Haluaisin ostaa parin hehtaarin maapalan omiin ja neljän aikuisen lapsen nimiin. Mitä pitäisi tietää ja mistä saan tietoa, miten toimia. Tontti on hintaluokkaa 10-20 000. Lapsellehan saa lahjoittaa verottomasti jotain kaksi tuhattako euroa per kolme vuotta. Jos tontin verotusarvo olisi vaikkapa 16.000 ja omistaisimme sen niin, että puolet minun nimissäni ja loput 8000 jaettuna neljän lapsen kesken, niin lapsilta ei kai menisi veroa osuuksistaan. Tiedättekö?
Voinko ostaa maapalan lapsien nimiin
3
462
Vastaukset
- rr
eikös se ole 3999 kun saa kolmen vuoden välein antaa, eli voit tuon ostaa siitä vaan "lähes" 4 lapsen nimiin.
niin olen tehnytkin, mutta toivottavasti maatila ei tuota, se voi häiritä jos lapsesi on työtön, tms.
jos eroaa, voi mennä osa vieraalle, aina ei kaikki paperit toimi käytännössä niin kuin kirjoittaa ja toivoo.
mitä sitten jos joku haluaa myydä, et kai ainoita rahojasi aijo sitoa, onko teillä varmasti hyvä sopu, sen alkaa näkemään vasta kun ovat kaikki yli kolmekymppisiä.
mutta aivan hyvä ajatus, niin itsekin olen tehnyt jo kolmekymmentä vuotta, oma asuntokin on määräosin lahjoitettu jo täysin, on kerrostaloasunto, ei mene lahjoituksessa mitään kuluja.- 24 kiittää
Kiios vastauksestasi. Paikka ei tuota mitään, toimii perheen vapaa-ajan paikkana. Pitää vielä miettiä, millä tavalla voi suojata että ei mahdollisessa avioerotapauksessa menisi puolisolle. Voi kai sen maksaa rahana, uskoisin. Otan vielä selvää siitä, voisiko antaa tietyn kokoiset määräalat.
- Selevä homma
Tontin ostohinnasta menee varainsiirtoveroa 4 %, jonka ostaja maksaa omatoimisesti. Verotusarvo on eri asia ja sitä käytetään vain kiinteistöveron määrittämiseen.
Jos ostat tontin ensin itse kokonaan ja sitten lahjakirjoilla lahjoitat osan lapsillesi, voit lahjakirjaan laittaa merkinnän, että lasten puolisoilla ei ole avio-oikeutta lahjaan. Varainsiirtoveron maksat itse kokonaan.
Oman osuutesi voit suojata oman avioerosi varalta avioehdolla ja kuoleman varalta testamenttaamalla sen lapsillesi.
Verotta voi lahjoittaa 3999 € kolmessa vuodessa, joten lahjaveroa lapset eivät maksa. Varainsiirtoveron hekin joutuvat maksamaan omista osuuksistaan lahjaksi saadessaan, se maksetaan aina kun omistaja muuttuu. Tämän tuplaveron voi välttää sillä, että lahjoitat heille ensin rahan ja kaikki ostavat oman osuutensa suoraan itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1961512
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140944Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?58931- 85902
- 53816
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t262719Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10710Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä338671Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58664Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol74646