Keskustelunavaus: Kultainen keskitie

Jospa tällä kertaa en laitakaan heti alkuunsa omia mielipiteitäni vaan ainoastaan keskustelun avauksen.

KULTAINEN KESKITIE (Keskustelun aiheeksi, vaikkapa sapatin ratoksi)

Room. 13:14
Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus,
älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.

Hes. 16:49
Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti:
ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään;
mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut.

Matt. 6:25
Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?

Syntisen huolettomuuden ja syntisen murehtimisen välimaastoon mahtuu paljon asenteita ja on tietysti
kultainen keskitiekin.

28

175

Vastaukset 28

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuormittavat

Adventistit kantavat aivan turhia taakkoja: peto-paavista, ihanasta Sirkka-Iitasta, kauheasta sunnuntai pedonmerkistä, Antti Kantolasta, Petri Paavolan mielipiteistä sapatista, ylivertaisesta adventismistä ja ylistetystä Timo Flinkistä.

• Murhemielin?

Niin, liiallinen ruumiista huolehtiminen voipi saada myös hengelliset lihakset pullistelemaan. Ja taitaapi olla
        niinkin, ettei se ruumiin lahoaminen niin kauhea asia ole, että mitäpä siitä niin kovasti huolehtimaan.

Matt. 10:28
        Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.

Sitäpaitsi, omasta tilasta pitäs olla ensin huolissaan ja vasta sitten murehtia rakkaan vastustajan kaatumista. Että katuuuko vai kaaatuuko. Mitäs kamut olette mieltä tästä rohkaisevasta paikasta ....

Room. 11:23
        Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi,
        sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
        Room. 14:4
        Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu;
        mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.

Ootteko sammaa mieltä minun kanssa ainakin tästä?

Matt. 6:27
        Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?

Luuk. 12:25

Eikä me voida kantaa koko maailman syntiä senkin vuoksi että Jeesus ne jo otti kantaakseen.
        Emmä tiedä ... voimme kai vain rohkaista panemaan toivonsa taivalliseen Isään Kristuksessa?

Pitäskö meitin lopultakin ottaa ihan vakavasti Jeesuksen köykäiset sanat ja käskyt?! Sillä tarkottaa tääkin jotain ....

Matt. 11:29
        Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta,
        sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä;
        niin te löydätte levon sielullenne.

Siunattua sapattia kaikille!
        Ja tämän sapatin mentyä rauhaisaa pyhäpäivää ihan kaikille!

• tiu+4
        Murhemielin? kirjoitti:

Niin, liiallinen ruumiista huolehtiminen voipi saada myös hengelliset lihakset pullistelemaan. Ja taitaapi olla
        niinkin, ettei se ruumiin lahoaminen niin kauhea asia ole, että mitäpä siitä niin kovasti huolehtimaan.

Matt. 10:28
        Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.

Sitäpaitsi, omasta tilasta pitäs olla ensin huolissaan ja vasta sitten murehtia rakkaan vastustajan kaatumista. Että katuuuko vai kaaatuuko. Mitäs kamut olette mieltä tästä rohkaisevasta paikasta ....

Room. 11:23
        Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi,
        sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
        Room. 14:4
        Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu;
        mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.

Ootteko sammaa mieltä minun kanssa ainakin tästä?

Matt. 6:27

Luuk. 12:25

Eikä me voida kantaa koko maailman syntiä senkin vuoksi että Jeesus ne jo otti kantaakseen.
        Emmä tiedä ... voimme kai vain rohkaista panemaan toivonsa taivalliseen Isään Kristuksessa?

Pitäskö meitin lopultakin ottaa ihan vakavasti Jeesuksen köykäiset sanat ja käskyt?! Sillä tarkottaa tääkin jotain ....

Matt. 11:29
        Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta,
        sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä;
        niin te löydätte levon sielullenne.

Siunattua sapattia kaikille!
        Ja tämän sapatin mentyä rauhaisaa pyhäpäivää ihan kaikille!

Ei ole mitään keskitietä, on vain oikea ja väärä tie.

Ja Jumala ei koskaan pyhittänyt sekä sapattia, että sunnuntaita lepopäiväksi. Ainoastaan seitsemännen päivän; sapatin. Väärää tietä kuljet jos myös sunnuntaita pyhänä pidät.

• Himot on
        tiu+4 kirjoitti:

Ja Jumala ei koskaan pyhittänyt sekä sapattia, että sunnuntaita lepopäiväksi. Ainoastaan seitsemännen päivän; sapatin. Väärää tietä kuljet jos myös sunnuntaita pyhänä pidät.

Room. 12:3
        Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii,
        vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

2. Kor. 12:6
        Sillä jos tahtoisinkin kerskata, en olisi mieletön, sillä minä puhuisin totta;
        mutta minä pidättäydyn siitä, ettei kukaan ajattelisi minusta enempää, kuin mitä näkee minun olevan tai mitä hän minusta kuulee.

Rakennamme itse oman kultaisen keskitiemme ....

1. Kor. 6:12
        Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi;
        kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.

1. Kor. 10:23
        "Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista",
        mutta ei kaikki rakenna.

Liika eristäytyminen kehittää sairaalapöpön ja hengelliselle kielelle käännettynä se ....

vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus,

• 34
        Himot on kirjoitti:

Room. 12:3
        Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii,
        vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

2. Kor. 12:6
        Sillä jos tahtoisinkin kerskata, en olisi mieletön, sillä minä puhuisin totta;
        mutta minä pidättäydyn siitä, ettei kukaan ajattelisi minusta enempää, kuin mitä näkee minun olevan tai mitä hän minusta kuulee.

Rakennamme itse oman kultaisen keskitiemme ....

1. Kor. 6:12
        Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi;
        kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.

1. Kor. 10:23
        "Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista",
        mutta ei kaikki rakenna.

Liika eristäytyminen kehittää sairaalapöpön ja hengelliselle kielelle käännettynä se ....

vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus,

Sinun itsesi rakentama tie vie sinut tuhoon, vaikka se miten kultaiselle kimaltelisi.
        On vain yksi tie, joka vie elämään; Kristus, vain hän on Tie, Totuus ja Elämä.

• näet
        tiu+4 kirjoitti:

Keskitien toisella puolella ovat
        julkisyntiset
        ja toisella puolella
        vielä syntisemmät eli tekopyhät!

Ja tämä oli sitten FAKTAA!

• perustele
        näet kirjoitti:

Keskitien toisella puolella ovat
        julkisyntiset
        ja toisella puolella
        vielä syntisemmät eli tekopyhät!

Ja tämä oli sitten FAKTAA!

Ai, oliko tämä fakta Raamatusta vai Wikipedialta vai aivanko sen omassa päässäsi kehräsit?

• perustele kirjoitti:

Ai, oliko tämä fakta Raamatusta vai Wikipedialta vai aivanko sen omassa päässäsi kehräsit?

Publikaani seisoi taempana.
        Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3]
        14
        "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.*
        Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."
        [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."]
        [Matt. 21:31 | Matt. 23:12 ]

Antti

• kaskun
        perustele kirjoitti:

1.Korinttolaiskirje:
        4:6 Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.

Saarnaaja:
        7:17 Älä ole kovin jumalaton, äläkä ole tyhmä: miksi kuolisit ennen aikaasi?

• En halau tehdä kovin paljon aloituksia. Ja eri asioistahan voin keskustella yhdessä ja samassa yhteydessä,
      sillä uskovaisen käsitykset ovat keskenään sopusoinnussa. Minun ei tarvitse hyökätä sapattiakaan vastaan,
      kun puhun ylösnousemuspäivästä. Koko viikonloppu sopii samaan pakettiin. Oikea suvaitsevaisuuskin löytyy
      kultaiselta keskitieltä.

AIHEENA ELLENSAPATISMI (LUE: ELLENSATANISMI)

Ellen G. White ®

Kun Ellenin nimi kuluvana vuonna reiisteröitiin 7. pv adventistien tavaramerkiksi, se merkitseem että
      jokaisen adventistit täytyy ajatella hengelliset asiat Suuren Taistelun ja sen jatkeen nykyajassa,
      Ilmestyskirjaseminaarin viitekehyksissä. Toisaalta yhdelläkään ei-adventistilla ei ole moraalista oikeutta
      omaksua Ellenin opetuksia.

• Siis Hänen.

Kun Antti kiinnittää huomiota "ylösnousemuspäivään" merkaten sen Pyhä päiväksi, katseleisin tätä kokonaisuutta.
        Se on ristinkuolema, minun puolestani, ja pääpaino on siinä. Hän sanoi se on täytetty, samoin kun muisto-ateriaa "minun ruumiini ja malja vereni" teidän puolestanne, niin painatukset ovat hieman toisaalla, kuin "vain ylösnousemuksessa".

Vaikkakin se on kokonaisuuteen kuuluva.

Mutta Pyhänä korottaminen tähän yhteyteen, ontuu, ... se ontuu niitten helluntai- Apostolisen seurakunnan keskuudessa, kuin Baptisteiden ym. jotka Kristittynä täytettyyn sovitustyöhön uskovana pitävät lauantai- päiväämme raamatullisena lepopäivänä.

Eli he uskovat täyteen lunastukseen, mutteivät kompastu isien- oppipyhään, kuten jotkut.

wa.

• Raam.mies
        Siis Hänen. kirjoitti:

Kun Antti kiinnittää huomiota "ylösnousemuspäivään" merkaten sen Pyhä päiväksi, katseleisin tätä kokonaisuutta.
        Se on ristinkuolema, minun puolestani, ja pääpaino on siinä. Hän sanoi se on täytetty, samoin kun muisto-ateriaa "minun ruumiini ja malja vereni" teidän puolestanne, niin painatukset ovat hieman toisaalla, kuin "vain ylösnousemuksessa".

Vaikkakin se on kokonaisuuteen kuuluva.

Mutta Pyhänä korottaminen tähän yhteyteen, ontuu, ... se ontuu niitten helluntai- Apostolisen seurakunnan keskuudessa, kuin Baptisteiden ym. jotka Kristittynä täytettyyn sovitustyöhön uskovana pitävät lauantai- päiväämme raamatullisena lepopäivänä.

Eli he uskovat täyteen lunastukseen, mutteivät kompastu isien- oppipyhään, kuten jotkut.

wa.

Itsekeskeisyyden ja sairaalloisen uhrautumisen väliltä löytyy kultainen keskitie.
        Niin opettaa laki ja profeetat ja apostolit!

Matt. 7:12
        Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän,
        tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.

Jaak. 2:12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
        13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7 ]

Vapaus vaarassa itsellä ja naapuerilla, jos livetään kaidalta kultaiselta keskitieltä.

• !!??!!

heti pilkkaamaan ja panettelemaan. Et sinä osaa keskustella ollenkaan.

• ,,13579,,
        !!??!! kirjoitti:

heti pilkkaamaan ja panettelemaan. Et sinä osaa keskustella ollenkaan.

Reksteröity tavaramerkki oli kova sana, sillä koskaan rekisteröity ei voi olla koko ihmiskunnan omaa niinkuin EVANKELIUMin on laita. Copyright on todiste, että se ei kuulu muille.
        Adventtikirkon ihmeelliseet seikkailut MAMMONAn maailmassa ovat vertaansa vailla.

Ensimmäinen kirje korinttilaisille 6
        1. Kuinka rohkenee kukaan teistä, jolla on riita-asia toisen kanssa, käydä oikeutta vääräin edessä? Miksei pyhien edessä?

Miksi adventismi tukeutuu "väärienjärjestelmiin" etujaan ajaessaan? Ja miksi ylipäätään ja ketä vastaan adventtikirkko suojautuu kun rekisteröitte ELLUANNE?
        Sitä piratoivaa muijaa joka käytti muita kirjoja ilman lupaa tietolähteinään joilla kartutti kirjojensa sivuja eikä ymmärtänyt lukemaansa.

• Juha Tapion tuotanto keskustelunaiheena - ettei aina vaan siitä sapatista puhuttaisi

http://fi.wikipedia.org/wiki/Juha_Tapio

You tube Juha Tapio "Kaunis ihminen" -
      http://video.google.com/videosearch?sourceid=navclient&hl=fi&rlz=1T4GZEU_fiFI347&q=you tube kaunis ihminen&um=1&ie=UTF-8&ei=iRwA...

Elämä kiitää ohi. Ei siinä montaa lähimmäistä ehdi jelppaamaan, jos vielä itseäänkin täytyisi kiillotella ja
      huolehtia yli kaiken omasta ulkokuoresta. Hengellisestä ja fyysisestä.

Hes. 16:49
      Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut.

• Sapatti sielussa

Adventisti kiillottaa sapattinsa raameja ja kiillottaa kehoaan soijaöljyllä.
      Ei häntä saa kiusata sisäisillä asioilla. Mitä sillä on väliä, sillä mikä pysyy piilossa?

Mutta Ellen-fariseuksen viitan pois heittäneille on tämä rohkaisu ...

Ef. 3:16
      Rukoilen, että hän sanomattomassa kirkkaudessaan hengellään vahvistaisi ja voimistaisi teidän sisäistä olemustanne. [2. Kor. 4:16]

1.Piet. 3:2
      kun he katselevat, kuinka te vaellatte puhtaina ja pelossa.
      3 Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista,
      4 vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa;
      tämä on Jumalan silmissä kallis.

• ristilukki_2

Joopa joo, Antti. Repäise sinäkin jo ne helyt kaulastasi.
        Ne eivät sinua kaunista kun sisältäpäin olet täynnä kuolleitten luita.

• Herännyt!
        ristilukki_2 kirjoitti:

Joopa joo, Antti. Repäise sinäkin jo ne helyt kaulastasi.
        Ne eivät sinua kaunista kun sisältäpäin olet täynnä kuolleitten luita.

Hes. 37:5
        Näin sanoo Herra, Herra näille luille: Katso, minä annan tulla teihin hengen, ja te tulette eläviksi.

Jo tässä ajassa voi kuolleet luut herätä ja täytyykin. Sillä vasta iankaikkisuudessa herätessä herätään
        väärällä puolella!

Dan. 12:2
        Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään,
        toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

• Ei ne mitään osaa sanoa hengellisistä totuuksista. Ne vain tuijottaa ilmeettömin silmin kalenteriaan ja odottaa
      - ei Jeesusta, mutta ellensapattilauantaita. Menkää edes ehtoolliselle, se on sapatin jälkeisenä päivänä
      useimmissa kirkoissa ja kotikokouksissa.

Apt. 20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali ...

• t.. sitä leipee.

silloin sunnuntai oli jokapäivä, nyt Antti riemuitsee luvun 20 kohdalla, että ensimmäinen päivä.
        Mutta miten se tekee siitä sapatin? Apt. 16:13 kertoo, että menivät puhumaan rukouspaikkaan kaupungin portin ulkopuolelle ja sapattina. Kas kummaa, eikös vain?""!!

• Tyhmä..

Ellen sapatin Raamatussa, minä olen sitä etsinyt mutta kun en löydä sieltä tuota Ellen nimeä, olen löytänyt vain Herran sinun Jumalasi Sapatti kun sinä luet niin paljon Raamattua niin sinä olet sen varmaan löytänyt sieltä, voisitkohan minulle tyhmälle sanoa sen kohdan, jään odottamaan vastaustasi.
        Ystävyydellä: Tyhmä

• t.. sitä leipee. kirjoitti:

silloin sunnuntai oli jokapäivä, nyt Antti riemuitsee luvun 20 kohdalla, että ensimmäinen päivä.
        Mutta miten se tekee siitä sapatin? Apt. 16:13 kertoo, että menivät puhumaan rukouspaikkaan kaupungin portin ulkopuolelle ja sapattina. Kas kummaa, eikös vain?""!!

[][][] Joo, ne harvensivat leivänmurtoa, koska alussa jokapäivä mursiva
        t.. sitä leipee.
        15.11.2009 23:54
        Mutta miten se tekee siitä sapatin? Apt. 16:13 kertoo, että menivät puhumaan rukouspaikkaan kaupungin portin ulkopuolelle ja sapattina. Kas kummaa, eikös vain?""!! [][][]
        (Kuka olet, kirjoittaja? Entä teologinen koulutuksesi?)

1. Harvensivat joo, vain sunnuntaisin jumalanpalveluksen yhteydessä ehtoollinen. Tosin kodeissa vapaavalinnaisesti arkisinkin, enemmän tai vähemmän säännöllisesti.
        Ap. t. 2:46
        Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,

2. Joo sapattina menivät ihan ulkopuolelle, kauas filippiläisen juutalaisen siirtokunnan synagoogasta.
        Arvelivat siellä joella olevan rukouskokouksen ja niinhän siellä olikin uskovat ikäänkuin sapatisteja paossa.
        Luultavasti samaan aikaan kirjanoppineiden sapattikokouksen kanssa.

3. Nauttivat ruokansa riemulla. Eivät kuiskailleet että mahtaako tässä olla joukossa lihalientä tai kokin nenästä tippunutta verta.

Todellakaan viikon ensimmäisenä päivänä oleminen ei tee sunnuntaista sapattia, viikon viimeistä.
        Olen siinäkin kanssasi samaa mieltä ja kanssasi ihmettelen, mistä Sirkka-Iita on saanut päähänsä
        sellaisen tällin, että sunnuntaita ujuttaa sapatin tilalle kymmeneen käskyyn. Sopii kummastella sitä.

Antti

• Helppo kysymys
        Tyhmä.. kirjoitti:

Ellen sapatin Raamatussa, minä olen sitä etsinyt mutta kun en löydä sieltä tuota Ellen nimeä, olen löytänyt vain Herran sinun Jumalasi Sapatti kun sinä luet niin paljon Raamattua niin sinä olet sen varmaan löytänyt sieltä, voisitkohan minulle tyhmälle sanoa sen kohdan, jään odottamaan vastaustasi.
        Ystävyydellä: Tyhmä

"Voisitko Antti näyttää tuon Ellen sapatin Raamatussa"

Ei sitä ole adventistitkaan löytäneet Raamatusta, vaan Suuresta Taistelusta. Äl äturhaan enää etsi sinäkään.
        Mutta raamatullsien sapatin saatat löytää sinnikkäällä puurtamisella, kun katsot minkä kansan kanssa Jumala
        teki lakiliiton ja mikä oli liiton merkki arkielämässä. Ja sehän oli arjen rytmittäjä 6 1

• kinkerikeikka
        Helppo kysymys kirjoitti:

"Voisitko Antti näyttää tuon Ellen sapatin Raamatussa"

Ei sitä ole adventistitkaan löytäneet Raamatusta, vaan Suuresta Taistelusta. Äl äturhaan enää etsi sinäkään.
        Mutta raamatullsien sapatin saatat löytää sinnikkäällä puurtamisella, kun katsot minkä kansan kanssa Jumala
        teki lakiliiton ja mikä oli liiton merkki arkielämässä. Ja sehän oli arjen rytmittäjä 6 1

Minkäslainen ihmeen luterilainen sinä, Antti, olet kun et hyväksy Jumalan kymmentä käskyä? Eikös ne sinulle rippikoulussa katekismuksesta taottu päähän, että niitä on noudatettava, muuten on helvetti edessä. Sinuthan pitäisi erottaa kirkosta, mokoma vääräoppinen luopio. Tietääkös pappisi tästä, kun vääntäydyt ehtoolliselle? Ilmankos sinua ei tuonne luterilaisten palstallekaan hyväksytä.

• kinkerikeikka kirjoitti:

Minkäslainen ihmeen luterilainen sinä, Antti, olet kun et hyväksy Jumalan kymmentä käskyä? Eikös ne sinulle rippikoulussa katekismuksesta taottu päähän, että niitä on noudatettava, muuten on helvetti edessä. Sinuthan pitäisi erottaa kirkosta, mokoma vääräoppinen luopio. Tietääkös pappisi tästä, kun vääntäydyt ehtoolliselle? Ilmankos sinua ei tuonne luterilaisten palstallekaan hyväksytä.

Laki pysyy ikuisesti, sillä muutoinhan lain tuomiokaan ei pysyisi ikuisesti niille, jotka eivät Kristuksessa ole.
        Vastoin väittämääsi minä pidän arvossa katekismusta ja käskyjä selityksineen. Neljäs käsky on minulle rakkain,
        sillä se lupaa uskolliselle menestymistä ja pitkää ikää, joita rakastan. Toisten kunnioittaminen on avainkäsky.

Ef. 6:2-3
        2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus -
        3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/4.html

Ystävällisesti oikaisten sinua
        Luterilainen

• 2348234

ehtoollistilaisuudet, kiitos vain.

• 2348203948
        AnttiVKantola kirjoitti:

[][][] Joo, ne harvensivat leivänmurtoa, koska alussa jokapäivä mursiva
        t.. sitä leipee.
        15.11.2009 23:54
        Mutta miten se tekee siitä sapatin? Apt. 16:13 kertoo, että menivät puhumaan rukouspaikkaan kaupungin portin ulkopuolelle ja sapattina. Kas kummaa, eikös vain?""!! [][][]
        (Kuka olet, kirjoittaja? Entä teologinen koulutuksesi?)

1. Harvensivat joo, vain sunnuntaisin jumalanpalveluksen yhteydessä ehtoollinen. Tosin kodeissa vapaavalinnaisesti arkisinkin, enemmän tai vähemmän säännöllisesti.
        Ap. t. 2:46
        Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,

2. Joo sapattina menivät ihan ulkopuolelle, kauas filippiläisen juutalaisen siirtokunnan synagoogasta.
        Arvelivat siellä joella olevan rukouskokouksen ja niinhän siellä olikin uskovat ikäänkuin sapatisteja paossa.
        Luultavasti samaan aikaan kirjanoppineiden sapattikokouksen kanssa.

3. Nauttivat ruokansa riemulla. Eivät kuiskailleet että mahtaako tässä olla joukossa lihalientä tai kokin nenästä tippunutta verta.

Todellakaan viikon ensimmäisenä päivänä oleminen ei tee sunnuntaista sapattia, viikon viimeistä.
        Olen siinäkin kanssasi samaa mieltä ja kanssasi ihmettelen, mistä Sirkka-Iita on saanut päähänsä
        sellaisen tällin, että sunnuntaita ujuttaa sapatin tilalle kymmeneen käskyyn. Sopii kummastella sitä.

Antti

niin, että sunnuntai on uuden liiton sapatti. Sinä et ehkä niin tee, mutta moni muu tekee.

• 2348234
        AnttiVKantola kirjoitti:

Laki pysyy ikuisesti, sillä muutoinhan lain tuomiokaan ei pysyisi ikuisesti niille, jotka eivät Kristuksessa ole.
        Vastoin väittämääsi minä pidän arvossa katekismusta ja käskyjä selityksineen. Neljäs käsky on minulle rakkain,
        sillä se lupaa uskolliselle menestymistä ja pitkää ikää, joita rakastan. Toisten kunnioittaminen on avainkäsky.

Ef. 6:2-3
        2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus -
        3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/4.html

Ystävällisesti oikaisten sinua
        Luterilainen

jos väität, että 10 käskyä ei sido meitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      134
      742
    2. Kysymys

Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa? T.Skitosoaffektiivinen (parantunut) Ois
      Sinkut
      197
      700
    3. Töysä otsikoissa

Töysässä takavarikoitu kaksi luvallista käsiasetta ammuskelun jälkeen!Näin media uutisoi!
      Alavus
      27
      641
    4. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      46
      634
    5. Metsamanin muru kissa kuollut

Nyt siellä surraan muru kissaa päivä tolkulla,vaikka muuten ei oo välittänyt mitenkään siitä,kun joka videolla vaan mars
      Tuusniemi
      99
      634
    6. Lähdetkö kanssani

syömään joskus😘
      Ikävä
      61
      619
    7. 42
      564
    8. Mistäkö haaveilen

Tällä hetkellä. Siitä, että kohtaamme, vetovoima on jäljellä ja saisimme olla aivan kahden, ei tarvitsisi välittää mistä
      Ikävä
      29
      531
    9. Tapailtaisko nainen

Meidän kotien puolessavälissä suunnilleen, vähä niinku salaa. Siinä on yks kiva paikka joka sopis hyvin. Mieheltä
      Ikävä
      59
      525
    10. Kuinka hyvin kestäisit?

Oletko miettinyt, että mitä jos olisit pyöreä pullukka ja vielä ruma niin kestäisitkö vai masentuisitko?
      Sinkut
      102
      520
    Aihe