Työnantajana toimiminen TES.n mukaan

Talonmiäs

Selailin pikasesti läpi TES aiheet,mutta ei osunut silmään mitä hain.

Miten te työnantajina hallitsette tuon TES.n eli työehtosopimuksen.
TES.ta on kahta versiota eli työnantajan ja työntekijän.Itse olen tuoreena työnantajana ollut helisemässä tuon TES sisällön ja sen noudattamisen kanssa.Paljon on joutunut jälkikäteen makselemaan työntekijöille kun ei ole huomioinut joitain tiettyjä pykäliä jne.

Matkalla sitä on oppinut kokoajan enempi,mutta aina kantapäänkautta.

Kuinka teillä ollaan ajantasalla tuon TES.n kanssa.Luetteko sitä aina palkanmaksukauden päättyessä ja huomioitte mahdolliset lisät mitä kuun aikana on tullut vai hoitaako esim.kirjanpitäjänne ja/tai palkanlaskijanne tuon TES.n.

9

772

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

kaksi voimassaolevaa versiota TES:sta? Toki se sama paperi löytyy molempien liittojen sivuilta mutta kyllä niissä ihan sama asiasisältö molemmissa on. Sopimukset löytyy myös Finlexistä.

TES on voimassa yleensä pari vuotta joten ei sitä tarvitse kuin kerran opetella, muutokset ovat usein vähäiset joten nekin omaksuu nopeasti. Helpoin reitti on tietysti ulkoistaa palkanmaksu mutta silti joudut hoitamaan asioita työntekijöiden kanssa sekä tutustumaan TES:een.

• Talonmiäs

esim.alaltani löytyvät

Kiinteistöpalvelualan toimihenkilöitä koskeva työehtosopimus
        Kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskeva työehtosopimus

tosin olen yrittänyt sisäistää vasta tuota työntekijöitä koskevaa TES.sta koska toimihenk.koskeva on "toissijainen" liekö siinä samansuuntainen sisältö.

Ei niillä muutoksilla niin väliä...vielä.Kunhan nyt ensin saisi sisäistettyä kaikki nuo pykälät.

Tuon palkanmaksun ulkoistamista olen kyllä pohtinut,mutta ei se taida kesää tehdä koska työnantajan täytynee kuitenkin ilmoittaa tunnit ellei sitten työntekijä itse ilmoita mitä on tehnyt.
        Saakos mahdollisista töppäyksistä palkanlaskijaa vastuuseen esim.takautuvien maksujen osalta jos ei ole huomioinut joitain lisiä tms.?

Oletkos muuten itse työnantaja? ja kauanko olet toiminut?

• ....
        Talonmiäs kirjoitti:

esim.alaltani löytyvät

Kiinteistöpalvelualan toimihenkilöitä koskeva työehtosopimus
        Kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskeva työehtosopimus

tosin olen yrittänyt sisäistää vasta tuota työntekijöitä koskevaa TES.sta koska toimihenk.koskeva on "toissijainen" liekö siinä samansuuntainen sisältö.

Ei niillä muutoksilla niin väliä...vielä.Kunhan nyt ensin saisi sisäistettyä kaikki nuo pykälät.

Tuon palkanmaksun ulkoistamista olen kyllä pohtinut,mutta ei se taida kesää tehdä koska työnantajan täytynee kuitenkin ilmoittaa tunnit ellei sitten työntekijä itse ilmoita mitä on tehnyt.
        Saakos mahdollisista töppäyksistä palkanlaskijaa vastuuseen esim.takautuvien maksujen osalta jos ei ole huomioinut joitain lisiä tms.?

Oletkos muuten itse työnantaja? ja kauanko olet toiminut?

Ei ole ensisijaista tai toissijaista tessiä, eikä erisisältöisiä. Sekä työnantajapuolen että työntekijäpuolen tessit ovat pilkulleen samanlaiset; ainoastaan vihon ulkoasu saattaa erota. Alallanne erotellaan "valkokaulus-" ja "sinikaulus"työntekijät, siis toimihenkilöt ja duunarit. Kummallekin ammattiryhmälle on oma tessi, joka koskee ainoastaan heitä. Näiden välillä voi olla runsaastikin eroja mitkä pitää tuntea.

Työnantajaliitot järjestävät lyhyitä ja ytimekkäitä kursseja tessin tuntemiseksi. Sinun kannattaisi vamaan sellaiselle osallistua, niin sen loppuvihon selaaminen helpottuisi kovasti. Se että sitä tessiä ei tunne hyvin, ei ole kummallekaan osapuolelle syy jättää sitä noudattamatta. Tällöin syntyy juuri kuvaamiasi tilanteita että ei ole huomioinut joitakin lisiä ja sitten työntekijät suuttuvat.

Osaava tilitoimisto, joka hoitaa muitakin oman alanne yrityksiä, lienee paras taho joka selviää sekavista tuntilistoista vasemmalla kädellä silmät sidottuna. Sellaiseen investointi ei ole edes kallista, kun samalla omaa aikaasi vapautuu tärkeämpiin asioihin. He tuntevat (pitäisi tuntea) tessi näiltä osin täysin koska ovat sen kanssa jatkuvasti tekemisissä.

Olen yrityksemme luottamusmies ja hyvässä yhteistyössä työnantajan kanssa käymme näitä asioita läpi. Palkanlaskijamme kanssa viestimme siitä, miten tulkitsemme erinäisiä asioita. Riitoja ei pääse syntymään kun asiat käydään läpi ennen kuin ne eskaloituvat.

• Talonmiäs
        .... kirjoitti:

Ei ole ensisijaista tai toissijaista tessiä, eikä erisisältöisiä. Sekä työnantajapuolen että työntekijäpuolen tessit ovat pilkulleen samanlaiset; ainoastaan vihon ulkoasu saattaa erota. Alallanne erotellaan "valkokaulus-" ja "sinikaulus"työntekijät, siis toimihenkilöt ja duunarit. Kummallekin ammattiryhmälle on oma tessi, joka koskee ainoastaan heitä. Näiden välillä voi olla runsaastikin eroja mitkä pitää tuntea.

Työnantajaliitot järjestävät lyhyitä ja ytimekkäitä kursseja tessin tuntemiseksi. Sinun kannattaisi vamaan sellaiselle osallistua, niin sen loppuvihon selaaminen helpottuisi kovasti. Se että sitä tessiä ei tunne hyvin, ei ole kummallekaan osapuolelle syy jättää sitä noudattamatta. Tällöin syntyy juuri kuvaamiasi tilanteita että ei ole huomioinut joitakin lisiä ja sitten työntekijät suuttuvat.

Osaava tilitoimisto, joka hoitaa muitakin oman alanne yrityksiä, lienee paras taho joka selviää sekavista tuntilistoista vasemmalla kädellä silmät sidottuna. Sellaiseen investointi ei ole edes kallista, kun samalla omaa aikaasi vapautuu tärkeämpiin asioihin. He tuntevat (pitäisi tuntea) tessi näiltä osin täysin koska ovat sen kanssa jatkuvasti tekemisissä.

Olen yrityksemme luottamusmies ja hyvässä yhteistyössä työnantajan kanssa käymme näitä asioita läpi. Palkanlaskijamme kanssa viestimme siitä, miten tulkitsemme erinäisiä asioita. Riitoja ei pääse syntymään kun asiat käydään läpi ennen kuin ne eskaloituvat.

Tilanteeni tuskin ratkaisevasti helpottuisi jos palkanlaskija laskisi työntekijälleni palkan,niin siitä huolimatta vastuu lisien ja korvausten huomioimisesta on minulla työnantajana...luulisin.

Vai miten esim.tilanteessa jossa palkanlaskijani ei olisi huomioinut jotain lisää yms.korotusta,niin olisiko siinä tapauksessa palkanlaskijani vastuussa työntekijän jälkeenpäin hakemastaan summasta?

Ja totta että aion hakeutua tuollaiseen TES koulutukseen kuin sellaiseen törmään.

• selkee
        Talonmiäs kirjoitti:

Tilanteeni tuskin ratkaisevasti helpottuisi jos palkanlaskija laskisi työntekijälleni palkan,niin siitä huolimatta vastuu lisien ja korvausten huomioimisesta on minulla työnantajana...luulisin.

Vai miten esim.tilanteessa jossa palkanlaskijani ei olisi huomioinut jotain lisää yms.korotusta,niin olisiko siinä tapauksessa palkanlaskijani vastuussa työntekijän jälkeenpäin hakemastaan summasta?

Ja totta että aion hakeutua tuollaiseen TES koulutukseen kuin sellaiseen törmään.

meet kurssille ja teet A4 paperin jossa lyhyt kertaus TESiin kuuluvista maksuista, joita käytätte sulassa sovussa työntekijöiden kanssa. Jokaisen työntekijän on merkattava kaikki lisät tuntilappuihin.

Työntekijät palauttavat sulle laput joista vilaset nopsaa että kaikki on ok. sen homman oppii kyllä ja ei mee kauan aikaa. Maksat niiden mukaan palkat tai sitten ulkoistat sen....

...luuulis olevan heleppooo

• Talonmiäs
        selkee kirjoitti:

meet kurssille ja teet A4 paperin jossa lyhyt kertaus TESiin kuuluvista maksuista, joita käytätte sulassa sovussa työntekijöiden kanssa. Jokaisen työntekijän on merkattava kaikki lisät tuntilappuihin.

Työntekijät palauttavat sulle laput joista vilaset nopsaa että kaikki on ok. sen homman oppii kyllä ja ei mee kauan aikaa. Maksat niiden mukaan palkat tai sitten ulkoistat sen....

...luuulis olevan heleppooo

Voiko TES.sta tehdä vain A4.n kokoista koostetta lisistä yms.korvauksista..et ole tainnut "vilasta" meinitsemaani TES.sta.

Ko.TES.n lisäksi pitänee tuntea PAM.n pykälät koska tämän alan tyäntekijöitä ko.liiton jäseninä jne jne

...hetkinen? maksat niiden mukaan ja ulkoistat...siis täh..mitä ulkoistan?

ts.palkanlaskijasta ei kesää tähän asiaan.

• palkanlaskijana
        Talonmiäs kirjoitti:

Voiko TES.sta tehdä vain A4.n kokoista koostetta lisistä yms.korvauksista..et ole tainnut "vilasta" meinitsemaani TES.sta.

Ko.TES.n lisäksi pitänee tuntea PAM.n pykälät koska tämän alan tyäntekijöitä ko.liiton jäseninä jne jne

...hetkinen? maksat niiden mukaan ja ulkoistat...siis täh..mitä ulkoistan?

ts.palkanlaskijasta ei kesää tähän asiaan.

"Ko.TES.n lisäksi pitänee tuntea PAM.n pykälät koska tämän alan työntekijöitä ko.liiton jäseninä jne.jne"

On yksi hailee mihin liittoon työntekijät kuuluvat. TES määräytyy työnantajan toimialan mukaan ja mikäli toimialalle löytyy yleissitova TES niin sitä noudatetaan.

Olen vilkaissut mainitsemaasi TESsiä ja kyllä, siitä saa A4 kokoisen liitteen lisistä yms. korvauksista.

Toki työnantaja tietää kuka työntekijöistä kuuluu ryhmään "duunarit" ja kuka toimihenkilöihin, joten vain nämä kaksi puolta sitten opetellaan.

Tunnit ovat tunteja ja niistä maksetaan TESsin mukaan. Sitten kun häläreitä tulee niin niistäkin säädetään omansa etc.

• Turha kulu

Pääset paljon helpommalla ja rahaakin tulee enemmän.

• goodnight...

Naimaraha, lapsiraha,alushousuraha, lomaraha, sosiaalituki, jalkatuki.

kyllä tää Suomi on vaan paska maa. Ihmetelkää sit miks täällä ei ole työnantajia ja työpaikkoja, kun on näin typerän monimutkaiset palkkaussäännökset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2540
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      891
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      829
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      700
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe