Hei,
Osaisiko joku auttaa minua? Luen kirjaa ja yksi kappale alkaa:
"Depuis longtemps je n'avais pas si bien dormi", me dit-elle le lundi.
Itse suomentaisin
le lundi =maanantaina
mutta eikö kieliopin mukaan mukaan ole
le lundi = maanataisin
Onko tämä joku poikkeus, että tässä lu lundi= tiettynä maananatiana, juuri sinä maanantaina?
Kielioppia..
10
1182
Vastaukset
- oikeassa...
katso miten ranskalaiset itse keskustelevat asiasta:
http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=1478607
klikkaa:..........ce fil- Parfois
Parfois c'est comme ci, parfois c'est comme ça. Bonne chance et sûrtout bon courage:)
- Biensûr
Parfois kirjoitti:
Parfois c'est comme ci, parfois c'est comme ça. Bonne chance et sûrtout bon courage:)
ilman sirkonflexiä eli yksinkertaisesti vaan surtout.
- erikseen
Biensûr kirjoitti:
ilman sirkonflexiä eli yksinkertaisesti vaan surtout.
...
- yhteenerikseen
erikseen kirjoitti:
...
Nimimerkkinä voidaan kirjoittaa aivan mielivaltaisesti, siis vaikka kahteen.
- baiseur des virgules
hei järki käteen
asiayhteystä nyt heti tajuavat hölmömmätkin, että le lundi tarkoittaa tässä "seuraavana" maanantaina- elisa*
Kyse ei ollutkaan tajuamisesta, kyllä minäkin tajuan... Kyse oli siitä, että miksi tuossa ei menty oppimani kieliopin mukaisesti.
Jotkut haluavat tietää, miksi. Toiset tyytyvät olemaan tietämättömiä. - elisa*
elisa* kirjoitti:
Kyse ei ollutkaan tajuamisesta, kyllä minäkin tajuan... Kyse oli siitä, että miksi tuossa ei menty oppimani kieliopin mukaisesti.
Jotkut haluavat tietää, miksi. Toiset tyytyvät olemaan tietämättömiä.Kiitos paljon hyvistä vastauksista!!
Kivaa oppia :)
Kiitos :)
- ttxbnn
maanataina minä sanoin hänellä : en nuukuunut hyvin pitkä aika sittin.
tervs - einenranta
Pitkaan aikaan en ollut nukkunut niin hyvin, han sanoi minulle maanantaina.
Pitkaan aikaan en ollut nukkunut niin hyvin, han sanoi minulle maanantaisin???
Sanan tarkoitus taipuu lauseen mukaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673447- 152096
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701241- 441211
- 371121
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381063Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 47994
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.39974