Minne turistit Hyvinkäällä?

Oto-turistiopas

Moi

Ja heti ennen kuin joku älypää terrorisoi tämän asiallisen kysymyksen hömppävastauksella, niin lukekaa tämä kuitenkin ajatuksella läpi. Toivon asiallisia kommentteja.

Minne te viette Hyvinkäällä ensimmäistä kertaa vierailevat suomalaiset tai ulkomaiset vieraat? Minulla käy aika-ajoin vieraita varsinkin ulkomailta, ja haluan näyttää heille Hyvinkäätä sen erityisiä sightseeing-kohteita.

Aikataulusyistä useinkaan ei ole aikaa rientää naapurikuntiin tai Helsinkiin, joten olen yrittänyt repiä rakkaasta kotikaupungista kaiken irti.

Näissä olen piipahtanut, ja väki on ollut tyytyväinen:

- Usmin uimaranta (nopeasti tavoitettavissa oleva ns. suomalainen pikkuerämaajärvi uimarantoineen
- Sääksi
- Uusi kirkko
- Sveitsin harjut, lukot kertomus jääkauden jäljistä (toimii hyvin!)
- Entinen Kulomäki, nykyinen "Sveitsin rinteet"
- Vanha kirkko
- Suomen rautatiemuseo

Vinkkejä?

24

4213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niukkaa nättiä

Itsellänikin tuollaisia vieraita. Kun työasiat hoideltu, yleensä ilahtuvat ruokailusta Rantasipissä, samalla pieni ulkoilu Sveitsin harjuilla sulanmaan aikaan, kahvit Sveitsin majalla. Mielissään olleet. Keskustassa uusi kirkko herättää uteliaisuutta ulkomuodollaan, vanha ei niinkään - niitä on muuallakin.

Nuo sellaisia yleisiä, vähän kaikille sopivia. Jos sitten on jotakin erikoisempaa lähempää omaa alaansa, kyllä Rautatiemuseo on tekniikan miehille mieleen. Samoin Vanhan Villatehtaan pieni museokoppi vanhemmalle naisväelle. Isoon ääneen ihmettelevät kangasnäytteistä: "Täälläkö ne meidän vanhat verhokankaatkin oli tehty!"

• vasem

Onhan täällä hienoja rakennuksia joita voi esitellä turisteille esim. Hyvinkään kaupungintalo, Prisma-keskus, vanha virastotalo ja teletalo.

• tietävä

...kannata mennä. Voi olla että saat töykeää kohtelua niin tarjoilijalta kuin kokiltakin ett tulitte häiritsemään.
        Eikä se niin "hieno" paikka ole muutenkaan, puitteet kyllä hienot. Isänpäivälounaan-09, ja parin muun käyntini kokemuksella kerron tämän ettette tulisi liiaksi pettymään.

• hyvikä

Mistä asioista vieraat ovat kiinnostuneet. Turha viedä tekniikasta kiinnostunutta tutustumaan uuteen kirkkoon ,tai sveitsin maastoon. Aika suppeastihan täällä on näkemistä. Niin ja taidetapahtumat ja näyttelyt! Jos niistä on kiinnostunut.

• ydinfyysikko2

Paavolassa turistit voivat nähdä ihka oikeita puistokemistejä.

• p.aavola
        ydinfyysikko2 kirjoitti:

Paavolassa turistit voivat nähdä ihka oikeita puistokemistejä.

Kauan kestikin!

• dedee

Hyvinkään kaupungin infopiste osaa varmaan kertoa, kenen Hyvinkääläisen taiteilijan kotona voi vaikka käydä katsomassa taidetta.
      Tiedän itse mutta en ala tässä nimiä huutelemaan.
      Vastaa tähän jotain tai laita sähköpostisi niin siihen voin laittaa.

• kanta-asiakas

mutta viepä vieraasi kahvila Mummon Mökkiin -Hämeenkatu 33 - keltainen pieni vanha viehättävä talo sisäpihalla - kesällä aivan ihastuttava pihapiiri - Kahvila-yrittäjä Anu on jo itse nähtävyys, jos nyt näin törkeästi voisi kuvailla -siis aivan ihana mahtava persoona, puhuu lapinmurretta, nauraa ja touhuaa koko ajan....kahvilan tuotteet on jo luku sinänsä ...ja se tunnelma - siellä voisitte fiilistellä suomalaista kahvikulttuuria....SUOSITTELEN

• joojo
        kanta-asiakas kirjoitti:

mutta viepä vieraasi kahvila Mummon Mökkiin -Hämeenkatu 33 - keltainen pieni vanha viehättävä talo sisäpihalla - kesällä aivan ihastuttava pihapiiri - Kahvila-yrittäjä Anu on jo itse nähtävyys, jos nyt näin törkeästi voisi kuvailla -siis aivan ihana mahtava persoona, puhuu lapinmurretta, nauraa ja touhuaa koko ajan....kahvilan tuotteet on jo luku sinänsä ...ja se tunnelma - siellä voisitte fiilistellä suomalaista kahvikulttuuria....SUOSITTELEN

onko hän lapista? Hyvinkääläiset on tylsää porukkaa.

• M37
        kanta-asiakas kirjoitti:

Mummon mökki on auki vain silloin, kun ihmiset ovat töissä. En pääse tuonne koskaan ellen ole sairaslomalla (jolloin sinne ei muutenkaan tulisi mennä) tai lomalla. Yllättävän moni Hyvinkään pikkuliike toimii samalla periaatteella, eli auki arkisin 8-16.

• mie vaan
        M37 kirjoitti:

Mummon mökki on auki vain silloin, kun ihmiset ovat töissä. En pääse tuonne koskaan ellen ole sairaslomalla (jolloin sinne ei muutenkaan tulisi mennä) tai lomalla. Yllättävän moni Hyvinkään pikkuliike toimii samalla periaatteella, eli auki arkisin 8-16.

eikö aloittajan tarkoitus ollut näyttää Hyvinkään nähtävyyksiä päiväsaikaan - ilta-ja yömenot ovat sitten asia erikseen - liikkeiden aukioloajat yms. asiat kuuluu ihan omaan keskusteluketjuun,ei tähän.....

• Silläpäsiisti
        mie vaan kirjoitti:

eikö aloittajan tarkoitus ollut näyttää Hyvinkään nähtävyyksiä päiväsaikaan - ilta-ja yömenot ovat sitten asia erikseen - liikkeiden aukioloajat yms. asiat kuuluu ihan omaan keskusteluketjuun,ei tähän.....

Mitä näkee läpiajaja, kun huitaisee Hangonväylältä Kalevankatua Läntisen yhdystien kautta 3-tielle?

• voi häpeä
        Silläpäsiisti kirjoitti:

Mitä näkee läpiajaja, kun huitaisee Hangonväylältä Kalevankatua Läntisen yhdystien kautta 3-tielle?

ei ole sellasta nähtävää mitä ulkolaiset oikeasti haluaisivat nähdä. Kohteliaisuudesta ovat muka kiinnostuneita, mutta kotona sitten kuvailevat näkemäänsä aivan peräkyläksi, ja oikeassa ovat.
        Paras on tuon peräkylä esittelyn jälkeen viedä ulkolaiset vieraat pääkaupunkiin ja näyttää sieltä sellaisia kohteita jotka ulkolaisia oikeasti kiinnostaa. Ja syömässä ei pidä täällä käydä missään tapauksessa, saavat vain traumoja Hyvinkään ravintolaruoasta. Luultavasti ainoa paikka jossa ihmiset käyvät oikeasti isänpäivänä perhelounaalla ABC-asemalla.

• 20+20
        voi häpeä kirjoitti:

ei ole sellasta nähtävää mitä ulkolaiset oikeasti haluaisivat nähdä. Kohteliaisuudesta ovat muka kiinnostuneita, mutta kotona sitten kuvailevat näkemäänsä aivan peräkyläksi, ja oikeassa ovat.
        Paras on tuon peräkylä esittelyn jälkeen viedä ulkolaiset vieraat pääkaupunkiin ja näyttää sieltä sellaisia kohteita jotka ulkolaisia oikeasti kiinnostaa. Ja syömässä ei pidä täällä käydä missään tapauksessa, saavat vain traumoja Hyvinkään ravintolaruoasta. Luultavasti ainoa paikka jossa ihmiset käyvät oikeasti isänpäivänä perhelounaalla ABC-asemalla.

Turhaa vaatimattomuutta. Mutta noin alkuun, mihin sitten veisit "kotilaiset", kun "ulkolaisille" ei löydy mitään. Hyvä ihminen, ne on ulkomaisia, tai ulkomaalaisia!

Itse veisin ulkomaisia vieraitani ainakin seuraaviin paikkoihin:

Kaupungin taidemuseo, Vanhan villatehtaan alue, Sveitsin luonnonpuisto, Kytäjän alue kokonaisuudessaan, erityisesti golf-alue, lähikaupungin lasimuseo, rautatiemuseo. Noh, Helsinki on sitten ihan oma lukunsa ja siinä rautatieasemalta ihan kivenheiton päässä Kiasma, Sanomatalo, Finlandiatalo, Kaupunginmuseo, Kansallismuseo. Eira-/Ullanlinna-alue, Hietalahti, Munkkiniemi - siinä sitä jo riittää.

Tarviiko niitä vieraita välttämättä syöttää ravintoloissa. Siitä vaan emäntä kokkaamaan kunnon perinneruokaa. Vakavammin... jos Helsinkiin saakka menee, siellähän on lukuisia gourmet-paikkoja, mutta kuuluisimpia ja arvostetuimpia ruokia kaiken kansainvälisen hötön rinnalla on edelleen Savoyn paistetut silakat. Varsinainen herrojen herkku, jota on ollut ilo nauttia useita kertoja. Hietsussa olevissa vähän krouvimmissa mestoissa on tarjolla saman tyyppisiä ruokia, esim. Salvessa ja Sea Horsessa. Hesan kohteita kannattaa hakea Hesarin "Omakaupunki" -sivuilta.

• 40+40
        20+20 kirjoitti:

Turhaa vaatimattomuutta. Mutta noin alkuun, mihin sitten veisit "kotilaiset", kun "ulkolaisille" ei löydy mitään. Hyvä ihminen, ne on ulkomaisia, tai ulkomaalaisia!

Itse veisin ulkomaisia vieraitani ainakin seuraaviin paikkoihin:

Kaupungin taidemuseo, Vanhan villatehtaan alue, Sveitsin luonnonpuisto, Kytäjän alue kokonaisuudessaan, erityisesti golf-alue, lähikaupungin lasimuseo, rautatiemuseo. Noh, Helsinki on sitten ihan oma lukunsa ja siinä rautatieasemalta ihan kivenheiton päässä Kiasma, Sanomatalo, Finlandiatalo, Kaupunginmuseo, Kansallismuseo. Eira-/Ullanlinna-alue, Hietalahti, Munkkiniemi - siinä sitä jo riittää.

Tarviiko niitä vieraita välttämättä syöttää ravintoloissa. Siitä vaan emäntä kokkaamaan kunnon perinneruokaa. Vakavammin... jos Helsinkiin saakka menee, siellähän on lukuisia gourmet-paikkoja, mutta kuuluisimpia ja arvostetuimpia ruokia kaiken kansainvälisen hötön rinnalla on edelleen Savoyn paistetut silakat. Varsinainen herrojen herkku, jota on ollut ilo nauttia useita kertoja. Hietsussa olevissa vähän krouvimmissa mestoissa on tarjolla saman tyyppisiä ruokia, esim. Salvessa ja Sea Horsessa. Hesan kohteita kannattaa hakea Hesarin "Omakaupunki" -sivuilta.

Mitenkä tuollainen pönöttäjä on päätynyt Hyvinkäälle? Luulisi tuollaisten pysyvän siellä Savoyn silakkapöydissä. Että ihan on lukuisia gourmet-paikkoja, kas ihmettä. Mene kuule sinne Kytäjän golf-aluelle vaikka koko talveksi.

• Ohi-on
        40+40 kirjoitti:

Mitenkä tuollainen pönöttäjä on päätynyt Hyvinkäälle? Luulisi tuollaisten pysyvän siellä Savoyn silakkapöydissä. Että ihan on lukuisia gourmet-paikkoja, kas ihmettä. Mene kuule sinne Kytäjän golf-aluelle vaikka koko talveksi.

Tarvitaan toimintaa ja sisältöä, eikä vain kuolleita rakennuksia.

• S
        kanta-asiakas kirjoitti:

Mummon Mökkiin minäkin vieraani veisin kaffeelle "kaupunki kierroksella"!
        Aivan ihana paikka! Suosittelen minäkin!

• 20+18
        40+40 kirjoitti:

Olen syntynyt ja kasvanut Hyvinkäällä, enkä täältä lähde mihinkään. Työurani olen tehnyt Helsingissä ja siihen usein kuului asiakaslounaita. Moni asiakas jopa itse ehdotti, että voitaisiinko mennä Savoyhin syömään silakoita. Golfia en pelaa, mutta se Kytäjän kenttä on nähtävyys sinänsä.

Helsingissä on todella mainio tarjonta tasokkaita ravintoloita, joihin ulkomaisen vieraan kehtaa viedä, jos, kuten tuolla aiemmin lytättiin kaikki Hyvinkään paikat, täkäläiset sitten on niin huonoja. En itse epäröisi viedä vierastani Rantasipiin, mutta ihan kotiruokakaan ei ole pois suljettu.

Minulle on aikanaan äidinkielen opiskelussa taottu metrihalolla kaaliin tuo "ulkolainen/kotilainen". Ei siitä pidä hermostua. En myöskään ymmärrä selvää kateutta, joka tekstistäsi paistaa läpi. Minä olen tehnyt pitkän päivätyön, elän täysin omillani, syön missä huvittaa, useimmiten kuitenkin kotona. En halua alentua keljuilemaan tasollasi, vaan toivotan mukavaa joulun odotusta ja kiitän epäasiallisesta kommentistasi.

• 17+18

Eipä tuo Sääksi oikein Hyvinkäätä enää ole =) Mutta harjut ovat jees, myöskin Alttarikiveä voi käydä pällistelemässä. Lentokenttäaluehan on muuten jääkautisen järven pohjaa, siksi se on niin tasainen. Ja uusi kirkko tosiaan on näkemisen arvoinen, vanha ei.

• Hyvinkäällä

Hyvinkäällä on tosiaankin siviili-ilmailu lentokenttä. Näkemisen ja kokemisen arvoinen. Yleisölennätystä.

• hauka.oppaana

Bar Zoomin takapiha. Moni on saanut turpaansa siellä.

• Retusto

VOKKI tietenin

• Retusto

VOKKI tietenin

• Retusto

VOKKI tietenin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2725
    2. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1129
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1021
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. 36
      926
    8. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      914
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      883
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe