Elämän tarkoitus?

Raistori

Kertokaa mulle, että mikä on elämän tarkoitus? EI tämä elämä voi oikeasti olla vaan siinä, että käyt kouluja, menet töihin ja jäät eläkkeelle ja kuolet. Olen vielä kohtuullisen nuori enkä kestä ajatella, että tulen tekemään töitä vielä 40 vuotta ja palkintona ei ole mitään muuta kuin velkoja ja työviikon jälkeinen viikonloppu..?! Elämällä on pakko olla jokin suurempi merkitys, kuin järjetön työskentely.. Kaikki ystäväni miettivät hyvillä mielin, mitä he tulevat tekemään työkseen koko ikänsä.. eikö muiden mielestä tässä yhteiskunnassa/arvomaailmassa ole mitään vikaa?!

333

18406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • QffT

      Noh jos jotain simppelimpää katsotaan:
      Pizzan tarkoitushan on tulla syödyksi, hmm eikun sehän on sen funktio. Pizzan tarkoitus on täyttää vatsa. Eli tässä tapauksessa palvella olemassa olollaan "muokkaajaa".

      Tällä periaatteella:
      Elämän tarkoitus on [jotain fiksua] eikun elämän tarkoitus on olla pizzan tavoin välittäjänä sen "muokkaajalle". Ihmiskunta on muokkaajamme, joten elämän tarkoitus on palvella ihmiskuntaa. Maasta olemme nousseet ja valtaviksi olemme tulleet ja valtavammiksi kasvakaamme!

      Pojasta polvi parantukoon. Tulkoon valoisa tulevaisuus jääköön pimeä menneisyys!

      • Anonyymi

        Katsopa löytyisikö täältä vastaus kysymykseen?

        Psalmit 103: 3 “Hän antaa kaikki syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sairautesi. 4 Hän lunastaa sinun elämäsi turmiosta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella. 5 Hän tyydyttää sinun kaipauksesi hyvyydellään; sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotka.”

        https://jeesusonherraturku.wordpress.com/


      • Anonyymi

        Elämän tarkoituksella ei ole eläjälle merkitystä,

        Kunhan elää aikansa ja kuolee, antaen samalla

        Tilaa uudelle, mikä tekee samankaltaisen kiepin


    • Kössönöm

      Odotatko sinä jotain tarkoitusta elämällesi. Odotatko, että joku sanoo sen sinulle?

      Jos ei elämä sinulle maistu, niin kuole pois. Kyllä minä ainakin aion katsoa tämän tarinan loppuu asti.

      • "minä ainakin aion katsoa tämän tarinan loppuu asti" heh, hyvin sanottu =)

        Maybe elämällä ei ole vain yhtä tarkoitusta, kuten olla onnellinen. Jos henkilön A olemassaolo estää toista ihmistä B tekemästä itsemurhaa, on se mielestäni osa henkilön A elämäntarkoitusta. Sama henkilö voi olla vaikkapa isä henkilöille C ja D, joten sekin on osa henkilön A elämäntarkoitusta. Henkilö A voi sen lisäksi vaikkapa mennä Afrikkaan lähetystyöhön ja rakentaa sinne kaivon. Lisää tarkoitusta elämään. Ehkäpä käsitän elämän tarkoitukseksi kaiken sen, mikä saa elämän tuntumaan merkitykselliseltä. Toisinaan sellainen asia voi olla vain elämisen arvoinen kaunis hetki. Omaan maailmankuvaani elämän tarkoitus on löytää Kristus, mutta ei elämän tarkoitus siihen lopu, vaikkakin ehkä huipentuu =).

        Ehkä elämän tarkoitus on elämä itsessään. Se ei ole kuin kirja, jonka juoni alkaa pisteestä A ja loppuu pisteeseen B, jolloin aluin tarkoitus on loppuratkaisu. Elämä on kuin kirjasto täynnä pisteitä A ja B ja jokainen tarina on elämisen arvoinen. Itse uskon, että jos miehen hyvin käy, niin ne tarinat jatkuvat vielä ajasta iäisyyteen asti =)


      • Kössönöm
        everlone kirjoitti:

        "minä ainakin aion katsoa tämän tarinan loppuu asti" heh, hyvin sanottu =)

        Maybe elämällä ei ole vain yhtä tarkoitusta, kuten olla onnellinen. Jos henkilön A olemassaolo estää toista ihmistä B tekemästä itsemurhaa, on se mielestäni osa henkilön A elämäntarkoitusta. Sama henkilö voi olla vaikkapa isä henkilöille C ja D, joten sekin on osa henkilön A elämäntarkoitusta. Henkilö A voi sen lisäksi vaikkapa mennä Afrikkaan lähetystyöhön ja rakentaa sinne kaivon. Lisää tarkoitusta elämään. Ehkäpä käsitän elämän tarkoitukseksi kaiken sen, mikä saa elämän tuntumaan merkitykselliseltä. Toisinaan sellainen asia voi olla vain elämisen arvoinen kaunis hetki. Omaan maailmankuvaani elämän tarkoitus on löytää Kristus, mutta ei elämän tarkoitus siihen lopu, vaikkakin ehkä huipentuu =).

        Ehkä elämän tarkoitus on elämä itsessään. Se ei ole kuin kirja, jonka juoni alkaa pisteestä A ja loppuu pisteeseen B, jolloin aluin tarkoitus on loppuratkaisu. Elämä on kuin kirjasto täynnä pisteitä A ja B ja jokainen tarina on elämisen arvoinen. Itse uskon, että jos miehen hyvin käy, niin ne tarinat jatkuvat vielä ajasta iäisyyteen asti =)

        on lainaus eräältä ystävältäni. Hän sen kerran minulle sanoi. On nyt jo kuollut, ikävä kyllä. Ja hän siis katsoi tarinansa loppuun asti.

        Elämän tarkoitus on eri asia, kuin sen merkitys. Tarkoituksella ymmärrän sellaista, että joku sen on antanut ulkoa päin. Elämänsä merkityksen jokainen tekee itse.


      • kommentoi'a

        No oliko tuokaan reilua sanoa että kuole pois, jos toinen haluaa löytää elämälle tarkoituksen.


      • mb1

        Elämän tarkoitus on katsella vähän ympäristöä
        että
        tietää missä on ollut.


      • mb1

        Elämän tarkoitus on katsella vähän ympäristöä
        että
        tietää missä on ollut.


      • mb13

        Elämän tarkoitus on katsella ympäristöä
        että muistaisi jotain tarvittaessa.


      • mb13
        Kössönöm kirjoitti:

        on lainaus eräältä ystävältäni. Hän sen kerran minulle sanoi. On nyt jo kuollut, ikävä kyllä. Ja hän siis katsoi tarinansa loppuun asti.

        Elämän tarkoitus on eri asia, kuin sen merkitys. Tarkoituksella ymmärrän sellaista, että joku sen on antanut ulkoa päin. Elämänsä merkityksen jokainen tekee itse.

        Edellisen voi hyväksyä.


      • Pillu

        Saada


      • Anonyymi
        mb13 kirjoitti:

        Elämän tarkoitus on katsella ympäristöä
        että muistaisi jotain tarvittaessa.

        Elämän tarkoitus on polttaa röökii


      • Anonyymi

        Reinkarnaatio kuului alunperin kristinuskoon. Se poistettiin sieltä Nikean ja muiden kirkolliskokousten toimesta


      • Anonyymi
        mb13 kirjoitti:

        Edellisen voi hyväksyä.

        Śrīla Bhaktivinod Ṭhākur
        Durlabha mānava-janma

        ...

        ‘saṁsār’ ‘saṁsār’, kori miche gelo kāl
        lābha nā koilo kichu, ghaṭilo jañjāl [2]

        (2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.

        ...

        e deho patana ho’le ki robe āmār?
        keho sukha nāhi dibe putra paribār [4]

        (4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.

        garddabher mata āmi kori pariśram
        kāra lāgi’ eto kori, nā ghuchilo bhram [5]

        (5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!

        dina jāy michā kāje, niśā nidrā-baśe
        nāhi bhāvi maraṇa nikaṭe āche bose [6]

        (6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.

        bhālo manda khāi, heri, pari, chintā-hīna
        nāhi bhāvi, e deho chāḍibo kon dina [7]

        (7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.

        deho-geho-kalatrādi-chintā abirata
        jāgiche hṛdoye mor buddhi kori hoto [8]

        (8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.

        hāy, hāy! nāhi bhāvi — anitya e saba
        jīvana bigote kothā rohibe vaibhava? [9]

        (9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?

        śmaśāne śorīra mama poḍiyā rohibe
        bihaṅga-pataṅga tāy bihāra koribe [10]

        (10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!

        kukkur sṛgāl sob ānandita ho’ye
        mahotsava koribe āmār deho lo’ye [11]

        (11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.

        je deher ei gati, tāra anugata
        saṁsār-vaibhava āro bondhu-jon jata [12]

        (12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!

        ...



        td


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Śrīla Bhaktivinod Ṭhākur
        Durlabha mānava-janma

        ...

        ‘saṁsār’ ‘saṁsār’, kori miche gelo kāl
        lābha nā koilo kichu, ghaṭilo jañjāl [2]

        (2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.

        ...

        e deho patana ho’le ki robe āmār?
        keho sukha nāhi dibe putra paribār [4]

        (4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.

        garddabher mata āmi kori pariśram
        kāra lāgi’ eto kori, nā ghuchilo bhram [5]

        (5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!

        dina jāy michā kāje, niśā nidrā-baśe
        nāhi bhāvi maraṇa nikaṭe āche bose [6]

        (6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.

        bhālo manda khāi, heri, pari, chintā-hīna
        nāhi bhāvi, e deho chāḍibo kon dina [7]

        (7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.

        deho-geho-kalatrādi-chintā abirata
        jāgiche hṛdoye mor buddhi kori hoto [8]

        (8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.

        hāy, hāy! nāhi bhāvi — anitya e saba
        jīvana bigote kothā rohibe vaibhava? [9]

        (9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?

        śmaśāne śorīra mama poḍiyā rohibe
        bihaṅga-pataṅga tāy bihāra koribe [10]

        (10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!

        kukkur sṛgāl sob ānandita ho’ye
        mahotsava koribe āmār deho lo’ye [11]

        (11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.

        je deher ei gati, tāra anugata
        saṁsār-vaibhava āro bondhu-jon jata [12]

        (12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!

        ...



        td

        Elämän tarkoitus on kuunnella Sergei rahmanovin skertso, Opus 2, kolme kertaa perätysten.

        Tämän jälkeen ymmärrys valaisee kasvosi


    • Enk-el

      Elämän tarkoitus on elämän kokeminen. Kokemukset tuovat tullessaan viisautta ja uutta laajempaa näkemystä ja näin ollen tietoisuuden kasvua, mikä taas vuorostaan johtaa elämässä uusiin kokemuksiin > viisauteen> tietoisuuteen > jne elämästä toiseen...kunnes halu kokea ja ymmärtää laantuu ja alkaa pelkkä OLEMINEN.

    • Jeesus pelastaa

      Paavali kertoo Jumalan ainosyntyisestä Pojasta, Jeesuksesta, jossa mekin Elävän Veden ja Pyhän Hengen kautta saamme syntyä Jumalan eläviksi lapsiksi, lupauksen lapsiksi, joille suodaan puhtaus ja pyhitys Herrassa Jeesuksessa, kun häntä avuksi pyydämme ja anomme Elävää Vettä, jonka kautta saamme yhteden ainoaan elävään Jumalaan, maan ja taivaan Luojaan:

      ´Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä, eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä; sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'. Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista." (Apostolien Teot 17:24-31)

      • ___________

        pysyä pois pilaamasta höpötyksilläsi erittäin asiallisesti alkanutta viestiketjua, kiitos.


      • Kyllä jokaisen
        ___________ kirjoitti:

        pysyä pois pilaamasta höpötyksilläsi erittäin asiallisesti alkanutta viestiketjua, kiitos.

        ihmisen kannattaa kuulla myös Jumala totuus Jeesuksesta ja elämästä Herrassa ja Jumalasta. Myös sinua tahtotaan kutsua ja vaikuttaa sitä hyvää totuudellista elämää.


      • Totuuden etsijä
        Kyllä jokaisen kirjoitti:

        ihmisen kannattaa kuulla myös Jumala totuus Jeesuksesta ja elämästä Herrassa ja Jumalasta. Myös sinua tahtotaan kutsua ja vaikuttaa sitä hyvää totuudellista elämää.

        Olen samaa mieltä, että jokaisen täytyy kuulla Julma totuus Jeesuksesta.


      • jonzukyselen vaa
        ___________ kirjoitti:

        pysyä pois pilaamasta höpötyksilläsi erittäin asiallisesti alkanutta viestiketjua, kiitos.

        ihmisilla on oikeus mielipiteeseen-hyi oot jonne


      • Anonyymi

        Kosmolooginen arkumentti
        Kaikella minkä olemassa ololla on alku, on aikaansaava alku itsensä ulkopuolella.
        Maailman kaikkeuden olemassa ololla on alku.
        Maailman kaikkeudella on siis aikaansaava syy itsensä ulkopuolella.
        JUMALA


    • Thronos

      Tässä yhteiskunnassa? Tässä arvomaailmassa? Vikaa?

      Jos niissä on sinusta vikaa niin sinulla on varmaan parempi arvomaailma ja hyvä niin, kunhan et polje toisten oikeuksia. Älä jää turhaan tuijottamaan niiden arvomaailmaa joita et ymmärrä.

      Kuvittele että olet saanut vapaalipun valtavaan huvipuistoon jossa on kauniita puutarhoja, hyviä ruokapaikkoja, paljon erilaisia harrastusmahdollisuuksia ja suuri kirjasto josta löydät tietoa mistä tahansa haluat. On paikka jossa voit rakentaa majan tai lautan, on seikkailurata ja ihania nurmikoita eväiden syömistä varten. Miksi menisit heti portista sisään päästyäsi aidan viereen seisomaan kasvot nurkkaan päin ja kyselisit "Miksi minä täällä olen?" siihen asti että lippusi voimassaoloaika päättyy ja joudut lähtemään pois?

      Astu puistoon, hyvä ihminen, katso mitä se tarjoaa, ja tee niitä asioita joista pidät. Älä kuitenkaan häiritse muita jotka haluavat tehdä samoin. Et sinä tiedä miksi sait sen vapaalipun mutta et myöskään tiedä milloin sen voimassaoloaika päättyy. Nauti ja iloitse siis niin kauan kuin voit, ja jos mahdollista, auta muita tekemään samoin.

      • Raistori

        Erittäin hyvä vastaus. Kiitos tästä!


      • Kertakaikkiaan loisteliasta tekstiä. Jos perustat puolueen, voin äänestää sinua eduskuntaan.


      • <<<<

        Näin se olisi, miksi me emme osaa...


      • ++++++++++++++

        Todella nerokas vertaus


      • tu pas idiut

        Oletpa urpo,jos metaforaa on tarkoitus käyttää niin käytä jotain sellaista
        mikä edes etäisesti liittyy aiheeseen, yhtä hyvin olisit voinut sanoa,
        että elämä on kuin olutpullo. Entä jos ei ole yhtään huvipuisto ihminen
        ja tietää sen jo? Eikä ole koskaan huviopuistoon halunut?
        Saati mitään vapaalippua? Entä jos kaikki laitteet maksaa liikaa ja
        lippusi ei ollut kuin pääsy portista sisään?


      • kuolen pois

        "Miksi minä täällä olen?" Ensimmäinen ajatukseni (minulla, mielikuvituksettomalla ihmisellä) oli, että olen täällä jotta voisin kuolla. Kuulostaa jotenkin surulliselta ja kiittämättömältä. Sitten aloin ajattelemaan asiaa eri kanteilta, esim: Olen täällä jotta voisin tehdä sen, mitä tulin tänne tekemään. Mitä minä tulin tänne tekemään? Siinä vasta kysymys. Miettikääpä mitä te tuohon vastaisitte, itse en tiedä. Taidan päätyä tuohon että olen täällä jotta voisin kuolla. Kiitos jos luit tämän!:)


      • elämän tarkoitus
        kuolen pois kirjoitti:

        "Miksi minä täällä olen?" Ensimmäinen ajatukseni (minulla, mielikuvituksettomalla ihmisellä) oli, että olen täällä jotta voisin kuolla. Kuulostaa jotenkin surulliselta ja kiittämättömältä. Sitten aloin ajattelemaan asiaa eri kanteilta, esim: Olen täällä jotta voisin tehdä sen, mitä tulin tänne tekemään. Mitä minä tulin tänne tekemään? Siinä vasta kysymys. Miettikääpä mitä te tuohon vastaisitte, itse en tiedä. Taidan päätyä tuohon että olen täällä jotta voisin kuolla. Kiitos jos luit tämän!:)

        Kuolema kuten syntymäkään ei ole ihmisen itsensä asia. Itse elämä on kyllä. Kuolema tulee kaikille ihmisille liian pian, liian yllättäin jne. Vain todella iäkkäät haluavat jo lähteä seuraaviin kohteisiin, koska ovat sairaita ehkä ja väsyneitä. Sekin usein johtuu siitä, että heidän elämässään ei ole kiinnekohtia vaan he jäävät syrjään.
        Siten olisi parempi jonkinlainen eteläinen perhetyyli, jossa yhteisössä asustelee kaiken ikäisiä eri sukupolvista. Näin jokaiselle on jotakin ja yhteisö terve.

        Kuolema ei ole tarkoitus. Elämä on tarkoitus.


      • Pillupena

        Elämän taroiktus on saada pillua joka päivä


      • Anonyymi
        elämän tarkoitus kirjoitti:

        Kuolema kuten syntymäkään ei ole ihmisen itsensä asia. Itse elämä on kyllä. Kuolema tulee kaikille ihmisille liian pian, liian yllättäin jne. Vain todella iäkkäät haluavat jo lähteä seuraaviin kohteisiin, koska ovat sairaita ehkä ja väsyneitä. Sekin usein johtuu siitä, että heidän elämässään ei ole kiinnekohtia vaan he jäävät syrjään.
        Siten olisi parempi jonkinlainen eteläinen perhetyyli, jossa yhteisössä asustelee kaiken ikäisiä eri sukupolvista. Näin jokaiselle on jotakin ja yhteisö terve.

        Kuolema ei ole tarkoitus. Elämä on tarkoitus.

        Kuolema ei välttämättä tule liian pian. Joskus tuntuu, että kuolema on se vapauttava tekijä elämässä. Olen vasta 32 vuotias ja muutosta tyhjään elämään ei näköpiirissä. Voihan elämän ottaa haasteena, mutta tuntuu turhauttavalta jos ei pääse kotoa ulos. Ei ystäviä, ei terveyttä, ei mielenkiintoa tehdä mitään. Työ liian haastavaa ja narsisti pomo. Tunteettomuus ja kylmä keho. Ei tulevaisuuden suunnitelmia.


      • Anonyymi
        elämän tarkoitus kirjoitti:

        Kuolema kuten syntymäkään ei ole ihmisen itsensä asia. Itse elämä on kyllä. Kuolema tulee kaikille ihmisille liian pian, liian yllättäin jne. Vain todella iäkkäät haluavat jo lähteä seuraaviin kohteisiin, koska ovat sairaita ehkä ja väsyneitä. Sekin usein johtuu siitä, että heidän elämässään ei ole kiinnekohtia vaan he jäävät syrjään.
        Siten olisi parempi jonkinlainen eteläinen perhetyyli, jossa yhteisössä asustelee kaiken ikäisiä eri sukupolvista. Näin jokaiselle on jotakin ja yhteisö terve.

        Kuolema ei ole tarkoitus. Elämä on tarkoitus.

        Tilakysymyksestä johtuen,

        Kuolema on tärkeämpi.

        Kuin elämä


    • Mikael K

      Elämän syvin merkitys ja tarkoitus löytyy Jumalasta ja suhteesta häneen. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Hän on tie siihen todellisuuteen jossa kaikkivaltias Jumala on. Elämä saa syvän merkityksen kun antaa Jeesukselle sijan omassa elämässään. Jumala on rakkaus ja hän rakastaa sinua niin suuresti että lähetii ainokaisen Poikansa että sinä saisit ikuisen elämän Jumalayhteydessä. Jumalan luo ei ole muuta tietä kuin Jeesus ja hänen sovituksensa.

      Jumalan kirje sinulle:
      http://www.fathersloveletter.com/video.html

      Kuolleena käyneen miehen todistus:
      http://www.youtube.com/watch?v=NPabMyVvC9s

      Todistusten kieli englanti
      *Eräs kaidan tien kulkija*

      • amalgaattori

        nyt oli tuollainen opetettu ja opeteltu hokema.

        "Elämän syvin merkitys ja tarkoitus löytyy Jumalasta ja suhteesta häneen"
        Sinulle noin saattaa olla. Useimmille se on jotain muuta. Se ihmiselämän tarkoitus on jatkaa ihmiskuntaa. Se, että kuvittelet elämällesi tarkoituksen, ei tarkoita, että osuisit lähellekkään totuutta.

        Mikä on simpassin tai valkovuokon elämän tarkoitus? Luultavasti sama kuin ihmisenkin. Merkityksiä valkovuokon elämälle voi sitten olla niin monta kuin on merkityksen pohtijaakin.


      • jeesuksen oma
        amalgaattori kirjoitti:

        nyt oli tuollainen opetettu ja opeteltu hokema.

        "Elämän syvin merkitys ja tarkoitus löytyy Jumalasta ja suhteesta häneen"
        Sinulle noin saattaa olla. Useimmille se on jotain muuta. Se ihmiselämän tarkoitus on jatkaa ihmiskuntaa. Se, että kuvittelet elämällesi tarkoituksen, ei tarkoita, että osuisit lähellekkään totuutta.

        Mikä on simpassin tai valkovuokon elämän tarkoitus? Luultavasti sama kuin ihmisenkin. Merkityksiä valkovuokon elämälle voi sitten olla niin monta kuin on merkityksen pohtijaakin.

        jokaisen ihmisen tulisi löytää jeesus elämäänsä tässä ajassa ennen siirtymistä ajasta ikuisuuteen elämä maan päällä on vain ohi kiitävä hetki verrattuna ikuisuuteen ikävä kyllä useimmat ihmiset ei sitä mieti niin vaan elävät niinkuin tämä elämä olisi kaikki ja sen jälkeen ei mitään näin ei ole rakkaat ihmiset toivon ja rukoilen että jokainen voisi löytää totuuden jeesuksesta kristuksesta joka on kuollut ristillä jokaisen ihmisen puolesta älkää tuhlatko elämäänne turhuteen


      • Huhahhhei
        jeesuksen oma kirjoitti:

        jokaisen ihmisen tulisi löytää jeesus elämäänsä tässä ajassa ennen siirtymistä ajasta ikuisuuteen elämä maan päällä on vain ohi kiitävä hetki verrattuna ikuisuuteen ikävä kyllä useimmat ihmiset ei sitä mieti niin vaan elävät niinkuin tämä elämä olisi kaikki ja sen jälkeen ei mitään näin ei ole rakkaat ihmiset toivon ja rukoilen että jokainen voisi löytää totuuden jeesuksesta kristuksesta joka on kuollut ristillä jokaisen ihmisen puolesta älkää tuhlatko elämäänne turhuteen

        te, joilla ei asiaan ole ulkoaopittuja jeesusfraaseja lukuunottamatta minkäänlaista sanottavaa, pysyä pois muuten hyvin etenevästä keskustelusta? Kiitos etukäteen.


    • Huhahhhei

      vain voi olla elämän tarkoitus, ettei sillä ole muuta tarkoitusta, kuin elämän jatkuminen jälkeläisten muodossa. Tosin "tarkoitus" on sanana tässä yhteydessä uskovaisten vuosikausia raiskaama, mutta parempaakaan ei tullut mieleen.

      Taisit juuri kirjoittaa syyn uskontojen keksimiseen. Kuolemanpelko. Oman katoavaisuutensa kohtaamisen vaikeus. Nuo saavat nuppiin vaikka minkälaisia ajatuksia, ihan ymmärrettävästikin, jotkut noista ajatuksista ovat aikojen myötä (ikävä kyllä) kehittyneet uskonnoiksi.

      • Huhahhhei

        Kössönöm ylempänä hienosti jo totesikin, merkitys on eri asia kuin tarkoitus. Elämän merkitys onkin paljon tärkeämpi juttu ajateltavaksi. Merkityksellä on jotain merkitystä, vähintään itselle, tarkoituksella ei. Tarkoitus on vain sanahelinää.


      • Raistori
        Huhahhhei kirjoitti:

        Kössönöm ylempänä hienosti jo totesikin, merkitys on eri asia kuin tarkoitus. Elämän merkitys onkin paljon tärkeämpi juttu ajateltavaksi. Merkityksellä on jotain merkitystä, vähintään itselle, tarkoituksella ei. Tarkoitus on vain sanahelinää.

        Joo ehkä muotoilin tuon kysymyksen huonosti. Keskustellaan mieluumin siitä elämän merkityksestä ja siitä mikä tekee elämästä elämisen arvoisen.


      • "Kyllä se vain voi olla elämän tarkoitus, ettei sillä ole muuta tarkoitusta, kuin elämän jatkuminen jälkeläisten muodossa."

        Mielestäni tarkoitus on, että jätämme jälkemme tähän maailmaan. Joku tekee sen lasten muodossa, toinen keksinnöillään ja kolmas auttamalla muita. Ja se on varma, että vaikutamme tähän maailmaan jo pelkästään olemalla olemassa, joten paineita on turha ottaa ;)


      • Anonyymi

        Elämän tarkoitus on suvun jatkaminen? Ja jos tämä ei onnistu? Kuolleena eläminen ei kovin paljon miellytä


      • Anonyymi
        Huhahhhei kirjoitti:

        Kössönöm ylempänä hienosti jo totesikin, merkitys on eri asia kuin tarkoitus. Elämän merkitys onkin paljon tärkeämpi juttu ajateltavaksi. Merkityksellä on jotain merkitystä, vähintään itselle, tarkoituksella ei. Tarkoitus on vain sanahelinää.

        Kukka kuolee korvaamaton

        Niinkuin kävi kostille ja pian

        Lähtee äänikin.


      • Anonyymi
        kerettitytto kirjoitti:

        "Kyllä se vain voi olla elämän tarkoitus, ettei sillä ole muuta tarkoitusta, kuin elämän jatkuminen jälkeläisten muodossa."

        Mielestäni tarkoitus on, että jätämme jälkemme tähän maailmaan. Joku tekee sen lasten muodossa, toinen keksinnöillään ja kolmas auttamalla muita. Ja se on varma, että vaikutamme tähän maailmaan jo pelkästään olemalla olemassa, joten paineita on turha ottaa ;)

        Oon jättänyt monta jälkee perseestäni,
        Useimmat viemäriin, mutta osin ihan
        Pusikkoon, vetämättä


    • p

      Jos tarkoitat elämäntarkoitusta yhteiskunnassa, niin tarkoituksesi on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa ennen kun kerkeet kuolla kupsahtaa. Kiitokseksi kovasta työstäsi saat rahaa, jotka sä voit hyvällä omatunnolla palauttaa takaisin yhteiskunnalle käyttämällä sen tarjoamia palveluita ja kuluttamalla tuotteita. Ymmärrän kuitenkin, ettei tuo ollut pointtisi. Elämän "tarkoitus" on kaikille erilainen. Ainoa varma elämän tarkoitus on olla kuolematta, sillä elämän olemassaolo perustuu kuoleman välttelyyn.

      • Jumalan kutsussa

        eli etsikkoajassa ihminen alkaa miettimään elämänsä tarkoitusta.Näin Jumala alkaa herättelemään ihmistä.


      • Jumalan kutsussa kirjoitti:

        eli etsikkoajassa ihminen alkaa miettimään elämänsä tarkoitusta.Näin Jumala alkaa herättelemään ihmistä.

        kokemus ja elämänsuunta tuokin on, mtta lainaan vanhaan filosofiaa, "mitä sanoikaan Aristoteles ? Hyvä elämän määreenä. "Onnellisuus on elämässä onnistumista. Onnellisen ihmisen elämä on järjen ohjaama sopusointuinen kokonaisuus. Järki ja järjen käyttö on se ominaisuus, joka erottaa ihmisen muista luomakunnan olennoista, järjen toiminta on siten ihmisen korkein hyve, onnellisen elämän edellytys. Onnellinen elämä kulkee "keskitien mallin" mukaan, onnellinen ihminen ei siten sorru toimissaan äärimmäisyyksiin. A:n mukaan hyvän elämän määritelmään ei mahdu uskonto ja jumala, siihen ei myöskään kuulu kuoleman jälkeisen elämän pohdiskelu" Niinpä niin - ehkä voidaan listätä päivitetty kysymys - onnellisuus vai mielihyvä ?


    • SamiA

      Ihmisen ajallisella elämällä on kaksi tarkoitusta, joko toteuttaa itseään tai tehdä Jumalan tahto. Ihminen joutuu valitsemaan elääkö hän itseään vai Jumalaa varten.
      Jos hän elää itselleen, niin hän joutuu Helvettiin jos Jumalalle, niin hän pääsee taivaaseen.

      Ne joiden elämäntarkoitus on toteuttaa itseään, kannatta pitää kiirettä, sillä kohta he kuolevat. Helvetissä ihminen ei voi enää toteuttaa itseään, joten se pitää tehdä tässä ajassa. Pitäkää siis kiirettä, sillä kohta henkenne vaaditaan teiltä pois.

      Jumalan tahto on, että uskomme häneen, jonka Isä on lähettänyt eli Jeesukseen. Uskoa ei kuitenkaan synny omin voimin, vaan Jumala lahjoittaa sen ilmaiseksi. Tätä ei voi ymmärtää ennen kuin ihmisen sydämessä on Jumalan Pojan usko.
      ”Se joka minuun uskoo, ei koskaan kuole, ja vaikka hän olisi kuollut, niin hän eläisi”, sanoi Jeesus. Uskotko sen?

      • jesss!!

        "Jos hän elää itselleen, niin hän joutuu Helvettiin jos Jumalalle, niin hän pääsee taivaaseen."

        Onkohan taivaassa kuntosalia?


      • SamiA
        jesss!! kirjoitti:

        "Jos hän elää itselleen, niin hän joutuu Helvettiin jos Jumalalle, niin hän pääsee taivaaseen."

        Onkohan taivaassa kuntosalia?

        Taivaassa ei ole kuntosaleja, koska ihmisillä ei siellä ole lihaksia.

        Taivaassa ei ole ilotaloja, eikä siellä harrasteta seksiä, eikä lisäännytä. Lisääntyminen pitää suorittaa maan päällä.

        Taivaassa ei ole tasa-arvoa, eikä suvaitsevaisia.

        Mitä elämäntarkoitukseen tulee, niin vain ne teot, joita ihminen teki maan päällä, jotka olivat lähtöisin Jumalasta, näkyvät taivaassa. Ne teot, jotka ovat lähtöisin ihmisestä itsestään, palavat niin kuin heinä palaa, eivätkä ne kestä. Tämä koskee uskovaa ihmistä.

        Ihmisen iankaikkisuus muodostuu siitä millaisia hänen tekonsa olivat maan päällä eläessään. Teot seuraavat tekijäänsä. Omien tekojen avulla ihminen ei pelastu, vaan siihen tarvitaan Jumalan Pojan täydellinen teko ihmisen puolesta. Ottamalla Jeesus vastaan, ihminen pelastuu. Ilman Jeesusta ihminen käryää Helvetissä iankaikkisesti.


      • ________
        SamiA kirjoitti:

        Taivaassa ei ole kuntosaleja, koska ihmisillä ei siellä ole lihaksia.

        Taivaassa ei ole ilotaloja, eikä siellä harrasteta seksiä, eikä lisäännytä. Lisääntyminen pitää suorittaa maan päällä.

        Taivaassa ei ole tasa-arvoa, eikä suvaitsevaisia.

        Mitä elämäntarkoitukseen tulee, niin vain ne teot, joita ihminen teki maan päällä, jotka olivat lähtöisin Jumalasta, näkyvät taivaassa. Ne teot, jotka ovat lähtöisin ihmisestä itsestään, palavat niin kuin heinä palaa, eivätkä ne kestä. Tämä koskee uskovaa ihmistä.

        Ihmisen iankaikkisuus muodostuu siitä millaisia hänen tekonsa olivat maan päällä eläessään. Teot seuraavat tekijäänsä. Omien tekojen avulla ihminen ei pelastu, vaan siihen tarvitaan Jumalan Pojan täydellinen teko ihmisen puolesta. Ottamalla Jeesus vastaan, ihminen pelastuu. Ilman Jeesusta ihminen käryää Helvetissä iankaikkisesti.

        helvettiin, kitooos. Siellä on paaaljon paremmat bileet. Eikä yhtään kaltaistasi. Sinne!


      • SamiA

      • SamiA kirjoitti:

        Mitenköhän kestäisit Helvetissä 23 minuuttia.

        Kuuntele kaverin kertomus Helvetistä, jossa hän oli kokonaiset 23 minuuttia.

        http://video.google.com/videoplay?docid=-6590516484582845025#

        Tekisi kyllä mieli tokaista, että "katsomatta paskaa!", mutta silloin valehtelisin. Olen nimittäin katsottuani tuon paskaksi todennut. Tasoltaan tuo yltää jo pohjois-korealaiseen propagandaan, eikä voi kuin ihmetellä miten tuollainen huuhaa menee jengille läpi.


      • Anonyymi

        Entä jos ei pysty elämään Jumalaa varten?


      • Anonyymi
        SamiA kirjoitti:

        Taivaassa ei ole kuntosaleja, koska ihmisillä ei siellä ole lihaksia.

        Taivaassa ei ole ilotaloja, eikä siellä harrasteta seksiä, eikä lisäännytä. Lisääntyminen pitää suorittaa maan päällä.

        Taivaassa ei ole tasa-arvoa, eikä suvaitsevaisia.

        Mitä elämäntarkoitukseen tulee, niin vain ne teot, joita ihminen teki maan päällä, jotka olivat lähtöisin Jumalasta, näkyvät taivaassa. Ne teot, jotka ovat lähtöisin ihmisestä itsestään, palavat niin kuin heinä palaa, eivätkä ne kestä. Tämä koskee uskovaa ihmistä.

        Ihmisen iankaikkisuus muodostuu siitä millaisia hänen tekonsa olivat maan päällä eläessään. Teot seuraavat tekijäänsä. Omien tekojen avulla ihminen ei pelastu, vaan siihen tarvitaan Jumalan Pojan täydellinen teko ihmisen puolesta. Ottamalla Jeesus vastaan, ihminen pelastuu. Ilman Jeesusta ihminen käryää Helvetissä iankaikkisesti.

        Ollaanpa siitä uskosta niin ylpeitä


      • Anonyymi
        ________ kirjoitti:

        helvettiin, kitooos. Siellä on paaaljon paremmat bileet. Eikä yhtään kaltaistasi. Sinne!

        Helvetin kinkereillä on ruuhkaa, arvaahan sen näistä maallisista merkeistä, kun tarkasti seuraa


    • cottonj

      Elämä tarkoitus = luoda merkitys

    • fucking disaster

      elämän tarkoitus on kurjuuden minimointi

      • SamiA

        Luoja Jumala antaa elämälle tarkoituksen. Elämä on mielekästä ja jännää, koska Jumalalla on suunnitelma elämämme varalle.

        Ateismissa ei ole elämän tarkoitusta, koska ateismi perustuu tarkoituksettomuuteen. Jos jollain näyttää olevan tarkoitusta, ateisti selittää sen tarkoituksettomaksi. Ateismi tarjoaa parhaimmillaan tarkoituksettomuutta. Ilmeisesti joku kokee olevansa vapaa, jos elämällä ei ole tarkoitusta.


      • 234rtg
        SamiA kirjoitti:

        Luoja Jumala antaa elämälle tarkoituksen. Elämä on mielekästä ja jännää, koska Jumalalla on suunnitelma elämämme varalle.

        Ateismissa ei ole elämän tarkoitusta, koska ateismi perustuu tarkoituksettomuuteen. Jos jollain näyttää olevan tarkoitusta, ateisti selittää sen tarkoituksettomaksi. Ateismi tarjoaa parhaimmillaan tarkoituksettomuutta. Ilmeisesti joku kokee olevansa vapaa, jos elämällä ei ole tarkoitusta.

        Sinun tulkintasi ateismista ovat merkityksettömiä. Ateismi on edelleenkin vain ei-teismiä, ei mitään muuta.


      • mb13

        Tämäkin on oikea vastaus.


      • Anonyymi
        mb13 kirjoitti:

        Tämäkin on oikea vastaus.

        Ylitse kauttaaltaan, onko oikea vastaus perusteltu uskottavaksi


    • emili-a

      ei ihmisen alkuperäinen tarkoitus ole tehdä vain töitä olla sen mukaan arvoton tai arvokas. Meidät on opetettu arvottamaan vain kerättyä omaisuutta. Ne jotka lusmuaa kokopäiväisesti on yhteiskunnan ulkopuolella.

      Työttömyys edes kausiluonteisesti sysää ihmisen tuille, joka taas arvottaa ihmisen väärin. Osa-aika työ pitäisi olla hyväksyttävää ja sen ohella oma-aika yhtä hyväksyttävää. Osa-aika työssä pitäisi olla niin kohtuullinen palkka, että sillä elää. 8h/ pv, toisilla 24/7 antaa vain työlle on liikaa tai sen pitäisi voida olla valinnaista.

      Ihminen antaa parhaat vuotensa ja suurimman energiansa työlle, josta ei välttämättä edes pidä.

      • Fysikaalisessa mielessä organismin elämä on työtä, ja tästä vääjämättömästi seuraa työtä (ihmiskulttuurien elinkeinoelämän ilmiönä) koskevia eettisiä ja poliittisia kantoja sekä käytännön järjestelyitä, jotka kaikki eivät koskaan voi olla kaikkien mieleen.

        Mielestäni elämällä biologisena ilmiönä kuin ihmisyksilöiden tai -yhteisöiden tarinanakaan ei tarvitse olla vääjäämätöntä tarkoitusta, koska yksinkertaisimmillaan ne voivat olla vain kausaalisia ilmiöitä vailla mitään ilmeistä tarkoittajaa.

        Tietoiset oliot voivat toki julistaa määrittäneensä omalle elämälleen tarkoituksen, ja jopa väittää tuntevansa elämälle yleensä määrätyn tarkoituksen, mutta vapaaseen tahtoon uskomattomana olen skeptinen tällaisten väitteiden suhteen.


    • edvj

      Ihminen voi käyttää elämänsä, miten haluaa. Nauttien, oppien, auttaen, harrastaen, pohtien jne. On totta että nykyinen oravanpyörä tekee elämästä ahtaan.

      Mutta sinällään elämällä ei ole mitään tarkoitusta.

      • edvj2

        Kysymys on merkityksetön


      • edvj2 kirjoitti:

        Kysymys on merkityksetön

        Vastauksesi on vailla perusteluita, ja on näin ollen merkityksetön keskustelun kannalta.


      • Anonyymi

        Elämän tarkoitus olla suuri kidutushuone


    • Jeesus on Elämä!

      Eletään Jeesuksessa.

      • 243rtfg

        Olet siis loinen?


      • ....
        243rtfg kirjoitti:

        Olet siis loinen?

        Ba dum tss


      • .... kirjoitti:

        Ba dum tss

        Loisinnan lisäksi on esiintyy muina symbioosin muotoina mutualismia, kommensalismia sekä amensalismia - pelkästään "Jeesuksessa elämisestä" ei vielä pystytä päättelemään onko kyse nimenomaan loisinnasta.


      • Anonyymi

        Elätetään Jeesusta,

        Aikamme syöpäläistä


    • ....

      Kysymys: Mikä on elämän tarkoitus?
      Vastaus: Elämän tarkoitus on etsiä Jumalaa. Ja miksi? Siksi, että mikään muu ei tuo ihmiselle sellaista tyydytystä, onnea, iloa ja rauhaa.

      Ap.t.17
      26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,

      27 että he e t s i s i v ä t J u m a l a a , jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;

    • tarkoitukseton

      Miksi joku tietty tarkoitus edes pitäisi olla? Vanhempasi kiksauttivat, sinä synnyit ja nyt elät täällä kunnes kuolet. Mihin siinä joku The Tarkoitus mahtuu?

      • Anonyymi

        Tarkoitus on arkistoitava

        Tuleva tutkija selvittää

        Sinunkin vaikean umpipäisyyden


    • sepä se

      Samaa tulee pohdiskeltua välillä. Vihaan tätä aikaa ja maailmaa, jossa elämä on valjastettu rahan perässä juoksemiseen, ja jossa kovuus ja jäänkylmä itsekkyys ovat vallalla. Tuntuu, että ahneus ja häikäilemättömyys lisääntyvät vuosi vuodelta, ja jonnekin on kadonnut yhteisöllisyys ja toisista välittäminen. Ja jos et halua painaa täysillä töitä koko elämääsi, olet arvoton ihminen?

      Jotkut kai tästä hulluudesta pystyvät irtautumaankin ja elämään silti täysipainoisesti? Itse en ole vielä keksinyt keinoa.

      • Iloasuuminussa

        Mitä sanot niistä ratkaisuista, joissa samalla tavalla ajattelevat rakentavat yhdessä asuntoalueensa tai ruuantuotantonsa? Onko mahdollista elää niin, että jättää ikävät asiat kotioven ulkopuolelle ja kerää elämäänsä vain niitä asioita ja ihmisiä, joiden vuoksi viitsii herätä aina uuteen päivään? Siis onko mahdollista elää niin, että kieltäytyy murehtimasta ja tietoisesti valitsee käyttää aikansa ja energiansa niihin juttuihin, jotka kokee vaivan arvoisiksi?

        Mihin asioihin haluaisit aikasi ja taitosi antaa, kenen kanssa haluaisit tehdä yhteistyötä? Minun ongelmani on, ettei tässä elämässä ole mitään minua kiinnostavaa - teen aina sen, mikä kohdalle sattuu ja tulee ilta ja uusi aamu... Tylsääkö? Kyllä taitaa olla ja yritän olla ajattelematta sitä liian usein.


      • Lepus13

        Elämän päämäärä on lisääntyminen. Evoluutio teki sen helvetiksi kehittämällä ihmiselle isot aivot jolla asiaa pohtia.
        Nykyisen elämän sisältö on ontto koska se on turhaa hääräämistä lisääntymiseen pyrittäessä, ennen ja jälkeen sen.


      • Anonyymi
        Lepus13 kirjoitti:

        Elämän päämäärä on lisääntyminen. Evoluutio teki sen helvetiksi kehittämällä ihmiselle isot aivot jolla asiaa pohtia.
        Nykyisen elämän sisältö on ontto koska se on turhaa hääräämistä lisääntymiseen pyrittäessä, ennen ja jälkeen sen.

        Entä jos ei pysty lisääntymään?


    • Minun tarkoitus

      Valkovuokko on valkovuokko, ja simpanssi on simpanssi. Ehkä on niin, että jonkun täytyy ne myös havainnoida ja tajuta, kaikessa sulokkuudessaan..! Ja säveltää vaikka balladin tai kirjoittaa luonnehdinnan. Kasvitkin pitävät musiikista! Kaikki tahtoo olla rakastettuja. No, ehkä liskot ja kalat ei välitä hellyydestä, mutta yleensä ;D

      Uskon että päämääränä tulevaisuudessa on väkivallaton elämä ja tieteen kehittyminen ja ulottuminen avaruuteen.
      Ihminen on kehityksessään vielä eläimen asteella väkivallassa ja muussa....

      Ja tarkemmin ajateltuna elämän parasta aikaa on äiti lapsi yhdessä, äidinrakkaus!!!!! Mikään ei voita sitä riemua!!!!!! Sitä on syytä varjella. Mm, kaikki jotka yrittää sitä erottaa, on syvästi pahoja ihmisiä!!!!!!!! KOSKEE MYÖS ELÄIMIÄ. Mm. vasikan vierottaminen emostaan lihan ja maidon tähden ON SAIRASTA!!!! Ja ihmisiä tullaan vielä rankaisemaan sadistisesta käytöksestä!!!!!!!!!!!!

    • elämän tarkoitus

      Itse vastaisin näin: Elämällä ei ole varsinaista tarkoitusta, mutta sellaisen voi itselleen luoda jos sellaista kokee tarvitsevansa.

      • Anonyymi

        Lukittu vastaus?

        Luoja loi jo!


    • Tietysti Jeesus

      sillä Herra on Elämä myös. Ihmisinä myös meidän tarkoitus on Jeesus Herranamme.

      • 24rtgfb

        Hevonpaskaaa.


    • tosikko

      Huolesi on aivan aiheellinen ja ymmärrettävä. Kun uskot siihen, että elämme vain kerran tulet huomattavasti rauhallisemmaksi ja toivottavasti osaat suunnitella loppuelämäsi jokaisen päivän elämisen arvoiseksi. Toteuta itseäsi äläkä odota muilta ihmisiltä mitään apuja. Elämme vain kerran ja unohdumme todella nopeasti kuoltuamme olimmepa herra tai narri.

    • 1213

      Rakkaus :)

    • En-kel

      Elämän tarkoitus on eläminen. Siis kaiken mahdollisen kokeminen (siis = eläminen) juuri niissä puitteissa mitä 'elämä' kullekin kerrallaan tarjoaa. Mikään kokemus ei ole turha, mutta jokaisesta kokemuksesta tulee eteen myös sen vastapuoli. Juuri tämä kaksinaisuus on se 'vauhtipyörä' joka vie itsekutakin kokijaa eteenpäin tietoisuudessaan ja viisaudessaan kunnes lopulta (vai onko sellaista kuin 'loppu¨'?) palaa/yhtyy alkuperäänsä Elämän Alkulähteeseen.

      • Elää ja kokea

        Meidän pitää elää, ei pelkästään olla olemassa.


      • Anonyymi

        Eli täytyy kokea kidutukset, raiskaukset ym. jotta elämän voi kokea täysipainoisesti?


    • Kaikkien ihmisten

      elämässä Jumala tahtoo varjella jokaisen ihmisen kaikelta synniltä, tämä on varmaa. Jeesus on Jumalan vanhurskaus ja Herrassa se meille annetaan. Jumalan vastustaja tahtoo rikkoa ihmistä ja vaikuttaa huonoa sillä synti on pahasta.

      • 234rtfg

        Hevonpaskaaa.


    • Autuaat kaikki

      jotka Jeesuksen nimessä janoaa hyvää Jumalan vanhurskautta elämäänsä.

      • 234tfgb

        Hevonpaskaaa.


    • Pikkumyyrä

      Kenties yhteiskunnassa ja arvomaailmassa ei ole mitään vikaa? Kenties vika on meissä ihmisissä, eikö nuo asiat ole nimenomaan meistä? Joskus mietin, että tällaisen elämän voisi sanoa kahdella lauseella: Etsi nautintoa ja tyydytystä, vältä kärsimystä ja pelkoa. Kaikki (toistan kaikki) mitä teemme voi johtaa lopulta noihin syihin? Mutta se mikä kenties sinunkin täytyy ratkaista jotenkin: onko pakko olla noin? Onko siinä tosiaan kaikki?

      Toinen juttu vielä, mikä usein jää huomaamatta. Minulla ei ole elämää. Minä olen elämä. Minä olen oma elämäni. Minä ja elämäni eivät ole kaksi eri asiaa. Ja minä olen nyt, elämä on nyt. Kaikki mitä teen on nyt. Mietin eilistä nyt. Mietin huomista nyt. Se mikä on merkittävää on nyt.

    • valistunut

      Elämällä on suurempi tarkoitus kun osaamme kuvitellakkaan

      Me olemme ilmentämässä täällä ajatonta syntymätöntä ja kuolematonta elämää, jokainen elämä on osa sitä

      Fyysinen elämä on kuitenkin rajallista, joten se ilmenee fyysisten elämien ketjuna, joka sitten kehittyy syyn ja seurauksen lain mukaisesti esiasteelta täydellisyyttä kohti

      Me olemme yksi lenkki tuossa ketjussa.
      Ihminen voi kuitenkin vaikuttaa kehitykseensä, jouduttuaan materiasta kehityksen takia syntyneen egon vuoksi myös henkisesti tuon lain alaiseksi.

      Ihminen on kuitenkin titämättään käyttänyt tuota mahdollisuutta,
      eikä välttämättä hyvään suuntaan vaan seurauksena on ollut tämä kaaosmainen yhteiskunta kärsimyksineen

      Se on johtanut ihmisen henkisen kehityksen taantumiseen vaiika teknisesti ja infomatoriseti olemme kehittyneet huimaa vauhtia

      Tämä sovittamaton ristiriita saattaa johtaa, siihen, että sen seurauksena ihmisen itsetuho joka palauttaa ihmiskunnan takaisin kivikauteen.

      Elämä on tarkoitus snänsä, mutta ihmiskunnan tarkoitus on henkinen uudistuminen joka palauttaa kehityksen oikeille raiteilleen

      Uskonnot ja aatteet ovat tällä hetkellä suurimmat esteet sen toteutumisessa, sillä he tukeutuvat kaikkeen vanhaan, ikuistaen sitä jotta heidän valtansa jatkuisi ikuisesti ihmismieleen

      Sitä eivät kuitenkaan yhteiskunta tehdä, vaan se on yksilökohtainen kysymys ja uudistuminen henkisesti riippumattomaksi
      Silloin ei kukaan ulkopuolinen voi vaikuttaa meihin ja kun tälläisia ihmisiä tulee tarpeeksi paljon niin koko yhteiskunta muuttuu

    • Raistori
      Elämän tarkoitus on valmistautumista ijäisyyttä varten,miten me täällä palvelemme lähimmäisiämme,tai jätämme sen tekemättä.
      Vastaamme siitä mitä jätimme tekemättä meidän lähimmistä veljistämme.

    • olen minä

      Elämän tarkoitus, kärsimyksen karkoitus.
      Onni ja ilo.

      Mikä tuottaa sinulle onnea ja iloa? Kulje sitä kohden.

      • Onni ja ilon on Jeesuksen yhdeydessä ei muualla,semitä on muualla on maalista katoavaista.


        olen minä


      • Anonyymi

        Baaritiskin oluthanaa kohden

        😁😂😇😆


    • etsikää Herraa

      Elämän tarkoitus on etsiä Jumalaa.

      Se tuottaa ihmiselle onnea ja iloa.

      • 234rtfg

        Etsisin mieluummin rouvaa, jollen olisi jo löytänyt. Herroista en niin välitä.


      • Anonyymi
        234rtfg kirjoitti:

        Etsisin mieluummin rouvaa, jollen olisi jo löytänyt. Herroista en niin välitä.

        Jaa että herrakin sopii, edes joskus, seuraksi


    • Jos jumalan etsiminen on tarkoitus, niin se on harhaa.

      Me olemme täällä ilmentämässä ajatonta elämää ajassa ja aineessa.
      Fyysinen elämä on kuitenkin rajallista, joten se ilmenee fyysisten elämien ketjuna, jossa kehitymme fyysisten elämien ketjuna, alkaen esiasteelta, ja kehittyen tussa ketjussa täydellisyyttä kohti

      Toki voimme asettaa henkilökohtaisia tarkoituksia, jolla kehitymme tässä elämässä

      Yksi tärkeimmistä on ihmisen todellisen historian ymmärtäminen, että miksi ja minkä vuoksi ego sielu on sytynyt ja miksi se seuraa ihmistä perimänä perisyntinä

      Tuo ego sielu joka syntyi syyn ja seurauksen tuloksena tietyssä ihmisen kehitysvaiheessa, ja sen tuloksena on sitten tämä kaaosmainen väkivallan ja kärsimysten täyttämä yhteiskunta

      Se on vikaan mennyt ihmsen henkisen kehityksen suunta ja se saattaa koitua ihmiskunnan kohtaloksi

      Hyvä henkilökohtainen elämän tarkoitus olisi ymmärtää tämä kehitys' ja pyrkiä eroon egosta joka on kaikkien ongelmien syy ja lähde.
      Tuo oivallus voi tapahtua vai ns. psykologisessa kuolemassa, jolloin vapaudumme kaikista kärsimyksistämme ja väkivaltaisuudestamme.
      Kun tarpeeksi paljon ihmisiä näin muuttu niin koko iyhteiskunta muuttuu, ja ihmisen kehitys tästä henkisetä taantumasta palaa normaaliin järjestykseen

      • Aada8

        Jumala käsitteenä on niin laaja, että siitä voi olla vaikee todeta jotain minkä kaikki ymmärtävät samalla tavalla. Jokainen ymmärtää sen omasta näkökulmastaan.
        Jumalan etsiminen merkitsee minulle itseni etsimistä, minkä kautta löytää elämälleen tarkoituksen.

        Mitä tuohon egon tuhoamiseen tulee, ei sitäkään voi täysin tuhota koska se on osa meitä. Näin ainakin itse näen asian.
        Ristiriidat tulevat siitä kun ei olla yhteydessä itseensä ja ego tuntee olonsa irralliseksi ja syntyy pelkoa.
        Egon tuhoaminen merkitsee tuomitsemista mistä syntyy vain lisää vihaa ja tuhoa tähän maailmaan...


    • Egon tuhoaminen ei merkitse tuomitsemista, vaan ego on se joka tuomitsee.
      Ego on kaikkien ihmisen ongelmien syy ja lähde
      Egoa emme voi tuhota, tekemällä itsemurha, siinä viaton ruumis kuolee ja ego jää, ja sen joutuu syntyvä pieni lapsi ottamaan kannettavakseen
      Egon tuottamat syyt ja seuraukset vaativat niin, se on elämän laki

      Kun tuo ihmistä hallitseva ego sielu menettää otteensa ihmisestä ns. psykologisessa kuolemassa, ja näin vapautuu egon sielun vallasta, eli perisynnistä
      Vain ego voi tuntea vihaa ja joka on vapautunut siitä, kuten esim. Jeesus,ei voi tuntea enään vihaa, siilä tilalle tullut rakaus ei voi tuntea vihaa ketään kohtaan

      Historia todistaa mitä ego on saanut aikaan maailmassa,
      vain vihaa kärsimystä ja väkivaltaa, ja uskonto ja aatteet ovat siunanneet tämän kaiken.

      Puhun kokemuksesta enkä teoriasta

      Katso netistä ihmiskunta luomakunta talmud, niin sieltä löytyy Jeesuksen todelliset opetukset

      • Aada8

        Ainoastaan egoa rakastamalla ja anteeksiannolla on sen mahdollista ehetyä. Mielestäni egoa ei tarvitse tuhota. Ego on joutunut on mahdottoman tehtävän eteen ja siksi se toimii epätoivoisesti ja aggressiivisesti. Nimenomaan rakkaus ja anteeksianto eheyttää ja parantaa kaiken.
        Näin olen Jeesuksen opetukset ymmärtänyt.


      • Afarensis

        Mielestäni egoa tarvitaan siihen että voimme tehdä valintaa hyvän ja huonon, edullisen ja vähemman edullisen välillä, voimme erottaa totuuden erheestä, ja monia muita valintoja tehdessämme. egon tarkoitus on auttaa meita siina minkä välinnan haluamme tehdä. ilman egoa meillä ei olisi mahdollisuutta tehdä valintaa hyvin, koska emme voisi punnita eri vaihtoehoja, miltä mikäkin vaihtoehto tuntuu.


    • Uskontohan palvoo egoa sielua pitäen sitä jumalallisena alkuperältään, mutta sitä se ei ole, vaan materiasta kehityksen
      myätä syntynyt syitten ja seurausten tulos.

      vaikka sanoissa sanomme antavamme anteeksi, niin egomme ei sitä tee, vaan me teemme käytännössä tietämättämme, mitä perimämme vaatii eli kostoa

      Ego sielu on sama kuin perisynti joka on menneisyydessä pahan kokemisesta saanut alkunsa, ja seuraa ihmistä sukupolvesta toissen, niin kauan kun se ymmärtää itsensä.
      jossakin elämässä ja tuo perimä päättyy ja vapaudumme tuosta menneisyyden taakasta.
      Kun tuo tapahtuu, niin kaikki kärsimykset , tuska ja väkivalta päättyy, ja voimme elää taivaallista elämää jo täällä maanpäällä ollessa

      • Texu13

        Elämän tarkoitus!

        Elämä koostuu pienistä onnellisista,surullisista ja iloisista kokemuksista. Kaikista näistä kokemuksista opimme paljon ja jotkut saavuttavat elämässä enemmän ja jotkut vähemmän,mutta kaikki oppivat kuitenkin kokemusten ja asioiden kokeilemisen kautta. Alussa on paljon kokemuksia ja opettelemista sitten päämäärän saavuttamista ja loput on huilaamista ja päämärän saavutuksesta nauttimista. Tärkeintä elämässä on tunteet onnellisuus,iloisuus,surullisuus,innostus,rakastuminen jne. ilman tunteita elämä olisi samaa tylsää arkea. Tunne ja nauti jokaisesta hetkestäsi,sillä elämämme ei ole kovin pitkä. Nauti jopa hengittämisestä, sillä monet eivät pysty edes hengittämään puhdasta ilmaa. Suunnittele itsellesi päämäärä johon haluat päästä ja tavoita päämääräsi elämästäsi nauttien. Anna itsellesi haasteita.


    • Jo vanha

      Peruskysymyshän oli: Kertokaa mulle, että mikä on elämän tarkoitus?

      Teitpä vaikean kysymyksen. En osaa vastata siihen, mutta ilmeisesti isäsi ja äitisi pitäisi osata antaa jonkinlaisen vastauksen sinulle, koska antoivat sinunkin elämällesi alun.

      Omasta elämästäni yritän ottaa irti sen ilon johonka mahdollisuuteni riittävät. Olen iloinen myös siitä, että synnyin suhtkoht terveenä.

      Muiden ihmisten elämää en halua vaikeuttaa omilla teoillani.
      Vanhana vanhainkodissa toivon, että olen elänyt sellaisen elämän ettei minun tarvitse katua mitään, vaan voin vetää viimeisen hengen vetoni selkä suorana.

      Uskovaisten mukaan ilmeisesti joudun helvettiin, vaan onneksi en usko tuollaisiin uskomuksiin.

      Raamattu on kirjoitettu noin 2000 vuotta sitten, sen ajan ihmisen ymmärryksellä. Nyt vuonna 2013 jos joku kirjoittaisi "raamatun" olisi sen antama informaatio varmaankin toinenlainen, koska ihmisten käsitys elämästä sekä maailman kaikkeudesta jms. on erilainen.

      Rastori, voimaa vaan sulle.

    • Kaksi tietä

      Tuossa viestiketjussahan se hyvin näkyy, että toiset etsii nautintoja ajallisista (sano maallisista), toiset hengellisistä. Edessänne on kaksi tietä, joko maailman (sano kadotuksen tie) tai elämän tie. Se maailman tie on kiinni ajallisissa, muttta elämän tiellä seisoo Herra Jeesus. "Valitse elämä tai kuolema, valitse siunaus tai kirous. Minä kehotan sinua valitse elämä ja siunaus." "Mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään"

      Itse muuten sanoisin tuosta hyväksymisestä näin: ihminen tulee aina hyväksyä, muttei tarvitse hyväksyä hänen tekojaan. Olkaa juuri sitä, mitä olette, mutta älkää kaikkea toteuttako. Joka tahtoo Jeesusta seurata, kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja lähteköön seuraamaan.

      Maailmassa on paljon sellaista, mikä ei asiana ole paha, mutta sen toteuttaminen on.

      • Hyvä! Jeesus-tie

        vie Jumalan valtakuntaan varmuudella. Jeesus-tiestäkin voidaan keskustella laajastikin, sillä moninaisia näkemyksiä voi siitäkin syntyä. Varmuudella Herra on hyvä, mutta ihmisen ja Jumalan välinen asiakin tutkimisen arvoinen.

        Raamatun ilmoitus on tärkeä ja Pyhä Henki samoin Herran Henkenä Jeesuksessa.


      • 234rtfg
        Hyvä! Jeesus-tie kirjoitti:

        vie Jumalan valtakuntaan varmuudella. Jeesus-tiestäkin voidaan keskustella laajastikin, sillä moninaisia näkemyksiä voi siitäkin syntyä. Varmuudella Herra on hyvä, mutta ihmisen ja Jumalan välinen asiakin tutkimisen arvoinen.

        Raamatun ilmoitus on tärkeä ja Pyhä Henki samoin Herran Henkenä Jeesuksessa.

        Hevonpaskaa.


      • Anonyymi
        Hyvä! Jeesus-tie kirjoitti:

        vie Jumalan valtakuntaan varmuudella. Jeesus-tiestäkin voidaan keskustella laajastikin, sillä moninaisia näkemyksiä voi siitäkin syntyä. Varmuudella Herra on hyvä, mutta ihmisen ja Jumalan välinen asiakin tutkimisen arvoinen.

        Raamatun ilmoitus on tärkeä ja Pyhä Henki samoin Herran Henkenä Jeesuksessa.

        Herra sebaot kilisyttää kulkusia joulun tavaramarkkinoilla. Aamen


    • Raamatussa Jeesuksen

      opetukset ja Pyhä Henki kertoo Todellisesta Elämästä!

      • 234rtg

        Hevonpaskaa.


      • bigbosssssss

        ASIA ON NÄIN KUN PELKÄÄ NIIN HALUAA MENNÄ PIILOON TAI USKOO JOHONK SHITTII MUT JOS SUST ON MIEHEKS NIIN SANO EI.


      • "Kyllä" Jeesukselle!
        bigbosssssss kirjoitti:

        ASIA ON NÄIN KUN PELKÄÄ NIIN HALUAA MENNÄ PIILOON TAI USKOO JOHONK SHITTII MUT JOS SUST ON MIEHEKS NIIN SANO EI.

        Muutoin tuosta kommentista ei voi ymmärtää varmaan juuri kukaan, kenties kirjoittaja?


    • Cardi

      Minun mielestäni elämän tarkoituksena on vain elää. En niinkään ajattele, että elämäni tarkoitukseen löytyisi vastaus uskonnosta, vaikka moni tässä keskustelussa sitä aatetta tarjoaa. Mutta se on heidän uskomuksensa, ja vastauksensa elämän tarkoitukselle. Se antaa heidän teoilleen heidän mielessään merkitystä. Mielestäni vastaus kaikkeen tähän tarkoitukseen löytyy vain elämällä, ja katsomalla mitä se elämä tuo tullessaan. Sitten elämän ehtoolla voi vain katsoa taaksepäin, ja miettiä, että oliko tämä kaikki todella sen arvoista. Niin naurettavan yksinkertaisesti kuin se onkin ajateltu.
      Minua pelottaa ajatus siitä, että jokin päivä vain kuolen. En voi hyväksyä vielä sellaista ajatusta, vaikken haluaisi olla kuolematonkaan. Ehkä huomenna minua ei enää ole, tai ehkä minä vielä olenkin. Kaiken kaikkiaan en ole vielä elänyt normaalista ihmisen elämästä vielä edes kolmannesta, ja silti minua hämmästyttää miten uuvuttavaa, raskasta, ja silti niin ihanaa eläminen on. En ole vielä löytänyt oman elämäni tarkoitusta, mutta uteliaasti etsin sitä joka päivä.
      Inhottaa vain ajatella olevansa mitätön kärpänen maapallolla, ja yksi muiden miljardien joukossa. Maailma on niin paljon täynnä muita omaa tarkoitustaan varten eläviä ihmisiä, ja välillä minusta tuntuu, että mitä ihmeen merkitystä minulla sitten täällä on? En ole presidentti, en julkkis, en omaa mitään erityisiä taitoja; olen vain tavallinen kadun tallaaja. Kukaan ei enää luultavasti muista minua sadan vuoden päästä, kun minua ei enää ole. Joten tosiaan, mikä minun tarkoitukseni on?
      Elää. Minä vain elän elämisen halusta. Ehkä yritän tehdä siitä itselleni miellyttävämpää tavalla tai toisella, vaikka välillä tukehdun elämän vaikeuden alle. Mutta aina on uusi huominen, ja minäkin aion katsoa loppuun asti, mitä tämä elämä tuo tullessaan. Vaikka olisinkin vain pieni kärpänen kaikkien muiden joukossa.

      • Anonyymi

        Hartain toiveeni on syntyä paskakärpäseksi seuraavilla markkinoilla,

        Olen aina viihtynyt tunkion lähistöllä


    • Tajusinko

      Jospa elämän tarkoitus on oppia rakastamaan kaikkia ihmisiä, myös heitä jotka eivät sitä vielä ole tajunneet. Tehtävä on vaikein mahdollinen.

    • Rakastaa Jeesusta

      Herrana ja lähimmäisiä ihmisenä kuten on itsekin ihminen. Tässä päämäärä. Jeesus on suurimman rakkauden osoittanut meitä ihmisiä kohtaan.

    • ajattelijavain

      Entä jos elämän tarkoitus on yksinkertaisesti löytää elämälle tarkoitus? Kaikki ihmiset on erilaisia, jolloin on mahdotonta asettaa yhtä tiettyä tarkoitusta. Tai jos tarkoitus on jatkaa ihmiskuntaa, niin miksi tälläinen tarkoitus on? Onko väliä loppuuko ihmiskunta kahden vai kolmen sukupolven kuluttua? Onko ihmiskunnalle jokin saavutus joka tulee saavuttaa?

      Loppujen lopuksi ihmisen elämä on hyvin paljon vain kylmää suorittamista. Kun ajattelemme, ei ole väliä osaatko kertoa kaiken maailmanhistoriasta tai maailmankaikkeudesta. Tottakai on hyödyllistä että nykyään voimme välittää tietoa ja muuta esim. internetin avustuksella, mutta loppujen lopuksi tämäkin on johtaa vain helpompaan selviytymiseen ja sitä kautta lajin säilymiseen. Mutta onko tällainen kehitys loputonta? Saavutetaanko joskus tietoisuuden ja elämän helppouden maksimi? Onko elämä silloin täydellistä?

      Omasta mielestäni elämä on kokemus, jonka voi kokea vain kerran. Tämä ajaa itseäni eteenpäin, sillä tottakai silloin on pakko ottaa siitä kaikki irti. Tällä tarkoitan erityisesti kokemusten kokemista ja tunteiden tuntemista. Tunteet ovat hieno asia, sillä jos ajattelet asiaa, ilman niitä ei elämällä loppujen lopuksi olisi yhtään mitään tarkoitusta. Miksi kosmologit tutkisivat avaruutta, jos se johtaisi vain siihen että se tunnettaisiin paremmin? Miksi muusikot tekisivät musiikkia jos se ei herättäisi tunteita? Entä mitä olisi ihmisten välinen vuorovaikutus? Ei rakkautta tai ystävyyttä? Vain kylmää keskustelua tähden X-11 sijainnista ja olemuksesta? Kaikesta tulisi tiedettä, ja kaikki tehtäisiin vain pyrkimyksestä tehdä se paremmin.

      Tiivistettynä: elämän tarkoitus vaihtelee luultavasti jokaisella, mutta loppujen lopuksi tunteet tekevät elämästä tarkoituksellista. Ilman niitä elämän tarkoitus olisi hyvin konkreettinen, esimerkiksi kartoittaa koko universumi. Mutta entä sitten kun se on tehty? Et tuntisi iloa tai surua tai hämmästyneisyyttä. Joten tunne hyvä ihminen kun kerran pystyt.

    • Autuas se, joka

      turvaa Jumalaan ja rakastaa Herraa Jeesusta, näin se on yksinkertaisesti.

    • Mikähän se on

      tomuhiukkasen tarkoitus tai tuhkahiukkasen samoin? Ei kai kaikella tarvitse olla tarkoitusta. Aabraham sanoi olevansa tomu ja tuhka.

      ´ Aabraham jatkoi: "Olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomua ja tuhkaa. ´ (1. Moos. 18:27)

    • Toki napa meillä

      todistaa sen ihmisyyden myös ja tärkeitä toivottavasti lapset ovat synnyttäjilleen ajallaan, samoin Jumala on meidät kuvakseen luonut myös.

    • JAR9

      Jeesusta ei tunneta monissa uskonnoissa. Mikä on se oikea uskonto? Miksi eläimet eivät ole uskovaisia? Koska niillä ei ole niin vilkasta mielikuvitusta. Ihminen kaipaa mielenrauhaa, koska liika ajattelu ahdistaa.

    • tajuaja

      Olet aika paljon M.stalais M.annen kanssa ajankäytöstä,hän tokaisi,
      "koska te oikein ehditte rahaa tienaamaan,kun olette aina töissä"
      Elämän tarkoitus on nimenomaan elää! Mutta ei ole tarkoitus että sinut elätettäisiin.
      Siksi suosittelen että otat joka päivästä irti kaiken mukavan ja parhaan asian, mitä mahdollisesti keksit,riistämättä sitä toisilta,tai vahingoittamatta muita.
      Et voi elää kuin vain tätä hetkeä,eilistä et saa takaisin,huomisesta et voi olla varma,
      voit olla jo vaikka kuollut.Siis miksi tuhlata vähää ja epävarmaa elämääsi turhan pohtimiseen,elämäsi on juuri sitä miksi itse sen teet. Elä ja nauti, ja anna toistenkin elää,muuta mahdollisuutta sinulla ei ole. Joka muuta toisin väittää,on utopistinen uneksija, ja hukkaa mahdollisuutensa elää ja olla oma itsensä.

    • ---

      Alempi sivusto selittää mitä elämältä voi odottaa. Kyseessä on paras kooste elämän ydinkysymyksistä, jonka olen koskaan lukenut.

      http://www.truthcontest.com/entries/the-present-universal-truth/

      Sivuston sanoma pähkinän kuoressa: Elämä on loputon määrä nyt-hetkiä, sillä muita hetkiä ei ole olemassa. Et voi koskaan elää menneessä tai tulevassa, vaan voit ainoastaan elää hetkessä. Ikuisesti aina, ikuisesti aina, ikuisesti aina.

    • Sinä olet universumin yritys kokea itseään subjektiivisesti. Universumi on synnyttänyt sinut erittäin vaiherikkaan historian jälkeen ja antanut sinulle mahdollisuuden kokea itsensä. Tämä on elämäsi tarkoitus. Kokea elämäsi.

      Tietysti voit oppia maailmankaikkeudesta lisää, rakentaa tuon tiedon varaan, solmia ystävyyssuhteita, nähdä paikkoja ja kokea ihmetystä tämän kaiken edessä. Mutta loppujen lopuksi mitään suurta maalia tai tavoitetta ei ole. On vain olemassa-olo ja sen kokeminen. On itsestäsi kiinni miten tuon elämäsi haluat kokea. Universumi on antanut sinulle kaikki mahdollisuudet ja edes taivas ei ole rajana.

      http://www.youtube.com/watch?v=9nnwvoH-4XI

    • Olet aivan oikeassa, elämän tarkoitus on ilmentää ajatonta elämää täällä ajassa ja aineessa.
      Fyysinen elämä onkuitenkin rajallista, joten tuo ajaton ilmenee
      noiden fyysisten elämien ketjuna joka on alkanut esiasteelta,
      ja kehittyy elämän lain "syyn ja seurauksen laki" alaisena
      täydellisyyttä kohti.

      Ihminen on materiasta kehityksen kautta syntyneen egonsa takia
      sitonut itsensä akaan ja täten myös henkisesti on joutunut syyn ja seuraksen lain alaiseksi
      Näiolle hän voi valinnoillaan vaikuttaa omaan kehitykseensä.

      Valinnat jotka ihmiskunta on tähän mennessä tehnyt ovat olleet vääriä sillä sen seurausta on tämä kärsimysten täyttämä yhteiskuta, ja historia todistaa sen.

      Alkuperisen tarkoituksmme lisäksi yhteiskunta luo meille tarkoituksia, joiden avulla vallassaolijat haluavat turvata ja ikuistaa olemassaolonsa.

      Yksilöinä voimme luoda myös omia tarkoituksia elämälle

      Tarkoituksia on niin monenlaisia, että tuo perustarkoitus tuppaa unohtumaan, niin että sen seuraksena mopo karkaa käsistä ja seurauksena on kaaos

    • sekavaako?

      En nyt lukenut kaikkia kommentteja, mutta joitakin ketjun alkupäässä olleita kylläkin. Omasta mielestäni elämällä voi hyvinkin olla tarkoitus, joka ei kaikilla kuitenkaan ole sama. Tällä hetkellähän tavallisen suomalaisen elämän tarkoitus tuntuu olevan korkeampien tahojen palveleminen. Teemme kaiken raskaan työn kun he nauttivat elämästään täysin käsin. Toiset meistä kouluttavat tulevaa sukupolvea samaan ja sitten onkin vanhuus edessä. Jotkut sitten nousevat korkealle ja pääsevät sellaiseen virkaan jossa ei työtä juurikaan tehdä ja rahaa tulee. Mutta elämäntarkoitus selviää aikanaan, luulisin ainakin näin. Sen löytämiseksi kannattaa olla nöyrä ja nauttia kaikesta mistä suinkaan mahdollista. Olemme kaikki oman elämämme guruja. Nyt saattaa mennä hieman oudoksi, mutta meditointi on oiva tapa päästä oman pään sisään paremmin ja tyhjentää sitä. Positiivisin ja avoimin mielin kohti tulevaa, kuolemaa ei kannata miettiä se on edessä meillä kaikilla, mutta älkäämme aikaistako sitä typerillä päätöksillä. Elämän jälkeen toivottavasti pääsemme parempaan paikkaan. Sitä ei kukaan kuitenkaan tiedä..

    • lukija964

      tarkoitus on antaa merkitykset elämälle.

    • valistunut

      Kylää kaikella elämällä on sama perustarkoitus, ilmentää ajatonta elämää ajassa ja ainessa, ja mekin olemme osa tuota elämää.
      Fyysinen elämä on kumminkin rajallinen, joten ajaton ilmenee niiden ketjuna alkaen esiasteelta ja kehittyen täydellisyyttä kohti.
      Me olemme yksi lenkki tuossa ketjussa joka kehittyy fyysisesti, ja henkisesti.
      Kehitys ei kuitenkaan ole aina suoraviivaista, sillä
      ihminen materiasta syntyneen egob sielun takia voi itse vaikuttaa kehitykseensä.
      Tietämättään toki sitä sen on tehnytkin, ja sen seurausta tämä kaaosmainen yhteiskunta.
      Teknisesti ihminen materiasta syntyneen ajatuksen avulla edennyt huimaa vauhtia, sen sijaan tuo sama ajatus, alkaessaan toimia myös henkisellä alueella ,
      on saanut tämän kaaosmaisen yhteiskunnan aikuisesti

      Uskonnot ja aatteet ovat muodostuneet tämän kehityksen jarrumiehiksi, pyrkimällä ikuistamaan vallitsevan tilanteen, ja näin ihmisen henkinen kehitys on pysähtyneisyyden tilassa
      Siinä on niin selvä ristiriita, että sillä tulee olemaan kammottavat seuraukset, ellei ihminen ymmärrä miksi se menneisyydessä on joutunut tähäntilaan ja miksi se seuraa ihmistä psykologisena perimänä, eli perisyntinä

    • särmämoneltakantilta

      Entäpäs päteminen? Tuoko päteminen merkitysta tai tarkoitusta elämään, kun niin moni immeinen pätee? Moneen työhönkin etsitään pätevää ihmistä;) Pätevöityykö pätemällä?

      • Päteminen kuulostaa itsekeskeisyydeltä ja uraohjuksen valinnalta, joka usein myös käyttää kyynärpäätaktiikkaa edetäkseen eteenpäin. Ällöä. Työhön kuin työhön kai yritetään etsiä sellainen ihminen, joka täyttää työlle asetetut tavoitteet ja kykenee luovasti jopa kehittämään työtä ja tavoitteita.


      • Anonyymi

        Pätevöitymällä saa pätäkkää

        Miten pätäkästä pääsee eroon

        Ryyppäämään, ryyppäämään. 😀😅


    • Elämän tarkoitus on elämä itsessään ja sen uusintaminen tulevillekin sukupolville. Tatsit.

    • uratON

      Onkos uraohjus töissä armeijassa?Onko työ jotenkin uraa uurtavaa? Mutta kun luin jostain, että sisäilmapommit räjähtelevät käsiin jo kouluissa ja päiväkodeissa eikä vain armeijassa....

      • Eikösjuu

        Ja sitten on vielä näitä kauheita itsemurhapommittajia....usein naisia.....ovatkos ne niitä povipommeja sitten?Kauheeks menee elämä....


    • raxmo

      Elämän tarkoituksen vastauksen löytyy kuraanissa eli islamin uskonto kirja

    • m-oppilas

      Itämainen filosofia pyrkii monilla itsekasvatusmenetelmillään kasvattamaan ihmisen sisäistä endokriinijärjestelmää(ej), vahvistamaan sitä päivittäin.
      Sitä vahvistetaan päivittäin sisäisellä hiljentymisellä, meditaatiolla. Vuosikymmeniä meditoineet ihmiset, joogit yms. toimivat ihmiskunnanparhaaksi.

    • asetelMÄ

      Olispas lapsillakin itsekasvatusmenetelmä heti synnyttyä. Siis meditaatiota voi kai kohdistaa myös lemmikkielimiin? Mitäs filosofiaa se jäsenkorjaaja edustaa? Korjaako se myös perheenjäseniä?

    • Herra HUUmori

      Voisikohan elämän tarkoitus tai ainakin osa sitä olla huumori? Kuka haluaa tosikkomaisuutta....räkää nokastakin tulee, muttei tyhjää naurajasta.....nauru on elämätä, ELÄ mätä! Jopa surua kestää paremmin huumorin avulla....

    • Autuaat pääsevät

      Jeesuksen tuhatvuotiseen valtakuntaan ja tässä on se kilvoitus jokaiselle ihmiselle.

    • mb13

      Alussa oli suo, kuokka... ja Jusst. . ---- ja kysymys. .

    • Ihmisellä on hengellinen tausta ja merkitys elämässään. Hän on henki joka syntyy uudestaan ja uudestaan kunnes hän on niin valaistunut ettei enää tarvitse. Täällä kehitymme, valitsemme oppimme jotta vapaudumme negatiivisesta karmasta ja jälleensyntymisen kierrosta, kunnes pääsemme korkeammille tasoille asumaan, maailmoihin jotka ovat kehittyneet rakkaudessa.

      Elämme kurjassa paikassa, niissä alhaisimmissa henkisissä tasoissa, täällä ihmiset luulevat elämän olevan työtä, olemme niinkuin pikku piruja jotka tappelevat keskenään. Ei mitään rauhaa eikä sopua, vain rahaa ja valtaa. On miljoonia sivilisaatioita meidän lisäksi, me ollaan vain piste Kosmoksessa.

    • mb13

      Niin olemme nähneet maailman ja sen kehittymisen.

    • Raamatusta löytyy

      jokaisen ihmisen elämän tarkoitus ja myös se, mitä elämä tarkoittaa.

    • Täh

      Elämän tarkoitus on tehdä hyvää.
      Valita niin, ettei päädy olemaan huonompi ihminen kuin mitä voisi olla, vaan tekee niillä kyvyillä, jotka on sattunut saamaan, siinä paikassa mihin on sattunut syntymään, juuri nyt, sen mitä juuri sinun pitäisi tehdä.

      Ja sen mitä sinun pitäisi tehdä, tietää siitä kun kysyy itseltään että jos kuolisi huomenna, miten haluaisi viettää tämän päivän.

      Elää niin että maailma on parempi paikka kun täältä lähtee. Niin minä sen näen. Tietenkin on myös Jumala, mutta kun kaikki ei usko niin en minä viitsi alkaa hihhuloimaan, mutta monelle uskonto antaa tarkoituksen elämään.

      • melekeen enkeli

        Mutta ku sanovat, jotta ilkeät immeiset pärjäävät mualimassa...Niil ei ole liikaa itsekontrollia....Kiltit jäävät varjoon...he eivät pistä itteensä tärkeimmälle sijalle ja kukas kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse? Valitettavasti näin on...


    • koraanista löytyy

      Muhammetti se on tarkoituksen sinne kirjannut, tosiuskovaiset sinne paratiisiin pääsevät, ja neitsyeet siellä odottaa.

    • Sähkömies*

      Teknisesti elämän tarkoitus on kerätä ja varastoida auringon energiaa, niin kuin kasvit kääntää lehtensä kohti aurinkoa ja muuttaen sitä energiaa biomassaksi. Ihmisellä on toki paljon jalostuneemmat keinot tuohon, niin hyvässä kuin pahassa..

      Mutta merkityksen ja siten tarkoituksen on jokaisella mahdollisuus luoda itse, mutta samalla myös pakko, joka luo ristiriidan ja ahdistuksen eli elämän..
      Pallo on sinulla itselläsi.

      • Ei pallo ole

        ihmisellä tietenkään vaan Jumalalla. Ihmiselle on mahdollisuutta anoa hyvää ja kantaa ristinsä Jeesuksessa. Tietysti ihminen voi olla myös Jumalaan turvaamatta.


      • Raamatussa esitetty

        Jumala omistaa maapallon ja ihmiset ja kaiken. Ihmisen on hyvä parannus tehdä ja kiittää ja kunnioittaa Jumalaa ja elää tahtonsa mukaan, toki jos pallo on tätä, niin silloin ihmisen kannattaa hyvin pallon suhteen toimia.


      • Ei pallo ole kirjoitti:

        ihmisellä tietenkään vaan Jumalalla. Ihmiselle on mahdollisuutta anoa hyvää ja kantaa ristinsä Jeesuksessa. Tietysti ihminen voi olla myös Jumalaan turvaamatta.

        Todisteet?


      • Raamatussa esitetty kirjoitti:

        Jumala omistaa maapallon ja ihmiset ja kaiken. Ihmisen on hyvä parannus tehdä ja kiittää ja kunnioittaa Jumalaa ja elää tahtonsa mukaan, toki jos pallo on tätä, niin silloin ihmisen kannattaa hyvin pallon suhteen toimia.

        Todisteet?


      • kumipallona
        Ei pallo ole kirjoitti:

        ihmisellä tietenkään vaan Jumalalla. Ihmiselle on mahdollisuutta anoa hyvää ja kantaa ristinsä Jeesuksessa. Tietysti ihminen voi olla myös Jumalaan turvaamatta.

        Jaahas, että Jumalalla on pallo...ihmettelinkin tätä ihmisen kokemaa pompottelua...


    • Jeesus opettanut

      Raamatussa ihmisille elämän merkityksen, lue ja ano ymmärrystä ja kiitä.

    • uskova mies,,

      Kyllä työ on tärkeä osa hyvää elämää. Mutta yksin se ei ole elämäntarkoitus. Elämäntarkoitus on siinä, että meidän tulee elää mahdollisimman hyvä elämä. Se on teoriassa mahdollista elämällä Lain mukaan. Sitä joka elää Lain mukaan Jumala rakastaa ja siitä Hän pitää huolen. Mutta käytännössä näin ei ole, sillä ihminen on viallinen ja siksi tuomittu huonoon elämään.

      Jeesus on kuitenkin kuollut nuo viat merkityksettömiksi ja olemme saaneet Hänessä uuden elämän, joka on hyvä elämä kun vaan uskomme Jeesukseen. Hyvä elämä syntyy siis uskosta Jeesuksen sovitustyöhön.

      • elämänsuola

        Jokaisen ihmisen pitää löytää itse tarkoitus omalle elämälleen. Sehän voi olla mitä tahansa, kunhan siihen suhtautuu intohimoisesti. Jollekin työ antaa tarkoituksen, toiselle harrastus, kolmannelle lasten kasvatus. Jatkaa voisi loputtomasti: kirjan kirjoittaminen, taideteoksen luominen, ihmisten auttaminen jne. Joku keräilee postimerkkejä, joku kiipeilee vuorille tai tekee vapaaehtoistyötä.

        Intohimosta se lähtee.


      • uskova mies,,
        elämänsuola kirjoitti:

        Jokaisen ihmisen pitää löytää itse tarkoitus omalle elämälleen. Sehän voi olla mitä tahansa, kunhan siihen suhtautuu intohimoisesti. Jollekin työ antaa tarkoituksen, toiselle harrastus, kolmannelle lasten kasvatus. Jatkaa voisi loputtomasti: kirjan kirjoittaminen, taideteoksen luominen, ihmisten auttaminen jne. Joku keräilee postimerkkejä, joku kiipeilee vuorille tai tekee vapaaehtoistyötä.

        Intohimosta se lähtee.

        Asiahan ei ole ihan noin yksinkertainen. Kaikkiin asioihin ei voi eikä kannatta suhtautua intohimoisesti. Ei pidä sitoa itseään mihinkään turhuuteen. Tärkein tehtävä on rakastaa ja siinä on pysyteltävä. Elämässä ei ole kyse harrastelusta ja kehittymisestä hyväksi taiteilijaksi vaan rakastamisesta. Ihminen, joka ei rakasta, lakastuu ja menettää kaiken.

        humanistinen ihmiskuva ja psykologiahan on kehittynyt nimenomaan paikkaamaan tähän luonnottomaan sekularismiin liittyvää ahdistusta kaikenmaailman turhilla harrastuksilla. Ne eivät johda mihinkään todelliseen autuuteen vaan toimivat ainoastaa terapiana ja hetken piristysruiskeena. Ne ovat siis paholaisen työtä.


      • työtON

        Siis kuin eletään hyvä elämä, jos ollaan jo tuomittu tuhoon? Ja vaikka työ ois joillekin henki ja elämä, niin kaikilla ei sitä ole. Ja sit ois hyvä huomioida, et kaikki työ ei ole palkkatyötä, vaan on muutakin tärkeää työtä....


      • uskova mies,,
        työtON kirjoitti:

        Siis kuin eletään hyvä elämä, jos ollaan jo tuomittu tuhoon? Ja vaikka työ ois joillekin henki ja elämä, niin kaikilla ei sitä ole. Ja sit ois hyvä huomioida, et kaikki työ ei ole palkkatyötä, vaan on muutakin tärkeää työtä....

        "Ja vaikka työ ois joillekin henki ja elämä, niin kaikilla ei sitä ole."

        Jos Jumalan tahto on se, että joku on työttömänä, niin sillehän ei voi mitään.


      • uskova mies,, kirjoitti:

        "Ja vaikka työ ois joillekin henki ja elämä, niin kaikilla ei sitä ole."

        Jos Jumalan tahto on se, että joku on työttömänä, niin sillehän ei voi mitään.

        Onneksi jumalia ei näytä olevan olemassa, joten voisimme heti sopuun päästyämme työmarkkinat järjestää vähän fiksummin. Ongelma on tuollaiset älyttömät predestinaatiouskoiset ja muut fatalistit, jotka heittelevät kapuloita stabiilin inhimillisen kehityksen rattaisiin.


      • uskova mies,, kirjoitti:

        Asiahan ei ole ihan noin yksinkertainen. Kaikkiin asioihin ei voi eikä kannatta suhtautua intohimoisesti. Ei pidä sitoa itseään mihinkään turhuuteen. Tärkein tehtävä on rakastaa ja siinä on pysyteltävä. Elämässä ei ole kyse harrastelusta ja kehittymisestä hyväksi taiteilijaksi vaan rakastamisesta. Ihminen, joka ei rakasta, lakastuu ja menettää kaiken.

        humanistinen ihmiskuva ja psykologiahan on kehittynyt nimenomaan paikkaamaan tähän luonnottomaan sekularismiin liittyvää ahdistusta kaikenmaailman turhilla harrastuksilla. Ne eivät johda mihinkään todelliseen autuuteen vaan toimivat ainoastaa terapiana ja hetken piristysruiskeena. Ne ovat siis paholaisen työtä.

        Rakastaminen on neurokemian ilmiö, eikä se ole mikään elämän merkitykselliseksi tai tarkoituksenmukaiseksi kokemisen edellytys. Harrastelu on jotain sellaista luonnollista telmintää mitä inhimiset tuppaavat tekemään, kun aikaa ja energiaa jää selviytymistaistelun jälkeen käytettäväksi - kuten hyvin usein itse asiassa on. Voitkin tunkea fundamentalistisen propagandasi paholaisineen sinne mihin tähdet eivät paista.


      • Älytöntä
        uskova mies,, kirjoitti:

        Asiahan ei ole ihan noin yksinkertainen. Kaikkiin asioihin ei voi eikä kannatta suhtautua intohimoisesti. Ei pidä sitoa itseään mihinkään turhuuteen. Tärkein tehtävä on rakastaa ja siinä on pysyteltävä. Elämässä ei ole kyse harrastelusta ja kehittymisestä hyväksi taiteilijaksi vaan rakastamisesta. Ihminen, joka ei rakasta, lakastuu ja menettää kaiken.

        humanistinen ihmiskuva ja psykologiahan on kehittynyt nimenomaan paikkaamaan tähän luonnottomaan sekularismiin liittyvää ahdistusta kaikenmaailman turhilla harrastuksilla. Ne eivät johda mihinkään todelliseen autuuteen vaan toimivat ainoastaa terapiana ja hetken piristysruiskeena. Ne ovat siis paholaisen työtä.

        Uskova mies, olet elämän tappaja. Rakastaa on tehdä sitä mitä rakastaa koko sydämestään, jos se ei ole sinulle rakastaa niin olet kuollut!


      • Anonyymi
        elämänsuola kirjoitti:

        Jokaisen ihmisen pitää löytää itse tarkoitus omalle elämälleen. Sehän voi olla mitä tahansa, kunhan siihen suhtautuu intohimoisesti. Jollekin työ antaa tarkoituksen, toiselle harrastus, kolmannelle lasten kasvatus. Jatkaa voisi loputtomasti: kirjan kirjoittaminen, taideteoksen luominen, ihmisten auttaminen jne. Joku keräilee postimerkkejä, joku kiipeilee vuorille tai tekee vapaaehtoistyötä.

        Intohimosta se lähtee.

        Lue ja ano että muutut turtiaiseksi ja vapaudut turhasta raudasta!!!?!


    • elämänsuola

      ja uskontoon itsensä sitominen ei olekaan turhuutta? Et voi tehdä mitään kysymättä kuvitellulta jumalaltasi.

      Mä oletan aina, että rakkaus on se tärkein elementti. Mutta on rienaamista, jos sanoo taiteiden ja tieteiden olevan turhaa. Se on hyvin kaukana harrastelusta vaan se on totista työtä. Mutta mitäpä uskovainen ymmärtäisi.

      Parempi on että ihminen ohjaa mahdollisen ahdistuksensa työhön, harrastuksiin tai hyvän tekemiseen. Huonompi asia on , jos ihminen hurahtaa uskoon ja kiinnittäytyy jumalan liekaan.

      • totta 1

        elämänsuola
        Minusta tuntuu että uskonnollisen määrittelyn mukaan erilainen rakkaus on todella arvokas asia jota ei voi vähätellä. Kysyisinkin mitä pahaa Raamatullisessa rakkaudessa mahdollisesti olisi. Uskonnollinen rakkaus antaa rakkaudelle arvon joka sen täten uskonnollisesti oivaltaa.
        Kun puhutaan rakkaudesta se ei vielä sano mitään että rakastaa vasta kun rakkaus toteutuu kaikessa kauneudessaan vastuullisesti rehellisesti ja siten kun se mainitaan Raamatussa silloin olemme lähellä hengen hedelmiä ja todellista rakkauden toteuttamista. Ei käytetä mainos sanana rakkautta se on enemmän kuin sana.
        Muista vapaa tahtosi.
        Muista jokaisella on oma liekansa johon takertuu mihin luottaa ja uskoo. Onko niin että hyväksyt vain omat mielipiteesi ja mitään muuta ei ole sen jälkeen et voi olla tosissasi.


    • elämänsuola

      Vastaukseni tuolla ylhäällä oli tarkoitettu "uskovalle miehelle" Hän pitää muuta kuin uskonnollista elämää turhuutena. Hänellä ei ole mitään elämää raamatun ulkopuolella.

      Rakkaus on aina hyvää, mutta onhan nähty, miten uskonnollinen rakkaus, tai se mitä kuvitellaan rakkaudeksi, vie ihmistä harhaan huolimatta hänen vakaumuksestaan, mikä näkyy erilaisten uskonnollisten lahkojen toiminnassa. Jos ruvetaan määrittelemään sitä, saako tv:tä katsoa, pitää verhoja ikkunassa, saako meikata tai värjätä itseään, ei enää voi puhua siitä., että tulkitaan raamattua oikein. Eikös Raamatussa sanota, että tulkaa minun luokseni sellaisina kuin olette.

      Taiteesen suhtaudun aina intohimoisesti, sillä se on alaani. Taide voi toimia hyvänä terapiana, ainakin minun tapauksessani, se lievittää sisäistä levottomuuttani. Jos liekani on taide, hyväksyn sen mielelläni,

      Ja yritin aikoinaan tulla uskovaiseksi, mutta siihen olen liian rationaalinen. Voin silti sanoa, että tunnen rakkautta läheisiäni, luontoa ja koko maailmaa kohtaan. Otan ilolla vastaan jokaisen päivän, kunhan saan tarttua pensseliin.

      • elisetä

        Mikäs se oli se `pensselisetä`?


      • Anonyymi
        elisetä kirjoitti:

        Mikäs se oli se `pensselisetä`?

        Aadolfilla oli raiveli nokan alla ja taiteilijaluonne


    • elämänsuola

      pensseli=maalausväline=suti=sivellin. Onko ymmärretty?

      • Elämäni suola

        Tämä oli hyvä, on ymmärretty. Mulle se olisi samalla logiikalla; nuottiavain ja -viivasto, nuotit, sanat, ääni ...


    • Epäjumalienkieltäjä

      Ulkoa annettu tarkoitus ei tee elämästä arvokasta. Päinvastoin. Tarhaminkin tarkoitus on tehdä pala luksustuotetta, oluthiivan tarkoitus on syödä sokeria, ulostaa alkoholia ja piereskellä hiilidioksidia, jotta tuloksena olisi täyteläinen IPA-olut.

      Onko villiminkin elämä arvottomampaa kuin tarhaminkin, kun villiminkki yrittää vain säilyä hengissä ja lisääntyä? Jos on niin miksi? Monen mielestä villieläinten elämä on arvokkaampaa juuri sen takia, että ne saavat toteuttaa luontaisia vaistojaan toisin kuin tuotantoeläimet.

      Olisiko siis ihmiselle jotenkin parempi, että olisimme taivaallisen Taika Jimin tarhaminkkejä emmekä juuri sellaisia biologisia olentoja ja psykofyysisiä kokonaisuuksia kuin miltä näytämme ja vaikutamme? Onko jollekin Jumalan mielistely oikeasti palkitsevampaa kuin omien lasten tai lastenlasten kanssa peuhaaminen? Eikö kanssaihmisen auttaminen palkitse syvemmin kuin maagisten rituaalien suorittaminen.

      Mitä jos eämän tarkoitus on olla ihminen itselleen ja muille ihmisille? Eikö siinä ole kylliksi?

    • mb1 .

      Totuus. Mistä mihin. ?

      • valistunut

        todellista elämän tarkoitusta ei tällä palstalla saa julkaista, sillä sensuuri pyyhkii se yli


    • Pipa 3

      Uskoisin että ihmiskunnan olisi tarkoitus loppupeleissä olla yhtä. Yksi ja sama rakkaudellisuus. Tällä hetkellä ollaan siitä kaukana. Jokainen pyrkii olemaan yksilö ja erillään. Henkinen kehitys on alkuvaiheessa. Ihmiset ovat huolestuneita kehonsa terveydestä sen sijaan että mieli(sielu) voisi hyvin. Mitä toivot ihmisten olevan sinulle, ole se heille.

    • jokuvitunhemmo

      elämän tarkotuksen löytää sit ku kuolee pois joten jos joku haluaa sen löytää niin kuolkoot pois

      • faceaddiktio

        jos joku sen löytää niin jakakoon faces miks googlasin ku en liiku facest mihikää


    • Yksinkertaisesti

      Elämän tarkoitus on murheen karkoitus.

    • yksinkertaista

      Faktaahan on seuraava:

      Aivokalvontulehdusbakteerin elämän tarkoitus on elää aivokalvontulehdusbakteerin elämä ja jatkaa geeniperimäänsä.

      Piharatamon elämän tarkoitus on elää piharatamon elämä ja jatkaa geeniperimäänsä.

      Kastemadon elämän tarkoitus on elää kastemadon elämä ja jatka geeniperimäänsä.

      Ahman elämän tarkoitus on elää ahman elämä ja jatka geeniperimäänsä.

      Ihmisen elämän tarkoitus on elää ihmisen elämä ja jatka geeniperimäänsä.

      • Monimutkallisempaa

        Yeap, kovasti yksinkertaiselta kuulostaa. Jos teoriasi mukaan ihminen on vain siirtääkseen geenejään eteenpäin, niin miksi ihmisellä on kyky ajatella, tuntea, oppia, tietää, kehittyä, kokea, muistaa ... Ihminen on muutakin kuin geenipankki.


    • pohjantähti

      Todellinen elämän tarkoitus, on ilmentää ajatonta elämää, ajassa ja aineessa
      Fyysinen elämä on kuitenkin rajallista, joten se ilmenee fyysisten elämien ketjuna joka alkaa esiasteelta, ja kehittyy syyn ja seurauksen lain alaisena täydellisyyttä kohti.

      Mekin olemme yksi lenkki tuossa ketjussa, joten siinä on jo tarkoitusta kylliksi.

      Yksi ja sama elämä on kaikkialla, ja kun planeetoilla syntyy materiasta edellytykset fyysisen elämän ylläpitämiseksi niin tuo elämä tulee siihen ja alkaa ylläpitämään tuota elämää automaattisesti.

      Ihminen on kuitenkin menettänyt yhteydensä siihen materiasta kehityksen kautta syntyneen egon sielun vuoksi joka siitten on sitonut ihmismielen aikaan ja yhteys ajattomaan on katkennut.

      Sen seurausta on sitten tämä kaaosmainen kärsimysten , vihan ja väkivallan täyttämä yhteiskunta

      • ulti-ukko

        MEHÄN OLEMME TÄÄLLÄ ILMENTÄMÄSSÄ AJATONTA ELÄMÄÄ, ajassa ja aineessa, mutta ihminen on poikkeus telluksella kun se kommunikointivälineeksi on keksinyt puhekielen, jonka seurauksena on syntynyt sen mukainen ajatus, mikä sinänsä oli hyvä asia, mutta, kun tuo ajatus loi tietämättään ajattelijan, ihmisen ajattomalle henkiselle alueelle, ja näin sitoi itsensä omaan luomaansa aikaan.Nykyinen yhteiskunta on seurausta siitä.
        Ihmisellä ei ole tulevaisuutta, ellei hän ala ymmärtämään, sitä minkä


    • yksinkertaista

      "Jos teoriasi mukaan ihminen on vain siirtääkseen geenejään eteenpäin, niin miksi ihmisellä on kyky ajatella, tuntea, oppia, tietää, kehittyä, kokea, muistaa ."

      Millaiset yleistiedot yllä olevan kirjoittajalle onkaan. Hyvin puutteelliset.

      Monella eri eläimellä on luettelmiasi kykyjä. Argumentoinnillasi ei ole mitään pohjaa.

      Monella eläimellä on kyky tuntea. Jopa sellaisella tasolla, mikä on monesti oletettu olevan vain ihmislajin yksinoikeus. Esim. ihmisapinoiden on tieteellisissä kokeissa todettu tunevan empatiaa. Norsut surevat menetettyjä lajitovereitaan.

      Vain yhdessä erittäin merkittävässä mielessä ihminen eroaa eläimistä: Ihminen on keksinyt itselleen jumalan/jumalia, jotka ovat anataneet ihmiselle erityisarvon muiden lajien yläpuolella.

      • 4 + 5

        "Vain yhdessä erittäin merkittävässä mielessä ihminen eroaa eläimistä: Ihminen on keksinyt itselleen jumalan/jumalia, jotka ovat anataneet ihmiselle erityisarvon muiden lajien yläpuolella."

        Häkellyttävän moni tähän älykkääseen homo sapiens -lajiin kuuluva, antaa toisten höntittää itseään ilmiselvillä skeidastooreilla.

        Moni masentuisi jos tajuaisi kuinka vajaa se oma ns. kriittinen ajattelukyky on.


    • Kärpästenherra

      Raamatussa se on hyvin selkeästi sanottu. Sen tietävät kärpäset ja rotatkin .
      Miljardit kärpäset eivät voi olla väärässä: Lisääntykää ja täyttäkää maa !

    • taivaan luoja 5

      Sielunlaki ja elämän tarkoitus

      Sielunlaki tarkoittaa, että puolet maailman miehistä tajuaa todellisuuden naisellisella tavalla. Mutta minulla on miehinen tajunta, koska olen kokenut erittäin harvinaisen sielunlain muutostekijän kuten profeetta Muhammad. Me olimme joskus tyttöpoikia.

      https://www.facebook.com/tapioa.karna

      Tunne sielunlailla itsesi äläkä joulupukkia. Sielunlain perusteella ihmiselämän tarkoitus on rakkaus, mutta ei se olekaan niin yksinkertainen tunne, kuin monet luulevat. Todellinen rakkaus edellyttää näet isän kunnioitusta, mitä ei ole esim. homoseksuaaleilla. Jokainen homoseksuaali on siten pedofilian uhri.

    • JAPALMEN

      Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus.

      • Anonyymi

        Yksi elämän tarkoitus, on punkin lajikartoitus.

        Tarkoitus ja vasta viimeisenä punkin karkoitus


        Alkaen Pelle miljoonasta


    • Tai_näin

      Elämällä itsessään ei liene mitään tarkoitusta. Se vain on sattumalta olemassa. Jokainen ihminen määrittelee oman elämänsä tarkoituksen.

    • Epäjumalienkieltäjä

      Koska uskonto sekoittaa terveet arvot ja ajattelun, niin uskovat sekoittavat tarkoituksen ja merkityksen.

      Tarhaminkin elämällä on tarkoitus. Samoin oluthiivan elämällä. Se ei tarkoita, että niiden elämä olisi merkityksellistä niiden itsensä kannalta. Jokaisella on oikeus luoda elämälleen merkitys ja minusta jokaisen velvollisuus on luoda elämälleen merkitys. Omakohtaisesti koettua merkitystä ei voi saada ulkopuolelta.

      Uskova haluaa olla tarhaminkki, jonka elämän tarkoitus tulee ulkopuolelta, koska he eivät uskalla olla itsenäisiä subjekteja, jotka luovat elämänsä merkityksen itse.

    • S.Arvamaa

      On monenlaisia tulkintoja aiheesta ja aiheetta.

      Kannattaa kunnnella "Juha Wainion perunalaulu" siinä on näkemystä ja totuus joka voidaan todistaa oikeaksi tietellisillä kriteereillä.

    • 1-1-1-1

      Oppimalla totuus, tarkoitus...avain ikuiseen elämään;)

      voit vaikka aloittaa tekemällä täysin rehellisen itsetutkiskelun...Älä vielä tässä vaiheessa piittaa muiden mielipiteistä kunhan olet rehellinen itsellesi...sinun täytyy olla rehellinen itsellesi!

      Ole rehellinen itsellesi... Onko elämäsi Onnellista? Onnellisuus on monimuotoista siksi ei tylsää...

      Eläkää hetkessä...unohtakaa mennyt...sitä ei ole olemassa rakas kanssakulkija:) älkää olko mielenne kanssa menneessä jumissa

    • NäinMeillä

      Elämän tarkoitus on että jokainen yrittää tehdä sen itselleen merkitykselliseksi. Ja kukin tekee sen ihan omalla tavallaan.
      En ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi elämällä pitäisi olla vain yksi kaikille sama tarkoitus?

    • Selkeyttä

      Näin on ilmoitettu:
      "Ihmiset ovat jotta heillä olisi ilo." "Henki ja ruumis erottamattomasti yhteen littyneinä saavat aikaan ilon täyteyden."

      Pyhien kirjoitusten oppaasta:
      Luuk. 9:56. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo, Joh. 1:4. Joka uskoo minun lähettäjääni, on saanut elämän, Joh. 5:24. Minä olen tie, totuus ja elämä, Joh. 14:6. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, olemme säälittävimpiä kaikista, 1. Kor. 15:19–22. Uskoon liittyy lupaus sekä nykyisestä että tulevasta elämästä, 1. Tim. 4:8. Lapsemme voivat odottaa sitä elämää, joka on Kristuksessa, 2. Nefi 25:23–27. Tämä elämä on ihmisille aika valmistautua kohtaamaan Jumala, Alma 34:32 (Alma 12:24). Minä olen maailman valo ja elämä, 3. Nefi 9:18 (Moosia 16:9; 3. Nefi 11:11; Et. 4:12). Siunattuja ovat ne, jotka ovat uskollisia niin elämässä kuin kuolemassa, OL 50:5. Tämä on iankaikkiset elämät — tuntea Jumala ja Jeesus Kristus, OL 132:24. Tämä on minun työni ja kirkkauteni — ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen, Moos. 1:39.
      http://www.mormonit.fi/

    • ajattomuusajassa

      Elämän tarkoitus on ilmentää ajatonta ja koskaan syntymätöntä ja kuolematon elämää ajassa ja aineessa.
      Fyysinen elämä on kuitenkin rajallista, joten ajaton ilmenee fyysisten elämien ketjuna, joka alkaa esiasteelta kehittyen syyn ja seurauksen lain mukaisesti täydellisyyttä kohti.
      Mekin olemme yksi lenkki tuossa ketjussa

    • kuinsillä

      Elä elämääsi, kuin sillä olisi jokin tarkoitus, niin huomaat että sillä onkin.

    • sohvanpohjalta

      Elämällä ei sinänsä ole tarkoitusta, mutta älyllisinä ja tiedonpuutteisina se kysymys vaivaa meitä. Ja siksi, koska meillä on kaksi erilaista todellisuuskäsitystä rinnakkain, aiheuttamassa ristiriitaisia tunteita; jumaluskoihin perustuva todellisuuskäsitys ja tieteelliseen tietoon perustuva todellisuuskäsitys. Ts. kun ennen oli itsestäänselvää, että "Jumala loi kaiken", nyt tiede on vienyt taikauskoa, jumaluskoa, hengellisyyttä tms. aina vain kauemmaksi, eikä missään "universumin ihmeissä" ole löytynyt sellaisia asioita. Vain luonnollisia tieteellisin keinoin toistettavissa olevia tapahtumia. Tämä on ehkä suurin "mikä on elämän tarkoitus" kysymyksen aiheuttaja.

      Jos elämä on tasapainossa, on tyytyväinen, niin harva alkaa silloin pohtimaan "elämän tarkoitusta". Tuntuu, että sen pyörittely mielessä on enemmänkin jollain tasolla tyytymättömien murheena. Tai heidän, jotka ei ainakaan täysin pysty hyväksymään kuolemaa osana elämää.

      Hyväksy elämän yksinkertaisuus: elämän tarkoitus on tehdä elämälle tarkoitus, jotta se tuntuu merkitykselliseltä. Esineiden kerääminen, status yms. ei pitkälle vie.

    • Iloasuuminussa

      Kerron eteenpäin kuulemani: Elämän tarkoitus on elää ihmisille iloksi ja Jumalalle kunniaksi.

      Mitä se on käytännössä? Jokainen toimikoon parhaan kykynsä mukaan joka päivä uudistuen.

      • tarkoitustaelämälle

        Lapsi on vanhemmilleen lisäsiunaus ja Jumalan lahja.

        Jos he eivät ymmärrä nauttia saamastaan lahjasta kehittäen tätä kaiken parhaan taitonsa mukaan, niin ei paljon arvosteta. Nykyisin siis pitävät lastaan vain nukkumassa kodissaan lähinnä kuin yökylässä päivänkodistaan. Rakkauden kasvu niin vanhemmilla itsellään kuin lapsellaan jäänee liian vajavaiseksi. Seuraa murrosiän harhailu - en kuulu kenellekään , mikä on tarkoitus.
        Rakkaus on tärkeintä ja se kasvaa ja voimistuu varhaislapsuudessa vain katkeamattomassa yhteydessä vanhempaansa.


    • elämänkeväässä

      Elämän tarkoitus on rakastaa, ollaa onnellinen ja nauttia jokaisesta päivästä kuin viimeisestä. Hyviä keinoja tähän esimerkiksi läsnäoloharjoitukset, uusien ihmisten tapaaminen ja uusien asioden kokeileminen. Elämä on matka ja tarkoitus on jokapäivä kehittyä ja kasvaa. Muilla ja muulla ei ole väliä. Onnea matkaan!

      • Syksylähenee

        "Muilla" ? Jos ihmisillä ei ole väliä, niin kenen kanssa teet "läsnäoloharjoituksia" vai onko vain "uusien ihmisten tapaamisella" väliä?


    • Jumala_hyvä-ihminen_paha

      Kyllä - vastauksena viestiketjun aloittajalle - meistäkin tässä yhteiskunnassa/arvomaailmassa on asiat pahasti vinossa. Se taas johtuu siitä, että ihmiset johtavat ihmisiä - lähimmäisiään - harhaan ja että ihmiset suostuvat ihmisten hallintavallan alle - jopa kaipaavat ja etsivät itselleen mielestään sopivia johtajia !

      Koko ihmiskunnan historia kertoo meille koruttomasti sen tosiasian, joka on runollisesti ilmaistu mm. edesmenneen lauluntekijä Juhani Leskisen laulussa "Ei elämästä selviä hengissä" - siis "Jos otat johtajaks' jonkun muun, hänen puolestaan joudut sä tappeluun !"

      Jokaisen siis luulisi tarkoin harkitsevan, kenet ottaa johtajakseen ja kenen etua silloin palvelee ?! Asia vain on ongelmallinen siksi, että kukaan ei itse valitse, paitsi vanhempiaan, niin ei myöskään viranomaisia - sekä yhteiskunnallisia että uskonnollisia - joiden ohjattavaksi ja johdettavaksi syntyy.

      Eikä kovin monelle iän karttuessakaan - kun on jo omaksuttu opetettu kuuliaisuus niitä kohtaan, jotka ihmisiä hallitsevat ja käyttävät hyväkseen - tule mieleen, että elää voi myös alistumatta toisen ihmisen hallittavaksi !

      Tästä on olemassa historiassa esimerkki, joka on tänä päivänä tullut halveksituksi sen tähden, että pahat ja kelvottomat ihmiset ovat vääristäneet sen opin palvelemaan omaa itsekkyyttään ja tämän maailman johtajien itsekkyyttä ja pahuutta - kuten ovat vääristäneet kaikki muutkin lähtökohtaisesti hyvään pyrkivät opit !

      Raamatullinen apostolinen seurakunta - Jumalan itsensä perustama ja hallitsema sekä vaalima !

      Uskonyhteys, jossa jäsenet olivat yhtä perhettä sekä toistensa, että myös Kristuksen kanssa. Tämä ilmeni niin, että kukaan ei pitänyt omanaan mitään omistamaansa - vaan kaikki oli heille yhteistä ! Ja, kun he näin seurasivat Herran opetusta, siunasi Jumala heitä - ja antoi heidän menestyä ja kasvaa seurakuntana ja ihmeet ja merkit seurasivat heitä !

      Heitä eivät siis johtaneet ihmiset - vaan Jumala ! Eivätkä he alistuneet kelvottomien "tämän maailman johtajien" hallintovallan alle palvelemaan näiden ahneutta ja väkivaltaisuutta !

      Vieläpä oli heidän keskuudessaan niin, että se joka näennäisesti oli johtajan asemassa - oli velvollinen olemaan kaikkien palvelija - ellei peräti orja - kuten heidän Herransa opetti !

      Mutta tämä on siis meiltä kadonnut, joten - meidän on löydettävä se uudestaan.

      Siksihän Jumala tänä päivänä vaikenee - kun kovin harva on kiinnostunut etsimään tällaista tarkoitusta elämäänsä !

      • LET_THE_SUNSHINE_IN

      • Anonyymi

        Joe Hallikainen Laulaan virsiä ja kerjään, lopuksi veisataan kotimaani on viro


    • Pessimisti47

      Elämän tarkoitus on kuolla pois

      • Optimisti63

        Eipäs, vaan elää - yhteydessä Jumalaan !

        "Kristus meissä - kirkkauden toivo" - tätä kannattaa etsiä :-)


      • Hihukki

        Kuitenkin Paavali sanoi, että "Jos me vain tämän elämän vuoksi, pistämämme toivomme Kristukseen olisimme säälittävimmät kaikista ihmisistä". Eli vain se, että iankaikkisuus kiiinnostaa, siitä syystä mielistelmme, SITÄ HERRAA! Eihän tässä ajassa ole mitään väliä, ketä Herroittelee, ja mistä syystä, mutta fyysisen kuoleman jälkeiset olotilat, ja Elämän Uusiutuminen on se syy, miksi Uskomme Jeesukseen.


      • Hihukki

        Eli tämän maailman ihmisellä on omassa nykyhetkessään Pomonsa, ja poliittiset johtajansa, eikä maailmassa vielä elävä ihminen ymmärrä, miksi 2000 vuotta sitten vaikuttaneeseen ihmiseen kannattaisi sen enempää uskoa, kuin muinhinkaan kuolleisiin.


    • http://www.helsinki.fi/agora/vara/elaman_tarkoitus/elamantarkoitus.htm

      Tuossa linkissä elämäntarkoitukseen vastaa tiede/ajattelijat/monet yksityishenkilöt. Joskus viime vuosikymmenen alussa kyseinen sivusto on luotu Helsingin yliopiston nettisivuille. Kyseinen keskustelufoorumii agora (tori) on lopetettu, mutta mielestäni sen vastaukset ovat fiksumpia kuin täällä olevat.

      Minusta elämäntarkoitus on luoda uutta elämää sekä vaalia ja yllä pitää elämää. Jokainen voi löytää elämälleen sen tarkoituksen, jonka haluaa. Aurinkon tarkoituksena on säteillä niin, että elämä on mahdollista maapallolla? Maapallolla on tarkoitus olla kiertoradallaan? Ihmisen tarkoitus taitaa olla jonkun filosofin mukaan hyvä elämä?

      • EiHölynPölylle

        Voi tingeli-tangeli sentään miten fiksua tosiaan! Entäpä jos liihottelisit vaikkapa johonkin piiritettyyn kaupunkiin Syyriassa tai Irakissa ja julistaisit siellä kärvisteleville tätä hyvää sanomaasi, että yrittäkää elää hyvä elämä, koska jonkun filosofin mukaan se on elämän tarkoitus! Mitä arvelet - kiittäisivätköhän sinua viisaista sanoistasi vai katsoisivatkohan sinua huuli pyöreänä? :-O


      • EiHölynPölylle kirjoitti:

        Voi tingeli-tangeli sentään miten fiksua tosiaan! Entäpä jos liihottelisit vaikkapa johonkin piiritettyyn kaupunkiin Syyriassa tai Irakissa ja julistaisit siellä kärvisteleville tätä hyvää sanomaasi, että yrittäkää elää hyvä elämä, koska jonkun filosofin mukaan se on elämän tarkoitus! Mitä arvelet - kiittäisivätköhän sinua viisaista sanoistasi vai katsoisivatkohan sinua huuli pyöreänä? :-O

        Hyvä elämä on kiistämättä yksi elämäntarkoituksista. Siihen tulokseen tulivat jo kreikkalaiset filosofit aikanaan. Ehkä onnellisuus ja nautinto ovat osatekijöitä kuin etsitään hyvää elämää. Näitä kohti haluavat myös Syyriassa ja Irakissa. Kaikki haluavat hyvän elämän, mutta ehkä maailma ei ole täydellinen ja jollain Isiksellä on erilaisia käsityksiä hyvästä elämästä. Arvot ja etiikka liittyvät keskeisesti hyvän elämän kautta elämäntarkoitukseen.

        "Keskeinen käsite antiikin moraalifilosofiassa oli hyve, ja yleinen vastaus elämän tarkoitukseen tai lopulliseen päämäärään "onnellisuus", ja sen saavuttamiseksi "hyveellinen elämä".

        Sokratesta seuranneiden filosofien mielipiteet vaihtelivat kuitenkin usein siinä, mikä oli suurinta hyvää elämässä. Esimerkiksi kyynikoiden ja stoalaisten mielestä olemassaolon perimmäinen tarkoitus oli juuri hyve itsessään, ei nautinto — kyreneläisten ja epikurolaisten mielestä taas nautinto oli suurin hyvä."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Elämän_tarkoitus


    • HyvääPohdintaa

      Tässä vielä perspektiiviä: miehet tekevät noin 45 vuotta töitä tauotta, kesälomasta toiseen. Elleivät ota välillä jotain omaa lomaa.

      Naiset tekevät noin 40 vuotta töissä ja siitä keskimäärin pari vuotta lasten kanssa kotona (joka on yhtä rankkaa). Lapsettomia on kokoajan enemmän.

      Mitä sä saat siitä? Maksaa Fortumille siirtomaksuja käyttämästäsi sähköstä?
      Olla kiusaattu työpaikalla ja hankkia vatsahaava stressillä > pakko saada liksaa, jotta saa audin/bemarin jotta naisesi tykkäisi sinusta. WOW...

      Ymmärrän, että ihmisen on hyvä kiinnittyä jotenkin sosiaaliseen yhteiskuntaan. Mutta onko sen pakko olla ansaintaa? Työssä joka ei palkitse tehtävänä, yhteisöltään eikä palkaltaan? Mikä järki?

      Aloitetaan siitä, että teet jotain missä olet hyvä ja jota haluat tehdä...lähes palavasti. Mahtavaa, jos siitä vielä maksetaan sen verran, että pystyt elättämään itsesi.

      Mitä se on?

      • Ehkä elämäntarkoitus on rakastaa ja tehdä työtä rakkaimpien eteen. Olen opiskelija, jolla on parin pienen lapsen kuva televisioni vieressä. He eivät ole omiani, mutta muistan siitä, että minun on hankittava heille lahjat ensi jouluksi. Pienelle sillioin 4-vuotiaalle tytölle nukke ja puolitoista vuotiaalle pojalle auto. Elämässä jos olisin äiti tai isä niin minun pitäisi tehdä paljon näiden lapsien eteen ja huolehtia kaikin puolin heistä. Elämäntarkoitus on tehdä töitä lasten eteen tai vaikka säästää vähän rahaa joululahja nukkea/autoa varten. Rakastan sukulaislapsia, isosiskoni silmäteriä, miksi ponnistelen sen eteen, että minulla olisi rahat joululahjoihin.

        Yhteiskunta ja ansainta elannoksi ei ole vain abstraktikäsite vaan konkreettiaa. Yhteisö tarvitsee välittämistä ja hoivaamista sekä lääkäriä että palokuntaa. Lääkärillä ja palomiehellä on elämän tarkoituksena hoitaa sairaita tai sammuttaa tulipaloja.

        Pienten lasten kuva saa motivoitumaan tekemään töitä yhteisön ja yhteiskunnan eteen. Kyseessä ei ole vain itsensä elättämisestä vaan suuremmasta yhteisestä hyvästä, johon kuuluu yhteisön tulevaisuus: pienet lapset, uusi elämä, elämäntarkoitus?


      • Sitäseon

        Se on oman tarkoituksensa täyttämistä. Työ tai tehtävä, joka motivoi eikä sen ainut merkitys ole rahapalkka, jonka siitä saa. Palava halu ja tarve toteuttaa jotakin omaa sisäistä tarvettaan, tehtäväänsä, intohimoaan, omaa olemassaoloaan ... joka aktivoi ja antaa käyttövoimaa, innostuttaa ja antaa elämälle merkitystä.

        Sellaisessa työssä tai missä tahansa toiminnassa rahapalkka on sivuseikka, mutta aika yleisesti em. laiset tyypit ovat menestyjiä, joille myös rahavirrat kääntyvät.


    • Xyzq

      Syntymä on suuri lahja ja jos vielä menestyt elämässäsi lahja on vielä suurempi. Ja jos vielä osaat käyttää saamaasi menestymisen lahjaasi oikein niin se jo antaa tarkoituksen elämääsi.
      Monesti kärsivä ja heikommin menestyvä ihminen kysyy elämän tarkoitustaan, mutta meillä jokaisella on paikkansa ja tehtävänsä täällä. Kaiken sen on Luojamme jo antanut meille syntymässä.
      Näin minä ajattelen.
      Kaikilla Ihmisillä on kärsimystä elämässä, kukaan ei siltä välty vaikka olisi kuinka menestyvä tai lahjakas. Kärsimykset saattavat olla vain osin erilaisia.

      • Et vain ole buddhalainen, koska siellä "elämä on kärsimystä ja elämänjano on kärsimykseen syynä". Minä en oikein usko Buddhan opetuksiin, vaikka niissä saattaa olla jotain totuutta takana niin kuin monissa uskonnoissa. Intian seutu on muutenkin henkistymisen seutua filosofisesti ja uskonnollisesti. Heidän etiikkansa, estetiikkansa ja yleensä elämänkäsitys eroa länsimaisesta. Buddhalaisuudessa ihmisen elämäntarkoitus osittain taitaa olla valaistuminen. Kristinuskossa elämäntarkoitus "Usko, Toivo sekä Rakkaus" ja päästä Taivaaseen?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Neljä_jaloa_totuutta
        "Neljä jaloa totuutta

        Jalo totuus kärsimyksestä
        Jalo totuus kärsimyksen syystä
        Jalo totuus kärsimyksen lakkaamisesta
        Jalo totuus kärsimyksen lakkaamiseen johtavasta tiestä

        Tämä muotoilu on täsmälleen sama kuin se, jota Buddhan kulttuurissa käyttivät lääkärit tehdessään diagnoosia ja määrätessään hoitoa sairauteen: määritetään sairaus, sen syyt ja sitten määrätään hoito. Täten Buddha pitää kärsimystä "sairautena", jonka paranemiseen voimme luottaa."


      • Lahjakkuusedesauttaa

        "Menestymisen lahja" on kyllä niin metka ajatus, että en ole ikuna kuullut. Tutummaksi aihe tulee, kun sanotaan niin päin, että osaa käyttää omat lahjansa, erityislahjakkuutensa menestymiseensä, menestyäkseen elämässä, menestymisensä hyväksi.


    • dfg433

      Sitä minäkin aikaan etsin.

      En löytänyt kunnes tutustuin ortodoksien tarkoitukseen elämästä.

    • Elämän_tarkoitus

      rakkaus

    • åpåö

      Juuri näin.

    • jgapmptgja

      Musta elämän tarkoitus on olla oma itsensä ja pysyä terveenä pitkä ikä, tosin se on erittäin vaikeeta ja hankalaa, asiaa auttaa pitkälti, huumorintaju, se on ehkä ihmisessä yks saavutuksista, elää pitkään ku toiset, työ on vain ahneutta varten, se että elää 100vuotiaaks on todellinen saavutus, tosin harvinaista ja se on loisto saavutus että pystyy elämään elämän ilman varsinkin alkoholia, osaa arvostaa elämää ja sen huumaa, jos käyttää huumeita ja alkoholia, se on ku pelkäis elämää, eikä osaa arvostaa sitä,
      se on ku heittäs elämän vessan pöntöstä alas, arvotonta!

    • jgapmpdjm

      Musta yks ehkä perus tarkoitus on lastenteko ja nauttia heidän kanssaan elämästä, työ on ahneutta varten, mm itsekästä, matkustelu ei oo tarkoitus, todellinen tarkoitus on lastenteko ja olla onnellinen ja nauttia elämästä, lastenteko on annettu meille kun se on luonnollinen asia, se on tarkoitus 1 ja 2 elää terveenä pitkä ikä, esim. 100!

    • Universumin_silmä

      Minä tiedän, mikä on elämän (yleensä, ei siis kenenkään yksilön) tarkoitus. Sillä tarkoituksella ei tosin ole mitään merkitystä kenenkään elämälle, eikä teidän henkilökohtaiselle kokemukselle. Siinä mielessä elämän tarkoitus on paradoksaalisesti merkityksetön kenellekään ihmiselle. Tämä on tietenkin surullista.

      Elämän tarkoitus on olla ja tulla tietoiseksi olemassa olemisestaan ja kaiken sen olemassa olemisesta, mitä ympärillään voi havaita. Evoluution myötä tietoiseksi kehittynyt ihminen on kuin universumin silä, jolla se katselee itseään. Siinä on tietoisen elämän tarkoitus eikä sillä ole mitään muuta, syvempää tarkoitusta.

      Yksilön elämän MERKITYS on tietenkin sitten asia erikseen, ja sen jokainen joutuu etsimään ja mahdollisesti löytämään itse.

    • Kylläjämptionnäin

      42 tai 36. Tai tältä väliltä.. Ei ole mun keksimä juttu. Kirjasta luettu..

    • wikipedia

      42.
      Sehän jo lukee Linnunradan käsikirjassa liftareille!
      TAI:
      googleen: what is the answer of universe and everything.

    • kyllä aurinko on pallosalama

    • Uatos.Uattelija

      Niin lainatakseni tuota "Linnunradan liftarit" kirjaa se 42 on aika osuva tulos elämä tarkoitukselle. Jos olemme "puhelinhygieenikkojen" ja "kampaajien" jälkeläisiä se pitää paikkansa. Koko ajan on yritetty keksiä jotakin paikkansapitämätöntä selitystä onnistumatta. Selitykset ovat olleet kuten Nummisuutarin Eskon käsitys häitten tarkoituksesta "Ryty ja roikina ja palavat olkikuvot aidanseipäiden nokassa".
      Jokainen pitäköön selityksensä niinhän se parhaiten hoituisi , mutta kun jotkut luulevat pakottaen pääsevänsä historiaan. Tuo kirjallinen jäämistö on täynnä mitä kummempia idiootteja tempauksineen !!

    • paappu

      Jos yhteiskunta määräisi mitä meidän pitää opiskella, mitä tehdä työkseen, kenen kanssa mennä naimisiin tai missä asua, ihmiset nousisivat kapinaan ja vaatisivat vapautta päättää itse omista asioistaan. Siitä huolimatta ihmiset tuntevat suurta tyhjyyttä ja pelkoa jos heidän elämänsä merkitystä ei tuoda valmiiksi määriteltynä jonkun dogmaattisen uskomuksen kautta.

    • tunnustaa

      Paras vastaus jonka olen kuullut kuuluu:" tarkoitus on sama kuin matkalla. Mikä Sinulle on matkan tarkoitus?

      Toinen ajatuksia herättävä lainaus on:
      "Hyväksy, ettet heti tiedä mitä tehdä, mitä tuntea, miten olla. Hyväksy tyhjyys. Tyhjyydessä on viisaus. Jos et pelkää tyhjyyttä, et pelkää mitään."

      Monet siis pelkäävät olotilaa jossa eivät tiedä elämän tarkoitusta ja siksi on pakko keksiä joku tarkoitus. Vaikka jumaliin uskominen.

      • Hienoja-ajatuksesisilti

        Matkallahan ollaan siksi, että päästäisiin jonnekin perille. Mutta silti sanotaan niinkin, että perille pääsy ei ole tärkeää vaan matkalla olo, matkan tekeminen. Ota siitä sitten selvää. Elämän matka on tietysti hieman eri asia kuin matka esim. kesämökille. Tulkintajuttuja(ko?).

        En pelkää mitään. Olenko siis tyhjä ... ja viisas? Menipäs vaikeaksi.


      • tunnustaa

        Se on valinta kysymys. Toiset on matkalla päästäkseen määränpäähän, ja yleensä takaisin. Toiset mennäkseen pysyvästi. Yhä enenevä osa on matkalla sen takia, että haluaa kulkea ympäriinsä, joko tuttuja seutuja tai nimenomaan uusia seutuja.

        Purhjehtijoilla on usein monenlaisia määrän päitä, ja ne vaihtelee reissulla. Kesälomapurjehduksella niillä on ylivoimaisesti tärkeintä, että pääsevät liikkeel. Köydet irti laiturista. Toissijaista on päästäänkö johonkin tiettyyn määränpäähän vai ei. Kun jo pelkästään keli voi tehdä sen turhan vaikeaksi. Silti he lhtevät liikkeelle ja tulevat loman päätyttyä takaisin. Lähteminen on tärkeintä, etenkin jäiden lähteminen :)

        Tuon perusteella itse pidän tärkeinpänä matkalla oloa tai itse matkustamista, en niinkään määränpäätä. nautin matkasta, en vain määränpäästä. Samoin myös elämässä.


      • Tärkeätsanat

        Purjehtimisesta juolahti: lapseni lakkiaisjuhlassa sukulainen piti puheen jossa sanoi, että elämän merellä pitää purhjehtia ettei ajelehtisi. Se oli hienosti ja hyvin sanottu ja juuri niin kuin juttu on.


      • EtsiväLöytää_

        Mutta, mutta - jos päämäärää ei ole, lienee jokseenkin samantekevää ajelehtiiko vai purjehtiiko.

        Silloin voi vain huokaista, kuten Kullervo Kukkasjärvi omassa "viisaudessaan":

        "Sattumien summa on vakio."


    • tejame

      Elämän tarkoitus on itsensä kaltaisten monistaminen.

      • kalleinasia

        Pikkuhistoriikkiani
        Lapsuuteni pyhäkoulut ja koulun uskonnonopettajien tunnit ovat jättäneet kauneimmat muistot lapsuudestani. Sitten nuoruusaikani lavatansseista ja nuorisoseurojen tansseista tuli osa nuoruuteeni kuuluvaa uutta "koulua". Eipä -60-luvun maaseutu muutakaan rientoa tarjonnut. Sitten luvun loppupuolta siivitti mieletön autojen hankintabuumi, jolla mitattiin miehen kelvollisuus "piireihin". Ei värillä ja mallillakaan väliä, kunhan kulki. Elikkä noin 5 vuodessa muuttui täysin Suomi-miljöön nuorten vapaa-ajanviettotavat. 60-luvun alkupuolen polkupyörämarssit kesälavojen tansseihin saivat täyden muutoksen. Sitten myös lavat menettivät alkuperäisen raikkaan muotonsa, kun olut vapautui ja lavojen seinät usein tuhrittiin, jos millaisin kirkuvin värein.

        Tuntui usein kuin turvallinen olotilani olisi jatkuvasti horjunut ja välillä kadonnut. Identiteettikriisi. Sitten muiden mallin tapaan niin nopeasti häät kuin suinkin. Samoin lasten tulo ja samoin työnhaku, sen jatkuva vaihtuminen ja ns. kiipeäminen. Ja sitten kuin robotti, kuin robotti ja välillä ahdistuskin, mutta stressi ja touhu piti pinnalla eikä vielä tarjoiltu masennuslääkkeitäkään - onneksi.

        Kunnes tulikin kriisien huippu ja rukous ja huuto ja - vastaus. Ihme ja sen jälkeen paljon, paljon ihmeitä rukousvastauksina. Lapsen uskosta oli lyhyt matka etsiä Jeesus apuun ja turvata häneen. Ja uudelleen Hänet löydettyä ymmärsin, että on suunnaton vahinko maamme kansalle, kun -70- luvun radikalismin seurauksena synnytetty kulttuurivallankumous "siivosi" maastamme kristinuskon. Suurin kiitos tästä työstä koituu ilman muuta Suomen Televisiolle. Kiitettävästi ovat toimineet viikkolehdet lisäksi. Nyt on suuri pyrkimys siivota uskonnonopettajat kouluista. Ei sinänsä enää ihme, koska ateistinen päiväkoti on kasvattanut nämä äidittöminä päiväkasvatettujen sukupolvien edustajat.

        Tärkein oppini elämässäni: Elämä olisi ollut tasapainoista ja tuonut rauhan ja tyytyväisyyden sekä ilon, kun olisin ymmärtänyt oikein nuoruuteni tieni suunnan yhdessä puolisoni kanssa. Hänellä on hyvin samantapainen tausta kuin itselläni, mutta turvauduimme vääriin suuntiin sen sijaan, että olisimme etsineet vastaukset paljon helpoimmasta lähteestä - Raamatusta. Siltä tieltä ei hullukaan eksy. Totuudessa on helppoa vaeltaa.
        Me olimme liian monta vuotta eksyksissä. Liian monta siksi, että lasten kasvatus väärällä tavalla stressitäyteisessä kodissa jättää vaikeasti korjattavat jäljet. Ja mikä aidon ilon menetys itselle elämän parhaassa iässä! Oikein tehdyn työn hedelmistä saa nauttia elämänsä loppuun saakka, mutta samoin myös väärin suoritetun työn.


        Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia.

        - - - Katekismus, Kristinoppi lyhyesti esitettynä, 1. Elämämme kallein asia -

        Jumalan sana vakuuttaa: "Jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on Hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut" (Room. 10:9). Apostoli Johannes sanoo kirjeessään: "Jos me tunnustamme syntimme on Hän uskollinen ja vanhurskas, niin että Hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä" (1.Joh. 1:9).

        Hyvä ystävä, tässä on vastaus jokaiselle ihmiselle elämän suuriin kysymyksiin. Jeesus antaa elämällesi sisällön ja tarkoituksen. Ja kun lähdemme tästä ajasta, niin meillä on Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen vakuutus siitä, että Kristuksen anteeksiantavan sovitustyön tähden meillä on paikka Jumalan yhteydessä taivaassa, jonka Jumala on valmistanut omilleen. Sitä on iankaikkinen elämä ja vain Jeesus, kuoleman voittaja, voi sen antaa.

        Ihminen ei voi itseänsä pelastaa mutta Jumala on lähestynyt sinua ja minua Jeesuksessa ja kutsuu meitä vastaanottamaan pelastuksen lahjan. Ilman Pyhän Hengen työtä me emme edes haluaisi sitä mutta Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen ihmisessä rakkaudessaan.


    • selkämeri

      Jaa a , ensin koulutus ja sitten töihin sekä harrastukset.

      Metsänhoitoa, toimistotöitä, vetouistelua.

    • JumalanElämänTarkoitus

      Tässä yhteydessä haluaisin oikeastaan hiukan ensin tarkentaa, minkä tai kenen elämän tarkoitus. Jäniksen elämän tarkoitus ei ehkä kuitenkaan ole aivan samanlainen kuin uusiseelantilaisen 23 vuotiaan toimistohenkilön elämän tarkoitus. Lisäksi Jumalan elämän tarkoitus kaikkine maailmankaikkeuksien aiheiden kera ei luultavasti ole täsmälleen identtinen pienen maapallon ihmisyksilön elämän tarkoituksen kanssa. Ja elämän tarkoitus eurooppalaisten keskuudessa ei ehkä kaikkina aikakausina kuitenkaan olisi samankaltainen kuin lintuyhteisöjen elämän tarkoitus - jos nyt tarkoituksesta edes yksikössä tuolloin edes voitaisiin kunnolla kuvailla - ehkäpä silloin elämien tarkoitukset...

      Maapallon elämän tarkoitus ennen kuin maapalloa oli elämälle mahdollisena olemassakaan on kyllä kysymys, jota voi ajatella vaikkapa kvanttipotentiaaleina, joissa informaatioihin liittyviä elämänkaltaisia ilmiöitä olisikin saattanut olla olemassa. Näille elämänkaltaisuuksien tarkoitus olisi silti liennyt hiukan toisenlaista kuin myöhemmin molekyyliryhmiin liitettävien elämänmuotojen elämien tarkoitukset...

      Tarkoituksista pitäisi myös puhua hieman näkökulmista elämän tarkoituksen suhteen. Onhan eri asia yksilön elämän tarkoitus yksilölle itselleen kuin ympärillään oleville kuin toisaalla eläville taikka yhteiskunnille eri aikakausina ennen, aikana tai jälkeen yksilön elämän. Elämä on suoritus, jolle voidaan esittää erilaisia sisältöjä riippuen näkökulmista. Tämä tietysti mieluummin toivottavasti ihmiselle ymmärrettävillä kuvailutavoilla...ainakin ihmisajattelun etsimiseen yksilön elämän tarkoituksen suhteen. Tähän voisi koota vaikkapa miljardi sopiviin näkökulmiin liittyvistä ajattelutavoista elämän tarkoitusten suhteen. Jokaisen suhteen voisi sitten kirjoittaa kirjasarjoja, joissa ajattelutapojen merkitysten joukoista voitaisiin hahmottaa elämänsä tarkoitukseen liittyviä asioita. Ehkä tämä olisikin aikalailla opettavaista luettavaa.

      Koska ihmisen lukunopeus on kuitenkin rajallinen, olisikin kenties viisasta yrittää hahmottaa ja koota elämän tarkoituksen periaatteita helpommin omaksuttaviin ja hahmoteltaviin esitystapoihin. Niinhän tässä useasti onkin jo tehty, muutamin esimerkein poimien muutamia elämän tarkoitukseen liittyviä ajattelutapoja, jokainen kuitenkin vain eräänlaisina ajatusnäytteinä...tietyt periaatteet, kuten elämän merkitysten tavoitteellisuudet voivat olla ohjaamassa elämän tarkoitusten etsintää. Tässä pitäisi voida kuvailla hetkien tilanteet tarpeeksi ymmärrettävin tavoin, että periaatteille voisi löytää tavoitteellisia ja samalla tarkoituksen suhteen sopivia toteuttamistapoja...

      Elämän tarkoitusten etsiminen sinänsä saattaa auttaa monin tavoin paitsi ihmistä itseään myös muiden elämäntarkoitusten ajattelutapojen periaatteellistamisessa - kuka enemmän käsitteellisinä, kuka käytännönläheisempinä tavoitteina...

      Onnea etsintään. Nyt siis myös suomenkielisenä versiona, jos niin halutaan ajatella...

      (((***)))(((***)))(((***)))(((***)))(((***)))(((***)))(((***)))(((***)))(((***)))



      Tämä sopii ainakin taustaksi näin joulunläheisenä aikana:

      https://www.youtube.com/watch?v=iCB3EPkzWco




      Kaiken Hyvyyden Geneerinen Olento? Ajaton? Ikuinen?

      ***

    • Kuunsirppi.Kultainen

      Näitä palstoja lukiessaan voi tulle tulokseen , se on monismutkainen asia.

      Joskus huomaa se on kuten Nummisuutarin Eskon käsitys häistä ja avion tarkoituksesta. "Ryty ja roikina ja palavat olkikuvot aidanseipäiden nokissa" !
      Kuten tuosta huomaa yhdelle yhtä ja toiselle toista ja kolmaskin saakoot osuutensa!!
      Kuitenkin lopuksi käy kuin nappuloille Shakkipelissä. Niin Kuningas kuin sotilas päätyvät vaakatasossa puulaatikkoon.

    • Elämän tarkoitus on viedä tämä kokemus hänelle joka on tämän elämän antanut

    • elämäntarkoitus22

      Löytää uskonto ja elää elää yksinkertaista,vaatimatonta elämää.

      Hengelliset arvot ovat tärkeimpiä kuin materialistiset.

      Itse löysin sen ortodoksisuudesta.

    • jurisiur

      Viktor Franklin mukaan kysymys elämän tarkoituksesta on verrattavissa samaan jos kysyisi mikä on (kaikkien) shakkipelien paras siirto. Sen sijaan voidaan kysyä mikä on paras siirto juuri tällä hetkellä..

      Yksi näkökulma tutkia oman elämänsä tämän hetken tarkoitusta on elää omien arvojensa mukaista elämää, toki se vaatii että tulee tietoiseksi arvoistaan,
      nyt voit tehdä arvotestin ja/tai lukea lisää arvojen merkityksestä arvoblogista:

      https://arvoja.wordpress.com/

      Arvot ovat yksilön toiminnan perusta, sillä arvot ohjaavat ihmisen valintoja.

    • LakiV

      Työkään ei riitä elämäntarkoitukeksi? EIkö viihdekään, eikö perheen perustaminenkaan? Ilmeisesti olet väärissä töissä, vasta palkkaa nyhtämässä, se ei ole Herran tarjoamaa työtä, vaan Herran työt on niitä missä et oikeasti köyhdytä edes työnantajiasi, vaan teet sitä, minkä tiedät oikeaksi ja kykyjesi ja taitojesi mukaiseksi. Joillekin sellainen työ on vain pelihommaa, jossa jää itse vain tappiolle? Älkää silti pelatko sellaisia pelejä joista tarvii paljon maksaa....

    • atteitte

      Ei elämällä ole mitään varsinaista tarkoitusta. Elämä vain sattumien summana mahdollistui ja kehittyi. Universumin mittakaavassa me ollaan silmänräpäyksen kestäviä "kipinöitä".

      Kun elämässä tapahtuu erilaisia murroksia ja muutoksia, ryhdytään yleensä pohtimaan "elämän tarkoitusta". Ennen vanhaan elämässä oli vähän vakioita, ja tietoa. Ne loi elämälle selkeän tarkoituksen. Erilaiset korkeammat voimat syntyi ja uskomukset niiden antaneen ihmiselle elämän. Yleinen uskomus on olla luojansa arvoinen, jotta pääsee kaikkien koettelemuksien kautta sinne tiettyyn päämäärään, jossa on kaikki hyvin. Jopa jumalienkieltäjillä kymmeniä tuhansia vuosia kestäneet perinteet luo oman vaikutelmansa.

      Kun evoluutio menee pysähtymättä eteen päin, se tuo mukanaan myös muutoksia. Jokainen ymmärtää, että uskovaisuus ja ateismi luo keskinäisiä ristiriitoja ja mm. maailmanlaajuisia väittelyitä, vihanpitoa yms. Nyt siis kaksi erilaista todellisuuskäsitystä elää rinnakkain, vastakkainaseteltuna... jumaluskoihin perustuva ja tieteelliseen tietoon perustuva.

      Kun käytät aivojasi, perehdyt asioihin, tutkit, löydät, ajattelet rationaalisesti, uskallat kyseenalaistaa jne. ne elämälle kehitellyt muinaiset "tarkoitukset" väistyy tiedon tieltä. Kun lopulta ymmärrät, mitä uskonto on ja miksi ja miten se on syntynyt ja miten se vaikuttaa ihmiseen, sinusta tulee ateisti. Ateismi luo elämälle taas uuden merkityksen. Sitten ymmärrät, että elämällä ei ole tarkoitusta, vaan merkitys. Merkitys, jonka itse luot.

      Elämä on täysin fyysistä ja maallista, eikä mitään sieluja tms. hengellistä olentoa ole olemassa. Se on vain muinaisuskomuksista kehittynyt itsepintainen kuvitelma. Se on uskomatonta, miten voimakas psyykkinen vaikutus uskonnolla on. Mutta näin ateismin näkövinkkelistä katsottuna voikin olla, että oman itsensä puolesta on kannattavampaa olla uskovainen... uskot siihen, mikä uskontoon kuuluu ja kiellät ja torjut kaiken muun tiedon. Silloin uskot, että elämällä on tarkoitus.

    • nää_on_näitä

      atteittelle sanoisin että muinaisuskomukset on pitänyt ensin opetella jota pystyy opettelemaan niistä pois eli ateistiksi. Siitä voi jokainen ateisti olla kiitollinen, niin halutessaan. Jos luo ajatukselleen sellaisen merkityksen.
      Siinähän on elämälle hyvinkin merkityksellinen tarkoitus.

      lainaus aloituksesta:
      " eikö muiden mielestä tässä yhteiskunnassa/arvomaailmassa ole mitään vikaa?!"

      Arvokasta mielestäni on mahdollisuus valita asenteensa vallitsevaan "arvomaailmaan"
      Valitsen tietoisesti että se minkä tänään kohtaan on minulle tällä hetkellä paras mahdollinen, saman idean näen kaikkialla muualla, jokainen tekee koko ajan parasta mihin kykenee. Siitä muodostuu yhteiskunta ja arvomaailma.
      Mikäpä on sen kauniimpaa kuin jumaluuteen uskovalle kiitollisuuttaan osoittava ateisti. Tällä tavoin näen maailman kiitollisena, en viallisena
      On ainoastaan mahdollisuuksia ja jokainen valitsee joka hetki

      • sdfghsdfghsdf

        Höpöhöpö. Täysin naurettavaa väittää että ollakseen olematta jotain, täytyy ensin olla jotain. Tuolla logiikalla jokainen ateisti olisi siis mielestäsi käynyt läpi joka ikisen uskonnon ennen ateistiksi päätymistään. Sama kuin väittäisi että ollakseen osaamatta kitaransoittoa, on ensin opeteltava soittamaan kitaraa.


    • tsot.tsot

      Koska nimimerkki 'atteitte' kehtasi väittää ateistisen todellisuuskäsityksen perustuvan "tieteelliseen tietoon", niin korjataanpa asia nyt tässä.

      Ateismi on sataprosenttisen varmasti uskomukseen - ettei Jumalaa/jumalia ole - perustuva 'todellisuuskäsitys'. Mitään tieteellistä tietoa ei sen pohjana ole, eikä tule koskaan olemaankaan.

      Ennemminkin ateismia voisi verrata johonkin höpöhöpö-uskontoon. Onhan sillä niin paljon uskonnonomaisia tunnusmerkkejä.

      Muun muassa pyrkimys käännyttää toisin uskovia tuputtamalla omia käsityksiään.

      Jos ketä kiinnostaa, niin aiheesta lisää:

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14657234/ateismi-on-uskonto

      http://hikipedia.info/wiki/Ateismi :-D

    • nää_on_näitä

      //Täysin naurettavaa väittää että ollakseen olematta jotain, täytyy ensin olla jotain. //
      Mielestäni on jotain oltava joka kokee jotakin? Nauru on aina hyvä olemassaolon tunne.

      Elämän tarkoitus on olla jotain. Esimerkiksi kokea elämä.

      • merkityksen_kokemus

        Eksistentialismin mukaan varmuudella on jotakin olemassa, koska jokin kokee maailman olevan olemassa. Tätä jotakin nimetään "das ein". Mitä se sitten, siihen ei oikeastaan tarvitse vastata, koska on itsessään riittävää olemassaolemiselle (=eksistenssi), että jotakin on olemassa.

        Kokeminen laajassa merkityksessä on keskeinen käsite eksistentialismissa. Kokemisen perustavin taso on sillensä jättäminen. Viime mainitussa asiat pyritään havaitsemaan ilman ennakko-oletuksia sellaisenaan niin kuin asiat ovat. Maailman kokemista voitaisiin ajatella pidettävän yksilön elämän merkityksellisyyden kokemisen kannalta tärkeänä.


    • nää_on_näitä

      > Kokemisen perustavin taso on sillensä jättäminen. Viime mainitussa asiat pyritään havaitsemaan ilman ennakko-oletuksia sellaisenaan niin kuin asiat ovat<

      Tässä hyvä merkityksen_kokemus ilmaiset rakkauden. Rakastan sinua sellaisena kuin olet. Sanoisin että tämä sopii minulle myös jumalan määritelmänä, minulle Jumala on ainoastaan rakkaus.

      En yritä muuttaa maailmaa muutan käsitykseni eli ajatukseni maailmasta ja jätän sen silleen niin kuin se on. Se ei ole passiivista vaan teen kaikkea mikä tulee tehdäkseni ja katson että tekisin sen niin kuin (työnantaja) sinäkin haluaisit. Kun tulee työ josta en tiedä, kysyn mielessäni mitä rakkaus tekisi nyt

      Nyt annoin olemiselleni tällaisen tarkoituksen. Jos erehdyn annan se anteeksi itselleni.

    • Raistori

      No minähän se täällä, koko tän keskusteluketjun aloittaja. Paljon on näemmä ihmisiä puhuttanut tää aihe vuosien varrella.. Paljon on uskonnon ja jumalan tyrkyttäjää, mutta myös asiallisia vastauksia löytyy. Ei ole merkitystä löytynyt vieläkään.. En ole onneksi kyllä alkoholiin, huumeisiin tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan hurahtanut tunnontuskissani. Mutta kyllä tätä asiaa on saanut pohtia ja miettiä lähes päivittäin. En tiedä miten muut ihmiset kokevat elämänsä ja mm. onnellisuuden tunteen, mutta itselleni se on lähinnä hetkittäistä. Saatan tuntea onnea hetkessä, mutta aina taustalla kalvaa joku tunne tai ajatus, että mitäs nyt? Eilen olin onnellinen, mutta nyt tämä elämä onkin taas tätä samaa. Kaikkeen tottuu, kaikesta häviää uutuuden viehätys ja jäljelle jää vain ihmettely, että miksei tämä nyt olekaan enää niin kivaa kuin joskus oli. Voiko onni olla pysyvä mielentila? Jonkun verran olen tutustunut Yrjö Kallisen sekä Jiddu Krishnamurtin ajatuksiin ja oikeastaan ainoastaan ne ovat tarjonneet jotain suuntaa mihin itseäni haluaisin kehittää, MUTTA tässä taas piilee ankara ristiriita. Kuunnelkaa youtubesta Yrjö Kallisen puhe "Elämän syvyysaspektin arviointia" niin tiedätte, mitä tarkoitan. Kiitos kaikille vastanneille. Yritetään tehdä maailmasta parempi paikka ja muistaa, että jokainen meistä on pohjimmiltaan samanlainen ihonväristä, kulttuurista, uskonnosta ja asuinpaikasta huolimatta.

      • osanottoni

      • Anonyymi

        ” Saatan tuntea onnea hetkessä, mutta aina taustalla kalvaa joku tunne tai ajatus, että mitäs nyt? Eilen olin onnellinen, mutta nyt tämä elämä onkin taas tätä samaa. ”

        Hmm... Vaikuttaa siltä että muistisi keskittyy enemmän menneeseen ja jo opittuun.

        Voit opetella uutta virttä käyttämällä keskittymistä enemmän silloin kun koet onnellisuutta. Keskity siihen mitä teet, mistä onnen tunteessa on kyse. jos urheilet ja koet silloin onnellisuutta, nauti siitä onnellisuuden tunteesta ja yritä huomata mistä se tulee. Voitosta? Vuorovaikutuksesta? Uuden oppimisesta?

        Jos makaat sohvalla ja koet onnellisuutta, mieti mistä se tulee? Hyvin tiskatuista astioista, päivän töistä?

        Kun opit huomaamaan onnesi hetket paremmin, käytä tietoa hyväksi ja vahvista onnellisuutta onnellistumalla. Kehu itseäsi kun muistit olla onnellinen, ole tyytyväinen kun löysit taas ilon, muistuta itseäsi illalla että aamulla muistat itsesi onnellisena kun koit onnea edellisenä iltana.

        Plus kaikki muut myönteisen minäkuvan vahvistusliturgiat.


    • ehkä jo ollutkin esillä:
      Älä muuta maailmaa muuta ajatuksesi maailmasta. Tällainen ajatus ei ole Kalliselle eikä Krisnamurtille vieras, minun mielestäni.
      Nykyisin jo tieteessä pieni porukka näkee ja kokee että "maailma" on jokaisen ajattelijan itsensä luoma mielikuva omasta kokemuksestaan.
      Minun elämäni tarkoitus ei voi olla esittämässä omaa mielikuvaani maailmasta sinulle. Aivan kuten Kallinen ja muut vastaavat varoittavat; osoittaessani "totuutta" kuulija katsoo sormeani kun hänen pitäisi ymmärtää se mitä osoitan, eikä sitä voi mennä kenenkään pään sisään vääntämään hänen ajatuksiaan.
      Pidä elämäsi tarkoituksena kysellä ihmisten elämän tarkoitusta kunnes opit että sinun elämäsi tarkoitus on sinun tarkoituksesi. "Luonto" ei tarvitse kahta luotua samaan rooliin. Tällä on niin hyvä roolitus että jokaisen suoritus on täydellinen hänelle.

    • Jeesus_Kristus_on_Herra

      <<Kertokaa mulle, että mikä on elämän tarkoitus? >>

      Tulla tuntemaan Herramme Jeesus Kristus.

    • Habladibabla

      42.

    • AsSimpleAsThat

      Lisääntyminen.

    • hänjokahaluaaollahän

      Yksittäistä elämän tarkoitusta ei ole. Sinä luot itse sen mitä teet ja mistä sinut muistetaan. Tee asiat niin että se olisi sinun mielestä se mitä sinä haluat muokata maailmassa pienesti taikka isosti. elämän tarkoitus on aina sinun oma tavoite voi olla että olet maailman rikkain ihminen tai semmoinnen mitä haluat olla

    • kkkkkkkkkkkkkkkk

      elämän tarkoitus on 42

    • ressu-1

      elämän tarkoitus on elämä itse vaatiiko se muuta...mikä sinun elämn ja olemassa olon tarkoitus ja oikeutus on on sun omia juttuja sit

    • VeliTrusty

      Olen reilut 30v ja koko ymmärtävän ja muistavan ikäni on takaraivossani jyskyttänyt ( kalvannut ) ajatus että tässä ( elämässä?/ maailmassa? ) on jotain "vialla". Vastausta olen yrittänyt kauan etsiä monista jo edellämainituista asioista mutta ei sitä vastausta ole tullut vastaan, pelkäämpä että en ennen kuolemaani saa sitä "vikaa" selville. Elämän tarkoitus... Hmm...
      Aion katsoa tämän kortin elämäni loppuun asti, joka toivottavasti jatkuu sinne asti kunnes kuolo korjaa ja toiveissa olisi lähteä rehellisenä saappaat jalassa.

      • tääonnähty

        Tjaa. Aika erikoista, jos maailmassa olisi jokin "vialla". Ei ole itselle tullut tuollainen mieleen. (Yhteiskunnissa toki on paljon vialla, mutta tämä on kaiketi eri asia.)

        Itselleni maailma näyttää "täydelliseltä" ja parasta siinä on se, että voin olla itse mukana "maailmassa". Olen huomannut monta kertaa, että tämä näkemäni maailman täydellisyys ilmenee pienissä yksityiskohdissa, joissa se on tavallaan piilossa "poimuissa". Sen täydellisyyden näkee, jos osaa katsoa näihin poimuihin oikealla asenteella, ilman että yrittää tulkita niitä ja maailmaa.

        Elämän tarkoituksen pohtimista, mitä olen itsekin paljon harrastanut, pidän ihmisen tragediana. Olemassa oleminen ja sen rajallisuuden tiedostaminen tuo sen väistämättä esille tämän kysymyksen "elämän tarkoituksesta". Ei siinä mitään, onhan tuollaista mukava joskus aina pohdiskella. Traagisuus piilee siinä, että vastausta ei voine löytää. Siksi keskityn itse mieluummin "katselemaan" maailman täydellisyyttä.


    • IlonKauttaVoimaantuu

      Elämän tarkoitus on itse luoda elämälleen tarkoitus, merkitys.

      Tee sellaisia asioita, jotka ovat luonteellesi sopivia. Olet saanut tietyt ominaisuudet, luonteenpiirteet, temperamentin, älynlahjat jne. Toteuta siis itseäsi, ole oma itsesi, tee niitä asioita, mitkä hyväksi tunnet, mutta sillä ehdolla, ettet loukkaa valinnoillasi muita.

      Tee siis valintoja, joista mieluummin seuraa hyvää itsellesi, mutta myös toisille ja koko maailmalle, jolloin vanhana tai sitten kun kuolemasi on tulossa, (ellei se tule hetkessä yllättäen), voit olla tyytyväinen siihen, miten olet elämäsi elänyt.

      Myönteisyys, positiivisten puolten huomaaminen asioissa helpottaa elämää jonkin verran, joskus jopa todella paljon.

      Voimia ja iloa kaikille. :)

    • Murheenkarkoitusko

      Ehkä joillakin on jossakin elämässä tarkoitus kokea kipua ja kärsimystä ja löytää niiden kautta elämäänsä jotain muuta merkitystä. Oppii kääntymään sisäänpäin, meditoimaan ehkä, tuntemaan todellisen itsensä, huomaa, ettei olekaan vain tämä keho-mieli -olento.

      Sitten kun palaa takaisin henkimaailmaan, voi sanoa kokeneensa kivuliaan ja tuskaisen elämän. Mitä siitä on sitten hyötyä ja kenelle? Onko Jumalalle jotain iloa siitä, että jotkut hänen "lapsistaan" täällä kärsivät. Onko kipu, tuska, suru ja vastoinkäymiset ne valaistumiseen vaadittavat työkalut?

      On hyvin raskasta olla lähes aina yksin kotona ja joka päivä hyvin kipeänä - allergioiden vuoksi voi ottaa edes mitään lemmikkiä. Monilla on silti paljon pahemmin asiat. Joissain maissa jotkut ovat täysin syyttömänä joutuneet vankilaan ja heitä lisäksi kidutetaan. Mieluummin otan tämän oman kodin ja kivuliaan kehon, vaikka vankilahan sekin tavallaan on.

      Välillä todella ihmettelen elämän tarkoitusta.

    • nussuttelullaeteenpain

      Syödä, Nussia ja sitten Kuolla. Eikä muuta edes tarvita :)

    • elämän.merkitys

      Elämän tarkoitus on etsiä elämälle tarkoitus. Jos elämäsi on tasapainoista, olet tyytyväinen jne. niin harva silloin edes miettii, mikä on elämän tarkoitus.

    • <<Elämällä on pakko olla jokin suurempi merkitys, kuin järjetön työskentely.. Kaikki ystäväni miettivät hyvillä mielin, mitä he tulevat tekemään työkseen koko ikänsä.. eikö muiden mielestä tässä yhteiskunnassa/arvomaailmassa ole mitään vikaa?!>>

      Työn tekemisellä on kyllä siunaus. Mutta elämän tarkoitus on se, että löytää ja oppii tuntemaan Jeesuksen Kristuksen, oman Vapahtajan.

    • "Kertokaa mulle, että mikä on elämän tarkoitus? "

      Täässä Suomessa se on pakkoruotsin opiskelu.

    • Anonyymi

      Raistori
      16.11.2009 0:11

      Kertokaa mulle, että mikä on elämän tarkoitus?

      Kohta 10 vuotta kulunut. Oletko löytänyt etsimäsi?

      • Anonyymi

        Olen ja en. :)


    • Anonyymi

      Elämän tarkoitus on tarkoituksellinen elämä

    • Anonyymi

      "Kertokaa mulle, että mikä on elämän tarkoitus? EI tämä elämä voi oikeasti olla vaan siinä, että käyt kouluja, menet töihin ja jäät eläkkeelle ja kuolet. "

      Miksei? Siihen kaikki merkit joka tapauksessa viittaavat.

      • Anonyymi

        Opiskella ammatti, tavata kiva tyttö.


    • Anonyymi

      Elämän tarkoitus on mahdollisuus sillä ilman sitä ei universumia voisi olla olemassa.

      • Anonyymi

        Usko,toivo ja rakkaus.


    • Anonyymi

      Etkö ymmärrä???
      Kun elät kunnollisen elämän, niin palkintona Taivaan Paratiisi!!!

    • Anonyymi

      " Parhaiten käyttää elämänsä kun kuluttaa sen johonkin sellaiseen, mikä jää elämään vielä jälkeenpäin. " (William Jones)

    • Anonyymi

      Elämän tarkoituksen kertominen kokonaan on melkein mahdoton tehtävä, koska puhuminen ja kirjoittaminen on niin hidas ilmaisumuoto. Voi kuitenkin näytteidenomaisesti viritellä lauseita, joissa voi viitata ajattelumalleihin, joiden suhteen on tavallista ajatella, että jokin tarkoituksista ja siihen liittyen merkityksistä lauseesta tosiaan voikin esille tulla. Ja jos se vielä liittyy edes osittain elämään, voisi puhuakin elämän tarkoitusnäytteistä ja niiden merkityksellisyyksistä. Tällaisia näytteitä onkin jokaisella, mm. kaikki tähän keskusteluryhmään luetellut.

      Niin muuten, Elämän määritelmät ja elävien kuvailut mahdollistavat elämän tarkoitusten kartoittamisen esimerkiksi kaikille lajeille (maailmankaikkeudessa) ja miksei eläville koneillekin...

      Sitten pitäisi vielä puhua/kirjoittaa kaikista olemassaolevista nimettävissäolevista aiheista, joiden suhteen elämän tarkoituksia tulisi mittasuhteuttaa. Itse kaipaisin tähän aiheeseen kunnollisia työvälineitä, joilla elämän tarkoituksia voisi suhteuttaa, kuvailla, mitata, säätää, virtauttaa jne. Esimerkiksi sanattomat esitystavat elämän tarkoitusten kuvailussa tai elämän tarkoituksissa elämiset pelkkien tarkoituksen kuvailujen sijaan...

      Tässäkin kannattaisi varmaan laatia elämän tarkoitusten mahdollisimman kattavia luetteloita ja pyrkiä valitsemaan elämän tarkoituksista ne itselle parhaimmin sopivat. Tuskin on olemassakaan vain yhtä tarkoitusta elämää varten merkityksineen. Aina kartoittaessa tulee pohtineeksi mm. maailmankaikkeuden muiden sivilisaatioiden viduaalien tarkoituksista myös tämän maailman elämiin liittyvät tarkoitukset. Muutama viritelty arvaus on tässä kuitenkin aina tarpeen...

      Merkityksellisyys muodostuu niistä tiedoista, joita niillä, jotka tiedostavat on käytettävissään...ja elämän tarkoitukset voidaan kartoittaa mm. elämän merkitysten suhteen...

      Mikä on elämän tarkoituksisto ammattien suhteen? Entä ajankäytön suhteen? Entä lisäarvojen luomisen suhteen? Entä aiheistoviittausten suhteen? Entä luonnonvoimien suhteen? Entä elinkaarien suhteen? Entä elämänkertojen suhteen?
      Entä olemassaolon suhteen? Entä taitojen suhteen? Entä aistimaailmoissa? Entä opeteltavien suhteen? Entä yleishyödyllistämisen suhteen? jne.

      Vastaa kysymykseen sitten ei mitään, että se on ruuansulatustoiminnan lopputulos, että se löytyy jo olemassaolevista keksinnöistä tai kulttuuripiirteistä, että se on kehittämistehtävä tai peräti supersivilisaatioiden tavoittaminen on sen ajattelu kenties järkevää sopivissa mittakaavoissa ja sopivilla välineillä avustettuina.

      Kiitos kysymyksestä. Palataan asiaan aina kun sopii.

      • Anonyymi

        Väki vaihtuu, pidot paranevat ja elämän tarkoitukset mietitään jälleen uudelleen...


    • Anonyymi

      Moni nuori ajattelee noin sisimmässään .Jumala kutsuu meitä kaikkia yksilöllisesti. Sinun kutsusi on vielä helppo, kun et ole tehnyt mitään pahaa. Päin vastoin, olet syvästi ajatteleva nuori ja potentiaalinen uskova.Tartu Jeesuksen ojennettuun käteen, ala rukoilla Jeesusta elämääsi, lukea Raamattua ja pyydä Pyhäähenkeä opastamaan lukemaasi.katso TV7:ää Usko Jeesuksen sovitustyö Golgatalla ja ota Hänet Herraksesi. Tulet huomaamaan, että Raamatun sana on totta .Paholainen yrittää sammuttaa lepattavan uskon liekkisi,mutta karkota se sananmiekalla sanoen "Mene pois sinä saatana Jeesuksen nimeen."

    • Anonyymi

      Koittakaa vain uskoa, että elämällä ei ole tarkoitusta eikä merkitystä.

      Kun tämän edellä sanotun oivaltaa, voi vapautua tekemään ja ajattelemaan itsenäisesti. Sen jälkeen voi vaikka vain olla ja ihmetellä, miten maailma menee omalla painollaan eteenpäin. On itse asiassa hienoa, ettei elämällä ole merkitystä.

      Paradoksaalisesti elämän merkityksettömyys tuo siihen sen merkityksettömyyden oivaltamisen kautta merkityksen!

    • Anonyymi

      Olen ollut väärän ihmisen kanssa naimisissa,eronnut,olen äiti ja nyt mummu. Olen kolmea alaa opiskellut. Olen matkustellut. Asun tällä hetkellä paikkakunnalla,jossa en tunne kuin muutaman ihmisen. Nuorempana olin masentunut. Nyt nautin elämästä,päivä kerrallaan. Ikää kun tulee,ei turhia mieti. Elämäntarkoitus on elää.

      • Anonyymi

        Nii-in, elämän tarkoitus on tulla tietoiseksi. - Nm. Elämästä


    • Anonyymi

      Meidän on vaikea määrittää elämän tarkoitusta. Vastaus voi olla elämän ja olevan kaikenlainen olemassa oleminen. Tai sitten ratkaisu voi löytyä jos löydämme tavan kurkistaa ulos mahdollisesta simulaatiostamme.

    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä. Se, että käyttää elämänsä hallituksen orjana (veromaksajana) ja raataa koko elämän, ei ole hyvä elämäntarkoitus, vaikka hallinto ja virkamiehet niin haluavatkin sinun elämän olevan.

      Syy miksi ihmiset karkotettiin paratiisista tähän ensimmäiseen kuolemaan on se, että ihmiset halusivat oppia tuntemaan pahan. Täällä voimme turvallisesti kokea mitä paha todella tarkoittaa, samalla kun sielu on kuitenkin turvassa, eikä mikään tästä maailmasta voi sitä tuhota. Eli, yksi tarkoitus tälä kaikella on olla oppitunti.

      Mutta, jokainen voi myös itse päättää, mikä oman elämän tarkoitus on. Itse olen tullut siihen tulokseen, että rakkaus on paras elämän tarkoitus.

    • Anonyymi

      Hienoa pohdintaa! Joku sanoi hieman raamattua lainaten miettiessään elämän tarkoitusta, että Tee hyvää, karta pahaa, opettele käyttämään vasaraa ja sahaa.
      Aika hyvä neuvo.

      Nuorena varsinkin voi tulla hieman ahdistustakin, kun tulevaisuus arveluttaa ja hiukan pelottaakin. Se kuuluu asiaan. Työn kuuluukiin olla vähän puuduttävaa, mutta jos terveenä saa olla, niin se 30, 40 ja 50 vuottakin loppujen lopuksi menee kuin siivillä. Ongelmana nykypäivänä enemmänkin taitaa olla, että kaikilla ei yksi ura turvallisen työnantajan palveluksessa ole enää mahdollista. Moni joutuu kesken urankin vaihtamaan jopa uuteen ammattiin ja voi tulla jopa työttömyysjaksoja. Siksi edellä mainittu vitsikäskin neuvo pätee aika hyvin. Eli se tarkoittaa, että kannattaa vain luottavaisin mielin mennä eteen päin itseä ja muita kunnioittaen. Kun ihminen ei tee rikoksia, ei tuhoa itseään päihteillä ja yrittää olla muita kohtaan asiallinen ja hyväntahtoinen, yleensä elämä järjestyy. Koko elämähän ihmisellä on elettävänä, ei siitä kannata stressiä liikaa ottaa. Päivä kerrallaan kiitollisin mielin. Ja kun vaikeuksia tulee, niin yrittää parhaansa ja pyytää tarvittaessa ajoissa apua niin läheisiltä, tarvittaessa viranomaisilta ja ennen kaikkea yläkerran Herralta. Niin kyllä kakki loksahtaa loppujen lopuksi kohdalleen ja ihmiselle annetaan se voima, minkä hän selvitäkseen tarvitseekin.
      Kaikkea hyvää!

      • Anonyymi

        Minimalismin, asketismin noudattaminen on hyvästä.

        Usko,toivo ja rakkaus tärkeimmät.


    • Ota allah sydämeesi, niin elät iloisesti 70 neitsyen kanssa iänkaikkisesti(koska sinulla ei seiso:-)

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Elämän tarkoitus on jokaiselle erilainen, yhtä totuutta asiaan ei ole. Jonkun tarkoitus on juurikin tuo, että opiskelee, saa hyvän työpaikan, talon, puolison ja/tai lapsia jne. Toiselle se voi olla taas ihan erilainen. Kuitenkin jos pitäisi sanoa joku yksi tekijä sille mikä on elämän tarkoitus, niin se on se, että elää elämäänsä ja tietenkin olisi hyvä, jos sitä elämää pystyisi elämään mahdollisimman paljon niin kuin itse haluaa eikä jonkun toisen sanelemana.

    • Anonyymi

      Elämän tarkoitus on ilmaista elämän tarkoitusta niin perusteellisesti, että elämän tarkoitus siitä selviää.

    • Anonyymi

      elämän tarkoitus on 42.

      • Anonyymi

        jumala kutsuu meitä kaikkia... ja se onkin perhanan helppoa.


    • Anonyymi

      Frank Martelan kirja Elämän tarkoitus antaa sulle vastauksia. Uskonnoissa opetetaan että on joku tarkoitus mutta kun uskonnot otat pois niin vastaus onkin yllättävä. Kirjassa kerrotaan se kattavasti.

    • Anonyymi

      Minun mielestä elämäntarkoitus löytyi siinä vaiheessa kun tulin uskoon ja elämääni taivaallisen Isän. Tämä löytö antoi elämääni kokonaan uuden sisällön ja teki elämästäni rikkaamman.
      Jokainen normi ihminen pohtii elämänsä jossain vaiheessa samojen kysymysten kanssa kuin sinä. Haluan rohkaista sinua menemään eteenpäin näitten kysymysten kanssa ja kaivautumaan oikein kunnolla niihin. Pelkästään jo tämä antaa sinulle sisältöä ja tarkoitusta.
      Itse olen aina ollut ahkera lukija ja asioista laajaltikin kiinnostunut. Lukuharrastus on antanut paljon sisältöä elämääni ja tuonut monesti uutta näkökulmaa moneen asiaan.
      Iankaikkisuus näkökulmasta suurin sisältö on kuitenkin tullut uskosta. Uskon Jumalaan ja hänen poikaansa Jeesukseen Kristukseen. Me kaikki olemme Iankaikkisuus sieluja. Olemme matkalla ikuiseen elämään. Se matka on jo alkanut. Tässä ajassa, ruumiin puolesta, matka päättyy eräänä päivänä, mutta sielu astuu uuteen ulottuvuuteen. Näitä ulottuvuuksia on kaksi. Me valitsemme tässä eletyssä ajassa kummassa jatkamme iankaikkisuudemme. Minä tiedän mihin olen matkalla!

    • Anonyymi

      Elämän tarkoitus pitää päättää joka aamu uudestaan.
      Mutta jos on laiska, niin ei tarvitse elää.
      Mutta muista, että sinun tämän päivän elämäsi voi olla jonkun toisen tarkoitus tänään. Ei välttämättä huomenna. Riippuu miten käyttäydyt.

    • Anonyymi

      Bhagavad Gītā A.C. Bhaktivedanta Swamin alkuperäistekstillä ja kommentaareilla varustettu Bhagavad-gītā kuten se on. Jälleensyntyminen ja paljon muuta

      https://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=3314507

      Bhagavad Gītā (devanagari: भगवद्गीता, usein lyhyemmin "Gita") on 400–100 eaa. syntynyt hindulaisuuden pyhä kirjoitus, joka on osa laajempaa tekstikokonaisuutta Mahabharataa (Aranyakaparva. 25–42).

      Tässä lisää vastauksia etsijälle, käännetty suomeksi
      https://harekrishna.ru/2012/10/11077-subektivnyi-mir-dushi-i-temnica-obuslovlennogo-soznaniya#Finnish
      https://harekrishna.ru/2012/10/11253-duhovnaya-realnost-yavlyaet-sebya-cherez-zvuk#Finnish
      https://harekrishna.ru/2012/10/11086-virtualnyi-mir-i-podlinnaya-realnost#main
      https://harekrishna.ru/2012/11/11340-vospevanie-svyatogo-imeni-krishny#Finnish

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        ”Subjective Evolution Of Consciousness”
        Kirjoittaja: Bhakti Rakshak Sridhar

        https://en.wikipedia.org/wiki/Bhakti_Rakshak_Sridhar
        Bhakti Rakshak Sridhar oli aito, todellinen, vilpitön guru. Nykyään todellisia guruja ei ole juuri lainkaan tai heitä on hyvin vähän.

        Olen kuunnellut hänen luentojaan mp3 tiedostoina. Syvällisiä. Yleensä suuri osa hänen luennoista nauhoitettiin, sen jälkeen hänen sanat kirjoitettiin ylös englanniksi. Englannista käännettiin muille kielille. Hän puhui englannin kieltä puhuville oppilailleen, jotka tulivat eri puolilta maailmaa häntä kuuntelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Subjective Evolution Of Consciousness”
        Kirjoittaja: Bhakti Rakshak Sridhar

        https://en.wikipedia.org/wiki/Bhakti_Rakshak_Sridhar
        Bhakti Rakshak Sridhar oli aito, todellinen, vilpitön guru. Nykyään todellisia guruja ei ole juuri lainkaan tai heitä on hyvin vähän.

        Olen kuunnellut hänen luentojaan mp3 tiedostoina. Syvällisiä. Yleensä suuri osa hänen luennoista nauhoitettiin, sen jälkeen hänen sanat kirjoitettiin ylös englanniksi. Englannista käännettiin muille kielille. Hän puhui englannin kieltä puhuville oppilailleen, jotka tulivat eri puolilta maailmaa häntä kuuntelemaan.

        Lähes kaikki, mitä koet tässä elämässa, on seurausta edellisestä elämästa. Kaikki, mitä teet tai sanot jne. tässä elämässä, määrittelee tulevaisuutesi seuraavassa elämässäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Subjective Evolution Of Consciousness”
        Kirjoittaja: Bhakti Rakshak Sridhar

        https://en.wikipedia.org/wiki/Bhakti_Rakshak_Sridhar
        Bhakti Rakshak Sridhar oli aito, todellinen, vilpitön guru. Nykyään todellisia guruja ei ole juuri lainkaan tai heitä on hyvin vähän.

        Olen kuunnellut hänen luentojaan mp3 tiedostoina. Syvällisiä. Yleensä suuri osa hänen luennoista nauhoitettiin, sen jälkeen hänen sanat kirjoitettiin ylös englanniksi. Englannista käännettiin muille kielille. Hän puhui englannin kieltä puhuville oppilailleen, jotka tulivat eri puolilta maailmaa häntä kuuntelemaan.

        "Bhagavad Gitassa" puhutaan reinkarnaatiosta konkreettisesti ja selvästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikki, mitä koet tässä elämässa, on seurausta edellisestä elämästa. Kaikki, mitä teet tai sanot jne. tässä elämässä, määrittelee tulevaisuutesi seuraavassa elämässäsi.

        Reinkarnaatio kuului alunperin kristinuskoon. Se poistettiin sieltä Nikean ja muiden kirkolliskokousten toimesta poliittisista syistä. Raamatusta poistettiin paljon tekstiä. Jäljellä jäi se, mikä on nyt jäljellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reinkarnaatio kuului alunperin kristinuskoon. Se poistettiin sieltä Nikean ja muiden kirkolliskokousten toimesta poliittisista syistä. Raamatusta poistettiin paljon tekstiä. Jäljellä jäi se, mikä on nyt jäljellä.

        "Onko Raamatusta poistettu jälleensyntyminen" väittäen mm. että kysymyksessä on suhteellisen nuori teosofien ja ruusuristiläisten synnyttämä ongelma, iältään runsas sata vuotta ja ettei jälleensyntymisoppi koskaan ole ollut kirkon ongelma. Väite on mielestäni tehty löysin perustein aikana jolloin runsaasti informaatiota on kenen hyvänsä saatavissa.

        Ensiksi totean, ettei kirkon oppi ole Jeesuksen eikä Jeesuksen ajan oppi. Kolmesataa vuotta Jeesuksen jälkeen kehittyi Jeesus Nasaretilaisesta vaikutteita saanut elämännäkemys Paavalin ja monen muun tulkitsijan ansiosta erilaisiksi opeiksi. Tämän ovat jo viime vuosisadalla tehdyt, erityisesti saksalaiset tutkimukset sekä tällä vuosisadalla tehdyt löydökset kuin myös Jeesuksen sanoman autenttisuudesta hiljattain tehdyt tutkimukset kiistatta osoittaneet.

        Mikäli vaivautuu tutustumaan varhaisten kirkolliskokousten päätöksiin, huomaa, että jälleensyntymisopille merkittävä kokous oli Konstantinopolin toinen kirkolliskokous eli viides ekumeeninen kokous. Keisari Justianus - suuri filosofien vainoaja - kutsui kokouksen koolle v. 553 j.Kr. deviisillä "yksi keisari, yksi piispa, yksi uskonto".

        Tässä kokouksessa julistettiin pannaan ne, jotka ajattelivat toisin kuin keisari ja hänen nimittämänsä - luonnollisesti häntä tukevat - piispat. Niin joutui alkuajan Jeesuksen opin viisaan tulkitsijan ja kristinuskon suurimpiin kuuluvan ajattelijan Origeneen oppi pannaan.

        Se kohta anateemajulistuksissa, joka yleensä liitetään pre-eksistenssioppiin ja luonnollisesti myös jälleensyntymisoppiin kuuluu:

        "Jos joku kannattaa väitettä sielun tarunomaisesta pre-eksistenssistä ja siitä seuraavaa väitettä kauheasta (monstruous) takaisintulosta (kreik. apokatastasis), hän olkoon kirottu." (Ydinihminen, s. 115, Sven Krohn)

        Voidaan kysyä: olisiko koko anateemajulistus ollut tarpeellinen ellei jälleensyntymisoppi olisi levinnyt alkukristikuntaan? Voiko "kauhea takaisintulo" tapahtua ilman sielujen pre-eksistenssiä? Se, että Rooman piispa ei ollut tilaisuudessa läsnä, oikeuttaa tietenkin sanomaan "ettei kirkon ole koskaan tarvinnut ottaa kantaa..."

        Mitä Origenes opetti? Pre-eksistenssiselityksensä jälkeen Origenes sanoo (De prinsiipis, IV luku, 3.10.26):

        "Sen tähden jokainen, joka laskeutuu maahan, määrätään kohtalonsa (karma?) eli asemansa mukaan syntymään tähän maailmaan joko eri paikkoihin tai eri kansakuntiin tai eri toimialoihin tai erilaisiin vaikeuksiin tai hänet määrätään syntymään uskonnollisista tai ainakin hurskaista vanhemmista." (Ydinihminen)

        Kun ottaa huomioon, että vielä tuhat vuotta valtiokirkon perustamisen jälkeen kirkko taisteli suuntauksia vastaan (gnostikot, katarit 1400-luvulla), joilla oli jälleensyntyminen filosofiassaan, ja lisäksi, kun 1-5 vuosisadalla on ollut melkoinen määrä opettajia, jopa kirkkoisiä, jotka ovat opettaneet jälleensyntymää luonnollisena osana uutta oppia, lienee turha kieltää jälleensyntymän ongelmaa varhaiskristinuskossa.

        Ken tutustuu Raamatun syntyyn, ei ihmettele, ettei sieltä enää löydy muuta kuin rippeet jälleensyntymisajattelusta. "Oikeaoppisen" kirjan luominen kuului alkukirkon päätehtäviin. Jo luomisvaiheessa on huolehdittu siitä, ettei kirjassa ole kirkon mielestä väärää oppia. Kysymyksessä on alusta saakka ollut sensurointi.
        Äänestä

        Anonyymi
        02.05.2021 14:46

        Kaikki koostuu tietoisuudesta. Materia, aine on myös tietoisuutta, mutta alempaa luokkaa. Alemman tason tietoisuus muodostaa noin 25% Todellisuudesta.

        On niin paljon erilaisia ​​ideoita ja teorioita, mutta mihin voimme todella uskoa? Olemuksemme on järjestetty siten, että haluamme saada jonkin ihmelääkkeen, joka parantaa meidät kaikesta. Tämä on yksinkertaisin ratkaisu kaikkiin kysymyksiin. Nykyaikainen lääketiede käyttää väärin tätä inhimillistä heikkoutta, hänen laiskuuttaan ja uskoa johonkin yliluonnolliseen. Mutta kun puhumme hengellisestä, ymmärrämme, ettei mikään aineellinen voi antaa hengellistä.


    • Anonyymi

      Reinkarnaatio on totta

    • Anonyymi

      Yksi etsii jokaisesta jotain inspiroivaa, jotain jumalallista, kun taas toinen etsii jotain pahaa kaikesta jumalallisesta. Pyhät kirjoitukset kutsuvat meitä seuraamaan oikeamielisyyden polkua.

      Koska emme ole onnistuneet muuttamaan ajatteluamme hengelliseksi, emme voi edistyä. Olemme varmasti kriittisiä nähdessämme kaikki puutteet.

      Jos otatte Picasson tai Malevichin maalauksen — tiedättekö, kuinka monta epätäydellisyyttä näette! Sanotte: ”Picasso on pelkkä epätäydellisyys!” Mutta japanilaiset taiteilijat sanovat teille tämän: ”Oppikaa näkemään täydellisyyttä epätäydellisyydessä, oppikaa näkemään inspiraatiota siellä, missä ensisilmäyksellä sitä ei ole.”

    • Anonyymi

      Vilpitön pystyy tunnistamaan vilpittömyyden muissa. Järkevä voi arvostaa järkeä toisessa ihmisessä. Eikö olekin? Lahjakas ihminen näkee kyvyn muissa ihmisissä. Vilpittömyyden avulla voit tunnistaa vilpittömyyden puutteen.

    • Anonyymi

      Kristinuskossa on paljon erilaisia lahkoja, jotka taistelevat paremmuudesta keskenään.
      Mitä tarkoittaa lahko? Lahko sanoo, että kaikki muut ovat väärässä, vain me olemme oikeassa. Vain meidän kirkon kautta saat pelastuksen, kaikki muut menevät helvettiin. Myös erilaiset "kristittyjen" lahkot taistelevat keskenään, vihaavat toisiaan. Krishnaan uskovat eivät sanoo näin. Kristinusko voi olla vain yksi pieni aloitus-askel etsintöjen tiellä.

    • Anonyymi

      Kristinuskossa on paljon erilaisia lahkoja, jotka taistelevat paremmuudesta keskenään.
      Mitä tarkoittaa lahko? Lahko sanoo, että kaikki muut ovat väärässä, vain me olemme oikeassa. Vain meidän kirkon kautta saat pelastuksen, kaikki muut menevät helvettiin. Myös erilaiset "kristittyjen" lahkot taistelevat keskenään, vihaavat toisiaan. Krishnaan uskovat eivät sanoo näin. Kristinusko voi olla vain yksi pieni aloitus-askel etsintöjen tiellä.

      • Anonyymi

        Ken tutustuu Raamatun syntyyn, ei ihmettele, ettei sieltä enää löydy muuta kuin rippeet jälleensyntymisajattelusta. "Oikeaoppisen" kirjan luominen kuului alkukirkon päätehtäviin. Jo luomisvaiheessa on huolehdittu siitä, ettei kirjassa ole kirkon mielestä väärää oppia. Kysymyksessä on alusta saakka ollut sensurointi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ken tutustuu Raamatun syntyyn, ei ihmettele, ettei sieltä enää löydy muuta kuin rippeet jälleensyntymisajattelusta. "Oikeaoppisen" kirjan luominen kuului alkukirkon päätehtäviin. Jo luomisvaiheessa on huolehdittu siitä, ettei kirjassa ole kirkon mielestä väärää oppia. Kysymyksessä on alusta saakka ollut sensurointi.

        Kaikki, mihin pyrimme tässä maailmassa, on löytää ystävyys, rakkaus. Sitä varten teemme kaiken - opimme, ansaitsemme rahaa, yritämme saada suosiota ja niin edelleen. Toivomme rakkautta, ystävyyttä ja läheisiä ihmissuhteita. Näemme, että kaikki, mihin pyrimme tässä maailmassa - rakkaus, ystävyys, läheiset suhteet - kaikki tämä ilmenee ylivoimaisesti hengellisessä maailmassa.
        Krishnan nimen laulaminen sisältää kaikki nämä potentiaaliset olemassaolon tasot. Krishnan nimi saa ihmisen tajuamaan hänen suhteensa Jumalaan ja asettaa hänet Todellisuuden korkeammalle tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki, mihin pyrimme tässä maailmassa, on löytää ystävyys, rakkaus. Sitä varten teemme kaiken - opimme, ansaitsemme rahaa, yritämme saada suosiota ja niin edelleen. Toivomme rakkautta, ystävyyttä ja läheisiä ihmissuhteita. Näemme, että kaikki, mihin pyrimme tässä maailmassa - rakkaus, ystävyys, läheiset suhteet - kaikki tämä ilmenee ylivoimaisesti hengellisessä maailmassa.
        Krishnan nimen laulaminen sisältää kaikki nämä potentiaaliset olemassaolon tasot. Krishnan nimi saa ihmisen tajuamaan hänen suhteensa Jumalaan ja asettaa hänet Todellisuuden korkeammalle tasolle.

        Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna, Hare Hare, Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare


      • Anonyymi

        Upon witnessing the world’s first nuclear test in 1945, he instantly quoted Bhagavad-gita chapter 11, text 32, “Now I am become death, the destroyer of worlds.” Vedic texts such as the Bhagavad-gita and the Upanishads were collectively considered the most influential books ever written by eminent people like Thoreau, Kant, Schopenhauer, Schrödinger, Werner Heisenberg, Tesla, Einstein etc.
        Vedic texts are often considered the most important writings of all time


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Upon witnessing the world’s first nuclear test in 1945, he instantly quoted Bhagavad-gita chapter 11, text 32, “Now I am become death, the destroyer of worlds.” Vedic texts such as the Bhagavad-gita and the Upanishads were collectively considered the most influential books ever written by eminent people like Thoreau, Kant, Schopenhauer, Schrödinger, Werner Heisenberg, Tesla, Einstein etc.
        Vedic texts are often considered the most important writings of all time

        So no matter how many experiments we conduct, we can never come to the absolute truth using imperfect instruments of perception, even if we have a super brain like Einstein or Schrödinger. For our very minds, thoughts and power of intelligence only work on the platform of time and space and are rendered defective from being subject to the four defects that the Bhagavad-gita mentions.
        Nuclear physicist Robert Oppenheimer learned Sanskrit to study the original Bhagavad GitaNuclear physicist Robert Oppenheimer learned Sanskrit to study the original Bhagavad Gita

        Since scientists like Schrödinger did not possess a direct knowledge of Sanskrit to discern first-hand what the Vedic texts actually were saying, they were forced to read various translations of these great books of wisdom, such as the Upanishads. There are persons like Robert Oppenheimer who learned Sanskrit in 1933 and read the Bhagavad-gita in the original, citing it later as one of the most influential books to shape his philosophy of life: “The Vedas are the greatest privilege of this century.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Upon witnessing the world’s first nuclear test in 1945, he instantly quoted Bhagavad-gita chapter 11, text 32, “Now I am become death, the destroyer of worlds.” Vedic texts such as the Bhagavad-gita and the Upanishads were collectively considered the most influential books ever written by eminent people like Thoreau, Kant, Schopenhauer, Schrödinger, Werner Heisenberg, Tesla, Einstein etc.
        Vedic texts are often considered the most important writings of all time

        Karman laki. Newton.

        Karma on luonnollinen henkinen laki tai periaate, joka määrittää kaiken vuorovaikutuksemme. Se alkaa ajatuksen siemenestä, joka ajan mittaan kasvaa ja kehittyy tunteidemme, asenteemme, sanojemme, tekojemme ja suhteidemme kautta. Lopulta se asettuu sielun luonteenpiirteiksi tullakseen taas esiin toisen ajatuksen muodossa.

        Karman laki voidaan ymmärtää henkisenä vastaavuutena Newtonin Voiman ja Vastavoiman Lakiin, joka sanoo, että jokaista tekoa (fyysisessä maailmassa) seuraa yhtäläinen ja päinvastainen vaikutus. Fysiikassa ymmärrys Newtonin lain absoluuttisuudesta raotti salaperäisyyden verhoa siinä määrin, että nykyään monet tieteen ja teknologian edistysaskeleet pohjaavat siihen.

        Karman laki on yhtä yksiselitteinen henkisessä ulottuvuudessa. Se sanoo, että "jokaista tekoa fyysisessä maailmassa seuraa yhtäläinen ja päinvastainen vaikutus". Tämä tarkoittaa, että jos antaa onnellisuutta, kokee onnellisuutta, ja jos antaa surua, kokee surua samassa määrin. Toisin sanoen - minkä tahansa tunteen aiheutan toiselle, saman täytyy lopulta tulla omaksi kokemuksekseni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Upon witnessing the world’s first nuclear test in 1945, he instantly quoted Bhagavad-gita chapter 11, text 32, “Now I am become death, the destroyer of worlds.” Vedic texts such as the Bhagavad-gita and the Upanishads were collectively considered the most influential books ever written by eminent people like Thoreau, Kant, Schopenhauer, Schrödinger, Werner Heisenberg, Tesla, Einstein etc.
        Vedic texts are often considered the most important writings of all time

        Albert Einstein: "When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous" "I have made the Bhagavad Gita as the source of my inspiration and guide for the purpose of scientific investigation and formation of my theories" .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Upon witnessing the world’s first nuclear test in 1945, he instantly quoted Bhagavad-gita chapter 11, text 32, “Now I am become death, the destroyer of worlds.” Vedic texts such as the Bhagavad-gita and the Upanishads were collectively considered the most influential books ever written by eminent people like Thoreau, Kant, Schopenhauer, Schrödinger, Werner Heisenberg, Tesla, Einstein etc.
        Vedic texts are often considered the most important writings of all time

        Reinkarnaatio kuului alunperin kristinuskoon. Se poistettiin sieltä Nikean ja muiden kirkolliskokousten toimesta poliittisista syistä.


    • Anonyymi

      Krishna on läsnä jokaisessa atomissa, Hän on läsnä jokaisessa sydämessä, ja silti Krishna sanoo: ”En ole joogien sydämessä, en ole puolijumalten sydämessä, olen bhaktojeni sydämessä, jotka Minua rakastavat”. Kuvitelkaa tilanne, jossa teidät kutsutaan kylään, ja sen jälkeen ignoroidaan täysin. Siksi Krishna sanoo: ”Olen läsnä kaikkialla, mutta yleensä Huomioni ja Tietoisuuteni ovat siellä, missä osoitetaan kiinnostusta Minua kohtaan”. Krishna on läsnä tämän maailman jokaisessa atomissa, jokaisessa sydämessä. Jumalallinen maailma, korkein todellisuus - voimme olla siellä vain, jos kohdistamme huomiomme Häneen. Miksi? Aivan kuten on luonnollista, että solmimme suhteita muiden olentojen kanssa, niin Jumalallakin on samanlainen ominaisuus. Hänelle on ominaista solmia suhteita muihin eläviin olentoihin.

      • Anonyymi

        Aivopesty.


    • Anonyymi

      Ja.org on Jehovan sivu

    • Anonyymi

      Raha

    • Anonyymi

      Aseta itse elämällesi merkityksellisiä tarkoituksia. Perhe?

    • Anonyymi

      Joillakin ei ole sitä viikonloppuakaan, vain satunnaisia päiviä vuodessa.
      Elämän tarkoitus on pysyä elossa, lisääntyä ja kuolla. Käytännössä ihminen tekee jo suuremman merkityksen elämälle tekemällä mitä tahansa sen aikana.

    • Anonyymi

      Onkohan aloittaja jo löytänyt vastauksen kysymykseensä? Elämän tarkoitus on löytää Jumala, tajuta syntisyytensä ja olevansa matkalla helvettiin, ottaa vastaan Jeesuksen sovitustyö ja viettää ikuisuus onnessa Jeesuksen seurassa, ensin seitsemän vuotta taivaassa ja sitten maan päällä.

      Suurin virhe elämässä on ylenkatsoa ainut pelastus ikuisesta kärsimyksestä: Jeesus.

    • Anonyymi

      Jumala on luvannut antaa jokaiselle elämisen arvoisen elämän.
      Ennen kuin tulin uskoon elämäni oli tyhjää ja merkityksetöntä, olin töissä, oli kavereita, kaikki hyvin, mutta sisällä oli tyhjyys ja kurjuus. Kaipasin jotain enemmän.
      Löysin tien Jeesuksen luo ja voin kyllä sanoa, että hulluimmatkin toiveeni toteutuivat. Sain totisesti elämisen arvoisen elämän ja vielä lisää. Sain paljon sellaista mistä olin aina vain haaveillut.
      Ei hullumpaa vai mitä?
      Ehkä kannattais kokeilla Jeesusta, jos et vielä ole yrittänyt.

    • Anonyymi

      Elämän tsrkoitus on siinä nautti eikä kärsiä.
      Jossei pystyy siitä 99,5% nauttimaan niin aikan on tullut täyteen lähteä… .

      Jostain kumman syystä emme voi päättää omaa syntymää ja myöskin kunniallinen kuolema on estetty laissa. Eli meiltä puuttyy vapaus päättää omasta elämästä. Ite kyllä muutan ulkomaille (joissa saa kunnian arvlisen kuolem) silloin kun on aika lähteä. Mitä järkeä olis olla pyörätuoli vammaunen, raaja vammainen, jne. Et koku muu pyyhkii sun hanua samalla kun ite oot vihannes!!! Just tässä kohtaa pitäis olla lakipykälä et vamman ym johtosta sulla on oikeus pyyttää monttu-piikkiä.

      Millä tavalla mukamas ihminen eroaa eläimestä/lemmikistä?
      Lemmikki päätetään päästää päiviltä ilman hänen lupaa MUTTA ihmisiä pakotetaan kätsimään vaikka olisi lupa!!!

      Hassua nää elämästä päättävät lskipykälät jotka pikeesti on kärsimys pykälät.
      Kunnia kuolema estetään ja pakotetaan ihmiset itsemurhiin. Mitä järkeä siinä nyt on???

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe