Kysymys hallintotieteen kokeesta Tampere

epätietoinen pöllö

http://www.uta.fi/opiskelijaksi/valintakokeet/kysymykset/hall/2009.html

Tuossa on 2009 pääsykoe, kysymykset keskittyvät vain siihen hallintotieteen osioon joka on Governance-kirjassa.

Yliopiston sivuilla sanotaan näin:

"Hallintotieteiden valintakoe muodostuu kahdesta osasta: yhteisen valintakoekirjan perusteella laadituista, kaikille yhteisistä kysymyksistä sekä pääaine- tai ohjelmakohtaisista kysymyksistä.

Yhteinen valintakoekirja koostuu pääaineiden piirissä laadituista artikkeleista, joiden yhteinen teema on uuden hallintatavan jäsentyminen julkisella sektorilla (Governance). Jokaisen hakijan on vastattava kirjan pohjalta laadittuihin yhteisiin kysymyksiin. (!)

Pääaine- tai ohjelmakohtaiset tehtävät perustuvat valintakoekirjaan ja/tai valintakokeessa jaettavaan aineistoon. Hakija vastaa niihin enintään kahden pääaineen tai ohjelman asettamiin tehtäviin, jotka hän on ilmoittanut hakulomakkeessa hakukohteikseen. Julkisoikeus ja kunnallisoikeus laativat yhteisen tehtäväosion."

Onko tuossa yläpuolella olevan linkin hallintotieteisiin pääsykoe siis vain se pääainekohtainen kysymysosio, ja sitten on vielä erikseen ne koko kirjan pohjalta laaditut kysymykset? Jos näin on, niin missä tuolla sivulla on se yhteiset kysymykset -kohta vuodelta 2009?

7

1777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klaxon_

      Joo tuossa on vaan ne hallintotieteen kysymykset, kaikille yhteiset kysymyksiä en minäkään sivuilta löytänyt.

      • epätietoinen pöllö

        No höh, miksi niitä ei laiteta kaikkien näkyville? Olisi kiva valmistautua hyvin kokeeseen kun tietäisi että kuinka tarkkoja kysymyksiä siellä kysytään muista alueista....


      • klaxon_
        epätietoinen pöllö kirjoitti:

        No höh, miksi niitä ei laiteta kaikkien näkyville? Olisi kiva valmistautua hyvin kokeeseen kun tietäisi että kuinka tarkkoja kysymyksiä siellä kysytään muista alueista....

        On kyllä typerää, kun ne yhteiset kysymkset ei oo esillä :P Mutta itse luin viime vuonna kirjan läpi 2 kertaa (keskityin enemmän suuriin kokonaisuuksiin) ja osasin mielestäni ne kaikille tarkoitetut o/v-kysymykset ihan hyvin, vaikka muutamia kompakysymyksiltä vaikuttavia siellä olikin. Hallintotieteisiin pääsin.


      • epätietoinen pöllö
        klaxon_ kirjoitti:

        On kyllä typerää, kun ne yhteiset kysymkset ei oo esillä :P Mutta itse luin viime vuonna kirjan läpi 2 kertaa (keskityin enemmän suuriin kokonaisuuksiin) ja osasin mielestäni ne kaikille tarkoitetut o/v-kysymykset ihan hyvin, vaikka muutamia kompakysymyksiltä vaikuttavia siellä olikin. Hallintotieteisiin pääsin.

        Haluaisitko vähän valaista millainen se yleinen osio oli? Onko kaikista alueista tasaisesti pari kysymystä vai onko se arpapeliä mistä niitä valitaan?

        Itse kun olen hakemassa juuri hallintotieteisiin ja senhän osio on naurettavan helppo, mutta sitten se julkisoikeus taasen on yhtä tuskaa (kerran olen sen lukenut vasta).


      • blab
        epätietoinen pöllö kirjoitti:

        Haluaisitko vähän valaista millainen se yleinen osio oli? Onko kaikista alueista tasaisesti pari kysymystä vai onko se arpapeliä mistä niitä valitaan?

        Itse kun olen hakemassa juuri hallintotieteisiin ja senhän osio on naurettavan helppo, mutta sitten se julkisoikeus taasen on yhtä tuskaa (kerran olen sen lukenut vasta).

        Tarkentaisitko nyt hiukan? Kaikki pääaineet, joihin kokeella voi hakea, ovat HALLINTOTIETEITÄ. Yksi hallintotieteistä on nimeltään HALLINTOTIEDE. Hallintotieteillä tarkoitetaan niin julkisoikeutta kuin FILAakin.


      • edc;
        epätietoinen pöllö kirjoitti:

        Haluaisitko vähän valaista millainen se yleinen osio oli? Onko kaikista alueista tasaisesti pari kysymystä vai onko se arpapeliä mistä niitä valitaan?

        Itse kun olen hakemassa juuri hallintotieteisiin ja senhän osio on naurettavan helppo, mutta sitten se julkisoikeus taasen on yhtä tuskaa (kerran olen sen lukenut vasta).

        Viime vuonna yleinen osio oli oikein/väärin-väittämiä. Ja niitä oli sitten melko paljon! Aika tasaisesti jakuatuivat, mutta kehottaisin hyvin tarkkaan lukemaan annetun väittämän.


      • Niin aloittaja vasta
        edc; kirjoitti:

        Viime vuonna yleinen osio oli oikein/väärin-väittämiä. Ja niitä oli sitten melko paljon! Aika tasaisesti jakuatuivat, mutta kehottaisin hyvin tarkkaan lukemaan annetun väittämän.

        "Tarkentaisitko nyt hiukan? Kaikki pääaineet, joihin kokeella voi hakea, ovat HALLINTOTIETEITÄ. Yksi hallintotieteistä on nimeltään HALLINTOTIEDE. Hallintotieteillä tarkoitetaan niin julkisoikeutta kuin FILAakin. "

        Olen hakemassa FILA:an ja hallintotieteeseen, ihan sama sillä periaatteessa on mihin haen kun joka tapauksessa on se yleinen osio edessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe