Mieletön karman laki!

ihmettelevä

Kuinka kukaan voi edes ottaa tosissaan karman lakia siihen sisältyvien epäoikeudenmukaisuuksien vuoksi. Sillä eihän meidän tarvitsisi sääliä Intian orpolapsia, koska he ovat edellisessä elämässään tehneet paljon pahoja tekoja; omapa on vikansa. Saatika sitten kastittomat. Itsehän ovat asemansa ansainneet. Mielestäni karman laki johtaa hyvin itsekkääseen ajattelutapaan. Vai olenko sittenkin väärässä? En kyllä ole ikinä kuullut hindujen järjestämästä köyhien avustustyöstä.

18

1768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HaH

      > Sillä eihän meidän tarvitsisi sääliä Intian
      > orpolapsia, koska he ovat edellisessä
      > elämässään tehneet paljon pahoja tekoja;
      > omapa on vikansa.

      Jos joku suomalainen teloo moottorisahalla itseltänsä jalan poikki, niin varmaan tunnet sääliä vaikka hän olisikin itse itselleen aiheuttanut tuon onnettomuuden.

      Vastaavasti buddhalainen opetus karmasta ja sen seurauksista ei mitenkään "estä" sääliä ja myötätuntoa.

      • tao

        Karma ja buddhalainen nirvana liittyvät toisiinsa siten, että samsarasta vapautuminen lopettaa myös karman syntymisen. Valaistunut ihminen toimii siten että karmaa ei synny.

        Visudhimaggan yhteenveto Buddhan opetuksista sanoo:

        Kärsimys vain on, ei ketään kärsijää
        teko on, vaan ei tekijää
        nirvana on, vaan ei sen etsijää
        polku on, vaan ei sen matkaajaa


    • hyvä laki

      Karman laki on paras laki, koska sitä niität mitä kylvät. Jos autat köyhiä ja huono-osaisia niin sinuakin autetaan sitten kun tekojesi hedelmä on kypsä. Ihmiset eivät yleensä usko karman lakiin koska välitöntä hyvää ei näe omalla kohdallaan vaikka on auttanut muita. Kuitenkin karman laki toimii ja saat aina sen mikä sinulle kuuluu siinä hetkessä, niin hyvät kuin huonotkin kokemukset.
      Kannattaa koeilla tehdä pyyteettömästi hyvää lähimmäisille muutama kuukausi tai vuosi ja ehkä huomaat että laki toimii ja vaikka ei toimisi niin olethan kuitenkin tehnyt jotain hyvää, mikä luultavasti saa sinut tuntemaan olosi hyväksi vaikka ulkoiset olosuhteet olisivat samat tai huonommat kuin aikaisemmin.

      • tao

        Karmasta
        Jääköön syrjään se mitä uskon karmasta. Se mihin en usko on että karma merkitsisi henkilökohtaista mystistä syyn ja seurauksen lakia niin, että kaikki pahat teot ”palkitaan” tekijälle pahoilla seurauksilla ja kaikki hyvät teot hyvillä seurauksilla.
        Ihan jo sen pohtiminen mikä on hyvä teko johtaa arvostuksiin, siihen että jossain arvokehyksessä teko voi olla paha ja jossain toisessa hyvä. Buddhalaisittain hyvä teko voi aiheuttaa kristityille lähimmäisille pahaa mieltä.
        Tästä ongelmasta pääsee tietysti sillä että palkkio on sama kuin teko.
        Oletetaanko että karma on sama kaikille ihmisille ja siis kaikille uskonnoille?

        Samoin on vaikea päättää milloin tulee vetää viiva seurausten ja sen seurausten alle ja laskea saldo ja todeta onko teko lopultakin ollut hyvä vai paha. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, perhosen siiven isku on osana syyketjua myrskyssä joka tuhoaa ja tappaa.
        Jos vanhempain pahat teot kostetaan neljänteen polveen, karman laki vaikuttaa entistä epäselvemmältä. Onko se kristityille ankarampi kuin muille. Miten jumalan koston erottaa omien toilailujen vaikutuksista ja siis saldosta? Ja eikö vanhempien hyvistä teoista saakaan hyvitystä?
        Esimerkiksi Saddamin syrjäyttäminen väkivallalla näytti vuosi sitten hyvältä teolta ja lisäsi GWBushin hyvä karmaa, mutta ehkä tänään saldo olisi jo toinen. Entä 100 vuoden päästä – silloinko saldo lasketaan ja miten käy Bushin neljännen sukupolven ?
        Ja tekikö Hitlerin isä pahan teon siittäessään Hitlerin? Oliko se paha teko jonka karma kosti Hitlerille ?

        Toinen tarkastelutapa unohtaa seuraukset ja lähtee teon motiivista. Hyvää tarkoittava teko ei aiheuta tekijälleen huonoa karmaa. Tämä johtaa äkkiä siihen että hyvää tarkoittavat höppänät saavat armon.
        Lisäksi joutuu taas pohtimaan mikä on hyvä tarkoitus. Sekään ei ole kaikille sama.

        En myöskään osaa kuvitella miten karma näin toimisi ilman toimeenpanevaa toimijaa, jumalaa, jolla on arvostusnormisto ja rekisteri jolla seurataan tekojen ja seurausten saldoa ja nappi, jota käännetään ja jolla seurauksia annostellaan. Painovoimalain voi testata jos ei usko teoriaan, mutta jokainen näkee ympärillään epäoikeudenmukaisuutta jota karman laki ei ole oikaissut. Lain ei-olemassaolosta löytynee enemmin todisteita kuin sen olemassaolosta.

        Mutta kaikesta huolimatta uskoa karmaan -niin kuin alussa määrittelin -ei voi arvostella.
        Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi tai valaistuneeksi. Minulla karma ei tuollaisena
        mene järkeen.

        Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Hyvän ja pahan saldoa ei kukaan tai mikään kuitenkaan ylläpidä ja seuraa.
        Huono teko on sellainen joka aiheuttaa huonoa vaikutusta mielellesi ja lähimmäisten mielelle. Se vie syrjään valaistuksen polulta ja hidastaa kulkua.
        Mutta älä takerru hyviin tekoihin.

        Vain valaistunut lienee ihminen jonka teot eivät aiheuta huonoa karmaa.


      • Anonyymi
        tao kirjoitti:

        Karmasta
        Jääköön syrjään se mitä uskon karmasta. Se mihin en usko on että karma merkitsisi henkilökohtaista mystistä syyn ja seurauksen lakia niin, että kaikki pahat teot ”palkitaan” tekijälle pahoilla seurauksilla ja kaikki hyvät teot hyvillä seurauksilla.
        Ihan jo sen pohtiminen mikä on hyvä teko johtaa arvostuksiin, siihen että jossain arvokehyksessä teko voi olla paha ja jossain toisessa hyvä. Buddhalaisittain hyvä teko voi aiheuttaa kristityille lähimmäisille pahaa mieltä.
        Tästä ongelmasta pääsee tietysti sillä että palkkio on sama kuin teko.
        Oletetaanko että karma on sama kaikille ihmisille ja siis kaikille uskonnoille?

        Samoin on vaikea päättää milloin tulee vetää viiva seurausten ja sen seurausten alle ja laskea saldo ja todeta onko teko lopultakin ollut hyvä vai paha. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, perhosen siiven isku on osana syyketjua myrskyssä joka tuhoaa ja tappaa.
        Jos vanhempain pahat teot kostetaan neljänteen polveen, karman laki vaikuttaa entistä epäselvemmältä. Onko se kristityille ankarampi kuin muille. Miten jumalan koston erottaa omien toilailujen vaikutuksista ja siis saldosta? Ja eikö vanhempien hyvistä teoista saakaan hyvitystä?
        Esimerkiksi Saddamin syrjäyttäminen väkivallalla näytti vuosi sitten hyvältä teolta ja lisäsi GWBushin hyvä karmaa, mutta ehkä tänään saldo olisi jo toinen. Entä 100 vuoden päästä – silloinko saldo lasketaan ja miten käy Bushin neljännen sukupolven ?
        Ja tekikö Hitlerin isä pahan teon siittäessään Hitlerin? Oliko se paha teko jonka karma kosti Hitlerille ?

        Toinen tarkastelutapa unohtaa seuraukset ja lähtee teon motiivista. Hyvää tarkoittava teko ei aiheuta tekijälleen huonoa karmaa. Tämä johtaa äkkiä siihen että hyvää tarkoittavat höppänät saavat armon.
        Lisäksi joutuu taas pohtimaan mikä on hyvä tarkoitus. Sekään ei ole kaikille sama.

        En myöskään osaa kuvitella miten karma näin toimisi ilman toimeenpanevaa toimijaa, jumalaa, jolla on arvostusnormisto ja rekisteri jolla seurataan tekojen ja seurausten saldoa ja nappi, jota käännetään ja jolla seurauksia annostellaan. Painovoimalain voi testata jos ei usko teoriaan, mutta jokainen näkee ympärillään epäoikeudenmukaisuutta jota karman laki ei ole oikaissut. Lain ei-olemassaolosta löytynee enemmin todisteita kuin sen olemassaolosta.

        Mutta kaikesta huolimatta uskoa karmaan -niin kuin alussa määrittelin -ei voi arvostella.
        Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi tai valaistuneeksi. Minulla karma ei tuollaisena
        mene järkeen.

        Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Hyvän ja pahan saldoa ei kukaan tai mikään kuitenkaan ylläpidä ja seuraa.
        Huono teko on sellainen joka aiheuttaa huonoa vaikutusta mielellesi ja lähimmäisten mielelle. Se vie syrjään valaistuksen polulta ja hidastaa kulkua.
        Mutta älä takerru hyviin tekoihin.

        Vain valaistunut lienee ihminen jonka teot eivät aiheuta huonoa karmaa.

        "Ajan ja paikan tuolla puolen"
        Kirja
        A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupāda

        i87


    • arun

      No, jos et ole ikinä kuullut "hindujen järjestämästä köyhien avustustyöstä", niin et varmaan tiedä paljon muutakaan Intiasta tai karman laista.

      Karman lakia on siis käytetty väärin Intiassa, aivan kuten monissa maissa on ollut aivan virallistakin ihmisten syrjintää syntyperän perusteella. Tutkikaa, milloin Suuren Vapaan Yhdysvaltojen mustaihoiset kansalaiset saivat äänioikeuden kaikissa osavaltioissa.

      Karman laki kiinnostaa aina enemmän niitä, jotka eivät sitä ymmärrä :-). Se on oikeudenmukainen, eikä tavallisesti edes julma, sillä jos pahan teon vastavaikutuksen läpikäymiseen on joku helppo vaihtoehto, niin se on ilmeisesti hyvin todennäköinen.

      Tekojen vastavaikutukset eivät kylläkään tavallisesti toteudu samassa elämässä, sillä niiden pitää "kypsyä" ja se tapahtuu mielen ollessa ilman ruumista eli kuolemassa tai sitten syvässä meditaatiossa.

      Yksi Jumalan nimistä intialaisessa henkisessä perinteessä on muuten Hari, joka tarkoittaa varasta. Jumala nimittäin varastaa ihmisiltä pois "syntejä" eli tekojen vastavaikutuksia...

      Niin, ja jos haluaa etsiä intialaisia köyhien avustustyötä tekeviä järjestöjä (jotka varmaan kelpaavat "hindujen järjestämiksi" kaikille Suomessa koulua käyneille), niin voi laittaa hakukoneeseen sanoiksi bharat (Intia) ja seva (palvella toisia). Siten löytyy esim. http://www.geocities.com/bharatsevashramsangh/aims.html, joka näyttää olevan perustettu 1860.

      • dart

        "Se on oikeudenmukainen, eikä tavallisesti edes julma"

        karman laki ei ole milloinkaan julma; siihen ei liity mitään henkilökohtaista eikä persoonallista; se on vain luonnonlaki.

        Toisinaan voi tuntua julmalta se, miten lakia pistetään vaikkapa suomessa toteutumaan, mutta ei siinä mitään henkilökohtaista ole, vaikka kyse on sentään vain vaillinaisten ihmisten yrityksestä ylläpitää järjestystä ja yhteiskuntaa.


    • dart

      asioilla on puolensa

    • hzzzzzz

      En tunne lakia hyvin,mutta tulkintoja on monenlaisia uudestisyntymiselle.
      Ideana ei välttämättä ole suoranainen rangaistus,siitäs sait-tyyliin.Seuraava elämä kasvattaa niitä puolia,jotka olivat edellisessä elämässä huonosti tai väärin.Asiaa ei siten katsota yhden elämän taustalta vaan kaikki sielun matkat kokonaisuutena.
      Minusta se ei saisi vaikuttaa myötätuntoon tai auttamishaluun.
      Niinno en tunne karman lakia hyvin.

    • ezal

      Onkohan karmalla ja ihmisten keksimillä lailla mitään tekemistä toisiensa kanssa.

      Tulee mieleen ChuangTzu:n lausumat sanat:

      "Jos teet hyviä tekoja, varo huomiota,
      jos rikot lakia, varo jäämästä kiinni."

    • Vaisnava

      Kun minulla menee huonosti, tiedän, että se on oma syyni. Ja että voin saada paremman tulevaisuuden vain yrittämällä olla parempi ihminen - ellei Herra armahda minua.

      Muslimiveljeni sanoi taannoin, että hän ei usko Jumalan olevan niin julma, että rankaisisi ihmisiä teoista, joita he eivät edes muista. Minusta taas Jumala ei voi olla niin julma, että antaisi ihmisten kärsiä ilman muuta perustetta kuin "esi-isien synnit", joihin emme ole edes voineet vaikuttaa. Että hän kohtelisi meitä eriarvoisesti. Jos ajattelemme, että ihmisellä on vain yksi elämä ja siitä on vastuussa Allah tai Jehova, asiahan on juuri noin.

      Niin kun joku tähän keskusteluun jo hieman toisin sanoin hienosti totesikin, epämiellyttävää karmaa ei tarvitse ajatella rangaistuksena vaan opettajana.

    • Poison

      Itse näen ongelman siinä, että ihmistä rangaistaan ilman että hän tietää mistä häntä rangaistaan, eikä hän lopulta voi olla edes varma rangaistaanko koska kukaan ei voi todistaa karman lakia oikeaksi vaan kyseessä on uskon asia. Se olisi sama kuin ihminen heitettäisiin vankilaan tuosta vaan, ilman että hänelle kerrottaisiin miksi, mitä hän on tehnyt, tai annettaisi mahdollisuutta oikeudenkäyntiin. Sillä erolla että tuossa tapauksessa ihminen tietää varmasti olevansa vankilassa kärsimässä jostain, karman lakia ei voi "tietää", siihen uskotaan. Jos joku ihminen on edellisessä elämässä tehnyt kovin väärin, ja kärsii suunnattomasti tässä elämässä ilman että tietää miksi, se ei ole oikein. Ja koska karman pohjana on oikeudenmukaisuus, koko karman laki tavallaan kääntyy itseään vastaan tuon epäoikeudenmukaisuuden takia.

      Mitä muut ovat tästä mieltä?

      • tao

        Näen karman yksinkertaisesri niin, että
        huono teko on sellainen joka aiheuttaa huonoa vaikutusta mielellesi ja lähimmäistesi mielelle. Se vie syrjään valaistuksen polulta ja hidastaa kulkua.
        Mitä enemmin teet oikeita tekoja sitä paremmin kulkusi polulla käy.


      • masa
        tao kirjoitti:

        Näen karman yksinkertaisesri niin, että
        huono teko on sellainen joka aiheuttaa huonoa vaikutusta mielellesi ja lähimmäistesi mielelle. Se vie syrjään valaistuksen polulta ja hidastaa kulkua.
        Mitä enemmin teet oikeita tekoja sitä paremmin kulkusi polulla käy.

        Alunperin syitä, syy-yhteyksiä tapahtumia,pohdiskelua.ja lähti käsistä liian monimutkaiseksi.kannattais pysyä syy-yhteys tasolla.liika älyllistäminen kääntyy itseään vastaan."lyhyt" versio karmasta toimii,ei liian pitkä.


      • Nopu
        masa kirjoitti:

        Alunperin syitä, syy-yhteyksiä tapahtumia,pohdiskelua.ja lähti käsistä liian monimutkaiseksi.kannattais pysyä syy-yhteys tasolla.liika älyllistäminen kääntyy itseään vastaan."lyhyt" versio karmasta toimii,ei liian pitkä.

        Muuan mies totesi kerran seuraavaa ; "Eikö olisikin hirvittävää todeta, että elämä todella on reilua, että kaikki meille tapahtuvat kauheatkin asiat tapahtuvat, koska todella ansaitsemme ne?"
        Tällä hän tuskin tarkoitti sitä kuitenkaan, että käännämme selkämme lähimmäisille ja niille, jotka kärsivät.
        Karma on universaali laki ja jokainen, joka tämän ymmärtää tajuaa myös olevansa itse(ainoastaan)vastuussa omasta elämästään, niin tästä, tulevista kuin menneistäkin.


      • eräs

        Karmassahn teon seuraus palautuu sen auheuttajalle: rangaistuksesta ei siis ole kysymys.

        Jos joku kärsii edellisen elämän huonojen tekojen takia, on syynä se, että hän voisi kärsimyksen kautta vapautua noitten huonojen tekojen vaikutuksesta itseensä; jotta siis tämä ihm inen puhdistuisi ja hänen luonteensa parantuisi.

        Mutta tietysti on paljon turhaakin kärsimystä, kun ihminen ei oikein tiedä, mikä johtuu mistäkin, ja on voinut ohjelmoitua ajattelemaan olevansa huono ja paha, jonka täytyy kärsiä.
        Tällöin joku taho on voinut suggeroida hänet huonoon minäkuvaan, jolloin kärsimys onkin tämän minäkuvan seurausta. kuitenkin tulee heti mieleen, että mitkä ovat ne tekijät, jotka ovat altistaneet tämän turhaan kärsivän tälläisen suggeroivan ihmisen vallankäytölle. Eli kaikessa on kuitenkin karmaa mukana, koska ihmissuhteissa se toimii eritoten. Ei kuitenkaan ole syytä alistua karmaan fatalistisesti: se olisi suurimpia virheitä mitä voi tehdä. Tämä suggeroitunut ihminenkin voi taistella tilanteensa parantamiseksi, tehdä valintoja, jotka vapauttavat häntä.

        Karma on siis luononlaki: samoin voimme ajatella, että eikö jumala tjsp ole epäoikeudenmukainen, kun sallii pienen viattoman lapsenkin polttavan itsensä esim. kuumaan hellalevyyn? Tässäkin on luonnonlaki ei armottomasti eikä armollisesti voimassa, kaikkia se vaan koskee(siis kaikki ovat sen lain alaisuudessa)


    • Bluedestiny

      Olen ateisti, mutta itse uskon karmaan kuin muuriin. Karma on osoittautunut elämäni aikana niin monta kertaa todeksi (esim. jos olen tehnyt jotain jota olen sitten katunut) että en enää kyseenalaista sitä. Kaikki pahat tekoni ovat aina ennemmin tai myöhemmin kostautuneet. Joka ikinen kerta.

      • tao

        mutta : "Kaikki pahat tekoni ovat aina ennemmin tai myöhemmin kostautuneet. Joka ikinen kerta. "

        Ihan filosofian ja logiikan kannalta sallinet kysymyksen: kuka määrittelee että tekosi on paha, onko sinulla joku luettelo vai ihan itsekö tuomitset ?
        Onko kalastaminen paha teko ? Tai tämä kirjoitus?
        Onko islamilaisessa maailmassa eri pahat teot kuin katolisessa USAssa ?
        Vai - niinkuin annat ymmärtää - paha teko on se jota olet katunut. Siis älä kadu mitään !
        Karma, niinkuin sen esität, on järjellinen mahdottomuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan kisa (asialliset kommentit)

      Yksi, ikuinen umpityperien ketjujen aloittaja.. voidaanko tehdä joka kerta ilmoitus moderaattorille.. josko katoais bittiavaruuteen.. Mutta siis: uinn
      Kotimaiset julkkisjuorut
      642
      5739
    2. STEFULLA OLI KOVA IKÄVÄ SOFIAA!

      Lennätti naisen Hankoon koko juhannuksen ajan ! Tosi rakkautta ilmassa. Taisi tulla kihlat ja häitä vietetään !
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      4028
    3. Martina kisan kärjessä

      Kisa on käynnissä. Käsipohjauinti vetää kisaajien kädet hapoille. Martinan ranne on jo kivulias.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      1966
    4. Martinan kootut selitykset ketju virallinen

      Join vettä - kusin samantien alleni. Otin energiaa -oksensin. Vatsakrampit söi mun kaikki voimat.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      1572
    5. Voitko mies vähän valaista

      mikä meidän tilanne on tällä hetkellä? Kannattaako enää ottaa yhteyttä vai menikö tilaisuus jo ohi?
      Ikävä
      146
      1557
    6. Tuletteko/tulitteko ikävöimäsi

      Kanssa hyvin juttuun? Ymmärsittekö toisianne? Sovitteko yhteen?
      Ikävä
      115
      1435
    7. Kyllä jään aina miettii

      Miks tää meni näin.. En ymmärrä sua.
      Ikävä
      57
      1139
    8. Mara kisoissa ensiapuun

      Hoiperteli maaliin ja joutui suoraan ensiapuun. Siis mitä järkeä on rääkätä itseään tuolla tavalla? Mikä tuota naista vaivaa kun pitää päteä vielä tuo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      1083
    9. Martina keskeytti heti, tämä on ilon päivä

      😁 Suomi24 sen tiesi. Martina keskeytti kolmen kilometrin kohdalla. 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1038
    Aihe