Saksa hyökkäsi Puolaan 1.9.1939. Englanti ja Ranska julistivat sodan Saksalle 3.9.1939 Puolan kanssa tehdyn keskinäisen avunantosopimuksen perusteella. Neuvostoliitto hyökkäsi Puolaan 17.9.1939 ja rikkoi Puolan kanssa voimassaolleen hyökkäämättömyyssopimuksen.
Englanti ja Ranska eivät julistaneet sotaa Neuvostoliitolle. Miksi eivät?
Moraalisesti ja loogisesti ajatellen niiden olisi pitänyt se tehdä. Neuvostoliitto oli Saksan liittolainen ja koordinoi sotatoimensa saksalaisten kanssa sopiviksi.
Miksi Englanti ei sotinut NL:n kanssa?
9
322
Vastaukset
- arkistomies
vaikka jälkikäteen niin asia perustellaan. Ensimmäinen asia oli se, että Puola taattiin vain Saksan hyökkäyksen osalta ei Neuvostoliiton. Toinen asia oli se, että vaikka Saksa ja NL olivat molemmat agressiivisia aluelaajentajia, nimenomaan Saksa oli pahempi maantieteellisen sijaintinsa takia. Sitäpaitsi se haastoi brittejä merellä. Molemmat maat oli tietenkin liian iso pala briteille, joten , kun NL hyökkäsi Puolaan ja myöhemmin Suomeen meri-imperiumissa elettiin kusi sukassa.
- Romurautaa
Itä-Puolan väestöä. Saksa oli jo alueen vallannut. Lisäksi Saksa ja NL olivat yhdessä täysin ylivoimaisia maa- ja ilmavoimien osalta. Koko muu maailma jäi toiseksi.
Saksa ei ollut vallannut itä-Puolaa Neuvostoliiton hyökkäyksen alkaessa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Wrzesien.gif- Romurautaa
Sologdin kirjoitti:
Saksa ei ollut vallannut itä-Puolaa Neuvostoliiton hyökkäyksen alkaessa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Wrzesien.gifvaltaamaansa aluetta NL:lle. Pitivät yhteisen paraatinkin Brest-Litovskissa.
- AdolfHitler2
Romurautaa kirjoitti:
valtaamaansa aluetta NL:lle. Pitivät yhteisen paraatinkin Brest-Litovskissa.
...nähdä milaiselta se paraati oikein näytti. :=)
AdolfHitler2 kirjoitti:
...nähdä milaiselta se paraati oikein näytti. :=)
- ProteaFan
No eihän sitä nyt noin vain sotaa julisteta
Jokaisen maan on tehtävä päätos mikä sopii heille ja heidän maalle parhaiten - pyhpbh
Englanti pyrki eristämään Saksan. Sodan julistaminen Neuvostoliittoa vastaan olisi pilannut tuon politiikan, koska Neuvostoliitosta piti tulla osa tuota Saksan saartorengasta.
- jurpolukki
tottamaar maar nyt sitten neukut olivatkin lähempänä berliiniä. kyllä tämä passas englantilaisille. juu eikä suuruudenhulluilla kansoilla ole mitään sympatiaa pikkuisia kohtaan (balttia & suomi). lieneekö näillä tulevilla voittajavalloilla ollut vispiläkauppaa 1939?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733121
- 602854
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322405- 802246
- 602063
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171577Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301420Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351408