Selkäsairaan ammatinvaihto

Mihin pystyisin ?

Tervehdys !
Haluaisin kuulla ( lukea ) selkäongelmaisten ammativaihdoista. Onnistuneita prosesseja: Ammatista, josta on joutunut luopumaan tuki- ja liikunatelinpropleeman vuoksi ja uusi ammatti tai työnkuva jossa on sitten paremmon pärjäillyt. Aika moni on työkykyisyysasian kanssa neuvoton, etenkin jos takana on pitkä ura samassa ammatissa ja uuteen pitäisi lähteä. Its tuskailen näiden asioiden kanssa myös, joten käytännön kokemukset varmaan avartaa keskustelijoille asiaa.

67

17006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäonnistunut

      Viimeisimmästä jalat alta kokemuksesta 5 vuotta. Ammatinvaihto esitetty ainoaksi vaihtoehdoksi lääkäreiden puolesta. Kaikki mahd. selkäkurssit ja kuntoutustutkimukset tehty. Ongelmana ettei pitkäaikainen istuminen tai seisominen onnistu. Opiskelu estyi kun opettajat eivät pitäneet mahdollisena op.suoritumisesta. No ei haittaa, kelan korkeimman valitusportaankaan kautta rahoitusta opiskeluun ei löytynyt. Vuosia hyppinyt kelan sairauspäivärahalta ansiosidonnaisen piiriin. Kohta sairauspäivärahakin loppuu taas ja uudelleen työmarkkinatuen pariin. Erikoiseksi asian tekee se, että viimeksi kela kielsi työmarkkinatuen koska olen työkyvytön. Seuraavaksi siirryin sairauspäivärahalle. Sen kohta päättyessä hain kuntoutustukea kelalta. Meni suoraan vakuutusoikeuteen perusteettomana hakemuksena?? "Prosessi" ei todellakaan mene hyvin. Päin vastoin.

      • heips, kun istuminen tai seisominen ei onnistu, ne ei onnistu kurssienkaan tai kuntoutuksen jälkeen tai ei ainakaan niiden ansiosta. On vain tehtävä asioita, jotka ei aiheuta kipua, niin vähitellen paranee.


      • Anonyymi
        ranka.kuntoon kirjoitti:

        heips, kun istuminen tai seisominen ei onnistu, ne ei onnistu kurssienkaan tai kuntoutuksen jälkeen tai ei ainakaan niiden ansiosta. On vain tehtävä asioita, jotka ei aiheuta kipua, niin vähitellen paranee.

        Ei aina parane. On meitäkin, joille kukaan ei lupaa parantumista.
        Tulen olemaan lopun elämäni kipeä ja ”vaivainen”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aina parane. On meitäkin, joille kukaan ei lupaa parantumista.
        Tulen olemaan lopun elämäni kipeä ja ”vaivainen”.

        Minäkään en koskaan "parane" ..elän kipujen kanssa koko loppuelämäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkään en koskaan "parane" ..elän kipujen kanssa koko loppuelämäni.

        Mulla on vähän sama juttu. Pitää vaan oppia elämään tämän kipeän selän kans. Oli huono kokemus käydä ortopedipuolella, kun sattui erikoistuva lääkäri joka mut otti vastaan. Ei tullut tunnetta, ett hoito on hyvissä käsissä, päinvastoin, kaikki jäi levälleen. Miten jonkun epäpätevän lääkärin voidaan pistää ottamaan potilaita vastaan, joka ei tiedä asioista tarpeeksi ja jättää ilmoittamatta mulle, potilaalle, mitä seuraavaksi on tulossa.
        Oli kiva tunne, kun jouduin uudelleen magneettikuvaukseen, jossa selkää kuvattiin ylempääkin, eikä tuo harjoittelijalääkäri ollut asiasta etukäteen mulle mitään ilmoitellut, ett minkä takia ja mitä sieltä ollaan niinkuin etsimässä eli mut jätettiin täysin pimentoon, tyyliin ettei potilaan tarvi tietääkään missä mennään.
        Eka käynnillä tuon erikoistuvan lääkärin luona oli leikkauksesta puhe, kun puheeksi tuli mun paino, niin tuo lekuri sanoi, ett hänen pitää tarkistaa voiko mua painon takia leikata...siis, mitä, eikö edes tuollaista tiennyt ja puhui leikkauksesta. Lupasi soittaa mulle ja ilmoittaa, kun tietää, ei soittanut, joten oletin, ettei leikata. Sitten tuli tuo uusi magneettikuvahomma, siitäkään ei mitään ilmoitellut ja on tuleva lekurikäyntikin edessä, miks, jos kerran ei voi leikata. Ei mitään puhetta mistään kuntoutuksesta tai muustakaan, eka käynti oli 10min vaikka oli merkitty puoli tuntia, lekurilla oli kiire jonnekin, oli luuri korvalla ennenkuin käynti oli ohi ja lähti samalla ovenaukaisulla huoneesta. Eli oli todellakin erikoinen erikoislääkärikäynti erikoistuvan lääkärin vastaanotolla.
        Mulla on luotto mennyt jo nyt ja pitäis mennä uudestaan sinne ortopedipuolelle käymään, tuskin tuo "erikoislääkäri" osaa sanoa mitään uudesta magneettikuvasta, varmaan joutuu kilauttamaan päteville ortopedeille ja jos tuo leikkaisi mun selkää, niin tuloksena olisi pelkkää sekundaa, mieluummin kärsin kivuista kuin se skenaario, ett joutuisin pyörätuoliin tuon leikkauksen jäljiltä.


      • Anonyymi

        Mikä vika selässäni on todettu ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä vika selässäni on todettu ?

        Mun selässä on tiukka ahtauma lannerangan alueella eli ahtauman, kaks välilevyväliä rappeutunut, lisäksi välilevypullistuma, nikamasiirtymä ja paksuuntunutta kudosta tuossa samassa läjässä. Jaloissakin jotain häikkää, joudun kävelykepin kans kulkemaan, kun jalat on huterat. Lähinnä tarkoitin sitä, ett näyttää siltä, ett on vaan opittava pärjäämään kipujeni kans, kun näyttää siltä ettei apuja heru, ei kannata odottaa, ett kuntoutuis enää tästä vaivasta. Olen selän takia nuorempanakin käynyt lekurissa, ei silloinkaan apuja herunut, oppi ett selkä on välillä pahempi ja välillä parempi, tuo oikean jalan vaivan paheneminen ja kovemmat selkäoireet ajoi mut käymään lekurissa nyt jonkun aikaa sitten, muuten en olis lekuriin mennytkään.
        Sun selästä en tiedä mikä on vialla, mutt toivottavasti saisit jotain apuja.


    • Nainen 29

      Itse en varsinaisesti ole vaihtanut ammattia, kun olin vasta 19-vuotias kun selkävaivani todettiin ja sain diagnosin. Silloin tein kuitenkin opintojeni ohella työtä, jossa jouduin seisomaan päivittäin n. 2h putkeen melko paikoillani, ja se ei sopinut selälleni ollenkaan. Tiesin siis jo opintojeni aikana, etten voi kuvitella meneväni sellaisiin hommiin, joissa joutuu seisomaan pitkiä aikoja.

      Opiskelin yliopistossa, joten en valmistunut tiettyyn ammattiin, tiesin kuitenkin että tulen todennäköisesti työskentelemään toimistossa. Nykyisin teen hyvin monipuolista työtä, välissä istun koko päivän, välissä käyn pitämässä esitelmiä/koulutuksia ja siinä välissä koitan tehdä taukojumppaa ja liikkua. Istumatyö on onneksi minulle ok, ja sitähän suurin osa toimistotyöstä on.

      Onneksi en siis haaveillut esim. hammaslääkärin, sairaanhoitajan, lastentarhanopettajan tai vaikkapa kampaajan ammatista, silloin olisin joutunut tekemään radikaalimpaa muutosta.

      • uusiokäyttö

        Oma kokemukseni on, että ei kannata liian itsepäisesti yrittää tehdä itselleen sopimatonta työtä, vaan itselleni ainakin olisi ollut viisainta vaihtaa ammattia jo 20-vuotta sitten. Pidin työstäni, vaikka istuminen oli minulle vihonviimeinen asento. Työterveyslääkärikin sen totuuden sanoi jo tuolloin. Pidin työtäni niin tärkeänä, että kuntoilin kovasti kaiken ajan, jota suinkin sain irrotettua. Viimein selkäni ja käteni kipeytyivät niin, että tuli pitkähkö sairasloma ja mikään kuntoutus, eikä hoito tuonut apua. Vaihdoin alaa kypsässä iässä ja hoitotyö onkin aivan mukiinmenevää. Kivut ja huimaus ovat jääneet aika vähälle ja on hienoa huomata, että entinen oama työni ei ollutkaan ainoa mahdollinen. Palkka hieman putosi, mutta ovathan asuntolainatkin jo takanapäin. Uusi erilainen työympäristö on opettanut minua tiukkapipoa nauttimaan hurtista huumorista ja alati vaihtelevista työpäivistä.
        Rohkaisen kaikkia alanvaihtoon ajoissa. Ei kannata vaarantaa terveyttään kuvittemalla olevansa korvaamaton. Tai pelkäämällä muutosta. Työ viimeistään tekijänsä opettaa, vaikka koulutus ei kaikkeen pystykkään. Kun olet yksin osastolla hankalissa tilanteissa, ei ole muuta mahdollisuutta, kuin selviytyä ja toimia moraalisesti oikein kaikilla voimavaroillaan. Kerta toisensa jälkeen voi huokaista helpotuksesta, kun on selvinnyt tilanteista paremminkin, kuin olisi luullutkaan.


      • uusiokäyttö kirjoitti:

        Oma kokemukseni on, että ei kannata liian itsepäisesti yrittää tehdä itselleen sopimatonta työtä, vaan itselleni ainakin olisi ollut viisainta vaihtaa ammattia jo 20-vuotta sitten. Pidin työstäni, vaikka istuminen oli minulle vihonviimeinen asento. Työterveyslääkärikin sen totuuden sanoi jo tuolloin. Pidin työtäni niin tärkeänä, että kuntoilin kovasti kaiken ajan, jota suinkin sain irrotettua. Viimein selkäni ja käteni kipeytyivät niin, että tuli pitkähkö sairasloma ja mikään kuntoutus, eikä hoito tuonut apua. Vaihdoin alaa kypsässä iässä ja hoitotyö onkin aivan mukiinmenevää. Kivut ja huimaus ovat jääneet aika vähälle ja on hienoa huomata, että entinen oama työni ei ollutkaan ainoa mahdollinen. Palkka hieman putosi, mutta ovathan asuntolainatkin jo takanapäin. Uusi erilainen työympäristö on opettanut minua tiukkapipoa nauttimaan hurtista huumorista ja alati vaihtelevista työpäivistä.
        Rohkaisen kaikkia alanvaihtoon ajoissa. Ei kannata vaarantaa terveyttään kuvittemalla olevansa korvaamaton. Tai pelkäämällä muutosta. Työ viimeistään tekijänsä opettaa, vaikka koulutus ei kaikkeen pystykkään. Kun olet yksin osastolla hankalissa tilanteissa, ei ole muuta mahdollisuutta, kuin selviytyä ja toimia moraalisesti oikein kaikilla voimavaroillaan. Kerta toisensa jälkeen voi huokaista helpotuksesta, kun on selvinnyt tilanteista paremminkin, kuin olisi luullutkaan.

        "Pidin työtäni niin tärkeänä, että kuntoilin kovasti kaiken ajan, jota suinkin sain irrotettua. Viimein selkäni ja käteni kipeytyivät niin, että tuli pitkähkö sairasloma ja mikään kuntoutus, eikä hoito tuonut apua."

        näin se käy kun ajatellaan että kipeä selkä tarvitsee kuntoutusta - ei se kuntoutusta tarvitse vaan kivuttomuutta( sen löytää itse kun paneutuu asiaan)

        selkävaivojen aiheuttajaksi on tiedetty rankka/epäterve kuormitus jo ammoisista ajoista saakka


    • kovis :D

      älä puhu pa**aa

    • 7+11

      Kannattaa kokeilla yksityistä uravalmennusfirman työhönvalmentajaa, jonka vakuutysyhtiö maksaa. Minä sain sen kautta tosi hyvän avun. Suunniteltiin siellä yhdessä mulle uusi koulutus, jonka suoritin tän uuden työn kanssa rinnakkain. Ilman tätä ulkopuolista apua en olis tullu toimeen, koska en ois tienny mun erilaisista tulomahdollisuuksista tai koulutussuunnitelmista ennen tätä oikeastaan mitään. Täyttelin vain lomakkeita mitä eläkevakuutusyhtiö lähetteli, mut onneksi sitten tarjosivat tätä palvelua.

      Huomasin tuolla toisaalla yhden linkin samasta aiheesta, joten kokeilen liittää sen tähän

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8405808

      • kurssi makuulla?

        onko tälläisiä koulutuksia missä ei tarvitsisi istua tunnilla,selkä ei anna myöden kuin korkeintaan vartin
        istua paikallaan.


      • 9+8
        kurssi makuulla? kirjoitti:

        onko tälläisiä koulutuksia missä ei tarvitsisi istua tunnilla,selkä ei anna myöden kuin korkeintaan vartin
        istua paikallaan.

        Mä suoritin opinnot tän uravalmentajan ohjaamana niin, että tein vain näyttötutkinnot työpaikalla, minne tuli oppilaitoksesta valvoja. En istunut koulunpenkillä vaan tein uutta kevyempää työtä, mikä sopi selälleni. Minäkään en kestä istumista, mutta minulla onkin nyt työ, jossa saan jatkuvasti vaihdella työasentoja ja pystyn aika hyvin työskentelemään ilman kipuja.


      • jiiiipee69
        9+8 kirjoitti:

        Mä suoritin opinnot tän uravalmentajan ohjaamana niin, että tein vain näyttötutkinnot työpaikalla, minne tuli oppilaitoksesta valvoja. En istunut koulunpenkillä vaan tein uutta kevyempää työtä, mikä sopi selälleni. Minäkään en kestä istumista, mutta minulla onkin nyt työ, jossa saan jatkuvasti vaihdella työasentoja ja pystyn aika hyvin työskentelemään ilman kipuja.

        Professista ei ole mitään hyvää sanottavaa, sitä en suosittele. Yksityiset uravalmennusfirmat huomattavasti parempia, anoin vaihtoa pois professista ja pääsin yksityiselle. Siellä alkoi tapahtumaan heti positiivisia asioita minun eteeni kun professissa vaan päiviteltiin turhia.


    • piru vieköön

      Kahdeksan vastausta joista yksikään ei kertonut mistä ammatista joutui luopumaan ja mikä ammatti oli sellainen jota pystyi tekemään jos/kun kouluttautui uudestaan... huhhuh... Itse etsin epätoivoisena ammattia, joka ei voi olla seisoma- eikä istumatyötä, selkä kun menee kipeäksi, enkä puhu pikkukivuista vaan sellaisista jotka eivät lähde pois söi sitten tramalia, panacodia, sirdaludia yms, kipulaastariakin kokeiltu ja paskat siitäkään apua ollut.

      Nyt olisi siis erittäin hienoa saada sitä listaa oikeasti ammateista mitkä edes mahdollisesti soveltuisivat selkävikaiselle... ravintola-ala, ei oikein onnistu, mitenkäs sitten vaikka kosmetologi tmv?

      • aina kipeä

        Itselläni on selässä seuraava vika.
        Kolme alinta välilevyä on pullistunut ja pullistumista kaksi on revennyt. Alimmassa nikamassa on luupiikki joka painaa suoraan iskiashermoon. Lääkärit ja kaikki asiasta tietävät sanovat etä käytännässä minulla pitäisi olla valtavat kivut , mutta kun niita ei sillä tavalla ole.
        Käyn sauvakävelyllä lähes päivittäin. Alaselkä saa liikettä ihan erillä lailla. Venyttely tärkeää. Varsinkin jalkojen ja pakaroiden lihakset.
        TEEN HIRSITÖITÄ JA OLEN 30 V mies.
        Aloitin sairastamaan selkääni jo 14 vuotiaana ja olen syönyt melkoisen määrän eri lääkkeitä.
        Ei ne lääkkeet tosiaan aina auta sama mitä ottaa. Jos on selkä kipeä niin liikkeelle kivun sallimissa rajoissa. Jos et voi liikkua paljon kivun vuoksi niin sitten sen verran kuin on mahdollista.
        Istuminen rasittaa selkää paljon enemmän kuin seisaallaan oleminen.
        Minulla on leikattu oikea nilkka kahdesti. Oikea polvi ja olisi leikattu vasenkin jos olisin antanut luvan.
        Selkään kirurgi haluaisi tehdä 4 eri leikkausta mutta en anna vielä koska pärjään muutenkin kohtalaisen hyvin. Nyt olen menossa paksusuolen lyhennysleikkaukseen.
        Liikettä selälle niin se auttaa. Ei niitä lääkkeitä ole pakko niin paljon syödä. Tietokone on pahasta, koska joutuu istumaan niin paljon.


      • 20+12

        Minä pääsin uravalmentajan avulla koulunkäyntiavustajaksi. Työ on suht kevyttä ainakin fyysisesti ja saan istua ja seistä vuorotelle.


      • Jiiiipee69

        Uravalmentaja järjesti minulle vahtimestarin paikan (oppisopimus). Kevyt työ ja vaihteveat työasennot.


      • Nainen 29

        Niin, kuten totesin niin selkäsairauteni todettiin sen verran nuorena, ettei minulla ollut tarvetta luopua mistään ammatista, sitä kun ei ole.

        Olen kuitenkin kesätöiden kautta todennut, että seuraavat ammatit tai alat eivät sovi minulle, spondylolisteesistä kärsivälle:
        - lastenhoitaja/lastentarhanopettaja (liian paljon nostoja, kyykkimistä, hankalia asentoja, pitkään seisomista)
        - kahvilatyöntekijä (liian paljon seisomista)
        Eli tuskin minulle sopisi kosmetologi, kampaaja, hammaslääkäri, hieroja tai muukaan ammatti, jossa pitää seisoa pitkään. Eikä raskaat ammatit kuten sairaanhoitaja, siivooja tai vastaavatkaan sopisi.

        Minulle sen sijaan sopii mikä tahansa toimistotyö jossa on vaihtelevat työasennot (eli välissä voi seisoa, kävellä)


      • koettu on
        Nainen 29 kirjoitti:

        Niin, kuten totesin niin selkäsairauteni todettiin sen verran nuorena, ettei minulla ollut tarvetta luopua mistään ammatista, sitä kun ei ole.

        Olen kuitenkin kesätöiden kautta todennut, että seuraavat ammatit tai alat eivät sovi minulle, spondylolisteesistä kärsivälle:
        - lastenhoitaja/lastentarhanopettaja (liian paljon nostoja, kyykkimistä, hankalia asentoja, pitkään seisomista)
        - kahvilatyöntekijä (liian paljon seisomista)
        Eli tuskin minulle sopisi kosmetologi, kampaaja, hammaslääkäri, hieroja tai muukaan ammatti, jossa pitää seisoa pitkään. Eikä raskaat ammatit kuten sairaanhoitaja, siivooja tai vastaavatkaan sopisi.

        Minulle sen sijaan sopii mikä tahansa toimistotyö jossa on vaihtelevat työasennot (eli välissä voi seisoa, kävellä)

        sitten ehdit tehdä toimistossa kaikki työsi, jos suuri osa työaikaa menee kävelyyn???


      • Nainen 29
        koettu on kirjoitti:

        sitten ehdit tehdä toimistossa kaikki työsi, jos suuri osa työaikaa menee kävelyyn???

        En varsinaisesti kävele/käy kävelyllä työpäivän aikana, mutta pyrin seisomaan, kävelemään, liikkumaan ja vaihtamaan asentoa usein. Olen yrittäjä ja teen monipuolista asiantuntijatyötä. Välissä siis istun kotona koneeni äärellä, välissä seison kouluttamassa tai pitämässä esitelmiä asiakkaiden luona, lisäksi olen ottanut tavaksi kävellä ympäri taloa kun olen puhelimessa.

        En siis ole töissä, jossa minun pitää istua paikallani päivystämässä koneen äärellä 8h päivässä, vaan työ on huomattavasti vapaampaa ja monipuolisempaa. Aiemminkin olin toimistotöissä, jossa pystyin hyvin liikkumaan pitkin työpäivää. Printteriin oli matkaa 5m, puhelimeen jutellessa pystyi seisomaan, välissä piti käydä muilla osastoilla kyselemässä neuvoja, ruokala oli alakerrassa (toimisto 3. kerroksella), vessaan oli matkaa jne.

        Eli kyllä niitä toimistotöitäkin löytyy, jossa voi seistä/kävellä jos vain tahtoo. Jos ei muuta niin tosiaan vaikka samalla kun hoitaa puhelimessa asioita.


      • ..696969
        Nainen 29 kirjoitti:

        En varsinaisesti kävele/käy kävelyllä työpäivän aikana, mutta pyrin seisomaan, kävelemään, liikkumaan ja vaihtamaan asentoa usein. Olen yrittäjä ja teen monipuolista asiantuntijatyötä. Välissä siis istun kotona koneeni äärellä, välissä seison kouluttamassa tai pitämässä esitelmiä asiakkaiden luona, lisäksi olen ottanut tavaksi kävellä ympäri taloa kun olen puhelimessa.

        En siis ole töissä, jossa minun pitää istua paikallani päivystämässä koneen äärellä 8h päivässä, vaan työ on huomattavasti vapaampaa ja monipuolisempaa. Aiemminkin olin toimistotöissä, jossa pystyin hyvin liikkumaan pitkin työpäivää. Printteriin oli matkaa 5m, puhelimeen jutellessa pystyi seisomaan, välissä piti käydä muilla osastoilla kyselemässä neuvoja, ruokala oli alakerrassa (toimisto 3. kerroksella), vessaan oli matkaa jne.

        Eli kyllä niitä toimistotöitäkin löytyy, jossa voi seistä/kävellä jos vain tahtoo. Jos ei muuta niin tosiaan vaikka samalla kun hoitaa puhelimessa asioita.

        Hienosti avarsi minunkin mieltä nuo ideat. Kiitos kaikille, uravalmennusta yritän ainakin tuonne Noposelle saada, jos sieltä löytyis mulle joku ratkaisu. Nuo vaihtelevat toimistotyöt ois just se haave, kiitos kun vahvistit sitä ajatusta!


      • nobody2011
        aina kipeä kirjoitti:

        Itselläni on selässä seuraava vika.
        Kolme alinta välilevyä on pullistunut ja pullistumista kaksi on revennyt. Alimmassa nikamassa on luupiikki joka painaa suoraan iskiashermoon. Lääkärit ja kaikki asiasta tietävät sanovat etä käytännässä minulla pitäisi olla valtavat kivut , mutta kun niita ei sillä tavalla ole.
        Käyn sauvakävelyllä lähes päivittäin. Alaselkä saa liikettä ihan erillä lailla. Venyttely tärkeää. Varsinkin jalkojen ja pakaroiden lihakset.
        TEEN HIRSITÖITÄ JA OLEN 30 V mies.
        Aloitin sairastamaan selkääni jo 14 vuotiaana ja olen syönyt melkoisen määrän eri lääkkeitä.
        Ei ne lääkkeet tosiaan aina auta sama mitä ottaa. Jos on selkä kipeä niin liikkeelle kivun sallimissa rajoissa. Jos et voi liikkua paljon kivun vuoksi niin sitten sen verran kuin on mahdollista.
        Istuminen rasittaa selkää paljon enemmän kuin seisaallaan oleminen.
        Minulla on leikattu oikea nilkka kahdesti. Oikea polvi ja olisi leikattu vasenkin jos olisin antanut luvan.
        Selkään kirurgi haluaisi tehdä 4 eri leikkausta mutta en anna vielä koska pärjään muutenkin kohtalaisen hyvin. Nyt olen menossa paksusuolen lyhennysleikkaukseen.
        Liikettä selälle niin se auttaa. Ei niitä lääkkeitä ole pakko niin paljon syödä. Tietokone on pahasta, koska joutuu istumaan niin paljon.

        Oletko läpikäynyt suolileikkauksen? Voisitko ystävällisesti kertoa kokemuksestasi tällä sivulla.


      • ikuinen kipu
        ..696969 kirjoitti:

        Hienosti avarsi minunkin mieltä nuo ideat. Kiitos kaikille, uravalmennusta yritän ainakin tuonne Noposelle saada, jos sieltä löytyis mulle joku ratkaisu. Nuo vaihtelevat toimistotyöt ois just se haave, kiitos kun vahvistit sitä ajatusta!

        jotka näitä asioita miettii. Hyvä kun saa täältä vinkkejä ja voi jakaa myös toimineita kokemuksia.


      • Jorppinen
        ikuinen kipu kirjoitti:

        jotka näitä asioita miettii. Hyvä kun saa täältä vinkkejä ja voi jakaa myös toimineita kokemuksia.

        Omakin olo on toiveikkaampi!


      • rouvaneiti..
        Jorppinen kirjoitti:

        Omakin olo on toiveikkaampi!

        tosin olen rouva, mutta minusta on kiva kertoa että uudessa työssä työskentelen aulaneitinä. Tässä ei selkä vaivaa ja saan olla liikkeellä ja istua sopivasti.


      • Hannele 71
        rouvaneiti.. kirjoitti:

        tosin olen rouva, mutta minusta on kiva kertoa että uudessa työssä työskentelen aulaneitinä. Tässä ei selkä vaivaa ja saan olla liikkeellä ja istua sopivasti.

        Mä olen urheiluhieroja. Kuulostaa hullulta, mutta työkokeilun ja uravalmentajan avulla testattiin ja tämä työ sopii minulle ja tuki- ja liikuntaelinvaivalleni. Tämä valmentaja oli tärkeä linkki eläkeyhtiööni päin, hän piti päänsä ja sai minut työhön johon itse halusin eikä sinne minne eläkeyhtiön mielestä olisin sopinut, mutta mitä työtä en halunnut tehdä. Hänelle iso kiitos siitä.


      • aina kipeä kirjoitti:

        Itselläni on selässä seuraava vika.
        Kolme alinta välilevyä on pullistunut ja pullistumista kaksi on revennyt. Alimmassa nikamassa on luupiikki joka painaa suoraan iskiashermoon. Lääkärit ja kaikki asiasta tietävät sanovat etä käytännässä minulla pitäisi olla valtavat kivut , mutta kun niita ei sillä tavalla ole.
        Käyn sauvakävelyllä lähes päivittäin. Alaselkä saa liikettä ihan erillä lailla. Venyttely tärkeää. Varsinkin jalkojen ja pakaroiden lihakset.
        TEEN HIRSITÖITÄ JA OLEN 30 V mies.
        Aloitin sairastamaan selkääni jo 14 vuotiaana ja olen syönyt melkoisen määrän eri lääkkeitä.
        Ei ne lääkkeet tosiaan aina auta sama mitä ottaa. Jos on selkä kipeä niin liikkeelle kivun sallimissa rajoissa. Jos et voi liikkua paljon kivun vuoksi niin sitten sen verran kuin on mahdollista.
        Istuminen rasittaa selkää paljon enemmän kuin seisaallaan oleminen.
        Minulla on leikattu oikea nilkka kahdesti. Oikea polvi ja olisi leikattu vasenkin jos olisin antanut luvan.
        Selkään kirurgi haluaisi tehdä 4 eri leikkausta mutta en anna vielä koska pärjään muutenkin kohtalaisen hyvin. Nyt olen menossa paksusuolen lyhennysleikkaukseen.
        Liikettä selälle niin se auttaa. Ei niitä lääkkeitä ole pakko niin paljon syödä. Tietokone on pahasta, koska joutuu istumaan niin paljon.

        "Pidin työtäni niin tärkeänä, että kuntoilin kovasti kaiken ajan, jota suinkin sain irrotettua. Viimein selkäni ja käteni kipeytyivät niin, että tuli pitkähkö sairasloma ja mikään kuntoutus, eikä hoito tuonut apua."

        hienoa kokemusperäistä asiaa aiheesta. Näin se on.


      • opettajako

        hei, olen alalla toimiva kosmetologi ja jalkojenhoidon at (työtä 15v). Selkäni leikattiin kesäkuussa 2011. Minulta leikattiin välilevyn pullistuma joka oli vaivannut kaikesta liikunnasta yms 4- vuotta. Nyt alanikamissa on rappeuma, joka ärtyy istumiseata ja etukumarasta asennosta. Hoitotyötä tekevän kosmetologin työasennot ovat aina rasite selälle, vaikka pyrkisi huolehtimaan ergonomiasta. Itselläni ammatinvaihdosprosessi on vasta aluillaan ja ollut henkisesti raskas, koska rakastan työtäni omassa pienessä yrityksessäni.Olen ajatellut kouluttautua alan opettajaksi tai lähteä lukemaan teologiaa. Olen maalla asuva nelikymppinen, neljä lasta ja yrittäjä puoliso...haasteita on! Sen olen kuitenkin oppinut, että elämässä on hyväksyttävä tiettyjä asioita ja oltava kärsivällinen...luotettava siihen, että riittää...


      • Hannele 71
        opettajako kirjoitti:

        hei, olen alalla toimiva kosmetologi ja jalkojenhoidon at (työtä 15v). Selkäni leikattiin kesäkuussa 2011. Minulta leikattiin välilevyn pullistuma joka oli vaivannut kaikesta liikunnasta yms 4- vuotta. Nyt alanikamissa on rappeuma, joka ärtyy istumiseata ja etukumarasta asennosta. Hoitotyötä tekevän kosmetologin työasennot ovat aina rasite selälle, vaikka pyrkisi huolehtimaan ergonomiasta. Itselläni ammatinvaihdosprosessi on vasta aluillaan ja ollut henkisesti raskas, koska rakastan työtäni omassa pienessä yrityksessäni.Olen ajatellut kouluttautua alan opettajaksi tai lähteä lukemaan teologiaa. Olen maalla asuva nelikymppinen, neljä lasta ja yrittäjä puoliso...haasteita on! Sen olen kuitenkin oppinut, että elämässä on hyväksyttävä tiettyjä asioita ja oltava kärsivällinen...luotettava siihen, että riittää...

        Sinulla on hyvä asenne. Ota eläkeyhtiö projektiin mukaan, pyydä itsellesi uravalmentaja, niin saat kaiken tuen elämäsi uudelleen järjestelyyn. Niin minäkin tein ja tyytyväinen olen uusiin ratkaisuihin,


      • muutoksen läpikäynyt
        Hannele 71 kirjoitti:

        Sinulla on hyvä asenne. Ota eläkeyhtiö projektiin mukaan, pyydä itsellesi uravalmentaja, niin saat kaiken tuen elämäsi uudelleen järjestelyyn. Niin minäkin tein ja tyytyväinen olen uusiin ratkaisuihin,

        Todella hyvin sanottu, eli ei kannata vaarantaa terveyttään kuvittemalla olevansa korvaamaton tai pelkäämällä muutosta. Uusi ammatti ja ura voi tuoda merkittävää positiivista muutosta elämään. Vaikka nyt vielä jotenkuten selviäisitkin, tilanne voi pahentua jos jatkaa huonoissa kuormittavissa töissä.


      • ruskariitta
        opettajako kirjoitti:

        hei, olen alalla toimiva kosmetologi ja jalkojenhoidon at (työtä 15v). Selkäni leikattiin kesäkuussa 2011. Minulta leikattiin välilevyn pullistuma joka oli vaivannut kaikesta liikunnasta yms 4- vuotta. Nyt alanikamissa on rappeuma, joka ärtyy istumiseata ja etukumarasta asennosta. Hoitotyötä tekevän kosmetologin työasennot ovat aina rasite selälle, vaikka pyrkisi huolehtimaan ergonomiasta. Itselläni ammatinvaihdosprosessi on vasta aluillaan ja ollut henkisesti raskas, koska rakastan työtäni omassa pienessä yrityksessäni.Olen ajatellut kouluttautua alan opettajaksi tai lähteä lukemaan teologiaa. Olen maalla asuva nelikymppinen, neljä lasta ja yrittäjä puoliso...haasteita on! Sen olen kuitenkin oppinut, että elämässä on hyväksyttävä tiettyjä asioita ja oltava kärsivällinen...luotettava siihen, että riittää...

        jos vain mahd. mitenkään mene opettaja koulutukseen, senhän voit tuolla työkokemuksella suorittaa osin työn ohessakin jos sulla on hyvä asenne ja tykkäät ajatuksesta opastaa muita olet kuin luotu siihen hommaan, sivussa voit lukea vaikka teologiaa, tsemppiä
        terv. 50 nainen kauneudenhoitoalalta ja openkin työtä tehnyt selkävaivainen


      • Yks vaan
        20+12 kirjoitti:

        Minä pääsin uravalmentajan avulla koulunkäyntiavustajaksi. Työ on suht kevyttä ainakin fyysisesti ja saan istua ja seistä vuorotelle.

        Koulunkäyntiavustajan ammatti ei ole olleenkaan sopiva selkäsairaalle.
        Toki riippuu millaisesta selkäsairaudesta tai kivusta on kyse sekä työpisteestä; isot vai pienet koululaiset ym.
        Olen itse määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä kys. ammatista, koska en kykene sitä tekemään! Siinähän nimenomaan on paljon kyykkimistä, tavaroiden lattialta nostoa, pukemista, luistimien monejen ja kenkien laittoa, kantamista, nostamista, istumista, kumaraa asentoa ym, joka ei omalle selälleni sovi yhtään.


    • entinen sohvaperuna

      Mä olen taasen liikunnanohjaajana urheilukeskuksessa, työ on monipuolista ja plussana jatkuva kuntoilumahdollisuus.

      • rahi kainen

        Ja minä lipuntarkastajana, haukuttu homma mutta sopii mulle


      • selkävaivainen
        rahi kainen kirjoitti:

        Ja minä lipuntarkastajana, haukuttu homma mutta sopii mulle

        aika hyviä ideoita, kiitos niistä. Liikunnanohjaajan työstä olen haaveillut, mutta pelkään että vakuutusyhtiö ei lähde maksamaan mulle koulutusta.


    • 5 vuotta uusi työ

      Selkävaivainen, pyydä pääsyä ulkopuoliselle uravalmentajalle, mulla se oli merkitäävä juttu, koska silloin tämä valmentaja ja vakuutusyhtiö neuvottelevat keskenään, niin asiat sujuvat ihan eri lailla. Olin noposella, sitä voin erittäin lämpimästi suositela, sain heidän kauttaan unelmieni ammatin.

    • pitää sun rueta tekemään työtä joka ei aiheuta sinulle selkäkipua, joudut aika pitkälti itse tekemään tämän valinnan, toivottavasti joku auttaa jkv.

      • valmennuksessa käyny

        Nimenomaan, sinä teet itse päätöksen, kokeilet eri vaihtoehtoja ja sitten mikä on parhain menet siihen suuntaan. Toivottavasti saat apua, se helpottaa paljon että on joku joka neuvottelee sun puolesta eläkeyhtiöön päin.


      • työtätyötä!
        valmennuksessa käyny kirjoitti:

        Nimenomaan, sinä teet itse päätöksen, kokeilet eri vaihtoehtoja ja sitten mikä on parhain menet siihen suuntaan. Toivottavasti saat apua, se helpottaa paljon että on joku joka neuvottelee sun puolesta eläkeyhtiöön päin.

        Keksiikö joku ideoita, mitä työtä voisin tehdä kun minulla on kipeän selän lisäksi jäätyneet olkapäät, eli käsiäkään ei voi juurikaan käyttää? Haluisin töihin ihan tosissani,kun vain tietäisin mitä voin tehdä.


      • yksi ajatus?
        työtätyötä! kirjoitti:

        Keksiikö joku ideoita, mitä työtä voisin tehdä kun minulla on kipeän selän lisäksi jäätyneet olkapäät, eli käsiäkään ei voi juurikaan käyttää? Haluisin töihin ihan tosissani,kun vain tietäisin mitä voin tehdä.

        Ilmeisesti et halua pitkää opiskelua ja toivot työtä jota voisi tehdä ilman pitkää koulutusta? Pystytkö kävelemään hyvin? Olisiko joku lipuntarkastaja tai parkkipirkko?


      • työtätyötä!
        yksi ajatus? kirjoitti:

        Ilmeisesti et halua pitkää opiskelua ja toivot työtä jota voisi tehdä ilman pitkää koulutusta? Pystytkö kävelemään hyvin? Olisiko joku lipuntarkastaja tai parkkipirkko?

        Juuri näin joku sellainen työ mihin pääsee ilman koulutusta tai lyhyellä kurssilla


    • tuskaa

      Olen jo yli 50v. ja pidän työstäni, mutta esim. koulutuspäivät, joissa istutaan 8 tuntia, pitkien luentojen myötä harvat tauot, ovat tuskaa ja selkäsäryt ovatkin sitten monta päivää seuranani. En kuitenkaan kehtaa mennä lattialle kesken kaiken polvilleni ja venyttämään selkääni. Kaikki eivät tajua tätä helvetin tuskaa, monkä maratonistuminen selkääni tekee. Tekis mieli huutaa ja kirota ääneen, kun muut ovat ilosen tyytyväisiä koulutukseen. Saatanan ääliöt!

    • kyllä kyrsii!

      olin itse tuossa tuki ja liikunta sairauden vuoksi kelan laitoksen 'kuntoutuksessa'
      kahden viikon ajan,noin 30 min käytettiin selän tutkimiseen,kaikki muu aika
      päänupin ronkkimiseen.Vaikkei montaa tuntia per päivä pitänyt jonninjoutavilla
      luennoilla istuksia,ei selkä ole vieläkään palautunut ja mennyt jo muutamia
      viikkoja keikasta.
      Kivun määritys numeroasteikolla jonka joku on keksinyt on syvältä kun kivut ovat
      helvetillisiä,siihen päälle kun kysytään kuntoutusmielessä psykoloogisia kysymyksiä,yms voi pojat ja tytöt..

      • Suhmuran luola

        Tässä nähdään millaisia "asiantuntijoita" kelan lääkärit ovat.
        Ne tietenkin kuvittelee, että selkäkipu johtuu ihmisen mielestä ja olisi joku
        luulosairaus, että selkäkivuista kärsivä mielessään aiheuttaa selkäkivun.

        Minä vaan toivon niille psykoloogeille ja muille, jotka epäilee selkäkivun aiheutuvan selkäkivuista kärsivän omasta mielstä ja ajatusmaailmasta, että
        heille tulisi yhtä kipeä selkä, niin sanottaisiin heillekin, että äläs nyt
        turhia valita, mielessäsi vaan kuvittelet ne selkäkivut.
        Selkäkivut johtuu selästä ja siellä olevista hermoista, jos siellä ei ole kaikki asiat kunnossa.

        Kysytäänköhän mielenterveys ongelmaiselta selkäkipuun liittyviä kysymyksia, jos vaikka se johtuisi selästä se mielenterveys onglema, kun niin olettavat selkäkivuista kärsivän ongelman tulevan henkiseltä puolelta.
        Mielenterveys ongelmainenhan pääsee nykyään automaattisesti eläkkeelle, vaikka ei ole mitään liikunta elin sairauksia ja pystyy tekemään mitä fyysistä rasitusta tahansa ilman, että tulee kipeäksi.


    • autoyrittäjä nykyään

      Kelan kuntoutus onkin usein tuommoista. Yksityinen lääkäri ja eläkeyhtiön maksama yksityinen uravalmentaja, joka järjesti koulutuksen ja uuden työn oli mulle pelastus.

    • makuu töitä??

      "yksityinen uravalmentaja.."voi herra isä,mikä se homma vois olla kunnei tuntia
      pysty; istumaan,seisomaan paikallaan,jotain makuulla tapahtuvaako?

      • autoyrittäjä nykyään

        Silloin se varmaan onkin eläke, mulla oli vielä jonkin verran työkykyä jäljellä ja halusin töihin takaisin.


    • hyygö

      43v mies välilevyt sökönä lanneranka/selkä/kaularanka, selkä skoljaa .... kaularanka on työntynyt sivulijasta eteenpäin lapsuudessa johtuneesta d vitamiini puutoksesta muutoksia rintarangassa samasta syystä, oikea olkapää muutaman sentin alempana kuin toinen muutoksista johtuvia pysyviä virheasentoja mitä ei enään voi korjata, virheasennosta jotuva tos: oireyhtymä oikeassa kädessä puutuilee sormet turpoo jne: Minun kohdallani myöskin tos: on pysyvä olotila!

      Vasemmassa kädessä oli ulnaarishermon hermopinne joka lopulta helpotti itsestään paranemiseen meni tosin 8kk.

      Nivelissä/sidekudoksissa rajua yliliikkuvuutta eli hypermobiliteettiä ei myöskään parane olkapään nivelet rutisevat voimakkaasti ajan mukaan odotettavissa nivelrikkoja...

      Leikkauksia ei ole tehty muutokset ovat niin pitkälle edenneitä en edes halua leikkauksia kun vasta sitten kun jalat lähtee alta!

      Varsinaiseen alkuperäiseen kysymykseen vastaus olin lvi- asentaja kun lopulta menin lääkäriin peli vihellettiin poikki samoin tein jäin reilun 2 vuoden keskeytymättömälle sairaslomalle, vakuutusyhtiö suostui "ammatilliseen kuntoitukseen" ensi hakemuksesta eli ammatinvaihtoon toisin sanoen olisin saanut tukea vakuutusyhtiöltä opiskeluun, työkokeiluihin jne: vakuutusyhtiö maksoi myös professin eli työvoimahallinnon maksullisen palvelun missä etsitään ja autetaan löytämään koulutus/työpaikka.

      Käytännössä vaivoistani johtuen on hyvin vaikea sanoa mitä voisin tehdä työseni lääkärit ovat samaa mieltä, omt fysiollakaan ei oikein ole ideoita rajoitteita on niin paljon!

      Opiskeluun ei ole motivaatiota vain opiskelun vuoksi se että saa jonkin tutkinnon ei johda työllistymiseen, toisaalta motivaatio on mennyt myöskin työelämään joten käytännössä ammatillinen kuntoutus ei ole johtanut mihinkään asia on tavallaan rauennut sairauspäivärahojen maksimi korvauspäivät on käytetty loppuun joten taktikoin itseni ansiosidonnaiselle sitä riitää ensi kesään asti sitten on 500pv täynnä:

      Tulevaisuus? luultavasti kun ansiosidonnainen lopuu menen taas lääkäriin joka tietenkin kirjoitaa sairaslomaa sitäkautta alan jälleen asioimaan kelan kanssa ja näin käynnistyy muutaman vuoden prosessi sairaseläke tähtäimessä pelkästään fyysisten oireiden takia sitä ei saa niin kauaan kuin silmät liikuu päässä mutta onneksi olen myös ollut kunnolla HULLU;) vaikka siitä onkin jo aikaa....kun yhdistetään fyysiset ongelmat ja psyykkiset niin eläkepaperit kyllä tulee.

      Avioero tuli keväällä meni viimeinenkin motivaatio sitten siinä yritää pärjätä työelämässä sen suhteen olen jo henkisesti luovuttanut keskityn nykyään hoitamaan itseäni mahdollisimman hyvin fyysiseti kuntoilen säännölliseti pyrin pitää lihaskunnon huipussaan ja liikkuvuuden hyvänä muuta ei ole tehtävissä! psykkisesti keskityn tekemään asioita mistä pidän mökkeilen merellä,veneilen,kalastan teen vapaaehtoistyötä jne:

      • Eräs Elli

        Mulla samanlainen tilanne. OMT totesi TOS oireet ja fysiatri nivelten/lihasten perinnöllisen yliliikkuvuuden/ylielastisuuden. Yritetään nyt fysioterapiassa kuntouttaa, mutta ei vielä ainakaan kovin hyviä tuloksia (pari kk).

        Fysiatri oli sitä mieltä, että jatkan vaan normaalielämää ei tämän vaivan (yliliikkuvuus) pitäisi enemmälti vaikuttaa, mutta näinhän asia ei ole. Vaikuttaa ja paljon. Ja etenkin TOS, käsiä särkee koko ajan jo monta kk.

        Työ on menossa alta, ja en tiedä mitä voisin ja pystyisin tulevaisuudessa tekemään, aika toivottomalta tuntuu. Opiskelu kyllä kiinnostaisi mutta en tiedä pystyisinkö ko.työtä tekemään. Ei viitsisi monta vuotta opiskella todetakseen ettei pysty.

        Panacod auttaa jonkin verran, muista lääkkeistä en ole huomannut apua. Yritän myös keskittyä hoitamaan itseäni ja kuntoani, liikkua ja harrastaa niitä lajeja mitä voi. Surukseni on pitänyt joistakin lempilajeista luopua, pahentaa oireita. Jos olisin terve liikkuisin paljon enemmän sillä aina olen tykännyt tosi paljon liikunnasta.

        Minkälaista vapaaehtoistyötä teet? Mistä sitä voisi löytää? Kun olen lähiaikoina työttömäksi jäämässä voisi aloittaa jotain, en vain tiedä mistä ja miten aloittaa. Onko TOS ja hypermobiliteetti oireisille jotain yhdistystä , vertaistukea tmv? Kuka tietäisi?


    • 24

      Kaikista pahinta on myöntää itselleen ettei enää pysty tekemään ns. normaalityötä.

    • Elämä on...

      Minut ilmeisesti kannatti kouluttaa aikanaan uudestaan. Olen pysynyt työelämässä jo 20 vuotta uudelleenkoulutuksen jälkeen.

      Olisi myös syytä vähän ravistella perustuksia siinä, että kyllä kymmenien vuosien työssäolon pitäisi vaikuttaa eläkkeeseen niin, että se olisi huomattavasti suurempi kuin takuueläke. Eli eläke jonka saa tekemättä mitään. Ei pitäisi tuijottaa pelkästään ansioiden määrään vaan myös siihen montako vuotta on tehnyt töitä. Niistä pitäisi saada vielä lisäbonus.

      Ajatelkaapa miten paljon meitä tosi sairaita työikäisiä on tässä yhteiskunnassa. Jos heidät päästettäisiin eläkkeelle saisi moni nuorempi töitä.Sairas voisi keskittyä sen jäljellä olevan elämänlaadun parantamiseen.

      En tiedä miksi se on niin vaikea päästää sairas eläkeelle? Onko joki nyrkillinen valehtelevia ihmisiä aiheuttanut sen, että tosi sairas ei pääse vaan syynätään ja syynätään ja sysätään syrjään. Jos työeläkeyhtiö ei suostu maksamaan eläkettä se sysää ihmisen valtion elätettäväksi (toimeentulotuki, työttömyysturva)olisi kyllä valitonvaltion syytä vähän puuttua peliin.

      Kaikesta on tehty vaikeaa paperisotaa. Ihmiset joutuvat valituskierteeseen ja sehän tiedetään kenen pussiin esim. Vakuutusoikeus pelaa. Kaikilla ei ole taitoa tuoda esiin kirjallisesti tarpeeksi hyvin omaa tilannetta ja valitusten teko kaatuu usein siihen.

      Mahtaa olla henkisesti kauhea järkytys kun kipeänä, sairaana ja masentuneena saa eläkehakemuksen vireille ja odottaa sitä kuukausikaupalla. Tuloksena onkin, että et ole työkyvytön. Vakuutuslääkärit haluavat painottaa omaa ammattitaitoaan ja sitä, että omalääkäreillä saattaa olla tunteet pelissä. He tuijottavat diagnooseja ja tulevat siihen tulokseen, että nämä diagnoosit eivät voi aiheuttaa työkyvyttömyyttä. Kuitenkin ihminen on yksilö. Toisella sama vaiva voi invalidisoida ja toinen porskuttaa vielä pitkään työelämässä.

      Uudelleenkoulutuksella saatetaan kouluttaa työttömyyskortistoon. Eipä tarvi työeläkeyhtiön maksaa mitään.

      Se on tietysti eri asia jos on kova halu kivuista huolimatta tehdä töitä niin ne tehköön. Heitä valitettavasti sitten käytetään vertailuna muille vaikka kipuilu on yksilöllistä.

    • Himpura

      Mulla on lannerangan välilevyissä rappeumaa ja kaksi alinta romahtaneet. Luupiikkejä ja skolioosia. Harrastan jumppaa ja hiihtoa. Työ on karjanhoitotyötä yrittäjänä. Nyt olen pitemmällä sairaslomalla enkä tiedä miten jatkossa selviän töistä. Olen hakenut kelan tyk selkäoireisten kurssille. Onko sittä apua?

    • Melasta apua

      Minä olen karjatilallinen ja lomittaja ja olin pitkällä sairas lomalla selän vuoksi. Melan kautta pääsin noposelle ura valmentajalle ja sieltä sain avun.Uusi työ on sellainen että ei rasita selkää. Auttoivat kaikessa, pyydä apua sieltä.

      • Himpura

        Miten prosessisi käytännössä meni? Olitko pitkällä sairaslomalla ja auttoiko työterveyshuolto tai mikä taho melassa? Olitko kuntoutuksissa?


    • 30-v. viljelijä

      Himpura! Ota vaan yhteyttä eläkeyhtiöösi, ilmeisesti Mela? Kelan Tykistä saattaa olla apua hetkeksi, tutkimusten mukaan se ei kanna kuitenkaan kuin hetken. Ammatillinen kuntoutus auttaa sinua löytämään uuden ammatin, jota pystyt tekemään. Pyydä pääsyä uravalmentajalle, noposesta olen minäkin kuullut ihan hyvää, itse en tarvinnut kun oli suunnitelma ja työpaikka selvillä.

    • Tyk-kuntoutuskokemus

      Kelan Tyk oli mun kokemuksen mukaan ihan turha. Vaihda työpaikka kevyempään, se on ainoa joka auttaa. Pyydä apua eläkeyhtiöstä, ne maksaa sulle uravalmentajan. Noposella kävi pari tuttua, saivat sieltä sen avun mitä hakivat. Minä vaihdoin toiseen työhön, kun sitä mulle tarjottiin, muuten olisin apua ottanut eläkeyhtiöstä.

    • Kela TYK

      Kelan TYKissä olin minäkin, ei mitään hyötyä, olin kipeämpi sen aikana. Uusi työpaikka on ohje minullakin, tee sellaista työtä mitä pystyt, jos sellaista ei ole niin sitten eläkkeelle.

    • kuivatuksa

      Selkäsairauksein tukiryhmä http://www.facebook.com/pages/Selkäsairauksien-tukiryhmä/214140942015604 Käykää liittymässä jossa voisimme tukea toisiammen joka päivisissä asioissa ja askareissa jotta jaksaisimme paremmin ymmärtää kipua ja ongelmia toisesta näkökulmista!

    • Sirpa68

      Kelan tyk oli myös minun osaltani täysin turha. Kiva kun joku on perustanut tukiryhmän meille rikkinäisille.

    • känsäkäs

      Voin suositella noposella käyntejä jos etsii ratkaisua mihin lähtisi opiskelemaan uutta ammattia. Minä olin kirvesmies ja kouluja käyty vain vähän mutta minut kurssitettiin eläke yhtiön kautta uusiin hommiin kaiken avun sain noposen valmentajalta. Uuden työpaikan rinnalla kävin koulua ja sain vakipaikan kevyemmistä hommista.

      • Tiffe..

        Mitä piti sanoa eläkeyhtiöön että pääsi noposelle? Olen sairaslomalla ja entiseen työhön en voi enkä halua palata, todennököisesti siis kuulun kohderyhmään.


    • Kiljutti

      Mä soitin vaan kuntoutuspuolelle ja sanoin etttä en tiedä mitä työtä voisin tehdä ja yksin en löydä paikkaa minne mennä.

    • .Matt--

      Minulla taas ohjasi työterveyslääkäri eläkeyhtiöön paperit ja sitten sieltä pyysin pääsyä noposelle. Hyvin meni ja ny olen uudessa työssä jota voin tehdä.

    • känsäkäs

      Minä soitin sinne eläke yhtiöön itse ja pyysin päästä valmennukseen, sanoivat eläkeyhtiöstä että se on hyvä idea ja laittoivat asian eteenpäin ja aloitin valmentajan kanssa parin viikon sisällä. Ei tarvinnut vääntää mitään ja olivat vain tyytyväisiä että olin itse aktiivinen ja halusin muutosta nykyiseen tilanteeseen.

    • nikama

      selkä vaivainen myös,
      lääkärit määräsi niin paljon lääkkeitä että pää sano poks
      ollut kohta sairauslomalla 1.5v
      kela sanoo työkykyiseksi
      ilmariselta tuli kanssa hylky

      ei pää ongelmasta pääse suoraan eläkkeelle
      se on merkattu ensimmäiseksi diagnoosiksi,sitten tuki-elin vaivat
      ei kovin ruusuiselta näytä 36v työkyvytön.minkä herrat on näkemättä sanonut että terve pystyy kohtuullisesti tekemään töitä.

      ketä palkkais minut 40h viikko
      - vaikka joka päivä ei pääse edes ulos ovesta
      - väsyy tunnin jälkeen sit kotiin
      eli töissä pystyy olee noin 10osa 40h

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe