omassa talossa vankina!

mansikka25

kertokaa viisaammat mitä mun tulis tehdä! ostettiin 2 vuotta sitten talo, haluaisin erota ja myydä talon mutta mies ei halua myydä eikä edes ymmärrä että olen tosissani tämän asian kanssa! eikä hänel ole varaa ostaa puolta tästä talosta minulta. eikä mulla ole varaa mennä vuokralle maksaa tästä talosta puolia. en välttämättä jaksa enää kauaa tätä . kiitos asiallisesti vastanneille etukäteen!

6

663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niskanen

      Jos olet miettinyt että ero on ainut vaihtoehto niin sitten otat ensiksi sen.

      Jos avioehtoa ei ole niin kaikki luonnollisesti puolitetaan ja mitä tulee taloon niin miehellesi tulee valinta, joko hän suostuu myymään talon jonka myyntisumman/velat jaatte tai hän ostaa sinun puoliskosi pois joko omalla tai lainarahalla.

      Avioerot on vaikeita mutta tuo taloasia ei ole tuon monimutkaisempi.

      • mansikka25

        emme ole naimisissa. Mutta mihin mun pitäis edes näin alkujaan soittaa, en voi laittaa taloa myyntiin kun mies ei anna ja en voi mennä vuokrallekaan kun ei varaa. eli olen talossani "vankina",siltä tuntuu..


      • Ikävä juttu
        mansikka25 kirjoitti:

        emme ole naimisissa. Mutta mihin mun pitäis edes näin alkujaan soittaa, en voi laittaa taloa myyntiin kun mies ei anna ja en voi mennä vuokrallekaan kun ei varaa. eli olen talossani "vankina",siltä tuntuu..

        Avoliitto muuttaa tilannetta. Teitä siis käsitellään kuin kahtena toisilleen vieraana ihmisenä, jotka sattuvat omistamaan talon puoliksi (oletan että olette kumpikin maksaneet puolet talosta, ja teillä on kummallakin oma asuntolaina, jos lainaa tarvitsitte).

        Eli jos avomiehesi ei suostu talon myymiseen vapaaehtoisesti, seuraava askel on että sinä teet Käräjäoikeuteen anomuksen yhteisomistuksen purkamisesta. Käräjäoikeus sitten määrää jonkun myymään asunnon ja jakamaan rahat teidän kahden kesken.

        Huom! Tuosta tulee runsaasti kuluja, plus myyntihinta saattaa jäädä alhaiseksi. Tuo on siis viimeinen vaihtoehto, jos ette todellakaan pääse sopimukseen.

        Kannattaa kertoa miehelle että aiot hakea yhteisomistuksen purkua, ja muistuttaa että se on hänelle todella huono vaihtoehto (menee talo alta, ja vielä halvalla). Luultavasti mies alkaa harkita asiaa uudelleen ja suostuu lunastamaan sinut ulos (eli ostaa osuutesi).


      • 6+12
        Ikävä juttu kirjoitti:

        Avoliitto muuttaa tilannetta. Teitä siis käsitellään kuin kahtena toisilleen vieraana ihmisenä, jotka sattuvat omistamaan talon puoliksi (oletan että olette kumpikin maksaneet puolet talosta, ja teillä on kummallakin oma asuntolaina, jos lainaa tarvitsitte).

        Eli jos avomiehesi ei suostu talon myymiseen vapaaehtoisesti, seuraava askel on että sinä teet Käräjäoikeuteen anomuksen yhteisomistuksen purkamisesta. Käräjäoikeus sitten määrää jonkun myymään asunnon ja jakamaan rahat teidän kahden kesken.

        Huom! Tuosta tulee runsaasti kuluja, plus myyntihinta saattaa jäädä alhaiseksi. Tuo on siis viimeinen vaihtoehto, jos ette todellakaan pääse sopimukseen.

        Kannattaa kertoa miehelle että aiot hakea yhteisomistuksen purkua, ja muistuttaa että se on hänelle todella huono vaihtoehto (menee talo alta, ja vielä halvalla). Luultavasti mies alkaa harkita asiaa uudelleen ja suostuu lunastamaan sinut ulos (eli ostaa osuutesi).

        "Luultavasti mies alkaa harkita asiaa uudelleen ja suostuu lunastamaan sinut ulos (eli ostaa osuutesi)."
        --> tilanne luultavasti se, ett mies myös parikymppinen, eikä saa pankista lainaa tarpeeksi.

        Tilanteessa on ainoa vaihtoehto, että myytte sen vapaaehtoisesti. Toivottavasti saatte omanne takaisin.
        Yleensä avo/avioero-tilanteissa kiire-kaupoissa ei saaa samaa mitä muutama kuukausi sitten on joutunut itse maksamaan. Jos velkaa jää, se on vain maksettava. Joku jää pankille velkaa 30 000 tuhatta, joku enemmän ja joku taas jopa saa voittoa..

        Ennen tätä käräjille lähtöä kannattaa mennä neuvottelemaan pankin kanssa siitä, että maksaisitte toistaiseksi vain korkoja.

        Sen jälkeen mietitte, kumpi jää asumaan yhteiseen omaisuuteenne. Koska kyseessä on kiinteistö (talo),
        olet vastuussa omaisuuteen liittyvistä hoitokuluista yhtä lailla, asutko itse siellä vai et. (myös jos asunto on osake) Jos mies jää asumaan sinne, voit pyytää häneltä vuokraa. Ja jos sinä jäät asumaan asuntoon, sinä maksat miehelle vuokraa.

        Pankki, verotoimisto ja nämä muut instanssit ottavat kyllä omansa pois ja korkojen ja muiden perintälaskujen kera. Siksi asiaa kannattaa miettiä tarkkaan, mitä kiinteistön kanssa tekee.
        Myykö, vuokraako toiselle osapuolelle vai laittaako vuokralle täysin ulkopuoliselle.
        Käytännössä yleensä myynti on se järkevin tapa, jos ette tule lainkaan toimeen. "pikkutappiot" kasvattavat vain järkevyyteen tulevissa kaupoissa ja suhteissa.


    • helppix

      yhteisesti omistettu asunto ja ero ei ole mitenkään helppo tilanne, tulee tappelua,
      raha ja sen niukkuus sanelee aika paljon.

      parempi olisi nyt kysyä faktat lakimieheltä, avioeron toki saa kun tekee
      hakemuksen. monet tekevät ja peruvat ihan vain hätkäyttääkseen puolisoaan.

      omaisuuden jako l. ositus on ihan eri toimitus. talon myynti ei tapahdu hetkessä.
      helpompi on muuttaa pois osituksen/myynnin alta. kyllä ne raha-asiat yleensä
      selviävät kun vain tekee jonkin ratkaisun. tosin jos on lainaa, niin jonkun
      täytyy huolehtia lyhennyksistä ettei homma kaadu siihen.

      itsellä kävi niin että mies esitti köyhää ja halutonta talonpuolikkaani lunastamiseksi
      siihen saakka kunnes oli yrittänyt pelotella minut väkivallalla halpaan ositushintaan.
      samaan aikaan oli hoitanut kaikki lainajärjestelyt jo valmiiksi pankissa
      kertomatta mitään, puhumattakaan kaikesta muusta sumutuksesta.

      oli juossut maailmalla jo hyvissä ajoin katsastamassa uutta vaimoa talovelan
      osapuoleksi. näin oli suunnitellut jo hyvissä ajoin. pankinjohtaja oli
      kaikessa rauhassa neuvotellut asiat vain miehen kanssa, vaikka olimme kumpikin
      osallisina lainassa ja omistuksessa. ole varuillasi ja hanki itsellesi oikeusavustaja
      ja muuta tukea.

      älä ole liian hyväuskoinen.

      • Mä vaan

        Mansikka25! : "emme ole naimisissa."
        Kyseessä siis vain talon kahden ihmisen omistussuhde, ei avioero.

        Mutta ilman muuta oikeusaputoimistoon kannattaa ottaa yhteyttä,
        varsinkin jos olet tosi köyhä. 1400 euron tuloilla maksoin 95 euroa käynnistä,
        tosin osa siitä on aloitusmaksua, joten seuraavat käynnit 40 -50 euroa halvempia.

        Eri paikkakunnilla on kerran/kaksi kuukaudessa ilmainen lakimies vastaamassa
        kysymyksiin, esim. kirjastossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe