamppailen vahvasti mielialasairauden kanssa, ja mulle tuntuu tulevan koko ajan lisää, olen entistä enempi rikki.

En osaa hoitaa ihmissuhteita, olen ollut petollinen, ja tälläkin hetkellä mulla on taas kaksi miestä yhtä aikaa, mutta eniten kaipaan sitä ekaa, joka multa vietiin. Pystyn valehtelemaan ihmisille päin naamaa, ihan patologisesti, eikä mun ilmekään värähdä. Kun olen yksin, mietin miten paska olen, ja mitä mummo musta ajattelis. No, se ties mun masennuksesta, väkivallasta kotona, koulukiusaamisesta, narsistisesta ihmissuhteesta, joka on myös väkivaltainen. Kaikki varoittaa mua, mut en itse välitä itsestäni. Mulla oli joku aika sitten maha tosi sairas, ja on vieläkin. Kieltäydyin kaikista tähystyksistä ja jätin menemättä. Sit olen koukussa pornoon, ja mieskaveri myös. Ja se on vetänyt mun ovet paskaks ja heittäny mun päälle ruokia yms. Ja en pääse eroon siitä, koska pelkään et parempaa ei oo mua varten!!! Ja toista miestä tapaan, se on rakastunu muhun, ja käytän hyväksi sitä miestä, koska en tunne seksuaalista vetoa. On mulle turvallinen ja vaan lähellä, jota kaipaan. Mä en voi mennä kirkkoon, koska mulla on huono maine yhden papin silmissä, ja musta varmasti juorutaan. Päädyn varmasti helvettiin. Viettelin papin muutama vuos sitten Ja olen ruvennu hyväksymään kaikkea pahaa, ja ihailen nykyään vääriä arvoja. En tiedä mikä mun on.

• On toivoa
        herkkis? kirjoitti:

Näen jatkuvasti silmieni edessä, kun vain ajattelenkin, mummon siellä terveyskeskuksen vuodeosastolla sideharso käärittynä pään ja leuan ympäri. Koko ajan tapahtuma palaa mieleeni. Mummo oli siinä, mutta kuitenkin poissa. Lääkärit olivat kotiuttamassa verisyöpää sairastavaa ihmistä elokuussa, ja kuitenkin mummo kuoli! Samaan aikaan pappa on sairas, makaa palvelukodissa.

Mummo oli mulle kaikki kaikessa, koko elämän sain viettää lapsuudesta tähän vähän yli parikymmppiseksi mummon kanssa. Kuka minu kuunteli, kun muut olivat poissa? Mummo. Kuka minua hoiti, puki ja syötti pinenä? Mummo. Kuka maksoi kalliin hammasrautahoidon, kun ensimmäinen hoito ei auttanut? Mummo. Kuka lohdutti, puhui viisaita ja oli ehkä ainoa, joka todella tajusi miten rikkinaäinen ja herkkä persoona olen monine, moninen ongelmineni? Mummo! Sain mummolta lähes kaiken, mutta kiitinkö itsekäs paskiainen mistään?! En. Ja kun en ehtinyt enää katsomaankaan, koska mummo oli jo kuollut. Ja se tuhkattiin. Pelkään sitäkin, että miksi se antoi polttohaudata itsensä. Mua vaivaa, etten ikinä näe häntä.

Vaikka olen kiitollinen teidän teksteistänne, ja uskon Raamatun sanaan, mut saattaa keskellä yötä tai aamuyöstä herättää kamala piinaava ajatus, että ei ole mitään taivasta, ei ole sielua, kaikki loppuu, loppuu vaan. Kun itse kamppailen vahvasti mielialasairauden kanssa, ja mulle tuntuu tulevan koko ajan lisää, olen entistä enempi rikki.

En osaa hoitaa ihmissuhteita, olen ollut petollinen, ja tälläkin hetkellä mulla on taas kaksi miestä yhtä aikaa, mutta eniten kaipaan sitä ekaa, joka multa vietiin. Pystyn valehtelemaan ihmisille päin naamaa, ihan patologisesti, eikä mun ilmekään värähdä. Kun olen yksin, mietin miten paska olen, ja mitä mummo musta ajattelis. No, se ties mun masennuksesta, väkivallasta kotona, koulukiusaamisesta, narsistisesta ihmissuhteesta, joka on myös väkivaltainen. Kaikki varoittaa mua, mut en itse välitä itsestäni. Mulla oli joku aika sitten maha tosi sairas, ja on vieläkin. Kieltäydyin kaikista tähystyksistä ja jätin menemättä. Sit olen koukussa pornoon, ja mieskaveri myös. Ja se on vetänyt mun ovet paskaks ja heittäny mun päälle ruokia yms. Ja en pääse eroon siitä, koska pelkään et parempaa ei oo mua varten!!! Ja toista miestä tapaan, se on rakastunu muhun, ja käytän hyväksi sitä miestä, koska en tunne seksuaalista vetoa. On mulle turvallinen ja vaan lähellä, jota kaipaan. Mä en voi mennä kirkkoon, koska mulla on huono maine yhden papin silmissä, ja musta varmasti juorutaan. Päädyn varmasti helvettiin. Viettelin papin muutama vuos sitten Ja olen ruvennu hyväksymään kaikkea pahaa, ja ihailen nykyään vääriä arvoja. En tiedä mikä mun on.

Saarn. 9:5, 10: Sanoo:”Elävät tietävät kuolevansa, mutta kuolleet eivät tiedä yhtään mitään – –. Kaikki, mitä kätesi löytää tehdäkseen, tee voimallasi, sillä ei ole työtä eikä suunnittelua eikä tietoa eikä viisautta ”tuonelassa”, (KR-38; ”haudassa”, Väl, KR-1776; ”helvetissä”)
        paikassa johon olet menossa.” (Jos kuolleet eivät tiedä mitään, he eivät ilmeisestikään tunne tuskaa joten ei kannata pelätä.) kaikki me teemme syntiä...mutta Jumala ei rankaise meitä "kahdesti"
        Minkä Raamattu sanoo olevan synnin rangaistus? Room. 6:23: ”Synnin palkka on kuolema.”
        Rangaistaanko ihmistä vielä kuoleman jälkeen hänen synneistään? Room. 6:7: ”Se, joka on kuollut, on vapautunut synnistään.” Vaikka kuolemmekin ja sillä maksamme syntimme sillä niin Paavali sanoi: ”Tulee olemaan ylösnousemus, sekä vanhurskaiden että epävanhurskaiden.” (Apostolien teot 24:15.)
        Monet ihmiset haluavat kuumeisesti tyydyttää kaikki halunsa ja mielitekonsa ja toteuttaa kunnianhimoiset tavoitteensa. He näyttävät lähes epätoivoisesti tavoittelevan nautintoa, koska elämä on heidän mielestään niin lyhyt, ja vaikka he olisivat jollakin tapaa uskonnollisia, heidän palvontansa ei ole kuitenkaan sopusoinnussa Jumalan ”täydellisen tahdon” kanssa.
        Jos ne "todistajat" tulee uudelleen ...ota ne sisään... KUSELE JA KUUNTELE ...uskoisin että he voivat auttaa sinuakin tasapainoon murheittesi kanssa...niin he ovat tehneet monille monille muillekkin. Kuten mulle.(Jaakob 5:15-16)

• Juudas Iskariot
        On toivoa kirjoitti:

Saarn. 9:5, 10: Sanoo:”Elävät tietävät kuolevansa, mutta kuolleet eivät tiedä yhtään mitään – –. Kaikki, mitä kätesi löytää tehdäkseen, tee voimallasi, sillä ei ole työtä eikä suunnittelua eikä tietoa eikä viisautta ”tuonelassa”, (KR-38; ”haudassa”, Väl, KR-1776; ”helvetissä”)
        paikassa johon olet menossa.” (Jos kuolleet eivät tiedä mitään, he eivät ilmeisestikään tunne tuskaa joten ei kannata pelätä.) kaikki me teemme syntiä...mutta Jumala ei rankaise meitä "kahdesti"
        Minkä Raamattu sanoo olevan synnin rangaistus? Room. 6:23: ”Synnin palkka on kuolema.”
        Rangaistaanko ihmistä vielä kuoleman jälkeen hänen synneistään? Room. 6:7: ”Se, joka on kuollut, on vapautunut synnistään.” Vaikka kuolemmekin ja sillä maksamme syntimme sillä niin Paavali sanoi: ”Tulee olemaan ylösnousemus, sekä vanhurskaiden että epävanhurskaiden.” (Apostolien teot 24:15.)
        Monet ihmiset haluavat kuumeisesti tyydyttää kaikki halunsa ja mielitekonsa ja toteuttaa kunnianhimoiset tavoitteensa. He näyttävät lähes epätoivoisesti tavoittelevan nautintoa, koska elämä on heidän mielestään niin lyhyt, ja vaikka he olisivat jollakin tapaa uskonnollisia, heidän palvontansa ei ole kuitenkaan sopusoinnussa Jumalan ”täydellisen tahdon” kanssa.
        Jos ne "todistajat" tulee uudelleen ...ota ne sisään... KUSELE JA KUUNTELE ...uskoisin että he voivat auttaa sinuakin tasapainoon murheittesi kanssa...niin he ovat tehneet monille monille muillekkin. Kuten mulle.(Jaakob 5:15-16)

Jos olet uskossasi epävarma, niin keskustele ensin oman rippi-isäsi kanssa ja pyri hengelliseen tasapainoon. Murhemielisen ei pidä väitellä toisuskoisten kanssa.

Mutta kun tunnet uskosi, niin ajattele ovellesi pyrkiviä vartiotorniseuran lähettejä haasteena. Ehkä he sinun kanssasi keskusteltuaan ovat jopa valmiita seuraavaksi keskustelemaan ortodoksisen papin kanssa.

• höpönhöpöä
        herkkis? kirjoitti:

teeskentelijä, joka aikaa tappaakseen vedättelee palstoilla ihmisiä surkutarinoita kertoillen!

• Anonyymi

> yt mun pitäis jehovien mukaan tajuta, et sielu kuolee heti, kun ruumiskin, ja Jeesus herättää sielun vasta sitten kun hän toisen kerran saapuu tänne!

Toisaalta, oli kummin päin vain, molemmissa tapauksissa sielu voi jatkaa. Mutta, itse usnkon mitä Raamattu kertoo ja sen perusteella sielu ei kuole välttämättä samalla kuin ruumis.

• Anonyymi

Taas on jäänyt levy päälle piru perkele tsuitsuttelee
      Hashista kirkossa tinahattu päässään.

• Anonyymi

Missä se sielu on? Mikä se on? Missäs elimessä se on? Ihmettelen vaan!!??

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      112
      2917
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2405
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2354
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1996
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1650
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1365
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      288
      1198
    8. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1044
    9. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      1040
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1034
    Aihe