>>3. Luomisen muistomerkkikö ihmiskunnalle?
Papillisen ja historiallisesti nuoremman ensimmäisen luomiskertomuksen lopussa 1 Moos.2:3 on kirjoitettu, että Jumala siunasi ja pyhitti seitsemännen päivän, koska Jumala lepäsi luomistyöstään sinä päivänä. Papillisen luomiskertomuksen eräs teologinen teema onkin sapattilevon kytkeminen Jumalan luomistyöhön (vanhemmassa jahvistisessa luomiskertomuksessa ei sapatti esiinny ollenkaan, 1 Moos.2-3). Papillisen luomiskertomuksen tekstistä ei kuitenkaan saa tukea sille väitteelle, että seitsemännen päivän pitämisestä olisi säädetty laki ihmiskunnalle, eikä tekstissä sanota, että Jumala olisi käskenyt ihmisiä viettämään seitsemättä päivää viikoittaisena jumalanpalvelus- ja lepopäivänä "luomisen muistomerkkinä". >>
http://www.argumentti.fi/sapatti_sapatin_vietto/sapatti_adventismi.php?id=39
Sapatti - myöhäisempää traditioperinnettä
4
145
Vastaukset
- sinä oikein
kuulut kun et hyväksy Jumalan antamia kymmentä käskyä ?
Ei tässä ole kysymys Jumalan Kymmenen käskyn hyväksymisestä tai hyväksymättömyydestä vaan siitä, että olkoonpa kyse sitten vaikka Raamatun kertomuksista, niiden ymmärtämisistä ja tulkinnoista, en oikein kykene uskomaan sellaisiin selityksiin, jotka tuntuvat minusta epätosilta ja järjen vastaisilta. - Jostakin syystä ihminen näyttää olevsan sellainen, että hän yrittää jotenkin järjestää itseään ympäröivän "maailman kalustuksen" (sekä aineellisen että aineettoman) itselleen mahdollisimman ymmärrettävään järjestykseen vaikka toki joutuu tyytymään kaiken tiedon ja ymmärryksen - myös omansa - epvarmuuteen ja suhteellisuuteen.
- 8979832
uskot niihin valheisiin, joita edelleen levitetään? Wellhausenin hölmö JDEP-teoria on kauan aikaa sitten osoitettu huuhaaksi. Ei ole mitään elohisti-jahvisti-papillinen kirjoittaja vänkäystä ollenkaan. Se on ihmisen keksintöä, jolla hyökätään Raamattua vastaan.
ETTÄ SAPATTI ON JA PYSYY!>> miksi ihmeessä uskot niihin valheisiin, joita edelleen levitetään? Wellhausenin hölmö JDEP-teoria on kauan aikaa sitten osoitettu huuhaaksi.Ei ole mitään elohisti-jahvisti-papillinen kirjoittaja vänkäystä ollenkaan. Se on ihmisen keksintöä, jolla hyökätään Raamattua vastaan.>>
Ai, niinkö? En ole kuullutkaan. Kiuka ja milloin tuo Elohisti-Jahvisti- teoria on osoitettu vääräksi? - Ihminenhän sitä Raamattua lukee, yrittäen ymmärtää mitä siinäkin kirjassa kerrotaan ja miksi se on sellainen kuin on. Mitn se nyt on Raamttua vastaan hyökkäystä vaikkei uskokaan suoralta kädeltä joidenkin uskonnollisten ihmisten uniin ja ja näkyihin perustuviin raamattuselityksiin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87767
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19736- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282692- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511